برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

اکسپرت نویسی چیست

آیا می دانید اکسپرت نویسی چیست و چطور می توانید از آن برای دستیابی به اهداف معاملاتی خود استفاده کنید؟ در این مطلب ابتدا به این می پردازیم که اکسپرت نویسی چیست و چطور کار می کند و در ادامه تمام نکاتی که در مورد اکسپرت نویسی در بازارهای مالی باید بدانید را به شما آموزش خواهیم داد؛ پس اگر دوست دارید همه چیز درباره اکسپرت نویسی را یاد بگیرید، همین الان این مطلب را بخوانید تا به زبان ساده یاد بگیرید که اکسپرت نویسی چیست و چطور قادرید از آن برای کسب سود استفاده کنید.

اکسپرت نویسی چیست

در بازار معاملاتی بورس، تحلیل بازار سهام گوناگون امری وقت گیر و طاقت‌ فرساست، به این خاطر که تحلیل یک بزار نیست هزاران سهام در بازار بورس همیشه در حال معامله هستند، ولی این که بدانیم چه سهامی را چه وقتی خریداری کنیم و چه زمانی برای فروش آن اقدام کنیم، ریسک بسیاری به همراه خواهد داشت؛ لذا به منظور کاهش ریسک معاملات به بعضی از ابزارها نیاز خواهیم داشت. اکسپرت نویسی روشی است که با کمک آن سهام‌ داران و تریدرها قادرند به سهام‌ مدنظر خود با در نظر گرفتن فاکتورهای خاص دسترسی یابند. جالب است بدانید که بیشتر تریدرها به استفاده از تکنیک‌ های شناخته شده و استراتژی‌ های پرطرفدار تمایل دارند و برای تحلیل تکنیکال خود از آن‌ ها بهره می‌ برند و با پیش بینی بازار به سود لازم دست پیدا می کنند.

ولی بعضی مواقع برخی تریدرها به ادامه دادن راه با استراتژی شخصی خودشان تمایل دارند و در اینجاست که اکسپرت نویسی می تواند راهگشا باشد. اکسپرت در لغت به معنای “متخصص و کارشناس” است. شرکت متاکوتز و سازنده پلتفرم متاتریدر، امکاناتی را در نرم افزار متاتریدر لحاظ کرده است که معامله گران می توانند استراتژی خود را با نوشتن کدهایی که برای این نرم افزار، قابل اجراست، به یک برنامه اجرایی تبدیل کنند تا نرم افزار بر مبنای کدهای نوشته شده، دقیقا و مو به مو استراتژی نوشته شده را اجرایی نماید.

حتما بخوانید : نرم افزار تحلیل تکنیکال اتوماتیک


به منظور نوشتن اکسپرت می بایست از یک محیط ویرایش به اسم MetaEditor استفاده نمود که در بخش نوار ابزار متاتریدر قابل دسترسی است و محیط ویرایش آن شبیه محیط ویرایش در زبان های برنامه نویسی تحت ویندوز است. به منظور نوشتن یک برنامه اکسپرت می بایست مثل یک زبان برنامه نویسی عمل کرد. این نرم افزار شامل زبان برنامه نویسی مخصوص خود به اسم MQL3 برای نرم افزار متاتریدر ۳ که گرامر آن شبیه کدهای زبان برنامه نویسی پاسکال بود و نیز زبان MQL4 برای نرم افزار متاتریدر ۴ که گرامر آن شبیه کدهای زبان C و C می باشد.

شرکت متاکوتز اعلام کرده که نسخه MQL5 برای نرم افزار متاتریدر ۵ رو بزودی در دسترس تریدرها قرار خواهد داد. شایان ذکر است که این زبان ها قابلیت تولید نرم افزار مثل دیگر زبانهای برنامه نویسی جهت اجرای تحت ویندوز یا سایر سیستم عامل ها را ندارند و تنها پلتفرمی برای استفاده در نرم افزار متاتریدر هستند و البته با استفاده از این زبان علاوه بر اکسپرت میتوان جهت ساخت اندیکاتنورهای شخصی و سفارشی و همچنین اسکریپت های کاربردی اقدام کرد. در ادامه مطلب یاد خواهیم گرفت که اکسپرت و اکسپرت نویسی چیست و چگونه اکسپرت‌ های مناسب معاملات را در راستای دستیابی به سود مورد استفاده قرار دهیم، پس همچنان با کد بورسی همراه بمانید؛

اکسپرت چیست ؟

اکسپرت یا همان Expert در لغت به معنای متخصص است. در واقع اکسپرت نوعی وسیله برای اجرا کردن برنامه‌ ها و استراتژی‌ های خود روی متاتریدر به حساب می آید. بعضی مواقع با وجود بزرگ بودن امکانات حرفه‌ ای متاتریدر، تریدر هنوز برنامه‌ ها و دستور‌هایی دارد که باید آن‌ ها را به شکلی وارد متاتریدر کند. اکسپرت در این زمان ها تریدر را کمک خواهد کرد تا بتواند استراتژی معاملاتی خاص خود را وارد متاتریدر کند و آن ها را مورد استفاده قرار دهد. جالب است بدانید که این کار از طریق نوشتن کد‌هایی انجام می شود که روش‌ های مورد نظر تحلیل گران و معامله‌ گران را به یک برنامه تحت اجرا تبدیل می نماید.

اکسپرت نویسی هم بر همین اساس به نوشتن کد‌ها و دستوراتی می‌ گویند که برای آسان سازی معاملات روی متاتریدر نوشته می‌ شوند تا برنامه‌ های شخصی سازی شده تریدرها، وارد متاتریدر شود. نوشتن این کد‌ها به دانش تخصصی احتیاج دارد و این کار توسط همه افراد امکان پذیر نیست. اکسپرت نویسی در متاتریدر، بخش مخصوص به خود را داراست و علاقه‌ مندان قادرند وارد این بخش شده و کد‌های اکسپرت خود را وارد نمایند.

بدین شکل که از نوار ابزار‌ها وارد بخش متاادیتور می شوید و برنامه مورد نظر خود را از طریق کد وارد می‌ کنید تا متاتریدر این برنامه را در دستور اجرا قرار بدهد. این کار دقیقا مانند سایر کد نویسی‌ هاست و ایده‌ ها به کد‌هایی تبدیل می‌ شوند که این کد‌ها خود وارد برنامه می‌ شوند و بر اساس دستور وارد شده اجرا می‌ شوند. با اکسپرت نویسی در حقیقت به فضای متاتریدر، حالت ایده آل خودتان را می‌ بخشید و نوعی اندیکاتور شخصی می‌ سازید که روش‌ های خاص معاملاتی شما را اجرا می نماید.

اکسپرت نویسی چطور کار می کند؟

در حقیقت با نوشتن کد‌های دستوری و وارد کردن آن‌ ها، برنامه‌ های شخصی خودتان را وارد متاتریدر می کنید و به این فرآیند اکسپرت نویسی گفته می شود. ولی به صورت کلی، نحوه کارکرد اکسپرت چگونه است؟ بعضی مواقع، دستوراتی که به صورت اکسپرت در می‌ آیند، شامل همه چیز می‌ شود و عملا تریدر به بررسی دقیق و واکنش خاصی احتیاجی نخواهد داشت. در این گونه اکسپرت نویسی‌ ها، خود متاتریدر تحلیل‌ های لازم را در دستور کار قرار می دهد و بر اساس دستور داده شده در صورت مشاهده فرصت مناسب، معامله باز و بسته خواهد کرد.

حتما بخوانید : کسب درآمد ارزی – ۱۱ مدل از بهترین راهکارها و روش ها


گفتنی است که در این گونه اکسپرت‌ ها که به آن اکسپرت‌ های هوشمند گفته می شود، برنامه به حساب شما دسترسی کامل دارد و در زمان معامله از آن کسر یا به آن اضافه خواهد کرد. در نوعی دیگر از کد‌های اکسپرت، برنامه تحلیل‌ های لازم را انجام می‌ دهد و طبق کد‌ها و دستورات وارد شده، فرصت‌ های مناسب را پیدا می‌ کند، ولی بدون اطلاع شما وارد معامله نخواهد شد و این کار به وسیله خود شما می بایست انجام گردد.

چرا اکسپرت‌ ها تا این اندازه محبوبیت پیدا کردند؟

بین سهامداران بازار بورس، استفاده از اکسپرت‌ ها تجربه‌ ای لذت‌ بخش است، به این دلیل که در زمان تحلیل بازار سهام صرفه جویی خواهد شد. از دیگر نقاط قوت اکسپرت‌ ها می توان به عملکرد یکسان در هر بار استفاده از آن ها اشاره کرد. قابلیت دیگر آن‌ ها انجام معاملات ریاضی سریع و انجام فرایند برنامه‌ ریزی‌ شده در عرض چند دقیقه است. اکسپرت‌ ها می توانند هم زمان چند حساب را مدیریت نمایند. همچنین استرس و هیجانات بسیاری از سرمایه‌ گذاران در زمان معامله کم تر خواهد شد و به‌ کمک اکسپرت‌ ها می‌ توانند معاملات به مراتب کم ریسک تری را انجام دهند.

از دیگر مزایای، کنترل حس طمع بسیاری از سهامداران در زمان انجام معاملات است و به شکل ۲۴ ساعته نیز قادرند معاملات را انجام دهند. دانستن ریسک‌ های استفاده از اکسپرت‌ ها در کنار نقاط قوتی که اشاره کردیم، شما را کمک می کند تا میزان اشتباهات را تا حدود بسیار زیادی کاهش دهید تا دچار ضرر نشوید و یا مقدار آن کاهش پیدا کند. نخست این که پیش از اعمال هر فیلتری از درستی آن اطمینان حاصل کنید. امکان دارد بعضی اکسپرت‌ ها عمل نکنند یا بدتر از آن ناقص باشند و اشتباه عمل کنند و به‌ جای سود شما را دچار ضرر کنند!

لذا به منظور جلوگیری از هرگونه اشتباه، می‌ توانید اکسپرت‌ ها را ابتدا روی حساب کاربری دمو امتحان کنید و در ادامه آن ها را وارد حساب اصلی خود استفاده نمایید و درصورت نداشتن اطلاعات کافی اکسپرت نویسی با اکسپرت نویس متخصص مشورت و همکاری کنید تا به‌ کمک آن بتوانید مرحله به مرحله یک اکسپرت صحیح طراحی فرمایید.

انواع اکسپرت ها کدامند؟

اکسپرت ها به دو دسته مجزا تقسیم می شوند؛ اکسپرت های تمام اتوماتیک و اکسپرت های نیمه اتوماتیک که هر کدام را توضیح خواهیم داد؛

  1. اکسپرت های تمام اتوماتیک یا هوشمند : این دسته از اکسپرت ها تمامی امور تحلیل و بررسی بازار را به شکل خودکار انجام می دهند و در صورت پیدا کردن فرصت مناسب، اصطلاحا معامله را جوش می دهند. اکسپرت های معاملاتی تمام اتوماتیک می بایست با احتیاط مورد استفاده قرار گیرند، چرا که دسترسی کامل به حساب معاملاتی شما دارند و چنانچه خطایی در عملکرد آن رخ دهد، این امکان وجود دارد که بسیار متضرر شوید. برای مثال چندین ماه پیش یکی از کابران، اکسپرتی بر روی حساب دلاری خود اجرا کرد که این اکسپرت مشکل کوچکی در طراحی داشت و این امر موجب می شد تا در زمانی خاص، با هر اپدیت قیمت یک معامله جدید باز و بسته کند. جالب اینجاست که کاربر پس از یک ساعت متوجه وجود چنین مشکلی شده بود اما بیش از ۸۰۰ معامله بر روی حساب انجام شده بود که باعث خسارت ۴۰۰ دلاری شده بود!
  2. اکسپرت های نیمه اتوماتیک یا کاربردی : این دسته از ربات های معامله گر، به صورت معمول به عنوان یک ابزار کمکی مورد استفاده قرار می گیرند. برای مثال روش مدیریت سرمایه شما به شکلی است که نیاز دارد پس از ورود به یک معامله، تا چندین ساعت بازار رصد کنید. اینجاست که وظیفه این کار اکسپرت انجام می دهد به این شکل که شما ترید اصلی را انجام می دهید و مدیریت مابقی امور به اکسپرت واگذار خواهید کرد.

آموزش اکسپرت نویسی mql4

همان طور که پیش تر هم اشاره کردیم، اکسپرت نوعی ابزار با عنوان ربات معامله‌ گر می باشد که به آن فاکتورها و دستورات خاصی می‌ دهید تا به‌ جای شما، برای تحلیل و مرتب‌ کردن سهام‌ دلخواه در عرض چند دقیقه اقدام کند، ولی باید در نظر داشته باشید خود فرایند اکسپرت نویسی فرایندی سخت و نیازمند دانش بالاست که در این بخش قصد داریم به آن اشاره کنیم. در سال ۲۰۰۵ اولین ورژن نرم‌ افزار متاتریدر ۴ به وسیله شرکت روسی MetaQoutes و در سال ۲۰۱۰ دومین ورژن متاتریدر طراحی شد که جزو نرم‌ افزارهایی است که با استفاده از آن می‌ توانید چندین کار انجام دهید و اکسپرت نویسی یکی از خدمات این برنامه است.

  1. در ابتدای امر می بایست ورژن متاتریدر را انتخاب کنید و وارد برنامه شده و در ادامه وارد قسمت meta editor شوید.
  2. در ادامه در بخش file گزینه new را انتخاب نمایید.
  3. پنجره‌ ای برای شما باز می‌ شود که شامل گزینه‌ هایی مثل expert advisor ،custom indicator ،script و سایر گزینه‌ هاست.
  4. گزینه expert advisor را انتخاب و سپس دکمه Next را بزنید.
  5. صفحه‌ ای حاوی تعدادی باکس‌ باز می‌ شود که باید نام اکسپرت را وارد کرده و از موارد دیگر عبور ‌کنید و دکمه Next را کلیک می کنید.
  6. تمام صفحات را بدون تیک‌ زدن هیچ گزینه‌ ای و با زدن دکمه Next رد کنید تا به گزینه Finish برسید.
  7. در ادامه وارد فضای نوشتن اکسپرت می‌ شوید که فضایی ساده بوده و از چند بخش تشکیل شده است. بخش اول مربوط به تعاریف است؛ مثل تعاریف اندیکاتورها و تعاریف فایل‌ هایی که قصد اوردرگرفتن آن‌ ها را دارید. در قسمت دوم می بایست متغیرها و توابع آن‌ ها را وارد نمایید؛ مثل متغیرهای حد ضرر، حد سود یا متغیر تعداد سفارشات.

قسمت سوم خود دارای سه بخش است که هر کدام از آن‌ ها مربوط به عملکرد ربات یا اکسپرت شما در زمان اجرا و خروج از آن است و بخش سوم که حائز اهمیت ترین قسمت اکسپرت به حساب می آید، وارد کردن متغیرهایی است که تیک قیمت را در چارت نشان می‌ دهد؛ به عنوان مثال برای اوردرگیری، می بایست توابع مربوط را در این بخش وارد کنید.

حتما بخوانید : بازار cfd چیست و چطور کار میکند؟


دو گزینه کاربردی در فرایند کدنویسی یا اکسپرت نویسی وجود دارد؛ گزینه compile در وسط نوار بالا که با زدن آن تعداد ارورهای موجود در نوشتن کدها را در پایین صفحه نمایش می‌ دهد و با کلیک روی هر کدام از ارورها ستون و خط مربوط به همان ارور را نشان می‌ دهد تا جست‌ و جو برای ارور برای شما راحت‌ تر باشد. گزینه بعدی آیکون پلی در وسط نوار بالا و به رنگ سبز است که با زدن آن ربات روی حساب شما اجرا می‌ شود.

نقاط قوت و ضعف اکسپرت نویسی

اکسپرت نویسی مثل هر چیز دیگر یکسری نقاط قوت و ضعف دارد که نوعی جنبه قضاوت کردن به شما برای استفاده از آن یا عدم استفاده از آن به شما می‌ دهد که این نقاط قوت و ضعف به شرح زیر می باشد:

نقاط قوت اکسپرت نویسی

به این خاطر که نوشتن کد‌های اکسپرت در حقیقت سپردن تمام امور به برنامه‌ های کد نویسی شده است، این امر می‌ تواند مزایایی برای استفاده کننده خود داشته باشد.

۱٫ صرفه جویی در زمان : کار کردن با متاتریدر بدون استفاده از اکسپرت نویسی کاری دشوار و طاقت فرساست. این که هر روز بازار را چک کنید و داده‌ های گوناگون را تحلیل کنید و استراتژی‌ های گذشته را تست کنید و نهایتا هر روز دنبال یک فرصت مناسب برای معامله باشید، زمان بسیار زیادی نیاز خواهد داشت.

هر یک از این مراحل مانند تحلیل و بررسی استراتژی‌ های گوناگون و فرصت یابی، به شکلی موجب گرفته شدن وقت بسیار زیادی از شما خواهد شد؛ تا جایی که دیگر نتوانید به کار‌های دیگر و زندگی شخصی و خانوادگی خود برسید. همچنین وقت گذاشتن بیش از حد روی این کار موجب آسیب رسیدن به روح و روان شما و استرس بیش از حد و انواع آسیب‌ های روانی خواهد شد.

ولی اکسپرت نویسی برای صرفه جویی در زمان ایجاد شده است و شما قادرید با اکسپرت نویسی مقدار زیادی از وقت‌ تان را صرفه جوبی نمایید. کد‌های اکسپرت بعد از به اجرا در آمدن، به شکل ۲۴ ساعته در حال کار کردن هستند و بر اساس کد‌های وارد شده، وضعیت مورد نظر شما در بازار را پیدا می‌ کند و به طور خودکار معاملات را انجام می‌ دهد و دیگر نمی خواهد که شما برای هر مرحله وقت زیادی اختصاص دهید. بنابراین با خیال راحت قادرید به سایر فعالیت‌ ها و کار‌های خود مشغول شوید.

۲٫ عدم تاثیر هیجانات انسانی : انسان پر از امیال، هیجانات و عقده‌ های بزرگ و کوچک است. این امیال و هیجانات به صورت پیوسته در فعالیت‌ های روزانه ما اثرگذار است و به تصمیم‌ های ما جهت می‌ دهد. بعضی اوقات این تاثیرات به اندازه ای منفی هستند که موجب ایجاد خسارت می‌ شوند. در کار تحلیل تکنیکال و معامله، این امیال و هیجانات تاثیر خودش را می‌ گذارد. بعضی اوقات نه فرصت مناسب است و نه پیش زمینه لازم موجود است، ولی شما به علت احساسی تصمیم گرفتن یا بها دادن به هیجانات تکانشی خود، وارد معامله می‌ شوید و ضرر بسیار بزرگی به خود وارد خواهید کرد.

همچنین بعضی اوقات به دلیل داشتن ویژگی بی نهایت طلبی، بعد از یک معامله سودده بلافاصله و بدون بررسی دقیق وارد یک معامله دیگر می‌ شوید و تمام زحمات خود را بر باد می‌ دهید. در حقیقت به حس طمع خود بها دادید و موجب ضرر بزرگی در حساب‌ تان شدید، ولی کد‌های اکسپرت از این قابلیت های انسانی ندارند و بدون پیش داوری‌ ها شخصی و هیجانات اضافی، کار خودشان را می‌ کنند و فقط با منطق برای ورود به معامله اقدام می کنند و از آن خارج می‌ شوند. بدین صورت، دیگر نه حس طمع و نه هیجانات بی اساس، روی سود و زیان شما تاثیر نخواهد گذاشت.

۳٫ جامع و دقیق بودن : انسان‌ ها پر از خطا‌های بزرگ و کوچک هستند که در این بین می توان به خطا‌های محاسباتی و انواع خطا‌های شناختی در اشاره کرد، از همین روی اکثر مواقع، چنانچه بدون تکرار و تجربه وارد معامله شوید، این امکان وجود دارد در یکی از مراحل اشتباه کوچکی مرتکب شوید و کل معامله را خراب کنید؛ آن هم تنها به خاطر یک اشتباه کوچک محاسباتی، ولی کد‌های اکسپرت مثل ربات عمل می‌ کنند و در کار خود بسیار دقیق و جامع هستند.

آموزش اکسپرت نویسی

کد‌های اکسپرت به صورت معمول و یا حتی هیچ وقت دچار اشتباهات محاسباتی نخواهند شد و تمامی تحلیل‌ های لازم را دقیق انجام می‌ دهند، از همین روی امکان اشتباه آنان در صورت مهندسی دقیق به شکل خوش بینانه صفر می باشد. همچنین انسان‌ ها به علت های مختلف به هه نوع اطلاعاتی دسترسی ندارند و حتی چنانچه دسترسی داشته باشند، فراگیری آن اطلاعات بعضا سخت و ناممکن خواهد بود. کد‌های اکسپرت پس از وارد شدن، به سادگی به هر نوع اطلاعات لازمی که در گذشته وجود دارد دسترسی دارند و قادرند بر اساس آن‌ ها فعالیت نمایند. همچنین کد‌های اکسپرت به سابقه ترید‌های موفق و ناموفق قبلی دسترسی دارند و می‌ توانند از نتایج آن‌ ها استفاده نمایند.

نقاط ضعف اکسپرت نویسی

همیشه در کنار خوبی محصولات و خدمات گوناگون می بایست بدی های آن را نیز در نظر بگیرید. از قابلیت های بد مهم اکسپرت ها می توان به اکسپرت های بد اشاره کرد. بنابراین اکسپرت نویسی هم مثل هر المان دیگر معایب مخصوص به خود را دارد و این معایب بعضی مواقع انقدر حساس می‌ شوند که می بایست رفع و مشکل یابی شوند که به صورت کلی به شرح زیر می باشند:

۱٫ کد‌های خرابکار : اکسپرت شامل مجموعه‌ ای از کد‌های دستوری می باشد که برنامه‌ های مورد نیاز را اجرا می کند، ولی همیشه این کد‌ها به درستی و با دقت وارد نخواهند شد. این کد‌ها بعضی مواقع انقدر اشتباه دارند که به جای سوددهی موجب ضرر می‌ شوند و موجودی حساب تریدر را تهدید می‌ کنند. برای مثال چنانچه در روند فرصت یابی، کد‌ها اشتباه نوشته شده باشند، این امکان وجود دارد که به اشتباه زمانی برای ورود به معامله اقدام کنید که بازار سراسر ضرر است!

حتما بخوانید : سیستم کپی تریدینگ چیست و چطور کار میکند؟


حتی این امکان وجود دارد که بی دلیل و تنها به خاطر کد‌های خراب، حسابتان خالی شود و در این صورت دیگر راهی برای برگشت موجودی پیش روی شما قرار نخواهد داشت. بنابراین باید تلاش کنید همواره برای اکسپرت نویسی از افراد متخصص با رزومه کاری مناسب استفاده نمایید و در صورت امکان تعهد مسئولیت از کد نویس در صورت نوشتن کد‌های خراب دریافت نمایید تا به صورت کامل از کارکرد کد‌های اکسپرت اطمینان حاصل کنید.

۲٫ نبودن نظارت انسانی : در بخش مزایا به این مورد اشاره کردیم که نبود هیجانات انسانی در اکسپرت نوعی فایده به حساب می آید ولی بعضی مواقع قابلیت های انسانی برای تحلیل تکنیکال لازم خواهد بود. برخی از تحلیل‌ ها، تنها کار انسان متفکر است و یک ربات برنامه نویسی شده نمی‌ تواند این تحلیل‌ ها و دور اندیشی‌ های لازم را انجام دهد. بنابراین اینجا به وجود یک ناظر انسانی نیاز خواهید داشت.

چنانچه ناظر انسانی بر کار اجرا کد‌های اکسپرت حداقل در زمان اولیه نظارت نکند، این امکان وجود دارد که ربات کد نویسی شده اشتباه عمل کند و یا یک کاری که از نظر شما مناسب نیست را انجام دهد. در روز‌های اولیه پس از اکسپرت نویس، تلاش کنید روی کار کد‌های اکسپرت نظارت کنید و کار‌های آن را کنترل کنید. چنانچه بعد از مدتی از عملکرد آن راضی بودید، دیگر نیازی به گذاشتن وقت نخواهد بود.

۳٫ رفتار ثابت : بازار از گذشته یک روند تکانشی و نوسانی بوده و هیچ وقت ثابت نمانده است. در حقیقت تریدرها می بایست مطابق با این تکانش‌ ها امکان معامله یا عدم امکان معامله را مورد بررسی قرار دهند. به عبارتی بازار بر اساس نوسانات خود در هر لحظه نوعی واکنش خاص از تریدرها طلب می‌ کند.

ولی باید در نظر داشت که کد‌های اکسپرت همواره یک رفتار ثابت را پیش خواهند گرفت و تا برنامه نویسی مجدد تغییر رویکرد ندارند و این در حالی است که بازار پیوسته در حال تغییر و دگرگونی است؛ از همین روی بعضی مواقع استفاده مطلق از کد‌های اکسپرت می‌ تواند ریسک‌ های زیادی به همراه داشته باشد. بنابراین باید همیشه تلاش کنید در طول یک مدت زمان مشخص کد‌های اکسپرت را بروزرسانی نمایید تا ریسک‌ های ناشی از رفتار ثابت کد‌ها را دور بزنید.

نکات طلایی برای استفاده از اکسپرت ها

درباره اکسپرت‌ ها و ربات‌ های معامله‌ گر باید گفت که این ابزارها طبق یک استراتژی معاملاتی به وجود آمده اند. لذا همان گونه که برای استفاده از یک استراتژی نباید احساسات را درگیر کنیم، در استفاده از اکسپرت نیز نباید تصمیمات احساسی و لحظه‌ ای را دخیل کنیم. برای مثال نباید یک موقعیت معاملاتی را که می بایست طبق قواعد تعریف‌ شده در اکسپرت بسته شود، به شکل دستی ببندیم یا ربات معاملاتی را هر زمانی که خواستیم فعال و غیر فعال کنیم.

چنانچه واقعاً به ربات معاملاتی خود اعتقاد داریم، نباید در کار آن شک کنیم، چرا که به صورت معمول انسان‌ ها دوست دارند سریع به سود برسند. لذا حتی چنانچه اکسپرت خوب عمل نکرد، دلیل بر آن نیست که اکسپرت ضعیف است. امکان دارد زیان‌ های حاصل از عملکرد اکسپرت، قسمتی از زیان‌ های طبیعی استراتژی معاملاتی ما باشد. حتی افرادی که دستی معامله می‌ کنند هم ضرر می‌ دهند. البته این گفته‌ ها درباره اکسپرتی است که واقعا به کار آن ایمان داریم. به این خاطر که چنانچه بهترین اکسپرت دنیا را هم داشته باشیم، اما به کارش ایمان نداشته باشیم، باز هم سود نخواهید کرد!

با این وجود همیشه باید عملکرد یک اکسپرت را در مقایسه با عملکرد آن در بک‌ تست بررسی کرد. چنانچه اکسپرت ما، بیش از حداکثر افت‌ سرمایه یا DrawDown دوره بک‌ تست حساب ما را به زیان فرو برده است، به احتمال زیاد باید این ربات معاملاتی را به سرعت از بازار حذف کنیم. چنین تغییری در عملکرد ربات معاملاتی می‌ تواند نشانه‌ ای از تغییر رفتار بازار باشد. به صورت کلی اکسپرت ادوایزر یا ربات معاملاتی، یک ابزار و به تعبیری یک شمشیر دو لبه است. چنانچه این ابزار به صورت درست مورد استفاده قرار گیرد، می‌ تواند باری از دوش تریدر بردارد و به همین صورت، پیاده‌ سازی نادرست و غیراصولی آن می‌ تواند اثرات مهلک بر حساب گذاشته و حتی کل حساب را صفر نماید. در ادامه نیز به نکات تکمیلی در مورد استفاده از اکسپرت ها پرداخه ایم؛

  • حتما از صحت عملکرد اکسپرت مورد نظر اطمینان یابید.
  • پیش از استفاده روی حساب واقعی ، حتما در حساب دمو از ان تست بگیرید.
  • در استفاده از اکسپرت نباید احساساتمان را وارد کنید؛ برای مثال برنامه را خودتان دستی فعال و غیر فعال کنید.
  • ظرفیت حساب های شما محدود است، تنظیمات اکسپرت به شکلی بهینه کنید که کم ترین میزان ریسک متوجه حساب شما باشد.
  • چنانچه شما بتوانید بتوانید استراتژی خودتان را اکسپرت کنید، این کار برای شما خیلی خوب است، چرا که نقاط ضعف و قوت خود را متوجه می شوید.
  • می بایست به اکسپرت و برنامه ای که به آن داده ایم ایمان داشته باشیم. شاید گاها بازار بهم میریزد، بنابراین به آن شک نکنید و صبر داشته باشید.

تفاوت اکسپرت و اسکریپت چیست؟

محدودیت اجرای برنامه اکسپرت، مهم ترین تفاوت اکسپرت و اسکریپت به حساب می آید. عملکرد اسکریپت دققا مشابه اکسپرت می باشد، با این فرق که توابع برنامه و عملیات اجرایی آن فقط ۱ بار قابلیت اجرا دارد. در حقیقت پس از اتمام عملیات، برنامه به شکل اتوماتیک از روی پلتفرم معاملاتی حذف خواهد شد و از بین می رود و این در حالی است که اکسپرت را می توان بارها اجرا نمود. فرق اکسپرت و اسکریپت به مورد ذکر شده محدود نخواهد شد و یکی دیگر از تفاوت های آن ها، اینجاست که اسکریپت ها در پوشه خودشان و در زیر مجموعه experts قرار می گیرند.

حتما بخوانید : توسعه کسب و کارهای خانگی با روش های ساده


همچنین آن ها خود را در زیر منوی پلتفرم متاتریدر نشان می دهند. نهایتا بایستی گفت آن دسته از تریدرهایی که به انجام معاملات روزانه علاقمند هستند یا در معاملات خود از استراتژی های اسکالپینگ استفاده می کنند، به منظور حفظ سرمایه خود و صرفه جویی در زمان بهتر است به استفاده از اسکریپت های متاتریدر روی آورند. این اسکریپت ها به شکل رایگان در اختیار تریدرها قرار می گیرند و نوع سفارشی آن ها توانایی انجام استراتژی معاملاتی را داراست.

تفاوت اکسپرت معاملاتی یا همان ربات معامله گر و اندیکاتور

اکسپرت یا همان ربات معامله گر که با توجه به دستورات تریدرهای معاملات را مدیرت می‌ کند و برای معامله نیز اقدام می‌ کند، بنابراین اندیکاتور و اکسپرت هر دو برای راحت شدن کار معامله گران ایجاد و برنامه ریزی می شوند، لذا معامله گران قادرند استراتژی معاملاتی خود را به اکسپرت تبدیل کنند و با این کار معاملاتی اتوماتیک با بهره بالا دارند.

بایستی در نظر داشته باشید که یک اکسپرت به تنهایی مهجره نخواهد کرد. اکسپورت‌ ها و اندیکاتورها هوش انسانی ندارند و مطابق دستورات برنامه نویسی کارها را انجام می‌ دهند بنابراین نمی شود به شکل ۱۰۰ درصدی به هردوی آن‌ ها اعتماد کرد، خروجی و نتایج آن‌ ها بر روی نمادها و جفت ارزها متفاوت خواهد بود.


نتیجه گیری و کلام پایانی

همان طور که گفتیم، اکسپرت‌ ها ربات‌ های معامله‌ گری هستند که با کدنویسی آن‌ ها به‌ جای این که شخص تریدر به تجزیه و تحلیل بازارهای سهام بپردازد، می‌ تواند به‌ شکل دسته‌ بندی به اطلاعات لازم سهام‌ دلخواه دسترسی داشته باشد و معامله پرسود و کم‌ ریسکی را در دستور کار خود قرار دهند.

در واقع اکسپرت نویسی مهارت دشواری به حساب می آید که به ساعت‌ ها تمرکز و دقت نیاز دارد و سهام‌ داران بازار بورس درصورت داشتن اطلاعات دانش کافی برای نوشتن آن‌ ها در برنامه‌ ای به اسم متاتریدر اقدام می‌ کنند. توجه داشته باشید که چنانچه نوشتن اکسپرت‌ ها ناقص باشند، اشتباه عمل می‌ کنند و ضرر می‌ کنید یا اصلا عمل نمی‌ کنند، لذا پیش استفاده از آن‌ ها توصیه می‌ شود روی حساب دمو امتحان شده و درصورت کامل‌ بودن در حساب اصلی اعمال گردد.

همان طور که قول داده بودیم، در این مطلب به این پرداختیم که اکسپرت نویسی چیست و چطور کار می کند.

همچنین اگر دوست دارید با معاملات الگوریتمی در بورس نیز به زبان ساده آشنا شوید، توصیه می کنم همین الان این مطلب را مطالعه فرمایید.

حال که دیگر می دانید اکسپرت نویسی چیست و چطور می توانید از آن استفاده کنید، فکر می کنید برای استفاده شما می تواند گزینه مناسبی باشد یا نه؟

برای دوستانتان بفرستید: