برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

خرید و فروش طلای نگین دار (نکات مهم)

خرید و فروش طلای نگین دار چه رمز و رازهایی دارد؟ چه نکاتی در مورد طلای نگین دار وجود دارد که طلا فروشان به ما نمی گویند؟ برای خرید و فروش طلای نگین دار چه نکاتی را باید در ذهن داشته باشیم؟ همه اینها سوالات و ابهاماتی هستند که ذهن ما را به خود مشغول کرده است و از طرفی اعتماد کامل به طلا فروشان نیز عاقلانه نیست؛ به همین دلیل باید تا جایی که امکان دارد، اطلاعات خود را بالا ببریم تا در مواجه با شرایط اینچنینی، بتوانیم بهترین تصمیم را اتخاذ کنیم. اگر قصد خرید و فروش طلای نگین دار را دارید، فقط و فقط این مطلب را تا انتها بخوانید تا صفر تا ۱۰۰ نکات مهم معامله طلای نگین دار را به شما آموزش دهیم (طلا فروشان را از وجود این مطلب آموزشی باخبر نکنید!)

خرید و فروش طلای نگین دار

در زمان خرید و فروش طلا و جواهرات، گزینه‌ های متنوعی در برابر شما قرار خواهد گرفت، ولی با این وجود فروش طلای نگین‌ دار همیشه از جمله محبوب‌ ترین انواع تبادلات در عرصه معاملات طلا بوده است. سنگ‌ های قیمتی از جمله کاربردی ترین متریال‌ در جواهرسازی به حساب می آیند و قرن‌ هاست که مردم سرتاسر جهان از آن ها به منظور افزایش جلوه جواهرات خود بههر می گیرند. در حال حاضر در زیباترین مجموعه‌ های جواهرات دنیا از این سنگ‌ های قیمتی برای افزایش زیبایی استفاده می وشد. علی رغم این که در زمان فروش جواهرات به صورت معمول فروشنده دچار ضرر و زیان می‌ شود، ولی به دلایل مختلف، همواره افراد به سراغ جواهرات نگین‌ دار می‌ روند و این نوع از جواهرات همیشه طرفداران مخصوص به خود را دارد.

حتما بخوانید : نکات مهم در خرید طلای آب شده


همه ما می دانیم که طلاهایی که با نگین های زیبا و سنگ های رنگی چشم نواز تزئین می شوند، جذاب تر و چشمگیرترند. برای مثال همین انگشترهای تک نگین جذاب که اصولا در انگشت هر خانمی دیده می شود. کسانی که طلاهای نگین دار خریداری می کنند، در زمان فروش طلا متضرر خواهند شد، چرا که طلافروشان طلای کسر نگین را از مشتری می خرند و این بدین معنی است که وزن نگین را از وزن طلا کم کرده و سپس قیمت روز آن را محاسبه کرده و از مشتری خریداری می کنند. اصولا عروس خانم ها به علت زرق و برق این گونه طلاها به سراغ خرید آن ها می روند و به علت خرید طلای عروسی هرگز به آن به چشم یک سرمایه گذاری نگاه نکرده و البته به عنوان یک یادگاری ماندگار نگاه می کنند.

لذا در این مواقع، زیبایی طلا اهمیت بیشتری نسبت به بعد اقتصادی آن دارد. بعضی اوقات هم تعداد زیادی از خانم ها، خرید طلا را هرگز با نگاه اقتصادی و سرمایه گذاری نمی بینند و آنچه برای آن ها حائز اهمیت است، زیبا بودن طلا و جواهرات است. دلیل دیگر خرید طلاهای نگین دار به وسیله بانوان خوش سلیقه، ست کردن نگین های طلا با لباس های میهمانی است، چرا که نگین های طلا در رنگ ها، اندازه ها و اشکال گوناگونی بر روی انواع طلاهای گوناگون سوار می شوند که می توان آن ها را با رنگ لباس ست کرد. شاید این نوع نگرش ها منطقی نباشد ولی بسیاری از افراد علاقه زیادی به این گونه ست ها، جلب توجه ها و زیبایی ها دارند.

چرا افراد طلای نگین‌ دار می خرند؟

تا اینجا دریافتیم که طلاهایی که بر روی آن‌ ها نگین و سنگ کار شده است، بسیار چشمگیرتر و جذاب‌ تر از طلاهای بدون نگین هستند؛ به صورتی که یک نگین ساده بر روی یک انگشتر طلا چنان جلوه می کند که بیننده به سادگی نمی تواند از آن گذر کند، ولی نکته مهم اینجاست که در زمان خرید طلای نگین‌ دار به دلیل وجود نگین و سنگ باید هزینه بیشتری پرداخت کنید، اما در زمان فروش طلاهای نگین‌ دار، وزن نگین از طلا کسر شده و بدین شکل شما در همان اول کار متضرر می شوید. بسیاری از افراد به دلایل مختلفی برای خرید طلای نگین‌ دار اقدام می کنند که مهم ترین و اصلی ترین این دلایل به شرح زیر است:

  • بعضی از افراد تنها برای زیبایی طلا می خرند و قطعا زیورآلاتی می خرند که باب میلشان باشد.
  • تازه عروس‌ ها نیز مشتری های همیشگی این نوع از جواهرات هستند؛ آن‌ ها بر این باورند که هیچ‌ گاه طلای عروسی خود و یادگار عشق را به فروش نمی رسانند. با چنین دلایلی خود را راضی به خرید طلاهای نگین‌ دار می‌ کنند!
  • خانم‌ هایی که همیشه زیورآلات را با لباس خود ست می‌ کنند و برایشان ست بودن اکسسوری با لباس حائز اهمیت است. به عنوان مثال چنانچه لباسی به رنگ قرمز پوشیده‌ اند. به سراغ خرید النگو طلا نگین‌ دار قرمز می روند و این امر موجب می شود تا استایلی خیره کننده و بی‌ نظیر برای خود بسازند و مشتری های همیشگی جواهرات نگین دار باشند.

چرا نباید طلای نگین دار بخریم؟

به صورت کلی افرادی که طلا را برای سرمایه گذاری می خرند، معمولا به سراغ طلاهای بدون نگین با اجرت کم می روند. ولی کسانی که طلا را به عنوان یک اکسسوری، زینت و هدیه ای ماندگار می خرند، اتفاقا امکان دارد که بدانند که این اجرت ساخت و پرداخت هزینه بابت نگین های غیراصل، غیرمنصفانه است، ولی باز هم این کار را انجام می دهند، چرا که زیبایی و درخشش طلای موردنظر را چندین برابر می کند. این که چرا نباید طلای نگین دار بخریم را اینجا متوجه خواهید شد:

ضرر ناشی از کسر وزن نگین در هنگام فروش : بنا به دلایل گوناگونی مثل افتادن نگین‌ ها، شکستن قطعه طلا، مشکلات مالی و … امکان دارد افراد اقدام به فروش طلای نگین‌ دار خود کنند که در این صورت تازه متوجه ضرر و زیان ناشی از خرید طلای نگین‌ دار می شوند. همان طور که اشاره کردیم، طلافروشان در زمان خرید طلا از شما، وزن نگین را از وزن کل طلا کم می‌کنند و الباقی طلا را از شما خریداری می کنند.

این در حالی است که شما در زمان خرید همان قطعه طلا هم هزینه وزن نگین را می پردازید، هم اجرت ساخت نگین استفاده شده در قطعه طلا خریداری شده را پرداخت می کنید. این روش معامله که به وسیله طلافروشان در دستور کار قرار گرفته می شود، مورد تایید اتحادیه هم می باشد! در حالی که در زمان خرید طلای نگین‌ دار بیشتر طلافروشان این موضوع را به شما نمی گوند. جالب است بدانید که انگشتر طلا نگین دار از پرطرفدارترین نوع طلاهای نگین داری است که بین خریداران بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

گم شدن نگین و کم شدن ارزش طلا : بعضی اوقات شاهد این هستیم که در زمان انجام فعالیت‌ های روزانه، نگین طلای شما جدا شده و گم می‌ شود. از طرفی درست است که نگین های غیراصل ارزش مادی ندارند، ولی باید در نظر داشت که شما در زمان خرید پولی به ازای خرید آن پرداخته اید. بنابراین در فعالیت های روزانه مراقب نگین ها باشید. در صورت افتادن و گم شدن نگین ها می توانید از طلافروشی، نگین بخرید و از آن ها بخواهید آن را بر روی طلای شما سوار کنند.

حتما بخوانید : بهترین روش نوسان گیری طلا برای ایرانیان


در این بین شما دیگر پول زیادی بابت این نگین ها نمی پردازید، ولی نکته مهم اینجاست که امکان دارد نگینی که مجددا روی طلا کار می شود، رنگ متناسب و یا زیبایی به اندازه نگین قبلی نداشته باشد و یا پس از گذشت زمان رنگ نگین کدر شود و یا حتی جنس خوبی به اندازه نگین اول نداشته باشد و در نهایت از زیبایی اولیه طلای شما بکاهد. لذا یکی دیگر از دلایل نخریدن طلای نگین دار بدون شک همین موضوع است.

کدر شدن نگین ها به مرور زمان : اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که همیشه از طلای خود استفاده می‌ کنید، بنابراین مطمئنا متوجه کدر شدن و مات شدن نگین‌ های طلای خود شده‌ اید. طلاها به این دلیل که در معرض انواع شوینده، اسپری و ادکلن قرار می‌ گیرند یا بعضا گرد و خاک بر روی آن‌ ها می‌ نیشیند، به مرور زمان مات و کدر می شوند، از همین روی باید در حفظ و نگهداری آن ها دقت کنید تا جواهر شما به قول معروف از رنگ و لعاب نرود. از آن جا که این نگین ها، نگین های معمولی بوده و جواهر نیستند، حتما پس از گذشت مدت ها تغییر رنگ می دهند.

لذا اگر نگاهی به نگین های انگشترهای خود که چندین سال پیش آن ها را خریده اید بکنید، متوجه مات شدن رنگ آن ها می شوید. نگین های غیراصل مدتی پس از استفاده دیگر درخشش اولیه را نداشته و به مرور زمان درخشش و براق بودن خود را از دست خواهند داد. در این صورت از زیبایی طلای شما کاسته و شاید دیگر به اندازه روزهای اول برای شما جذاب نباشند. به همین خاطر به فکر تعویض طلا می افتید که همان طور که گفتیم نیز در زمان فروش به دلیل وجود نگین طلا، شما متضرر می شوید!

اجرت ساخت بالای طلای نگین‌ دار : طلاهای نگین‌ دار اجرت بالاتری به نسبت طلاهای بدون نگین دارند، چرا که قرار دادن نگین‌ ها بر روی مصنوعات طلایی و ساخت آن‌ ها هزینه و وقت بیشتری را می طلبد.البته این تنها طلاهای نگین‌ دار نیستند که اجرت زیادی دارند. بعضی طلاهای دیگر که دارای طرح و نقش زیادی هستند نیز اجرت بالایی دارند. لذا چنانچه به دنبال طلای زیبا ولی کم اجرت هستید، توصیه می کنیم به سراغ مصنوعات طلایی تراش خورده بروید.

خرید طلای نگین دار چگونه است؟

در زمان خرید طلا به صورت معمول بر اساس گرم و عیار آن خرید صورت می پذیرد. عیار رایج طلا در ایران ۱۸ است؛ لذا وقتی که می‌ خواهید یک قطعه طلا نگین‌ دار خریداری کنید، علاوه بر توجه به وزن و عیار آن، باید به نوع و مدل نگین‌ هایی که در آن استفاده شده است نیز توجه داشته باشید. یکی از نکات حائز اهمیت برای خرید طلای نگین‌ دار، توجه به شناسنامه‌ دار بودن نگین خریداری شده است.

به این خاطر شما در زمان خرید به این دلیل که طلای نگین‌ دار خریداری می کنید، اجرت به مراتب بالاتری به فروشنده می پردازید، از همین روی اگر نگین خریداری شده شناسنامه نداشته باشد، یعنی اصالت آن تائید نشده است و در زمان فروش آن دچار ضرر و زیان بیشتری می شوید. در سالیان گذشته به دلیل افزایش قیمت طلا، هزینه نگین جداگانه محاسبه نمی‌ شود و وزن آن بر روی طلا محاسبه می شود. ولی به علت سختی و زمان بر بودن نصب نگین و مهارتی که برای این کار احتیاج است، در محاسبه نهایی اجرت طلا، هزینه نصب نگین هم لحاظ خواهد شد.

فروش طلای نگین‌ دار چگونه است؟

فروش طلای نگین‌ دار به نسبت جواهرات بدون نگین اندکی دشوارتر است. حائز اهمیت ترین نکته درباره فروش این نوع زیورآلات این است که در زمان محاسبه قیمت، وزن سنگ از وزن کل جواهر کسر می شود و بدین شکل، ارزش طلای مورد استفاده به شکل جداگانه محاسبه خواهد شد. در ادامه قیمت سنگ و اجرت ساخت به ارزش کل اضافه می‌ شوند. دلیل این موضوع اینجاست که ارزش هر اونس طلا با ارزش سنگ‌ های قیمتی متفاوت است و بایستی به صورت مجزا محاسبه شوند.

حتما بخوانید : روش های سرمایه گذاری در طلا با سود بالا


در زمان خرید طلا، وزن نگین هم به وزن طلا افزوده خواهد شد، چرا که ساخت طلای نگین‌ دار دشوارتر از طلای معمولی است و مبلغ اضافه به عنوان اجرت ساخت جواهر تلقی خواهد شد، ولی در زمان فروش این گونه جواهرات، نگین‌ های کار شده ابتدا جدا می شوند و قیمت طلا به صورت جداگانه محاسبه خواهد شد. همچنین، چنانچه در ساخت زیور مورد نظر از سایر فلزات و عناصر نیز استفاده شده باشد، وزن هر کدام به صورت جداگانه در نظر گرفته خواهد شد.

موضوع اصلی؛ نگین اتمی یا نگین اصل؟!

در زمان معامله طلا، اکثر طلا فروشی های معمولی هر دو نوع سرویس طلای نگین‌ دار اصل و اتمی را به فروش می رسانند و متاسفانه از آنجا که همیشه افراد سودجو و کلاهبردار در هر قشری وجود دارند، امکان دارد بعضی از آن‌ ها از ناآگاهی افراد استفاده کرده و طلاهایی که نگین اتمی دارند را با نام برلیان به مشتری بفروشند! در این صورت خریدار هم در زمان خرید و هم در زمان فروش دچار ضرر و زیان بسیاری می شود.

نگین‌ های اتمی هرچند کیفیت بالایی دارند و حتی بعضا از درخشش و زیبایی بیشتری نسبت به نگین‌ های اصل هم برخوردارند، ولی از نظر ارزش مادی از نگین های اصل به مراتب ارزان ترند، از همین روی طلاهایی که با نگین‌ های اتمی ساخته می‌ شوند قیمت بسیار کم تری نسبت به نگین اصل دارند. این تفاوت در قیمت در هنگام فروش طلا بیشتر خودش را نشان می دهد، به این خاطر که در زمان فروش طلای نگین‌ دار، نخستین کاری که انجام می‌ شود، جداکردن نگین از پایه اصلی طلاست.

در حقیقت تعیین وزن و قیمت نهایی طلای شما پس از جدا کردن نگین‌ ها در دستور کار قرار می گیرد، در حالی که در زمان خرید، طلا را با نگین وزن می‌ کنند و قیمت آن را محاسبه می کنند، از همین روی متخصصان حوزه طلا توصیه می کنند که اگر به جز جنبه ظاهری، جنبه سرمایه‌ گذاری طلا نیز برای شما حائز اهمیت است، می بایست از خرید طلای نگین دار خودداری کنید، چرا که این نوع طلا همواره افت قیمت شدیدی دارد و نمی تواند بهترین گزینه برای شما باشد.

اولویت خرید جواهر شناسنامه‌ دار

استفاده از سنگ‌ های قیمتی در جواهرسازی و ساخت اشیاء تزئینی از دیرباز مرسوم بوده است و در حال حاضر هم همین جریان ادامه دارد. انواع سنگ‌ های قیمتی مثل زمرد، برلیان، فیروزه، عقیق، زبرجد و … از پرطرفدارترین کانی‌ های دنیا به حساب می آیند. جواهرات برلیان، زیبایی و ظرافت بسیاری زیادی دارند. از نظر قیمت یک انگشتر برلیان بسیار ارزشمندتر از یک انگشتر عقیق یا فیروزه است، پس چنانچه قصد خرید جواهرات نگین‌ دار را دارید، باید بدانید که هر مغازه ای برای خرید این نوع از جواهرات مناسب نیست و باید جواهرات دارای شناسنامه خریداری کنید.

در زمان فروش نیز می بایست شناسنامه را به همراه داشته باشید تا ارزش سنگ های قیمتی نیز برای شما لحاظ شود. نکته مهمی که شما به عنوان مشتری در زمان فروش طلای نگین‌ دار باید در نظر داشته باشید، شرایط بازگرداندن طلاست. شناسنامه جواهر شما را قادر می سازد تا یک جواهر با اصالت را بخرید. بنابراین باید همیشه از جواهر فروشی معتبر خرید کنید تا بتوانید در صورت نیاز به فروش طلای نگین‌ دار خود، از اصالت آن اطمینان داشته باشید.

حتما بخوانید : اونس جهانی طلا چیست


در حقیقت چنانچه نگین طلا اصل باشد، وزن و قیمت آن به شکل جداگانه چه در زمان خرید و چه در زمان فروش محاسبه خواهد شد. بنابراین خرید طلا و جواهرات با نگین های اصل و جواهر مانند طلاهای دیگر دارای توجیه اقتصادی است، چرا که به قیمت روز می توان آن ها را مورد معامله قرار داد، ولی موضوع این مطلب کد بورسی بیشتر در مورد نگین های غیراصلی است که بر روی انواع مختلف طلا مثل انگشتر، دستبند، گردنبند و حتی برخی از النگوها سوار می شود. در زمان خرید طلاهای نگین دار، طلافروش طلا را همراه با نگین هایی که بر روی آن است وزن کرده و مقدار وزن را در قیمت روز طلا، ضرب می کند.

اجرت ساخت، مالیات و سود خود را با عدد به دست آمده جمع کرده و در نهایت به شما فاکتور پرداخت ارائه می دهد، ولی زمان که قصد فروش همان طلا را داشته باشید، در ابتدای امر نگین ها را جدا کرده و طلا را وزن می کند و در ادامه با فرمول خریدی که دارد قیمت خرید را محاسبه کرده و به شما پیشنهاد می دهد. این بدین معنی است که مبالغی را که شما برای نگین ها در زمان خرید طلا پرداخته اید؛ تماما ضرر شما خواهد بود. بنابراین توصیه ما به افرادی که خرید طلا به عنوان سرمایه گذاری را دارند، حتما از طلای آب شده، سکه یا طلای دست دوم استفاده کنند تا بتوانند کم ترین ریسک سرمایه گذاری با بیشترین احتمال کسب سود را داشته باشند.


نتیجه گیری و کلام پایانی

خرید طلا با قیمت کسر نگین یکی از معضلاتی است که خریداران طلای نگین دار با آن روبرو هستند. در زمان خرید طلای نگین دار وزن نگین ها محاسبه و مستقیما بر روی قیمت طلا موثر خواهد بود، ولی در زمان فروش، نگین ها را از طلا جدا کرده و تنها وزن طلا را محاسبه می کنند و قیمت پیشنهادی خرید را به شما ارائه می دهند. لذا چنانچه طلا را با قصد سرمایه گذاری و فروش آن در آینده ای نزدیک خریداری می کنید بهتر است طلای ساده با اجرت ساخت کمتر بخرید تا در زمان فروش ضرر زیادی متوجه شما نشود.

توصیه نهایی این که در زمان معامله طلای نگین‌ دار به مواردی که گفته شد؛ مثل نوع و عیار طلا، ویژگی‌ های سنگ مورد استفاده، شناسنامه‌ دار بودن سنگ و اصالت گالری طلایی که از آن خرید انجان می‌ دهید، بی نهایت توجه کنید. انتخاب صحیح در چنین مواردی موجب حفظ سرمایه شما و نهایتا لذت بیشتر از خریدتان است، به خاطر همین است که همیشه مراجعه به متخصصین این حوزه و افراد معتبر در این زمینه بیشترین اهمیت را داراست.

اما این را هم باید گفت که ما نیز قبول داریم که از زیبایی بعضی از قطعه طلاهای نگین دار نمی‌ شود گذشت و با وجود تمامی این مسائل ارزش این را دارد که آن را خریداری کنیم، به هر حال اگر ما پول و کارمزد بیشتری برای طلاهای نگین دار می‌ دهیم، حتما از استفاده آن طلا و جواهر زیبا احساس خوبی به ما دست می‌ دهد که غیر قابل وصف است. به همین خاطر توصیه می‌ کنیم هر چند وقت یک بار نیز برای دل خودتان مدل طلایی که دوست دارید را خریداری کنید و به قول معروف در این دو روز دنیا لذتش را ببرید و یادتان باشد شما لایق بهترین‌ ها هستید ولی این را هم باید گفت که در هیچ مسیری افراط و تفریط خوب نیست پس همیشه حد تعادل را حفظ کنید.

همان طور که قول داده بودیم، در این مطلب صفر تا ۱۰۰ خرید و فروش طلای نگین دار را خدمت شما توضیح دادیم و نکات مهم این امر را بررسی کردیم.

همچنین اگر دوست دارید رابطه بین نفت و طلا را به زبان ساده درک کنید، این مطلب بهترین راهنما برای شماست.

نظر شما درباره خرید و فروش طلای نگین دار چیست؟ این کار را منطقی می دانید؟

برای دوستانتان بفرستید: