برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

بهترین تایم فریم برای ارز دیجیتال کدام است؟

تایم فریم یا همان بازه زمانی، دوره زمانی است که ما تعیین می کنیم تا کندل های یک دارایی ایجاد شود. به عنوان مثال در تایم فریم روزانه، ما کندل های قیمتی یک ارز دیجیتال را در طول آن روز معاملاتی مشاهده می کنیم و این تایم فریم می تواند چند ساله و یا چند دقیقه ای باشد و این بستگی به استراتژی معاملاتی ما دارد. حال که فهمیدید تایم فریم چیست باید بدانید که بهترین تایم فریم برای ارز دیجیتال کدام است. البته بهترین تایم فریم برای ارز دیجیتال به استراتژی ما وابسته است و نمی توان نظر کلی در مورد بهترین تایم فریم برای ارز دیجیتال در نظر گرفت ولی به صورت کلی می توان گفت که چه تایم فریم هایی برای چه افرادی مناسب ترند یا چه تایم فریم هایی را در چه بازاری استفاد کنیم، می تواند سوددهی به مراتب بیشتری داشته باشد.

بهترین تایم فریم برای ارز دیجیتال

در حقیقت تایم فریم یا دوره تناوب قیمت مدت زمانی است که در طول آن، میله قیمت که همان کندل نام دارد، در نمودار قیمت تشکیل می شود. این بازه زمانی به اطلاعات موجود بستگی دارد؛ برای مثال چنانچه تایم فریم ۵ دقیقه را برای خود انتخاب کنید، هر کندل، نشان دهنده تغییرات قیمت در همان ۵ دقیقه خواهد بود.

با استفاده از تایم فریم یا بازه زمانی می‌ توانید برشی از زمان دلخواه را ملاحظه فرمایید و برای تحلیل و بررسی آن اقدام کنید. رمزارزها در بازار ارزهای دیجیتال محبوبیت بسیاری دارند و چنانچه بتوان ارزهایی مثل بیت کوین و اتریوم را در تایم فریم‌ های کوتاه‌ تر مورد تحلیل قرار داد، دستیابی به بهترین نتیجه بسیار ساده تر خواهد شد.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز ۱۰ درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

ثبت نام رایگانسرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


تایم فریم به صورت کلی مقدار ریسک در معامله و مدت زمانی که نیاز است تا نتیجه تحلیل و معامله تریدر معلوم گردد را نمایش می‌ دهد. برای مثال چنانچه یک معامله گر بازه زمانی هفتگی را برای تحلیل انتخاب نماید، ریسک کمتری را به جان می خرد و برای کسب سود بایستی چند هفته صبر کند تا به هدف خود دست یابد، ولی چنانچه تریدری تایم فریم ۱ دقیقه را برگزیند، می‌ تواند نتیجه معامله خود را در چند دقیقه بعد مشاهده نماید. البته باید در نظر داشت که تحلیل در این بازه زمانی و معامله در آن ریسک بالایی به همراه خواهد داشت، لذا هر چقدر در تایم فریم‌ های کمتر خرید و فروش انجام دهید، ریسک به مراتب بیشتری را متحمل شده اید.

با استفاده از تایم فریم‌ ها قابلیت شناسایی سطح‌ های اصلی از جمله حمایت و مقاومت در نمودار وجود دارد. همین طور می توان از آن ها به منظور تایید روندها بهره برد. سطوحی مقاومتی که در تایم فریم ۱ ساله دیده می شود، بسیار بهتر و مهم‌ تر از تایم فریم ۱ دقیقه‌ ای می باشد، چرا که تنها برای چند ساعت یا چند دقیقه معتبر خواهد بود. معامله گری به موفقیت دست پیدا خواهد کرد که بتواند در اوج سود و معاملات خود، تمرکز کافی داشته و با منطق تصمیمی بگیرد و بتواند ریسک خود را مدیریت و کنترل نماید.

شاید به صورت کلی بتوان این طور گفت که استفاده از چند بازه یا تایم فریم می‌ تواند بهترین گزینه باشد؛ به خاطر این که احتمال موفقیت شما افزایش خواهد یافت و از معاملات بی‌ فایده و در خلاف بازار دور می مانید. به احتمال زیاد بر اساس توضیحاتی که ارائه کردیم، متوجه شده اید که معامله گری که در تایم فریم‌ های پایین فعالیت می کند، بایستی از قدرت تصمیم‌ گیری سریعی برخوردار باشد.

ولی آن دسته از افرادی که در بازه زمانی بالاتر فعالیت می کنند، فرصت به مراتب بیشتری در راستایی بررسی داده‌ ها در اختیار دارند. همچنین از دیگر مواردی که باید به آن توجه کنید، رعایت کردن تناسب بین حرکت بازه‌ های زمانی و تطابق دادن پیش‌ بینی‌ ها از حرکت‌ ها در تایم فریم می باشد. در بخش بعدی انواع تایم فریم ها در بازارهای مالی را مورد برررسی قرار داده ایم.

انواع تایم فریم در بازارهای مالی

حال با مفهوم تایم فریم آشنا شدید، در این بخش قصد داریم به معرفی انواع تایم فریم‌ ها در بازارهای مالی اشاره کنیم تا بتوانید مطابق با خصوصیت معامله‌ گری خود، در بازه زمانی مورد نظر برای معامله رمزارزها اقدام نمایید. بر اساس برنامه تریدی که برای خود چیده اید، باید تایم فریم را نیز تعیین فرمایید. اغلب تریدرها معاملات خود را به سه گروه اصلی تقسیم بندی می کنند که به شرح زیر می باشند؛

  1. تایم فریم کوتاه‌ مدت : معاملات در یک روز ایجاد و در همان روز بسته خواهند شد که به این نوع معاملات، معاملات در بازه زمانی کوتاه مدت گفته می شود. در این استراتژی، معامله گر فقط چند ساعت از زمان خود را به معامله می پردازد و ادامه روز را می‌ تواند به تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی بپردازد. چنانچه می خواهید این نوع تایم فریم را برای انجام معاملات خود مورد استفاده قرار دهید، بهتر است از بازه‌ های زمانی ۱ و ۴ ساعته و ۱۵ دقیقه‌ ای استفاده نمایید.
  2. تایم فریم میان‌ مدت : به معامله گرانی که از تایم فریم‌ های میان‌ مدت بهره می گیرند، Swing می گویند که به معنای تاب خوردن است! توجه داشته باشید که این استراتژی زمان به مراتب بیشتری را نیاز خواهد داشت. حدودا چند روز تا حداکثر دو هفته. در این بازه زمانی انتظار می‌ رود که ۱۰ تا ۱۵ درصد بازه نوسانی داشته باشند. برای این گروه از افراد تایم فریم‌ های هفتگی، روزانه و ۴ ساعته می تواند گزینه مناسب تری باشد که در بدترین شرایط نیز می‌ توانند از بازه زمانی ۱ ساعته بهره ببرند.
  3. تایم فریم بلندمدت : آن دسته از تریدرهایی که این تایم فریم را مورد استفاده قرار می دهند، به صورت معمول معاملات خود را حداقل تا ۱۵ روز باز می‌ گذارند که این روند می‌ تواند تا چند ماه نیز به طول بی انجامد. این افراد بهتر است از بازه‌ های زمانی ماهانه، هفتگی، روزانه بهره بگیرند که هر معامله حداقل ۳۰ درصد بازدهی مالی را برای معامله گر به همراه خواهد داشت.

انواع تایم فریم در نمودارهای قیمت

  • ۱ دقیقه یا M1 به معنی تغییرات قیمت در طول ۱ دقیقه
  • ۵ دقیقه یا M5 به معنی تغییرات قیمت در طول ۵ دقیقه
  • ۱۵ دقیقه یا M15 به معنی تغییرات قیمت در طول ۱۵ دقیقه
  • ۳۰ دقیقه یا M30 به معنی تغییرات قیمت در طول ۳۰ دقیقه
  • ۱ ساعت یا H1 به معنی تغییرات قیمت در طول ۱ ساعت
  • ۴ ساعت یا H4 به معنی تغییرات قیمت در طول ۴ ساعت
  • ۱ روز یا Daily به معنی تغییرات قیمت در طول ۱ روز
  • ۱ هفته یا Weekly به معنی تغییرات قیمت در طول ۱ هفته
  • ۱ ماه یا Monthly یعنی تغییرات قیمت در طول ۱ ماه

کدام تایم فریم بهتر است؟

یکی از اشتباهاتی که افراد مبتدی در بازار رمزارزها و در زمان معاملات انجام می دهند، انتخاب اشتباه تایم فریم می باشد! آن ها از تایم فریم‌ های کوتاه‌ مدت استفاده می کنند و به علت بی‌ تجربگی، با شکست مواجه می شود که در نهایت به فاصله گرفتن آن ها از بازارهای مالی منتهی می شود. در واقع ساده ترین و بهترین روش برای تشخیص تایم فریم مناسب، رسیدن به این درک است که واقعا چه نوع معامله گری هستید و شخصیت معاملاتی شما به چه صورت است؟ برای مثال این طور فرض کنید که من در تایم فریم هفتگی بهترین عملکرد را از خودم نشان داده ایم و در تایمر فریم‌ های پایین‌ تر قادر نیستم عملکرد مثبتی از خودم نشان دهم.

حتما بخوانید : نوسان گیری ارز های دیجیتال چگونه است؟


ولی فرد دیگری از تایم فریم‌ های ۱۵ دقیقه‌ ای و ۱ دقیقه‌ ای بهره می گیرد و بهترین نتیجه را کسب می کند. این دلیل نمی شود که من اگر نمی‌ توانم در بازه زمانی پایین کار کنم، بنابراین ترید برای من مناسب نمی باشد، بلکه هر شخصی استراتژی معاملاتی خود را دارد که باید آن را محترم دانست. برای این که بتوانید خصوصیات معماله گری خود را پیدا کنید، در ابتدای کار می‌ توانید انواع تایم فریم‌ ها را امتحان نمایید و زمانی را برای آزمون خطای این موضوع اختصاص دهید.

انواع معاملات در ارزهای دیجیتال کدام ‌اند؟

معاملات روزانه : در این استراتژی معاملات به صورت روزانه انجام می شوند. آن دسته از افرادی که این نوع معامله را مورد استفاده قرار می دهند، به دنبال دریافت سود در بازه زمانی بسیار کوتاهی هستند. معامله گران روزانه از تایم فریم‌ های ساعتی بهره می گیرند و امکان دارد در ماه بیشتر از ۱۰ بار معامله داشته باشند.

معاملات اسکالپ : کسی که این نوع معاملات را مورد استفاده قرار می دهد، تنها چند ثانیه و یا چند دقیقه وقت خود را به معامله اختصاص می دهد. این روش یکی از بهترین روش‌ های سودآوری به حساب می آید که به مهارت زیادی نیاز دارد. معاملات اسکالپ زمان بالایی از معامله گر خواهد گرفت و روش کار نیز بدین صورت است که تریدر با حجم بالایی از ارز دیجیتال یا سهام و … در نقطه از بازار ورود پیدا می‌ کند و تنها چند دقیقه زمان نیاز خواهد داشت تا از بازار خارج شود.

در مورد این روش باید گفت که به همان اندازه که سود بالایی می توانید با استفاده از آن کسب کنید، ریسک سرمایه گذاری و انجام معامله نیز در آن به شدت بالاست. اگر دوست دارید بدانید اسکالپ تریدینگ چیست و معاملات اسکالپ در ارزهای دیجیتال چگونه است این مطلب به شما کمک می کند.

معاملات مومنتوم یا شتاب حرکت : معامله گری که این نوع معامله را مورد استفاده قرار می دهد، برای خرید ارزهای دیجیتالی اقدام می کند که قیمت آنها صعودی و در حال افزایش است. در واقع او صبر می‌ کند تا ارزهای به اوج قیمتی خود برسند تا آن ها را به فروش برساند. ریسکی که امکان دارد معامله گر را در معرض تهدید قرار دهد، ورود زود هنگام و خروج دیر از بازار می باشد. جالب است بدانید مدت زمانی که این نوع معامله از تریدر می‌ گیرد، تنها چند ساعت در روز است.

هودل کردن : هودل به معنای خرید ارز دیجیتال و نگهداری آن به صورت طولانی مدت است، به صورتی که شما به زمان فروش آن فکر نکنید. از مهم‌ ترین تحلیل‌ ها یعنی تحلیل فاندامنتال و تحلیل تکنیکال روی این استراتژی تاثیرگذاری بالایی دارند. به این منظور که بتوانید در روز معامله سریعی را برای خود انجام دهید، کافی است تا نمودار ۵ دقیقه‌ ای را مشاهده نمایید.

حتما بخوانید : نوسان گیری در بازار فارکس به زبان ساده


چنانچه این روش را مورد استفاده قرار دادید، بنابراین از روش اسکالپ استفاده کرده اید. چنانچه قصد دارید این روش را پیش بگیرید، به تایم فریم ۱۵ دقیقه‌ ای، ۳۰ دقیقه ای و ۱ ساعته نیاز خواهید داشت. به صورت کلی استفاده از تایم فریم‌ های بالاتر مانند ۴ ساعته، روزانه و هفتگی برای سرمایه‌ گذاری‌ های بلند مدت تر، گزینه های مناسب تری خواهند بود.

تایم فریم مناسب در ارز دیجیتال

معاملات موقعیت : معامله گر در این روش یک دارایی را می خرد و در میان مدت و در طول چند ماه یا چند سال آن را نزد خود نگه می‌ دارد. بازه‌ های زمانی هفتگی و ماهانه برای این نوع معاملات مناسب هستند.

معاملات سوینگ : معامله گران از این نوع معامله در راستای کسب سود در یک رمزارز یا سهام در مدت‌ زمان کوتاه‌ مدت و میان‌ مدت استفاده می‌ نمایند. مدت زمانی که تریدر امکان دارد مشغول انجام معامله باشد، چند روز تا چند هفته است. تحلیل فاندامنتال در این نوع از معاملات بسیار حائز اهمیت است.

عوامل موثر بر انتخاب تایم‌ فریم در معاملات رمزارزها

انتخاب یک تایم‌ فریم به منظور بررسی رفتار قیمت رمزارزها به سبک سرمایه‌ گذاری معامله گران بسیار وابستگی دارد، اما با این وجود یکی از شاخصه‌ هایی که بر انتخاب تایم‌ فریم اثرگذار است، افق زمانی سرمایه‌ گذاری شخص می باشد، برای مثال استراتژی شخصی که افق سرمایه‌ گذاری کوتاه‌ مدت دارد با شخصی که به دنبال سرمایه‌ گذاری بلندمدت است، مطمئنا متفاوت خواهد بود.

حتما بخوانید : چنگال اندروز در تحلیل تکنیکال – آموزش تصویری چنگال اندروز در تحلیل تکنیکال


بنابراین می توان این طور گفت که این دو نفر تایم‌ فریم یکسانی را انتخاب نمی کنند. در کنار این موضوع عوامل دیگری مثل روش تحلیل، مدیریت ریسک و نگاه افراد به سرمایه‌ گذاری نیز در انتخاب تایم‌ فریم اهمیت بسیاری دارد.


نتیجه گیری و کلام پایانی

در این مطلب یاد گرفتیم که تایم فریم چیست و چه نقشی در مبانی تحلیل تکنیکال ایفا می کند. استفاده از تایم فریم سلیقه‌ ای است و نمی‌ توان قانونی در مورد آن در نظر گرفت که همه افراد باید از این تایم فریم استفاده کنند و سود خوبی را هم به دست آورند. در مسیر تشخیص بهترین تایم فریم برای انجام معاملات خود، حتما به انواع تایم فریم‌ ها توجه کنید و مسیر خود را برای ترید تعیین فرمایید تا در مسیر حرکت، سردرگمی به سراغ شما نیاید.

به صورت خلاصه بهترین روش برای انتخاب تایم‌ فریم مناسب این است که با توجه به خودشناسی که دارید، بهترین گزینه را برگزینید. چنانچه شما فرد صبوری به حساب می آیید و توانایی رصد کردن نمودارهای یک‌ ساعته را دارید، می‌ توانید از آن استفاده نمایید، ولی چنانچه چک کردن یک نمودار یک ساعته از تحمل شما خارج است و شما را برآشفته می کند، بهتر است که نمودار ۱۰ دقیقه‌ ای را ملاحظه کنید، ولی این را از یاد نبرید که برای بررسی روند صعود و یا نزول قیمت یک رمزارز به زمان نیاز دارید و عجله کردن در این مسیر به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

همان طور که در ابتدای مطلب قول دادیم، موضوع تشخیص بهترین تایم فریم برای ارز دیجیتال را برای شما بررسی کردیم. 

اگر بین سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال و بورس ایران گیر کرده اید، مطلب آموزش امواج الیوت پر از نکات جذاب و خواندنی و راهنمایی های ساده برای شماست.

برای دوستانتان بفرستید: