برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

روش های سرمایه گذاری در املاک کدامند؟

سرمایه گذاری در حوزه ملک برای ما ایرانی ها، حکم نان شب را دارد، چرا که روند قیمتی ملک و املاک در ایران همواره صعودی بوده و می توان این طور گفت که سرمایه گذاران حوزه ملک، به صورت معمول ضرر نمی کنند و تنها این میزان سود آن هاست که در طول زمان تغییر می کند! پس اطلاع از روش های سرمایه گذاری در املاک ، نخستین گام برای ورود به بازار کم ریسک و پرسود مسکن به حساب می آید. به همین خاطر در این مطلب در مورد روش های سرمایه گذاری در املاک صحبت کرده ایم و تک تک روش های سرمایه گذاری در املاک را به زبان ساده به شما توضیح می دهیم، پس اگر می خواهید با بهترین روش های سرمایه گذاری در حوزه مسکن آشنا شوید، این مطلب بهترین راهنما برای شماست؛

روش های سرمایه گذاری در املاک

اهمیت سرمایه گذاری در ملک آنجایی که خودش را نشان می دهد که یک ملک را فرضا ۲ میلیارد تومان خریداری می کنید و در ادامه و پس از گذشته مثلا یک سال، ۵ میلیارد تومان به فروش می رسانید! تورم و انتظار تورمی که در حوزه ملک وجود دارد، موجب می شود که ارزش دارایی های ملکی در طول زمان افزایش بسیار زیادی پیدا کند و از طرفی با توجه به روند صعودی بلندمدت و همیشگی نرخ دلار، نرخ مصالح ساختمانی نیز افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد و از طرف دیگر چسبندگی قیمت در حوزه مسکن، نیز مزید بر علت می شود که همواره شاهد افزایش قیمت در حوزه مسکن ایران و به خصوص تهران و کلانشهرهای بزرگ یا بعضا مناطق ویلایی هستیم؛ پس اگر شرایط مالی سرمایه گذاری در حوزه مسکن را دارید، سرمایه گذاری در این حوزه یکی از الزامات زندگی در ایران به حساب می آید.

حتما بخوانید : همه چیز درباره طرح مسکن ملی


بازار مسکن از جمله بازارهایی است که به نسبت دیگر بازارهای مالی و سرمایه گذاری ثبات بیشتری دارد و حرکت قیمت در آن تحت تأثیر پارامترهای گوناگون در طول زمان ایجاد می شود. روند حرکت قیمت املاک و مستقلات در ایران این تصور را در ذهن کاربران ایرانی ایجاد کرده است که سرمایه گذاری در این بازار هیچ وقت ضرر به همراه ندارد و همواره می توان از آن سود بسیار خوبی به دست آورد. ثبات و سودآوری مطمئن از جمله ویژگی‌ های اصلی این بازار به حساب می آید که دلیل اصلی جذابیت این بازار برای کاربران حرفه‌ ای و معمولی است. در طول ۴۰ سال اخیر، اگرچه در بازه‌ های زمانی بسیار کوتاه مثل برهه‌ زمانی ۸ سال جنگ تحمیلی، نوسان منفی قیمت را نیز در این بازار شاهد بوده‌ ایم، ولی در سایر زمان ها نوسان قیمت این بازار روند صعودی را تجربه کرده است و مثبت بوده است.

از دیگر قابلیت های بارز این حوزه، در ملموس بودن این دارایی و حذف ریسک‌ های امنیتی آن خلاصه می شود. برخلاف بازارهای مالی مثل سهام و یا حتی سرمایه گذاری در سکه یا ارز، دارایی مسکن دستخوش دزدی نشده و محدودیت‌ های قانونی این بازارها را نیز ندارد. به همین خاطر کاربرانی که با دیگر روش های سرمایه گذاری مثل بازار بورس آشنایی ندارند و یا دارایی آن ها آنقدری است که بتوانند در حوزه مسکن فعالیت کنند، وارد حوزه مسکن می شوند و بعضا سود خوبی هم به دست می آورند، به خصوص اگر راه و چاه سرمایه گذاری در این حوزه را بدانند و املاک ارزشمندی خریداری کنند.

انواع سرمایه گذاری در مسکن

روش های سرمایه گذاری در املاک بسیار است ولی در این بخش ما مهم ترین و پرکاربردترین روش های سرمایه گذاری در املاک ایران را به شما معرفی کرده ایم؛

۱) خرید و فروش ملک مسکونی یا تجاری : کسانی که در حوزه معامله ملک کار می کنند، به صورت معمول توانایی بالایی در خرید و فروش دارند و به خوبی می‌ دانند که در چه زمانی ملک را با قیمت پایین بخرند و در زمان مناسب با قیمت به مراتب بیشتری بفروشند. انواع زیادی از املاک اجاره ای در حوزه املاک مسکونی وجود دارد، هرچند تصور می شود مرسوم ترین آن ها خانه های تک خانواده باشد. دیگر املاک مسکونی عبارتند از دوبلکس، املاک چند خانواری، خانه های تفریحی و … که می توانید روی آن ها سرمایه گذاری نمایید.

املاک و مستغلات مسکونی برای بسیاری از سرمایه گذاران ایده آل است، چرا که سوددهی مستمر و آسان تری برای آن ها فراهم می کند. البته، استراتژی‌ های سرمایه‌ گذاری بسیاری در املاک مسکونی و سطوح گوناگون آن ها وجود دارد. لذا آنچه امکان دارد برای یک سرمایه‌ گذار مناسب باشد، می تواند برای سرمایه‌ گذار بعدی گزینه مناسبی به حساب نیاید. از همین روی انتخاب استراتژی های ورود و خروج مناسب در بازار املاک مسکونی بسیار حائز اهمیت است.

مرسوم ترین استراتژی های مورد استفاده در املاک مسکونی شامل عمده فروشی، بازسازی و خرید و نگهداری املاک است که می تواند برای ایجاد درآمد اجاره مورد استفاده قرار گیرد. سرمایه گذاران می بایست ضمن تجزیه و تحلیل کامل بازار بتوانند استراتژی مناسب با شرایط خود را طراحی کنند. زمانی که یک سرمایه گذاری در املاک مسکونی به خوبی مدیریت شود، می تواند سود خوبی به ارمغان بیاورد، چرا که در کنار کسب جریان نقدی ثابت، پوشش تورم و حفظ قدرت خرید، املاک مسکونی دارای معافیت های مالیاتی مناسبی نسبت به دیگر دارایی ها می باشند.

از طرفی بهترین املاک تجاری برای سرمایه گذاری پروژه های صنعتی، اداری، خرده فروشی به حساب می آیند. برای سرمایه گذارانی که تمرکز زیادی بر بهبود جوامع محلی خود دارند، این نوع سرمایه گذاری کاربرد بسیاری دارد. یکی از دلایلی که املاک تجاری به عنوان یکی از بهترین انواع سرمایه گذاری در املاک و مستغلات شناخته می شود، پتانسیل بالای این دارایی ها در ایجاد جریان نقدی بالاتر است. املاک و مستغلات صنعتی شامل انبارها، واحدهای ذخیره سازی، کارواش و دیگر املاک با هدف خاص است که از مشتریانی که از این مراکز خدمات می گیرند درآمد ایجاد می کند. سرمایه‌ گذاری‌ های حوزه املاک صنعتی به صورت معمول شامل جریان‌ های درآمدی عمده‌ ای از کارمزد و خدمات است.

۲) سرمایه گذاری در ملک اداری یا صنعتی : ساختمان‌ های اداری گروهی دیگر از املاک و مستغلات تجاری هستند که از ساختمان‌ های یک طبقه در حومه شهر تا ساختمان‌ های اداری چند طبقه درون شهری را شامل می‌ شوند. میزان سوددهی این نوع از ساختمان‌ ها بسیار زیاد است، ولی ایجاد فضاهای جدید برای مستأجران هزینه‌ زیادی را بر دوش سرمایه‌ گذار می‌ گذارد. به این علت که اکثر ساختمان‌ های اداری برای اجاره‌ نشینان کاربرد دارد، سرمایه‌ گذاران می‌ توانند روی چندین جریان نقدی مختلف حساب کنند.

حتما بخوانید : پیش بینی بازار مسکن در سال ۱۴۰۲


این ساختار، سطحی از تنوع درآمد را فراهم می‌ کند و سرمایه‌ گذاران را قادر می سازد تا جریان نقدی خود را حتی در صورت فسخ اجاره به وسیله مستأجر حفظ کنند. در قیاس با دیگر گروه های املاک تجاری، اجاره نامه‌‌ های واحد‌های اداری بلند مدت‌ تر هستند. لذا سرمایه‌ گذاران اداری ریسک زیادی را تقبل نمی‌ کنند. به صورت کلی ساختمان‌ های اداری مطابق با سن بنا، شرایط و موقعیت مکانی و … به ۳ دسته تقسیم می شوند که به شرح زیر می باشند:

  • کلاس A : این گروه با کیفیت‌ ترین ساختمان‌ های اداری موجود، با اجاره‌ بالاتر از سطح متوسط ​​نسبت به ساختمان‌ های اطراف هستند. اکثر آن‌ ها بازسازی می شوند، دسترسی راحت به دیگر نقاط شهر دارند و از لحاظ امکانات رفاهی موقعیت خوبی برای مستأجران فراهم می آورند. ساختمان‌ های کلاس A به صورت معمول در مناطق مرکزی تجاری شهر قرار دارند.
  • کلاس B : این نوع از ساختمان‌ ها رقابت تنگاتنگی در بازار املاک دارند که به صورت معمول در محدوده‌ نرخ های استاندارد بازار قیمت‌ گذاری می شوند. با این وجود که ساختمان‌ های کلاس B در مناطق پرترافیک نیستند، اما از نظر کیفیت تقریبا مشابه ساختمان‌ های کلاس A به حساب می آیند.
  • کلاس C : ساختمان هایی با کیفیت کم تر از سطح مطلوب را در این دسته قرار می دهند که به صورت معمول در محدوده‌ ای کمتر از نرخ میانگین بازار قرار می‌ گیرند. این ساختمان‌ ها فضای قابل استفاده اما بدون مزایا و امکانات تفریحی را برای مستاجران فراهم می‌ آورند.

از طرفی ساختمان‌ های صنعتی به علت بازدهی طولانی مدت سرمایه، امکان اجاره و همچنین هزینه‌ های پایین ساخت و نگهداری، سرمایه‌ گذاری مطلوبی محسوب می شوند برخلاف دیگر ساختمان‌ های تجاری، ساختمان‌ های صنعتی برای سهولت در رفت ‌و ‌آمد و نقل و انتقالات کالا، بیشتر در حومه‌ بزرگراه‌‌ های بین شهری قرار می‌ گیرند. با ادامه‌ روند رو به رشد تجارت الکترونیک و سفارش‌ های آنلاین، بازسازی زیرساخت‌ های‌ ساختمان‌ های صنعتی تقاضای خرید و اجاره‌ ‌انبارهای صنعتی را افزایش یافته است. انواع گوناگونی از ساختمان‌ های صنعتی وجود دارد که از نظر اندازه، چیدمان، قالب و موارد دیگر متفاوت هستند و در این بخش به اصلی ترین آن ها اشاره می کنیم؛

  • مونتاژهای کوچک : ساختمان‌ های بدون طبقات مخصوص مستاجر که برای تولید و یا انبار کردن مورد استفاده قرار می گیرند.
  • شرکت های تولیدی : ساختمان هایی که از فضای ذخیره سازی صنعتی و/یا فضای تولید و همچنین فضای اداری برای پرسنل شرکت برخوردارند.
  • صنایع بزرگ : ساختمان‌ هایی که به منظور تامین ماشین‌ آلات و فرآیند منحصر به‌ فرد سازنده دستخوش تغییرات زیاده شده اند که به سادگی به وسیله مستاجر دیگر قابل تصرف نمی باشد.
  • انبار فله : انبارهای بزرگی که برای توزیع محصولات مورد استفاده قرار می گیرد. به صورت معمول تولیدکنندگان انبارهای فله را بر اساس منطقه، با مکان های استراتژیک مبتنی بر زنجیره تامین تقسیم می کنند.

۳) خرید املاک قدیمی و بازسازی آن ها : یکی از روش های سود بردن در بازار مسکن، خرید املاک قدیمی و بازسازی آن ها به شیوه روز دنیاست. با این کار قیمت ملک افزایش می یابد و می توانید بدین وسیله سود خوبی از آن کسب کنید. تعمیر و فروش خانه برای کسانی است که تجربه زیادی در ارزیابی، بازاریابی و نوسازی املاک دارند. این نوع سرمایه گذاری در املاک، به سرمایه و توانایی انجام یا نظارت بر تعمیرات در صورت احتیاج دارد. برای مثال شرکت‌ های املاک و مستغلات به صورت معمول به دنبال فروش سودده املاک کم‌ ارزش‌ شده‌ ای هستند که در کم تر از ۶ ماه می خرند.

مالکیت خالص به شکلی است که معمولا در بهبود ویژگی‌ ها سرمایه‌ گذاری می‌ کند. لذا سرمایه گذاری در املاک می بایست از قبل ارزش ذاتی لازم برای کسب سود بدون هیچ تغییری را داشته باشد، در غیر این صورت ملک را از مناقشه حذف می کنند. نوع دیگری از این نوع سرمایه گذاری در املاک وجود دارد که با خرید املاک با قیمت مناسب و ارزش افزوده با بازسازی آن‌ ها به کسب درآمد می پردازد. این می‌ تواند یک سرمایه‌ گذاری بلندمدت به حساب آید که در آن سرمایه‌ گذاران تنها قادرند یک یا دو ملک را در یک زمان خریداری نمایند.

به بیان ساده تر، بازسازی به معنای این است که ساختار و سبک یک فضا در ساختمان را تغییر دهیم. برای مثال وقتی شما نما و دکور یک اتاق را عوض می کنید، یا اتاق های کوچک را به یک اتاق بزرگ نشیمن تبدیل می کنید، به نوعی کار بازسازی را در دستور کار خود قرار داده اید. جالب است بدانید که املاک قدیمی معمولا نسبت به خانه های نوساز، قیمت پایین تری دارند که این فرصت خوبی برای شماست تا با خرید آن ها و انجام پروژه بازسازی، سود خوبی به دست آورید. پروژه بازسازی می تواند تا حد زیادی فضای کاربری املاک قدیمی را بهینه و بروز کند و همچنین به عمر و دوام ساختمان اضافه نماید. به صورت معمول چنانچه بازسازی به صورت اصولی اجرا شود، به ارزش ملک و متقاضیان خرید آن اضافه خواهد کرد.

۴) خرید خانه‌ های کلنگی برای ساخت‌ و ساز : با خرید ملک کلنگی و ساخت آن به صورت آپارتمان های نوساز، می توانید سود بسیار بالایی کسب کنید. البته کسی که در این حوزه کار می کند، می بایست صبر و حوصله کافی داشته باشد. به زبان ساده تر، یکی از رایج ترین اشکال ساخت و ساز این است که یک قطعه زمین یا خانه کلنگی را بخرید و سپس در آن قطعه زمین، خانه یا آپارتمان بسازید. روشی پردرآمد که این روزها بخش اصلی سرمایه گذاری در بخش مسکن به حساب می آید.‌

حتما بخوانید : بهترین شهر برای سرمایه گذاری مسکن در ایران


دلیل این که این روش سرمایه گذاری، پرسود و پرتقاضاست، به این دلیل است که در کنار افزایش قیمت زمین خریداری شده برای ساخت و ساز، نرخ دستمزد کارگر و بنا و همینطور مصالح نیز هر روز و هر سال به موازات تورم افزایش پیدا می کند. بنابراین در زمان فروش، شما خانه و آپارتمانی با زمین، مصالح ساختمانی و دستمزد کارگر به نرخ قبل ساخته اید و حال در زمان اتمام ساخت و ساز با نرخ فعلی به فروش می رسانید؛ منتها باید در سرمایه گذاری در این روش دقت فرمایید تا زمین یا خانه کلنگی که برای تخریب و ساخت خانه یا آپارتمان خریداری می کنید، در مکان مناسبی قرار داشته باشد یا آینده دار باشد تا بتوانید بهره برداری بهتری از سرمایه گذاری خود داشته باشید.

۵) سرمایه گذاری در بخش اجاره مسکن : می توانید با خرید آپارتمان یا خانه های مسکونی و دادن رهن و اجاره خانه خریداری شده، سودآوری خوبی به دست آورید. حتی این امکان وجود دارد که با افزایش قیمت آن ها را به فروش برسانید و سود بیشتری نیز برای شما حاصل شود. در واقع امروز با توجه به تورم و افزایش فوق العاده قیمت مسکن، خرید آن با مشکلات بسیاری روبرو شده است و افرادی که تا چند سال پیش پول خرید خانه را داشتند، در حال حاضر می بایست با همان پول به دنبال اجاره نشینی باشند.

روش های سرمایه گذاری در مسکن

بنابراین تقاضا برای اجاره مسکن نسبت به خرید در طی این سالها افزایش پیدا کرده است و این یک فرصت خوب برای سرمایه گذاری در این حوزه به حساب می آید؛ به همین خاطر کسانی که از سرمایه این کار را در اختیار دارند، می توانند با خرید آپارتمان و اجاره دادن آن، سود پایدار و مناسبی به دست آورند.

۶) مشارکت در ساخت مسکن : یکی از روش های بی دردسر سرمایه گذاری در حوزه ملک، مشارکت در ساخت مسکن است. بدین وسیله، بی آنکه بخواهید در گیر مسائل اداری شوید، سود خوبی از فروش آپارتمان های ساخته شده به شما تعلق خواهد گرفت. نکته حائز اهمیت اینجاست که می بایست از معتبر بودن طرف مقابل اطمینان حاصل کنید. در واقع این روش سرمایه گذاری به این شکل است که شما ملک و زمینی دارید که سرمایه مورد نیاز برای ساخت خانه یا آپارتمان در آن‌ را در اختیار ندارید، پس آن را به یک پیمانکار یا شخصی که در حوزه ساخت و ساز فعال است می سپارید تا آن را بسازد.

حال طی توافق مشارکت در ساختی که در ابتدا وضع کرده اید، برای مثال یک یا چند طبقه از آپارتمانی که بر روی زمين و ملک شما ساخته شده است یا درصدی از آن را به صورت ۵۵ به ۴۵ یا ۶۰ به ۴۰ در قبال ساخت پروژه توافق شده به سازنده می دهید. اصولا در سرمایه گذاری مسکن به روش مشارکت در ساخت، امکان دارد شما ملک و زمین خود را به عنوان سرمایه قرار دهید یا این که در نقش سازنده باشید و پول و سرمایه آورده باشید.

۷) خرید زمین و ساخت و ساز : یکی دیگر از سرمایه گذاری های سودده و آینده دار در ایران و به خصوص کلان شهرها و یا نزدیک آن ها، بدون شک خرید زمین و بعضا ساخت و ساز آن به حساب می آید. خرید یک زمین خام برای شما سود زیادی به همراه دارد، چرا که در آینده می‌ توانید بر اساس موقعیت و ماهیت زمین، کاربری‌ های گوناگونی را در نظر بگیرید. به بیان دیگر سرمایه گذاری در زمین نوعی استراتژی بلند مدت به حساب آمده و زمین مورد استفاده شامل هر نوع زمین خام، کشاورزی و بایر می باشد.

حتما بخوانید : نکات مهم معامله ملک با اطمینان کامل


زمین یکی از پرریسک ترین انواع املاک تجاری برای سرمایه گذاری به حساب می آید، ولی می‌ تواند بیشترین بازده را نیز داشته باشد. مطابق با تعریف، زمین های توسعه نیافته مسئولیت درآمدزایی را به صورت کامل بر عهده سرمایه گذار قرار می دهند. چندین نوع ملک وجود دارد که در این گروه قرار می گیرد و هر کدام چالش ها و فرصت های منحصر به فردی را برای رشد پروژه های سرمایه گذاری فراهم می کنند:

  • زمین های پسماند : زمین های شهری که الان خالی هستند، ولی زمانی توسعه یافته بودند.
  • ملک های بایر : زمین هایی که پیش از این دارای ساختمان‌ های تجاری دارای مقررات زیست محیطی بودند.
  • زمین های کشاورزی : این گروه که زمین سبز نیز نام دارد شامل مزارع کشاورزی، مزارع دامداری و دیگر زمین های بدون ساختمان می باشد.

انواع ملک جهت سرمایه گذاری در بازار املاک:

سرمایه‌ گذاری املاک مسکونی : با سرمایه گذاری در خرید انواع ملک مسکونی و رهن و اجاره آن، توانایی این را خواهید داشت که درآمد پایدار و غیر فعال برای خود به وجود آورید.

سرمایه‌ گذاری در مستغلات تجاری : خرید و فروش دفاتر اداری و ملک های تجاری، مشتریان مخصوص به خود را دارد. چنانچه شناسایی منطقه به صورت درست در دستور کار قرار گیرد، سود خوبی برای شما به ارمغان خواهد آمد.

سرمایه‌ گذاری زمین و باغ : با توجه به افزایش تمایل افراد شهر نشین برای داشتن باغ و ویلا در خارج شهر، سرمایه گذاری در زمین و باغ نیز یکی از سرمایه گذاری های مطمئن در بازار ملک به حساب می آید که بنا به بودجه خود می توانید در آن ها سرمایه گذاری نمایید.

کاربری مختلط : زمانی است که یک ملک دو نوع از املاک و مستغلات را ترکیب می‌ کند. برای مثال، یک انبار با ویترین، ترکیبی از تجاری و صنعتی است.

بهترین زمان برای سرمایه گذاری در حوزه مسکن

حرکت قیمت مسکن در ایران یک بازه حدودا ۴ ساله را دارد و این بدین معنی است که بعد از هر ۴ سال رکود و نوسان کم قیمتی تحت تاثیر عوامل بیرونی، به یک باره شاهد جهش‌ های قیمتی در این بازار هستیم. تشخیص این که امروزه در چه دوره‌ ای هستیم، به تجربه، تخصص و البته استفاده از خدمات مشاوره سرمایه گذاری احتیاج دارد. دوره‌ های ۴ ساله مسکن بدین شکل است که قیمت در ابتدای دوره با شیب بسیار کندی رو به افزایش دارد. افزایش قیمت در این دوره بسیار کندتر از آن چیزی است که بخواهید برای نوسانات کوتاه‌ مدت از آن استفاده کنید.

در اواسط این دوره ۴ ساله قیمت مسکن و طلا که نقش جایگزین را برای سرمایه‌ گذاران بازار مسکن دارد به بیشترین اختلاف خود می‌ رسند. پس از پایان دو سال اول قیمت ملک به ثباتی نسبی رسیده  و از آن پس به مرور تفاوت نرخ رشد در بازار طلا و مسکن به هم نزدیک می‌ شود. دو ساله اول حرکت قیمت ملک در ایران به حالت تورم توام با رکود خواهد بود و دوره دو ساله دوم نیز رکود تورمی را شاهد هستیم. در دوره دو ساله دوم، امکان دارد قیمت ثابت با شیب بسیار اندکی کاهش یا افزایش پیدا کند.

چیزی که می‌ تواند از نشانه‌ های این دوره دو ساله در بازار مسکن باشد، کاهش فوق العاده تعداد خریداران است. با اتمام این دوره، قیمت مسکن آماده یک جهش برگ می شود. با توجه به این روند بهترین زمان برای خرید مسکن سال آخر دوره دوم حرکت قیمت مسکن است. در این دوره شما قادرید ملک را با کم ترین قیمت بخرید و در کم ترین زمان با سود چند برابری به فروش برسانید. از دیگر نشانه‌ های رسیدن به این انتهای بازه ۴ ساله مسکن می‌ توان به خسته شدن خریداران خرد و دلالان مبتدی اشاره کرد.

خرید چه نوع ملکی سود بیشتری دارد؟

انتخاب بین یکی از روش‌ های کسب سود از بازار مسکن به عوامل گوناگونی وابسته است. با این ‌وجود هر کدام از آن‌ ها مزایای مخصوص به خود را خواهند داشت. به همین خاطر حتی در صورت امکان کاربران قادرند از چند روش کسب سود در بازار ملک به شکل همزمان بهره بگیرند. جالب است بدانید که بیش ترین سود در بازار مسکن مربوط به خرید خانه‌ های اکازیون می باشد. خرید خانه‌ ها با قیمت‌ های بسیار پایین‌ تر از قیمت روز بازار موجب می شود تا کاربر در بازه زمانی محدود سود بسیار خوبی کسب کند. در اولویت بعدی خرید ملک‌ های کلنگی به قصد ساخت و یا استفاده از نوسان قیمتی آن‌ ها قرار می گیرد که سود بسیار خوبی به همراه دارد.

حتما بخوانید : نحوه معامله ملک قولنامه ای به بیان عامیانه و ساده


قیمت زمین همواره جلوتر از قیمت ملک و درصد نوسان بالاتر حرکت می کند. به علاوه، قیمت زمین کنترل‌ های کم تری نسبت به قیمت ملک از طرف نهادهای نظارتی دارد، به همین دلیل سرمایه گذاری روی خانه‌ های کلنگی می‌ تواند یکی از جذاب ترین روش های سرمایه گذاری در املاک به حساب آید. البته برای ورود به این روش سرمایه گذاری در مسکن، به سرمایه زیدی نیاز دارید. روش دیگر خرید خانه‌ های قدیمی و بازسازی آن‌ هاست.

در این روش شما با سوار شدن بر موج حرکت قیمت مسکن که در بند قبل توضیح دادیم، می‌ توانید در زمان مناسب روش‌ های مخصوص به آن زمان را برای سرمایه گذاری در نظر بگیرید. به عنوان مثال در دوره تورم توأم با رکود بهترین روش بازسازی خانه‌ های قدیمی، در دوره رکود ساخت‌ و ساز و در انتهای دوره ۴ ساله خرید خانه‌ های اکازیون نقش اصلی را ایفا می کنند.

بنابراین به جای دسته‌ بندی مناطق به بالا و پایین متوسط باید آن‌ ها را به مناطق پررونق، پرتراکم و متعادل تقسیم بندی کرد. به عنوان مثال بعضی از مناطق تهران همواره میزان چشمگیری از خریداران را به خود اختصاص می‌ دهند، به همین خاطر بازار مسکن در این مناطق همواره در شرایط رونق قرار دارد. این اتفاق نز فارغ از بالا و یا پایین بودن آن‌ ها در نقشه شهر دارد. در پایان باید به این نکته اشاره کنیک که به منظور شناخت این مناطق، باید در مرحله تحقیق عالی عمل کنید.

سرمایه گذاری در خانه با متراژ کم یا بالا؟

هر یک از روش های سرمایه گذاری در املاک ویژگی های مخصوص به خود را خواهند داشت. خانه‌ های با متراژ کم سود کم تری دارند ولی معامله آن ها به دلیل این که قدرت خرید آن ها بالاتر است، به مراتب سریع تر و راحت تر است. خانه‌ های بزرگ‌ تر اما دیرتر به فروش می‌ رسند، اما می توانند سود به مراتب بیشتری را برای سرمایه گذاران خود به همراه داشته باشند.

اما به صورت کلی برای افرادی که به دنبال بهترین روش سرمایه گذاری در املاک هستند، بهترین خرید خانه‌ هایی با متراژ ایده آل است. هر منطقه‌ ای بر اساس نوع افراد ساکن در آن دارای یک متراژ ایده آل خواهد بود. این متراژ برای بعضی مناطق ۷۵ متر  و بعضی دیگر ۱۵۰ یا ۲۰۰ متر است. خارج شدن از این محدوده و فاصله گرفتن از آن در خرید می‌ تواند ریسک شما و میزان خواب سرمایه شما را افزایش داده و یا سود نهایی شما را تغییر دهد.

نکات مهم درباره سرمایه گذاری در حوزه مسکن

  1. در زمان خرید به طبقه واحد هم دقت فرمایید. به صورت معمول طبقات بالاتر تقاضای بیشتری داشته و قیمت آن‌ ها نیز در آپارتمان‌ های امروزی بیشتر است.
  2. قیمت مسکن در هر شهری چه تهران و چه شهرستان در خیابان‌ ها و مرغوبیت لوکیشن با یکدیگر اختلاف دارد. به عنوان مثال اختلاف قیمت هر مترمربع قیمت مسکن در تهران از مناطق یک که گران قیمت ترین منطقه تهران به حساب می آید، می‌ تواند تا ۵۰۰ میلیون تومان باشد!
  3. سعی کنید از مناطق پررونق خرید کنید. گران خریدن و ارزان خرید در بازار بدون آینده‌ نگری، می‌ تواند سرمایه شما را در معرض ریسک قرار دهد. املاک خیلی گران، خواب پول زیادی برای شما به دنبال دارند و املاک خیلی ارزان هم تقاضای آنچنانی ندارند. به عنوان مثال در تهران آمارها نشان می‌ دهد که منطقه ۵ در حوالی یوسف‌ آباد در سالیان اخیر بیشترین تعداد معاملات را به خود اختصاص داده است.
  4. مبلغی را برای زمان تنظیم سند نزد خود نگه دارید. این را همواره در نظر داشته باشید که تا پیش از به نام خوردن سند ملک به نام شما، تمام پول را با فروشنده تسویه نکرده و مبلغی در حدود ۱۰ درصد را به این زمان اختصاص دهید.

نتیجه گیری و کلام پایانی

سرمایه‌ گذاری در حقیقت روشی برای کسب سود بیشتر و افزایش سرمایه برای آینده است، تا افراد از هدر رفت سرمایه خود جلوگیری کنند. امروزه تورم و افزایش قیمت ها باعث شده تا سرمایه‌ گذاری در ملک روش خوبی برای افزایش دارایی‌ ها به حساب آید و سود خوبی را برای سرمایه گذاران به همراه آورد. این روزها افزایش تورم و افزایش قیمت ملک باعث شده تا عده زیادی از افراد وارد بازار ملک و املاک ایران شوند. البته این موضوع نیازمند برخورداری از دانش و اطلاعات کافی درباره انواع بازارها و آگاهی از ضرر و زیان‌ های احتمالی موجود در بازار مسکن است.

آشنایی کافی در زمینه انواع روش‌ های کسب درآمد و نوسانات قیمت و نحوه خرید و فروش ملک شما را قادر می سازد تا سرمایه گذاری سوددهی را تجربه کنید و هرگونه ضرر و زیان احتمالی در آن به مقدار زیادی کاهش یابد. ثبات قیمت‌ ها و ریسک کم بازارهای سرمایه گذاری موجب جذب افراد زیادی به سمت سرمایه گذاری در ملک شده است. یکی از دلایل انتخاب این بازار به وسیله افراد برای سرمایه گذاری رشد سرمایه و ثباتی است که بر آن حاکم است. ملموس بودن سرمایه گذاری در ملک دارایی بر خلاف دیگر بازارهای مالی موجب شده که افراد زیادی این روش را به عنوان روشی امن برای سرمایه گذاری خود انتخاب نمایند.

داشتن دانش و اطلاعات کافی در زمینه بهترین زمان برای سرمایه گذاری بسیار مهم است. می توان این طور گفت که بهترین زمان برای خرید ملک زمانی است که بازار راکد بوده و هیچ‌ گونه هیجانی بر بازار حاکم نیست. وقتی که اواخر بازه رکود است، وقتی که هنوز قیمت‌ ها ثابت هستند اما خرید‌های بازر بیشتر شده است. این زمان می‌ تواند بهترین زمان برای سرمایه گذاری در ملک ‌به حساب آید.

  1. اهداف خود را از سرمایه گذاری در املاک و مستغلات تعیین نمایید
  2. موقعیتی را که در حال حاضر در آن هستید، تعریف کنید
  3. قدرت خرید خود را کشف کنید
  4. استراتژی خود را برای سرمایه گذاری در املاک و مستغلات مشخص فرمایید.

انتخاب محل مناسب برای سرمایه‌ گذاری شما را قادر می سازد تا سرمایه گذاری سوددهی را تجربه کنید. روش های سرمایه گذاری در املاک را به صورت خلاصه در ادامه آورده ایم؛

  • ساخت و ساز
  • شرکت در ساخت مسکن
  • سرمایه گذاری در اجاره مسکن
  • سرمایه گذاری در صندوق املاک و مستغلات
  • سرمایه گذاری محدود و کوتاه مدت در خرید و فروش مسکن
  • سرمایه گذاری بلندمدت برای مقابله با تورم و حفظ ارزش پول
  • خرید ملک‌ هایی که قدیمی هستند و اقدام به بازسازی آن‌ ها به منظور کسب بازدهی در بازه زمانی کوتاه

همان طور که در ابتدای مطلب قول دادیم، در این مطلب روش های سرمایه گذاری در املاک را برای شما به زبان ساده توضیح دادیم.  

همچنین اگر دوست دارید استراتژی سرمایه گذاری در مسکن را به زبان ساده یاد بگیرید، همین الان این مطلب را مطالعه فرمایید؛

به نظر شما بین روش های سرمایه گذاری در املاک ، بهترین روش سرمایه گذاری برای شخص شما کدام است؟

برای دوستانتان بفرستید: