Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1125

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1162

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1166

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1188

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2841

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2848

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2861
علت کاهش قیمت دلار و طلا در چند روز اخیر چیست؟ - کد بورسی

برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

علت کاهش شدید قیمت دلار و طلا | دلار ۲۰ تومانی؟

علت کاهش قیمت دلار و طلا چیست؟ بعد از افت و خیز های بسیار زیاد در بازار سکه و ارز، در حال حاضر شاهد روند نزولی قیمت ها در بازار ارز و طلا هستیم. از دیدگاه اقتصادی و سیاسی دلایل بسیاری را میتوان برای این جهت گیری های قیمتی ارز و سکه در نظر گرفت ولی به صورت کلی چند عامل تاثیرات بیشتری داشتند و قصد داریم آن ها را در قالب علت کاهش قیمت دلار و طلا عنوان کنیم. سکه و طلا و همین طور ارز که چند ماهی است روند افزایشی پرقدرتی را پیش گرفت، الآن کمی آرام گرفته است و در حال عقب گرد قیمتی است و ما هم در این مطلب قصد داریم دلایل افت قیمت دلار و سکه را عنوان کنیم و امیدواریم که از این مقاله با عنوان علت کاهش قیمت دلار و طلا نهایت استفاده را ببرید.

علت کاهش قیمت دلار و طلا در چند روز اخیر

گزارش میدانی از بازار ارز صرافی ‌ها: خریدار نیست؛ همه فروشنده‌ اند! صراف‌ های خیابان فردوسی از افزایش تعداد فروشنده‌ ها در بازار و نبود خریدار گفته اند و تاکید دارند که جو بازار به شدت ریزشی است و احتمالا قیمت دلار به کانال های پایینتر سقوط داشته باشد. افزایش قیمت ارز در هفته‌ های اخیر باعث شد تا دلار رکوردهای بالایی را به ثبت برساند و در کانال های ۳۱ و ۳۲ هزار تومانی برای مدتی هرچند کوتاه، جولان دهد. افزایش قیمت ارز باعث افزایش قیمت در بازارهای موازی نیز شد و رکوردهایی بالایی در بازار طلا و سکه و خودرو و … به ثبت رساند. جالب است بدانید که از همان ابتدا که استارت افزایش قیمت ارز در بازار زده شد، فعالان اقتصادی تاکید داشتند که این افزایش قیمت ها ریشه اقتصادی ندارد و تنها طبق هیجانات و جو منفی در بازار مدار قیمت ها صعودی شده است.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید، آموزش های رایگان بورسی و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


تشدید فضای هیجانی در بازار و اعلام خبرهای مربوط به تحریم ۱۸ بانک ایرانی و … موجب شد تا بازار ارز باردیگر روزهای پرنوسانی را شاهد باشد، ولی با ورود بازارساز و البته اعلام خبرهای مثبت ورق در بازار ارز برگشت و مدار قیمتی نزولی شد. طی چند وقت اخیر بانک مرکزی با صدور اطلاعیه ای از عرضه روزانه ۵۰ میلیون دلار در بازار متشکل ارزی و افزایش سقف خرید ارز به وسیله صرافی ها خبر داد؛ این سیاست بانک مرکزی طی یک هفته گذشته اجرایی شده و آثار آن در کاهش شدید قیمت ارز محسوس است. از طرفی دیگر آنطور که بانک مرکزی اعلام کرده، افزایش عرضه در بازار موجب شده تا تقاضایی نیز برای ارز وجود نداشته باشد؛ بعنوان نمونه دیروز ۷۵ میلیون دلار توسط بازارساز در بازار متشکل ارزی عرضه شد، ولی کمتر از یک میلیون دلار خریدار وجود داشت. علاوه بر بازار متشکل ارزی، عرضه ارز در نیما نیز افزایش محسوس داشته است؛

رئیس کل بانک مرکزی در همین خصوص گفته است؛

طی روزهای اخیر روزانه حدود ۱۵۰میلیون دلار توسط صادرکنندگان در سامانه نیما عرضه می‌شود که در کنار منابع بانک مرکزی تأمین ارز واردات شتاب گرفته است.

از دیگر خبرهای مثبت که موجب شده تا جو بازار ارز برخلاف هفته‌ های پیش، مثبت شود؛ خبرهای مربوط به آزادسازی دارایی های ایران در عراق و کره است. آزادسازی ۵٫۵ میلیارد دلاری منابع ایران در عراق خبر بسیار حائز اهمیت است که بعد از سفر اخیر رئیس کل بانک مرکزی به عراق اعلام شد. بر همین اساس نیز دیروز وزارت خارجه اعلام کرد که دستاورد عبدالناصر همتی از سفر به عراق مثبت بوده است. پس احتمالا به زودی باید منتظر ورود دارایی های بلوکه شده به کشور باشیم. برداشته شدن تحریم‌ های تسلیحاتی از هفته جاری نیز از دیگر سیگنال ‌های مثبتی بود که بازار ارز را تحت تأثیر قرار داد و باعث شد تا خریدهای هیجانی کاهش یابد و بیشتر خریداران هفته های پیش را به فروشنده تبدیل کند.

 دلیل افت قیمت دلار در ایران

بازاری ها می گویند آنچه این روزها در بازار ارز اتفاق افتاده مشابه وضعیت بورس است؛ در آن زمان نیز بسیاری از کارشناسان به خارج شدن بیش از حد بازار سهام از سطح بنیادی هشدار دادند و در نهایت نیز بازار قریب ۳۰ درصد ریزش کرد، لذا بازار ارز نیز مانند بورس رنگ خون گرفته و بعید است دیگر به روزهای اوج و رکوردزنی های پی در پی برگردد. علاوه بر این اخبار انتخابات آمریکا نیز باعث شده تا جو بازار نسبت به روزهای قبل مثبت شود؛ بعبارتی در کنار خبرهای مثبت از آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده و همچنین افزایش عرضه ارز در بازار متشکل و نیما، اخبار مربوط به انتخابات آمریکا نیز کارساز شده و باعث خروج تقاضای کاذب از بازار شده است.

حتما بخوانید : تاثیر افزایش قیمت دلار بر بورس – اثر نوسانات بازار ارز در بازار بورس ایران

احتمال پیروزی ترامپ در انتخابات امریکا موجب شده بود تا بازار ارز بدترین سناریو های ممکن را پیش‌ خور کند، ولی با برتری بایدن در نظرسنجی ها نسبت به ترامپ، انتظارات منفی نیز در بازار ارز فروکش کرده است. اگرچه به اعتقاد فعالان اقتصادی تفاوتی میان ترامپ یا بایدن نیست، ولی برخی معامله گران معتقدند که تداوم دوره ریاست‌ جمهوری ترامپ به معنی ادامه سیاست تحریم حداکثری، عدم فروش نفت و محدودیت های شدید بانکی است. معاون اسبق بانک مرکزی در مورد تاثیر انتخابات کشر آمریکا بر بازار ارز ایران گفته است که در صورت برنده شدن هر نامزدی در انتخابات پیش روی آمریکا، احتمال افزایش قیمت ارز کم خواهد بود و نگاه من به آینده بازار ارز و روند آتی قیمتی در این بازار کاهشی است.

برخی از بازاری‌ ها این طور می گویند که بازار دیگر کشش افزایش قیمت را ندارد و الان زمان ریزش بازار است؛ کارشناسان اقتصادی معتقدند که از ۲۵ شهریور تا به امروز قیمت ارز حدود ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده است. روند حال حاضر بازار ارز بی شک بیانگر بی‌ ثباتی این بازار و عدم کنترل مناسب و مدیریت بازار است و به نظر افزایش دوباره قیمت ارز معنایی در شرایط کنونی معنایی ندارد. باید در نظر داشت که قیمت خرید دلار در صرافی‌ ها هم اکنون در محدوده زیر ۳۰ هزار تومان است و این بدان معناست که صرافی‌ ها چشم انتظار ریزش بیشتر قیمت ارز هستند؛ قیمت دلار در گام نخست از کانال ۳۲ هزار تومان به ۲۸ هزار تومان سقوط کرد و باید شاهد روند بازار و قیمت ارز در ایران باشیم.

صرافان؛ ارز نمی خریم!

طبق مشاهدات اخیر سایت کد بورسی، نرخ های ثبت شده بر تابلوی صرافی ها به صورت مکرر در حال تغییر بود، ولی خود آنها قصدی برای خرید ارز از دست متقاضیان فروش نداشتند و این در حالی است که دلالان به صورتی سرشان شلوغ بود که چند نفر به دور هر کدام از آنها حلقه زده بودند و سعی در فروش ارز خود با قیمتی مناسب داشتند. گفته شده است نرخ ارزهای مختلف هر لحظه در حال تغییر است، از همین روی ارز نمی خریم تا به قیمتی با ثبات تر برسد. به نفع ما نیست اقدام به خرید ارزی کنیم که امکان دارد تا ساعتی دیگر کاهش بیشتری داشته باشد، این در حالی است که ما به قیمتی بالاتر آن را خریده ایم.

دلالان؛ دلار به ۲۰ هزار تومان می رسد!

یکی از دست فروشان دلار که با بیش از ۱۵۰۰ تومان کمتر از قیمت فروش، ارز می خرید، گفت؛ شایعه شده است که قیمت دلار بیشتر از ۶ هزار تومان کاهش خواهد یافت، بنابراین اگر دلار داری من می خرم. از صبح امروز دهان به دهان می چرخد که نرخ ارز به ۲۰ هزار تومان نیز می رسد و بازار به سرعت روند کاهشی را طی خواهد کرد که البته تاکنون با کاهش چند هزار تومانی قیمت شاهد هستیم. یکی دیگر از دلالان ارزی در میدان فردوسی به فروشندگان توصیه می کرد که اگر امروز نفروشید فردا با این نرخ‌ ها ضرر زیادی را متحمل سرمایه خود خواهید کرد.

تلاش دولت برای کاهش و ثبات قیمت ارز از علت های کاهش قیمت دلار و طلا

از اوایل امسال بخشنامه‌ های دولت، بازرگانان سال های ۹۷ و ۹۸ را ملزم به بازگشت ارز صادراتی کرد و پایان برج ۶ به عنوان مهلت پایانی برای این افراد تعیین شد تا در صورتی که ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور بازنگردد کارت بازرگانی صادرکنندگان تعلیق و از امکانات صادراتی محروم شوند. طبق اعلام رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران طی ماه های گذشته حدود ۳۵ میلیارد یورو از ارزهای صادراتی پرداخت شده است و بانک مرکزی با تزریق این ارز به بازار، زمینه‌ های کاهش نرخ را فراهم آورده است.

نتیجه گیری و کلام پایانی

بازار داغ فروش ارز به دلیل ترس از دلار ۲۰ هزار تومانی بسیار داغ شده است و گزارش هایی که به دست سایت کد بورسی می رسد، نشان از ترس مردم از ریزش شدید نرخ ارز و فشار عرضه در این بازار دارد و باید دید با توجه به صف های طولانی که جنب صرافی های تهران و شهرستان ها شاهد هستیم، قیمت دلار در بازار در چه عددی به ثبات نسبی می رسد. البته که احتمال این ریزش از چند مدت پیش می رفت و با توجه به اینکه در سال آخر از چهار سال دوم رئیس جمهوری روحانی هستیم، گمان می رفت که با افزایش شدید قیمت ها مواجه شویم تا در چهار سال بعدی کمی ثبات در این بازار ها داشته باشیم.

در حقیقت نباید گذشته را از یاد برد که به دلایل مختلف قیمت دلار از ۵ هزار تومان به ۱۸ هزار تومان رسید و در ادامه روی عدد ۱۰ هزار تومان قیمت به ثبات رسید و الآن هم به همین صورت است و جهش قیمتی دلار از قیمت های ۱۲ هزار تومان شروع شد و به قیمت استثنایی ۳۲ هزار تومان هم رسید و در ادامه باید دید روی چه عددی به ثبات می رسد. البته پیش بینی میشود که دلار در محدوده ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان برای مدتی هم که شده ثبات را تجربه کند تا متاسفانه برای جهشی عمیق تر و بزرگ تر در زمانی دیگر آماده شود!! باید در نظر داشت که انتخابات آمریکا هم در این زمینه تاثیرات بسیاری داشت و احتمال برنده شدن ترامپ باعث شده بود تا بازار ارز این احمتال را پیش خور کند و افزایش قیمت غیر منطقی را تجربه کند و وضع معیشتی مردم را به بدترین وضع ممکن برساند!

امیدوارم از این مقاله آموزشی با عنوان علت کاهش قیمت دلار و طلا نهایت استفاده رو برده باشید.

هر گونه سوال و یا ابهامی در خصوص با علت کاهش قیمت دلار در بازار داشتید، حتما از طریق بخش ارسال نظرات و دیدگاه ها با و دیگر مخاطبان در میان بگذارید و اگر تجربه ای هم در این زمینه دارید، خوش حال میشم با مخاطبان سایت کد بورسی به اشتراک بگذارید.

برای دوستانتان بفرستید: