برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

مدیریت سرمایه در بازار کریپتو چگونه است؟

آیا مدیریت سرمایه در بازار کریپتو کار ساده ایست؟ مدیریت سرمایه در بازار ارزهای دیجیتال روش هایی دارد که می توانید با یادگیری آن ها، به سادگی سرمایه های خود را در بازار رمزارز مدیریت نمایید تا در زمان نزول بازار کمترین آسیب به سرمایه شما وارد شود و در زمان صعودی بودن بازار نیز بیشترین میزان سود را از بازار بگیرید. به صورت کلی مدیریت سرمایه در بازار کریپتو بسیار حائز اهمیت است و به این دلیل که بیشتر سرمایه گذاران حوزه ارزهای دیجیتال تازه کار هستند، سعی داریم در این مقاله به آموزش مدیریت سرمایه در بازار کریپتو بپردازیم و روش هایی که در این مسیر می توانید از آن ها کمک بگیرید را نیز مورد بررسی قرار داده ایم.

مدیریت سرمایه در بازار کریپتو

چنانچه معامله ارزهای دیجیتالی به صورت درصت انجام شود، می‌ تواند سود بسیار بالایی را برای شما به همراه داشته باشد. با این وجود چنانچه روش انجام معامله درست نباشد، می‌ تواند ضررهای غیر قابل بسیار زیادی را به شما تحمیل کند. ضررهایی که بعضی اوقات جبران آن‌ ها امکان پذیر نخواهد بود، بنابراین عادات معاملاتی خوبی وجود دارند که هر تریدری می بایست با قلب و ذهن خود آن‌ ها را تمرین کند و آن‌ ها را به سنت معاملاتی خود تبدیل نماید. یکی از این عادات، داشتن برنامه مدیریت سرمایه در معاملات ازرهای دیجیتال گوناگون به حساب می آید.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز ۱۰ درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

ثبت نام رایگانسرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


سرمایه‌ های دیجیتالی دقیقا مثل دیگر انواع سرمایه، بسیار ارزشمندند و باید با استفاده از یک استراتژی مدیریت سرمایه مناسب، از آن‌‌ ها به بهترین شکل نگهداری کرد. به صورت کلی اگر بخواهیم بگوییم؛ مدیریت سرمایه، عبارت از یک استراتژی مالی است که نحوه سرمایه‌ گذاری بر روی دارایی‌ های رمزارزی گوناگون را تعیین می‌ کند. معامله‌ گری به هیچ عنوان شباهتی به قمار ندارد! در قمار به بازنده‌ ها توصیه می‌ شود برای بازپس گیری اموالی که از دسته داده اند، باز هم بیشتر هزینه نمایند، اما در معاملات ازرهای دیجیتال، این موضوع دقیقا برعکس می باشد. مدیریت سرمایه، زمان ورود تریدر به معامله، مقدار حجم خرید و نقطه خروج او از معامله را تعیین خواهد کرد.

در ادامه تریدر می‌ تواند از زمان استراحت خود بعد از یک معامله سودده لذت ببرد. با مدیریت سرمایه می‌ توانید بین فشار و تلاطم‌ بازارهای مالی، به آرامی در مسیر از قبل تعیین شده حرکت کند. در نهایت، مدیریت سرمایه، میزان ریسکی که بایستی برای انجام یک معامله به خصوص پذیرفته شود و میزان ضرر مربوطه را تعیین می نماید. در ادامه ابتدا مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال را بیشتر باز خواهیم کرد و سپس به اموزش مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال در قالب روش های مختلف پرداخته ایم؛

مدیریت سرمایه در بازار ارزهای دیجیتال

هنگامی که از مدیریت سرمایه در بازار رمزارزها صحبت به میان می آید، منظور همان مدیریت ریسک، اصل سرمایه و سبد رمزارزهاست. هر یک از مواردی که گفتیم می تواند اثرات زیادی بر مدیریت سرمایه در این بازار داشته باشد، ولی به صورت کلی مدیریت سبد ارز دیجیتال حائز اهمیت ترین مورد در مدیریت سرمایه بازار رمزارزهاست. در این بخش قصد داریم با یک مثال روش مدیریت سبد ارز دیجیتال را با زبان ساده توضیح دهیم؛ به عنوان مثال ما می توانیم سرمایه های خود را در بازار ارزهای دیجیتال، به صورت زیر توزیع کنیم و مدیریت سرمایه انجام دهیم؛

  • ۱۰ درصد، سرمایه گذاری بلند مدت ۵ ساله
  • ۳۰ درصد، سرمایه گذاری بلند مدت ۱ الی ۳ ساله
  • ۲۰ درصد، سرمایه گذاری میان مدت ۳ الی ۶ ماهه
  • ۳۰ درصد، نوسان گیری روزانه و بازار اسپات
  • ۱۰درصد، سرمایه گذاری در مورد معاملات اهرمی و بازار فیوچرز

مثالی که گفتیم، مدیریتی است که یک فرد ریسک گریز برای سبد رمزارزهای خود می تواند در نظر بگیرد. لذا تحت شرایطی که فردی ریسک پذیری به مراتب بیشتری داشته باشد، قادر است درصدهای سرمایه گذاری خود را در مورد معاملات تغییر دهد. البته که توجه داشتن به این نکته نیز الزامی است که در مورد معاملات فیوچرز بایستی اطلاعات کاملی در اختیار داشته باشید و پیش از یادگیری کامل، هرگز به سمت این نوع بازار نروید. برای این که با این نوع معاملات در بازار رمزارزها بیشتر آشنا شوید، پیشنهاد می کنم مطلب تفاوت فیوچرز و مارجین به زبان ساده را به دقت مطالعه کنید.

حتما بخوانید : مدیریت ریسک در بازار ارز دیجیتال چگونه است؟


البته در مورد مدیریت اصل سرمایه، نکته اصلی اینجاست که ضرری را متوجه اصل سرمایه خود نکنید. نکته حائز اهمیتی که پیش از انجام معامله در بازار رمزارزها بایستی در خاطر داشته باشید، انجام تحقیقات کامل در مورد انتخاب نوع صرافی است، چرا که نباید سراغ صرافی هایی از ارز دیجیتال بروید که برای مبادله ارزهای دیجیتال خود همواره با مشکلات متعددی روبرو هستند.

نکته دیگری که در این خصوص باید به آن توجه داشته باشید اینجاست که انتخاب کیف مناسب برای ذخیره رمزارزها نیز بسیار حائز اهمیت است. استفاده از شرکت ها و سازمان های فعال در زمینه مدیریت سرمایه گذاری است که در این سال ها رشد زیادی هم داشته اند نیز می تواند در مدیریت سرمایه شما در بازار کریپتوکارنسی نقش به سزایی داشته باشد.

جالب است بدانید که این شرکت ها با توجه به شرایط بازار عمل می کنند و همواره سعی دارند تا سود به مراتب بیشتری را حاصل کنند. بخش دیگری که باید در مدیریت سرمایه در بازار کریپتو به آن توجه کرد، مدیریت ریسک است. به صورت کلی مدیریت ریسک به مراحل شناسایی، تحلیل و پاسخ به عوامل خطرساز می گویند. بروز این عوامل می تواند معامله گر را تحت تاثیر قرار دهد و موجب ایجاد ضررهای جبران ناپذیری شود. در بخش های بعدی به ۴ موضوع بسیار مهم در مدیریت سرمایه بازار ارزهای دیجیتال اشاره خواهیم داشت که هر کدام از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند؛

۱) مشخص کردن میزان ریسک‌ پذیری سرمایه گذار

ریسک‌ پذیری در واقع همان میزان سرمایه‌ ایست که آمادگی دارید از دست بدهید اما معاملات آینده شما تحت تأثیر آن قرار نگیرد. به عنوان یک تریدر، لازم است تنها آن بخش از پول خود را وارد بازار کنید که می توانید در صورتی که صفر شد، به سادگی به زندگی خود ادامه دهید. چنانچه پول زیادی را در معرض خطر قرار دهید، یک معامله اشتباه می‌ تواند ضررهای بسیار زیادی را به سرمایه شما وارد آورد. در علم اقتصاد، ریسک‌ پذیری این طور تعریف می شود؛ میزان تغییر پذیری در بازده یک سرمایه‌ گذاری که سرمایه‌ گذار، آمادگی تحمل آن را دارد. البته عوامل گوناگونی بر ریسک‌ پذیری موثرند که در زمان تعیین سطح ریسک‌ پذیری خود باید این عوامل را در نظر داشته باشید:

  • افق زمانی : سرمایه‌ گذاری می‌ تواند کوتاه‌ مدت یا بلندمدت باشد. توجه کنید که سرمایه‌ گذاری کوتاه مدت در قیاس با سرمایه‌ گذاری بلندمدت، قابلیت تحمل ریسک بیشتری خواهد داشت.
  • ظرفیت درآمدهای آتی : این عامل، نحوه تأثیرگذاری معامله روی ظرفیت‌ های مالی آینده شما را تعیین می نماید.
  • حضور سایر دارایی‌ های حمایتی : مواردی مانند املاک، حقوق بازنشستگی، ارث و تأمین اجتماعی را می توان از این عامل دانست. هر چقدر دارایی‌ های حمایتی شما بیشتر باشد، سطح ریسک‌ پذیری شما نیز به مراتب افزایش پیدا خواهد کرد.

سطوح مختلف ریسک پذیری

  1. ریسک‌ پذیری محافظه‌ کارانه : این گروه به صورت معمول تازه واردهای دنیای تریدری به حساب می آیند. آن‌ ها ترجیح می‌ دهند که روی دارایی‌ های تثبیت شده سرمایه‌ گذاری نمایند. معمولا این دسته از افراد سرمایه‌ گذاران بازنشسته یا جوانی هستند که دارایی حمایتی زیادی ندارند.
  2. ریسک‌ پذیری متوسط : این دسته از سرمایه‌ گذارها از روش ریسک‌ پذیری متعادل در برابر پاداش بهره می گیرند. آن‌ ها در افق زمانی میان مدت، دارایی‌ های دیجیتالی بدون ریسک را مورد معامله قرار می دهند. این گروه از سرمایه گذاران برای شرکت‌ هایی که سود سهام می پردازند، بهترین گزینه ممکن به حساب می آیند.
  3. ریسک‌ پذیری تهاجمی : متخصصین و حرفه‌ ای‌ های دنیای معامله گری، تحمل ریسک بسیار بالاتری را دارند. معامله‌ گران منفرد و سازمانی که منابع و تجربه کافی برای تجزیه و تحلیل عمیق بازار را دارند، می‌ توانند در بازارهای تهاجمی و با ریسک بالا فعالیت های بسیاری داشته باشند. این گروه از تریدرها را می‌ توان در گروه معامله‌ گران تهاجمی قرار داد.

۲) پایبندی به استراتژی معاملاتی که تنظیم شده

این مورد هم مثل مورد اول از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. بسیاری از تریدرهای مبتدی، زمانی که با شرایط تهاجمی بازار روبرو می شوند، برنامه خود را به سطل زباله می اندازند و چندین معامله را با ضررهای بسیار بالا انجام می دهند. درد و رنجی که با معاملات اشتباه همراه است، آن‌ ها را به آنجا می رساند که با چند معامله انتقامی، در صدد بازپس‌ گیری دارایی‌ های از دست رفته خود برآیند و در بیشتر مواقع نیز نتیجه این معاملات، افزایش میزان ضرر خواهد بود، پس بسیار مهم است که استراتژی معاملاتی مناسبی بچینید و به استراتژی خود پایبند بمانید.

حتما بخوانید : بهترین استراتژی ترید ارز دیجیتال برای ایرانیان


پیشنهاد می شود استراتژی خود را روی کاغذ بنویسید و مداوم آن را با خودتان مرور کنید. یادداشت‌ هایی که روی کاغذ دارید، نباید تغییر کنند و باید به آن‌ چیزی که یادداشت کرده اید، مانند یک آیین مذهبی پایبند بمانید. بایستی نقاط خروج را به وضوح در یادداشت‌ های خود تعیین فرمایید. زمانی که در معامله یا معاملات خود دچار ضرر شدید، حد ضرر خود را به منظور بازپس گیری زیان متحمل شده، عوض نکنید، مگر آن که استراتژی شما اجازه این کار را بدهد. همچنین می بایست همه سطوحی را که قصد دارید در آن‌ ها برای ورود به معامله اقدام کنید، تعیین نمایید و حجم معامله را برای هر یک از آن‌ ها نیز مشخص کنید.

مدیریت سرمایه در بازار کریپتو برای همه تریدرها، سخت‌ ترین بخش کار به حساب می آید. وقتی بازار به رنگ خونین قرمز در می  آید، ترس در دل بیشتر معامله گران ریشه خواهد کرد و فشار ذهنی که تصور از دست رفتن سرمایه در شما به وجود می آورد، غیر قابل تحمل است و بسیاری از افراد در نهایت، بازی را به این فشارهای و هیجانات منفی بازار خواهند باخت. چنانچه در این استراتژی تبهر پیدا کنید و آن را با دو استراتژی دیگر ترکیب نمایید، هیچ چیز نمی‌ تواند مسیر موفقیت معاملات شما را تغییر دهد.

۳) متنوع سازی، راهی برای کاهش ریسک

ایجاد تنوع در دارایی ها نوعی استراتژی به نمظور مدیریت ریسک های سرمایه گذاری به حساب می آید. با سرمایه گذاری کردن بر روی دارایی های گوناگون، در واقع ریسک سرمایه گذاری خود را تا حدود زیادی کنترل خواهید کرد. دلیل و منطقی که برای متنوع سازی وجود دارد این است که دارایی های متنوع، در بلند مدت از سود بیشتر و بهتری برخوردارند. هدف از ایجاد تنوع در سبد سرمایه گذاری، محدود کردن ریسک های غیر سیستماتیک می باشد. در این روش دارایی هایی که باعث کاهش تاثیرگذاری دارایی هایی که به خوبی انتخاب نشده اند، می شود.

مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال چیست

البته زمانی تنوع سازی مفید واقع می شود که دارایی های انتخاب شده کاملا به یکدیگر ارتباطی ندارد. همچنین این موضوع را باید در نظر داشت که متنوع سازی مزایای زیادی دارد و باعث کاهش ریسک سرمایه گذاری خواهد شد، ولی از معایبی برخوردار است. این روش بسیار زمان بر بوده و مستلزم زمان زیادی برای انتخاب دارایی های مختلف است. از طرفی این روش خیلی ارزان نیست و معامله مجموعه ای از دارایی ها، با کارمزدهای بسیاری درگیر است. بنابراین متنوع سازی می تواند هم باعث نفع سرمایه گذار شود و هم این که به ضررهای زیادی برای سرمایه گذار منتهی گردد.

۴) تا چه اندازه توانایی ضرر کردن را دارید

پس از این که سطوح ریسک خود را به صورت دقیق مشخص کردید و برای هر یک از معاملات خود، استراتژی معاملاتی در نظر گرفتید، آخرین مورد، تعیین آستانه تحمل ضرر برای شماست. در یک روز بد بازار، از جهات مختلف امکان دارد ضررهای متوجه سرمایه شما شود و این جا همان جایی است که آستانه تحمل درد شما خودش را نشان خواهد داد.

آستانه تحمل درد و ضرر جایی است که شما پس از تحمل ضررهای پیوسته، معامله کردن را متوقف خواهید کرد. جنگیدن با بازار، کار منطقی نمی باشد و موجب می‌ شود به صورت مداوم ضرر کردن را تجربه کنید. البته باید در نظر داشت که همه تریدرها روزهای بد را تجربه کرده‌ اند و تفاوتی ندارد که شما تریدری مبتدی یا یک تریدر سرد و گرم چشیده، زنجیره طولانی باخت‌ ها و ردیف قرمز معاملات بسته شده، به هر روی روی اعصاب شما اثرات منفی خواهد گذاشت.

حتما بخوانید : کلاهبرداری در بازار ارز دیجیتال


برای مثال، این طور فرض کنید که در روز اول آغاز معامله، حسابی با سرمایه ۱۰ هزار دلار در اختیار شما قرار دارد. شما آستانه تحمل ضرر خود را به عنوان درصدی از حساب خود را درنظر گرفته اید و فرض می‌ کنید چنانچه در پایان روز، آن را از دست بدهید، تحمل ضرر مورد نظر را دارید. به عنوان مثال فرض کنید این مقدار، ۱۰ درصد از کل حساب شماست. در این صورت چنانچه بعد از مجموعه‌ ای از معاملات بد، ده درصد از حساب خود را از دست بدهید، کامپیوتر خود را خاموش کرده و تا روز کاری بعد، به سراغ سرگرمی‎ های دیگر خود خواهید رفت.

حتی این امکان را دارید که زمان استراحت خود را ۷ روز در نظر بگیرید تا بتوانید استراتژی خود را مورد بازبینی قرار دهید و بهترین استراتژی مناسب را برای خود بازسازی کنید. هر چقدر ریسک‌ پذیری شما کوچک‌ تر باشد، احتمال دستیابی به آستانه تحمل درد شما هم کوچک‌ تر می شود، اما باید نظم را در خودتان پروش دهید و تا روز بعد، میز کامپیوتر خود را ترک نمایید. باید دقیقا بدانید که چه وقت زمان استراحت شما فرا رسیده است و چه زمان از تمامی جهات آمادگی انجام معاملات خود را دارید.


نتیجه گیری و کلام پایانی

با توجه به مواردی که عنوان کردیم، دریافتیم که مدیریت سرمایه در بازار کریپتو، نوعی استراتژی مالی به حساب می آید که هدف آن حداکثر کارایی سرمایه در معاملات می باشد، لذا در مدیریت سرمایه بایستی تعادل را حفظ نمایید و در بعضی مواقع می توان با کاهش هزینه های غیر ضروری، وضعیت مالی یک فرد را بهبود بخشید. مهم ترین هدفی که مدیریت سرمایه دنبال می کند، کاهش ضرر و افزایش سود است و این بدین معنی است که مدیریت سرمایه ما را کمک می کند تا در معاملات بتوانیم در کنار حفظ اصل سرمایه خود، سودهای خوبی را هم کسب کنیم.

همان طور که در ابتدای مطلب قول دادیم، در این مطلب به این پرداختیم که مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال چیست و با چه روش هایی انجام می شود. 

همچنین اگر دوست دارید مطلب مربوط به مدیریت سرمایه در بورس را نیز مطالعه کنید، روی لینک سبز رنگ کلیک فرمایید.

برای دوستانتان بفرستید: