برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

عوامل موثر بر قیمت سکه در ایران

برای خرید و فروش سکه در ایران باید مواردی را در نظر داشته باشید که در این مطلب تحت عنوان عوامل موثر بر قیمت سکه از آن ها یاد می کنیم. عوامل موثر بر قیمت سکه به عوامل گوناگونی گفته می شود که قیمت سکه را در طول زمان دستخوش تغییر می کنند. قیمت دلار، قیمت اونس جهانی طلا و نرخ بهره بانکی، وضعیت بازارهای مالی موازی، اتفاقات سیاسی در سطح ملی و کلان و … همگی جزو عوامل موثر بر قیمت سکه به حساب می آیند که قصد داریم در این مطلب جزئی تر و موشکافانه تر به آن ها و سایر عوامل تاثیر گذار بر قیمت سکه بپردازیم، پس تا انتها همراه ما بمانید.

عوامل موثر بر قیمت سکه

اگر بخواهیم تمامی عواملی که در قیمت سکه تاثیرگذار هستند را مورد بررسی قرار دهیم، شاید از حوصله این مطلب خارج شود ولی در این مقاله سعی داشتیم تا ۱۰ مورد از مهم ترین عوامل موثر در تغییر قیمت سکه را خدمت شما عزیزان به ترتیب اهمیت و تاثیرگذاری معرفی کنیم و در خصوص هر یک توضیحی بدهیم که چرا و چگونه در این لیست ۱۰ عامل تاثیرگذار بر قیمت سکه سایت کد بورسی قرار گرفته اند تا ادعای خود را اثبات کنیم.


درصورتی که تمایل داشتید تا از طریق بازار بورس برای خرید و فروش گواهی سکه و صندوق های طلا اقدام کنید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام و دریافت کد بورسی رایگان نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


حال چنانچه شما سرمایه گذاری در بازارهای مالی را دوست دارید و قصد دارید در بازار طلا و سکه نیز سرمایه گذاری کنید و یا این که در این بازار سرمایه گذاری کرده اید و در حال حاضر به دنبال این هستید که یاد بگیرید قیمت سکه به چه عواملی بستگی دارد ، این مطلب برای شما نوشته شده است و قطعا می توانید در انتهای مطالعه این متن، عوامل موثر بر قیمت سکه و طلا را به راحتی شناسایی نمایید و این موضوع در تصمیم گیری های آینده شما در این بازار بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

۱) قیمت طلای جهانی

نمودارها نشان می‌ دهند که قیاس قیمت سکه بهار آزادی با قیمت یک اونس طلای خارجی در یک روال خاص طی شده است. در بیشتر اوقات هم زمان با افزایش قیمت اونس جهانی طلا، قیمت سکه نیز به شدت افزایش می یابد که این موضوع بدون شک نشان دهنده تاثیر مستقیم قیمت طلای جهانی بر بازار سکه است. اگرچه با مقایسه این دو پارامتر می توان این طور نتیجه گیری کرد که در بسیاری از زمان هایی که قیمت طلای جهانی ثابت بوده یا حتی کاهش یافته است، قیمت سکه با چند روز یا چند هفته تغییر واکنش نشان داده است!

بعضی اوقات هم شاهد تغییرات به صورت عکس بوده ایم که نشان از تاثیر عوامل دیگر بر این قیمت و بازار است. به صورت کلی می توان این طور گفت که قیمت سکه از قیمت طلای جهانی تا حدود زیادی پیروی می کند. محاسبات ثابت کرده است که سکه در ۸۱٫۳ درصد موارد با تغییرات قیمت انس طلای جهانی هم راستا بوده است. چنانچه دوست دارید بدانید اونس جهانی طلا چیست و همه چیز را مفصل تر در مورد آن مطالعه کنید، از طریق این لینک می توانید به این مطلب آموزشی و رایگان دسترسی داشته باشید.

۲) نوسانات نرخ ارز

همانطور که احتمالا می دانید نرخ ارز یکی از عوامل خارجی موثر بر روی قیمت طلا به حساب می آید. طلا یکی از حائز اهمیت ترین دارایی‌ هایی محسوب می شود که قیمت آن مطابق با متغیرهای جهانی مشخص می گردد. هرچند نوسانات داخلی نیز بر قیمت طلا در ایران موثر هستند، ولی تاثیر متغیرهای خارجی به مراتب بالاتر است. به منظور تبدیل قیمت‌ های جهانی می بایست ابتدا آن‌ ها را به ریال تبدیل کنیم و برای این کار می توان از ارز استفاده نمود. بنابراین ارز یکی از حائز اهمیت ترین عوامل موثر بر قیمت طلا در ایران به شمار می رود که نمی توان اثرات آن را بر بازار طلا و سکه در نظر نگرفت.

حتما بخوانید : خرید و فروش سکه و طلا در بازار بورس


قیاس قیمت سکه با قیمت دلار در بازار آزاد ایران همواره ثابت کرده است که قیمت سکه تحت تاثیر نرخ دلار است و تاثیر گذاری آن بسیار بالاست و می توان این طور گفت که نوسانات نرخ دلار به صورت مستقیم در روند قیمتی سکه و طلا تاثیر می گذارد. جالب است بدانید که قیمت سکه بهار آزادی ۹۵٫۴ درصد با قیمت دلار همبستگی دارد و این همبستگی تاثیر گذاری بالای دلار بر قیمت سکه بهار آزادی را به بهترین شکل اثبات می کند.

۳) نرخ تورم

تورم نیز یکی دیگر از موارد حائز اهمیت و تاثیر گذار بر قیمت بازار سکه ایران به حساب می آید. نرخ تورم برای فعالان اقتصادی و سیاست گذاران امری حائز اهمیت است و به صورت کلی تورم موجب کاهش ارزش پول خواهد شد که این اصلا مناسب نیست. بنابراین هر چقدر تورم افزایش پیدا کند، مردم به نگهداری از دارایی‌ های کالایی بیشتر علاقه نشان خواهند داد.

طلا نیز یکی از دارایی‌ های کالایی به حساب می آید که ارزش آن در برابر تورم تغییر زیادی ندارد. حال چیزی که می توان به صورت قطعی گفت این است که با افزایش تورم، درخواست برای خرید طلا و سکه افزایش پیدا می کند، لذا قیمت آن هم به مراتب افزایش خواهد یافت که بسیار منطقی نیز خواهد بود.

۴) بی‌ ثباتی اقتصادی

قیمت طلا با افزایش عدم قطعیت سیاسی و بی‌ ثباتی اقتصادی رابطه مستقیم دارد و با افزایش تنش های داخلی و حتی بین الملل، می توان انتظار افزایش قیمت طلا را به صورت کلی داشت. البته می توان این طور گفت که این عامل کاملا روانشناختی است و به رفتار سرمایه‌ گذاران بستگی دارد و می تواند از یک عامل زئوپلیتیک به عاملی دیگر تغییر کند.

حتما بخوانید : گواهی سپرده سکه طلا در بورس – نحوه خرید گواهی سپرده سکه طلا در بازار بورس


از جمله این عوامل ژئوپولتیک در سال های اخیر می‌ توان به شکست مذاکرات آمریکا و کره شمالی، مناقشات هند و پاکستان، نزدیک شدن برگزیت به خط پایان و مذاکرات تجاری آمریکا و چین اشاره داشت. همه این موارد معمولا موجب گران شدن قیمت اونس جهانی و در نهایت قیمت طلا و سکه در ایران می شوند.

۵) نظام عرضه و تقاضا

مثل هر کالایی نظام عرضه و تقاضا بر قیمت طلا و سکه هم اثرات مستقیمی دارد؛ بدین شکل که چنانچه تقاضا برای خرید طلا و سکه در ایران افزایش یابد، قیمت آن نیز افزایش پیدا خواهد کرد و هنگامی که عرضه طلا افزایش یابد، از قیمت آن کاسته می شود. البته که این قانون ساده ولی تاثیرگذاری برای خرید و فروش هر نوع کالایی به حساب می آید ولی نباید گول ظاهر ساده آن را بخورید، چرا که این موضوع در عین سادگی می تواند بسیار فریبنده و در عین حال کاربردی باشد.

۶) سیاست‌ های پولی اتخاذی توسط فدرال رزرو

سیاست‌ های پولی که از طرف فدرال رزرو دنبال می شود را می‌ توان یکی دیگر از عامل های مهم و تاثیرگذار در قیمت جهانی طلا و به دنبال آن قیمت طلا و سکه در ایران دانست. گزارش‌ های فدرال رزرو هم این توانایی را دارد که بر بازار طلا و سکه اثرات مستقیمی را بگذارد. جالب است بدانید که جلسات کمیته فدرال هر ۶ هفته یکبار اجرایی می شود که طی آن سیاست‌ های پولی آتی و وضعیت اقتصادی آمریکا به صورت کامل مورد ارزیابی قرار می گیرد. چنانچه در این کمیته تصمیمی مبنی بر این که نرخ بهره افزایش یابد گرفته شود، بازار طلا نیز به این اتفاق واکنش نشان خواهد داد و قیمت اونس جهانی کاهش خواهد یافت.

قیمت سکه به چه عواملی بستگی دارد

از طرف دیگر چنانچه تصمیم کمیته بر این باشد که نرخ بهره ثبات داشته باشد، این خبر موجب خواهد شد تا قیمت طلا تمایل به حرکت صعودی داشته باشد که علت این واکنش‌ ها نیز این است که هنگامی که نرخ بهره کم باشد، سودی که اوراق قرضه دولتی یا سپرده‌ های بانکی می‌ دهند نیز کم تر از نرخ تورم است و از تورم عقب می‌ ماند که در نتیجه موجب ضرر و زیان سرمایه‌ گذاران خواهد شد. در همچین شرایطی افراد ترجیح می‌ دهند پول خود را در یک بازار امن مثل طلا و سکه سرمایه گذاری نمایند.

۷) صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری طلا

صندوق سرمایه گذاری طلا در حقیقت نوعی سرمایه گذاری غیر مستقیم در طلا و همچنین در بورس به حساب می آید. تاثیر صندوق‌ ها بر قیمت طلا کم است اما نمی توان گفت که بی تاثیر است. لذا هر چقدر تقاضا برای خرید واحد این نوع صندوق‌ ها افزایش یابد، موجب افزایش قیمت طلا خواهد شد و برعکس این موضوع نیز صدق می کند. اگر دوست دارید در مورد این که صندوق سرمایه گذاری چیست و انواع مختلف آن اطلاعات بیشتری کسب کنید، این مقاله را مطالعه فرمایید.

۸) اطلاعات و داده‌ های اقتصادی

شاید کمی عجیب به نظر آید ولی داده‌ های اقتصادی مثل نرخ بیکاری، دستمزد، نرخ تولید، داده‌ ها رشد ناخالص داخلی بر تصمیمات و سیاست‌ ها فدرال رزرو موثر هستند و در نهایت بر قیمت اونس جهانی طلا و به دنبال آن قیمت سکه در ایران تاثیر می گذارد. برای مثال کاهش نرخ بیکاری، افزایش تولید و رشد تولید ناخالص کاهش قیمت طلا را به دنبال دارد و برعکس این موضوع نیز صادق است. افزایش نرخ بیکاری، کاهش تولید و رشد تولید ناخالص سرمایه‌ گذاران را به خرید طلا جذب خواهد کرد و قیمت طلا نیز به همین دلیل افزایش پیدا خواهد کرد.

۹) بدهی دولت ­ها

افزایش بدهی یک کشور نیز می تواند دلیل خوبی برای افزایش تورم و در نتیجه کاهش نرخ ارز آن کشور و افزایش دلار آمریکا در آن کشور باشد. این عوامل افزایش قیمت سکه و طلا در آن کشور را به همراه دارد و به عنوان نهمین مورد می توانید آن را در گوشه ذهن خود داشته باشید ولی نیازی نیست که خیلی روی آن تمرکز کنید.

۱۰) رکود اقتصادی

رکود اقتصادی به معنی کاهش حجم تولید و تجارت است؛ از دوره رکود اقتصادی به‌ عنوان دوره بحران نیز یاد می شود. در واقع زمانی که در کشوری رکود دیده می شود، نرخ بهره بانکی کم خواهد شد و به دنبال آن ارزش ارز کشور کاهش پیدا خواهد کرد که این موضوع اگر در ایران رخ دهد که رخ داده است، می تواند بر قیمت سکه و طلا نیز اثرات کاهشی بگذارد ولی باید در نظر داشت که وضعیت کشور ما با توجه به انتظار تورمی که افراد، گروه ها، شرکت ها و … از هر رویدادی دارند، با سایر کشورها متفاوت است و همان طور که همه دیده ایم، رکود اقتصادی که باید موجبات کاهش نرخ ارز را فراهم می کرد، باعث کمیاب شدن ارز و افزایش قیمت آن شد و بازار سکه و طلا را نیز تحت تاثیر خود قرار داد!


نتیجه گیری و کلام پایانی

همانطور که در طول مطلب هم گفتیم، قیمت طلا در ایران بیشتر از قیمت اونس جهانی طلا و قیمت دلار تاثیر می پذیرد، ولی حائز اهمیت ترین عامل موثر بر قیمت طلا و سکه پس از این دو عامل، سیاست­ های اقتصادی و سیاسی ایران و دنیاست. بنابراین چنانچه قصد سرمایه گذاری مطمئن در بازار سکه و طلا را دارید، مطمئنا باید برای رصد کردن اخبار اقتصادی و سیاسی کشور اقدام کنید، چرا که همه عوامل داخلی کشور که در طول مطلب آن ها را بررسی کردیم، می­ توانند موجب کاهش یا افزایش قیمت سکه و طلا در ایران شوند و به همین خاطر توجه شما به آن عوامل الزامی است.

همان طور که در ابتدای مطلب قول دادیم، ۱۰ مورد از مهم ترین عوامل موثر بر قیمت سکه در ایران را با توضیحات کامل خدمت شما عزیزان بیان کردیم. 

اگر دوست دارید بدانید دلایل افزایش قیمت طلا و سکه در ایران چیست مطمئن باشید که از این مطلب بهتر در اینترنت پیدا نخواهید کرد.

برای دوستانتان بفرستید: