برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

افزایش سرمایه از محل صرف سهام

همان طور که می دانید افزایش سرمایه از محل صرف سهام یکی از انواع افزایش سرمایه در بازار بورس است که شاید خیلی مورد توجه شرکت ها قرار نگرفته باشد، ولی بعضا شاهد این که شرکت های بزرگی برای افزایش سرمایه از محل صرف سهام اقدام کنند، بوده ایم و در آینده نیز خواهیم بود، بنابراین شما به عنوان سرمایه گذار و فعال در بورس ایران، باید همه چیز را درباره افزایش سرمایه از محل صرف سهام بدانید تا اگر شرکتی قصد افزایش سرمایه از طریق صرف سهام را داشت، بدانید دقیقا باید چه کاری انجام دهید، پس اینجا و در این مطلب راهنما و رایگان همراه کد بورسی بمانید؛

افزایش سرمایه از محل صرف سهام

افزایش سرمایه از محل صرف سهام با سلب حق تقدم بدین معنی است که افزایش سرمایه شرکت ناشی از سلب حق‌ تقدم از سهامداران کنونی و عرضه عمومی سهام جدید در بورس با رعایت تشریفات لایحه قانونی اصلاح بخشی از قانون تجارت و مقررات ارتباط دارد. بر اساس مفاد ماده ۱۶۰ لایحه قانونی اصلاح بخشی از قانون تجارت، شرکت قاد راست سهام جدید را برابر مبلغ اسمی به فروش برساند یا این که مبلغی علاوه بر مبلغ اسمی سهم تحت عنوان اضافه ارزش سهم از خریداران دریافت نماید.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، سرمایه گذاری بر روی حق تقدم و یا فروش آن و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


شرکت می‌ تواند عواید حاصله از اضافه ارزش سهم به فروش رفته را به اندوخته منتقل یا نقدا میان صاحبان سهام سابق تقسیم بندی کند که حالت دوم خیلی در ایران رواج ندارد و یا در ازای آن سهام جدید به صاحبان سهام سابق بدهد. اصلی ترین مزیت افزایش سرمایه از محل صرف سهام استفاده از وجه نقد حاصل از افزایش سرمایه در پروژه‌‌‌ ها و اهداف بلندمدت موردنظر شرکت، افزایش سهام شناور آزاد شرکت با توجه به شرایط پذیرش در بازار، کاهش فرآیند زمانی افزایش سرمایه و استفاده از معافیت مالیاتی مطابق با قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، که به شرکت‌ ها این امکان را می دهد تا در صورت تسلیم مستندات مربوط در مهلت مقرر تا ۲۰ درصد مبلغ افزایش سرمایه مذکور از سود سال مالی پیشین خود، مالیات صفر داشته باشند.

افزایش سرمایه صرف سهام با سلب حق تقدم چیست؟

یکی از مواردی  که درباره صر‌ف سهام مطرح می شود، افزایش سرمایه به این شیوه است که ما را بر آن داشت تا در یک مقاله جمع و جور، این مفهوم را به صورت کاملا ساده توضیح دهیم. در زمان افزایش سرمایه، شرکت از هر یک از سهامداران خود درخواست می کند که در ازای دریافت سهم، مبلغی را در اختیار شرکت قرار دهند. مبلغی که سهامداران به ازای دریافت سهام می پردازند، می‌ تواند از مبلغ اسمی هر سهم شروع‌ شده تا به قیمت بازار برسد. در افزایش سرمایه از محل صرف سهام به‌ جای انتشار سهام عادی با ارزش اسمی، پذیره‌ نویسی سهام جدید به قیمت بازار را شاهد خواهیم بود.

در ایران به صورت معمول از سهامداران درخواست می کنند که به ازای هر سهم ۱۰۰ تومان به‌ حساب شرکت واریز نمایند. لذا اگر شرکت از سهامداران مبلغ ۱۲۰ تومان در ازای هر سهم دریافت نماید، ۲۰ تومان مازاد بر ارزش اسمی در اختیار خواهد داشت که به‌ عنوان صر‌ف سهام در بخش حقوق صاحبان سهام ذخیره خواهد شد. افزایش سرمایه با صر‌ف سهام جزو منابع تامین مالی شرکت ها به حساب می آید که در آن شرکت سرمایه خود را به مبلغ بیشتری از قیمت اسمی و از طریق پذیره‌ نویسی می فروشد. تفاوت حاصل از قیمت فروش و قیمت اسمی سهام، به‌ حساب اندوخته انتقال داده و یا در قالب سهام جدید به سهام‌ داران پیشین خود می دهد.

حتما بخوانید : افزایش سرمایه خوب است یا بد – وضعیت سهم پس از افزایش سرمایه


به این خاطر که در این روش شرکت مبلغ موردنظر خود را در مدت کم تری، از طریق پذیره‌ نویسی تامین می کند، این شیوه افزایش سرمایه برای شرکت ها جذاب تر نیز شده است. افزایش سرمایه به‌ صرف می تواند با صدور حق تقدم خرید سهام یا سلب حق تقدم از سهامدار موجود، به شکل عرضه عمومی سهم انجام شود. به صورت معمول به منظور ایجاد جذابیت در پذیره‌ نویسی، قیمت پذیره‌ نویسی تا حدی کم تر از قیمت بازار قیمت گذاری خواهد شد، ولی به منظور تحقق کامل برنامه افزایش سرمایه با صر‌ف سهام، شرکت می بایست شخص یا اشخاص حقیقی یا حقوقی که پیش از این متعهد شده‌ اند، باقی‌ مانده سهام پذیره‌ نویسی نشده را بخرند، معرفی نماید.

مثال افزایش سرمایه از محل صرف سهام

به عنوان مثال این طور فرض کنید یک شرکت ۱۰۰۰ میلیون تومان سرمایه دارد و تعداد برگه‌ های سهام آن ۱۰ میلیون می باشد. هر سهم این شرکت در بازار، ۹۰۰ تومان مورد معامله قرار می گیرد. این شرکت بنا دارد سرمایه خود را به میزان ۱۰ درصد و از طریق صرف سهم افزایش دهد. مبلغ لازم برای افزایش سرمایه ۱۰۰۰ میلیون تومان می باشد که معادل ۱۰ میلیون برگه سهم جدید می‌ شود. چنانچه این طور فرض کنیم که شرکت سهام جدید را به مبلغ ۵۰۰ تومان پذیره‌ نویسی می نماید، با فروش ۲ میلیون سهم، مبلغ لازم جهت افزایش سرمایه تامین خواهد شد و شرکت مابقی سهام جدید را همانطور که پیش تر هم اشاره کردیم، بین سهامداران قبلی خود تقسیم خواهد کرد.

نحوه برخورد با صرف سهام ناشی از افزایش سرمایه

سهام جایزه برای سهامداران قبلی : در این شرایط، مازاد پرداختی در ازای فروش سهام جدید نسبت به ارزش اسمی هر سهم، در قالب صرف سهام ثبت شده و متناسب با آن سهام جدید میان سهامداران پیش از افزایش سرمایه از محل صرف سهام با سلب حق‌ تقدم توزیع خواهد شد.

به این خاطر که فروش سهام جدید در بازار به قیمتی به مراتب کم تر از قیمت پایانی روز فروش صورت می پذیرد، محاسبات قیمت تئوریک به صورتی است که ثروت سهامداران قبلی عوض نخواهد شد. به تعبیری، قوانین به صورتی تنظیم شده‌ اند که افزایش سرمایه شرکت از محل آورده نقدی، کاهش یا افزایش ارزش سهامداران پیشین را به همراه نداشته باشد.

انتقال صرف سهام به اندوخته شرکت : در این روش، مازاد پرداختی بابت صرف سهام نسبت به ارزش اسمی هر سهم، در قالب اندوخته صرف سهام ثبت شده و شرکت قادر است به منظور تامین مالی طرح‌ های جاری یا توسعه‌‌‌ ای خود از آن بهره گیرد. به این علت که در این روش، از محل صرف سهام افزایش سرمایه اتفاق می افتد، قیمت سهام جدید بالاتر از روش‌ های دیگر تعیین شده و در بازار به فروش می رسد.

حتما بخوانید : بهترین نوع افزایش سرمایه در بورس کدام است؟


این روش به علت مزیت هایی که برای همه سهامداران دارد و آورده نقدی بیشتری که در اختیار شرکت قرار می دهد، بهترین روش برخورد با افزایش سرمایه از محل صرف سهام است که اخیرا نیز بیشتر مورد توجه قرار گرفته است و مصوبه مجلس شورای اسلامی برای معافیت افزایش سرمایه از محل صرف سهام با سلب حق‌ تقدم قائل به این حالت است.

سود نقدی : در این روش، مازاد پرداختی بابت صرف سهام نسبت به ارزش اسمی هر سهم، در قالب سود نقدی میان سهامداران پیشین شرکت تقسیم خواهد شد که البته این روش به این خاطر که به خروج نقدینگی از شرکت منتهی می شود، کاملا در تضاد با هدف این مقاله می باشد.

افزايش سرمايه از طريق صرف سهام

مزایای افزایش سرمایه از محل صرف سهام

  1. افزایش سرمایه با صرف سهام یک منبع مالی باثبات و بدون سررسید معلوم به حساب می آید که شرکت دغدغه بازپرداخت آن را ندارد، بنابراین ریسک عدم توان پرداخت بدهی را کم کرده و موجبات افزایش اعتبار شرکت در بازار را فراهم خواهد ساخت.
  2. با توجه به این‌ که این شیوه افزایش سرمایه منابع مناسبی برای شرکت به ارمغان می آورد، باعث رشد سوددهی و افزایش EPS شرکت خواهد شد که این موضوع باعث غنی شدن قیمت سهم و افزایش آن و کاهش ریسک سهم در بازار نیز خواهد شد.
  3. حائز اهمیت ترین مزیت این روش افزایش سرمایه، کارایی آن در ساختار مالی شرکت است. شرکت‌ هایی که =به اصلاح ساختار سرمایه نیاز دارند و از طرفی نیازمند منابع سنگین مالی به منظور دستیابی به طرح‌ های توسعه‌ ای خود هستند، این نوع افزایش سرمایه می تواند گزینه بسیار خوبی برایشان به حساب آید.

معایب افزایش سرمایه از محل صرف سهام

  1. اگر افزایش سرمایه با منافع سهامدار اصلی شرکت در تعارض باشد، شرکت توانایی انجام افزایش سرمایه بدین وسیله را نخواهد داشت.
  2. با توجه به لزوم تعهد اشخاص حقیقی یا حقوقی به منظور خرید سهام پذیره‌ نویسی نشده، این امکان وجود دارد که بعضی اوقات، هیچ شخصی نخواهد این کار را انجام دهد.

آیا افزایش سرمایه با صرف سهام به نفع سهامداران است؟

در جواب باید گفت؛ بله، افزایش سرمایه به روش صرف سهام می تواند یک اتفاق دو سر سود باشد که هم برای شرکت و هم سهامداران سود خوبی به همراه داشته باشد. واضح است که شرکت ها می خواهند سهام شرکت خود را با کم ­ترین ریسک ممکن و کم­ترین سهام عرضه شده بیشتر کننند و نقدینگی لازم را دریافت نمایند، بنابراین فروش سهام به قیمتی بیشتر از ارزش اسمی آن، می تواند گزینه خوبی برای شرکت به حساب آید.

سهامداران هم بدون این‌ که درصد مالکیتشان در شرکت کم شود، می‌ توانند به سود نقدی، سهام جایزه و موارد سودده دیگری دسترسی پیدا کنند و بازدهی خود را بیشتر نمایند، بنابراین افزایش سرمایه از محل صرف سهام می تواند هم برای شرکت و هم برای سهامداران مناسب باشد. انواع افزایش سرمایه شرکت های بورسی را می توانید به زبان ساده و کاملا رایگان در این مطلب یاد بگیرید.

نکات تکمیلی درباره افزایش سرمایه به روش صرف سهام

  • امکان ورود سهامداران جدید به شرکت
  • در این روش، منابع مالی بسیار زیادی به شرکت وارد می شود.
  • شرکت بدون استقراض و در نتیجه الزام به پرداخت بهره، منابع مالی لازم خود را تامین می نماید.
  • در افزایش سرمایه به روش صرف سهام، با فروش سهم، درصد مالکیت سهامداران فعلی کاهش پیدا می کند.
  • اصلی ترین عامل افزایش سرمایه به شیوه صرف سهام، تمایل سهامدار اصلی شرکت می باشد. در شرکت‌ هایی که درصد سهام مدیریتی متزلزل است، سهامدار اصلی نگران از دست دادن کنترل شرکت می باشد. بنابراین اگر سهامدار اصلی برنامه‌ ای جهت مشارکت در افزایش سرمایه نداشته باشد، درصد سهام مدیریتی او کم خواهد شد و به احتمال زیاد کنترل خود از شرکت را از دست خواهد داد.
  • وقتی افزایش سرمایه با صر‌ف‌ سهام موفقیت به دست خواهد آورد که شرایط بازار، صنعت و شرکت از دیدگاه سرمایه‌ گذاران مثبت باشد و به عبارتی بازار رونق خوبی داشته باشد. چنانچه بازار در رکود و یا روند نزولی قرار داشته باشد و دورنمای مثبتی برای آن وجود نداشته باشد، برنامه افزایش سرمایه بدین روش، نمی توانند موفقیت چندانی کسب کند. بنابراین شرط موفقیت در این شیوه، وجود چشم‌ انداز مثبت برای بازار و سهام شرکت می باشد.
  • وجود مهلت‌‌ های طولانی در فرآیند افزایش سرمایه، اصلی ترین امر در موضوع افزایش سرمایه محسوب می شود. در حال حاضر سرمایه‌ گذاران قادرند به سرعت و سهولت، با استفاده از کارت‌ های بانکی، منابع مورد نیاز برای افزایش سرمایه را از طریق سایت خود شرکت‌ ها تامین نمایند و به حساب‌ های تعیین شده ای منتقل کنند.

نتیجه گیری و کلام پایانی

به صورت معمول شرکت‌ ها در راستای تامین منابع مالی لازم خود برای اجرای طرح‌ های توسعه یا با هدف بهبود ساختار مالی، به انتشار سهام جدید می پردازند که به این روش تامین مالی، به اصطلاح افزایش سرمایه می گویند. افزایش سرمایه از محل صرف سهام هم یکی از انواع روش‌ های افزایش سرمایه در بازار بورس به حساب می آید که در آن، شرکت سهام خود را با قیمتی بیش از قیمت اسمی در بازار می فروشد و در ادامه مابه التفاوت را یا به حساب اندوخته شرکت انتقال می دهد یا در ازای آن، به سهامداران خود، سهام جایزه می دهد.

شاید چنانچه بخواهیم خلاصه وار، اصلی ترین نکته را در مورد افزایش سرمایه به شیوه صرف سهام را مطرح کنیم، باید بگوییم که این نوع افزایش سرمایه تنها زمانی موفقیت به دست خواهد آورد که بازار در شرایط نزولی و رکود نباشد. همچنین شرکت هم از چشم انداز و دورنمای مثبت و خوبی از سمت سرمایه گذاران برخوردار باشد، اما اگر شرایط این طور نباشد، این طرح اصلا با موفقیت زیادی همراه نمی شود.

همان طور که در ابتدای مطلب قول دادیم، همه چیز درباره افزایش سرمایه از محل صرف سهام را در این مطلب مورد بررسی قرار دادیم.  

همچنین اگر دوست دارید در مورد عرضه سهام استقلال و پرسپولیس هم بخوانید، توصیه ما به شما این مقاله است.

حال که می دانید افزایش سرمایه با صرف سهام چیست ، شما در عرضه اولیه سهام استقلال و پرسپولیس که قرار است با استفاده از افزايش سرمايه از طريق صرف سهام انجام شود، شرکت می کنید؟

برای دوستانتان بفرستید: