برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

رفتار هیجانی در بورس چیست؟

بسیار پیش آمده است که بشنوید، رفتار هیجانی سهامداران در بورس باعث فلان موارد شد!؟ ولی آیا می دانید رفتار هیجانی در بورس چیست و چه تاثیری می تواند در روند قیمتی سهام های مختلف داشته باشد؟ رفتار هیجانی در بورس همه آن دسته از اقداماتی است که بدون فکر، منطق و به دور از هر گونه تحلیلی و در نتیجه هیجانات بازار و احساسات فرد یک سرمایه گذار انجام می دهد که مطمئنا می تواند ضرر و زیان بسیاری برای فرد و همین طور بازار بورس به همراه داشته باشد و همین عدم آگاهی کافی و غلبه هیجانات بر منطق سرمایه گذاری، موجب شده است که افراد زیادی از این موضوع سواستفاده کرده و سهام های بی ارزش را با قیمت بالا به ما بفروشند و سهام های با ارزش ما را در کف قیمت خریداری کنند! پس بررسی و آگاهی از رفتار هیجانی در بورس می تواند ما را از این گونه رفتارهای غیر حرفه ای در بورس دور کند، لذا این مطلب با شما کمک می کند تا همه چیز درباره کنترل رفتار هیجانی در بازار بورس را یاد بگیرید، پس با کد بورسی همراه شوید تا به زبان ساده این مهارت را کسب کنید.

رفتار هیجانی در بورس

شواهد حاکی از آن است که سرمایه گذاران به منظور مشخص کردن ارزش سهام از روش های کمی بهره نمی گیرند و قضاوت ها مبتنی بر تصورات ذهنی و اطلاعات غيرعملی و شرایط روانی و هيجانی در بورس حاصل می شود. متغيرهای هيجانی که طبق محدودیت های شناختی ایجاد می شوند، شرایط روانی فعالان بازار بورس را تحت تاثیر قرار می دهند و ما در این مطلب کد بورسی قصد داریم تا به بررسی رفتار هیجانی در بازار سرمایه بپردازیم و راهکارهایی را به شما معرفی کنیم تا بتوانید رفتار و احساسات هیجانی و غیرمنطقی خود را در مواقع لزوم، به بهترین شکل مدیریت کنید و درگیر شایعات و اخبار تقلبی نشوید.

همانطور که تا به این جا متوجه شده اید، کنترل هیجان در بازار سرمایه بسیار حائز اهمیت است، چرا که از اتخاذ تصمیم های نادرست در مورد خرید، فروش و یا نگهداری سهام های مختلف در بازه های زمانی مختلف جلوگیری می کند و به شما دیدی می دهد تا دیگر درگیر هیجانات ناشی از اخبار، شایعات و احساسات خود نشوید و سعی کنید مسیر منطقی که برای سهام مورد نظر خود در نظر گرفته اید و مبنی آن هم تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی بوده است را دنبال کنید و مثل یک ربات تنها تصمیم های منطقی بگیرید و با جوی که به دلایل مختلف در بازار ایجاد شده است، بی توجه باشید و تنها مسیر ذهنی و منطقی خود را در سرمایه گذاری دنبال کنید.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، سرمایه گذاری بر روی حق تقدم و یا فروش آن و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


البته باید گفت که کنترل هیجان در بورس کار ساده ای نیست و نیاز به تمرین دارد؛ به عنوان مثال شما وقتی در مورد برجام خبری می شنوید و اخبار به صورت کلی مبنی بر این است که توافق صورت می گیرد و قرار است همه چیز ارزان شود و … ناخودآگاه به فکر نقد کردن سرمایه های خود در بازارهای مالی مختلف به خصوص بورس می افتید و در این بین، هیجان در بازار بورس و سایر بازارهای مالی کاملا به چشم می خورد و امکان دارد که تا چند روز آینده، این هیجان جای خود را به منطق دهد که توافق شاید در بازه های زمانی کوتاه بتواند تاثیرات اندکی در بازار داشته باشد، ولی در بلندمدت تا زیرساخت های اقتصادی بهبود پیدا نکنند، هیچ چیز نمی تواند از تورم های بیشتر سال های آینده ما را حفظ کند.

بنابراین نیاز به فروش دارایی های نیست و تنها تشکیل سبد سرمایه گذاری است که می تواند ریسک سرمایه گذاری های ما در بازارهای مالی و به خصوص بازار سرمایه را کاهش دهد، پس باید پذیرفت که رفتار هیجانی سهامداران در بورس در مواقعی محتمل است و باید تمرین کرد که در این مواقع که هیجان در بورس به بیشترین حد خود می رسد، ما رفتار هیجانی نکنیم و سعی کنیم به خودمان و احساساتمان مسلط باشید و شرایط را مدیریت کنیم تا اوضاع دوباره به حالت ثبات برگردد و آن زمان است که می توانیم تصمیم های به مراتب منطقی تر و به دور از احساس بگیریم.

رفتار هیجانی در بازارهای مالی از کجا می آید؟

به صورت معمول دلیل این رویداد این است که مردم یک اصل مهم را در نظر نمی گیرند که می گوید؛ بازار همیشه هست! طبق این اصل، همیشه قادر به کسب سود از بازار هستیم و سرمایه خودمان را با سرمایه گذاری آگاهانه افزایش دهیم. متاسفانه بعضی مواقع به علت ترسی که در دل افراد از عقب ماندن از کسب یک سود از بازاری مانند بورس، طلا، دلار و … می افتد، افراد به شکل هیجانی برای ورود به بازار و سهام های مختلف اقدام می کنند.

این را همواره باید در نظر داشته باشیم که پس از هر روند صعودی، طبیعت بازار یک روند اصلاحی یا حتی ریزشی را نیاز دارد و این بدین معنی است که امکان دارد رفتار هیجانی شما موجب گردد در نقطه ای وارد یک سهم یا بازار شوید که جز ضرر چیزی برایتان به ارمغان نیاورد. همچنین زمانی که بازاری را نشناسید و بدون آگاهی برای سرمایه گذاری کردن در آن اقدام کنید و یا این که سرمایه ای که وارد کردید را احتیاج داشته باشید یا آن را از کسی قرض گرفته و یا از بانک وام گرفته باشید، این امکان وجود دارد که موجب بروز رفتار هیجانی در شما گردد.

حتما بخوانید : مدیریت ریسک در بازار ارز دیجیتال چگونه است؟


این طور فرض کنید که شما پولی که آن را نیاز دارید و یا پولی که از کسی قرض کرده اید را برای سرمایه گذاری در یک بازار وارد نمایید؛ به عنوان مثال مبلغ ۲۰ میلیون تومان از بانک وام گرفته باشید و به این منظور که این مبلغ را افزایش بدهید و به علاوه اقساط آن را هم پرداخت کنید، آن پول را وارد بورس می نمایید.

به این خاطر که شما نیاز دارید هر ماه مبلغی را به عنوان اقساط به بانک پرداخت کنید، با اولین ضرر، ترس به سراغ شما می آید و شما هم تصمیم می گیرید که با معامله بعدی تان، ضررها را جبران کنید و از روی هیجان و بدون تحلیل کافی وارد معامله بعدی شده و با معامله بعدی اتفاقا بیشتر وارد ضرر خواهید شد. این جریانات در نهایت ضرر بیشتر شما شما را به همراه خواهد داشت. در بخش بعدی عمیق تر به این که رفتار هیجانی در بورس چیست و چطور می تواند اثرگذار باشد نگاه می کنیم تا در ادامه راهکارهای کنترل احساسات در بورس را به شما آموزش دهیم؛

رفتار هیجانی در بورس چیست؟

پیش از این که بخواهیم راهکارهایی برای کنترل هیجان در بازار سرمایه ارائه کنیم، باید بدانیم رفتار هیجانی سهامداران شامل چه مواردی می شود تا در زمان مواجه با آن موارد، دید بهتری نسبت به کاری که باید انجام دهیم داشته باشیم؛ پس در این بخش تصمیم گرفتیم تا ببینیم رفتار هیجانی در بورس شامل چه مواردی می شود و در بخش های بعدی به ارائه راهکار برای مدیریت هیجان در بورس خواهیم پرداخت؛

خوش بینی و اطمینان بیش از حد : از نخستین خطاهای سهامداران بورسی، خوش بینی و اطمینان بیش از حد است و این بدین معنی است که سرمایه گذاران بسیاری به بازار خوش بین بوده و همه اصطلاحات بازار را تصادفی دانسته و روش تحلیل های واقعی را قبول نمی کنند. بعضی از افراد هم اطمینان بیش از اندازه به اطلاعات خود دارند و با پیش بینی بیش از حد سودها و جریانات نقدی، آینده واحدهای تجاری چشم انداز مثبتی از ریسک و بازده آینده دارند.

انکار و تصدیق : خطای دیگری که سهامداران بسیار مرتکب آن می شوند، خطاب تصدیق و یا انکار می باشد! این افراد باوری به یک موضوع پیدا کرده و نمی خواهند آن را تغییر دهند، نهایتا تنها به دنبال صحبت‌ هایی هستند که در تایید آن است. این خطا در سهام زیان ده و سوده ده بسیار مرسوم می باشد. برای مثال با استناد به اخبار و اطلاعاتی برای خرید سهامی اقدام کرده اند ولی نتایج تحلیل نشان دهنده این امر است که سهام روند صعودی دارد ولی این افراد به انکار واقعیت می پردازند و به دنبال صحبت‌ هایی است که باور خوذشان را تایید می کنند و برعکس!

پیروی از استراتژی گله ای : پیروی کورکورانه از صف های خرید و فروش در بورس یکی دیگر از اشتباهاتی است که سهامداران و به خصوص تازه واردان در بورس درگیر آن می شوند و اثرات این موضوع، گریبان افراد باتجربه و حرفه ای بورس را نیز خواهد گرفت. چرا که این افراد بدون آگاهی و بدون آشنایی از روش ها تحلیل و تنها با استناد به صف های سنگین خرید و فروش برای ثبت سفارش اقدام می کنند و هیچ دلیل منطقی برای خرید سهام مورد نظر که مورد استقبال بازار قرار گرفته است، ندارند.

عدم کنترل هیجان سرمایه گذاری در بورس چه پیامدهایی دارد؟

اگر سرمایه گذار نتواند هیجانات خود را در بازارهای بورسی کنترل نماید، مطمئنا با پیامدهایی منفی روبرو می شود که نه تنها او بلکه دیگر سرمایه گذاران را با ضرر مواجه خواهد ساخت. از جمله این پیامدهای منفی می‌ توان به ایجاد حباب‌ هایی در بورس و سرمایه گذاری اشاره داشت که ضرر آن نه تنها متوجه خود شخص می باشد، بلکه به دیگر سرمایه گذاران بورسی نیز صدمه خواهد زد.

حتما بخوانید : کنترل احساسات در ترید چگونه است؟


البته این را هم باید گفت که این عدم کنترل هیجانات می‌ تواند افت و ریزش شدیدی را در سهام و شاخص‌ های بورسی به همراه داشته باشد و سهامداران این بازار را نسبت به سرمایه گذاری بی‌ اعتماد نماید. ریزش قیمت نمادهای گوناگون در بورس یکی دیگر از پیامدهای اخذ تصمیمات هیجانی می باشد و البته نمی‌ توان از بزرگترین صدمه این رفتار هیجانی که متضرر شدن سهامداران است، چشم پوشی کرد.

رفتار هیجانی سهامداران در بورس

نکات جالب در مورد کنترل هیجان در بازار سرمایه

  1. تنها کم تر از یک دهم از معامله گران بورسی، همواره تصمیمات مالی عقلانی می گیرند!
  2. سرمایه گذاران بازارهای مالی بر اساس الگوی انسان هوشمند اقتصادی در بازار بورس عمل نمی کنند!
  3. فاصله میان تصمیمات مالی اولیه افراد و تصمیمات آن ها بعد از اطلاع از نظر جمع بسیار بزرگ و معنادار می باشد!
  4. استراتژی های عقلانی در خلق مثبت و خلق منفی بیش از خلق خنثی به وسیله معامله گران بورس اتخاذ می شود!
  5. کم تر از یک سوم تصمیمات مالی اتخاذ شده به وسیله معامله گران بازار بورس مطابق با استراتژی عقلانی انجام می شود!
  6. اصلاح نظر و تغییر در راستای رفتار گله ای در خلق خنثی با ۳۹ درصد فراوانی بسیار بیش از خلق مثبت و خلق منفی می باشد!
  7. به سختی نشانه ای از مقابله با رفتار گله ای در معامله گران بورس دیده می شود. تنها ۳ درصد از اصلاحات تصمیم گیری مالی خلاف راستای تصمیمات جمع هستند!
  8. در بیش از یک سوم اوقات، معامله گران بورسی بعد از مطلع شدن از تصمیمات جمعی، نظر خود را به سمت تصمیمات جمعی تغییر می دهند!

آموزش کنترل هیجان در بورس

  • به نظر می آید که رابطه رفتار گله ای و رفتار هیجانی در بازارهای مالی به صورتی کاملا متفاوت از تصورات پیشین ماست.
  • آموزش مهارت های مدیریت هیجانی، حل مسئله و تصمیم گیری کمک بسیاری به کاهش رفتار گله ای در بازارهای مالی به خصوص بورس می کند.
  • نداشتن هیجان غالب مثبت یا منفی، دقیقاً منجر به افزایش الگوی رفتار گله ای و تبعیت کورکورانه از رفتار اکثریت در بازار بورس می شود.
  • در واقع بیشترین میزان بروز رفتار گله ای در افراد بی تفاوت هیجانی نسبت به بورس انجام می شود؛ حدود ۴۵ درصد بیش از افراد از هیجانات مثبت و منفی برخوردارند.
  • به صورت کامل این طور به نظر می آید که معامله گران و سرمایه گذاران بورسی با داشتن هیجانات مثبت و شادکامی، به میزان کم تری رفتار گله ای و تبعیت کورکورانه از جو عمومی عموم بازار را دارند.
  • هیجانات مثبت و منفی درگیری ذهنی بیشتر افراد با پیامدهای مرتبط با پیش بینی قیمت سهام را به همراه می آورد و نهایتا به اندازه بیشتری به کاهش رفتار گله ای در آن ها کمک می کند.

جلوگیری از رفتار هیجانی در بورس

در مرحله نخست شما باید در نظر داشته باشید که همه‌ سود بازار برای شما نیست! این اصل یکی از اصول حائز اهمیت کل بازارهای مالی جهان می باشد. چنانچه برآیند یک بازار در طول یک سال ۱۰۰ درصد سود باشد، شما نه قادرید این مقدار سود به دست آورید و نه باید به دنبال این باشید که حتما به این اندازه سود به ارمغان بیاورید. البته توجه به این نکته نیز الزامی است که سود بانکی در سال در نهایت می تواند ۲۰ درصد سود برایتان به همراه داشته باشد؛ بنابراین چنانچه شما به عنوان مثال ۲۵ درصد سود در در یک بازار در سال داشته باشید، از باقی افرادی که پولشان را در بانک سپرده گذاری کرده اند، پیشی گرفته اید.

حتما بخوانید : مدیریت ذهن چیست – چگونه ذهن خود را به بهترین شکل مدیریت کنیم؟


نکته حائز اهمیت دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که اصلاح قیمت ها همواره وجود دارد و این بدین معنی است که چنانچه به پول نیاز دارید؛ به عنوان مثال چنانچه قرار است تا انتهای ماه پولی را به شخصی برگردانید، بهتر است آن را وارد بازار نکنید و همیشه با سرمایه مازاد خود اقدام به سرمایه گذاری نمایید. به عنوان مثال هیچ وقت با فروش خانه، ماشین و … برای سرمایه گذاری اقدامی انجام ندهید. همچنین به شما توصیه داریم که بازاری که در آن در حال معامله هستید را بشناسید و روی آموزش خودتان سرمایه گذاری نمایید.

پس از این که با ماهیت بازار بیشتر ارتباط برقرار کردید، برای خودتان یک استراتژی داشته باشید و طبق آن استراتژی خرید و فروش نمایید. داشتن استراتژی معاملاتی موجب خواهد شد تا حد ممکن از رفتار هیجانی دوری کنید. البته این را هم باید در نظر داشت که این که استراتژی معاملاتی داشته باشید یک نکته است و این که خودتان را پایبند به آن استراتژی نمایید یک بحث دیگر؛ توصیه می شود که چنانچه بر اساس مطالعات و آموزش هایی که داشته اید، به یک استراتژی معاملاتی دست پیدا کرده اید، به هر قیمتی که شده است به آن پایبند باشید و از رفتار هیجانی دوری فرمایید. این کار حتی برای تریدرهای با تجربه نیز بعضی اوقات کار ساده ای نست ولی با کار کردن روی خودتان قادرید به این توانایی دست پیدا کنید.


نتیجه گیری و کلام پایانی

می توان این طور نتیجه گیری کرد که شما می بایست سبد سرمایه‌ گذاری یا همان پرتفوی سهام تشکیل دهید؛ در این راستا توصیه ما این است که چند سهم خوب از حداقل ۵ صنعت مناسبی که شناسایی شده در سبد سهام خود داشته باشید. همچنین سعی کنید در معالمات خود استراتژی مشخصی داشته باشید و آن را رعایت کنید؛ به این صورت که اهداف خود از سرمایه‌ گذاری، بازه‌ زمانی سرمایه‌ گذاری و مواردی این چنینی را تعیین نمایید.

از دارایی مازاد خود برای سرمایه گذاری استفاده کنید؛ به عبارتی به منظور معامله سهام هیچ وقت از وام یا سرمایه قرضی استفاده نکنید. ترجیحا سرمایه‌ گذاری خود را با مبالغ کم تر شروع کنید. به فکر فرصت‌ هایی که از دست داده اید نباشید؛ از جمله مواردی که باعث تصمیمات هیجانی و احساسی در بازار سرمایه می شود، داشتن فکر و احساس از دست رفتن فرصت‌ هاست.

برای سرمایه گذاری در بورس، دید بلندمدت داشته باشید؛ بیشترین سودها نصیب کسانی خواهد شد که در سرمایه گذاری دید بلند مدت دارند و به دنبال سود سریع و به اصطلاح نوسان گیری نیستند. در کنار داشتن تحلیل تکنیکال، تحلیل بنیادی از سهام هم باید مورد استفاده قرار گیرد.

علم و دانش سرمایه‌ گذاری خود را بهبود بخشید و پیوسته آموزش ببینید و یادگیری را در خود متوقف نکنید. همچنین نباید از بررسی گزارشات مالی منتشر شده‌ توسط شرکت ها در سامانه کدال نیز غافل شد، چرا که بررسی آن ها می تواند مسیر حرکتی شرکت سهامی مورد نظر در آینده را برای شما ترسیم کند.

همان طور که قول داده بودیم، در این مطلب سعی کردیم اطلاعاتی در مورد رفتار هیجانی در بورس در اختیارتان قرار دهیم که واقعا به آن نیاز دارید.

همچنین اگر دوست دارید روش های تقویت هوش مالی را نیز به صورت رایگان یاد بگیرید، توصیه می کنم حتما این مطلب را مطالعه کنید.

چند بار تا به حال درگیر هیجان در بازار بورس شده اید؟

برای دوستانتان بفرستید: