برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

همه چیز درباره ارز دیجیتال کاردانو

کاردانو به عنوان یکی از ارزهای دیجیتال پرطرفدار و با ارزش بازار کریپتو، همواره مورد توجه معامله گران بسیار زیادی است. البته خرید و فروش کاردانو مستلزم این است که همه چیز درباره ارز کاردانو را بدانید؛ مثلا این که این پروژه چیست، طراحان این پروژه چه کسانی هستند و هدفشان از ارائه این رمزارز چیست یا این که کاردانو چه مشکلی را در دنیا حل می کند و چه آینده ای می توان برای آن متصور بود. در واقع اگر این موارد را بلد باشید، همه چیز درباره ارز کاردانو را می دانید و سایر موارد مثل صرافی ها و کیف پول های پشتیبان کاردانو و مواردی از این دست را در زمانی که تصمیمتان برای سرمایه گذاری جدی شد و تحقیقات خود را تکمیل کردید، به سادگی یاد خواهید گرفت. بنابراین اگر دوست دارید همه چیز درباره ارز کاردانو را به زبانی ساده یاد بگیرید، این مطلب را بخوانید، وگرنه این مطلب به درد شما نمی خورد!

همه چیز درباره ارز کاردانو

به زبان ساده کاردانو یک شبکه مبتنی بر بلاکچین می باشد که رمزارز آن Ada نام دارد. این شبکه را می‌ توان به منظور انتقال پول دیجیتالی و همین طور ثبت قراردادهای هوشمند و ساخت برنامه‌ های غیرمتمرکز استفاده نمود. به نوعی می‌ توان گفت که کاردانو رقیبی برای اتریوم، ایاس و سایر پلتفرم‌ های قرارداد هوشمند به حساب می آید. کاردانو یک پلتفرم جدید مبتنی بر شبکه بلاکچین می باشد که در سال ۲۰۱۷ میلادی فعالیت خود را آغاز کرد. کاردانو از همان اول هدف خود را رقابت با پلتفرم اتریوم قرار داده بود و از این شبکه می‌ توان به منظور انتقال ارز دیجیتال و همچنین ثبت قراردادهای هوشمند و ساخت برنامه‌ های غیرمتمرکز مورد استفاده قرار داد.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز ۱۰ درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

ثبت نام رایگانسرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


به کاردانو قاتل اتریوم نیز گفته می شود، چرا که با آوردن تکنولوژی بلاکچین نسل سوم و حل مشکل مقیاس پذیری که در ادامه به آن خواهیم پرداخت، مشکلات اتریوم را تا حد زیادی برطرف نمود. ارز دیجیتال پلتفرم کاردانو ADA نام دارد. بر اساس ادعای تیم توسعه دهنده کاردانو این اولین پروژه مبتنی بر بلاکچین به حساب می آید که بر اساس فلسفه علمی و تحقیقات دانشمندان ساخته شده است. بر روی بلاکچین کاردانو می توان مثل اتریوم قراردادهای هوشمند را به وجود آورد و برنامه های غیر متمرکز طراحی کرد.

خالقین ارز کاردانو چه کسانی بودند؟

هنگامی که بلاکچین اتریوم در اوایل مسیر خود قرار داشت، یکی از بنیان‌ گذاران آن، به نام چارلز هاسکینسون متوجه نیاز بازار به یک بلاکچین استاندارد و قابل توسعه شد. هاسکینسون که ریاضی دان نیز بود، روش‌ های علمی بیشتری برای ساخت بلاکچین ارائه داد. در این مدت، هاسکینسون با جرمی وود که از همکار سابق وی در پروژه اتریوم بود ارتباط گرفت. جالب است بدانید که وود نیز به دنبال ساخت یک بلاکچین بدون نقص بود و به قراردادهای هوشمند بسیار علاقه داشت. در نهایت همکاری هاسکینسون و وود به ساخت و توسعه کاردانو منتهی شد.

نحوه استخراج ارز دیجیتال کاردانو

ارز دیجیتالی کاردانو از الگوریتم گواهی اثبات سهام به جای گواهی اثبات کار بهره گرفته است و به عنوان یک استفاده کننده از الگوریتم اثبات سهام، کاردانو وابسته به استخراج نیست. در گواهی اثبات سهام کاربر به صورت تصادفی مطابق با میزان سرمایه انتخاب می شود نه بر اساس مقدار کاری که به منظور حل مسائل سخت انجام می دهد. در اثبات سهام، استخراج کنندگان از همان ارزی که مالکیت آن را بر عهده دارند استخراج می کنند. اثبات سهام روش متفاوتی برای اعتبارسنجی تراکنش ها با استفاده از توافق جمعی به حساب می آید که هدف آن با اثبات کار مشابه و شیوه انجام آن به صورت کامل متفاوت می باشد.

بر خلاف الگوریتم اثبات کار که در آن استخراج کنندگان با حل مسائل ریاضی پاداش دریافت می کنند، در اثبات سهام استخراج گر یک بلاک به صورت قطعی انتخاب می شود و هر شخصی نسبت به مقدار دارایی خود از آن ارز در نگهداری شبکه سهیم خواهد بود. در کاردانو زمان به دوره های گوناگون تقسیم بندی می‌ شود. این دوره های زمانی خود به بخش های کوچک تر با عنوان اسلات تقسیم بندی می شوند. اسلات ها دوره های زمانی کوتاه در حد ۲۰ ثانیه هستند. هر اسلات یک رهبر دارد که فقط او می تواند داخل اسلات خودش بلاک خاص به وجود آورد.

حتما بخوانید : همه چیز درباره پولکادات | از سیر تا پیاز ارز دیجیتال dot


دستمزد تراکنش ها در یک دوره زمانی خاص داخل استخر مجازی جمع آوری شده و میان رهبران اسلات ها تقسیم بندی خواهد شد. همه افراد مشارکت کننده در شبکه در انتخاب رهبر اسلات بعدی نقش حائز اهمیتی دارند. به این منظور افراد بایستی حداقل سرمایه تعریف شده ای در شبکه داشته باشند. چنانچه این شرایط مهیا شود، شخص به عنوان انتخاب کننده در دوره زمانی بعدی برگزیده خواهد شد. انتخاب رهبران اسلات به وسیله روشی توزیع شده با ایجاد یک شماره تصادفی صورت می پذیرد. ورودی این سیستم Seed های رمزدار می باشند که به وسیله شرکت کننده ها ایجاد می‌ شوند.

نحوه خرید کاردانو از ایران

به منظور خرید کاردانو بهترین کار مراجعه به یک سایت صرافی دیجیتالی است و در این راستا کاربران ساکن ایران برای خرید کاردانو از یک صرافی آنلاین به صورت معمول از یکی از دو روش زیر استفاده می کنند :

  1. خرید مستقیم کاردانو از صرافی های ایرانی با ریال و کارت بانکی مورد نظرتان؛
  2. خرید بیت کوین یا تتر از سایت‌ های ایرانی با ریال و در ادامه تبدیل آن به کاردانو در صرافی‌ های خارجی مثل بایننس؛

شما قادرید با جستجو در گوگل وب‌ سایت‌ های ایرانی را که با ریال کاردانو به فروش می رسانند پیدا کرده و بعد از ثبت‌ نام در آن ها، به صورت مستقیم با کارت بانکی خود کاردانو خریداری کنید. با این وجود از آنجایی که بیشتر سایت‌ های ایرانی کاردانو را در فهرست ارزهای خود ندارند و یا هزینه تمام‌ شده خرید بالاست، بیشتر سرمایه‌ گذاران از روش دوم استفاده می‌ کنند که در حقیقت همان خرید بیت کوین یا تتر از سایت‌ های داخلی و در ادامه تبدیل آن به کاردانو در صرافی‌ های خارجی مثل بایننس.

این را در نظر داشته باشید که صرافی‌ های بین‌ المللی به علت تحریم‌ ها اجازه فعالیت به کاربران ساکن ایران نمی‌ دهند و ریسک مسدود شدن حساب وجود دارد. با این وجود بیشتر کاربران ایرانی امروزه از بایننس استفاده می کنند که البته می بایست پیش از استفاده از خدمات این سایت، آی‌ پی را تغییر داد و در واقع باید از وی پی ان استفاده کرد و کشور آی پی وی پی ان مورد نظر را تغییر نداد.

معرفی کیف پول های کاردانو

با این‌ وجود که کاردانو در رتبه‌ های بالای جدول رمزارزها قرار دارد، کیف پول‌ های بسیاری برای آن عرضه نشده است. کیف پول رسمی کاردانو Daedalus است که در حال حاضر تنها بر روی کامپیوترهای شخصی قابلیت نصب و استفاده را دارد. این کیف پول به صورت کامل غیرمتمرکز و امن می باشد و به منظور استفاده در سیستم‌ عامل‌ های ویندوز، لینوکس و مک در دسترس قرار دارد.

حتما بخوانید : بهترین کیف پول های دسکتاپ برای ایرانیان


به منظور استفاده از این کیف پول، می بایست چند گیگابایت بلاکچین کاردانو را دانلود نمایید. به صورت کلی در خاطر داشته باشید که از سایت رسمی کاردانو می‌ توانید کیف پول رسمی این ارز دیجیتال را دریافت کنید. به جز Daedalus، چند کیف پول غیررسمی برای ذخیره کاردانو وجود دارد که بدون نیاز به دانلود بلاکچین امکان ذخیره‌ سازی، دریافت و ارسال واحدهای کاردانو را فراهم می نمایند که از جمله این کیف پول‌ ها می‌ توان به ولت های زیر اشاره داشت:

  • کیف پول موبایلی تراست
  • کیف پول موبایلی Infinito
  • کیف پول نرم‌ افزاری اتمیک
  • کیف پول‌ سخت‌ افزاری لجر
  • کیف پول نرم‌ افزاری یورویی
  • کیف پول چند پلتفرمی گواردا
  • کیف پول نرم افزاری کوینبیس
  • کیف پول نرم‌ افزاری اکسودوس
  • کیف پول سخت‌ افزاری ترزور مدل تی

نکته مهم : ای نکته را به هیچ عنوان از خاطر نبرید که باید پیش از استفاده از کیف پول یک رمزارز، حتما از آن بک‌ آپ بگیرید. به صورت معمول کیف پول‌ ها برای بک‌ آپ به شما یک مجموعه ۱۲ تایی از کلمات انگلیسی می‌ دهند که بایستی آن ها را در جایی امن یادداشت نمایید. در صورت حذف شدن کیف پول یا هر مشکل دیگری می‌ توانید دارایی‌ های خود را دوباره بازیابی کنید. چنانچه از کیف پول خود بک‌ آپ نگیرید، با حذف شدن کیف پول، سرقت و یا خرابی دستگاه، هرگز نمی‌ توانید دارایی‌ های خود را بازیابی نمایید.

معرفی ارز دیجیتال کاردانو

مزایای پروژه کاردانو

  • ارز رمزنگاری شده آدا معاملات ارزان و سریع را در اختیار کاربران قرار می دهد.
  • تیم توسعه آن با پروژه‌ های موفقی مثل بیت شرز و اتریوم فعالیت های مشترکی داشته است.
  • این اولین بلاکچین است که از چند لایه (لایه تسویه حساب و محاسبه) در ساختار خود استفاده می‌ نماید.
  • سازوکار اجماع کاردانو نسبت به بلاکچین‌ های قدیمی سازگاری بیشتری با محیط زیست دارد و منصفانه‌ تر نیز است.
  • محدودیت مقیاس گذاری وجود ندارد، لذا هر چقدر افراد بیشتری این بلاکچین را مورد استفاده قرار دهند، تراکنش‌ های به مراتب بیشتری قابلیت پردازش پیدا خواهند کرد.

معایب پروژه کاردانو

  • امروزه حداکثر مقیاس‌ پذیری تنها ۲۵۷ تراکنش در ثانیه است.
  • مشکلات کیف پول رسمی آن ها همچنان به قوت خود باقی هستند.
  • زنجیره بلوک همچنان در حال توسعه است، لذا بعضی از ادعاهای این پروژه تنها نظری هستند.
  • سایر بلاکچین‌ ها مثل ریپل، استلار و نئو نیز می‌ توانند بیش از ۱۰۰۰ تراکنش را در ثانیه مورد پردازش قرار دهند.

کاردانو یا اتریوم؟

اتریوم و کاردانو تقریبا هدف های مشترکی دارند و هر دوی آن‌ ها قصد دارند بهترین سیستم عامل غیرمتمرکز بلاکچین جهت ساخت ابزار و پروتکل‌ های جدید باشند. زمانی که هاسکینسون اتریوم را ترک کرد، به یک بلاکچین بسیار ایمن و کاملا قابل توسعه نیاز داشت؛ امکاناتی که به اعتقاد او اتریوم از آن‌ ها بی بهره بود. امروزه اتریوم با مشکلاتی در زمینه توسعه پذیری مواجه است و به منظور توسعه بیشتر در حال ساخت بلاکچین دوم برای اتریوم هستند. هرچند میزان دارایی‌ های اتریوم امروزه ۱۰ برابر کاردانو است ولی کاردانو هم شروع بسیار خوبی داشته است.

آینده ارز دیجیتال کاردانو

با وجود وابستگی زیاد کاردانو به جامعه دانشگاهیان، همچنان بعضی از افراد هستند که به مشکلات احتمالی شبکه اشاره می کنند. به صورت مشخص، ولاد زامفیر، محقق الگوریتم اثبات سهام اتریوم، استدلال می‌ کند رای گیری از طریق زنجیره خطرناک است. او همچنان گفته است که نیروهای سیستم موجب تغییر قوانین در گره‌ های کامل خواهند شد. این استراتژی بررسی و تعادل مهمی را حذف خواهد کرد که اپراتورهای گره آگاه ارائه می‌‌ کنند، ولی با گذار از این استدلال، شواهد نشان می‌ دهد کاردانو با توجه به دنباله‌ دار‌ بودن و رشد همه روزه شبکه، ADA سال‌ ها عنصر اصلی در بخش بلاکچین به حساب خواهد آمد.

حتما بخوانید : جدیدترین ارزهای دیجیتال آینده دار کدامند؟


رویکرد منحصر به فرد و پیشرفت‌ های فنی آن مطمئنا با ادامه توسعه همچنان موضوعی داغ در این خصوص به حساب می آید. تیم پروژه کاردانو، اهداف بلندمدت و منسجمی برای هرچه بهتر کردن این پلتفرم دنبال می‌ کنند و بسیاری از صاحب‌ نظران معتقند که این پلتفرم می‌ تواند رقیبی سرسختی برای اتریوم باشد. البته نباید از خاطر برد که ADA رقابت نزدیکی نیز با ارز دیجیتال بایننس کوین دارد.


نتیجه گیری و کلام پایانی

در انتها می توان با توجه به تغییرات و نوآوری هایی که کاردانو به وجود آورده است، این پلتفرم را یک پلتفرم با آینده روشن دانست که از زمان ایجاد آن تا به امروز به صورت آرام و مداوم رشد خود را دنبال کرده اند. به عبارتی کاردانو پروژه ای است که بسیاری از مشکلات دنیای رمزارزها را برطرف کرده است. بعد از هک DAO روی شبکه اتریوم بسیار حائز اهمیت است که تمرکز اصلی کاردانو مبتنی بر بازنگری و بررسی دقیق کدها باشد و از این طریق امنیت شبکه را تضمین کند. در نتیجه کاردانو به عنوان شبکه ای ایمن شناخته شده است که با ساختاری دو لایه قابلیت های بیت کوین و اتریوم را به صورت همزمان ارائه می دهد.

بیشتر رمزارزها به علت ایجاد سر و صدا و هیجان دچار نوسانات شدید خواهند شد و این در حالی است که کاردانو وارد گرداب هیجان نشده است و مسیر اصولی را می رود، از همین روی اگرچه کاردانو رمزارز نسبتا جدیدی به حساب می آید، ولی از جانب سرمایه‌ گذاران مورد حمایت قرار گرفته است. به علاوه، توسعه‌ دهندگان کاردانو از شروع به کار پروژه کاردانو تا امروز به صورت مداوم در تلاش برای رشد و توسعه این شبکه هستند. در نهایت تلاش آن‌ ها این پروژه به موفقیت‌ های فوق العاده ای نیز دست یافته است. نگاهی کوتاه به برنامه‌ های عملیاتی این پروژه هم نوید بخش آینده روشنی را می دهد.

همان طور که در ابتدای مطلب قول دادیم، در این مطلب سعی کردیم همه چیز درباره ارز کاردانو را مورد بررسی قرار دهیم. 

همچنین اگر دوست دارید بدانید ارزهای دیجیتال جامانده از بازار برای هولد کدامند، این مطلب بهترین راهنمای شماست.

برای دوستانتان بفرستید: