برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

بهترین نوع سکه برای سرمایه گذاری کدام است؟

تا به حال این سوال را داشته اید که چه نوع سکه ای برای سرمایه گذاری مناسب است و بهترین سکه برای خرید و فروش کدام است؟ اگر دوست دارید بدانید بهترین نوع سکه برای سرمایه گذاری کدام است، وارد مطلب درستی شده اید، چراکه در این مطلب سعی داریم تا انواع سکه برای خرید را معرفی و بررسی نماییم و با ذکر مزایا و معایب هر کدام، بهترین نوع سکه برای سرمایه گذاری را خدمت شما معرفی کنیم تا من بعد بدانید که بهترین نوع سکه برای پس انداز کدام است و برای خرید و سرمایه گذاری همان را تهیه فرمایید.

بهترین نوع سکه برای سرمایه گذاری

احتمالا دیگر به این نتیجه رسیده اید که برای حفظ ارزش دارایی های خودمان، باید دارایی هایی به غیر از ریال خریداری کنیم تا بتوانیم ارزش سرمایه و قدرت خرید خودمان را در طول زمان حفظ کنیم. به عنوان مثال خرید طلا و سکه، سهام، ملک و املاک، ارز دیجیتال و متاسفانه دلار یا خودرو جزو مواردی هستند که می توانیم دارایی های خود را آنجا سرمایه گذاری نماییم و سود دریافت کنیم، اما موضوع اصلی اینجاست که اگر به این نتیجه رسیده باشیم که به هر دلیل خرید طلا یا سکه می تواند برای ما گزینه مناسبی باشد، نهایتا سکه بخریم یا طلا؟

حتما بخوانید : سرمایه گذاری در بازار سکه


در ادامه اگر تصمیم گرفتیم که سکه گزینه مناسب تری برای خرید و سرمایه گذاری به حساب می آید، بهترین سکه طلا برای سرمایه گذاری کدام است و در واقع چه نوع سکه ای برای سرمایه گذاری مناسب است؟ در این مقاله قصد داریم ابتدا بسیار کوتاه به این بپردازیم که برای سرمایه گذاری طلا خوبه یا سکه و در ادامه این را بررسی کنیم که اگر خرید سکه مناسب تر است، بهترین نوع سکه برای خرید کدام است، بنابراین اگر این موضوع، ابهام شما هم هست، این مطلب می تواند شما را کاملا رایگان و به زبان ساده راهنمایی کند.

برای سرمایه گذاری طلا خوبه یا سکه؟

همان طور که گفتیم، در ابتدای امر به این می پردازیم که بازار سکه برای سرمایه گذاری بهتر است یا طلا؟ برای پاسخ گویی به این سوال چند معیار اساسی وجود دارد که می بایست در نظر داشته باشیم؛ درست است که ارزش طلا و سکه یکسان است ولی چنانچه قصد دارید سرمایه‌ خود را پس‌ انداز نمایید، بهتر است سکه خریداری کنید، چرا که خرید طلا، مبلغ اضافی به نام اجرت ساخت را به شما تحمیل می کند که جزو ارزش طلا نیست و در زمان فروش آن اجرت ساخت نیز دیگر محاسبه نخواهد شد.

در این خصوص باید گفت که سکه اجرت ساخت ندارد، بنابراین در زمان فروش سکه، سود به مراتب بیشتری برای شما به ارمغان خواهد آمد. به منظور جلوگیری از قاچاق، قیمت طلا در بازار داخل ایران بایستی متناسب با بازارهای بین‌ المللی باشد ولی بازار سکه به علت ضرب سکه‌ ها در ایران، محدودیت هایی این چنینی را ندارد و امکان افزایش قیمت آن نیز وجود دارد، لذا سود حاصل از سرمایه گذاری بر سکه نسبت به طلا می‌ تواند بیشتر باشد. همچنین بررسی روند قیمت سکه و طلا نشان داده که سودآوری سکه برای سرمایه‌ گذاران به مراتب بیشتر از طلا بوده است.

البته که این سرمایه گذاری هم مانند همه بازارها نیازمند دانش و مهارت است و ریسک هایی به همراه خواهد داشت. همان طور که مستحضر هستید، روند قیمتی بازار سکه سالیان اخیر، با نوسانات بسیاری در دوره‌ های کوتاه‌ مدت همراه بوده است، ولی بازار سکه در همه سال‌ ها نمودار مشابهی را ثبت کرده و ارزیابی‌ ها نشان می‌ دهد که در ۱۰ سال اخیر، سرمایه گذاری در بازار سکه حدود ۱۰۰۰ برابر سود به همراه داشته است و این در حالی است که بازدهی طلا به مراتب کم تر بوده است.

حتما بخوانید : حباب سکه و طلا به چه معناست و نحوه محاسبه آن چگونه است؟


سرمایه‌ گذاری در بازار سکه در بازه‌ زمانی بلندمدت ریسک اندکی به همراه خواهد داشت و اگرچه که تحت‌ تأثیر عوامل داخلی و خارجی قیمت آن با نوساناتی همراه خواهد شد، ولی نهایتا روند ثباتی را طی می کند. به زبان ساده نوسان قیمت سکه نسبت به طلا اندکی بیشتر است و شاید یکی از دلایل آن، تأثیرگذاری تورم بر بازار سکه باشد. به صورت کلی بهتر است برای سرمایه گذاری، سکه بخریم و نه طلا! ولی چنانچه قصد خرید طلا برای اهداف سرمایه گذاری و زینتی را به صورت همزمان دارید، طلای ارزان‌ قیمت و بدون اجرت یا طلای دست‌ دوم خریداری کنید که به اصطلاح با یک تیر، دو نشان زده باشید.

برای سرمایه گذاری چه نوع سکه ای بخریم؟

حالا که این طور نتیجه گرفتیم که خرید سکه از طلا بهتر است؛ این سوال در ذهن ایجاد خواهد شد که از بین انواع سکه، بهترین سکه برای سود کدام است؟ سکه امامی، بهار آزادی، نیم سکه یا سایر انواع سکه؟ سرمایه گذاری در سکه به معنی خرید ۵ نوع سکه رایج امامی، تمام بهار آزادی، نیم سکه بهار آزادی، ربع سکه بهار آزادی و سکه گرمی به منظور کسب سود و یا سرمایه‌ گذاری بلندمدت به‌ عنوان پشتوانه مالی است. با ورود به بازار سکه در خواهید یافت که سوددهی سکه در انواع گوناگون آن تفاوت‌ است. به این منظور که جواب سوال برای سرمایه گذاری چه سکه ای بخریم را دریابید، باید نکات زیر را مد نظر قرار دهید:

نوسان قیمت : این را در نظر داشته باشید که نوسان قیمت سکه تمام بهار آزادی از انواع دیگر سکه بیشتر می باشد.

سکه پرتقاضا : بیشترین تقاضا در بازار به سکه امامی آخرین ورژن ضرب شده اختصاص دارد. ربع سکه هم که قیمت‌ های به مراتب پایین‌ تری دارد، همواره تقاضای بالاتری دارد.

سال ضرب سکه : سال ضرب سکه هم در قیمت آن موثر است. در حقیقت تاریخ و نوع سکه نباید در قیمت آن موثر واقع شود. چنانچه به دید کلکسیونی این موضوع را نگاه کنیمف باید سکه با ضرب پایین‌ تر قیمت بیشتری داشته باشد، نه ارزان تر. به هر روی تفاوت قیمت بین سکه‌ های با ضرب سال جدیدتر و قدیمی‌ تر، دیگر یک مکانیزم طبیعی در بازار سکه محسوب می شود.

برای سرمایه گذاری چه نوع سکه ای بخریم

بانک مرکزی ایران اختلاف قیمت میان سکه‌ ها با سال‌ ضرب متفاوت را درست نمی داند و قرار است در راستای حل این مشکل در آینده سال ضرب از روی سکه‌ ها را به صورت کلی حذف کند. بیشتر افراد دنبال سکه‌ هایی می گردند که سال ضرب آن جدیدتر باشد و همین تقاضای زیاد، قیمت آن را افزایش داده و باعث شده حباب قیمتی بیشتری هم نسبت به سکه‌ های قدیمی داشته باشد، لذا بهتر است سکه‌ هایی را خریداری کنید که سال ضرب آن ها از ۱۳۸۶ به بعد باشد، چرا که در زمان فروش این سکه‌ ها را می توانید با قیمت به مراتب بالاتری به فروش برسانید.

حباب سکه : در بین انواع سکه، حباب سکه تمام، به نسبت ربع سکه و نیم سکه بسیار بیشتر است. از طرفی امکان دارد قیمت ربع سکه هم به دلیل تقاضای بالا، حباب داشته باشد، لذا در خرید آن بهتر است جوانب احتیاط را رعایت فرمایید.

سکه سودده‌ تر : برای پاسخ به این سوال که کدام نوع سکه برای سرمایه‌ گذاری بهتر است باید رفتار قیمتی آن ها را در طول سالیان اخیر مورد بررسی قرار دهید، ولی به صورت کلی در نظر داشته باشید که سرمایه‌ گذاری در سکه برای دوره کوتاه مدت بر روی سکه گرمی و ربع‌ سکه سود بالاتری دارد. البته سکه در یک بازه زمانی طولانی سود تضمین‌ شده‌ ای را برای سرمایه‌ گذاران خود به همراه خواهد داشت، به همین خاطر این رفتار برای سرمایه گذاری در سکه در دوره بلندمدت هم می تواند فرهنگ مناسبی برای سرمایه‌ گذاری به حساب آید.

چه نوع سکه ای بخریم ؛ طرح جدید یا قدیم؟

چنانچه تا به امروز در زمینه سکه‌ ها تجربه زیادی کسب نکرده باشید، احتمالا متوجه این موضوع هم نشده اید که وزن یک سکه امامی طرح جدید با وزن یک سکه طرح قدیم بهار آزادی یکسان است ولی متاسفانه این دو با یکدیگر تفاوت قیمتی دارند و حتی در زمینه فروش هم امکان دارد خریداران، تمایل زیادی به خرید سکه های طرح قدیم نداشته باشند.

حتما بخوانید : عوامل موثر بر قیمت سکه در ایران


بنابراین خرید سکه طرح جدید همیشه می تواند انتخاب هوشمندانه‌ تری به حساب آید. البته این را هم مد نظر قرار دهید که بهتر است کلکسیون دارها برای خرید سکه‌ های طرح قدیم اقدام کنند و آن دسته از افرادی که هدف اصلی خود را خرید و فروش و یا کسب سود قرار داده اند، برای خرید سکه‌ های جدید اقدام کنند.

سکه پارسیان برای سرمایه گذاری خوبه؟

همانطور که در پیشتر هم گفتیم، فرق میان سرمایه ‌گذاری در بازار سکه و طلا خیلی زیاد نیست، ولی به صورت کلی در نظر داشته باشید که سکه پارسیان یک سکه به حساب نمی آید! سکه پارسیان بیشتر از این که در گروه سکه‌ ها قرار بگیرد، به دسته بندی انواع طلاها تعلق دارد. البته که سکه‌ پارسیان طلا است و بنابر برخی از شباهت‌ هایی که با سکه‌ ها دارد، بیشتر نام آن را در گروه سکه‌ ها مشاهده می کنیم. نکته مهمی که در مورد سکه های پارسیان مطرح است اینجاست که این سکه ها در وزن های گوناگون تهیه می شوند و نمی‌ توان گفت که یک وزن ثابت دارند.

حتما بخوانید : خرید و فروش سکه و طلا در بازار بورس


در واقع همین موضوع موجب شده است تا شما بتوانید متناسب با نوع بودجه خود، برای خرید انواع این سکه ها اقدام نمایید. معیارهایی که موجب ایجاد تفاوت بین سکه‌ های پارسیان و دیگر سکه ها می‌ شوند، وزن و عیار سکه‌ های پارسیان می باشد. البته توجه به این نکته هم الزامی است که چنانچه در مورد خرید سکه پارسیان شک دارید، باید در نظر داشته باشید که نهایتا شما در حال خرید طلا هستید و مطمئنا با گذشت زمان و افزایش قیمت طلا، شما هم به سود مورد نظر خود دست پیدا خواهید کرد.

آیا سکه گرمی بخریم؟

در خصوص با خرید سکه یک گرمی برای سرمایه گذاری باید در نظر داشت که سکه‌ یک گرمی با افزایش قیمت طلا و کاهش قدرت خرید مردم، از سال ۱۳۹۰ روانه بازار طلا و سکه ایران شد و طرفداران بسیاری هم به سمت خود جذب کرد. سکه‌ ۱ گرمی هم مانند دیگر سکه‌ های طلا، ۲۲ عیار است، لذا با سکه‌ پارسیان متفاوت است. سکه‌ یک گرمی با عیار بیشتر و قیمت مناسب‌ تر به نسبت پارسیان و با رعایت استانداردهای ضرب سکه وارد بازار طلا شده است و بهتر است به جای سکه‌ پارسیان، برای سرمایه گذاری، این سکه های گرمی را مورد توجه خودتان قرار دهید.

نكات مهم در خريد سكه

  1. سال ضرب سکه هم در قیمت آن تاثیرگذار است.
  2. نوسان قیمت سکه تمام بهار از سایر انواع سکه به مراتب بالاتر می باشد.
  3. ربع سکه به دلیل قیمت‌ های پایین‌ تر، همواره تقاضای خرید بسیار بالایی دارد.
  4. حباب سکه گرمی نسبت به ربع سکه، نیم و حتی تمام سکه بسیار بالاتر است.
  5. سکه امامی آخرین ورژن ضرب شده، به صورت معمول بالاترین تقاضا را در بازار به خود اختصاص می دهد.
  6. تاریخ ضرب تمامی انواع سکه های جدید، باید از سال ۱۳۸۶ به بعد باشد، وگرنه در زمان فروش، طلافروشان قیمت پایین تری را برای خرید در اختیارتان قرار خواهند داد.
  7. بهتر است سکه پهلوی خریداری نکنید، چرا که به شما گران میفروشند و در زمان خرید نیز ارزان میخرند و حتی امکان دارد خریداری برای سکه های خود پیدا نکنید!
  8. در شرایط معمولی بازار نیز این امکان وجود دارد که قیمت ربع سکه و سکه های گرمی، به دلیل تقاضای زیاد، حباب زیادی داشته باشد.

نتیجه گیری و کلام پایانی

ابتدا این سوال را داشتیم که برای سرمایه گذاری چه سکه ای بخرم ولی در ادامه کم کم به جواب این موضوع رسیدیم. به صورت کلی در ذهن داشته باشید که سکه همواره در طول یک سال کامل، نوسان قیمت ثابتی را تجربه نخواهد کرد، بنابراین با کاهش قیمت آن در برخی دوره‌ ها ناامید نشوید و همین طور افزایش قیمت های کوتاه مدتی آن نباید استراتژی اصلی سرمایه گذاری شما را برهم بزند و یا کاری کند که تصمیمات احساسی اتخاذ کنید.

لذا باید بهترین سکه در بازار را شناسایی کنید و روی آن به صورت بلندمدت سرمایه گذاری کنید و به آن اجازه دهید در طول زمان افزایش قیمت خود را داشته باشد. نکته آخر این که وقتی وارد دنیای معامله گری در بازارهای مالی می شوید، ابتدا باید تجربه کسب کنید و در ادامه باید احساسات را کنار گذاشته و مثل یک ربات خرید و فروش کنید تا ریسک سرمایه گذاری خود را تا حدود زیادی کاهش داده باشید.

همان طور که در ابتدای مطلب قول داده بودیم، در این مطلب سعی کردیم در راستای انتخاب بهترین نوع سکه برای سرمایه گذاری شما را یاری کنیم.

همچنین اگر دوست دارید روش های سرمایه گذاری در طلا با سود بالا را هم یاد بگیرید، این مطلب به کارتان می آید.

با تمام این توضیحات، الان نظر شما در مورد بهترین سکه برای سرمایه گذاری چیست؟

برای دوستانتان بفرستید: