برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

سهم های پتروشیمی در بورس | سیر تا پیاز پتروشیمی بورس ایران

اگر در بازار بورس ایران فعالیت داشته باشید، مطمئنا از گروه های مختلف بورسی شنیده اید؛ برای مثال گروه دارویی، گروه سیمان، گروه نفتی و یا گروه پتروشیمی. گروه پتروشیمی یکی از بزرگ ترین و فعال ترین گروه های بورسی در بازار سرمایه ایران به حساب می آید که سهم های پتروشیمی در بورس را نیز شامل می شود. سهام های گروه پتروشیمی همواره از ثبات سودآوری خوبی برخوردارند و جزو گروه های ریشه دار و پرسود بازار بورس ایران به حساب می آیند، همچنین سهم های پتروشیمی در بورس به نوعی سهام های دلاری هم محسوب می شوند، چرا که تولید در ایران صورت گرفته و معمولا محصولات مختلف این شرکت ها، به خارج از کشور صادر می شود و با افزایش نرخ دلار، حاشیه سود این شرکت ها نیز افزایش می یابد، به همین دلیل بسیاری از افراد به دنبال شناخت بهترین سهم های پتروشیمی در بورس هستند و ما را برآن داشتند تا در مطلب اختصاصی از سایت کد بورسی، به معرفی سهام های پتروشیمی و شرایط سرمایه گذاری در این گروه بورسی بپردازیم.

سهم های پتروشیمی در بورس

جالب است بدانید که صنعت پتروشیمی یکی از صنایع استراتژیک جهان و ایران به حساب می آید که ضمن تاثیرپذیری از تحولات دیگر بازارها به خصوص بازار نفت، اثرات بسیاری بر دیگر بازارها به خصوص بازارهای مالی دارد. بازدهی سهام شرکت های پتروشیمی در بورس، به قیمت محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی وابستگی دارد، بنابراین تحولات بازارهای جهانی پتروشیمی و تغییرات قیمتی ناشی از آن ها، عامل تعیین کننده در راستای قیمت گذاری و جهت حرکتی قیمت های سهام های پتروشیمی در بورس ایران است.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز ۱۰ درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

ثبت نام رایگانسرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


البته این را هم باید در نظر داشت که نتایج داده است که قیمت جهانی محصولات پتروشیمی در کنار متغیرهایی مثل سود هر سهم و بازده بازار، تاثیر چشمگیری بر بازده سهام شرکت های مورد مطالعه دارد. همچنین این پژوهش ها اثبات کرده است که بحران های اقتصادی جهانی بر روی ارتباط بازده سهام شرکت های پتروشیمی و قیمت محصولات نیز اثرات زیادی دارد. لذا اگر به دنبال گروه سرمایه گذاری پرسودی در بازار بورس هستید، گروه پتروشیمی می تواند گزینه مناسبی به حساب آید، چرا که به ویژه در زمان افزایش قیمت دلار، می تواند سودهای بسیار زیادی را به همراه داشته باشد و به اصطلاح، سهام دلاری بورسی محسوب می شود.

ما در این مقاله از سری مقالات آموزشی سایت کد بورسی قصد داریم در مورد گروه پتروشیمی در بورس ایران، شرایط سرمایه گذاری در سهام های گروه پتروشیمی و مزایا و معایب این گروه صنعتی صحبت کنیم و همچنین قصد داریم به معرفی سهام های پتروشیمی نیز بپردازیم و مستعدترین سهام های گروه پتروشیمی بورس ایران را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم، پس حتما تا انتها با کد بورسی همراه بمانید.

گروه محصولات پتروشیمی بورس

نمادهای پتروشیمی همواره جزو پرمعامله‌ ترین نمادهای بازار بورس ایران می باشد، به این خاطر که شرکت‌ های پتروشیمی سودآور، هر ساله سود نقدی قابل توجهی را میان سهامداران خود توزیع می نمایند. از آنجایی‌ که شرکت‌ های پتروشیمی در دسته شرکت‌ های نفتی جای می گیرد، در ابتدای نماد این شرکت‌ ها حرف اختصاصی گروه فرآورده‌ های نفتی یعنی حرف “ش” و “پ” مثل “شاراک” “پارس” قرار می‌ گیرد.

مواد اولیه (خوراک) گروه پتروشیمی چیست؟

صنعت پتروشیمی به مواد اولیه نفتی و همچنین گاز طبیعی وابستگی مستقیم دارد. نفت خام و گاز طبیعی به عنوان مواد اولیه تولید سوخت‌ های گوناگون از جمله بنزین و گازوئیل، مواد پلیمری، کودهای شیمیایی، مواد شوینده، رنگ‌ ها و حتی مواد دارویی کاربرد دارند. به نحوی که تصور دنیا بدون فراورده‌ های نفتی امکان پذیر نیست، بنابراین نیاز است که مختصرا با اجزای گوناگون نفت خام و گاز طبیعی بیشتر آشنا شویم:

  1. نفت خام : نفت خام شامل ترکیبات سبک و سنگین کربن و هیدروژن می باشد که به آن‌ ها هیدروکربن نیز گفته می شود. این ترکیبات شامل هیدروکربن‌ های زنجیره‌ ای اشباع مانند متان و اتان، هیدروکربن‌ های حلقوی اشباع و ترکیبات از حلقه بنزنی برخوردار می باشند.
  2. گاز طبیعی : به صورت معمول به همراه نفت خام در لایه‌ های زیرین زمین وجود دارد. معمولا از متان تشکیل شده و شامل گازهای سنگین‌ تری مانند اتان و پروپان هم هست. گاز طبیعی را می‌ توان از تقطیر نفت خام در دماهای کمتر از ۲۰۰ درجه سانتیگراد هم کسب کرد، ولی به صورت معمول مستقیما از میادین گازی استخراج می گردد.

شرکت‌ های پتروشیمی به صورت معمول از خوراک گاز طبیعی و یا بخش های گوناگون نفت خام استفاده کرده و آن‌ ها را با انواع فرایندهای سخت، به محصولات متنوع و کاربردی تبدیل می نمایند.

نقش گروه پتروشیمی بر کل بورس ایران

در حال حاضر بیش از ۵۵ شرکت پتروشیمی در تالار بورس و فرابورس ایران وجود دارند که روزانه سهام آن ها در بازار بورس ایران مورد معامله قرار می گیرد که از بین آن ها، حدودا ۲۸ شرکت تولید کننده محصولات پتروشیمی و ۲۴ شرکت دیگر هم تولید کننده مواد شیمیایی مثل شوینده، رنگ و مواد این چنینی هستند.

برخلاف نمادهای بانکی که تحریم‌ های اقتصادی موجب حفاظت آن ها در برابر نوسانات و رکوردهای اقتصادی جهانی شده است؛ صنایع پتروشیمی، صنعت فلزات و فولاد که در گروه صنایع صادرات محور هستند، مستقیما تحت تاثیر وضعیت تحریم‌‌ های اعمال شده قرار دارند. در بخش بعدی نقش پتروشیمی ها بر اقتصاد و بورس کالا را نیز بررسی کرده ایم؛

نقش پتروشیمی ها بر اقتصاد و بورس کالا

پتروشیمی یکی از حائز اهمیت ترین و ارز آورترین صنایع راهبردی ایران می باشد، به این خاطر که سیاست‌ های کشور از فروش نفت خام به سمت فروش تولیدات با ارزش افزوده بالا حرکت کرده است و بدین ترتیب صنعت پتروشیمی به قسمت مهمی از صادرات ایران تبدیل شده است. سهام شرکت‌ های پتروشیمی از جذاب ترین گزینه‌ های سرمایه‌ گذاری بین سرمایه‌ گذاران به شمار می رود.

حتما بخوانید : انواع صنایع بورس ایران کدامند؟


در زمان سرمایه‌ گذاری در سهام پتروشیمی، توجه به مالکیت شرکت است، در بعضی از اوقات مالکیت یک شرکت پتروشیمی بر عهده یک شرکت پتروشیمی بزرگ‌ تر می باشد. همچنین مورد بعدی سود نقدی شرکت پتروشیمی مورد نظر است که در هنگام انتخاب سهام مورد نظر، نیاز است درصد و تاریخ توزیع سهام و مواردی که گفتیم را مورد بررسی خود قرار دهید.

بهترین سهم های پتروشیمی در بورس

بهترین سهم های پتروشیمی در بورس

میزان اثرگذاری یک نماد پتروشیمی بر شاخص کل بورس و فرابورس بیانگر میزان ارزشمندی یک نماد پتروشیمی می باشد. تاثیر یک نماد بر شاخص کل بورس، سهام داران را مطمئن می کند که نماد مدنظر از بازگردانی قوی برخوردار است. در کنار اثر شرکت بر شاخص کل بورس، ارزشمندی سهام یک شرکت با توجه به درصد تقسیم سود آن شرکت هم مشخص می‌ شود. با توجه به بررسی‌ های انجام شده با ارزش‌ ترین نمادهای پتروشیمی که اغلب جزو سهم های بنیادی گروه پتروشیمی نیز هستند، به شرح زیر می باشند:

  • پتروشیمی جم با نماد جم
  • پتروشیمی فجر با نماد بفجر
  • پتروشیمی نوری با نماد نوری
  • پتروشیمی مبین با نماد مبین
  • پتروشیمی خارک با نماد شخارک
  • پلی پروپیلن جم با نماد جم پیلن
  • پتروشیمی شازند با نماد شاراک
  • پتروشیمی پردیس با نماد پردیس
  • صنایع پتروشیمی خلیج فارس با نماد فارس
  • شرکت سرمایه‌ گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین با نماد تاپیکو

عوامل تاثیرگذار در قیمت سهم های گروه پتروشیمی

۱) قیمت جهانی نفت : شاید نخستین عامل موثر بر سودآوری شرکت‌ های پتروشیمی قیمت جهانی نفت می باشد که به صورت معمول افزایش قیمت جهانی نفت، افزایش قیمت محصولات پتروشیمی را به همراه خواهد داشت و نهایتا سود‌آوری این شرکت‌ ها هم به مراتب بیشتر می شود.

البته باید در نظر داشته باشید که تنها تغییرات قیمت نفت را نمی‌ توان اساس تصمیم‌ گیری برای معاملات سهم های پتروشیمی در بورس دانست، بلکه باید اثرات این تغییر قیمت‌ ها بر روی روند قیمت محصولاتی مثل متانول، اوره و … بررسی شده و در تحلیل‌ های بنیادی در نظر گرفت.

۲) نرخ خوراک و تأمین کافی آن : تغییرات نرخ خوراک و نحوه دسترسی به این مواد اولیه عامل موثر دیگری است که بر تحرکات سهام های این گروه اثرگذار است. عمده بهای تمام شده محصولات پتروشیمی از نرخ و میزان خوراک دریافتی آن ها ناشی می شود، بنابراین هر چقدر نرخ خوراک کمتر باشد و بتوانیم به راحتی به آن ها دسترسی پیدا کنیم، بهای تمام شده محصولات کاهش یافته و سوددهی شرکت‌ های پتروشیمی بیشتر خواهد شد.

شایان ذکر است که به صورت متوسط بهای تمام شده محصولات پتروشیمی در خاور میانه کم تر از ۳۰ درصد این عدد در کشورهای اروپایی است. این امر مزیت رقابتی مناسبی را برای کشورهای حوزه خلیج فارس به وجود آورده است. امروزه قیمت‌ گذاری نرخ خوراک با توجه به فرمولی ارائه شده و به نوعی میانگین قیمت‌ های داخلی و بازارهای صادراتی می باشد.

حتما بخوانید : آموزش سایت بورس tsetmc به زبان ساده


در خصوص با شیوه تامین خوراک و دسترسی به آن، باید گفت که هر چقدر هم که بهای مواد اولیه پایین باشد، ولی چنانچه به صورت منظم و مناسب این مواد در دسترس خطوط تولید قرار نگیرد، می تواند کاهش ظرفیت تولید شرکت را به همراه داشته باشد. در سالیان اخیر به صورت معمول در فصل سرما مشکلاتی هر چند کم، بابت تامین خوراک گازی بعضی از واحدهای پتروشیمی وجود داشته است.

۳) تحریم‌ های اقتصادی و بحران‌های اقتصادی جهان : به صورت کلی بحران‌ های جهانی در سطح کلان، مثل آن چیزی که در سال ۲۰۰۸ میلادی رخ داد، موجب کاهش تقاضا در کالاهای اساسی مانند نفت شده و به تبع آن کاهش قیمت محصولات پتروشیمی را به دنبال دارد.

اگرچه با توجه به شرایط خاص ایران، در صورت تحلیل درست و شناسایی فرصت‌ های سرمایه‌ گذاری مناسب، می‌ توان این موارد را به سادگی مدیریت کرد و حتی در چنین شرایطی، سودهای خوبی نیز به دست آورد. مورد دیگر موضوع تحریم‌ های اقتصادی است که همیشه در سال‌ های گذشته در ایران وجود داشته و همواره مشکلاتی را به همراه داشته است.

در واقع این تحریم ها می توانند با کاهش میزان فروش صادراتی بعضی از شرکت‌ های پتروشیمی همراه باشند. هرچند دور زدن این تحریم‌ ها تا حدودی راه حل بسیاری از مشکلات بوده است. بیشتر مواقع علی‌ رغم وجود تحریم‌ ها، فروش‌ های مناسبی در شرکت‌ های این گروه رغم خورده و آثار تحریم‌ ها به نوعی پیش خور شده است!

۴) نرخ ارز : ایران در سالیان اخیر، همیشه با نوسانات جدی نرخ ارز روبرو بوده است؛ این نوسانات به صورت معمول به دنبال افزایش ریسک‌ های سیاسی و بین‌ المللی به وجود آمده و به شکل مقطعی جهش نرخ‌ های فروش سهام گروه پتروشیمی را به همراه خواهد داشت.

به صورت معمول پتروشیمی‌ های که محصولات خود را در بازارهای صادراتی برای فروش قرار می دهند، در ابتدا رشد قیمت را تجربه خواهند کرد و پتروشیمی‌ های با فروش داخلی، بعد از دریافت مجوز افزایش نرخ رشد می‌ کنند.

این را در نظر داشته باشید که افزایش نرخ ارز اگرچه در کوتاه مدت می‌ تواند موجبات رونق گروه پتروشیمی را فراهم کند، ولی در بلند مدت با افزایش هزینه‌ های مالی و عقب افتادن طرح‌ های توسعه به دلیل عدم وجود منابع ارزی مورد نیاز، چشم‌ انداز خوبی را برای این صنابع به وجود نمی آورد.

۵) میزان فروش داخلی و صادرات : به صورت معمول، پتروشیمی‌ های زاگرس، خارک، فن‌ آوران و … عمده محصولات خود را در بازارهای صادراتی می فروشند و پتروشیمی‌ های پارس، مارون و آبادان اکثرا از فروش داخلی استفاده می نمایند. شیوه قیمت‌ گذاری در بازارهای داخلی و صادراتی به صورت کامل متفاوت می باشد. در بازارهای داخلی اغلب، نرخ‌ ها به شکل دستوری به وسیله مراجع خاصی تهیه و ابلاغ می‌ شوند.

حتما بخوانید : سهام دلاری در بورس | سهم های دلاری بورس کدامند؟


در این صورت افزایش نرخ‌ های مصوب می تواند افزایش درآمد این شرکت‌ ها را به همراه داشته باشد. ولی در بازارهای صادراتی، قیمت‌ ها به صورت معمول به شکل رقابتی و در بازار آزاد تعیین می شوند. بنابراین دنبال کردن نرخ جهانی محصولات و پیش‌ بینی روند قیمتی آن‌ ها، برای این گروه از شرکت‌ ها الزامی تلقی می شود.

۶) برنامه‌ های توسعه : در ایران با توجه به ظرفیت‌ های موجود در صنایع پتروشیمی، برنامه‌ های توسعه زیادی برای واحدهای پتروشیمی در نظر گرفته شده است. بهره‌ برداری از این طرح‌ ها می‌ تواند موجبات افزایش ظرفیت تولید، تولید محصولات جدید و مشارکت با شرکت‌ های خارجی را فراهم آورد. در نتیجه این موارد موجب افزایش درآمد و حاشیه سود شده و منافع آن به سهامداران تعلق خواهد داشت.


نتیجه گیری و کلام پایانی

همان طور که گفتیم، پتروشیمی از مهم ترین ارکان صنعت نفت می باشد و سهام شرکت‌ های فعال در این حوزه و به خصوص سهم های بنیادی پتروشیمی همگی پرطرفدارترین سهام های موجود در بورس ایران به حساب می آیند و جالب است بدانید که قسمت مهمی از این محبوبیت بدین خاطر است که شرکت‌ های پتروشیمی سود بالاتری بین سهامداران خود توزیع می نمایند.

در واقع این بدین معنی است که شرکت‌ های پتروشیمی سودآور، درصد زیادی از سود حاصل از یک سال مالی خود را به حساب سهامداران واریز می نمایند. شرکت‌ های پتروشیمی که سود نقدی خوبی بین سهامداران پخش می کنند و تاثیر گذاری بیشتری بر شاخص دارند، بهترین سهام های پتروشیمی برای خرید به حساب می آیند.

در این مطلب بهترین سهم های پتروشیمی را به شما معرفی کرده و دید خوبی نسبت به این صنعت بورسی به شما دادیم. به عنوان آخرین نکته در مورد سهام های پتروشیمی در بورس در نظر داشته باشید که معامله نمادهای این گروه بورسی، می‌ تواند سود خوبی به همراه داشته باشد و همین امر موجب شده است که معامله‌ گران همواره توجه خاصی به نمادهای گروه پتروشیمی در بورس داشته باشند. لذا در زمان انتخاب یک نماد پتروشیمی برای خرید، به میزان سوددهی سالانه، تاثیرگذاری آن بر شاخص کل و حجم و ارزش معاملات سهم های پتروشیمی ها توجه داشته باشید.

همان طور که قول داده بودیم، در این مطلب سعی کردیم اطلاعات کاملی در مورد گروه پتروشیمی بورس در اختیارتان قرار دادیم و سهم های پتروشیمی در بورس را نیز خدمت شما معرفی کردیم.

همچنین اگر دوست دارید بهترین سهام برای طولانی مدت را بشناسید، توصیه می کنم حتما این مطلب را مطالعه کنید.

حال که سهم های برتر گروه پتروشیمی را میشناسید، به نظر شما کدامیک برای سرمایه گذاری بلندمدت مناسب ترند؟

برای دوستانتان بفرستید: