برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

روشهای سرمایه گذاری در ترکیه برای ایرانیان

روشهای سرمایه گذاری در ترکیه برای ایرانیان بسیار است، چرا که قراردادهای بسیاری بین دو کشور همسایه ایران و ترکیه منعقد شده است که موجبات سرمایه گذاری هرچه راحت تر ایرانیان در کشور ترکیه را فراهم آورده است. سرمایه گذاری با خرید ملک در ترکیه ، سرمایه گذاری در بورس ترکیه و سرمایه گذاری در بانک های ترکیه از انواع روشهای سرمایه گذاری در ترکیه به حساب می آید که تحت شرایطی می تواند به اخذ اقامت ترکیه نیز منتهی شود. البته اگر درخواست اقامت از طریق سرمایه گذاری در ترکیه را دارید هم، سرمایه گذاری در ترکیه بهترین و آسان ترین گزینه پیش روی شماست. اگر سوال دارید که آیا سرمایه گذاری در ترکیه خوب است یا خیر و یا قصد دارید با روشهای سرمایه گذاری در ترکیه بیشتر آشنا شوید، این مطلب بهترین راهنمای شما عزیزان است.

روشهای سرمایه گذاری در ترکیه

ترکیه کشوری بین قاره­ ای به حساب می آید و آسیا و اروپا را به یکدیگر متصل می­ کند. پایتختش آنکارا و بزرگترین شهر آن استانبول است. این کشور با جمعیت حدودی ۸۰ میلیون نفر که بیشتر آن را جوانان و افراد مشتاق پیشرفت تشکیل می ­دهند، محلی مناسب برای سرمایه گذارها و افرادی است که قصد دارند از رشد سریع املاک و سایر سرمایه گذاری های پرسود در ترکیه استفاده کنند. در دو دهه گذشته، صنایع مختلف در ترکیه رشد بسیار خوبی را تجربه کرده است. با این که در کشورهای اروپایی و آمریکا و دیگر نقاط دنیا تجارت ملک دچار زوال بود، بر اساس بنگاه نایت فرانک در سال ۲۰۱۷، ترکیه در رشد سالانه قیمت جایگاه ۶ دنیا را کسب کرد و با رشدی بیش از ۱۱ درصد، بالاتر از استرالیا و هند ایستاد.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، سرمایه گذاری بر روی حق تقدم و یا فروش آن و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


این در حالی است که ترکیه به عنوان سومین کشور پر منفعت دنیا در صنعت ساخت و ساز شناخته شده است. سرمایه گذاران خارجی با احتمال عضویت ترکیه در اتحادیه­ اروپا به منظور خرید ملک مشتاق­ تر شده ­اند و تعداد خریداران املاک برای تعطیلات روز به روز در حال افزایش است. نکته­ مهم ­تر، اصلاحات قانونی ای است که در بسیاری از قوانین از جمله قانون حق مالکیت، رهن و اقامت انجام شده است. همچنین، قوانین مالیاتی بازنویسی شده ­اند و تمامی این کارها به صورت مستقیم بر نحوه­ خرید ملک سرمایه گذاران خارجی در ترکیه موثر بوده است.

سرمایه گذاری با خرید ملک در ترکیه

سرمایه گذاری در ترکیه در قسمت املاک و مستغلات که به اقامت و تابعیت برای سرمایه گذاران خارجی منتهی شود امکان پذیر است. در سال های اخیر به منظور سرمایه گذاری در بخش املاک ترکیه ۱,۰۰۰,۰۰۰ دلار آمریکا مورد نیاز بود که دولت ترکیه از سپتامبر ۲۰۱۸ به بعد برای جذب و استقبال از سرمایه گذاری خارجی این مبلغ را به ۲۵۰,۰۰۰ دلار آمریکا کاهش داد. به منظور اخذ تابعیت از طریق خرید ملک در ترکیه، ملک خریداری شده باید به مدت ۳ سال در تملک فرد باقی بماند و اجازه فروش ملک را نخواهد داشت. حال سوال پیش می آید که چرا باید روی مسکن کشور ترکیه سرمایه گذاری کنیم و در پاسخ می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  1. مالیات کم : ترکیه در زمینه ­های گوناگون مردم را به سرمایه گذاری تشویق می­ کند و این در حالی است که مالیات شرکت­ ها را از ۳۳ درصد به ۲۰ درصد کاهش داده است.
  2. تجارت بزرگ داخلی : کشور ترکیه به علت افزایش افراد تحصیل کرده، ثروتمند و متخصص دارای یک بازار بزرگ داخلی است. تعداد توریست­ ها نیز در سال ۲۰۱۸ به ۴۶ میلیون نفر رسید که این خود یک فرصت مناسب برای سرمایه گذاران ملکی به وجود می آورد.
  3. زیرساخت مناسب : حمل و نقل هوایی، زمینی و دریایی کارآمد، پیشرفت در عرصه انرژی و زیرساخت­ های توسعه یافته­ فنی در حمل و نقل و ارتباط ترکیه را به کشوری امن و سودآور برای سرمایه گذاری تبدیل کرده است.

البته جالب است بدانید که از طریق خرید آپارتمان در ترکیه با مبالغ پایین تر نیز می توان اقامت این کشور را کسب کرد. در صورتی که در این کشور ملکی با ارزش حداقل ۶۰ هزار دلار آمریکا بخرید، اقامت ۳ ساله ترکیه به شما اعطا می شود. این اقامت از نوع توریستی است و شما اجازه کار ندارید. البته تحت شرایطی که به صورت قانونی استخدام شوید و یا در ترکیه ثبت شرکت کنید و ۵ نفر از شهروندان این کشور را استخدام کنید، می توانید مجوز کار در ترکیه را کسب کنید و باید در نظر داشته باشید که این اقامت قابل تمدید است. از مزیت های خرید ملک در کشور ترکیه می توان به موارد زیر اشاره داشت :

  • قوانین مالی و بانکداری قوی دارد.
  • امکان دسترسی آسان به رهن وجود دارد.
  • تقاضای داخلی برای خرید ملک زیاد است.
  • دارای شرکت­ های ساخت و ساز با شهرت جهانی است.
  • دولت هر ساله کارهایی برای تشویق خریداران انجام می ­دهد.
  • ترکیه به دلیل داشتن تولید ناخالص داخلی فراوان، بهترین کشور برای سرمایه گذاری در اروپا است.

سرمایه گذاری با خرید اوراق قرضه دولتی، سهام و سپرده بانکی

یکی از روشهای سرمایه گذاری در ترکیه خرید اوراق قرضه، سهام و سپرده گذاری بانکی است. از دیگر روش ها و انواع سرمایه گذاری در ترکیه، خرید اوراق قرضه و سهام در این کشور میاست. دولت ترکیه در جهت رشد و پیشرفت اقتصاد کشور خود،‌ سرمایه گذاری به روش خرید اوراق قرضه و سهام را به تصویب رساند. سرمایه اولیه در این میان، مبلغ ۵۰۰ هزار دلار تعیین گردیده و فردی که قصد سرمایه گذاری در ترکیه به این روش را دارد، باید این مبلغ را در حساب بانکی خود داشته باشد. این نوع سرمایه گذاری می تواند اخذ اقامت ترکیه را برای فرد سرمایه گذار فراهم کند.


حتما بخوانید : بهترین سرمایه گذاری در ده سال اینده برای ایرانیان چیست؟


این امر تحت نظارت وزارت امور خارجه ترکیه صورت می پذیرد و از شروط اصلی و مهم این نوع سرمایه گذاری در راستای اخذ اقامت ترکیه، نگهداری اوراق قرضه خریداری شده به مدت حداقل ۳ سال خواهد بود. در غیر این صورت اقامت ترکیه به فرد خارجی تعلق نخواهد گرفت. در حقیقت فرد سرمایه گذار برای کسب اقامت این کشور، به مدت ۳ سال حق خرید و فروش سهام خود را ندارد و وزارت صنایع و فناوری ترکیه بر این گونه سرمایه گذاری نظارت می کند.

سرمایه گذاری و خرید ملک در ترکیه

سرمایه گذاری با ثبت شرکت و کارآفرینی در ترکیه

از جمله روش های سرمایه گذاری در ترکیه که موجب اعطای تابعیت می شود، ثبت شرکت و کارآفرینی محسوب می شود. به منظور دریافت تابعیت ترکیه از طریق ثبت شرکت و کارآفرینی شرایط خاصی باید برآورده شود. در این روش فرد متقاضی سرمایه گذاری در ترکیه از طریق ثبت شرکت و کارآفرینی باید سرمایه اولیه شرکتی که ثبت می کند را حدقل ۱۰,۰۰۰ لیر ترکیه معادل ۲,۶۰۰ دلار آمریکا در نظر بگیرد. از دیگر شرایط این است که برای حداقل ۵۰ نفر از شهروندان ترکیه شغل ایجاد نماید که از این طریق به اشتغال زایی منجر شود و منافع اقتصادی برای ترکیه در برداشته باشد. از همه مهم تر بیزینس پلن یا طرح تجاری ارائه شده باید مورد تائید وزارت کار و امور اجتماعی ترکیه قرار بگیرد. مزایای تاسیس شرکت در کشور ترکیه به شرح زیر می باشد :

  1. امکان افتتاح حساب بانکی برای شما به وجود می آید.
  2. با ثبت شرکت می توانید به نام شرکت، ملک مسکونی و مستغلات خرید و فروش کنید.
  3. با داشتن گذرنامه ترکیه می توانید بدون نیاز به ویزا، به ۱۱۰ کشور در تمام قاره ها سفر کنید.
  4. راه اندازی یک کسب و کار یا تاسیس شرکت، به شما امکان دریافت مجوز اقامت ۱ ساله می دهد.
  5. هزینه های راه اندازی و نگهداری شرکت در ترکیه به مراتب پایین تر از بسیاری کشورهای دیگر است.
  6. برای کسب در آمد، نیاز به کار سطح بالایی نیست؛ شما حتی با ثبت شرکت نیز می توانید در ترکیه یک رستوران ایرانی دایر کنید.
  7. در صورت فعال نگه داشتن شرکت طی ۳ تا ۵ سال بعد از تاسیس آن، می توانید از ترکیه اقامت دائم بگیرید و از امتیازات کامل شهروندی استفاده نمایید.
  8. اتباع خارجی بدون نیاز به مشارکت شهروندان ترکیه، می توانند شرکت تاسیس کنند، لذا بر خلاف کشورهایی مثل امارات، نیازی به پرداخت بی مورد وجه به شهروندان بومی آن کشور نیست.

سرمایه گذاری در ترکیه برای اخذ تابعیت

به منظور دریافت اقامت و تابعیت ترکیه برای خود و خانواده می توانید از طریق سرمایه گذاری اقدام نمایید. خانوداده شما شامل همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال می باشد. متقاضی اخذ اقامت و تابعیت ترکیه از طریق سرمایه گذاری باید در یکی از زمینه های سرمایه گذاری اعلام شده از طرف دولت ترکیه اقدام کند و همچنین ملزم به سرمایه گذاری حداقل مبلغ اعلام شده در هر زمینه می باشد. فرآیند دریافت اقامت و تابعیت ترکیه اغلب بین ۳ تا ۶ ماه به طول می انجامد که از سپتامبر ۲۰۱۸ به بعد دولت ترکیه برای سهولت در قوانین مهاجرتی این کشور این پروسه را تا ۲ ماه کاهش داده است. دولت ترکیه دو تابعیتی را می پذیرد، لذا شخص متقاضی به سلب تابعیت کنونی خود احتیاجی نخواهد داشت.

مزایای سرمایه گذای در ترکیه

سرمایه گذاری در ترکیه می تواند برای شما و خانواده شما مزایایی در بر داشته باشد. از جمله این مزایا می توان موارد زیر را نام برد :

  • شرط حضور در ترکیه وجود ندارد.
  • پاسپورت ترکیه جزو ۳۰ پاسپورت برتر دنیاست.
  • امکان تحصیلات رایگان برای اتباع ترکیه وجود دارد.
  • اعضای خانواده از خدمات درمانی رایگان بهره می برند.
  • امکان سفر بدون ویزا به کشورهای حوزه شنگن و اروپا.
  • پاسپورت ترکیه ۱۰ سال اعتبار دارد و به صورت مادام العمر قابل تمدید است.

امنیت سرمایه گذاری در ترکیه چگونه است؟

ترکیه را می توان جزو کشورهایی محسوب کرد که بیشترین جذب سرمایه گذاران خارجی را به خود اختصاص داده است. سرمایه گذاران ایرانی که در کشورهای خارجی به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس سرمایه گذاری کرده بودند و به دلیل خروج آمریکا از برجام با مشکلات عدیده ای روبه رو شدند، مثل بسته شدن حسابهایشان، توقیف اموالشان و این درحالی است که در طی ۱۰۰ سال گذشته در رابطه با اتباع کشورهای خارجی در ترکیه نه حسابی بلوکه شده و نه این که اموالی توقیف گردیده است.


حتما بخوانید : سرمایه گذاری در املاک | ۶ گام طلایی و کلیدی در سرمایه گذاری ملک و املاک


البته که ایرانیان توانسته اند بدون این که مشکلی داشته باشند در کشور ترکیه به فعالیت های تجاری بپردازند و هیچ گونه گزارشی مبنی بر بلوکه کردن اموال ایرانیان و بستن حساب های سرمایه گذاران ایرانی در ترکیه گزارش نگردیده است، از این روی است که در کشور ترکیه قوانین حقوقی و ساختارهای قضایی و دموکراتیک بسیار قوی و منظمی وجود دارد که امنیت سرمایه گذاری در ترکیه را همپای کشورهای اروپایی تضمین می کند.

تسهیلات ترکیه برای سرمایه گذاران ایرانی

چنانچه به دنبال سرمایه گذاری در ترکیه به عنوان یک تبعه کشور دیگر هستید، باید در نظر داشته باشید که دولت ترکیه در سال های اخیر بسیاری از محدودیت هایی که برای سرمایه گذاران خارجی را داشت از میان برداشته است و از همین روی کشور ترکیه مقصد بسیاری از سرمایه گذران شده است. نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که ترکیه قوانین مشخص و بسیار دقیقی را برای سرمایه گذاران خارجی در نظر گرفته است. این قوانین در ۷ ماده تنظیم شده است و آیین نامه اجرایی آن نیز در ۴ بخش و ۱۳ ماده تنظیم شده است. برخی از این قوانین به اختصار در زیر آوره شده است :

  • سرمایه گذاران خارجی در ترکیه می توانند به راحتی و بدون هیچ گونه محدودیتی اموال منقول داشته باشند.
  • سرمایه گذاران خارجی می توانند هر زمان که اراده کنند سرمایه خود را بدون هیچ گونه محدودیتی از ترکیه خارج کنند.
  • سرمایه گذاران خارجی به راحتی در زمانی که به مشکل حقوقی برخوردند می توانند در دادگاه های ترکیه اقامه دعوی کنند.
  • سرمایه گذاری غیر نقدی برای سرمایه گذاری در ترکیه به وسیله سرمایه گذاران خارجی طبق قانون تجارت ترکیه ارزش گذاری می شود.
  • سرمایه گذاران خارجی در ترکیه می توانند به راحتی و بدون داشتن هر گونه محدودیتی با سرمایه گذاران داخلی ترکیه و یا با دیگر سرمایه گذاران خارجی معامله نمایند.
  • به هیچ عنوان بر خلاف بسیاری از کشورهای دیگر در ۱۰۰ سال گذشته به هیچ عنوان اموال و دارایی سرمایه گذاران خارجی در ترکیه مصادره و یا سلب مالکیت نگردیده است.

نکته : طبق توافق نامه پیشگیری دوگانه مالیاتی بین ایران و ترکیه نامه دو کشور تضمین می کنند که سرمایه گذاران خارجی فقط موظف هستند در یکی از دو کشور مالیات بپردازند؛ یا در ایران و یا در ترکیه.


خلاصه مطلب و کلام پایانی

سرمایه گذاری در ترکیه با توجه به روند رو به رشد اقتصاد ترکیه و همچنین فعالیت گسترده این شور در جهت سرمایه پذیری و پتانسیل بالای آن برای جذب سرمایه و همین طور شرایط سرمایه گذاری در بورس ترکیه که بسیار ساده تر شده است، گزینه بسیار منطقی به حساب می آید. سرمایه گذاری سودآور در ترکیه که ایرانی ها را هم به خود جذب کرده است به شرح زیر می باشد :

سپرده بانکی یا Deposit : با این روش حداقل مبلغ سپرده شما باید ۵۰۰ هزار دلار آمریکاست که باید حداقل تا ۳ سال بلوکه باشد.

خرید سهام : حداقل میزان سرمایه گذاری به کمک این روش ۵۰۰ هزار دلار آمریکاست که البته باید وزارت صنایع و فناوری این نوع سرمایه گذاری را تایید کند.

خرید اوراق قرضه : در این روش سرمایه گذاری در ترکیه حداقل مبلغ خرید ۵۰۰ هزار دلار آمریکاست که تا ۳ سال هم باید اوراق خریداری شده را نگهداری کرد.

خرید ملک : حداقل مبلغ مورد نیاز جهت خرید ملک طبق قوانین جدید با ۷۵ درصد کاهش به ۲۵۰ هزار دلار آمریکا رسیده است. البته ملک خریداری شده را هم نمی توانید تا ۳ سال پس از آن به فروش برسانید.

ثبت شرکت و کارآفرینی : با ثبت شرکت در ترکیه هم می توان امید به سرمایه گذاری هوشمندانه ای داشت که محبوب ترین گزینه، شرکت های با مسئولیت محدود هستند. باید طرح کسب و کار ارائه کنید که به وسیله وزارت کار و امور اجتماعی ترکیه تایید شود و حداقل نیز برای ۵۰ نیروی کار اشتغال زایی ایجاد نمایید. حداقل سرمایه مورد نیاز هم معادل ۲۶۰۰ دلار آمریکا می باشد.

امیدوارم از این مقاله که به سوال سرمایه گذاری در ترکیه چگونه است پاسخ داد و در مورد روشهای سرمایه گذاری در ترکیه بود، نهایت استفاده رو برده باشید.

اگر سوالی در ارتباط با نحوه سرمایه گذاری در ترکیه و قوانین سرمایه گذاری در ترکیه دارید، حتما در بخش نظرات بنویسید؟ (حتما تجربیاتتون رو بنویسید تا دیگران هم استفاده کنند)

برای دوستانتان بفرستید: