برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

اصول سرمایه گذاری بلند مدت در بورس

اگر اصول سرمایه گذاری بلند مدت در بورس را رعایت کنید، با دید طولانی مدتی که به خرید سهام در بورس دارید، مطمئنا سود مناسبی کسب خواهید کرد، البته این که چقدر سود به دست می آورید، به عوامل بسیاری مانند مدت زمان سرمایه گذاری، وضعیت بازار در زمان سرمایه گذاری، وضعیت سوددهی بازارهای موازی، اقتصاد کشور و … بستگی دارد ولی شما کاری که می توانید انجام دهید این است که اصول سرمایه گذاری بلند مدت در بورس را مد نظر قرار دهید و سهام های ارزشمند و مناسب را با دیدی بلندمدت خریداری کنید تا نه درگیر نوسانات و هیجانات بازار شوید، نه از سودهای بازار در زمان رونق جا بمانید. بنابراین اگر دوست دارید اصول سرمایه گذاری بلند مدت در بورس را به صورت رایگان و یکجا یاد بگیرید، این مطلب از کد بورسی برای شما نوشته شده است.

اصول سرمایه گذاری بلند مدت در بورس

کارشناسان بورس در بیشتر مواقع به افراد این توصیه را دارند که با دید بلند مدت در بورس سرمایه گذاری نمایند و نوسانات کوتاه مدت در بورس را در نظر نگیرند. بیشتر افرادی که با دید دراز مدت در بورس سرمایه گذاری می کنند، بازدهی مناسبی نیز کسب خواهند کرد مگر این که در انتخاب سهام مناسب دچار اشتباه شده باشند.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، سرمایه گذاری بر روی حق تقدم و یا فروش آن و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


انتخاب سهام مناسب و سرمایه گذاری دراز مدت در بورس می تواند سود بسیار بالایی به همراه داشته باشد، البته اگر طبق اصول آن انجام شود. سرمایه گذاری بلند مدت اصولی دارد در ادامه به بررسی ۷ اصل سرمایه گذاری بلند مدت در بورس پرداخته ایم و در ادامه نیز نکاتی را در این خصوص خدمت شما عزیزان بیان کرده ایم تا دید بسیاری خوبی درباره سرمایه گذاری بلندمدت در بورس پیدا کنید؛

اصل ۱ : اولین و شاید مهم ترین اصل این است که حتی در بهترین شرایط امکان دارد به علت عدم دسترسی به اطلاعات نهان شرکت، قیمت سهم خریداری شده با کاهش روبرو شود و یا از ارزش آن کم شود، لذا چنانچه شخص سرمایه گذار برنامه ریزی کوتاه مدتی برای خود در نظر گرفته باشد، امکان دارد در چنین شرایطی، چاره ای جز خروج از بازار نداشته باشد و این یعنی بدترین ضربه به بازار بورس و حتی خود شخص چه از نظر مسائل مالی و چه از نظر اثرات روانی، چرا که در این شرایط سرمایه گذار به علت اثرات مخرب روانی تصمیماتی عجولانه و نادرست اتخاذ می کند و نهایتا نتیجه خوبی برایش به ارمغان نخواهد آمد، البته این نکته را نیز نباید از یاد برد که وقتی مطابق با بررسی های نسبتا دقیق اقدامی انجام می دهیم و با کاهش ارزش سرمایه روبرو می شویم، بهتر است به جای غصه خوردن، رفتارمان را تحلیل نماییم و سنجیده عمل کنیم.

لذا برنامه ریزی بلندمدت تنش های ناشی از کاهش ارزش سرمایه در کوتاه مدت را تا حدود بسیار زیادی کاهش خواهد داد و فرد سرمایه گذار با آسودگی خاطر منتظر آینده می ماند و در مقاطع کوتاه مدت ضرورتی برای نقد کردن سرمایه خود نخواهد دید. البته در نظر داشته باشید که این توضیحات با فرض انتخاب سهامی با ارزش ذاتی و گذشته مطلوب است که در ادامه و توضیحات مربوط به نکاتی در مورد انتخاب سهم به آن می پردازیم.

اصل ۲ : بنابر اصل اول، به صورت معمول زمانی که تصمیم بلند مدت اتخاذ می شود سهام با ارزش افزوده مناسبی که در گذشته کسب کرده اند انتخاب می شود و اغلب تغییرات احتمالی و موقتی در بورس بر روی این گونه شرکت ها اثر مخربی ندارد و به سادگی آسیب پذیر نیستند و در بلندمدت دوباره شرایط بهبود را حتی اگر صدمه دیده باشند خواهیم دید، البته باید در نظر داشته باشید که در برخی موارد نیز به این صورت نخواهد بود.

حتما بخوانید : سرمایه گذاری پرسود و مطمئن در ایران


این طور فرض کنید روی سهامی برای کوتاه مدت سرمایه گذاری کرده اید و این سرمایه گذاری تنها با توجه به بازدهی قابل توجه روزانه تصمیم گیری شود و به خاطر این که این داستان همچنان ادامه دارد، تصمیمی برای فروش به موقع نگیرید، چرا که بر اساس ارزش ذاتی و یا واقعی انتخاب انجام نشده است، لذا چنانچه اوضاع تغییر کند و روند کاهشی ارزش سهم شروع شود تا جایی که حتی امکان نقد کردن آن وجود نداشته باشد، ادامه داستان مشخص است و این بدترین حالت برای سرمایه گذاری به حساب می آید.

اصل ۳ : وقتی شرکت هایی با دید بلندمدت انتخاب می کنید، بدین معنی است که قبول دارید تصمیم دیگری برای پولتان ندارید، حال شرایطی به وجود می آید که در میان مدت و یا کوتاه مدت می توانید با سود مناسبی از بازار خارج شوید و با راحتی برای فروش اقدام کنید، لذا می توان برنامه ریزی طولانی مدت ار مد نظر قرار داد و با اطمینان خاطر و ریسک کمتر حتی در کوتاه مدت از بازار خروج زد. بنابراین همواره با دید طولانی مدت برنامه ریزی داشته باشید و در صورت لزوم در کوتاه مدت تصمیم به فروش بگیرید.

سرمایه گذاری دراز مدت در بورس

اصل ۴ : این موضوع را از خاطر نبرید که در هر معامله ای مبلغی به عنوان مالیات، سازمان و کارگزار کسر خواهد شد، پس چنانچه فکر می کنید برنامه ریزی های کوتاه مدت سود به مراتب بالاتری برای شما به همراه دارد، می توانید تعداد معاملات و درصد های پرداختی را جمع بزنید و با شرایط نگه داشتن سهمی در بلند مدت مورد مقایسه قرار دهید، ولی باید در نظر داشته باشید که در کوتاه مدت درگیری های روزانه به مراتب بالاتر است و این استراتژی نیز ریسک های مخصوص به خود را خواهد داشت و آرامش در این شرایط کم تر است، پس به منظور حصول نتیجه کنترل روند اتفاقات و تصمیمات می تواند مسائل بسیاری را برای سرمایه گذار روشن نماید.

اصل ۵ : جهت گیری بازار به طرف سرمایه های کوتاه مدت موجب خواهد شد تا توجه به شرکت های معتبر که پشتوانه مالی مناسبی دارند کاهش یابد و شرکت هایی که حرفی برای گفتن ندارند به طور مقطعی سودی به دست آورند و بزرگ جلوه داده شوند و از طرف دیگر شرکت های معتبر در کنار این که مجبور می شوند وقت و سرمایه بیشتری برای حمایت در این بازار قرار دهند و از هدف اصلی خود یعنی تامین احتیاجات مردم در بازار کالا و خدمات دور شوند و در نتیجه به صورت ناخواسته سهام آن ها ارزش واقعی خود را از دست دهد و در نهایت به علت جذب نقدینگی در بازار بورس، سایر بازارها نیز تحت تاثیر قرار گرفته و این گونه شرکت ها دو بازار خود را از دست خواهند داد.

حتما بخوانید : جدیدترین ارزهای دیجیتال آینده دار کدامند؟


نکته دیگری که در این خصوص باید در نظر داشته باشید اینجاست که مدیریت دو بازار اصولا کاری است بسیار سخت و جهت های بازار در هر یک از این دو بر دیگری موثر می باشد. شایان ذکر است که میان شرکت هایی که در کوتاه مدت بازدهی مناسبی به همراه دارند، مطمئنا شرکت های با ارزشی نیز وجود دارد که در هر صورت انتخاب آن ها برای بلند مدت هم سودده می باشد.

اصل ۶ : معمولا ما به این دلیل سهامدار یک شرکت می شویم تا شرکت ها با پشتوانه مالی سرمایه های کوچک به بقا و رشد خود ادامه دهند و شرکت ها نیز همواره سعی می کنند تا سهامداران بیشتری از دو طریق جذب نمایند؛ اول سود حاصل از سرمایه گذاری و دوم ارائه کالا و خدمات مورد پسند مشتری. لذا شرکتی را به منظور سرمایه گذاری انتخاب کنید که در جهت جلب رضایت مشتری تلاش های مضاعفی دارد و چنانچه دیدگاه تان این باشد، مطمئنا سرمایه گذاری بلند مدت معنی واقعی خود را خواهد یافت.

شاید این سئوال به ذهنتان برسد که چنانچه همه بلند مدت سرمایه گذاری نمایند، پس چگونه خرید و فروش های روزانه بورس به وجود آید؟ همان گونه که می دانید انجام معامله ناشی از اختلاف سلیقه است و خاتمه یک سرمایه گذاری شروعی برای سرمایه گذاری دیگری است که امکان دارد هر دو در مقطع زمانی خود تصمیم به سرمایه گذاری طولانی مدت داشته اند.

اصل ۷ : هنگامی که اوضاع سیاسی اثرات منفی بر روی بازار بورس می گذارد، به صورت معمول بیش ترین تاثیر را بر سهام هایی که ارزش ذاتی کم تری دارند خواهند گذاشت، لذا باز هم دید دراز مدت موجب می شود که سهام های با ارزش ذاتی بیشتر را انتخاب کنیم و نوسانات موقتی آن ها نگرانی کم تری به همراه دارد.

مزایای سرمایه گذاری بلند مدت در بورس

همان طور که گفتیم نگاه بلند مدت در سرمایه گذاری مزایای بسیاری دارد که در این بخش قصد داریم ۴ مورد از مهم ترین فواید سرمایه گذاری بلند مدت در بورس را برای شما بیان کنیم؛

  1. مزیت اول نگاه بلند مدت در بورس عدم نیاز به پیگیری تمام وقت است و این بدین معنی است که افرادی که به شکل طولانی مدت در بازار بورس فعالیت دارند، لازم نیست به طور تمام وقت و هر روز و هر ساعت بازار را رصد کنند و می‌ تواند به سایر امور رسیدگی نمایند و یک سرمایه گذاری مطمئن را نیز در بورس تجربه کنند.
  2. مزیت بعدی آسودگی خاطر و عدم فشار عصبی می باشد. کسانی که در بورس همه وقت خود را برای بازار اختصاص می دهند، به صورت معمول مشکلات بسیار زیادی به سراغشان خواهد رفت، مثل وارد شدن فشار عصبی که در زندگی آن ها نمود پیدا می کند.
  3. مزیت دیگر کسب بازدهی بیشتر از بازار‌های موازی با بورس است و باید در نظر داشته باشید که بازار بورس در یک بازه ۱۰ ساله یعنی دیدگاه بلند مدت به صورت متوسط سالیانه نسبت به سایر بازارها بازدهی به مراتب بالاتری به همراه داشته است.
  4. مزیت آخر با دید کلان تر امکان پذیر است. کمک به رشد و توسعه اقتصادی کشور مزیت دیگری برای سرمایه گذاری بلند مدت به حساب می آید. کسانی که با نگاه سهامداری برای ورود به بورس اقدام می کنند و نه سهام بازی، می‌ توانند باعث رشد پایدار اقتصاد کشور و ورود نقدینگی به شریان‌ های اقتصاد کشور شوند و سازمان‌ ها‌، شرکت ها و کسب و کارهای کوچک را رونق دهند که در بلند مدت موجبات افزایش سطح رفاه و زندگی مردم را نیز فراهم خواهد کرد.

آیا با سرمایه کم هم میتوان بلند‌مدت سرمایه گذاری کرد؟

با در نظر گرفتن به شیوه فعالیت بازار بورس، در صورتی که قصد سرمایه‌ گذاری با سرمایه های اندک را داشته باشید، میزان سودی که به دست می آورید نیز به همان اندازه کوچک خواهد بود. بنابراین در صورتی که می خواهید با دید بلندمدت در بازار بورس سرمایه گذاری کنید، دلیلی برای ورود با سرمایه کم وجود ندارد و بهتر است با سرمایه های به مراتب بالاتر برای این کار اقدام کنید، چرا که سودی که کسب خواهید کرد با توجه به گزینش خرید سهام می‌ تواند به همان اندازه تضمین‌ شده باشد که تحلیل دقیقی در آن خصوص داشتید، ولی به صورت کلی اگر سرمایه زیادی در اختیار ندارید هم سرمایه گذاری بلندمدت می تواند گزینه مناسبی با توجه به شرایط شما باشد.


نتیجه گیری و کلام پایانی

دید طولانی مدت در بازار بورس، اساس اصلی سرمایه‌ گذاری به شمار می رود. اگر قصد به دست آوردن سود های بالا در بورس را دارید، لازم است با قسمتی از سرمایه خود که به آن احتیاج ندارید، با دید بلندمدت برای سرمایه گذاری در سهام های مناسب اختصاص دهید. سرمایه‌ گذاری در بازار سرمایه با دید کوتاه مدت و میان مدت در کنار این موضوع که بازدهی نسبتا پایینی برای شما به همراه دارد، ریسک بالاتری نیز به شما تحمیل می کند. البته باید گفت که تحلیل درست و تنوع در سبد دارایی نیز می‌ تواند در کسب سود و ریسک سرمایه‌ گذاری موثر واقع شود.

در نظر داشته باشید که حائز اهمیت ترین نکته که نه تنها در سرمایه‌ گذاری بلندمدت بلکه در همه چشم اندازها نیاز است به آن توجه داشته باشید، ایجاد تنوع در انواع سهامی است که قصد خریدشان را دارید، چرا که همواره شرایط مطابق میل‌ شما پیش نمی رود و این امکان وجود دارد شرکتی که مد نظر داشته‌ اید، بازدهی مورد انتظارتان را نداشته باشد. در این وضعیت، می‌ توانید بازهم روی دیگر سهام موجود در دارایی خود حساب نمایید.

همان طور که در ابتدای مطلب قول دادیم، اصول سرمایه گذاری بلند مدت در بورس را به زبان ساده و در قالب ۷ اصل شرح دادیم. 

اگر دوست دارید بدانید عوامل تاثیرگذار بر قیمت سهام چیست، از این مطلب بهتر در پیدا نخواهید کرد.

برای دوستانتان بفرستید: