برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

حساب تجاری بانکی چیست و چقدر مالیات دارد؟

آیا می دانید حساب تجاری بانکی چیست و چطور شناسایی می شود؟ چه ملاک هایی برای این که تشخیص دهند حساب های بانکی افراد تجاری است یا خیر در نظر گرفته می شود؟ مالیات حساب های تجاری چقدر است و چگونه دریافت می شود؟ اینها گوشه ای از سوالات و ابهامات اصلی افراد در مورد حساب تجاری است و با توجه به قوانین جدیدی که در خصوص اخذ مالیات از حساب های بانکی در نظر گرفته شده است، بایستی بدانیم حساب تجاری بانکی چیست و کدامیک از حساب های بانکی ما شرایط حساب تجاری را دارا می باشند و باید مالیات پرداخت کنیم؛ پس اگر شما هم دوست دارید بدانید حساب تجاری بانکی چیست و ابهاماتتان در این خصوص برطرف شود، تا انتها با کد بورسی همراه بمانید.

حساب تجاری بانکی چیست

به صورت کلی حساب های بانکی یک شخص، چنانچه ۲ شرط را به صورت همزمان داشته باشد، امکان دارد حساب تجاری تلقی شود: نخست این که تعداد “واریز به” حساب بیش از ۱۰۰ مورد باشد و در عین حال، مجموع مبلغ واریزی هم بیشتر از ۳۵ میلیون تومان باشد؛ لذا صرف دارا بودن یکی از این دو شرط، مبنایی برای تجاری دانستن حساب نیست، برای مثال چنانچه مجموع مبلغ واریز به حساب در ماه، ۱ میلیارد تومان باشد، اما تعداد دفعات واریز به حساب کم تر از ۱۰۰ فقره باشد، حساب مشمول بررسی به عنوان حساب تجاری نمی باشد.

حتما بخوانید : تاثیر احیای برجام بر اقتصاد ایران


البته این را هم باید در نظر داشت که مبنا، صرفا تعداد “واریز به” حساب می باشد، نه تراکنش؛ بنابراین این برداشت که با مصوبه مذکور، حساب بیشتر افراد به دلیل خریدها و تراکنش هایی که در طول ماه انجام می دهند حساب تجاری تلقی خواهد شد، به هیچ عنوان درست نیست. جالب است بدانید که طبق بررسی های انجام شده، درصد اندکی از حساب های غیرتجاری که از ۲ درصد هم کمتر است، امکان دارد با اجرای این مصوبه، مشمول بررسی به عنوان حساب تجاری شوند.

این را هم باید در نظر داشت که تمامی حساب هایی که واجد دو شرطی که پیش تر گفتیم باشند نیز الزاما تجاری تلقی نمی شوند، بلکه بعد از بررسی و دریافت اطلاعات تکمیلی، نسبت به تجاری یا غیرتجاری بودن آن ها تصمیم نهایی اتخاذ خواهد شد، بنابراین این امکان وجود دارد که حسابی واجد هر دو شرط باشد، ولی حساب تجاری به حساب نیاید. حساب هایی که تجاری به حساب می آیند، به سبب ماهیت حساب، از مزیت هایی مثل افزایش سقف روزانه و ماهانه برداشت از حساب، بدون نیاز به ارائه اسناد مثبته، تخفیف در کارمزدهای بانکی و … برخوردار می شوند، بنابراین تعریف یک حساب به عنوان حساب تجاری برای افرادی که فعالیت تجاری و گردش مالی متناسب با کسب و کار  دارند، در ظاهر تسهیل گری چشمگیری دارد!

دلیل تفکیک حساب تجاری و غیرتجاری چیست؟

تفکیک حساب تجاری و غیرتجاری در کنار این که امکان در نظر گرفتن تسهیلات خاص برای مشتریان تجاری را فراهم می سازد، جلوگیری از فرار مالیاتی، شفافیت مالی و در دسترس بودن اطلاعات حساب‌ های تجاری و فراهم کردن امکان مدیریت حساب‌ های تجاری به وسیله دولت و بانک مرکزی را به همراه خواهد داشت.

شایان ذکر است که این اقدام در راستای تکمیل قانون ساماندهی مالیاتی و مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی اجرایی شده است و در کنار کاربرد در شناسایی مودیان مالیاتی برای دارندگان حساب تجاری هم مزیت هایی خواهد داشت. این را هم باید در نظر داشت که از ابتدای مهرماه پیامک حساب‌ های تجاری و غیرتجاری برای افراد ارسال شده است.

حساب تجاری چیست؟

اگر حسابی بیش از ۱۰۰ تراکنش واریزی به ارزش بیش از ۳۵ میلیون تومان داشته باشد، مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در صورت تایید حساب تجاری در نظر گرفته خواهد شد. لذا دیگر احتیاج نیست صاحبانان حساب‌ های تجاری به منظور نقل و انتقالات بیش از ۲۰۰ میلیون تومان خود، به بانک مستند ارائه کنند، بلکه بانک‌ ها تنها برای نقل و انتقالات بالاتر از مبلغ ۱ میلیارد تومان بایستی از این اشخاص مستندات درخواست نمایند. لذا قرار بر این است که کد ملی مبنا قرار گیرد، منتهی امروزه بررسی ها نشان می دهد که در چارچوب این قاعده، شاید کم تر از دو درصد از آمار صاحبان کسب و کار در کشور هستند که حساب های آن ها در چارچوب این قاعده مشکوک به حساب‌ های تجاری می باشد.

حساب های تجاری چه تسهیلاتی دریافت می کنند؟

افرادی که حساب بانکی آن ها تجاری تلقی می شود، از تسهیلات خاصی مثل افزایش سقف برداشت غیر‌حضوری روزانه تا ۵۰۰ میلیون تومان و ماهانه تا ۳ میلیارد تومان برخوردار خواهند شد و به این خاطر که ابزار چک در کسب و کار‌های اشخاص بسیار کاربری می باشد، حد نصاب بازگشت چک‌ های قبلی یا ثبت صدور و تأیید چک‌ ها در سامانه صیاد برای صدور و اعطای دسته چک جدید که برای عموم مردم ۸۰ درصد است، برای این دسته از افراد به ۶۰ درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

حتما بخوانید : پیگیری سهام های قدیمی چگونه است؟


علاوه بر این در مورد صدور انواع ضمانت‌ نامه، حواله‌ ها و وصول بروات مشمول اعمال تخفیف حداکثر تا ۴۰ درصدی در کارمزد خدمات بانکی می شوند؛ همچنین اشخاص دارای این نوع حساب از اولویت ضمانت به عنوان یکی از وثایق قابل قبول برای تسهیلات خرد برخوردارند و برای مشتریان حساب تجاری محدودیتی در تعداد مجاز افتتاح و نگهداری حساب سپرده اشخاص حقیقی در نظر گرفته نخواهد شد.

به علاوه تمامی مواردی که از مشوق‌ های بانکی برای صاحبان حساب‌ های تجاری به حساب می آید، با تفکیک حساب تجاری دولت قادر است در آینده برای دارندگان حساب تجاری به صورت خاص تسهیلات مخصوصی مثل وام بانکی، تخفیفات کارمزدی و دیگر موارد را در نظر گیرد. تفکیک حساب تجاری و غیرتجاری برای دولت نیز مزایای بسیاری به همراه خواهد داشت که از این بین می توان به جلوگیری از فرار مالیاتی، شفافیت مالی و در دسترس بودن اطلاعات حساب‌ های تجاری و فراهم نمودن امکان مدیریت حساب‌ های تجاری به وسیله بانک مرکزی اشاره کرد که مطمئنا دلیل اصلی تفکیک حساب های تجاری و غیرتجاری همین اخذ مالیات از افراد می باشد!

چطور حساب ما تجاری میشود و به ما اطلاع میدهند؟

در روش اول، افراد قادرند با مراجعه به درگاه‌ سازمان امور مالیاتی کشور، شماره حساب یا حساب‌ های تجاری خود را اعلام نمایند. به صورت معمول سازمان امور مالیاتی کشور زمان تکمیل اظهارنامه‌ های مالیاتی شماره حساب‌ های تجاری صاحبان کسب و کار را از آن‌ ها استعلام خواهد کرد، لذا اشخاص قادرند از همان درگاه، شماره حساب‌ های تجاری خود را اظهار نمایند.

در ادامه و بعد از اظهار مودیان، سازمان امور مالیاتی، صحت اطلاعات حساب و تعلق آن به مودی را از سامانه سیاح بانک مرکزی استعلام خواهد کرد و در صورت تایید، مراتب را به شکل سیستمی به بانک مرکزی اعلام خواهد کرد. در گام بعدی نیز بانک مرکزی شماره حساب دریافتی را به شکل سیستمی به بانک عامل برای تغییر وضعیت به حساب تجاری، اعلام خواهد کرد؛ لذا تمامی حساب‌ های اعلامی از طرف سازمان امور مالیاتی کشور تجاری تلقی خواهند شد.

حساب تجاری مالیاتی چیست

البته به استثنای حساب‌ های اشخاص خارجی دارای کسب و کار که مجوز کار یا سرمایه‌ گذاری در کشور را از مراجع مورد نظر پیش تر دریافت کرده اند. اما در روش دوم، اشخاص قادرند به بانک‌ های عامل مراجعه کرده و اطلاعات حساب‌ های خود نزد آن‌ ها را که قصد دارند به حساب تجاری تبدیل شود، اعلام نمایند. در این صورت صاحبان کسب و کار می بایست شماره پرونده مالیاتی خود را هم به متصدیان بانکی اعلام نمایند. بانک عامل بعد از ارسال سیستمی اطلاعات به سازمان امور مالیاتی از مسیری که بانک مرکزی تدارک دیده است و دریافت تاییدیه از آن سازمان، می‌ تواند حساب معرفی شده را تجاری نماید.

اگر حسابم تجاری باشد و اعلام نکنم، چه میشود؟

آن دسته از کسانی که حساب تجاری خود را اعلام نکنند و یا تراکنشات تجاری خودشان را در حساب‌ های غیر‌تجاری انجام دهند، در صورت شناسایی از طرف سازمان امور مالیاتی مشمول جریمه مالیاتی ۱۰ درصدی و محرومیت از معافیت‌ ها و مشوق‌ های مالیاتی خواهند شد؛ البته این را هم باید در نظر داشت که کسانی که کار تجاری انجام نمی‌ دهند و به اشتباه جزو حساب‌ های تجاری شناسایی شوند نیز قادرند مدارک مربوطه را به سازمان مالیاتی ارائه و این موضوع را از این طریق پیکیری و حل نمایند.

سود و زیان مالیات از حساب‌ تجاری برای کشور

به صورت کلی از نظر کارشناسان اقتصادی، کسانی که از این امر سود می‌ برند، بیشتر از کسانی هستند که به وسیله این روش متضرر خواهند شد. در حقیقت این روش موجبات دریافت مالیات از پردرآمدها و ورود آن به چرخه اقتصادی کشور را فراهم می کند و اگر واقعا درآمدهای حاصله از دریافت مالیات، صرف آبادانی کشور شود، این می تواند بسیار مفید باشد ولی باید دید آیا واقعا این امر امکان پذیر است یا خیر!!

حتما بخوانید : بهترین مشاغل آینده دار در ایران


جالب است بدانید که این روش “مالیات بر تجمیع درآمد” نامیده می شود و بالاخره باید به سمت آن حرکت می کردیم. نکته شایان ذکر دیگر این که این طرح همه کسب و کارها مانند مشاغل خانگی و … را در بر خواهد گرفت و در این خصوص، کل مشاغل با یکدیگر شرایط یکسانی خواهند داشت. بر اساس اطلاعات ارائه شده، برای این طرح سه حالت کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت در نظر گرفته شده است و به نظر میزان موفقیت طرح در بخش کوتاه مدت بیشتر است ولی برای بخش‌ های میان مدت و بلندمدت، می بایست برنامه ریزی دقیق و همکاری نهادهای گوناگون را شاهد باشیم.

صندوق‌ های خانوادگی با وجود قوانین جدید حساب تجاری چه میشوند؟

امکان دارد در این موارد ماهانه ۳۵ میلیون پول جمع آوری شده با تراکنش ۱۰۰ یا بیشتر از ۱۰۰ تعداد به حساب شخص اداره کننده این موارد واریز گردد که در این شرایط افراد قادرند با مدارک و مستندات به ادارات سازمان امور مالیاتی مراجعه کرده و این موضوع را مطرح کنند و این حساب را از حساب تجاری خارج نمایند.

به این خاطر که بانک مرکزی به سازمان امور مالیاتی این حساب را تجاری اعلام می‌ کند، طبعا از طرف سازمان امور مالیاتی به پیامکی به دارنده ان حساب فرستاده خواهد شد که این حساب مشمول قواعد حساب تجاری شده‌ است، لذا اشخاص می بایست با مدارک و مستندات برای اثبات کارکرد این حساب به ادارات امور مالیاتی مراجعه نمایند.

با توجه به موارد اعلام شده، مدارک لازمبه زودی اعلام می شود. لذا به صورت کلی می توان این طور گفت که این افراد نباید نگران باشند و قرار نیست که مشمول مالیات حساب‌ های تجاری شوند. به نوع فعالیت تجاری افراد وابسته است و نرخ مالیات بر اساس صنف و مشاغل آن دارنده حساب تجاری محاسبه خواهد شد و این نرخ برای پزشکان و دلالان خودرو فرق می کند.


مخلص کلام این که ابهامات زیادی پیرامون مصوبه شورای پول و اعتبار وجود دارد؛ البته هیچکس مخالف دریافت مالیات از اقشار پردرآمد جامعه نیست ولی به نظر نمی آید که این مصوبه نتیجه‌ ای جز آشفتگی بیشتر در اقتصاد کشور به همراه داشته باشد. از طرف دیگر نیز بعضی از کارشناسان بر این باورند که دولت به علت ناتوانی در صادرات نفت، می خواهد هر طور که می تواند از مردم مالیات دریافت کند و به اصطلاح کمبود بودجه را این طور جبران کند. کاری که پیش از این به وسیله بورس ایران نیز انجام داد و بخش زیادی از دارایی های سرمایه گذاران را نابود کرد!

نکته حائز اهمیت دیگر اینجاست که چرا چنین طرحی به وسیله شورای پول و اعتبار تصویب شده و این در حالی است که این دست مصوبات در حیطه اختیارات مجلس است و دیگر نهادها اجازه دخالت در آن را ندارند! حالا مل شواهد حاکی از آن است که دولت قصد دور زدن مجلس را دارد و عزم خود را جذب کرده تا به هر صورتی که می تواند درآمدهای مالیاتی‌ خود را بیشتر کند و در این مسیر حتی از شیوه های ناعادلانه و غیرقانونی نیز استفاده خواهد کرد!

همان طور که قول داده بودیم، در این مطلب به این پرداختیم که حساب تجاری بانکی چیست و چطور شناسایی می شود؛

همچنین اگر دوست دارید بدانید عرضه خودرو در بورس کالا چگونه است ، توصیه می کنم همین الان این مقاله را بخوانید!!!

حال که دیگر می دانید حساب تجاری بانکی چیست فکر می کنید به حساب های شما نیز مالیات تعلق بگیرد یا خیر؟

برای دوستانتان بفرستید: