Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1125

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1162

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1166

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1188

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2841

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2848

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2861
سیستم کال مارجین چیست | مارجین کال به زبان ساده

برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

سیستم کال مارجین چیست | مارجین کال به زبان ساده

آیا می دانید سیستم کال مارجین چیست و به صورت کلی اصطلاح کال مارجین به چه معناست؟ در پاسخ به این که سیستم کال مارجین چیست باید گفت که فعالان بازار آتی، در صورت پیش‌ بینی اشتباه روند قیمت بازار، مثل فعالان تمامی بازارهای دیگر با زیان روبرو خواهند شد، ولی با این وجود در بازار آتی به علت تسویه روزانه حساب‌ ها، تریدرهایی که با ضرر و زیان مواجه می شوند، در معرض وضعیت ناخوشایند مارجین کال هم قرار می‌ گیرند که قصد داریم در این مطلب به این بپردازیم که مارجین کال به زبان ساده به چه چیزی اشاره دارد و سیستم کال مارجین چیست.

سیستم کال مارجین چیست ؟

هر بروکری محدودیت های مخصوص به خود را برای سطح مارجین در نظر می گیرد، ولی می توان گفت بیشتر بروکر ها سطح ۱۰۰ درصد را برای سطح مارجین تعبیه کرده اند که این محدودیت را سطح کال مارجین می نامند. سطح کال مارجین ۱۰۰ درصد یعنی چنانچه مارجین لول حساب شما به ۱۰۰ درصد برسد، شما هنوز می توانید پوزیشن های خود را ببندید، ولی توانایی این را ندارید که پوزیشن جدیدی باز کنید، پس هنگامی که سطح کال مارجین ۱۰۰ درصد اتفاق افتد، اکوئیتی حساب شما با مارجین حساب تان برابر شده است و شما روی پوزیشن های خود ضرر خواهید کرد و روند بازار برخلاف پوزیشن های شما در حرکت خواهد بود. در واقع زمانی که اکوئیتی حساب شما برابر مارجین شود، شما به هیچ وجه قادر نخواهید بود پوزیشن جدیدی باز نمایید.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز ۱۰ درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

ثبت نام رایگانسرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


در واقع کارگزاری این امکان را در اختیارتان قرار نمی دهد که بیشتر از پول موجود در حساب خود متحمل ریسک شوید و در نهایت کارگزاری از شما طلبکار شود. برای مثال این طور فرض کنید که شما یک حساب ۲۰ هزار دلاری و یک پوزیشن ضررده با مارجین ۲ هزار دلار دارید؛ حال چنانچه بازار بر خلاف پوزیشن شما در حرکت باشد و ضرر شما به ۱۸ هزار دلار برسد، اکوئیتی شما ۲ هزار دلار خواهد بود که با مارجین شما برابر است، لذا سطح مارجین شما (۲۰۰۰ تقسیم بر ۲۰۰۰) × ۱۰۰، مساوی ۱۰۰ درصد می باشد. زمانی که سطح مارجین به ۱۰۰ درصد برسد، دیگر قادر نخواهید بود هیچ پوزیشن جدیدی بگیرید، مگر این که جهت بازار تغییر کند و اکوئیتی شما بیشتر از مارجینتان شود.

انواع وضعیت حساب کدام است؟

به منظور فعالیت در بازار آتی، هر تریدری باید پیش از دریافت موقعیت خرید یا فروش، موجودی حساب عملیاتی خود را به اندازه لازم شارژ کند. در حقیقت به علت ماهیت تعهدی بازار آتی، خریدار و فروشنده باید وجهی را جهت وجه تضمین انجام معامله به حساب عملیاتی خود واریز کنند. جالب است بدانید که این وجه، بعد از اخذ موقعیت خرید یا فروش به وسیله بورس در حساب تریدر، تحت عنوان وجه تضمین، بلوکه خواهد شد. حساب عملیاتی در طول جلسه معاملاتی هر ۳۰ دقیقه یک بار، بروزرسانی خواهد شد. با توجه به میزان موجودی حساب عملیاتی نسبت به وجه تضمین اولیه، وضعیت حساب می تواند ۳ حالت مختلف داشته باشد:

۱) وضعیت نرمال : اگر بعد از تسویه‌ حساب، برای تریدر سود شناسایی شود، حساب عملیاتی وی به همان میزان افزایش پیدا خواهد کرد. در این شرایط که موجودی حساب عملیاتی بیشتر از میزان وجه تضمین اولیه است، اصطلاحا می گویند که حساب در وضعیت نرمال قرار گرفته است.

۲) وضعیت ات ریسک : اگر بعد از تسویه حساب طبق قیمت تسویه، برای تریدر زیان شناسایی شود، از موجودی حساب عملیاتی او کسر خواهد شد. بر اساس مشخصات قراردادهای آتی، موجودی حساب عملیاتی تا ۳۰ درصد کاهش نسبت به وجه تضمین اولیه با مشکل روبرو نخواهد شد. در حقیقت موجودی حساب عملیاتی همیشه باید حداقل به میزان ۷۰ درصد وجه تضمین اولیه باشد. زمانی که موجودی حساب عملیاتی تریدر از وجه تضمین اولیه کم تر شود، ولی از حداقل وجه تضمین بیشتر باشد، به اصطلاح این طور می گوفند که حساب وی در وضعیت ات ریسک قرار گرفته است.

حتما بخوانید : معامله مارجین چیست و چطور کار میکند؟


جالب است بدانید که در این حالت هرچند موجودی حساب عملیاتی کم تر از وجه تضمین اولیه است، ولی به علت بالاتر بودن نسبت به حداقل وجه تضمین، مشکلی برای تریدر اتفاق نخواهد افتاد. در این شرایط تردیر باید موجودی حساب خود را مدیریت کند تا میزان آن کم تر از حداقل وجه تضمین اولیه نشود.

۳) وضعیت مارجین کال : همچنین اگر موجودی حساب عملیاتی بعد از بروزرسانی، کم تر از ۷۰ درصد وجه تضمین اولیه شود، حساب عملیاتی در وضعیت مارجین کال قرار خواهد گرفت. در حقیقت مارجین کال وضعیتی است که میزان زیان معاملات از حد مجاز آن بیشتر شده و اخطاریه افزایش وجه تضمین جبرانی صادر خواهد شد.

مثال واضحی از Margin Call

برای مثال این طور فرض می کنیم که شما ۱۰۰۰ دلار در حساب خود موجودی دارید و یک سرمایه گذاری به مبلغ ۵۰۰۰ دلار انجام می دهید. بنابراین می بایست با استفاده از اهرم مالی ۵۰۰ درصدی معامله را انجام دهید. چنانچه قیمت سهام ۱۰ درصد کاهش پیدا کند، شما به اندازه ۵۰۰ دلار متضرر می شوید. در واقع مجموع سهام خریداری شده شما ۵۰۰۰ دلار است. چنانچه مارجین نگهداری ۱۰ درصد باشد، شما دچار دردسر خواهید شد.

دلیل هم این است که حداقل موجودی مارجین را در اختیار ندارید. به این منظور که دارایی خود را حفظ نمایید، بایستی موجودی حساب خود را بیشتر کنید. چنانچه موجودی حساب شما به صفر نزدیک شد، کارگزاری مارجین کال را اعمال می کند. چنانچه موجودی حساب خود را بیشتر نکنید، دارایی شما به شکل اتوماتیک به فروش خواهد رفت و ممکن نیست بیشتر از دارایی حساب خود متضرر شوید.

حتما بخوانید : تفاوت فیوچرز و مارجین به زبان ساده


چنانچه چند سرمایه گذاری همزمان در یک کارگزاری انجام دهید، این امکان وجود دارد که نتایج یک سرمایه گذاری بر سایر آن ها تاثیرگذار باشد. این طور فرض کنید که مثالی که زدیم، همچنان معامله انجام شده در ضرر قرار دارد، ولی معامله دیگری انجام داده اید که در آن هم مبلغ ۱۰۰۰ دلار سرمایه گذاری کرده و با استفاده از اهرم مالی ۵۰۰ درصدی، ۵۰۰۰ دلار سهام خریده اید. ولی این معامله ۱۰ درصد سود برایتان به همراه داشته است.

در حقیقت سود این معامله، ضرر سایر معاملات را پوشش خواهد داد، از همین روی با مارجین کال روبرو نمی شوید. بنابراین زمانی که چند معامله انجام می دهید، باید حواستان باشد و جوانب احتیاط را رعایت فرمایید. یک معامله بسیار زیان ده، امکان دارد که کل معاملات شما را با ریسک همراه کند. شما نخستین سرمایه گذاری نیستید که همه دارایی خود را به دلیل مارجین کال از دست می دهد!

راهکار جلوگیری از مارجین کال شدن چیست؟

به منظور جلوگیری از این که مارجین کال شوید، از سفارشات حد ضرر کمک بگیرید، ولی چنانچه نمی دانید سفارش حد ضرر چیست، در سراشیبی جاده ای بنام از دست دادن مقدار زیادی پول افتاده اید. در نظر داشته باشید که سفارش حد ضرر در اصل یک سفارش استاپ است که تحت عنوان یک سفارش پندینگ به بروکر فرستاده می شود. این سفارش زمانی فعال خواهد شد که قیمت در خلاف جهت معامله شما حرکت نماید.

مارجین کال به زبان ساده

برای مثال چنانچه معامله خرید ۱ مینی لات USD/JPY به نرخ ۱۱۰٫۵۰ داشتید و حد ضرر خود را در ۱۰۹٫۵۰ قرار دادید، یعنی این که وقتی USD/JPY تا ۱۰۹٫۵۰ کاهش پیدا می کند، سفارش استاپ شما فعال خواهد شد و موقعیت خرید شما به علت از دست دادن ۱۰۰ پیپ یا ۱۰۰ دلار ضرر بسته می گردد. چنانچه بدون سفارش حد ضرر خرید و فروش های خود را انجام می دادید و USDJPY همچنان به سقوط خود ادامه می داد، در یک نقطه قیمتی، بسته به مقدار پول در حساب خود، کال مارجین می شدید. ولی همان طور که پیش تر هم گفتیم، یک سفارش حد ضرر مانع از ضرر بیشتر شما خواهد شد که خود از مارجین کال شدن شما ممانعت خواهد کرد.

تنظیم حجم معاملات برای جلوگیری از کال مارجین

حجم معاملات خود را تقسیم نمایید و به یکباره برای ورود اقدام نکنید. دلیل دیگر این که بعضی از تریدرها در نهایت کال مارجین خواهند شد، قضاوت اشتباه در مورد حرکات قیمت است. برای مثال، شما این طور فکر می کنید که GBP/USD بیش از حد بالا و بیش از حد سریع افزایش پیدا کرده است و بر این باورید که به هیچ عنوان نمی تواند بیشتر از این افزایش یابد، پس یک پوزیشن بزرگ فروش باز می کنید که این نوع معامله از نوع اعتماد به نفس کاذب است و احتمال ایجاد مارجین کال را نیز بیشتر می کند. در راستای جلوگیری از آن، یک روش تقسیم حجم معاملات وجود دارد که به آن مقیاس گذاری هم گفته می شود. به جای این که بلافاصله ۴ مینی لات معامله کنید، با ۱ مینی لات آغاز کنید و در ادامه زمانی که قیمت به نفع شما حرکت کرد، معامله را اضافه یا وزن آن را افزایش دهید.

حتما بخوانید : مدیریت ریسک در بازار ارز دیجیتال چگونه است؟


البته این در حالی است که به افزودن معامله های جدید ادامه می دهید، قادرید به منظور کاهش ضررهای احتمالی یا حتی قفل کردن سود، جابجا کردن حد ضررها در معامله های پیشین را آغاز نمایید. تناسب گذاری معاملات می تواند شما را یاری کند تا زمانی که تمامی معاملات را ترکیب می کنید با ریسک صفر سود خود را بزرگ نمایید. هرچند این به صورت معمول یعنی این که شما بایستی سرمایه بیشتری را به جهت نیاز مارجین بیشتر اختصاص دهید، تناسب گذاری در معاملات در سطوح گوناگون قیمتی و استفاده از سطوح گوناگون حد ضرر بدین است که ریسک ضرر شما در این معامله، پخش شده است که خود احتمال مارجین کال را تا حدود زیادی کم خواهد کرد.

در ادامه به چند سوال ساده ولی مهم در خصوص سیستم کال مارجین پاسخ خواهیم داد؛

چگونه از وضعیت مارجین کال خارج شویم؟

کسانی که کال مارجین می‌ شوند از سه طریق می‌ توانند از این وضعیت خارج شوند که به شرح زیر می باشد؛

  1. واریز وجه
  2. بستن موقعیت‌ های باز
  3. ترکیب واریز بخشی از وجه مورد نیاز و بستن تعداد موقعیت باز

چقدر زمان داریم تا میزان وجه لازم را برای خروج از وضعیت مارجین کال واریز کنیم؟

تریدرهای مارجین کال بر اساس دستورالعمل، باید تا پیش از اتمام مهلتی که کارگزاری در اختیار شما قرار داده است، وجه لازم را به حساب عملیاتی خود واریز کنند.

اگر در طول مهلت معیین، موقعیت‌ های خود را نبندد و یا وجه واریز نکنیم چه میشود؟

مطابق با دستورالعمل، اگر شخصی تا اتمام مهلت تعیین‌ شده به وسیله کارگزاری، همچنان مارجین کال باشد کارگزار موظف به بستن تعداد لازم از موقعیت‌ های وی است. در حقیقت کارگزار تعدادی از موقعیت‌ های وی را می‌ بندد تا وی از حالت مارجین کال خارج شود. برای مثال چنانچه فرد ۴ موقعیت باز داشته باشد، ولی تنها به ازای ۳ موقعیت وجه تضمین کافی داشته باشد، آنگاه کارگزاری فقط یک موقعیت وی را خواهد بست.


نتیجه گیری و کلام پایانی

در پایان می توان گفت که روش های زیادی برای کمک به جلوگیری از مارجین کال وجود دارد و شما باید به جفت ارزهایی که خرید و فروش می کنید و احتیاجات مارجین آن ها توجه نمایید. همچنین باید در نظر داشته باشید که چه زمانی می بایست جلوی ضررهای خود را بگیرید تا این گونه بتوانید همچنان در بازار باقی بمانید. درک نوسانات نیز می تواند در این مسیر کمک کننده باشد. نسبت به اخبار و رویدادهایی که می توانند موجب جهش و بی ثباتی قیمت ها شوند و حساب شما را مارجین کال کنند، هوشیار باشید. در خاطر داشته باشید که به عنوان یک تریدر، شما همواره می بایست ابتدا مدیریت ریسک را مد نظر قرار دهید و سود کردن را در اولویت های بعدی قرار دهید.

در این مقاله سعی کردیم به بیان ساده توضیح دهیم که سیستم کال مارجین چیست و با توجه به توضیحاتی که ارائه شد دریافتیم سیستم کال مارجین چیست و به چه صورت عمل می‌ کند. در حقیقت وقتی که موجودی حساب عملیاتی تریدر به کم تر از ۷۰ درصد وجه تضمین اولیه می رسد، شرایط کال مارجین را شاهد خواهیم بود.

در ادامه به منظور خروج از این وضعیت، یا باید وجه لازم را تامین کنید تا این میزان جبران گردد و یا باید چند موقعیت بسته شوند تا حساب از حالت کال مارجین خارج شود. به صورت کلی توصیه بر این است که در زمان استفاده از اهرم‌ های مالی به احتمال مارجین کال توجه کنید، چرا که هر چقدر اهرم معاملات شما بزرگ‌ تر باشد، به همان اندازه مارجین قابل ‌استفاده هم کم تر است.

همان طور که در ابتدای مطلب قول دادیم، به بررسی این که سیستم کال مارجین چیست پرداختیم.

همچنین اگر دوست دارید نکات مهم در ترید ارز دیجیتال برای ایرانیان را به زبانی ساده یاد بگیرید، این مطلب شما را راهنمایی می کند.

به نظر شما معاملات مارجین به صورت کلی مناسب شخصیت شما هست یا خیر؟

برای دوستانتان بفرستید: