Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1125

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1162

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1166

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1188

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2841

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2848

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2861
آینده بازار بورس | آینده بورس در سال 99 چه خواهد شد؟ | کدبورسی

برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

آینده بازار بورس | آینده بورس در سال ۹۹

آینده بورس در سال ۹۹ سرآخر چه خواهد شد؟ در حال حاضر و با پیش گرفتن روند نزولی و پرنوسان شاخص، تمامی سرمایه گذاران و فعالان بازار سرمایه به دنبال پاسخ این سوال هستند که آینده بازار بورس چیست و پیش بینی وضعیت بورس در روزهای آینده به چه صورت است؟ طی ۳ سال اخیر روند کلی بازار بورس صعودی قدرتمند بوده است، تا جایی که شاخص از ۶۰ هزار واحد تا ۲ میلیون واحد هم رفت، ولی در حال حاضر آینده بازار بورس در مبهم ترین وضعیت ممکن قرار دارد و باید دید آینده بورس در سال ۹۹ به چه صورت خواهد بود! در این مقاله سعی داریم تا آینده بازار بورس ایران را مورد بررسی قرار دهیم تا سرمایه گذاران از بلاتکلیفی در آیند، پس به هیچ عنوان این مقاله رو از دست ندهید.

آینده بازار بورس

چنانچه بخواهیم درباره موضوع آینده بورس در سال ۹۹ جمع بندی داشته باشیم، باید گفت که با توجه به روند ۲۹ ساله شاخص بورس تهران می ‌توان با اطمینان بالا، شاخص بنیادین را به‌ عنوان یک معیار قابل اتکا برای شناسایی حباب و حفره مالی استفاده کرد. بورس تهران امروزه دارای حباب مالی است، هرچند نمی‌ توان زمان دقیق ترکیدن آن را بیان کرد منتها دیر یا زود، شاخص بورس تهران باید خود را متناسب با متغیر‌های واقعی اقتصاد تطبیق دهد.

می توان گفت ارزش بنیادین بورس تهران که تابعی از تولید ناخالص داخلی و شاخص قیمت مصرف ‌کننده است، به خوبی می ‌تواند ارزش شرکت ‌های پذیرفته ‌شده در بورس را توضیح دهد. همان ‌طور که پیش تر هم بیان کردیم، برای ادعای وجود حباب مالی در بورس باید محتاط بود، به خاطر این که  هنوز هم در بین صاحب‌ نظران حوزه مالی اجماع کافی راجع به آن دیده نمی شود.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید، آموزش های رایگان بورسی و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


اما به طور کلی در حال حاضر بسیاری از صاحب ‌نظران در این حوزه وجود هرگونه حباب مالی را منکر و برای شاخص سقف ‌های بالاتری را انتظار می‌ کشند که بی تردید تا زمانی که ورود نقدینگی پرقدرت به بورس ادامه دارد، افزایش شاخص دور از انتظار نیست.

جدا از این که بازار حبابی است یا خیر، امروزه این نگرانی در بین سرمایه گذاران و سیاست ‌گذاران وجود دارد که نیاز است هر دو دسته سرمایه ‌گذاران و سیاست‌ گذاران، نسبت به سیاست‌ ها و استراتژی‌ های خود برای حفظ سرمایه و ثروت خود و همچنین حفظ این نقدینگی و استمرار پویایی بازار سرمایه اقدام نمایند و از این فرصت تاریخی به نحو احسن جهت رشد اقتصادی استفاده و هم از ضرر و زیان هنگفت خیل عظیم سرمایه‌ گذاران جلوگیری نمایند.

دولت برای جلوگیری از فرار سرمایه‌ گذارهای بورسی چه باید کند؟

در حقیقت دولت یا باید سیاست ‌هایی را اعمال کند که حجم دارایی‌ های واقعی افزایش یابد که قسمتی از قیمت افزایش یافته بیش از حد را بپوشاند یا این که جایگزین مناسبی پیدا کند. چنانچه این کار را نکند، احتمالا مشکلاتی برای سایر قسمت ها اتفاق خواهد افتاد. دولت بهتر است یا شرکت‌ هایی حاضر در بورس را وادار کند سرمایه ‌گذاری بیشتری کنند یا خصوصی ‌سازی را به شدت بالا ببرد که حجم دارایی واقعی که وارد بازار می‌شود افزایش پیدا کند و قسمتی از این تورم بیش از حد موجود در بازار را خنثی کند.

همچنین دولت می ‌تواند نرخ سود سپرده بانکی را افزایش دهد که اگر فرار سرمایه در بورس اتفاق افتاد، حوزه دیگری برای سرمایه‌ گذاری وجود داشته باشد. به هر روی چنانچه این دارایی‌ ها از بازار سرمایه خارج شود، وارد بازارهای دیگری خواهند شد و آنها را متلاطم و بعضا پرنوسان خواهند کرد، همین طور امکان دارد دلال ‌بازی ‌ها را توسعه دهد و حتی کالاهای مصرفی را به کالاهای سودده تبدیل کند و موجب احتکار در آن شود که برای معیشت مردم اصلا مناسب نخواهد بود!

لبه تیز دخالت در فرآیند بازار و اثرات آن بر آینده بازار بورس

همان طور که احتمالا تا الآن متوجه شده اید، بورس تهران خلاف همه بازارهای مالی دنیا با دخالت مستقیم دولت روبرو است. از مداخله وزیر اقتصاد در انتخاب روسای سازمان بورس گرفته تا قوانین خلق ‌الساعه سیاست ‌گذار در روزهای پرهیجان بازار که اغلب به ضرر سرمایه گذاران تمام می شود! گویا تنها نیت ناظر بورس کسب رضایت عمومی است و رسیدن به یک بازار کارا کاملا فراموش شده است، ولی سیاست ‌گذار برای دستیابی به این هدف نیز موفق عمل نکرده و از بدنه کارشناسی استفاده نمی کند.

 آینده بورس در سال 99

یکی از غلط ترین سیاست‌ ها در دوره اصلاح قیمت سهام اما حمایت دستوری حقوقی ‌ها است که تنها مداخله دولتی در فرآیند بازار بوده و نمونه ‌ای واضح از دست‌ کاری قیمت سهام محسوب می شود، به همین خاطر قیمت‌ هایی که باید بر مبنای عرضه و تقاضا شکل بگیرند، به سمتی که مطابق میل سیاست ‌گذار است، سوق داده خواهند شد. جهت‌ دهی که مصداق بارز فساد در یک بازار مالی است و شاید در کوتاه‌ مدت همچون مسکنی عمل کند، ولی در نهایت به جایی نخواهد رسید، به خاطر این که در بلندمدت صاحب نقدینگی به این واقعیت پی می ‌برد همانطور که در روزهای منفی بازار، معامله‌ گر عمده می ‌تواند جهت قیمت ‌ها را صعودی کند، در روزهای دیگر بنا به دلایل دیگر می‌ تواند عکس این عمل نماید.

حتما بخوانید : آینده بورس در سال ۹۹ چه خواهد شد؟

سرایت این بی ‌اعتمادی به کل بازار قادر است تبعات جبران ‌ناپذیری به دنبال داشته باشد که در حال حاضر شاهد این موضوع هستیم و سرمایه گذاران از هر مثبتی به عنوان فرصت خروج از سهام هایشان استفاده کرده و بسیاری از افراد هم دید نوسان گیری روزانه در بورس را دارند و دیگر به سرمایه گذاری های بلند مدت نمی پردازند که بازار را متلاطم تر خواهد کرد. امروزه همچنان بازار سهام از جذابیت بالایی میان صاحبان نقدینگی برخوردار است. شاهد این مدعا مشارکت بالای شرکت در عرضه اولیه های مختلف است. در این شرایط به نظر می‌ رسد تنها برداشته شدن محدودیت‌ های خودساخته ‌ای همچون دامنه نوسان بورس می‌ تواند به داد این بازار برسد. محدودیتی که در صورت حذف نه صعودهای پرشتاب قیمتی و حبابی شدن بازار را به دنبال دارد و نه اصلاح فرسایشی و فرار سرمایه‌های خرد و کلان.

خلاصه مقاله و کلام پایانی

در حال حاضر رشد شاخص در بازار بورس تهران از نظر شاخص ‌های اقتصادی غیرقابل توجیه است و به نظر برخی از افراد هجوم نقدینگی، انتظارات تورمی، دخالت دولت و تعیین مصنوعی نرخ بهره، نشانه و زمینه شکل ‌گیری و گسترش یک حباب مالی بوده است و علاوه بر آن نه تنها نشانه خوش ‌بینی فعالان بازار به آینده اقتصاد کشور نیست، بلکه نشانه اختلالات، نارسایی ‌ها و عدم تعادل‌ های بزرگ در اقتصاد ایران است!

بروز حباب ‌ها و حفره‌ های مالی بزرگ معمولا از بروز عدم تعادل ‌هایی ناشی می شود که در نتیجه سیاست ‌ها و مداخلات دولت ایجاد می شود، لذا یافته‌ های فوق بیان می دارد که تحولات بازار سهام هم‌ راستا با تحولات متغیر‌های بنیادی کلان نیست و شاخص سهام از روند بلندمدت خود منحرف شده و باید آن را جدی گرفت و مسئول اصلی حباب بورس تهران، دولت است و نه بازار، پس واضح است که حباب ‌ها نه تنها نتیجه ناگزیر و ذاتی فرآیند‌های حاکم بر نظم بازار و به ‌طور عام یا بازار‌های مالی و دارایی به‌ طور خاص نیستند، بلکه نتیجه ناگزیر مداخلات نابجای دولت ‌ها در فرآیند‌های حاکم بر نظم بازار هستند.

انحراف از ارزش بنیادی دارایی تا زمانی نامعلوم ادامه پیدا نمی کند و قیمت دارایی پس از یک دوره افزایش حبابی، در نهایت با ترکیدن حباب، سقوط کرده و نزول شدیدی را تجربه می کند. هر سربالایی بدون پشتوانه منطقی، اقتصادی و عقلایی، سرازیری هم دارد و انتظار می ‌رود، در نهایت شاخص حول ارزش بنیادی آن نوسان کند. معروف است که در بازار‌های مالی معمولا آن نمی ‌شود که همه می‌ پندارند.

همان ‌طور که وارن بافت گفته است؛ در بازار سهام، برای چیزی که همه افراد روی آن خوش‌ بین هستند بهای زیادی پرداخت می کنید. اما به صورت کلی وضعیت بورس در سال ۹۹ نشان از صعود های منطقی به همراه اصلاح های مقطعی دارد و میتوان اهداف بالاتری را برای شاخص کل بورس ایران در سال ۹۹ پیش بینی کرد.

عدم حمایت های پیوسته و مناسب دولت، وعده ها و صحبت های ضد و نقیض، بازی با سرمایه های مردم و بی توجهی به سرمایه گذاران، فروش بی رویه سهام عدالت در بورس، وضعیت سیاسی نامناسب ایران، بی توجهی به وضع بازار و اقدامات نامناسب در زمان نامناسب، فروش های متعدد حقوقی در سهام های گوناگون و بعضا شاخص ساز و لیدر و … از مواردی هستند که سرمایه گذاران را بی اعتماد تر از همیشه کرده است و به ویژه سرمایه گذاران تازه وارد به بورس در صورت خروج از بازار، دیگر قصد بازگشت به بازار را ندارند و بسیاری از سرمایه گذاران قدیمی بازار هم به دست کاری هایی که در بورس می شود اعتراض دارند و معتقدند که بورس مسیر طبیعی خودش را طی نمی کند.

اما به صورت کلی در نظر داشته باشید که با این که اصلاح های خسته کننده و مقطعی در بازار داریم، ولی روند کلی بازار صعودی هست و شاخص های ۳ میلیونی یا حتی ۵ میلیونی نیز کاملا در دسترس خواهند بود.

حتما بخوانید : زمان اتمام اصلاح شاخص بورس | اصلاح شاخص بورس چیست

امیدوارم از این مقاله که به موضوع آینده بازار بورس در ایران پرداختیم، نهایت استفاده رو برده باشید.

هر گونه سوال و یا ابهامی در خصوص آینده بورس در سال ۹۹ داشتید، از طریق بخش ارسال نظرات و دیدگاه ها با ما و سایر همراهان سایت کد بورسی همراه باشید.

برای دوستانتان بفرستید: