برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

سوئینگ تریدینگ چیست؟

آیا می دانید سوئینگ تریدینگ چیست و این استراتژی برای چه افرادی مناسب است؟ اگر در هریک از بازارهای مالی فعال باشید و سرمایه گزاری کرده باشید مطمئناً تاکنون اصطلاح سوئینگ تریدینگ به گوشتان خورده است، ولی شاید ندانید سوئینگ تریدینگ چیست و چطور کار میکند، از همین روی در این مقاله سعی داریم بررسی کنیم که استراتژی سوئینگ تریدینگ چیست و همچنین مزایا و معایب آن را نیز مورد بررسی قرار دهیم. سوئینگ تریدینگ به عنوان یک استراتژی معاملاتی بلندمدت در نظر گرفته می شود و می تواند در تمامی بازارهای مالی نظیر سهام، ارزهای دیجیتال و فارکس منجر به کسب سود شود.

در این استراتژی تریدرها معمولاً از تحلیل تکنیکال جهت کسب سود در مدت چندین روز یا هفته استفاده می کنند، به همین دلیل جزو معاملات بلندمدت محسوب میشود. گاهی ممکن است تریدرهای سوئینگ به دلیل اتفاقات بنیادی که می‌تواند طی هفته ها رخ دهد از تحلیل فاندامنتال هم در جهت تایید روند قیمت و الگوها استفاده کنند.

سوئینگ تریدینگ چیست ؟

در معاملات سوئینگ، تریدرها پوزیشن های خرید یا فروش خود را بیش از یک دوره ترید باز نگه می دارند که معمولاً بین چند هفته تا چند ماه طول می کشد. اما ممکن است برخی، بیشتر یا کمتر از این مدت هم پوزیشن های خود را باز نگه دارند. هرچند که ترید در زمان کمتر، معمولاً برای سوئینگ تریدینگ کمتر اتفاق می‌افتد و فقط در مواقعی که نوسانات بازار شدید باشد این اتفاق ممکن است بیوفتد.

برای سوئینگ تریدینگ، برخی معامله گران ارز یا سهام پرنوسان و برخی دیگر ارز یا سهام کم نوسان را معامله می کنند اما هر دوی آن ها به دنبال پیدا کردن ارز یا سهام در جایی هستند که پیش بینی می کنند روند ادامه پیدا خواهد کرد. تریدرهای سوئینگ فقط به دنبال کسب حداکثر سود از پتانسیل حرکتی قیمت هستند و پس از ورود به پوزیشن خرید یا فروش و کسب سود از این روند، به دنبال موقعیت دیگری می روند. هدف در این استراتژی گرفتن نوسانات بازار است، که طی چند روز تا چند هفته اتفاق می افتد.

بنابراین تریدرهای سوئینگ نسبت به معامله گران روزانه بیشتر و نسبت به سرمایه گذاران بلند مدت، زمان کمتری را صرف کسب سود از پوزیشن های خود می کنند. سوئینگ تریدینگ برای معامله گران مبتدی یک استراتژی معاملاتی متداول می باشد و به دلیل وجود افق زمانی قابل کنترل روش نسبتاً مناسبی، برای کسب سود است زیرا تصمیم‌گیری می‌تواند با آرامش بیشتری انجام شود و معاملات را می‌توان به راحتی کنترل کرد.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز ۱۰ درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

ثبت نام رایگانسرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


همانطور که بالاتر اشاره شد سوئینگ تریدرها اغلب از تحلیل تکنیکال در معاملات خود استفاده می کنند. تکنیک های پرایس اکشن مانند الگوهای کندل استیک، محدوده های حمایت و مقاومت و همچنین اندیکاتورها برای انجام این نوع معاملات مورد استفاده قرار می‌گیرند. رایج ترین اندیکاتورهای مورد استفاده سوئینگ تریدرها، اندیکاتور میانگین متحرک، اندیکاتور RSI، باندهای بولینگر و خطوط فیبوناچی هستند.

اغلب معامله گران سوئینگ از چارت های تایم فریم متوسط یا بالا مانند تایم فریم روزانه در معاملات خود استفاده می کنند چون یک روند قدرتمند نزولی یا صعودی در تایم فریم بالا تایید می‌شود. اما این یک قانون کلی نیست و می توان گفت هر معامله گر میتواند استراتژی خاص خود را داشته باشد. بنابراین ممکن است آن ها تصمیم به ورود یا خروج از پوزیشن معاملاتی خود را با پیدا کردن یک شکست یا پولبک در تایم فریم های پایین تر نظیر یک ساعته، چهار ساعته یا دوازده ساعته، اخذ کنند.

تفاوت سوئینگ تریدینگ و معاملات روزانه چیست؟

معاملات نوسانی و معاملات روزانه ممکن است از نظر عملی مشابه به نظر برسند، اما تفاوتی عمده میان این دو نوع معامله وجود دارد و آن هم چیزی نیست به جز زمان؛

  • معامله گران روزانه تعداد معامله بیشتری انجام می دهند و چون هر معامله را در زمان کوتاهی انجام می دهند سود حاصل از آن به نسبت سوئینگ ترید کمتر است. معامله گران روزانه به دلیل تعداد معاملاتشان بسیار بیشتر در حال رصد و بررسی بازار هستند.
  • سوئینگ تریدرها نسبت به معامله گران روزانه دنبال تغییر بیشتر قیمت‌ها در مدت زمان طولانی تر هستند. بنابراین چون این حرکات بزرگتر هستند، می توانند سوددهی بالاتری حتی در معاملات کمتر نسبت به Day traderها نصیب Swing trader ها کنند.
  • معامله گران روزانه بیشتر از تحلیل های تکنیکال در معاملات خود استفاده می کنند. اما معامله گران سوئینگ از ترکیب تحلیل تکنیکال و فاندامنتال بهره می برند. هرچند که بیشتر از تحلیل تکنیکال استفاده می کنند.

نقاط ضعف سوئینگ تریدینگ

  • سوئینگ تریدرها کارمزد بالاتری را می پردازند.
  • سوئینگ تریدرها اغلب روندهای کوتاه مدت را درست تشخیص نمی دهند.
  • ممکن است ناگهان قیمت ها معکوس شده و زیان شدیدی را به همراه داشته باشند.
  • سوئینگ تریدرها در این روش، در معرض بهره شبانه و گپ‌های قیمتی آخر هفته ها قرار دارند. یعنی مواقعی که ممکن است گپ های قیمتی رخ دهد و قیمت با فاصله زیادی نسبت به قبل شروع به حرکت کند.

سوئینگ تریدینگ چیست

چند نکته مهم در مورد Swing trading

  • مدت زمان معاملات سوئینگ تریدرها بین ۵ تا ۱۰ روز است بنابراین سودهای کوچکی به دست می آورند که در طولانی مدت بازدهی نسبتاً بالایی را رقم می زند. آن ها حدود ۵ تا ۱۰ درصد سود در فاصله یک الی دو هفته می سازند.
  • معامله گران موفق در این روش، با قرار دادن حد ضررهای حدود ۲ تا ۳ درصد نه بیشتر، نسبت سود به ضرر خود را حدود ۳ به ۱ نگاه می دارند و به این طریق قانون مدیریت سبد سهام را زیر پا نمی گذارند.

پس شما هم اگر قصد ورود به این نوع ترید را دارید باید همواره فاکتورهای ضرر را هم مدنظر خود قرار دهید. سود های کوچک، وقتی بتوانید ضررتان را هم کاهش دهید باعث رشد در معاملات خواهد شد. زیرا یک ضرر بزرگ می‌تواند سریعاً مجموع سودهای کوچکتر بدست آمده را از بین ببرد.

  • با انجام معاملات نوسانی میتوانید سود بیشتری را از معاملات خود به دست آورید، یک ارز یا سهام ممکن است در برابر تغییرات ناگهانی مقاومت کرده و بتوان برای کسب سودهای بیشتر آن را نگهداری کرد یا بسته به شرایط، سریعتر و با سود کمتر از آن خارج شد.
  • از لحاظ عملی ممکن است معاملات نوسانی و معاملات روزانه مشابه به نظر بیایند، اما تفاوتی عمده میان آن ها وجود دارد و آن تفاوت فاکتور زمان است.

بازه های زمانی برای انجام یک معامله متفاوت است. تریدرها هر روز در عرض چند دقیقه و یا چند ساعت به خرید و فروش و انجام معامله می‌پردازند و سپس از آن دست می‌کشند. معاملات نوسانی معمولاً طی چند روز یا هفته انجام می‌شود، اما این مسئله برای معاملات روزانه صدق نمی‌کند.


نتیجه گیری و کلام آخر

سوئینگ تریدینگ از استراتژی های معاملاتی بسیار متداول در بازار بورس سهام و ارزهای دیجیتال می باشد. سوئینگ تریدرها بسته به میزان ریسک پذیریشان و توقعی که میزان سوددهی از معاملات خود دارند، معمولاً برای چند روز تا چند هفته در پوزیشن های خود می مانند. در هر نوع از ترید اعم از سوئینگ تریدینگ و نوسان گیری روزانه، عدم داشتن نظم و انظباط و تمرکز کافی می تواند منجر به ضرر شود. حتی یک بدشانسی میتواند تمام معادلات ذهنی شما را به هم زند و منجر به معامله ای با نتیجه ای برخلاف میل شما شود.

یک معامله بد و به دنبال آن رشته ای از معاملات بد، می‌تواند دارایی شما را از بین ببرد که اگر این شرایط برای هر تریدری پیش بیاید به احتمال زیاد نمی تواند شرایط را بهبود بخشد. حتماً قبل از شروع معاملات خود از هر نوعی، ابتدا یادگیری اصول مدیریت ریسک، قراردادن حد ضرر و روش‌های مناسب اندازه گیری پوزیشن و … را به شدت به شما توصیه می کنیم.

در پایان امیدوارم متوجه شده باشید که سوئینگ تریدینگ چیست و مزایا و معایب استفاده از این استراتژی کدام است.

اگر دوست داشتید مطلب بهترین توکن های دیفای برای خرید در سال ۲۰۲۲ را نیز مطالعه کنید.

برای دوستانتان بفرستید: