Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1125

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1162

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1166

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1188

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2841

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2848

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2861
سرمایه گذاری در بورس با وام کار درستی است یا خیر؟

برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

سرمایه گذاری در بورس با وام کار درستی است یا خیر؟

سرمایه گذاری در بورس با وام کار درستی است یا خیر؟ در پاسخ باید گفت که به هیچ عنوان نباید با پول وام و یا سرمایه غرضی برای سرمایه گذاری در بازارهای مالی مخصوصا بورس اقدام کرد، چرا که استرسی که به شما به دلیل از دست ندادن سرمایه وارد می شود، باعث می شود تا تصمیمات هیجانی و احساسی بگیرید که هیچ وقت برای بازارهای مالی مانند بورس، این مورد ثمربخش نخواهد بود و همواره سرمایه شما را با ضرر مواجه خواهد ساخت. نکته بعدی این است که زمانی که برای سرمایه گذاری در بورس با وام اقدام می کنید، با اولین ضرر سعی دارید در موقعیت بهتری آن ضرر را جبران کنید و همین امر زمینه ساز ضررهای بزرگ تر خواهد شد که به هیچ عنوان نه برای سرمایه شما و نه برای بدن شما مفید و نتیجه بخش نخواهد بود. پس اگر قصد یا حتی فکر سرمایه گذاری در بورس با وام را دارید، این مطلب را تا انتها بخوانید و سپس تصمیم گیری کنید.

سرمایه گذاری در بورس با وام

موضوعی که احتمالا ذهن خیلی از افراد را در یک بازه زمانی خاص به خود درگیر کرده این است که آیا برای سرمایه گذاری در بورس وام بگیریم؟ قسط وام را میتوانیم از سودمون پرداخت کنیم؟ نمی توانیم؟ ما در این مطلب می خواهیم به بررسی هر دو جنبه این موضوع و مزایا و معایب گرفت یا نگرفتن وام برای سرمایه گذاری در بورس که احتمالا سوال بسیاری از افراد هم هست بپردازیم و مطمئنم که کلی نکات خوب و کارشناسی میتونید در این مطلب یاد بگیرید، پس با کد بورسی تا انتها همراه باشید.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید، آموزش های رایگان بورسی و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


روند صعودی بازار سرمایه در سال ۹۸ و ابتدای سال ۹۹ قطعا بسیاری از افراد را به فکر وام گرفتن و یا قرض کردن برای سرمایه گذاری در بورس انداخته است، ولی سوال اینجاست که آیا واقعا برای سرمایه گذاری در بورس وام بگیریم کار درستی انجام داده ایم یا خیر؟ در ابتدا باید گفت که منظور از وام، وام هایی با پرداخت قسطی هستند نه خرید اعتباری سهام از خود کارگزاری ها، که هرچند مطالب این پست در مورد اعتبار کارگزاری ها هم تا اندازه ای صدق می کند. در ادامه خواهیم گفت که چه موقع برای سرمایه گذاری در بورس وام نگیرید، چرا نگیرید و در بخش انتهایی هم خواهیم گفت که در چه زمانی میتوانید اقدام به دریافت وام کنید و نکاتی که باید مد نظر داشته باشید، چیست.

چه موقع نباید برای سرمایه گذاری در بورس وام گرفت؟

  • چنانچه مبتدی هستید و آموزش کافی بازار بورس را ندیده اید و یا پس از اتمام آموزش ها هنوز تجربه کافی در بازار ندارید، پیشنهاد ما این است که اصلا به فکر وام و اعتبار گرفتن از کارگزاری نباشید، چرا که به احتمال ۹۹ درصد متضرر خواهید شد.
  • چنانچه فردی هستید که درآمد ثابتی بجز از طریق بورس ندارید هم اصلا نباید فکر وام گرفتن یا قرض کردن را داشته باشید، به این خاطر که برای پرداخت قسط ها و یا تسویه قطعا با مشکل روبرو می شوید.
  • البته عملکرد گذشته شما نیز حائز اهمیت است، چنانچه صرفا طبق عملکرد چند ماهه خودتان تصمیم به وام یا قرض گرفتن گرفته اید، باید بدانید که سود یکساله گذشته شما ناشی از شانس شما به دلیل رشد کلی بازار بوده و نه ناشی از تحلیل و دانش شما و این موضوعی است که باید آن را بپذیرید.
  • چنانچه شما فردی هستید که در اثر تبلیغات و تعریفات دوستان و آشنایان برای ورود به بورس اقدام کردید و انتظار سود کلان در مدت زمان کوتاه دارید، باید در نظر داشته باشید که فکر وام و قرض را از سرتان کاملا بیرون کنید، به این خاطر که واقعیت ها و تبلیغات گاها زمین تا آسمان میتواند تفاوت داشته باشد.

چرا نباید از وام برای سرمایه گذاری در بورس استفاده کرد؟

شما سهمی را در نظر بگیرید که معامله گر بعد از بررسی به این نتیجه می رسد که این سهم برای خرید مناسب است و سهم را خریداری می کند. او سهم را به درستی خریده است. تحلیلش هم درست است، اما آیا این موضوع دلیلی بر رشد قطعی سهم بعد از خریدش است؟ مطمئنا خیر! او سهم را به درستی خریده و حتی در قیمت بسیار مناسبی هم خریده است. سهم نیز آینده دار است و حتما رشد خواهد کرد، اما نکته ای که مهم است زمان شروع به رشد قیمت است. امکان دارد سهم بعد از یک هفته، یک ماه و یا حتی یک سال دیگر روند صعودی خود را آغاز کند. اینجاست که تاثیر پولی که سرمایه گذاری می کند، مشخص خواهد شد! معامله گر سهم خوب را در قیمت خوب خریده است، اما حالا زمان صبر برای رسیدن به قیمت مناسب برای فروش است.

حتما بخوانید : ریسک سرمایه گذاری در بورس | مفهوم ریسک در بازارهای مالی

زمانی که معامله گر سهم را با پولی که به آن نیاز شدیدی ندارد خریداری می کند، می تواند برای رسیدن به قیمت مورد نظر به سادگی صبر کند و بدون عجله کردن منتظر رسیدن قیمت به نقطه مورد نظر باشد، اما هنگامی که معامله گر سهم را با پول وام یا قرضی خریداری می کند، شرایط متفاوت خواهد بود، به این خاطر که او همواره ترس پس دادن پول در موعد مقرر را دارد و نمی تواند زمان زیادی را برای افزایش قیمت صبر کند. در حقیقت او می خواهد سهم سریع رشد کند تا او بتواند وام خود را پرداخت کند و با سود پولی که از بورس کسب کرده معامله های دیگری را انجام دهد. فارغ از اینکه بازار کاری به برنامه های او ندارد و با منطق خودش پیش می رود.

شرایط زمانی وقتی بدتر می شود که معامله گر تازه کار باشد. معامله گر مبتدی به مراتب صبر کمتری دارد٬ هیجان بیشتری دارد و انتظارات عجیب و غریب از بازار بورس دارد. معامله گر مبتدی فکر می کند که یک روزه قرار است وارن بافت شود و از همین روی هم نمی تواند هیجانات خود را کنترل کند. برای این معامله گر صبر کردن برای سهم بی معنی است او فکر می کند از همین امروز که سهم را خریداری کرد، قیمت سهم باید رشد کند و بالا برود. آن هم نه یکی دو درصد بلکه هر روز پنج درصد٬ پنج درصد بالا برود! که این موضوع حداقل در حال حاضر دیگر برای بازار بورس ایران صادق نخواهد بود و روزهای سبز رنگ و پر قدرت شاخص کل بورس در سال های اخیر دیگر وجود نخواهد داشت.

دریافت وام برای سرمایه گذاری در بورس

در حال حاضر باید شرایط استرس وام و نزدیک شدن موعد پرداخت قسط را نیز به این جریان اضافه کنید ببینید در این شرایط کار چقدر برایش سخت تر می شود و یا در حالتی دیگر فرض را بر این بگیرید که معامله گر وام  یک جا پرداخت را دریافت کرده و موعد پرداخت آن یک ساله است. سهم خوب را در زمان خوب و قیمت مناسب خریداری می کند. قیمت سهم ۱۰ درصدی هم رشد می کند و زمان باز پرداخت وام فرا می رسد. معامله گر سهم را به فروش می رساند و وام را پرداخت می کند و بعد از مدت زمان کوتاهی قیمت سهم شروع به رشد می کند و قیمتش به نقطه ای که او در تحلیل هایش رسیده بود می رسد! این قطعا برای معامله گر شرایط بدی را رقم خواهد زد.

چه موقع میتوان برای سرمایه گذاری در بورس وام گرفت؟

نخستین پیش شرط گرفتن وام برای سرمایه گذاری در بورس داشتن درآمدی مطمئن، کافی و مستقل از بورس است. یعنی وقتی که شما برای سرمایه گذاری در بورس وام دریافت می کنید، باید قادر باشید به صورت کامل و بدون توجه به سود و ضرر بورس آن وام را بدون مشکل بازپرداخت نمایید. به فرض اگر کسی وامی بگیرد با قسط هر ماه ۲ میلیون تومان باید هرماه توان پرداخت ۲ میلیون تومان از حقوق ماهیانه اش بابت وام داشته باشد. به طور کلی به چهار دلیل زیر باید درآمد ثابت و مطمئن داشته باشید تا برای سرمایه گذاری در بورس قادر به دریافت وام و کسب سود باشید؛

  1. بسیاری از زمان ها شما در بازه زمانی طولانی مدت چند ماهه مجبور به نگهداری یک سهم می شوید تا به هدف خود دست پیدا کنید.
  2. بسیاری مواقع امکان دارد تحلیل شما به خطا رود و ما عملا ضرر متحمل شوید، در این صورت شما علاوه بر جبران ضرر باید سود وام را نیز پرداخت کنید که قطعا به مشکل میخورید.
  3. بسیاری مواقع امکان دارد حتی شرایط کلی بازار مطابق با میل شما پیش نرود. جدا از بحث قدرت بازپرداخت وام بدیهی است که شخصی مجاز به گرفتن وام است که سرد و گرم بازار را چشیده باشد و بتواند بر مبنای تحلیل و دانش خودش برای انجام معامله اقدام کند.
  4. بسیاری از مواقع بعضی از سهام ها به دلایلی مثل افزایش سرمایه یا شفافیت اطلاع رسانی امکان دارد چند هفته و یا چند ماه متوقف شوند و در این صورت سرمایه شما بلوکه شده و باید قدرت بازپرداخت وام را بصورت مستقل داشته باشید.

خرید و فروش با سیگنال های دیگران یا با عضویت در گروه ها و کانال ها قطعا ریسک بیشتری را برای ما به همراه دارد، به این دلیل که به صورت مستقل قدرت تصمیم گیری در مورد معاملاتتان را ندارید. توجه داشته باشید که معامله با پول قرضی و وام به کنترل احساسات و هیجانات شخصی شما نیازمند است و نباید به سراغ سهم های پر ریسک بروید و به انتظار کسب سود در کوتاه مدت خودتان را در معرض خطر قرار دهید، به خاطر این که بسیاری از افراد وجود دارند که با گرفتن وام یا اعتبار کارگزاری ها بعد از ضرر مجبور شدند از اصل سرمایه خودشان ضررها و سود وام را جبران کنند و این موضوع مطمئنا خاطره بسیار تلخی از بورس برای شما به دنبال خواهد داشت.


نتیجه گیری و کلام پایانی

مثبت بودن بازار بورس در ماه ها و سال های اخیر به ویژه سال های ۹۷، ۹۸ و اوایل ۹۹ نباید شما را وسوسه کند که بی گدار به آب بزنید و صرفا به هدف کسب سود بیشتر ریسک های بزرگتری را به جان بخرید. اگر می خواهید ریسک کنید، پیش از هر چیز جوانب کار را بسنجید و هوشمندانه ریسک کنید. ریسک کردن خیلی خوب است ولی ریسکی که برمبنای دانش و حساب کتاب باشد نه صرفا به اشتباهی مرتکب شوید و بگویید ریسک کرده ام. پس توصیه ما به شما این است که برای سرمایه گذای در بورس وام نگیرید و دارایی های با ارزش خود را وارد بورس نکنید.

به صورت کلی برای سرمایه گذاری در بورس سعی کنید از وام استفاده نکنید، به خاطر این که نمی توانید سهم را برای بلند مدت نگه دارید. ترس رسیدن به موعد پرداخت وام موجب افزایش استرس شما خواهد شد و جلوی تصمیم گیری منطقی و دور از هیجان را از شما خواهد گرفت. اگر خواستید از وام برای سرمایه گذاری استفاده کنید، موارد بالا را حتما در نظر بگیرید. باید بررسی کنید که دید و منطق شما از سرمایه گذاری در بورس چیست و بر اساس آن خرید و فروش های خود را انجام دهید. بدون برنامه ریزی، آموزش، نظم و داشتن استراتژی معاملاتی مناسب نتیجه گرفتن در بورس سخت می شود. اگر هم خواستید برای سرمایه گذاری در بورس با وام اقدام کنید، موارد زیر را در خاطر داشته باشید :

  • شرایط کشور آرام باشد و تنش زیادی در کشور حاکم نباشد.
  • به سطحی از توانایی معاملاتی رسیده باشید تا بتوانید با پول وام در مدت زمان مشخص سودی بیشتر از سود وام را کسب کنید.
  • سعی کنید وامی که دریافت می کنید با سود پایین باشد. مطمئنا وامی که سود ۴ درصدی دارد، می تواند بار روانی کمتری به نسبت وام با سود ۲۳ درصدی داشته باشد.
  • چنانچه پولی دارید که قرار است چند ماه دیگر به دستتان برسد و می دانید اگر سهم تان تا موعد بازپرداخت وام به بانک قیمتش رشد نکند، می توانید از آن پول اقساط بانک را پرداخت کنید می توانید از وام برای خرید سهم استفاده نمایید.

نکته : بسیاری از افراد با وام برای سرمایه گذاری در بورس اقدام کرده اند و نه تنها سودی نکرده اند، بلکه پولشان را هم از دست داده اند و تا مدتها مجبور بودند قسط پولی که ندارند و سودی که نکرده اند را بپردازند و این قطعا با احساس خوبی همراه نخواهد بود. البته بعضا دیده شده است که در زمان رونق بازار بورس، افرادی جهت دریافت وام برای سرمایه گذاری در بورس اقدام کردند و سود خوبی به دست آوردند و با بخشی از سود خود، قسط های بانک را پرداخت کرده اند، ولی در ۹۰ درصد اوقات گرفتن وام برای سرمایه گذاری در بورس اصلا توصیه نمی شود.

در پایان امیدوارم از این مقاله که ابعاد مختلف موضوع سرمایه گذاری در بورس با وام را شرخ داد، نهایت استفاده را برده باشید.

اگر هر گونه سوال یا ابهامی در خصوص دریافت وام جهت سرمایه گذاری در بورس داشتید، حتما در بخش ارسال نظرات برای ما بنویسید.

برای دوستانتان بفرستید: