برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

آموزش نمودار خوانی بورس | نحوه رسم نمودار تحلیل تکنیکال

نمودارهای در تحلیل تکنیکال و اتخاذ تصمیماتی که در خصوص با خرید و فروش یا نگهداری یک سهم داریم، اهمیت بسیار زیادی دارد. تصمیمات مهم در امر سرمایه گذاری در بورس به وسیله نمودار ها گرفته می شود، لذا آموزش نمودار خوانی بورس یکی از مهم ترین و در صورت یادگیری یکی از سودآورترین آموزش هایی است که در زمینه بورس دیده اید! آموزش نمودار خوانی بورس به شما کمک خواهد کرد تا روند نمودارهای تکنیکال را بهتر درک کنید و اگر به زبان ساده قصد تعریف آموزش نمودار خوانی بورس را داشته باشم، باید گفت که نمودار خوانی در بورس به شما کمک میکند تا قادر شوید با نمودارهای تکنیکال بورس صحبت کنید و درد و دل کردن با نمودارهای تکنیکالی بورس قطعا میتواند سیگنال های خرید و فروش بسیار خوبی را برای شما به دنبال داشته باشد.

آموزش نمودار خوانی بورس

در مطلب آموزش تحلیل تکنیکال بورس به زبان ساده نگاه جزئی به نمودارهای تکنیکال و نقش آن ها در تحلیل تکنیکال پرداختیم و در این مطلب قصد داریم موضوع آموزش نمودار خوانی بورس را تقدیم حضور شما عزیزان کنیم که مبحث تخصصی تر و حرفه ای تری است و به مراتب ارزش و اهمیت بیشتری دارد. در این مقاله هم به بررسی نمودار بورس و کاربردهای آن خواهیم پرداخت که در اتخاذ تصمیماتی درست و مناسب در امر سرمایه ‌گذاری در بازار بورس یا خرید سهام در بورس بسیار کاربردی است و می ‌تواند شما را در مسیر موفقیت در بازار سرمایه، سوق دهد. از آنجایی که درک نمودارها بسیار ساده ‌تر از جداول و متن ‌های طولانی است، شناخت و تفسیر نمودارهای بورس در درک رفتار بازار در آینده نقش حائز اهمیتی دارد.

نمودار بورس و کاربردهای آن

وقتی که به یک نمودار بورس می نگرید، شاید سوالات زیادی به ذهنتان خطور کند. این گونه نمودارهای چه چیزی را بیان می ‌کنند؟ چگونه می ‌توان تغییرات ارزش سهام را پیش‌ بینی کرد؟ آیا الان زمان خرید یک سهم است یا باید سهام خود را به فروش رساند؟ این گونه سوالات و سوالات مشابه، هر روز به ذهن افرادی که در بورس فعالیت دارند، نقش می ‌بندد و تلاش می کنند به کمک شاخص‌ ها و گزارشات مالی، نمودارها و جدول ‌های اطلاعاتی پاسخ مناسبی به این گونه سوالات بدهند.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید، آموزش های رایگان بورسی و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


در واقع این سوالات و سوالاتی مانند این نیز برای شما که به عنوان فرد کم تجربه در بازار بورس وارد شده ‌اید نیز بوجود آمده یا می آید. در این مطلب به بررسی نمودارهای بورس خواهیم پرداخت تا بتوانیم پاسخ مناسبی به این گونه سوالات بدهیم. بازار سرمایه پدیده ‌ای پویا است که در بستر زمان تغییر می‌ کند. در نتیجه مشخص است که داده‌ های بورس از جنس زمان هستند در نتیجه می ‌توان آن‌ ها را به صورت یک سری زمانی در نظر گرفت که قسمتی از تغییرات آن وابسته به تصادف و بخش دیگر، رفتار بازار و خریداران و فروشندگان را مشخص می ‌کند، لذا برای نمایش مقادیر ارزش سهام یا مشخصات بازار سهام از نمودارهایی استفاده می کنیم که محور افقی آن ‌ها زمان در نظر گرفته شده است.

نمودار بورس یا سهام چیست؟

در واقع می ‌توان نمودار بورس یا سهام را بررسی ارزش سهام یا هر شاخصی وابسته به آن، نسبت به زمان در نظر گرفت. به این ترتیب، محور افقی مربوط به زمان است و محور عمودی ارزش سهام یا قیمت را مشخص می ‌کند. در نهایت نمودار سهام، روند تغییرات ارزش سهام را نسبت به زمان نشان می ‌دهد. محور افقی می ‌تواند نشان دهنده سال، ماه، روز و حتی ساعت باشد. با توجه به اینکه قصد داریم در چه محدوده زمانی اقدام به بررسی کنیم، می ‌توانیم نمودار سهام یا شاخص‌ های آن را برحسب واحد زمانی دلخواه تعیین نماییم.

حتما بخوانید : الگوی مثلث در بورس – الگوی مثلث در تحلیل تکنیکال چیست و انواع آن کدام است؟

روند صعودی در یک نماد، می ‌تواند این اطمینان را به ما بدهد که در آینده نزدیک، قیمت سهام این نماد کم نمی شود و البته روند نزولی که به تازگی برای یک سهام شروع شده، امکان دارد نشان دهنده روند نزولی بیشتر این سهم باشد. پس به نظر می ‌رسد که شیب تغییرات ارزش سهام در دوره‌ های زمانی، راهنمای خوبی برای تشخیص آینده سهام است، اما باید در این میان به چند نکته مهم اشاره کرد:

  • وقتی که به یک نمودار سهام نگاه می‌ کنید، طول دوره که در محور افقی قرار گرفته را مورد توجه قرار دهید. اگر طول دوره، کوتاه باشد و مثلا تغییرات در یک هفته مورد بررسی قرار گرفته، قادرید پیش ‌بینی را برای ۲ الی ۳ روز آینده برای یک سهم انجام دهید، اما برای سرمایه ‌گذاری بلند مدت لازم است که به نمودارهایی که طول دوره در محور افقی آن‌ سالانه است، توجه داشته باشید.
  • وقتی که قصد دارید دو نمودار‌ را با هم مقایسه کنید، توجه کنید که محور عمودی هر دو نمودار یکسان باشد، به این دلیل که بعضی اوقات امکان دارد محور عمودی روی یک نمودار برحسب تومان و در نمودار دیگر برحسب ریال یا حتی درصدی باشد. این موضوع موجب می شود که در ارزش سهام یک شرکت دچار سردرگمی شوید. در نتیجه آگاهی از واحد ارزش روی محور عمودی یکی از نکاتی است که باید به آن دقت کنیم.
  • نوسانات بازار سهام را با دقت دنبال کنید. اغلب با توجه به تغییرات صنعتی و سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها، روند یا تغییرات غیرتصادفی و فصلی وجود دارد. با توجه به آن ‌ها می ‌توانید زمان مناسب برای سرمایه‌ گذاری را حدس بزنید.
  • نمودارها با انواع مختلف را برای سنجش ارزش خرید یا فروش یک سهام، در نظر بگیرید. نمودارهای گوناگونی به منظور نشان دادن تغییرات ارزش یک سهام وجود دارد. به عنوانمثال نمودار شمع،‌ نمودار میله‌ ای و نمودارهای میانگین متحرک هر یک شاخص‌ های گوناگونی از بازار سهام را به تصویر می کشند.
  • به حجم معاملاتی که در بعضی از نمودارهای ترکیبی در بورس دیده می‌شود، توجه داشته باشید چون امکان دارد تغییرات زیاد در ارزش سهام اتفاق افتاده باشد، اما تعداد معاملات سهام کم باشد. این امر نشان می‌دهد که بازار یا آن سهام هنوز موقعیت خودش را در بورس اوراق بهادار بدست نیاورده است و برای تصمیم‌ گیری هنوز خیلی زود است.

انواع نمودارهای در تحلیل تکنیکال

  1. نمودار خطی یا همان Line Chart : نمودار خطی ساده‌ ترین و ابتدایی ‌ترین نوع از نمودار است که به‌ صورت خطی از به هم وصل کردن نقاط قیمت آخرین معامله حاصل می شود.
  2. نمودار کندل شمعی ژاپنی یا همان Candlestick Chart : این نوع نمودار نسبت به دیگر نمودارها اطلاعات بیشتری را انتقال می دهد و از همین روی در تحلیل تکنیکال به ‌صورت غالب این نوع نمودار ها را مورد استفاده قرار می دهند. هر کندل از اجزای مختلفی تشکیل ‌شده است، به شکلی که اگر روزی بازار را چک نکرده باشید، تغییرات آن را می ‌توانید با نگاه کردن به کندل متوجه شوید.
  3. نمودار میله ‌ای یا همان Bar Chart : این نوع نمودار اطلاعات بیشتری نسبت به حالت خطی به تحلیل‌گر می‌ دهد و یکی از مرسوم ترین نمودارها در تحلیل تکنیکال به شمار می رود.

نمودار شمع برای شاخص کل حجم/قیمت

بعضی اوقات نمودار شاخص کل حجم-قیمت یا دیگر شاخص‌ های بازار بورس را به صورت نمودار شمع یا همان Candle نشان می‌ دهند تا به این ترتیب قادر به ارائه بیش از یک مقدار روی نمودار باشند. از قابلیت های جالب در این نحوه نمایش اطلاعات، می‌ توان به نمایش هم زمان چندین جنبه مختلف شاخص اشاره کرد.

  • مقدار شاخص کل هنگام بازگشایی بازار که با نام Open مشخص شده است.
  • بیشترین مقدار شاخص کل در تاریخ مشخص شده که با نام High دیده می‌شود.
  • کمترین مقدار شاخص کل در تاریخ مشخص شده که با نام Low دیده می‌شود.
  • مقدار شاخص کل هنگام بسته شدن بازار، که با نام Close مشخص شده است.

هر یک از این مقادیر در ایجاد شمع ‌ها، نقش دارند. در ادامه و توسط تصویر زیر، ساختار شمع در این گونه نمودارها را بهتر درک خواهیم کرد :

آموزش نمودار خوانی تکنیکال

همانطور که در تصویر بالا می بینید، منظور از بیشترین و کمترین، بزرگترین و کوچک ‌ترین مقدار یا اندازه شاخص یا ارزش سهام است که در اینجا مثلا شاخص قیمت کل خواهد بود. البته این نمودار را بر اساس ارزش سهام نیز می‌توان ترسیم کرد تا وضعیت یک سهم خاص مشخص شود.

نکته : اگر قیمت یا شاخص بسته شدن، از قیمت یا شاخص باز شدن بازار بیشتر باشد، بدنه نمودار شمعی، سفید یا سبز رنگ خواهد بود به خاطر این که نشان دهنده رشد شاخص یا ارزش سهام در ابتدا و پایان روز معاملاتی است. ولی اگر قیمت بسته شدن از قیمت باز شدن کمتر باشد، افت در شاخص یا ارزش سهام رخ داده و به همین علت رنگ بدنه شمع، سیاه یا قرمز خواهد بود که نشان دهنده نزول شاخص یا ارزش سهام از ابتدا تا پایان روز معاملاتی است.

سایه‌ها نیز فاصله بین کمترین و بیشترین مقدار ارزش شاخص نسبت به زمان بازگشایی یا بسته شدن بازار بورس را محاسبه و نمایش می‌دهند. این سایه‌ها به همان میزان یا ارتفاعی هستند که در نمودار تاریخچه حجم/قیمت مشاهده کردیم. در آن نمودار واقعا این مقادیر به صورت یک سایه دور خط اصلی ترسیم شده بودند. با توجه به تعریفی که برای نمودار شمع ارائه کردیم، امکان دارد وضعیت‌ های مختلفی برای شکل شمع رخ دهد. البته در نظر داشته باشید که این تغییرات، به ارتفاع سایه و ارتفاع بدنه شمع‌ ها بستگی دارند. به تصویرهای زیر توجه کنید. دو وضعیت در مورد بدنه اصلی و سایه ‌ها مشخص شده‌ اند.

نمودار تعدیل شده چیست؟

تحت شرایطی که نوسان قیمتی شدید سهم را در نمودار سهم دخالت دهیم، نمودار را تعدیل شده می ‌گوییم. در نمودارهای تعدیل شده گپ‌ های قیمتی در گذر زمان قابل‌ مشاهده است. عمده دلایل ایجاد گپ‌ های قیمتی افزایش سرمایه و سود نقدی سهام در بورس است. در واقع نمودار تعدیل شده نموداری است که عوامل بنیادی مانند افزایش سرمایه و تقسیم سود نقدی از آن حذف شده است. افزایش سرمایه یکی از اساسی ‌ترین دلایل ایجاد گپ قیمتی است که از طریق چهار روش عمده توسط شرکت‌ها صورت می پذیرد.

حتما بخوانید : چنگال اندروز در تحلیل تکنیکال – آموزش تصویری چنگال اندروز در تحلیل تکنیکال

افزایش سرمایه معمولا سبب کاهش ارزش سهام شرکت می ‌شود و در مقابل ارزش کاسته شده، به سهامدار حق تقدم، سهم جایزه یا … داده خواهد شد. کاهش ارزش سهام شرکت موجب ایجاد شکاف و تأثیر بر نمودار قیمتی می‌شود. یکی دیگر از دلایل ایجاد گپ قیمتی و کاهش شدید قیمت در نمودار سهام شرکت‌ها، پرداخت سود نقدی پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه است و نمودار قیمت سهام به میزان سود تقسیمی کم می شود.

جالب است بدانید که افزایش سرمایه و تقسیم سود نقدی، اتفاقات مالی بسیار مهمی در هر شرکت سهامی است که موجب خواهد شد تا قیمت سهام شرکت تغییر کند. البته با توجه به این ‌که میزان تغییر قیمت سهم به دلیل تقسیم سود زیاد نیست، تغییر در نمودار تعدیل شده و گپ قیمت، بزرگ نخواهد بود و امکان دارد نمودار تعدیل شده با نمودار تعدیل نشده همانند هم باشند، ولی اثرات افزایش سرمایه بیشتر است و گپ قیمتی آن در نمودار سهم نیز به مراتب بزرگ ‌تر خواهد بود.

مزایا و معایب نمودارهای تعدیل شده

در نمودارهای تعدیل شده، تاریخچه قیمتی سهم به دلیل حذف گپ‌های قیمتی مشخص نیست. بااین‌حال برای استفاده از اندیکاتورها و اسیلاتورها، لازم است تا نمودار تعدیل شده باشد. همچنین استفاده از خطوط حمایت و مقاومت ساده تر انجام می شود.

نتیجه گیری و کلام آخر

همانطور که دیدید، آموزش نمودار خوانی بورس و انواع مختلف نمودار در تحلیل تکنیکال ، در درک بازار سهام و موقعیت شاخص کل بورس یا یک سهم خاص نسبت به زمان‌ ها یا سهام‌ دیگر بسیار موثر است. همچنین بررسی نمودارهای مربوط به یک سهام خاص در دوره مشخص، راهنمای بسیاری خوبی برای تصمیم نسبت به خرید یا فروش سهام را به همراه خواهد داشت.

بسیاری از پیش بینی ها و بررسی ‌های آینده بورس یا سهام، به وسیله این گونه نمودارها انجام می شود. در نتیجه درک صحیح از اطلاعاتی که به وسیله این نمودارها ارائه می‌ شود، می ‌تواند نقش شما را در بازار پررنگ ‌تر کرده و به دارایی ‌های شما ارزش بیش تری بدهد.

در انتها از شما دعوت می کنیم تا از طریق بخش نظرات در انتهای صفحه، دیدگاه ‌های خود در خصوص با این مقاله راهنمای بورس را با ما در میان بگذارید. همچنین، اگر تجربه ‌ای در کار با انواع نمودار بورس و رسم نمودار تحلیل تکنیکال داشته ‌اید که منحصر به فرد است، این تجربه را نیز با سایر مخاطبین کد بورسی مطرح کنید.

برای دوستانتان بفرستید: