برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

سفته ‌بازی در معاملات بورس | منظور از سفته بازی در بورس چیست؟

سفته ‌بازی در معاملات بورس چیست؟ سفته بازی به صورت کلی اصطلاح رایجی در بازارهای مالی و سرمایه‌ گذاری است و معمولا به ‌عنوان عملی فرصت ‌طلبانه و منفی یاد می شود. سفته بازها کسانی هستند که به مطالعه و بررسی دقیق نوسانات قیمت کالا و خدمات پرداخته و برای رسیدن به سودهای بالا، اقدام به معاملات پر ریسک می ‌کنند و اغلب از روند سهم یا بازار هم مطلعه هستند. سفته ‌بازی در معاملات بورس هم مثل سایر بازارهای مالی دیگر بسیار دیده می شود و به همین دلیل قصد داریم در این مطلب بررسی کنیم که منظور از سفته بازی در بورس چیست و تشخیص سفته بازی در بورس چگونه است. همه چیزی که در خصوص سفته ‌بازی در معاملات بورس و اصطلاح سفته بازی در بورس باید بلد باشید را در این مقاله به صورت رایگان آموزش می بینید.


سفته بازی در معاملات بورس چیست؟

منظور از سفته بازی در بورس چیست ؟ سفته بازی یکی از کلمه هایی است که در ادبیات اقتصادی عامه مردم ما، به عنوان کلمه ای با بار منفی مرسوم شده است. بعضا امکان دارد در نشریات، مقاله‌ ها و تحلیل ‌هایی را می بینیم که از سفته بازها به صورتی بسیار منفی و در حد قاچاقچی یا تروریست اقتصادی نام می ‌برند. البته واقعیت هم این است که چنانچه سفته بازی در یک بازار مالی و اقتصادی به شکل گسترده مرسوم شود و از طرفی سفته بازها در یک بازار مالی،‌ به گروهی خاص با دارایی ‌های خاص یا امتیازهای خاص محدود شوند، سفته بازی امکان دارد به سلامت آن بازار لطمه شدیدی وارد نماید.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


از دید سرمایه گذاران حرفه ای بورس، سرمایه گذاری با دید بلندمدت بهترین نوع سرمایه گذاری به حساب می آید، ولی افرادی که قادر نستند با دید بلند مدت برای سرمایه گذاری در بورس اقدام کنند، برای سفته بازی یا همان نوسانگیری در بورس اقدام می کنند. سفته بازی اغلب موضوعی غیر اخلاقی و فرصت طلبانه محسوب می شود که معمولا با ریسک بسیار بالایی همراه است. به عبارتی دیگر سفته بازی یعنی انجام معاملات اقتصادی پر خطر و با ریسک بالا و در عین حال پر بازده که امکان دارد در آن، بخشی یا تمام مبلغ اولیه سرمایه گذاری از بین برود. دلیل این که سفته بازی امری پر خطر محسوب می شود، این است که احتمال ضرر و زیان در آن، از احتمال سود دهی بیشتر است. باید در نظر داشت که سفته بازی فقط مختص بازار بورس نیست و در بازارهای مشابه مثل؛ بازار ارز، بازار مسکن، بازار طلا و سکه، بازار خودرو و … نیز وجود دارد.

سفته ‌بازی در معاملات بورس چیست؟

سفته بازی یعنی انجام معامله ‌ای مالی که در آن ریسک بالایی برای از دست دادن بخش یا تمام مبلغ سرمایه‌ گذاری شده‌ اولیه وجود دارد و در مقابل، انتظار می ‌رود که سود قابل ‌توجهی به دست آورده شود. در سفته ‌بازی، ریسک ضرر ‌و ‌زیان، بیشتر از احتمال دستیابی به سودی بالاست و به همین دلیل به آن سفته‌ بازی و معامله‌ پرریسک گفته می‌شود.

گاهی تشخیص سفته ‌بازی از سرمایه‌ گذاری مشکل می‌ شود. تمایز این دو مفهوم به عوامل گوناگونی مثل؛ ماهیت دارایی، طول دوره‌ نگهداری مورد انتظار و میزان اهرم افزایش سرمایه وابسته است. خرید مسکن نیز می‌ تواند با توجه به نوع خرید، سرمایه‌ گذاری ساده و یا سفته ‌بازی در نظر گرفته شود.

به عنوان مثال وقتی که شخصی یک‌ خانه باهدف اجاره آن می خرد، سرمایه ‌گذاری انجام داده است، ولی وقتی که فردی چند خانه را با قیمت‌ هایی از قیمت فروش و با هدف کسب سود در کوتاه‌ مدت خریداری میکند، سفته‌ بازی انجام داده است. سفته‌ بازان، نقدینگی بازار را ایجاد می کند و طیف گسترده ای از تقاضاهای باز را پاسخگو هستند، همچنین به تولیدکنندگان در پوشش ریسک کمک می‌ کنند.

فروش استقراضی به وسیله سفته ‌بازان به جلوگیری از ایجاد حباب قیمتی کمک می ‌کند. صندوق های سرمایه گذاری و صندوق‌ های پوشش ریسک نیز گاهی در سفته ‌بازی شرکت می ‌کنند. به صورت کلی میتوان گفت که سفته‌ بازی یک معامله مالی با ریسک بالا و در عین ‌حال بازده بسیار بالاست. چنانچه سود قابل‌ توجهی در پیش نباشد، انگیزه‌ ای برای شروع سفته ‌بازی وجود نخواهد داشت.

سفته ‌باز کیست؟

سفته باز، شخصی است که ابزار مشتقه، کالا، اوراق قرضه، سهام یا ارز را با ریسکی بالاتر از حد معمول، در ازای کسب سودی فراتر از انتظار،‌ خرید و فروش می کند. سفته بازها ریسک ‌های بالایی را به ‌خصوص در ارتباط با پیش ‌بینی تغییرات قیمت در آینده متفبل می شوند و امیدوارند که با انجام این ریسک ‌ها، به سرعت به سودهای بالایی برسند. اغلب سفته بازان سرمایه‌ گذارانی ریسک ‌پذیر و پیچیده به حساب می آیند که در بازارهایی که در آن به خرید و فروش می پردازند، متخصص هستند.


حتما برایتان جالب است : آموزش نوسان گیری روزانه در بورس – نوسان گیری در بورس


آن ها اغلب سرمایه‌ گذاری ‌های اهرمی مثل قراردادهای آتی و اختیار معامله را در دستور کار دارند، به همین خاطر به این سرمایه ‌گذاران، سفته باز می گویند که آن ها تلاش می کنند تا تغییرات قیمت را در بخش ‌های بی ‌ثبات ‌تر بازار پیش ‌بینی کنند و بر این باورند که سود بالایی کسب خواهند کرد، حتی اگر شاخص ‌های بازار، خلاف آن را نشان دهد. سفته بازها اغلب در چارچوب زمانی کوتاه ‌تری نسبت به سایر سرمایه ‌گذاران، عمل می ‌کنند.

فرآیند سفته ‌بازی در معاملات بورس چگونه است؟

سفته بازان سهم را طی روزهای متمادی تجت نظر می ‌گیرند. پس از آن با کدهای معاملاتی مختلف در جای مناسب اقدام به خرید سهام در پله ‌های گوناگون می‌ کنند. تفاوت خریدشان با خریدهای معمولی در این است که با حجم ‌های بالا و از طریق کدهای مختلف معاملاتی این کار را انجام می‌ دهند که جزو سهامداران درصدی سهم قرار نگیرند. چنانچه در رده سهامداران درصدی قرار گیرند، معاملات آن ‌ها رصد شده و آن‌ ها اهداف خود را نقش بر آب خواهند دید.

این افراد، بعد از این که سهام مورد نظر خود را در قیمت ‌های مناسب خریداری کردند، برای جلب ‌توجه و نظر عموم تحلیل گران و معامله گران در بازار اقدام می کنند و البته جدیدا در این کار بسیار حرفه ‌ای شده ‌اند؛ یعنی در حمایت ‌های تکنیکی اقدام به بالا بردن حجم معاملات می‌ کنند. روال کار آن‌ ها، بدین شکل است که چند روز حدود ۲ تا ۳ روز معاملاتی با کدهایی که دارند اقدام به صف خرید کردن سهم می ‌کنند.

در روزهای آینده، همین سفته ‌بازها با کدهای معاملاتی متفاوت، صف خرید صوری ساخته و قیمت پایانی سهم را تا مثبت کامل بالا می ‌برند، در همین حال سایر معامله گران وقتی می ‌بینند یک سهم چند روز صف خرید بوده و اکنون نیز صف است، توجهشان به این سهم جلب شده و اقدام به رفتن در صف‌ های خرید می کنند.

معنی سفته بازی در بورس

در روزهای بعدی، سفته‌ بازان سفارش خود را در از صف کم‌ کم حذف می ‌کنند. در روزهای آخر که سهم به اهداف خود نزدیک شده، این افراد اقدام به تبلیغ سهم در شبکه‌ های اجتماعی کرده و دیگر سهامداران را با خود همراه می‌ کنند. به این افراد موج سوار می گویند.

این گروه که خطرناک ‌ترین فعالان بورس هستند، با استفاده از سرمایه‌ های کلان و قابلیت ‌های ترویج اطلاعات و اخبار کذب سعی در دست ‌کاری و انحراف بازار دارند. این گروه از فعالان هیچ تمایلی به رعایت قوانین بازی نداشته و در عملکرد ایشان هیچ اثری از قوانین بازی برنده-برنده دیده نمی شود. بیشتر افرادی که در روزهای پایانی به جمع سهامداران پیوستند، با ضرر از سهم خارج خواهند شد!

در چه سهم‌ هایی سفته بازی می شود؟

سفته بازی معمولا در سهم هایی رخ می دهد که از نظر بنیادی در وضعیت مناسبی قرار دارند. در حقیقت سهم های گمنام سفته بازی نمی شوند. سهم هایی که تحلیل بنیادی خوبی دارند و به هر دلیل مدت کوتاهی به دور از هیاهو بوده اند، برای سفته بازان جذابیت به مراتب بالاتری خواهند داشت. تکنیکال یعنی پیگیری روند عرضه و تقاضا و به دنبال مسیر پول بودن.

در تحلیل تکنیکال اهمیتی ندارد که پول از کجا می آید. مهم این است که پول به چه سمتی می رود، ولی در روانشناسی بازار مهم است که پول از کجا می آید. در روش روانشناسی بازار شناخت از مسیر روند پول حاصل می شود و برای معامله گر تفسیر خبر بسیار حائز اهمیت است. البته استفاده از خبر یا روانشناسی بازار مشکلی که دارد این است که بسیار کوتاه مدت است.


حتما برایتان جالب است : نوسان گیری در بازار بورس


برای مثال در مورد سهام سیمانی ممکن است در آینده روندشان عوض شود، ولی در حال ساختن کف های محکمی هستند که ایجاد روند می کند. همین طور جریان سرمایه اندکی به سمت سیمانی ها در حرکت است. به هر حال هر سهمی که افزایش می یابد، به هر دلیل مثل تکنیکال، بنیادی، خبر، مذاکرات و یا هر دلیل دیگری، با پول بالا می رود. پول در هر سهمی بیاید و تقاضا باشد، آن سهم افزایش می یابد.

تمام سهم های بازار که رشد می کنند،‌ با پول رشد می کنند، بنابراین ما با آوردن پول به سهم مشکلی نداریم، ولی مهم این است که در چه سهم هایی سفته بازی می شود؟ سفته بازارن بر سهم هایی کار می کنند که حجم مبنای کم داشته باشد و یا فرابورسی باشد تا اوقاتی که می خواهند سهم را چاق کنند، هزینه زیادی برای حجم مبنا ندهند و سهم راحت بالا برود. نکته بعدی در مورد سهم هایی که سفته بازان انتخاب می کنند این است که این سهم ها به صورت غیرعادی و شارپی رشد می کنند.

سفته بازان اجازه نفس کشیدن به سهامداران در این سهام نمی دهند و به مدت دو ماه به حداکثر رشد خود دست پیدا می کنند و یک سره صف هستند. به قول معروف جو روانی پرقدرت به وجود می آورند و این سهم ها همیشه در چشم هستند. در هر زمانی این سهم ها وجود دارند. این سهم ها افزایش می یابند و کسی که پول می آورد و سهم را بالا می برد، کار خوبی می کند.

سفته ‌بازی در معاملات بورس با انتشار خبر!

برای مثال شایعاتی در بازار پخش می شود مبنی بر این که گروهی قصد سفته بازی در سهمی را دارند و به شما هم اطلاع دادند که سهم را بخرید و شما هم بعد از بررسی، قرار است درصدی از پرتفو را به این سهم اختصاص دهید. اینجا یکی از زمان‌ هایی هست که باید سرمایه شرکت را مورد بررسی قرار دهید. حال اگر این شرکت جزو شرکت ‌های با سرمایه بالا باشد، سهام آن را می خرید؟ در مرحله اول این طور گمان می کنید که چه کسی می ‌تواند قیمت سهام شرکتی با تعداد سهام زیاد و شناوری بالا را افزایش دهد و آیا این شدنی هست.

البته درباره شرکت ‌های با سرمایه پایین شاید این موضوع منطقی ‌تر باشد. درباره سفته بازی یک نکته جالب این است که شرکت ‌های با سرمایه کمتر، نوسانات قیمت و ریسک بیشتری نسبت به شرکت‌ های بزرگتر دارند. البته در کنار تعداد کل سهام شرکت ها، باید میزان شناوری سهم را مد نظر قرار داد چرا که هر چقدر میزان سهام شناور شرکت کمتر باشد، قابلیت سفته بازی در سهم بیشتر و برعکس هر چقدر شناوری شرکت بالاتر باشد قابلیت سفته بازی و نوسانگیری در سهم کم تر خواهد بود.

البته این موضوع را هم در نظر داشته باشید که امکان دارد شناوری سهمی ۱۰ درصد باشد، اما جهت جمع کردن شناور آن ۱۰۰ میلیارد تومان پول نیاز باشد و شناوری شرکتی ۲۰ درصد باشد و برای جمع کردن آن ۳۰ میلیارد تومان نیاز باشد. پس واضح است که سفته بازی در شرکتی که شناوری آن ۲۰ درصد است در این مثال راحت تر است.

آیا هر شخصی می‌ تواند برای سفته ‌بازی در بورس اقدام کند؟

سفته ‌بازی در معاملات بازار سرمایه و دیگر بازارها خیلی هم راحت نیست. زمانی که چند روز سفته‌ بازان سهام را در صف خرید حفظ می کنند، احتمالا عده دیگری نیز با آن‌ ها سهام را خریداری کنند و طبیعی است که دیگر افراد نیز همانند سفته ‌بازان وقتی ببینند بعد چند روز در سود هستند، اقدام به فروش سهامشان کنند و این فروش زودتر از فروش سهام به وسیله سفته ‌بازان رخ بدهد و آن ‌ها با کاهش سود روبرو شوند. همچنین با توجه به غیرقانونی بودن این فعالیت، تحت شرایطی که توافق سفته ‌بازان با طرفین معامله و تحلیلگران به نتیجه نرسد، سهم به هدف تعیین شده دست پیدا نخواهد کرد.

چگونه در دام سفته بازان نیفتیم؟

زمانی که سفته‌ باز در حال کار روی یک سهم است، حجم معاملات سهم چندین برابر حجم میانگین ماهانه ‌اش می شود و چند روزی ادامه پیدا می کند. پس از طریق حجم معاملات می ‌توانید متوجه ورود پول هوشمند و سفته‌ بازی روی سهام شوید.


حتما برایتان جالب است : تابلو خوانی در بورس – آموزش صفر تا صد تابلو خوانی مقدماتی بورس


در صورتی که اگر سهمی ارزشمند باشد، رفته رفته حجم معاملاتش افزایش پیدا می کند و حقوقی سهم طی زمان کوتاه ‌مدت یا میان ‌مدت اقدام به جمع ‌آوری سهم می ‌کند و امکان دارد سهم حتی در چند ماه به ‌صورت خنثی باقی بماند. تلاش کنید تنها در حمایت‌ های معتبر اقدام به خرید کنید نه هر حمایتی که پیش روی سهم بود. حد ضرر خود را نیز همیشه رعایت نمایید و متناسب با رشد هر سهم حد ضررتان را بالا بیاورید. افزایش دانش و اطلاعات بورسی، شناخت شرکت‌ ها نیز به ما کمک می ‌کند، سهم‌ های مطلوب را شناسایی کرده و در تله سفته‌ بازان نیفتیم.

تفاوت سرمایه گذاری و سفته بازی

  1. تفاوت در دیدگاه زمانی برای سرمایه گذاری : افراد با دیدگاه زمانی مختلف اقدام به سرمایه گذاری در بورس می کنند، افراد سرمایه گذار اغلب افق زمانی شان برای سرمایه گذاری بلند مدت می باشد.
  2. میزان پذیرش ریسک : وقتی که شخصی اقدام به سرمایه گذاری بلند مدت میکند، دیگر توجهی به نوسانات کوتاه مدت بازار نمی کند و تجربه ثابت کرده افرادی که در بورس بلندمدت سرمایه گذاری می کنند اکثریت ضرر نخواهند کرد. با سهامداری بلندمدت ریسک سرمایه گذاری کاهش می یابد، اما افرادی که اقدام به نوسان گیری و سفته بازی می کنند ریسک زیادی را باید بپذیرن، به دلیل اینکه افق زمانی سرمایه گذاری آن ها کوتاه مدت است و نوسانات کوتاه مدتی بر روی سرمایه آن ها تاثیرگذار است.
  3. روش تحلیلی : بیشتر سرمایه گذاران با دید بلند مدت شرکت های بنیادی را با استفاده از تحلیل بنیادی تجزیه و تحلیل می کنند و سهم های سودآور و بنیادی را با این روش تحلیل انتخاب میکنند اما افرادی که اقدام به نوسانگیری یا سفته بازی می کنند، اغلب از مبانی تحلیل تکنیکال و تابلوخوانی استفاده می کنند و در حمایت ها سهم را خریداری کرده و در نقاط مقاوتی اقدام به فروش سهام میکنند. البته برخی از آنها نوسان گیری روزانه می کنند که برای این کار استفاده از تابلوخوانی کمک شایانی به آن ها خواهد کرد.

سرمایه گذاری بهتر است یا سفته؟

در بخش قبلی گفتیم تفاوت سرمایه گذاری و سفته بازی چیست ولی کدام بهتر است؟ به صورت کلی در بازارهای سرمایه به ویژه بازار بورس ایران سرمایه گذاری بلند مدت سودآورتر از نوسانگیری و سفته بازی می باشد. چنانچه به بازدهی سهم های موجود در این بازار نگاه کنید، بازدهی زیادی را ثبت کرده اند، ولی امکان دارد همین سهم های پر سود در برخی از ماه ها بازدهی خوبی نداشته باشند و به شکل کلی به خاطر این که در کوتاه ‌مدت قیمت ‌ها به ‌صورت غیرعقلانی نوسان می کند و مدام نوسان دارند؛ نمی ‌توان فهمید که در هفته یا ماه آینده چه بلایی بر سر قیمت‌ ها می‌ آید! همچنین سفته‌ بازی کار راحتی نیست به خاطر این که امکان دارد؛

  1. این کار غیر اخلاقی و غیر قانونی است که به هر دلیلی اگر با بقیه کنار نیاین، امکان دارد تمام نقشه‌ هایشان به درستی پیش نرود.
  2. هم زمان با سفته بازان برخی دیگر این ارز یا سهام را بخرند و بعد از چند روز که در سود بودند اقدام به فروش قبل از سفته بازان نمایند و این کار باعث کاهش سود سفته بازان می شود.

نکات مهم درباره سفته ‌بازی در معاملات بورس

  • مهم ترین تفاوت سرمایه گذاری و سفته بازی افق زمانی سرمایه گذاری آن ها و میزان ریسک بیشتر سفته بازی است.
  • سفته بازان با ورود به یک سهم میزان تقاضا برای آن سهم را افزایش می دهند و باعث ایجاد حباب در آن سهم می شوند.
  • سهامداری و سرمایه گذاری بلندمدت بهترین روش سرمایه گذاری در بورس است که هم به نفع سهامدار است و هم به نفع بازار بورس.
  • سفته بازان سهم را زیر نظر می گیرند و در حجم های بالا اقدام به خرید یک سهم می کنند و این کار را با کدهای مختلف انجام می دهند تا جزو سهامداران درصدی نمایش داده نشوند.
  • سفته بازی، معامله گری و یا همان نوسان گیری به نوعی قمار در بازارهای مالی است. البته توجه به این نکت الزامیست که‌‌ سفته ‌بازی‌ با قمار تفاوت‌ دارد، به خاطر این که سفته ‌بازی‌ طبق محاسبات‌ پیچیده‌ اقتصادی‌ انجام می شود و این در حالی است که‌ قمار تا حدود زیادی‌ به‌ شانس‌ و تصادف‌ وابسته‌ است.
  • فرایند سفته بازی بدین صورت است که سفته بازان در طول ۱ تا ۳ روز پس هز خرید سهم اقدام به حمایت از سهم در شبکه های اجتماعی می کنند و پس از بالا رفتن سهم و قرار گرفتن عده زیادی در صف های خرید، برای فروش سهم اقدام می کنند.

نتیجه گیری و کلام آخر

یکی از مفاهیم و اصطلاحات رایج در بازارهای مالی و سرمایه گذاری، سفته بازی است و جالب است بدانید که سفته بازی در بورس ایران و در تمامی بازارهای مالی به وفور دیده می شود! اگر جزو فعالان بازار سرمایه هستید، احتمالا این اصطلاح را بارها شنیده اید، اما شاید تصور شفافی از مفهوم و تعریف آن ندارد. سفته بازی اغلب امری غیر اخلاقی و فرصت طلبانه محسوب می شود که اغلب با ریسک بالایی همراه است.

همواره در بازار های مالی جهان، هیچ گونه قطعیتی در تحلیل ها و پیش بینی ها وجود ندارد و افرادی که سفته بازی می کنند و یا بازیگر سهام در بورس هستند همواره دیده می شوند. ولی تلاش کنید که روش ها و تکنیک های تحلیلی را خودتان حتما بیاموزید. این که بر مبنای تحلیل ها و استراتژی و دیدگاه خود معامله کنید خیلی بهتر است تا دیگران.

آسان ترین تعریف سفته بازی این است که؛ وارد شدن به تعاملات مالی پرریسک به منظور سود بردن از نوسانات ارزش یک کالا یا خدمت، سفته بازی نامیده می‌ شود. پس به گروهی از تحلیلگران و معامله گران که بر روی یک سهم تمرکز می‌ کنند و در جای مناسب و اهداف از پیش تعیین شده، با سرمایه کلان خود به سهم مورد نظرشان ورود می کنند، سفته باز می گویند.

عمدتا در بازارهایی که ثبات اقتصادی و سیاسی کمتری دارند، سفته بازی بیشتر به چشم می خورد. همچنین بازارهایی که به شدت تحت تاثیر اخبار و شایعات باشد نیز برای فعالیت آن ها بهشت به حساب می اید. توجه داشته باشید که سفته‌ بازی خیلی هم راحت نیست، به این دلیل که دیگر سهامداران نیز در معاملات سهم تا حدودی نقش دارند و این امر، کنترل سهم را از دست سفته بازان خارج می کند.

در انتها امیدوارم از این مطلب آموزشی که در خصوص اصطلاح سفته بازی در بورس بود، نهایت استفاده رو برده باشید.

الان دیگر متوجه شده اید که سفته بازی در بورس به چه معناست ولی اگر هر گونه سوال و یا ابهامی بود، از طریق بخش ارسال نظرات و دیدگاه ها، با ما و کارشناسان ما در ارتباط باشید و با نظراتتون ما رو برای بهتر کردن مقالات آموزشیمون یاری دهید.

برای دوستانتان بفرستید: