برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

اشتباهات رایج در سرمایه گذاری چیست؟

اگر بخواهید در ایران سرمایه گذاری کنید، مطمئنا اگر دانش و تجربه کافی را نداشته باشید، به دلایلی ضرر و زیان خواهید کرد ولی اگر دانش و آگاهی کافی در خصوص با بازارهای مالی داشته باشید، می توانید سود خوبی از آن ها به دست آورید و آینده مالی خود و خانواده تان را تضمین کنید، لذا برای این کار باید اشتباهات رایج در سرمایه گذاری را بلد باشید تا سعی کنید در مسیر حرفه ای شدن، از انجام آن ها اجتناب کنید؛ البته این اشتباهات رایج در سرمایه گذاری خیلی موارد پیچیده ای نیستند! بعضا نکات ساده ای هستند که می توانند ضررهای جبران ناپذیری به ما و سرمایه مان وارد کنند، چرا که اثر رعایت و یا عدم رعایت آن ها بسیار زیاد و قطعی است. بنابراین اگر شما هم دوست دارید از اشتباهات رایج در سرمایه گذاری اطلاع پیدا کنید تا سمتشان نروید، این مطلب کد بورسی می تواند شما را به بهترین شکل راهنمایی کند.

اشتباهات رایج در سرمایه گذاری

چنانچه در حال مطالعه این مقاله از کد بورسی هستید، احتمالا یا سرمایه‌گذارید و یا قصد شروع سرمایه‌ گذاری را دارید؛ ولی اگر جزو هر کدام از این دو گروه باشید، مستحضرید که در دنیای سرمایه‌ گذاری، تصمیمات نتایج بزرگی به همراه دارند و بعضا اشتباهات کوچک قادرند از دست رفتن سود بسیار زیاد و حتی تحمل ضرر سنگینی را به همراه داشته باشند. از طرف دیگر هیچ کس بی‌ عیب و نقص نیست و همه ما در لحظاتی طعم برد و باخت را چشیده‌ ایم، ولی با این وجود اشتباهات مرسومی وجود دارند که امکان دارد در زمان انجام معاملات سهام شاهد آن باشیم و این به هیچ عنوان تنها برای شخص شما نیست و بیشتر سرمایه‌ گذاران این اشتباهات را بارها انجام داده اند ولی به صورت کلی این اشتباهات نزد سرمایه گذاران تازه وارد و مبتدی بیشتر به چشم می خورد.

حتما بخوانید : بهترین حوزه های سرمایه گذاری در ایران


در واقع هنگامی که سرمایه‌ گذاران از اشتباهات پیشین خودآگاهی نداشته باشند، این امکان وجود دارد که اشتباهات مشابهی را همواره تکرار نمایند. شاید خود شما هم در زمان مطالعه این مطلب به خود بگویید، من هم دقیقا چنین شرایطی را به چشم دیده ام! خبر خوب این است که می‌ توان از بسیاری از این اشتباهات به راحتی و از طریق آگاهی دوری کرد. در این مطلب ما ۱۱ تا از مهم ترین اشتباهات رایج در سرمایه گذاری را معرفی کرده و توضیح داده ایم تا شما را هرچه بیشتر برای سرمایه گذاری عاقلانه در بازارهای مالی مختلف آماده کنیم؛

۱) نداشتن استراتژی مشخص و مناسب برای سرمایه گذاری

به همان صورت که یک تیم ورزشی حرفه‌ ای بدون برنامه بازی وارد مسابقات قهرمانی نخواهد شد، بنابراین شما هم پیش از آغاز سرمایه‌ گذاری بایستی یک برنامه مالی بلندمدت را مد نظر قرار دهید. زمانی که نوبت به سرمایه‌ گذاری می‌ رسد، همواره با برنامه‌ ریزی پس‌ انداز آغاز کنید. برنامه پس انداز شما، اهداف سرمایه‌ گذاری و چارچوب زمانی دستیابی به آن ها را تعیین خواهد کرد. شما بایستی در ذهن خود فرضیاتی به وجود آورید تا بدانید چقدر پس‌ انداز احتیاجتان خواهد شد.

همین طور تحمل خود را برای ریسک سرمایه‌ گذاری مشخص کنید تا بتوانید در مسیر خود قدم بردارید. مثل تمامی برنامه‌ های خوب، این حائز اهمیت است که به شکل دوره ای آن ها را مرور فرمایید تا پیشرفت خود را ارزیابی نمایید و هرگونه تنظیمات مورد نیاز را انجام دهید. احساسات انسانی معمولا دشمن اصلی سرمایه‌ گذاران می باشد.

چنانچه برنامه سرمایه‌ گذاری شما بر پایه‌ ای محکم بنا نشده باشد، نوسانات عاطفی سرمایه‌ گذاری می‌ تواند حتی افراد با تجربه را هم گیج کرده و اشتباهات متعددی که منجر به ضرر و زیان می شوند را محتمل کند. با داشتن یک برنامه و پایبندی به آن، حدس و گمان را از سرمایه‌ گذاری حذف خواهید کرد. حتی وقای که اوضاع عوض می شود یا بازارها تغییر حالت می دهند، باز هم شما راحت هستید.

۲) مشورت نگرفتن از فردی باتجربه برای سرمایه گذاری

ما همگی موجوداتی احساساتی به حساب می آییم؛ انگار ما به شکلی ساخته شده ایم که از احساسات و شهود خود در راستای رمزگشایی و تقویت واکنش‌ های بین فردی و اجتماعی خود بهره بگیریم، ولی با این وجود زمانی که قصد انجام سرمایه گذاری را داریم، بهتر است احساساتمان را کنار بگذاریم و سعی کنیم با نمودار و تحلیل پیش برویم تا نتیجه بهتری حاصل شود. در حقیقت احساسات منشا بسیاری از تصمیمات بد مالی و اشتباهات مرسوم ما در روند سرمایه گذاری هستند. طمع و ترس از دست دادن در یک سرمایه‌ گذاری سودده می تواند به حدس و گمان چشمگیری منتهی گردد.

حتما بخوانید : بهترین سرمایه گذاری در بازار فعلی ایران ۱۴۰۱


اضطراب و ترس قادر است تمایل به زمان‌ بندی بازار یا فروش یک سرمایه‌ گذاری مناسب پس از مدت کوتاهی عملکرد خوب را به همراه داشته باشد. پس حس ششم شما در این زمینه، مشاور خوبی به حساب نمی آید. این را در نظر داشته باشید که همیشه دو طرف برای هر معامله وجود دارند؛ یک فروشنده و طرف دیگر خریدار. لذا شما باید این سوالات را از خود بپرسید که چرا سرمایه‌ گذار دیگر قصد دارد سهام یا سرمایه‌ ای را که قصد دارید خریداری کنید، به فروش برساند؟ آیا او اطلاعات بیشتری از ما در اختیار دارد؟ آیا تصمیم او مبتنی بر واقعیت است؟ لذا باید معامله را مثل یک جنگ در نظر بگیرید. چه کسی در این نبرد برنده و ثروتمند خواهد شد؟ کسی که از کل داده‌ های مالی را مطلع است یا کسی که صرفا احساس خوبی دارد؟

۳) استفاده از منابع اطلاعاتی نامناسب و بعضا سودجو

کیفیت اطلاعات شما همواره وابستگی به منابع اطلاعتی دارد. در امور مالی، اطلاعات نادرست زیادی وجود دارند، چرا که افراد سودجو در تلاشند برای افزایش قیمت برخی اوراق بهادار به نفع فروشندگان، سود به دست آورند و به این خاطر که امور مالی تحت تاثیر متغیرهای بسیار زیادی است که در آینده اتفاق می افتند، متاسفانه بعضی قصد دارند با سو استفاده از ترس و طمع سرمایه‌ گذار توجه وی را به خود جلب نمایند و فقط جیب‌ آن ها را پر کنند.

به علاوه حتی در صورت عدم وجود تخلف، معمولا عدم تعادل اطلاعات میان طرف فروشنده و طرف خریدار در یک معامله امری عادی است. قرار گرفتن بین افرادی که اطلاعات ناقص یا اشتباه دارند هم اشتباهی است که می‌ تواند عواقب بدی به همراه داشته باشد. میان سرمایه‌ گذاران، داشتن اطلاعات اشتباه یا ناقص مرسوم است، چرا که این خطاها از ویژگی‌ های رفتاری انسان ها نشات می گیرند.

البته خوشبختانه، یک روش ساده به منظور اطمینان از این که بهترین اطلاعات را در اختیار دارید وجود دارد تا بتوانید تصمیمات مالی مناسب تری را اتخاذ نمایید و این بدین معنی است که یک مشاور مالی عالی، مجهز و مستقل می‌ تواند پشتیبان خوبی باشد که شما را یاری کند تا از این دام‌ های متنوع دوری کنید، اشتباهات پرهزینه را کمینه کنید و شانس موفقیت مالی خود را افزایش دهید.

۴) عدم تنوع در سبد سرمایه گذاری

از دیگر اشتباهات مرسوم سرمایه گذاران در بازارهای مالی عدم تنوع در سبد سرمایه گذاری است و به منظور جلوگیری از ضررهای بسیار زیاد منطقی ترین روش این است که در سبد سرمایه گذاری خود انواعی از دارایی های گوناگون را جای دهید و روی یک بازار و دارایی خاص تمام سرمایه گذاری خود را انجام ندهید، چرا که این امکان وجود دارد آن بازار در دوره‌ ای با نوسان منفی همراه شود و کل پول شما از بین برود. البته این را هم باید در نظر داشت که نباید در تنوع دادن زیادی روی کنید، به این خاطر که تنوع بیش از اندازه دارایی هم باعث عدم بررسی و تصمیم گیری در زمان مناسب می شود. لذا همواره حفظ تعادل در سرمایه گذاری باید در دستور کار سرمایه گذاران باشد.

۵) خرید در قیمت بالا و فروش در قیمت پایین

برای این مورد، بازار بورس را در نظر بگیرید؛ به این منظور که بتوانید در بازار سرمایه قادر به کسب سودهای مناسب باشید، در ابتدای امر می بایست به قیمت سهم توجه نمایید. خرید در قیمت پایین و فروش در بالاترین قیمت اولین موردی است که برای سرمایه گذاران مهم است ولی بعضی از افراد و معامله ­‌گران تنها به گذشته سهم توجه دارند و استدلال‌ ­آن ها این چنین است که به این دلیل که در گذشته سهم روند خوبی را پشت سر گذاشته است، همچنان می‌ ­تواند در آینده نیز روند خوبی را طی کرده و سود خوبی به همراه داشته باشد! در حقیقت سرمایه‌ گذاری این افراد تاکتیکی است، نه راهبردی و برای معاملات خود شیوه و برنامه مشخصی در نظر نمی گیرند.

حتما بخوانید : سرمایه گذاری کم ریسک در بورس


چرا که فقط به تحرکات بازار واکنش حساس هستند، از همین روی سهم را گران خریداری می کنند و ارزان به فروش می رسانند که اشتباه رایج و بسیار بزرگی در دنیای سرمایه گذاری به حساب می آید. بعضی دیگر نیز به این دلیل که به پیشنهاد دیگران و فقط با پیروی از دیگران برای خرید سهمی اقدام می ­‌کنند نیز در معرض ریسک گران خریدن قرار می گیرند. در این شرایط برای مدت کوتاهی بعضی از سهام در بازار مورد توجه قرار می گیرند و به علت تقاضایی که نسبت به سهم به وجود می آید، قیمت­شان افزایش پیدا می کند و همین موضوع باعث استقبال سهامداران خواهد شد و سرمایه‌ گذار نیز هنگامی که سهم در اوج قیمتی قرار دارد، برای خرید اقدام می کند، به این خاطر که تنها گذشته سهم را مورد بررسی قرار داده و از وضعیت آینده سهم اطلاع چندانی ندارد!

بعضی از سرمایه ­‌گذاران قادر نیستند اشتباه خود را قبول کنند و این یک اشتباه بزرگ در سرمایه‌ گذاری به شمار می رود. این افراد مغرور هستند و هنگامی که به اشتباه سهمی را در قیمت بالا می خرند، اشتباه خود را نمی پذیرند و به هیچ عنوان سهم را به فروش نمی رسانند تا وارد فاز سوددهی شود. نکته حائز اهمیت در این خصوص این است که حتی سرمایه‌ گذاران با تجربه و قدیمی بازار هم در این مورد عملکرد بی نقصی ندارند ولی تفاوت آن ها با سرمایه گذاران تازه کار این است که سریعا اشتباه خود را می پذیرند و سهم را بعضا با ضرر به فروش می رسانند تا موقعیت های معاملاتی مناسب تری را پیدا کنند که هم این ضرر را جبران کند و هم بتواند سود خوبی برایشان به همراه آورد.

۶) نداشتن صبر در سرمایه گذاری

این‌ موضوع که انسان روندی پایدار داشته باشد، همواره نتایج خوبی به همراه دارد. این آهستگی و پایداری در دوران تحصیل، ورزش، زندگی و کار بسیار حائز اهمیت و تاثیرگذار است. بنابراین نباید در موضوع سرمایه‌ گذاری نیز از این چهارچوب خارج شویم. لذا نباید انتظاراتی فراتر داشته باشیم و می بایست دیدگاه خود را به واقعیت نزدیک کنیم. این موضوع یکی دیگر از اشتباهات رایج در سرمایه گذاری به شمار می آید که باعث می شود افراد قادر به نتیجه گیری مثبت نباشند. به جای این که به صعودهای ناگهانی و لحظه ‌آخر دلخوش باشید، به دنبال سهمی باشد که رفتار منطقی و منظمی از خود نشان می دهد.

چرا که در این صورت احتمال موفقیت و کسب سود افزایش پیدا خواهد کرد. کسی که برای سرمایه گذاری اقدام می‌ کند، نباید با توقعات دور از انتظار منتظر وقوع اتفاق‌ هایی عجیب باشد، چرا که در چنین مواقعی آن‌ چه برایتان به ارمغان می آید، شکست است و نهایتا خاطره تلخی از سرمایه‌ گذاری در بازارهای مالی پیدا می کنید. لذا باید تلاش کنید تا دیدگاهتان را واقع‌ بینانه تر کنید. لذا باید به میزان زمان طی شده و رشدی که سهم در این بازه تجربه کرده است، بیشتر توجه فرمایید.

۷) فرصت ندادن به بازار برای سوددهی و بازی کردن بیش از حد با پول

این‌ که مدام از یک بازار خارج شوید و به بازاری دیگر ورود کنید، احتمال کسب سود را کاهش خواهد داد. لذا نباید موقعیت‌ های معاملاتی خود را بیش از حد تغییر دهید. این کار در کنار این که هزینه هایی را به همراه دارد، فکر ما را هم بیش از حد درگیر می کند. بنابراین سعی کنید وقتی با در نظر گرفتن تمامی جوانب، برای ورود به یک بازار مالی اقدام کردید، تمام تلاش خود را بکنید که به هدف هایی که برای خود مشخص کرده اید دست پیدا کنید و در ادامه و در صورتی که در استراتژی تان تعریف شده بود، سرمایه تان از آن بازار را خارج کنید و بازار مالی دیگری را امتحان کنید ولی این که مدام از این بازار به بازار دیگری کوچ کنید تا سود همه بازارها را کسب کنید و در کف های قیمتی هر بازار ورود کنید و در قله های هر بازاری از آن بازار مورد نظر خروج کنید، امکان پذیر نیست.

۸) اعتماد به نفس کاذب در سرمایه گذاری

از دیگر اشتباهات رایج در سرمایه گذاری که بسیار شاهد آن هستیم، داشتن اعتماد به نفس کاذب است. متاسفانه بسیاری از افراد این گونه فکر می­‌کنند که درباره بازار دانش و اطلاعات بالایی دارند و این در حالی است که هیج تحصیلات علمی یا مطالعه‌ ­ای در خصوص با مسائل مالی ندارند و فقط طبق نظریه و ایده‌ ­هایی که میان مردم عادی پذیرفته شده است، تصمیم­‌ گیری و برای سرمایه‌ گذاری اقدام می کنند. لذا درباره عواقب کارهای­ خود نیز اطلاعی ندارند و در سرمایه‌ گذاری اشتباهاتی را مرتکب می شوند که آن ها را با ضرر و زیان روبرو می کند.

اشتباهات رایج سرمایه گذاران

طنزنویسی آمریکایی می ­‌گوید؛ آنچه انسان نمی‌ داند از وی احمق نمی‌ سازد؛ بلکه آنچه تصور می‌­ کند که می ­‌داند اما در واقع نمی ­‌داند او را به یک احمق تبدیل می ­‌کند. مثال این امر مثل این است که شخصی بدون داشتن هیچ اطلاعات کافی، حتی بدون نقشه مسیریاب یا راهنما تصمیم سفر به محلی را بگیرد. در حقیقت فرد بدون در نظر گرفتن عواقب تصمیمش و بدون هیچ اطلاعاتی تصمیم به سفر گرفته است. طبیعتا این تصمیم ­‌گیری عواقب و نتایج فاجعه ­‌باری به دنبال دارد.

۹) عدم آگاهی از میزان ریسک‌ پذیری

نکته‌ ای که همه سرمایه‌ گذاران می بایست به آن توجه داشته باشند، میزان ریسک­‌ پذیری ­‌آن هاست. سرمایه‌ گذاری همیشه با ریسک همراه است، لذا کسانی که با دید طولانی مدت برای سرمایه­‌ گذاری اقدام می کنند، در کنار آن که انتظار درآمد بیش­تری دارند، ریسک بالاتری را هم قبول کرده اند. به منظور بررسی و ارزیابی میزان ریسک‌ ­پذیری­ خود نباید صبر کنید تا ارزش دارایی‌ ­تان کاهش پیدا کند یا متحمل ضرر و زیان شوید.

حتما بخوانید : سبد سرمایه گذاری ارز دیجیتال سال ۲۰۲۲


بلکه از همین امروز می بایست میزان ریسک ­‌پذیر بودن خودتان را تعیین کنید. به منظور اندازه­‌ گیری میزان ریسک ­‌پذیر بودن دیگران هم قادرید با بررسی روحیات اخلاقی شخص و در نظر داشتن احتمال ضرر در سبد سرمایه گذاری او، میزان اشتیاقش به پذیرش ریسک یا ریسک‌ ­گریز بودن را دریابید.

۱۰) تصمیم‌ گیری بر اساس احساس

چنانچه بگوییم دشمن شماره یک افراد احساسات‌ آن هاست، دروغ نگفته ایم. بازارهای مالی را سراسر ترس و طمع تشکیل داده است و همه از این موضوع مطلع هستیم. در این بین سرمایه‌ گذاری می تواند موفقیت به دست آورد که بر احساسات خود غلبه کند. بیشتر اشتباهات مرسوم در سرمایه‌ گذاری از همین تصمیمات هیجانی و احساسی حاصل می شود.

به عنوان مثال بازار سهام را در نظر بگیرید؛ در بازه کوتا‌ه‌ مدت این امکان وجود دارد که بازده بازار سهام دستخوش انحراف شود، ولی در بلندمدت سهامی که سرمایه‌ بیشتری دارد، می‌ تواند به صورت متوسط بازدهی تاریخی به میزان ۱۰ درصد داشته باشد. چنانچه این موضوع را درک کنید، درخواهید یافت که با دید بلندمدت، بازده سبد سهام شما نباید به میزان زیادی از این میانگین منحرف گردد. این که رفتار هیجانی در بورس چیست را می توانید به زبان ساده همین الان اینجا یاد بگیرید.

۱۱) شرط‌ بندی به جای سرمایهگذاری

جالب است بدانید که مرز باریکی میان شرط‌بندی و سرمایه‌ گذاری وجود دارد! به عنوان مثال در زمان مدیریت یک سبد، روی اوراق بهادار و رویدادهای خاصی شرط‌بندی می کنید. با این وجود فرق بزرگ میان سرمایه‌ گذاری و شرط‌بندی ناشی از دو عامل می باشد؛ اول، مدیریت ریسک وجود دارد که برای سرمایه‌ گذاری مناسب الزامی است. عدم تنوع یک اشتباه بزرگ است، چرا که ریسک زیان کردن را به همراه دارد. نکته دوم، شرط‌بندی با سنجیدن جوانب مثبت و منفی صورت می پذیرد که مطابق با حقایق و داده‌ های واقعی می باشد.

ما زمانی شرط‌ می بندیم که داده‌ ها محاسبه شوند و می‌ توانیم با آگاهی کامل از حقایق، جوانب مثبت و منفی را مورد بررسی قرار دهیم. متاسفانه، تعداد زیادی از سرمایه‌ گذاران ترجیح می‌ دهند به جای داشتن یک شرکت خوب برای طولانی مدت، نوسانات کوتاه مدت بازار را در نظر داشته باشند و روی آن ها شرط بندی کنند. یا آن ها به جای نگهداری سهامی که دارای فروش، سوددهی و جریان نقدی است، روی یک فناوری جدید و هیجان‌ انگیز شرط‌بندی کنند و این در حالی است که این تاکتیک‌ ها قطعا هیجان‌ انگیز هستند، اما بهترین روش برای افزایش ثروت شما در طولانی مدت به حساب نمی آیند! لذا شاید راه درست سرمایه‌ گذاری اندکی خسته کننده باشد، اما آهسته و پیوسته به سمت ثروت در حرکت خواهید بود.

چگونه اشتباهات رایج در سرمایه‌ گذاری را حذف کنیم؟

حالا که ۱۱ مورد از مهم ترین اشتباهات رایج در سرمایه گذاری با هم دیگر مرور کردیم، نوبت آن است که چند راهکار برای پرهیز از این خطاها معرفی کنیم تا با تمرین و عمل به آن‌ ها، دیگر این اشتباهات رایج در سرمایه گذاری را انجام ندهید و ریسک سرمایه گذاری خود را تا حدود زیادی کاهش دهید و در عین حال، شانس دریافت سود بالا از بازارهای مالی را نیز افزایش دهید؛

  1. بررسی مداوم پرتفوی : مدام به پرتفوی خود سر بزنید و آن را رصد نکنید. در انتهای هر سال عملکردها و سرمایه‌ گذاری‌ های خود را ارزیابی نمایید. نتیجه این موضوع این را به شما خواهد گفت که آيا نسبت دارایی به درآمد ثابت شما مناسب است یا باید تغییراتی در آن به وجود آورید.
  2. توسعه برنامه عملیاتی : بایستی همیشه مشخص کنید که در کدام بخش از چرخه عمر سرمایه‌ گذاری خود قرار دارید. بایستی هدف های خود را همواره مرور کنید. لذا می بایست میزان سرمایه‌ گذاری را برای تحقق این اهداف تعیین فرمایید. این را از یاد نبرید که هدف‌ تان از سرمایه‌ گذاری چیست. بدین ترتیب انگیزه‌ خود را برای پس‌ انداز افزایش می دهید. همچنین انتظارات خود را درباره بازده تاریخی بازار متعادل کنید. انتظار نداشته باشید که یک‌ شبه ثروت بزرگی برایتان به ارمغان آید. چنانچه به دنبال ثروت هستید، بایستی از یک استراتژی معاملاتی بلندمدت و مداوم پیروی نمایید.
  3. برنامه‌ ریزی برای انجام سرگرمی‌ های مختلف : وسوسه خرج کردن پول در همه ما دیده می شود. در واقع این موضوع بخشی از ذات انسان است و نیاز نیست همیشه با آن مبارزه کنیم. بعضی اوقات نیاز است چند قدم پا به پای این موضوع حرکت کنید. قسمتی از سودهای سرمایه‌ گذاری خود را صرف سرگرمی و فراغت خود نمایید ولی نباید این کار را همواره در دستور کار خود قرار دهید. به صورت کلی تنها چیزی حدود ۵ درصد از سبد خود را به این موضوع تخصیص دهید. این را هم در یاد داشته باشید که از پول بازنشستگی خودتان برای تحقق این موارد بهره نگیرید.
  4. کاهش زیان به کمک پیروی از قواعد بازارهای مالی : شما اگر بخواهید در بازاری مثل بازار ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری اقدام نمایید، مطمئنا باید ریسک به مراتب بیشتری را بپذیرید، چرا که این احتمال وجود دارد که سرمایه شما ۱۰۰ ها برابر شود و یا ۸۰ درصد ارزش خود را به سادگی و در زمان کوتاهی از دست بدهد؛ لذا شما باید قواعد بازی در همچین بازاری را بلد باشید تا بتوانید سود خوبی از آن کسب کنید و در صورت شکست هم بتوانید مجددا دستتان را روی زانوهایتان بگذارید و بلند شوید. بنابراین می توان این طور گفت که بازارهای مالی مثل بازار مسکن، بورس، فارکس و بورس های جهانی، کریپتوکارنسی، طلا و سکه، خودرو، ارز، سپرده گذاری، صندوق های سرمایه گذاری و … هر کدام استراتژی مجزا و قوانین مخصوص به خود را دارا می باشند و نمی توان در همه آن ها یک جور رفتار کرد.
  5. با پولی وارد بازارهای مالی شوید، که قدرت از دست دادن آن را داشته باشید : مثلا شما برای سرمایه گذاری در بورس نمی توانید همه روزه سهام های مختلف را چک کنید و هر روز خرید و فروش هایی را با استرس انجام دهید تا بتوانید پول خود را به یک اندازه ای خاص برسانید! لذا نباید از پول وام و یا قرض برای سرمایه گذاری در این نوع بازارها و یا هر نوع بازار مالی دیگر اقدام کنید، بلکه باید با پولی وارد بازارهای مالی شوید که اگر تحت شرایطی آن پول تمام و کمال از بین رفت، همچنان بتوانید زندگی کنید و نیازهای خود و بعضا خانواده تان را برطرف نمایید، چرا که سرمایه گذاری در بازارهای مالی همواره با ریسک همراه است و شما پیش از اقدام به سرمایه گذاری، باید بدانید در چه بازاری و با چه میزان ریسکی پا گذاشته اید و در بدترین حالت امکان دارد سرمایه خود را از دست بدهید و در بهترین حالت قرار است که سود خوبی از آن به دست آورید، لذا درک این موضوع است که شما را یک پله از دیگر سرمایه گذاران جلوتر قرار خواهد داد.

نتیجه گیری و کلام پایانی

اشتباه بخشی از روند سرمایه‌ گذاری به حساب می آید و دانستن این اشتباهات، این که چه زمانی آن ها را انجام می‌ دهید و چطور از آن ها دوری کنید، شما را به یک سرمایه گذار حرفه ای تبدیل خواهد کرد. به منظور جلوگیری از ارتکاب اشتباهات فوق که بایکدیگر بررسی کردیم، یک برنامه متفکرانه و منظم تهیه فرمایید و به آن پایبند باشید. این ۱۱ نکته مهم و راهکارهای جلوگیری از آن ها که پیش تر گفتیم، همگی نکات ارزشمندی هستند که اگر اینجا به صورت رایگان و به زبان ساده یاد نگیرید، در طول فرآیند سرمایه گذاری باید هزینه های سنگینی برای یاد گرفتن آن به صورت تجربی در بازار بپردازید و شاید این ضرر و زیان تحمیل شده به شما آنقدر بزرگ باشد که دیگر میلی به سرمایه گذاری در بازارهای مالی نداشته باشید و یا سرمایه خود را برای این کار از دست بدهید، پس این نکات را بسیار جدی بگیرید.

از طرفی درست است که اشتباه بخشی از سرمایه‌ گذاری به شمای می رود و هیچ‌ کس کامل نیست و تمامی افراد اشتباهاتی دارند؛ ولی بعضی از اشتباهات رایج در سرمایه‌ گذاری اثرات مخرب بسیاری به همراه دارند و بهتر است که هرگز آن ها را تجربه نکنید! لذا با شناخت این موارد و پرهیز از آن‌ ها، قادرید در امر سرمایه‌ گذاری به موفقیت های به مراتب بیشتری دست پیدا کنید. بدین منظور دستورالعمل‌ هایی را که در این مطلب بررسی کردیم دنبال و آن‌ ها را در روش سرمایه‌ گذاری خود تمرین و اعمال فرمایید. بدین صورت می توانید سبد سرمایه گذاری خود را هوشمندانه تر مدیریت فرمایید و همین طور بازدهی شما در بلندمدت به صورت قطع افزایش پیدا خواهد کرد.

همان طور که در ابتدای مطلب قول دادیم، ۱۱ تا از پرتکرارترین اشتباهات رایج در سرمایه گذاری را در کنار یک دیگر مورد بررسی قرار دادیم.  

همچنین اگر دوست دارید بدانید بهترین استراتژی های سرمایه گذاری در حال حاضر کدامند، پیشنهاد ما این است که همین الان این مقاله را که کاملا رایگان است و به زبان ساده آموزش داده است مطالعه فرمایید.

بین این اشتباهات رایج در سرمایه گذاری که بررسی کردیم، کدام مورد را بیشتر از دیگر موارد تجربه کرده اید؟

برای دوستانتان بفرستید: