برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

نشانه های پایان روند نزولی

نشانه های پایان روند نزولی را میدانید؟ اگر در بازارهای مالی به دنبال این هستید که بتوانید در پایان روندهای نزولی و در کف قیمتی برای ورود به بازار اقدام کنید، نیازمند این است که در ابتدای امر بتوانید نشانه های پایان روند نزولی را شناسایی کنید. به منظور تشخیص نشانه های پایان روند نزولی شما به ابزارهای کمکی احتیاج پیدا خواهید کرد که ما در این مطلب سعی می کنیم به زبان ساده و کاملا عامیانه این موضوع را به شما آموزش دهیم، پس اگر دوست دارید نشانه های پایان روند صعودی و نزولی را به زبان ساده یاد بگیرید، این مطلب بهترین راهنمای شماست؛

نشانه های پایان روند نزولی

روش های تشخیص پایان روند نزولی و صعودی بسیار اهمیت دارد، چرا که با شناخت این دو است که می توانیم بهترین نقاط ورود در بازارهای مالی مختلف را پیدا کنید و بیشترین سود و کمترین ریسک را متحمل شویم. به صورت کلی، دو واژه صعودی و نزولی، به صورت معمول برای توصیف عملکرد بازار های سهام در حال افزایش و کاهش، استفاده می شوند. در این خصوص یک بازار در حال افزایش، بازار صعودی نام دارد و این در حالی است که بازار رو به کاهش، بازار نزولی نام دارد.

حتما بخوانید : انواع روند در بازارهای مالی


با توجه به این موضوع که بازار ارزهای دیجیتال به صورت کلی با نوسانات زیادی همراه است و همواره ریسک بالایی به همراه دارد، این اصطلاحات برای اشاره به روند های طولانی تر حرکت معمولا صعودی یا نزولی، استفاده می شود. در این مطلب کد بورسی ما بر نحوه اعمال روندها در ارزهای دیجیتال و روش های شناسایی نشانه های پایان روند، تمرکز کرده ایم، ولی پیش از آن بایستی با معنای روند در بازارهای مالی آشنا شویم.

روند در بازارهای مالی به چه معناست؟

روند احتمالا حائز اهمیت ترین موضوع در معاملات روزانه و سرمایه گذاری بلندمدت می باشد. اکثر اوقات تریدرها علاقه مند به شناسایی زودهنگام یک روند و خروج از آن در هنگام معکوس هستند. موفق ترین تریدرها می توانند یک روند صعودی جدید را تشخیص داده و دارایی مورد نظر خود را مورد معامله قرار دهند. در ادامه بعد از پایان این روند وارد معامله کوتاه شوند. این را در نظر داشته باشید که هیچ فردی دقیقا نمی داند، چه زمانی یک روند به اتمام می رسد. ولی استفاده انواع روش های حرفه ای معامله، شانس شما برای خروج از یک معامله با سود بالا، را به مراتب بیشتر خواهد کرد.

لذا به منظور تشخیص پایان یک روند، در ابتدای امر باید بدانیم که در یک روند قرار داریم. بدین منظور از روند اقدام قیمت بهره می گیریم. در این روش، به عملکرد قیمت توجه می شود. بدین شکل که در یک روند صعودی، به دنبال بالا ترین سطح و در یک روند نزولی، به دنبال پایین ترین سطح برای خرید و فروش به موقع دارایی هایمان باشیم. زاویه حرکت بر روی نمودار هم، تندتر از حد معمول خواهد بود. به عنوان مثال، نمودارهای روزانه نشان می دهند که قیمت بیت کوین از مارس ۲۰۲۰ تا آوریل ۲۰۲۱ در یک روند صعودی بزرگ قرار داشته است. در آن زمان، هر کسی که رمزارز را می خرید، سود بسیار خوبی بدین وسیله به دست می آورد.

با این وجود می بینیم که این روند زمانی به اتمام رسید که بیت کوین به بالاترین حد خود یعنی حدود ۶۵ هزار دلار رسیده بود. نگاهی دقیق تر به نمودارها ما را کمک خواهد کرد تا بدانیم چگونه پایان یک روند در معاملات را تشخیص دهیم. فراز و نشیب هایی که بیت کوین در ماه های اخیر داشته است، آن را به یک مطالعه موردی کامل تبدیل کرده تا بهترین استراتژی ها را برای پیش بینی پایان یک روند و استفاده از آن، تجزیه و تحلیل کنیم. بعضی از این استراتژی های کاربردی را در بخش های بعدی این مقاله مورد بررسی قرار داده ایم؛

نشانه های پایان روند صعودی

بازار صعودی، به شرایط کلی اقتصادی مطلوب اشاره می کند و بدین معنی است که یک بازار در حال افزایش است و همچنین به صورت معمول با احساسات مثبت سرمایه گذاران در مورد روند صعودی فعلی همراه است. در بازار صعودی، افزایش پیوسته قیمت دارایی ها، همراه با اقتصاد قوی و سطوح بالای اشتغال، وجود دارد. به زبان ساده سرمایه گذار، بازارهای صعودی را از طریق خرید اوراق بهادار آغاز می کند، به این خاطر که بازارهای صعودی به صورت معمول قیمت اوراق بهادار را افزایش می دهند و تا وقتی که عرضه بیش از تقاضا باشد، بازار صعودی ادامه پیدا خواهد کرد.

حتما بخوانید : استراتژی معامله با خط روند به زبان ساده


روند صعودی به یک دوره طولانی اشاره می کند که در طی آن سرمایه گذاران زیادی در حال خرید رمزارزها هستند. اعتماد سرمایه گذار به صورت معمول یک حلقه بازخورد مثبت به وجود می آورد و روند صعودی را بیشتر خواهد کرد. در حقیقت می توان گفت سرمایه گذاری بیشتر، برابر است با افزایش پیوسته قیمت ها. برای رمزارزها، قیمت، تا اندازه زیادی تحت تأثیر اعتماد عمومی به یک دارایی قرار خواهد داشت.

چطور می توانیم یک روند صعودی را تشخیص دهیم:

  • تقاضای بالا علی رغم عرضه ضعیف
  • افزایش اعتماد سرمایه گذاران به بازار
  • افزایش قیمت در یک دوره زمانی پایدار
  • قیمت گذاری بیش از حد پروژه های خاص
  • علاقه عمومی به رمزارزها بین افراد مشهور، اینفلوئنسرها و …
  • درج صحبت هایی درباره رمزارزها در رسانه های اصلی و رسانه های اجتماعی
  • افزایش شدید قیمت ها در صورت انتشار اخبار خوب و کاهش جزئی قیمت در صورت انتشار اخبار بد!

تشخیص پایان روند نزولی

بازار نزولی بازاری به حساب می آید که در آن ارزش ارزهای دیجیتال پایه، حداقل ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده و همچنان در حال سقوط است. مشخصه یک بازار نزولی، کاهش ۲۰ درصدی یا بیشتر، ناشی از اوج های قبلی است. بدین ترتیب، قیمت ها پایین بوده و به صورت پیوسته کاهش پیدا می کند. روند نزولی هم بر چشم انداز سرمایه گذاران اثرگذار خواهد بود و الگوی نزولی بیشتری را به همراه خواهد داشت. در طول یک بازار نزولی، اقتصاد، با نرخ های بالای بیکاری همراه است. این شرایط می تواند ناشی از سیاست های اقتصادی ضعیف، بحران های ژئوپلیتیکی، ضعف در بازار و مواردی از این دست باشد.

بازارهای نزولی، همچنین فاقد اعتماد عمومی که بیشتر سرمایه گذاران در طول دوره های صعودی دارند، هستند. معمولا تریدرهای حوزه رمزارزها می خواهند دارایی ها را در طول یک بازار نزولی بخرند، ولی دانستن این موضوع که دقیقاً چه زمانی یک بازار نزولی تمام شده است، خیلی ساده نیست و این موضوع موجب می شود سرمایه گذاران با مشکل روبرو شوند، از همین روی تشخیص کف های احتمالی قیمتی یک دارایی و خرید پله ای در کف های قیمتی می تواند سود بسیار خوبی را به خصوص در بلندمدت برای شما به همراه داشته باشد.

بازار های نزولی در نهایت تمایل به آرام شدن دارند و سرمایه گذاران می توانند دوباره یک چرخه صعودی جدید را آغاز کنند. در ارز های دیجیتال، پیش بینی زمان شروع یک بازار نزولی بر اساس روند های قبلی بسیار دشوار است. یک شاخص رایج که نشان دهنده دلیل شروع یک بازار نزولی می باشد، عبارت است از حجم معاملات کمتر.

چطور می توانیم یک روند نزولی را تشخیص دهیم:

  • عرضه بیشتر از تقاضا
  • تحلیلگران و امور مالی سنتی
  • عدم اعتماد سرمایه گذاران به بازار
  • کاهش قیمت ها در یک دوره زمانی پایدار
  • صحبت منفی در مورد رمزارز در رسانه های اصلی و همچنین رسانه های اجتماعی و بی اعتمادی عمومی به رمزارزها بین اقتصاددانان

نشانه های پایان روند در بازارهای مالی

۱٫ استفاده از الگوی دو یا سه دارایی بالاتر 

نخستین استراتژی مفید برای تشخیص پایان یک روند، این است که از الگوی ۲ یا ۳ مورد دارایی بالا استفاده کنید. این الگو را وقتی شاهد هستیم که قیمت دارایی تا یک میزان خاص افزایش پیدا می کند و در ادامه عقب می نشیند؛ سپس قیمت دوباره افزایش پیدا می کند و در نخستین سطح اوج، مقاومت پیدا می کند. لذا چنانچه نتواند بالاتر از مقاومت اول حرکت کند، می تواند سیگنالی باشد که در شرف پایان است.

حتما بخوانید : آموزش ترسیم خط روند در بورس


بعضی اوقات قیمت تمایل به عقب نشینی و در ادامه افزایش و آزمایش مجدد سطح اولیه مقاومت را دارد. این به عنوان الگوی سه گانه بالا شناخته می شود. لذا چنانچه از یک دارایی بلند مدت در پرتفوی خود استفاده می کنید که الگوی دو یا سه تایی را تشکیل می دهد، باید از معامله خارج شوید، به این خاطر که این سیگنالی است که روند رفته رفته تضعیف شده و پایان خواهد یافت.

۲٫ استفاده از میانگین متحرک

یکی دیگر از استراتژی های ساده به منظور شناسایی پایان یک روند صعودی یا نزولی، استفاده از میانگین متحرک می باشد. به همان صورت که می دانید، MA یکی از موثرترین شاخص های دنبال کننده روند در دنیا و یکی از مرسوم ترین اندیکاتورهای تحلیل به حساب می آید که اساس ابزارهای معاملاتی بسیاری را تشکیل می دهد. انواع گوناگونی از میانگین های متحرک مثل ساده، نمایی، وزنی و هموار وجود دارند. میانگین متحرک به شما نشان می دهد که هنگامی که دارای یک دارایی طولانی یا کوتاه مدت هستید، در یک روند صعودی، تا وقتی که دارایی بالاتر از MA باشد، قیمت در روند صعودی باقی می ماند.

لذا تا وقتی که قیمت بالاتر از این MA باشد، روند صعودی ادامه دار خواهد بود. اندیکاتور میانگین متحرک، قیمت ها را به عنوان داده ها، استفاده می کند و میانگینی از قیمت های گذشته را ارزیابی می کند. این اندیکاتور، یک شاخص دنباله روی روند محسوب می شود که حرکتی مشابه به حرکت نمودار قیمت را نشان می دهد. روش دیگر استفاده از میانگین متحرک برای شناسایی زمانی که یک روند در شرف پایان است، استفاده از دو مورد از آن ها، یعنی در واقع ترکیب میانگین متحرک ۵۰ روزه و ۲۵ روزه است.

از MA، بیست و پنج روزه به عنوان سیگنال سریع و ۵۰ روزه به عنوان تایید کننده این معکوس استفاده می گردد. در این صورت چنانچه دارایی از میانگین متحرک ۲۵ روزه عبور کند، این طور فرض می کنیم که پایان روند نزدیک خواهد بود. پایان روند زمانی تایید خواهد شد که قیمت بتواند به زیر میانگین متحرک نمایی ۵۰ روزه حرکت کند و یا وقتی که این دو میانگین، یک متقاطع نزولی ایجاد کنند. به جای میانگین متحرک ۵۰ روزه و ۲۵ روزه، تعداد زیادی از تریدرهای بلندمدتی از میانگین متحرک ۵۰ روزه و ۲۰۰ روزه در فرآیندی که به عنوان تقاطع مرگ شناخته می شود، بهره می گیرند. دیگر شاخص های فنی که قادرند به شما در تشخیص پایان یک روند کمک کنند، باندهای بولینگر، کانال های Donchian و Ichimoku می باشند که در ادامه برخی از آن ها بررسی کرده ایم.

۳٫ بولینگر باند

بولینگر باند نوعی شاخص نمودار برای تحلیل تکنیکال می باشد که به صورت گسترده به وسیله تریدرها در بسیاری از بازارها، مثل سهام آتی و ارز مورد استفاده قرار می گیرد. این اندیکاتور که به وسیله جان بولینگر در دهه ۱۹۸۰ به وجود آمد، بینش خاصی را درباره قیمت و نوسانات ارائه می دهد. Bollinger Bands، یک ابزار معاملاتی است که برای تعیین ورود و خروج از روند، در یک معامله استفاده می شود. جالب است بدانید که Bollinger Bands، از ۳ خط تشکیل شده است که از میانگین متحرک ساده ۲۰ روزه برای باند میانی استفاده می نماید.

تشخیص پایان روند نزولی

باند بالایی با گرفتن باند میانی و افزودن ۲ برابر انحراف استاندارد روزانه به آن مقدار، محاسبه می شود. باند پایین هم با در نظر گرفتن باند میانی، منهای دو برابر انحراف استاندارد روزانه قابل ارزیابی خواهد بود. اندیکاتور باندهای بولینگر، می تواند شما را کمک کند تشخیص دهید که چه زمانی بازار صعودی یا نزولی است. در یک روند صعودی، می توان مدت زیادی به باند بولینگر پایین نزدیک شده و در یک روند نزولی، می توان در نزدیکی باند بولینگر بالا، قرار گرفت.

۴٫ شکسته شدن خط روند

این نیز یک راه ساده دیگر به منظور تشخیص پایان یک روند می باشد، مشروط بر این که بدانید چگونه یک خط روند معتبر ترسیم کنید. خط روند، یک خط مستقیم می باشد که حداقل دو نوسان اوج را در طول یک روند نزولی یا حداقل دو نوسان پایین را در طول یک روند صعودی به هم وصل می کند. زمانی که قیمت خط روند را می شکند، به صورت کلی دو احتمال می تواند رخ دهد؛

حتما بخوانید : بهترین ارزها برای فیوچرز کدامند؟


احتمال اول، روند ادامه دار به اتمام می رسد و قیمت در راستای مخالف حرکت می کند و احتمال دوم، قیمت برگشت می کند و روند ادامه دار ادامه پیدا می کند. لذا چنانچه مورد دوم اتفاق بیفتد، ما باید خط روند خود را دوباره ترسیم کنیم تا آن را ناگسستنی نکنیم، به این خطار که خط روند خوب، خط روندی است که با قیمت شکسته نشود. چنانچه شکستی اتفاق بیفتد، می بایست تنها برای پایان یک روند باشد.

۵٫ الگوی سر و شانه

سر و شانه یک الگوی برگشتی است که شکلگیری آن یک نشانه قوی از شکستن روند در بازار می باشد. الگوی سر و شانه سقف یا صعودی از سه قله تشکیل شده که قله ی میانی نسبت به دو قله ی دیگر بیشترین ارتفاع را دارد. پیش و پس از قله میانی شانه های بسیاری می توانند ایجاد شوند. در الگوهای سر و شانه بین شانه چپ و سر باید واگرایی وجود داشته باشد. ایجاد واگرایی تاییدی بر تشکیل الگوی سر و شانه خواهد بود.

این الگو وقتی اعتبار بیشتری پیدا خواهد کرد که دو قله کناری از نظر بازه زمانی و تغییرات قیمتی مشابه یکدیگر باشند. هر زمان بخواهید با استفاده از این الگو معامله کنید، پس از این که الگو را روی نمودار شناسایی کردید، منتظر شکستن خط گردن بمانید؛ هرگاه قیمت با حرکت بسیار سریع و قوی ای خط گردن را بشکند و شما هنوز وارد ترید نشده باشید، منتظر پولبک به خط گردن الگو بمانید و در ادامه برای ورود اقدام کنید.

بعد از شکسته شدن خط گردن و تایید آن، هدفی که نمودار دنبال می کند به اندازه اختلاف بازه قیمتی خط گردن و قله میانی خواهد بود. خط گردن می تواند کج باشد و زاویه داشته باشد و لزومی ندارد که حتما به شکل افقی کشیده شود، اما این امر اعتبار الگو را کاهش خواهد داد. تشکیل این الگو در روند صعودی احتمال شکست روند و آغاز روند نزولی را بیشتر می کند ولی البته عکس این مطلب در مورد الگوی سر و شانه نزولی نیز صدق می کند.

۶٫ واگرایی در اندیکاتور RSI

یکی از پرطرفدارترین اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال اندیکاتور RSI به حساب می آید که جزو اندیکاتورهای نوسان نما یا اوسیاتورها می باشد. RSI تعیین کننده جهت و قدرت نسبی بازار می باشد. خط ۷۰ در RSI مرز اشتیاق خرید است. چنانچه RSI از ۷۰ بیشتر شود، بدین معنی خواهد بود که دیگر اشتیاقی برای خرید دیده نمی شود و در واقع خرید در این ناحیه قیمتی اشباع شده است. از طرفی خط ۳۰ مرز اشتیاق فروش است و هر زمان RSI وارد این ناحیه شود، بدین معنی خواهد بود که دیگر اشتیاقی برای فروش وجود ندارد و به نقطه اشباع فروش رسیده ایم.

لذا هر زمان اندیکاتور خط ۷۰ را به سمت پایین قطع کند، تحت شرایطی یک سیگنال نزولی اصلاح قیمتی یا تغییر روند به حساب خواهد آمد. همچنین اگر RSI خط ۳۰ را به سمت بالا قطع کند، تحت شرایطی یک سیگنال صعودی اصلاح قیمتی یا تغییر روند محسوب خواهد شد. روی این اندیکاتور می توان خط روند رسم کرد که شکسته شدن آن سیگنال بسیار مهمی برای معامله گران می باشد. لذا با شکسته شدن روند RSI این اخطار را دریافت می کنیم که روند اصلی بازار به احتمال بالا شکسته می شود.

چنانچه قیمت در حال افزایش باشد اما قدرت روند کاهشی داشته باشد، این نشانه ای از اتمام روند صعودی و آغاز روند نزولی و به اصطلاح واگرایی بازار خواهد بود. واگرایی به حالتی می گوییم که در آن قیمت برخلاف اندیکاتور حرکت نماید. واگرایی ها در کنار خط روند حائز اهمیت هستند و سیگنال هایی که از واگرایی ها به دست می آیند، جزو معتبرترین سیگنال هایی هستند که می توان از یک اندیکاتور دریافت کرد.

چنانچه روی چارت با روند قیمتی صعودی، واگرایی دیدیم، زمانی دارایی های خود را می فروشیم که امتداد خط روند نیز شکسته شود. در روندهای صعودی قله بالاتر در قیمت و قله پایین تر در RSI به معنای بازگشت روند و دره بالاتر در قیمت و دره پایین تر در RSI به معنای ادامه روند خواهد بود. همچنین اگر در نمودار RSI سه سقف یا سه کف یکسان ساخته شده باشد، احتمال یک اصلاح قیمتی دور از انتظار نخواهد بود.

معرفی ابزار های تحلیلی

مشکل خط روند اینجاست که بعضی مواقع می تواند ذهنی باشد. تریدرها یک خط روند را متناسب با برنامه های تجاری خود رسم می کنند، عملی که تنها آن ها را در معرض ضرر قرار می دهد. لذا به منظور شناسایی پایان یک روند، قادرید از شاخص دیگری هم برای تایید استفاده نمایید. اندیکاتور مکدی شاخصی است که تغییرات روند را شناسایی کرده و حرکت بازار را اندازه گیری می نماید و در این خصوص بسیار می تواند کمک کننده باشد.

حتما بخوانید : استراتژی معاملات در روزهای منفی بازار


مکدی به صورت معمول بیانگر یک تغییر حرکت قدرتمند، به محض این که قیمت خط روند را بشکند، است. با این سیگنال مکمل، ما با اطمینان بیشتری می گوییم که یک روند نهایتا به اتمام خواهد رسید. بنابراین چنانچه به نمودار دقت کنیم، قادریم یک کندل قرمز رنگ بزرگ در انتهای روند صعودی را مشاهده کنیم. در حقیقت این کندل خاص است که خط روند را می شکند، لذا در این مثال، ما عملا از ترکیب خط روند، مکدی و کندل برای شناسایی روند استفاده می نماییم.


نتیجه گیری و کلام پایانی

این طور فرض کنید که شما امروزه بر روی یک روند حرکت می کنید، ولی یک سیگنال قوی وجود دارد که روند به زودی تمام خواهد شد. احتمالا عمل عاقلانه این است که از معاملات خود خارج شوید، ولی چنانچه پوزیشن های باز ندارید، این فرصت خوبی برای شما می باشد تا در روند جدید وارد معامله شوید.

به صورت کلی اندیکاتورهای گوناگونی هستند که می تواند به ما کمک کند تا تعیین کنیم که چه زمانی یک روند در حال پایان است که شامل کندل استیک ها، خطوط روند، نوسانگرها، SAR سهمی، MACD، باندهای بولینگر و … می شود. تجزیه و تحلیل و پیش بینی پایان یک روند به ما کمک می کند تا در صورت داشتن معاملات باز، میزان ضرر خود را کمینه کنیم و یا چنانچه معاملات باز نداریم، می توانیم روند را زودتر دریافت کرده تا بتوانیم تا حد امکان از روند جدید سود به دست آوریم.

همان طور که قول داده بودیم، در این مطلب نشانه های پایان روند نزولی را به زبان ساده برای شما بررسی کردیم؛

همچنین اگر این سوال را دارید که چگونه در بازار نزولی سود کنیم ، این مقاله را حتما همین الان بخوانید!!!

حال که دیگر نشانه های پایان روند نزولی یاد گرفتید، می توانید در روندهای نزولی شدید، کورسوی امید شروع روند صعودی را مشاهده کنید و سود بسیار خوبی بدین وسیله به دست آورید.

برای دوستانتان بفرستید: