برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

مقیاس پذیری در ارز دیجیتال چیست؟

اگر علاقمند به دنیای ارزهای دیجیتال و بلاکچین باشید، حتما تاکنون حین یادگیری و تحقیق در مورد این دنیای جذاب و معامله آن ها، با کلمه مقیاس پذیری یا scalability در اخبار و مقالات فراوانی مواجه شده اید؛ در این مطلب سعی داریم ضمن این که می گوییم مقیاس پذیری در ارز دیجیتال چیست با مفهوم مقیاس پذیری در بلاک چین آشنا شویم. همچنین اندک تاملی بر روی مقیاس پذیری بیت کوین و اتریوم که معروف ترین ارزهای دیجیتال دنیا هستند نیز خواهیم داشت، پس اگر دوست دارید بدانید مقیاس پذیری در ارز دیجیتال چیست و در بیت کوین و اتریوم چگونه نمود پیدا کرده است، این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

مقیاس پذیری در ارز دیجیتال چیست ؟

یکی از عمده ترین مشکلات بلاکچین و کریپتوکارنسی ها مسئله مقیاس پذیری یا همان scalability است. همواره بحث های زیادی پیرامون این موضوع وجود داشته و کارشناسان زیادی سعی بر حل این مشکل داشته اند. مقیاس پذیری در مفهوم کلی به معنای قابلیت گسترش و تطبیق با شرایط است. در حوزه ارزهای دیجیتال و بیت کوین تعاریف مختلفی برای این ویژگی وجود دارد اما به بیان ساده میتوان مقیاس پذیری را به معنای میزان توانایی یک شبکه در انجام تراکنش بر ثانیه یا Transaction per second در نظر گرفت.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز ۱۰ درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

ثبت نام رایگانسرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


در ابتدای مقاله گفتیم مقیاس ‌پذیری در دنیای رمز ارزها یک مشکل به حساب می آید زیرا به عنوان مثال شبکه بیت کوین فقط می‌ تواند ۷ تراکنش در ثانیه را پردازش کند اما در مقابل ویزا کارت که یک شبکه پرداخت بین الملل است میتواند حدود ۲۶ هزار تراکنش بر ثانیه را تایید کند، پس این مفهوم کاربرد بیت کوین را به عنوان پول و کارنسی زیر سوال می‌ برد. بنابراین درحوزه ارزهای دیجیتال، به توانایی انجام تراکنش‌ های سریع و ارزان مقیاس‌ پذیری گفته میشود.

اتریوم پلتفرمی است که به توسعه دهندگان این امکان را می دهد تا برنامه‌ های غیر متمرکز خود را روی آن پیاده سازی کنند؛ این پلتفرم در یک ثانیه حدود ۲۰ تراکنش را پردازش می کند و در مقابل برای انجام هر تراکنش کارمزد یا Gas fee زیادی را دریافت میکند. برای حل این مشکل پروژه های زیادی بر بستر بلاکچین اتریوم طراحی شدند تا مشکل مقیاس پذیری اتریوم را حل کنند. برخی از این پروژه ها که به عنوان راه حل های لایه دوم اتریوم شناخته می شوند، عبارتند از Lighting network ،Counterfactual ،Loom Network ،Plasma ،Everest ،Polygon ،Celer و … که در این میان Celer و Everest با کارمزدی نزدیک به صفر از معروف ترین این پروژه ها هستند.

مقیاس پذیری در بلاکچین چیست

به صورت کلی یک بلاک چین ایده آل دارای سه ویژگی های زیر است:

  • امنیت – Security : یعنی بتواند از حملات هک جلوگیری کند.
  • مقیاس پذیری بالا – Scalability : یعنی توانایی پردازش و تایید هزاران تراکنش بر ثانیه را داشته باشد.
  • غیرمتمرکز بودن – Decentralization : در شبکه های غیرمتمرکز تراکنش ها به صورت همتا به همتا و بدون نیاز به واسطه میان مشتریان و خدمات انجام می شوند، یعنی برای انجام تراکنش ها به بانک و سایر نهاد های متمرکز نیاز نیست.

ایجاد یک بلاک چین ایده آل با حفظ تمام ویژگی های بالا تقریبا ممکن نیست، بنابراین توسعه دهندگان مجبورند میزانی از سرعت را فدای امنیت و غیرمتمرکز بودن کنند.

مقیاس پذیری بیت کوین

اگر توسعه دهندگان بخواهند بلاک چین‌ خود را در برابر حملات مقاوم کنند، باید ازالگوریتم اثبات کار به عنوان الگوریتم اجماع استفاده کنند. در یک سیستم اثبات کار، نودها انرژی زیادی را قبل از افزودن بلاک به زنجیره مصرف می کنند. بنابراین باتوجه به اینکه این یک فرایند زمان‌ بر خواهد بود، زنجیره‌های اثبات کار قادر به رقابت با سایر زنجیره ها در امر سرعت نخواهند بود. اما باید بدانید که  این یک ایراد محسوب نمی‌شود چرا که این مسئله به طراحیِ ساز و کار و نظام آن ارتباط دارد و بیت کوین توان عملیاتی شبکه را در اولویت قرار نمی‌دهد. بیت کوین به دلیل استفاده از الگوریتم اثبات کار، برای حفظ امنیت شبکه خود برق زیادی را مصرف میکند.

حتما بخوانید : عوامل تعیین کننده قیمت بیت کوین چیست؟


در شبکه های غیرمتمرکزی مانند بیت کوین الگوریتم اثبات کار یا همان POW روشی برای تأیید تراکنش‌ هاست. در این روش که به آن استخراج یا Mining گفته می شود؛ افراد در ازای اختصاص سخت‌افزار کامپیوتر خود به شبکه یک ارز دیجیتال مانند بیت کوین و تایید تراکنش‌ های مربوط به آن، از شبکه پاداش دریافت کنند. به بیان دیگر در بیت کوین الگوریتم اثبات کار، یک روش کاملا تصادفی برای تعیین بلاک معتبر بعدی است. همچنین برای اینکه یک نود بتواند در مسابقه برای بلاک بعدی پیروز شود باید با کل شبکه هماهنگ شود. بنابراین به دلیل زمان بر بودن این پروسه، مقیاس پذیری بیت کوین به شدت ضعیف است.

همچنین بلاک چین‌هایی که از الگوریتم های اثبات کار استفاده نمی کنند باید بین امنیت و غیر متمرکز بودن یکی را انتخاب کرده و به آن اولویت بیشتری دهند و از آنجایی که همواره امنیت بر سایر ویژگی ها اولویت دارد و هیچ‌کس تمایلی به ساختن یک بلاکچین آسیب پذیر را ندارد معمولاً توسعه دهندگان این بلاک چین ها از تمرکز زدایی صرف نظر کرده و آن را فدای امنیت می کنند.

حتما بخوانید : ریگ ماینینگ اتریوم + راهنمای راه اندازی کامل ریگ ماینینگ اتریوم


ایاس EOS از جمله پروژه هایی است که امنیت را به تمرکززدایی اولویت میدهد. از آنجایی که این شبکه بسیار متمرکز میباشد، بنابراین در آن تعداد محدودی تولید کننده بلاک وجود دارند که فقط آنها مجاز هستند که بلاک‌ های جدید اضافه کنند و پاداش دریافت کنند.

اما در این شبکه دو مشکل وجود دارد، یکی اینکه گزارش های زیادی حاکی از آن است که هیوبی تعداد زیادی از تولیدکننده های بلاک را از طریق معاملات پنهانی کنترل میکند. دوم اینکه کاری که اخیرا بر روی شبکه ایاس انجام شد این بود که تراکنش ها در روش مورد استفاده این پروژه، معکوس شدند.

مقیاس پذیری اتریوم

موارد ذکر شده در بالا هر دو با ماهیت اصلی بلاک چین در تضاد هستند. اتریوم در برنامه های آینده خود تصمیم دارد که الگوریتم خود را از اثبات کار به اثبات سهام تغییر دهد و این تصمیم منجر به آن خواهد شد که بدون آن ‌که میزان زیادی از امنیت و تمرکززدایی موجود را هدر بدهد، تعداد تراکنش بیشتری در هر ثانیه را پردازش کند.


نتیجه گیری و کلام پایانی

در ارزهای دیجیتال عاملی که منجر به تفاوت در تعداد تراکنش بر ثانیه می شود مقیاس پذیری است. سرعت، امنیت و غیر متمرکز بودن از مهم ترین فاکتورهایی است که باید هنگام خرید کریپتوکارنسی ها به آن دقت کرد. مسئله امنیت به عنوان مهم ترین فاکتور همواره باید در نظر گرفته شود تا کاربران در معرض حملات و هک های متعدد قرار نگیرند.

همان طور که در ابتدای مطلب قول دادیم، به این پرداختیم که مقیاس پذیری در ارز دیجیتال چیست و مفهوم آن در دنیای کریپتوکارنسی چیست. 

اگر بین سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال و بورس ایران گیر کرده اید، مطلب سرمایه گذاری در بورس یا ارز دیجیتال سودده تر است پر از نکات جذاب و خواندنی و راهنمایی های رایگان و ساده برای شماست.

برای دوستانتان بفرستید: