Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1125

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1162

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1166

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1188

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2841

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2848

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2861
تفاوت بازار پایه نارنجی و زرد و قرمز در فرابورس | کد بورسی

برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

تفاوت بازار پایه نارنجی و زرد و قرمز

تفاوت بازار پایه نارنجی و زرد و قرمز چیست؟ بازار پایه از سه رنگ نارنجی، زرد و قرمز تشکیل شده است ولی آیا دامنه نوسان، نحوه پذیرش شرکت ها و سایر قوانین فرابورس برای همه این رنگ ها یکسان است؟ قطعا خیر؛ شما اگر بخواهید سهمی از بازار پایه فرابورس خریداری کنید، باید قوانین مربوط به بازار پایه را بدانید یا حداقل اطلاعات کلی رنگ های بازار پایه را بلد باشید تا بتوانید بهتر تصمیم گیری کنید؛ لذا در این مطلب قصد داریم تفاوت بازار پایه نارنجی و زرد و قرمز را به زبان ساده بررسی نماییم، پس با کد بورسی همراه بمانید.

تفاوت بازار پایه نارنجی و زرد

بازار فرابورس را چندین بازار تشکیل داده اند که شرایط پذیرش در هریک از آن ها متفاوت است. این بازارها شامل بازار اول، بازار دوم و بازار پایه می باشد. لذا چنانچه شرکتی شرایط پذیرش در بازار اول و دوم را نداشته باشد، می تواند وارد بازار پایه فرابورس شود. البته این بازار خود متشکل از بازار زرد، نارنجی و قرمز است که نحوه ورود به آن ها متفاوت است. در ادامه به بیان تفاوت بازار زرد، نارنجی و قرمز فرابورس پرداخته ایم، اما پیش از آن باید گفت که اهمیت مطالعه تفاوت بازار زرد، نارنجی و قرمز فرابورس را می توان از این طور توجیه کرد که شرکت ها برای ورود به این ۳ بازار، نیازمند این هستند که با نحوه ورود و شرایط آن آشنایی داشته باشند.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، سرمایه گذاری بر روی حق تقدم و یا فروش آن و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


به بیان دیگر شرکت ها با توجه به تفاوت این بازارها در شرایط ورود و مقایسه دامنه نوسان آن ها و با توجه به شرایط خود، باید بسنجند، در کدامیک از این بازارها امکان پذیرش آن ها وجود دارد. به جهت اهمیت این امر، در این مطلب، به این سوال که، تفاوت بازار زرد، نارنجی و قرمز فرابورس چیست، پاسخ داده ایم و در ادامه به توضیح بازار زرد، نارنجی و قرمز، فرق و مقایسه دامنه نوسان آن ها پرداخته و لیست نمادهای باز بازار زرد، نارنجی و قرمز را به صورت تصویری برایتان آورده ایم تا دیدتان نسبت به این بازار و زیر گروه های آن بازتر شود. در ادامه اول توضیح مختصری در مورد انواع بازار پایه فرابورس می دهیم و سپس بیشتر تفاوت بازار پایه نارنجی و زرد را بررسی خواهیم کرد؛

۱٫ بازار پایه نارنجی فرابورس

مطابق دستور العمل سازمان بورس، سهام بازار فرابورس، در سه تابلو پایه زرد، نارنجی و قرمز، طبقه بندی شده و هر نماد، با توجه به ویژگی هایی خاصی، در زیر یکی از این سه تابلو قرار می گیرد. اگر شرکتی در بورس حاضر باشد اما به هر دلیلی، بعد از مدتی دیگر شرایط لازم را نداشته باشد، به بازار پایه بورس انتقال پیدا می کند و چنانچه در آنجا هم نتواند شرایط لازم را محقق کند، ورود به بازار فرابورس را در دستور کار قرار می دهد. گفتیم شرکت ها در بازار پایه فرابورس بر مبنای عملکرد خود به ۳ گروه تقسیم می شوند؛

آن دسته از شرکت هایی که نتوانند، شرایط لازم برای حضور در بازار زرد را داشته باشند، به بازار نارنجی انتقال می یابند، ولی در این مورد که چگونه یک شرکت، این شرایط را از دست می دهد، باید گفت، چنانچه شرکتی بیش از ۲ بار صورت های مالی خود را با تاخیر ارائه کند، باید وارد بازار نارنجی شود. بازار نارنجی ریسک بیشتری نسبت به بازار زرد دارد و این امر یکی از تفاوت بازار زرد، نارنجی و قرمز فرابورس به حساب می آید. به صورت کلی شرکت ها با شرایط زیر می توانند در تابلو نارنجی بازار پایه طبقه بندی شوند:

  • شرکت هایی که در دوره مورد رسیدگی دارای شرایط تابلوهای زرد و قرمز نباشند.
  • اظهار نظر مردود یا عدم اظهار نظر بازرس قانونی و حسابرس مستقل در مورد صورت های مالی شرکت های اصلی یا تلفیقی گروه هر ناشر.

۲٫ بازار پایه زرد فرابورس

بازار پایه زرد فرابورس، بازاری است که شرکت های با ویژگی های خاص، به تابلو آن انتقال پیدا می کنند؛ برای دانستن تفاوت بازار زرد، نارنجی و قرمز فرابورس، لازم است شما در ابتدای امر با مفهوم بازار زرد آشنا شوید. شرکت ها به منظور حضور در بازار پایه زرد فرابورسی، بایستی حداقل یک بار صورت مالی که حسابرسی شده باشد را ارائه کنند.

حتما بخوانید : قوانین جدید بازار پایه رنگی


همچنین مجموعه دیرکردهایی که شرکت در ارائه اطلاعات بر اساس دستورالعمل های اجرایی ارائه می دهد، نباید بیش از تاخیر در دو بار باشد و مورد نهایی در مورد بازار پایه زرد فرابورس اینجاست که مجموع دفعاتی افشای اطلاعات صورت های مالی که شرکت مطابق با بخشنامه اجرایی ارائه نمی کند نباید بیشتر از ۲ برابر باشد. شرکت هایی که شرایط زیر را داشته باشند، در تابلو زرد بازار پایه طبقه بندی می شوند:

  • شرکت های این گروه باید حداقل ۱ صورت مالی حسابرسی شده ارائه کنند.
  • شرکت های این گروه همچنین بر اساس دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات مجاز به عدم ارائه صورت های مالی خود بیش از دو بار نیستند.
  • ارائه اطلاعات بر اساس دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات برای شرکت های ثبت شده در سازمان فرابورس با تاخیری کم تر از ۱۰۰ روز انجام شود.

۳٫ بازار پایه قرمز فرابورس

بازار قرمز یکی دیگر از بازارهای پایه فرابورس است و شرکت هایی که نتوانند در بازار زرد و نارنجی فعالیت کنند، برای ورود به این بازار اقدام می کنند. ولی پرسش اصلی اینجاست که چه شرکت هایی برای ورود به بازار پایه قرمز فرابورس اقدام می کنند؟ در این بازار شرکت هایی حضور دارند که اعلام ورشکستگی کرده باشند. آیا شرکتی به صرف ادعای ورشکستگی وارد بازار قرمز فرابورس می شود؟ اعلام ورشکستگی شرایط مخصوص به خود را دارد که به آن ها خواهیم پرداخت.

ورشکستگی که به وسیله شرکت اعلام می شود، می بایست به وسیله رای قطعی مراجع قضایی در مورد ورشکستگی صادر شده باشد و همچنین مجمع عمومی فوق العاده یا مراجع قضایی به انحلال ناشر رای داده اند. در انتها ناظر بازار حداقل برای ۳ سال مالی متوالی در سررسید دوره های بررسی، صورت های مالی حسابرسی شده ارائه نکرده باشد. شرکت هایی که شرایط زیر را داشته باشند، در تابلو قرمز بازار پایه طبقه بندی می شوند:

  • صدور رای انحلال شرکت به وسیله مراجع قضایی یا مجمع فوق العاده
  • تائید ورشکستگی شرکت به واسطه صدور رای بدوی یا قطعی از طریق مراجع قضایی برای آن شرکت
  • عدم ارائه صورت مالی حسابرسی شده به وسیله شرکت در دوره های رسیدگی در طی ۳ سال متوالی یا بیش از آن؛ ارائه اطلاعات همراه با تاخیر بیش از ۵۰ روز مطابق با بخش الف این ماده که از مصادیق بخش الف، بند ۲ در رابطه با موضوع عدم ارائه اطلاعات است.

نکته : این را هم در نظر داشته باشید که در هر سال، ۲ بار یک بار در پایان مرداد ماه و بار دیگر در پایان دی ماه در طبقه بندی ناشران در تابلوهای بازار پایه بازنگری انجام می پذیرد و در موارد دیگر، بلافاصله تغییر طبقه بندی در دستور کار قرار می گیرد.

فرق بازار پایه زرد و نارنجی و قرمز

مطمئنا شرکت ها دوست دارند در ابتدای امر وارد بازار بورس شوند، اما شرایط پذیرش در بازار بورس خیلی ساده نیست و از طرف دیگر بعضی اوقات شرکت ها در بازار بورس پذیرفته می شوند اما به هر علتی، شرایط لازم را از دست می دهند؛ این شرکت ها می توانند در فرابورس فعالیت کنند. فرابورس هم خود از چند بازار دیگر تشکیل شده است که شامل بازار اول، بازار دوم و بازار پایه می شود که هر یک شرایط مخصوص به خود را دارند.

حتما بخوانید : تفاوت های بورس و فرابورس در چیست؟


لذا اگر شرکتی نتواند، در بازار اول و دوم فرابورس فعالیت کند، وارد بازار پایه فرابورس می شود. بازار پایه نیز خود از بازار زرد، نارنجی و قرمز تشکیل شده است که پیش تر در مورد هر یک به شما توضیحات کاملی ارائه کردیم.

تفاوت دامنه نوسان در بازار پایه فرابورس

شرکت ها در بازار پایه فرابورس در زمینه دامنه نوسان هم با یکدیگر متفاوت اند. در موضوع مقایسه بین دامنه نوسان بورس، در بازار زرد، نارنجی و قرمز به ترتیب تابلو زرد، باید نهایتا ۳ درصد در طول هفته نوسان داشته باشد.

فرق این دامنه نوسان در تابلو نارنجی در قیاس با تابلو زرد به ۲ درصد در هفته می رسد و این بدین معنی است که ۱ درصد کاهش پیدا می کند، ولی تفاوت آن ها به همین جا ختم نمی شود؛ دامنه نوسان تابلو قرمز، در قیاس با تابلو زرد و نارنجی کم تر است، به صورتی که با افت ۱ درصدی از تابلوی نارنجی، می بایست حداکثر دامنه نوسان ۱ درصدی در طول هفته داشته باشد.

نکته دیگری که باید گفت، درباره صندوق های سرمایه گذاری مختلط و صندوق های سرمایه گذاری سهام که کار سبدگردانی را انجام می دهند، می توانند تنها ۱۰ درصد از دارایی خود را در بازار پایه سرمایه گذاری نمایند.

علت این که قادر نیستند بیش از این مبلغ را سرمایه گذاری کنند، این است که ریسک سرمایه گذاری در این حالت بیش از حالت عادی است. لذا دامنه نوسان هم می تواند به عنوان تفاوت بازار زرد، نارنجی و قرمز فرابورس لحاظ شود. (دلایل توقف نماد در بورس را اینجا کامل توضیح دادیم)

لیست سهم های بازار پایه

شرکت های بسیاری هستند که در لیست سهم های بازار پایه قرار می گیرند و می توان در این بخش به آن ها اشاره کرد ولی تصویر زیر سعی دارد دیدی نسبت به سهام های بازار پایه فرابورس به شما بدهد تا با جستوجوی نماد این شرکت ها در پنل کارگزاری خود، کمی بیشتر با شرکت هایی که در بازار پایه فرابورس مشغول به فعالیت هستند آشنا شوید؛

لیست سهم های بازار پایه

نکات مهم درباره قوانین بازار پایه

  • تصمیم‌ گیری درباره نوع تابلو و جای گیری شرکت ها در آن بر عهده کمیته درج خواهد بود.
  • امکان انتقال شرکت‌ ها بین بازارها منوط به ارائه درخواست پذیرش و تکمیل فرآیند پذیرش است.
  • شرکت‌ هایی که در مرحله پیش از بهره‌ برداری هستند، در صورت داشتن شرایط درج در بازار پایه امکان درج در بازار پایه را خواهند داشت.

از آن جا که شرکت‌ های پذیرفته شده در بازار پایه بر اساس چیزی که گفتیم، به صورت کلی شفافیت اطلاعات کم تری نسبت به شرکت‌ های پذیرفته شده در بازار اول و دوم فرابورس دارند، سرمایه‌ گذاری در آن‌ ها هم ریسک بسیار بالاتری را برای شما به همراه خواهد داشت.

حتما بخوانید : فرابورس چیست – نگاهی جامع به فرابورس ایران


بر اساس اطلاعیه سازمان بورس در این طرح ۱۲۵ شرکت به بازار پایه زرد انتقال داده شدند و روزانه تا ۳ درصد بازه نوسان خواهند داشت. به همین شکل در بازار پایه نارنجی ۴۲ شرکت و در بازار پایه قرمز ۱۴ شرکت معامله می شوند که البته با توجه به عرضه های اولیه و حتی جابجایی شرکت ها در رنگ بازارهای مختلف، این تعداد می تواند در طول زمان، دستخوش تغییراتی شود.


نتیجه گیری و کلام پایانی

بازار پایه فرابورس از جمله بازارهایی است که مطابق با ماده ۴ دستورالعمل پذیرش، برای عرضه و نقل و انتقال اوراق بهادار در فرابورس ایران تاسیس شده است. بازار پایه فرابورس به ۳ تابلو زرد، نارنجی و قرمز تقسیم شده که طبقه‌ بندی شرکت‌ ها در آن فرق می کند و توضیحات مربوط به آن را پیش تر خدمت شما توضیح دادیم.

بعد از ثبت شرکت‌ ها نزد سازمان بورس، مدارک ارائه شده از جانب شرکت‌ ها در کمیته عرضه فرابورس بررسی می شود و در ادامه در فهرست نرخ‌ های با‌زار پایه فرابورس درج می‌ شوند. این را هم در نظر داشته باشید که این شرکت‌ ها فرآیند پذیرش را انجام نمی دهند و از همین جهت ریسک سرمایه گذاری روی آن ها به مراتب از شرکت هایی که شفافیت اطلاعات بیشتری دارند، بالاتر است ولی به همین اندازه نیز می توانند سودهای خوبی برای سرمایه گذاران خود به همراه آورند.

همان طور که در ابتدای مطلب قول دادیم، در این مطلب به بررسی تفاوت بازار پایه نارنجی و زرد پرداختیم.

همچنین اگر دوست دارید بدانید بهترین نوع افزایش سرمایه در بورس چیست، این مطلب بهترین راهنمای شماست؛

در مورد تفاوت بازار پایه نارنجی و زرد و قرمز اگر سوال یا ابهامی دارید، در بخش دیدگاه ها بنویسید تا در اسرع وقت پاسخ دهیم؛

برای دوستانتان بفرستید: