Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1125

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1162

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1166

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1188

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2841

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2848

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2861
شاخص های مهم بورس که باید حتما بشناسید | کد بورسی

برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

شاخص های مهم بورس ایران

آیا شاخص های مهم بورس را میشناسید؟ اگر می خواهید در بازار بورس فعالیت کنید و یا در حال حاضر فعال بازار سرمایه به حساب می آیید، باید در ابتدای امر با انواع شاخص های بورس اوراق بهادار تهران آشنا باشید. شاخص های مهم بورس زیاد نیستند و کافی است بدانید که هر کدام از این شاخص ها چه مفهومی دارند و چطور می توانید در تحلیل و بررسی بازار از آن ها استفاده کنید؛ پس در این مطلب تصمیم گرفتیم بهترین شاخص های بورس که کاربردهای بسیاری برای سهامداران دارند را به زبان کاملا ساده و عامیانه خدمت شما معرفی کنیم، پس تا انتها با کد بورسی همراه بمانید.

شاخص های مهم بورس

حتی اگر هیچ اطلاعاتی از بازار بورس نداشته باشید، بازهم بارها در تلویزیون و اخبار اسمی از شاخص کل بورس و افزایش یا کاهش آن چیزهایی شنیده اید. جملاتی مانند “شاخص بورس در روز گذشته با ۶۵۲۰ واحد افزایش به رقم x رسید” از جمله تیترهایی است که همواره در رسانه ها شاهد آن هستیم. در حال حاضر سوالی که مطرح می‌ شود این است که اصلا شاخص های بورسی چند نوع هستند و هر کدام چه مفهومی دارند؟ همان‌ طور که می‌دانید بازار بورس یکی از بازارهای مالی فعال در ایران است که تمامی مردم می توانند با دریافت کد بورسی در آن فعالیت کنند.

با این حال بارها مشاهده کرده ایم که بسیاری از این افراد بدون آگاهی و اطلاع لازم از نحوه‌ فعالیت این بازار و تنها به دلیل سروصدایی که برپا می‌کند وارد بورس می‌ شوند و در آخر نیز با ضرر و زیان های سنگین بازار را ترک می کنند؛ به همین خاطر آشنایی با اصطلاحات مختلف بازار بورس بسیار حائز اهمیت است و در این مطلب قصد داریم در مورد یکی از بخش های مهم آن، یعنی شاخص های مهم بورس صحبت کنیم، پس حتما تا انتها با کد بورسی همراه بمانید.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، سرمایه گذاری بر روی حق تقدم و یا فروش آن و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


شاخص یا همان Index در حقیقت یک معیار آماری و به عنوان ابزاری جهت سنجش و نشان دهنده وضعیت کلی، روند رشد و افزایش بازار طی دوره‌ های پیش و دوره حاضر است و از اشکال مختلفی برخوردار است که وضعیت‌ های متفاوت بورس را از جنبه های متفاوتی مورد بررسی قرار می دهند. در زندگی روزمره شاخص‌ های گوناگونی مثل شاخص آلودگی هوا، شاخص امید به زندگی، شاخص میزان بارندگی و … را مشاهده کرده اید. همچنین در اخبار، روزنامه‌ ها و فضای مجازی، مفهوم شاخص بورس موضوعی قابل مشاهده و میزان رشد یا افت شاخص بورس بررسی شده است. شاخص های مهم بورس را در ادامه معرفی کرده و توضیح داده ایم؛

کاربرد شاخص‌ های بورسی

به صورت کلی می توان این طور گفت که هدف اصلی شاخص‌ ها اطلاع‌ رسانی میزان تغییرات و نوسانات بورس به عامه مردم و سهامداران در غالب یک عدد کمی است. از دیگر کاربردهای شاخص‌ های بورسی می‌ توان به موارد زیر اشاره داشت :

  1. مبنایی برای ایجاد و نظارت بر صندوق های شاخصی
  2. اندازه‌ گیری نرخ‌ های بازده بازار در مطالعات اقتصادی
  3. مبنایی برای ارزیابی عملکرد حرفه‌ ای مدیران سرمایه‌ گذاری
  4. کمک به تحلیل گران به منظور پیش بینی حرکت ها و روندهای آینده بازار

نکته مهم : در نظر داشته باشید که مهم ترین مرجع اعلام شاخص سایت Tsetmc یا همان سایت مدیریت فناوری بورس ایران به شمار می رود که شما به وسیله آن قادرید تغییرات انواع شاخص، مقدار و درصد آن‌ ها را مشاهده و بررسی کنید که این اطلاعات همواره در حال بروزرسانی می باشد و برای تمامی سرمایه گذاران و سهامداران بورسی قابل استناد می باشد.

انواع شاخص های بورس اوراق بهادار تهران

شاخص های مهم بورس ایران را می توان در ۱۰ زیر گروه تقسیم بندی کرد که در این بخش قصد داریم هر کدام از آن ها را معرفی کنیم و توضیحات خوبی در مورد هریک به شما بدهیم، پس همچنان با کد بورسی همراه بمانید؛

۱٫ شاخص کل بورس

شاخص کل بورس، شاخصی است که عملکرد کلی بورس اوراق بهادار تهران را نمایان می‌ کند. این شاخص، ترکیبی از قیمت اوراق بهادار شرکت‌ های پذیرفته شده در بورس است که بر اساس ارزش بازار شرکت‌ های مذکور، وزن داده شده‌ اند. با این حال، به دلیل این که برخی از شرکت‌ ها وزن بالاتری در بورس دارند، تغییرات قیمت اوراق بهادار آن‌ ها تاثیر بیشتری بر شاخص کل بورس دارند. به عبارت دیگر، شاخص کل بورس معیاری است که از تغییرات شرکت‌ های بزرگ تر و پرتاثیرتر در بورس تهران تاثیر بیشتری می‌ پذیرد.

حتما بخوانید : شاخص کل بورس چیست؟


در واقع همان شاخص بورس اوراق بهادار تهران یا همان TEDPIX، شاخص کلی از عملکرد بازار سرمایه ایران است که از تغییرات قیمت و حجم معاملات همه شرکت‌ های پذیرفته‌ شده در بورس تهران برآورد می‌ شود. با توجه به این که شاخص کل تنها میانگین سود و زیان شرکت‌ های موجود در بورس را نشان می‌ دهد، برای بررسی عملکرد وضعیت مالی و اقتصادی هر شرکت، نیاز به بررسی بیشتری دارید. در هر صورت، شاخص کل بورس نشان‌ دهنده‌ وضعیت کلی بازار سرمایه ایران است و به صورت معمول روند رشد یا کاهش آن در مدت کوتاه‌ تر، تاثیر بیشتری در بازار سرمایه دارد.

باید در نظر داشت که این شاخص، مهم ترین شاخص بورس اوراق بهادار تهران است که نشان دهنده عملکرد کلی بازار سرمایه ایران در یک بازه زمانی خاص می‌ باشد. در این شاخص، تمامی شرکت‌ های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، با توجه به ارزش بازار شرکت و حجم معاملات، در نظر گرفته می‌ شوند. شاخص کل بورس، در واقع، میانگین ارزش بازاریابی تمام شرکت‌ ها در بورس است. افزایش این شاخص نشان دهنده رشد و افزایش ارزش بازار سرمایه است، در حالی که کاهش آن به معنی کاهش ارزش بازار سرمایه است. این شاخص از سال ۱۳۶۳ به صورت رسمی در بورس اوراق بهادار تهران شروع به کار کرد و تاکنون به عنوان مهم ترین شاخص‌ بازار سرمایه در ایران شناخته می‌ شود.

در نظر داشته باشید که افزایش شاخص کل، الزاما به معنی سوددهی سهام در تمامی شرکت‌ های بورسی نیست، به همان صورت که کاهش شاخص کل هم الزاما به معنی ضرردهی سهام های تمامی شرکت های بورسی نخواهد بود. چرا که شاخص كل بورس نشان دهنده میانگین بازدهی بورس است و چه بسا در بعضی مواقع، با وجود رشد چشمگیر شاخص کل، بعضی از سهم ها با افت قیمتی مواجه می شوند و سهامداران خود را با زیان روبرو می کنند یا در شرایطی که شاخص کل افت کرده است، بعضی سرمایه گذاران که سهام یا سهام های ارزنده ای در سبد سرمایه گذاری خود دارند، می توانند سود بسیار خوبی به دست آورند.

۲٫ شاخص هم وزن بورس

شاخص هم وزن بورس، یکی از شاخص های بازار سرمایه ایران است که مبتنی بر نرخ های حجم معاملاتی و ارزش بازار شرکت هاست. در این شاخص، وزن هر شرکت بر اساس ارزش بازاری آن شرکت در مجموع ارزش بازاری تمامی شرکت های موجود در بازار سرمایه تعیین می شود. به عبارت دیگر، در شاخص هم وزن بورس، هر شرکت با وزن مساوی در نظر گرفته می شود و به طور میانگین تغییرات نرخ های شرکت ها در این شاخص بررسی می شود. شاخص هم وزن بورس به عنوان یک شاخص کلی از وضعیت بازار سرمایه کشور استفاده می شود و به طور معمول در بررسی عملکرد بازار سرمایه و محاسبه میزان سود یا ضرر سرمایه گذاران به کار می رود.

این شاخص با نام Tehran Stock Exchange Equal Weighted Index در دنیا شهرت دارد و شامل تمامی شرکت‌ های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. در این شاخص، وزن هر شرکت برابر است و از این رو اصطلاحا به آن شاخص هم وزن یا شاخص مساوی وزن نیز گفته می‌ شود. به عبارت دیگر، در شاخص هم وزن بورس، ارزش بازاری تمامی شرکت‌ ها با هم تقسیم شده و وزن هر شرکت در شاخص، نسبت به بازاری که دارد، یکسان است. این شاخص در برابر نوسانات بازار حساسیت کمتری دارد و نمایانگر عملکرد میانگین بورس است. به طور کلی، شاخص هم وزن بورس به عنوان یکی از شاخص‌ های بورس مورد استفاده قرار می‌ گیرد و نشان دهنده روند کلی بازار بورس است. اگر دوست دارید بدانید شاخص کل هم وزن بورس به چه معناست همین الان این مطلب را مطالعه فرمایید.

۳٫ شاخص قیمت در بورس

شاخص قیمت در بورس به میانگین قیمت تمام شده اوراق بهادار در روز معاملاتی مربوط می‌ شود. این شاخص برای اندازه‌ گیری عملکرد بازار سهم و ارزش کلی بازار سهام مورد استفاده قرار می‌ گیرد. با توجه به تغییرات شاخص قیمت، می‌ توان از روند بازار سهام در یک بازه زمانی مشخص پی‌ برد. در شاخص قیمت، سهام با ارزش بیشتر و حجم معاملات بیشتر در محاسبه شاخص بیشتری وزن داده می‌ شوند. می توان این طور گفت که شاخص قیمت در بورس، یک شاخص سودمند برای بررسی تغییرات قیمت سهام در بازار بورس است.

حتما بخوانید : صندوق سرمایه گذاری مبتنی بر شاخص چیست


این شاخص، میانگین قیمت تمام شرکت‌ های پذیرفته شده در بورس را دربر می‌ گیرد و با توجه به تغییرات قیمت آن‌ ها، تغییرات شاخص قیمت بورس محاسبه می‌ شود. به عبارت دیگر، شاخص قیمت بورس، نمایانگر تغییرات قیمتی سهام موجود در بازار بورس است و نشان می‌ دهد که بازار چگونه در حال حرکت است. همانند سایر شاخص‌ های بورس، شاخص قیمت بورس نیز به‌ طور روزانه در اطلاعات بورس اعلام می‌ شود و برای سرمایه‌ گذاران و کاربران بازار سرمایه، یکی از شاخص‌ های مهم برای پیگیری وضعیت بازار و تصمیم‌ گیری‌ های سرمایه‌ گذاری است.

۴٫ شاخص صنعت و مالی

شاخص صنعت در بورس، یک شاخص بورسی است که تغییرات قیمت سهم های شرکت هایی را که در یک صنعت خاص فعالیت می کنند، نشان می دهد. در واقع، شاخص صنعت، نشان دهنده عملکرد کلی بازار در یک صنعت خاص است. به عنوان مثال، شاخص صنعت خودروسازی نشان دهنده تغییرات قیمت سهام شرکت های خودروسازی در بورس است. شاخص صنعت ها به صورت معمول برای بررسی عملکرد یک صنعت خاص استفاده می شوند و به این صورت می توانند به سرمایه گذاران کمک کنند تا تصمیمات بهتری برای سرمایه گذاری در آینده بگیرند. در واقع این شاخص، معیاری است که نماینده ترین شاخص بورس می باشد.

این شاخص تعیین کننده وضعیت بازار بورس است و شامل سهم های شرکت های بزرگ و برتر صنایع کشور است. سهم های شرکت هایی که در شاخص صنعت حضور دارند، به صورت معمول در صنایع مختلفی فعالیت می کنند، از جمله خودرو، فولاد، نفت و پتروشیمی، بانک و … هدف از ایجاد این شاخص، پایش عملکرد صنایع و تغییراتی که در آنها رخ می دهد و تعیین روند بازار است. قیمت این شاخص نشان دهنده روند کل بازار بورس است و هر تغییر در این شاخص تاثیر بسیار زیادی بر روی ارزش بازار بورس و میزان بازده سرمایه گذاری دارد. برای مثال، افزایش شاخص صنعت نشان دهنده افزایش ارزش بازار بورس و کسب سود برای سرمایه گذاران است.

۵٫ شاخص سهام آزاد شناور

شاخص سهام آزاد شناور یا شاخص “توکل” به شاخصی معروف است که شاخص میانگین قیمتی بیش از ۲۰۰ شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران (به جز شرکت های مشکوک به قصد تقلب) را نشان می دهد. این شاخص، به عنوان شاخصی سنجشی برای وضعیت بازار سرمایه در ایران استفاده می شود.

انواع شاخص های بورس اوراق بهادار تهران

برخلاف شاخص کل بورس که تاثیر همه شرکت ها را در بازار سرمایه سنجیده، شاخص توکل فقط شاخص قیمتی شرکت هایی را که دارای سهام آزاد شناور هستند را در نظر می گیرد. در واقع، شرکت های دارای سهام آزاد شناور بیشترین تاثیر را در بازار سرمایه دارند، به همین دلیل شاخص توکل معمولا به عنوان مهمترین شاخص بورس در ایران شناخته می شود.

در واقع این شاخص، نشان دهنده عملکرد بازار سهام است که تمرکز خود را بر روی سهام شرکت‌ هایی می‌ گذارد که در بورس مشخص شده و معاملات آن‌ ها در بازار نماد ها (سهام) صورت می‌ گیرد. این شاخص به ازای هر روز محاسبه می‌ شود و در واحد امتیاز قیمتی نمایش داده می‌ شود. شاخص سهام آزاد شناور، با در نظر گرفتن سرمایه بازار سهام، نشان دهنده عملکرد کلی بازار سهام است.

۶٫ شاخص قیمت بازده نقدی

شاخص قیمت بازده نقدی، شاخصی است که میزان بازدهی شرکت‌ ها را با توجه به میزان نقدینگی که در دسترس دارند، محاسبه می‌ کند. برای محاسبه این شاخص، ابتدا بازده سالانه هر شرکت محاسبه می‌ شود و سپس به تعداد سهم های در دسترس هر شرکت تقسیم می‌ شود تا بازده به ازای هر سهم محاسبه شود. سپس این مقدار با ارزش نقدی در دسترس هر شرکت تقسیم می‌ شود تا شاخص قیمت بازده نقدی برای هر شرکت محاسبه شود.

حتما بخوانید : عوامل ریزش شاخص بورس چیست؟


هدف اصلی این شاخص، ارائه اطلاعاتی برای سرمایه‌ گذاران در خصوص عملکرد شرکت‌ هاست، به گونه‌ ای که با توجه به بازده و نقدینگی شرکت‌ ها، امکان مقایسه و ارزیابی عملکرد آن‌ ها برای سرمایه‌ گذاران فراهم می‌ شود. در واقع، شاخص قیمت بازده نقدی نشان دهنده عملکرد شرکت‌ ها به عنوان سرمایه‌ گذاری است و می‌ تواند به عنوان یکی از معیارهای ارزیابی شرکت‌ ها در بازار سرمایه استفاده شود. همان طور که گفتیم، این شاخص یکی دیگر از شاخص‌ های بورس اوراق بهادار است که نمایانگر عملکرد سهام شرکت‌ های پذیرفته‌ شده در بورس بر اساس قیمت و بازده نقدی آن‌ هاست.

این شاخص بر پایه محاسبه ارزش بازار هر شرکت و وزن‌ دهی براساس بازدهی نقدی هر شرکت در دوره قبل محاسبه می‌ شود. شاخص قیمت بازده نقدی مانند شاخص کل بورس اوراق بهادار، با استفاده از شاخص سهام در حالت نرمال می‌ باشد. با این حال، تفاوتی که این شاخص دارد، این است که شامل تنها شرکت‌ هایی می‌ شود که حداقل دو سال از روز اولین عرضه سهم در بورس سپری شده‌ اند و همچنین باید بیش از ۵۰ درصد از درآمد شرکت به‌ وسیله فروش خدمات یا کالاهای غیرنفتی حاصل شده باشد.

۷٫ شاخص بازار اول و دوم بورس

در ابتدا باید بدانید که بورس اوراق بهادار تهران دارای دو بازار اصلی به نام‌ های بازار اول و دوم است؛ لذا شاخص بازار اول به شاخصی گفته می‌ شود که شرکت‌ های بزرگ و پرسود در آن قرار می‌ گیرند، در حالی که شاخص بازار دوم شاخصی است که شرکت‌ های کوچک تر با سودآوری به مراتب پایین تر در آن قرار می گیرند. این دو بازار تفاوت‌ های مهمی در برابر هم دارند، از جمله سرمایه‌ گذاری حداقلی مورد نیاز، روش‌ های معامله و شرایط لیست‌ شدن شرکت‌ ها. به بیان دیگر در بازار اول، شرکت‌ هایی که دارای شرایط معینی هستند، با سرمایه‌ گذاری در این بازار اوراق بهادار خود را به فروش می‌ رسانند.

بنابراین، شاخص بازار اول بورس شاخصی است که نمایانگر تغییرات ارزش بازار سهم شرکت‌ های موجود در این بازار است. بازار دوم بورس به عنوان بازار اوراق بهادار دوم، برای شرکت‌ هایی است که شرایط ورود به بازار اول را ندارند و یا ارزش بازار سهام آن‌ ها پایین‌ تر از حد مورد نیاز برای ورود به بازار اول است. در این بازار، اوراق بهاداری که در بازار اول به فروش نمی‌ رسند، به فروش می‌ رسند. شاخص بازار دوم بورس نیز شاخصی است که تغییرات ارزش بازار سهم شرکت‌ های موجود در این بازار را نمایش می‌ دهد.

۸٫ شاخص ۳۰ شرکت بزرگ بورس

شاخص ۳۰ شرکت بزرگ بورس، شاخصی است که شامل ۳۰ شرکت بزرگ با ارزش بازار بالا در بورس اوراق بهادار تهران است. این شاخص برای بررسی عملکرد بازار سرمایه ایران بسیار مهم است و از آن به عنوان یکی از شاخص‌ های برتر بورس ایران یاد می‌ شود. شرکت‌ هایی که در شاخص ۳۰ شرکت بزرگ بورس حضور دارند، از نظر اندازه و ارزش بازار بالاترین رتبه را در بورس دارند و برای بسیاری از سرمایه‌ گذاران و فعالان بازار سرمایه نمایانگر عملکرد بازار سرمایه ایران است.

حتما بخوانید : شاخص ترس و طمع در بازار کریپتو چیست


این معیار به عنوان شاخصی عمل می کند که با توجه به حجم معاملات و ارزش بازاری شرکت‌ های بزرگ و مهم در بورس، تعیین می‌ شود. این شاخص شامل ۳۰ شرکت بزرگ با بیشترین حجم معاملات و بازدهی بورس است که نمایانگر روند کلی بازار سرمایه است. شرکت‌ هایی که در این شاخص حضور دارند، به دلیل تاثیر بالایی که بر بازار دارند، به عنوان شاخص‌ های اصلی بازار سرمایه در نظر گرفته می‌ شوند.

۹٫ شاخص ۵۰ شرکت فعالتر بورس

شاخص ۵۰ شرکت فعال‌ تر یا شاخص کلان بورس، شاخصی است که شرکت‌ هایی که از نظر فعالیت در بورس از بقیه شرکت‌ ها برتری دارند، در آن نماینده شده‌ اند. این شاخص شامل ۵۰ شرکت با بیش ترین حجم معاملات و نقدینگی در بورس اوراق بهادار تهران است. جالب است بدانید که این شرکت‌ ها به صورت متناسب با ارزش بازار خود در شاخص نمایندگی می‌ کنند و اعمال تغییرات قیمت آن‌ ها در بازار، بر روی شاخص تأثیر می‌ گذارد. شاخص ۵۰ شرکت فعال‌ تر به‌عنوان شاخصی مهم در بازار سرمایه ایران شناخته شده است. نکته جالب توجه دیگر این که این شاخص از ابتدای سال ۱۳۹۴ برای نمایش عملکرد بازار سهام ایران توسط بورس اوراق بهادار تهران معرفی شده است.

این شاخص با هدف پوشش بهتر عملکرد بازار سرمایه در ایران ایجاد شده و بر پایه ۵۰ شرکت فعال‌تر بازار سرمایه تشکیل شده است. در واقع شاخص ۵۰ شرکت فعال‌ تر معادل شاخص فوق العاده (نماد XAOI) در بورس استرالیا است. این شاخص بازدهی سرمایه گذاری در ۵۰ شرکت فعال تر بورس را نمایش می‌ دهد و در تصمیم‌ گیری بسیاری از سرمایه‌ گذاران و مدیران سرمایه استفاده می‌ شود. با توجه به این که این شاخص از شرکت‌ های فعال‌ تر بورس سهام تشکیل شده است، نشان دهنده عملکرد و وضعیت کل بازار سرمایه در ایران است.

۱۰٫ شاخص فرابورس

فرابورس یکی دیگر از بازارهای اوراق بهادار در ایران است که به عنوان بازار فرعی بورس ایران عمل می‌ کند و از آن برای خرید و فروش اوراق بهادار، صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری قابل معامله، حقوق اولویت، اسناد خزانه‌ ای و دیگر اوراق بهادار کوتاه مدت، بازار دوم و ارز استفاده می‌ شود. در این بازار، صدور و معامله اوراق بهادار شرکت‌ هایی که شرایط قانونی و بورسی را دارا نیستند، انجام می‌ شود. شاخص فرابورس نیز همانند شاخص‌ های بورس ایران، یک شاخص ریزشدهی است که عملکرد بازار فرابورس را نمایان می‌ سازد. این شاخص توسط شرکت مدیریت فناوری بورس و اوراق بهادار تهیه و منتشر می‌ شود.

حتما بخوانید : سود و زیان مرکب در بورس


به طور کلی، این شاخص نمایانگر عملکرد میانگین قیمت و حجم معاملات برخی از اوراق بهادار موجود در فرابورس در یک بازه زمانی مشخص است. به بیان دیگر فرابورس پلتفرمی برای انجام معاملات با اوراق بهادار است که به صورت معمول به توافق نرخ و مقدار بین خریداران و فروشندگان اوراق بهادار کمک می‌ کند. شاخص فرابورس به عنوان معیاری برای اندازه‌ گیری عملکرد بازار فرابورس استفاده می‌ شود. این شاخص، شاخصی است که نشان‌ دهنده تغییرات قیمتی یک گروه از اوراق بهادار در بازار فرابورس است. شاخص فرابورس نیز مانند دیگر شاخص‌ های بورسی، معیاری برای اندازه‌ گیری عملکرد کلی بازار و همچنین عملکرد شرکت‌ های موجود در بازار فرابورس می‌ باشد.


خلاصه مطلب و کلام پایانی

برای سرمایه گذاری در بورس و یا هر بازار دیگری، می بایست در ابتدای امر وضعیت آن بازار را مورد بررسی قرار دهید. در حقیقت شاخص های بورس یکی از ابزارهایی هستند که وضعیت بورس را طی دوره‌ های قبل و جاری نشان می‌ دهند و تحلیل و تفسر آن‌ ها، کمک می کند تا دید بهتری از بازار سرمایه، صنایع بورسی مختلف و سهام شرکت های گوناگون پیدا کنید.

در واقع استفاده از شاخص‌ ها می‌ تواند کمک بسیاری در تحلیل و اتخاذ تصمیمات به موقع و مناسب ما داشته باشد. تنوع زیاد این شاخص‌ ها هم که هر کدام برای تعیین وضعیت شرایط گوناگون به وجود آمده اند، موجب می شود تا با ترکیب استفاده از آن ها در کنار مفاهیم تحلیل تکنیکال و بنیادی، بتوانیم نتایج بسیار بهتری از سرمایه گذاری در بورس ایران کسب کنیم. همان طور که بررسی کردیم، شاخص های بورس ایران شامل موارد زیر می باشد:

  1. شاخص کل بورس (TEDPIX) که تمامی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران را شامل می شود.
  2. شاخص بازار اول (TOPX) که به شرکت هایی اختصاص دارد که در بورس تهران به صورت حراجی معامله می شوند.
  3. شاخص بازار دوم (SPX) که به شرکت هایی اختصاص دارد که در بورس تهران به صورت قراردادی معامله می شوند.
  4. شاخص بورس فرابورس (IFX) که شرکت هایی را که در بورس فرابورس ایران مورد معامله قرار می گیرند را شامل می شود.
  5. شاخص بازار سرمایه (CPIX) که به شرکت هایی اختصاص دارد که در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران معامله می شوند.
  6. شاخص قیمت ها (CPI) که تغییرات قیمت مصرف کننده را نشان می دهد و معیاری برای تعیین تورم و قیمت ها در اقتصاد است.
  7. شاخص صنایع (XSNR) که شامل شاخص هایی می شود که به صورت جداگانه برای صنایعی مانند خودرو، فولاد، پتروشیمی و … تعریف شده است.
  8. شاخص بازار آتی (FTX) که به قرارداد های آتی معاملاتی برای انواع اوراق بهادار شامل سهام، اوراق مشارکت، اختیار خرید و فروش و برخی کالاها می پردازد.

این را هم در نظر داشته باشید که این شاخص ها به صورت آنلاین در سایت بورس اوراق بهادار تهران و سایت بورس فرابورس قابل دسترسی هستند.

همان طور که در ابتدای مطلب قول دادیم، در این ۱۰ مورد از شاخص های مهم بورس را به شما عزیزان معرفی کردیم.  

همچنین اگر دوست دارید آینده دارترین سهام بورس را در شرایط حال حاضر بورس بشناسید، همین الان روی لینک مورد نظر کلیک فرمایید؛

حال که دیگر شاخص های مهم بورس را میشناسید، فکر می کنید کدامیک از آن ها بیشتر به کارتان خواهد آمد؟

برای دوستانتان بفرستید: