برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

آموزش صرافی raydium به زبان ساده

صرافی raydium یکی از بهترین پلتفرم های غیر متمرکز در دنیای ارزهای دیجیتال به حساب می آید که بین کاربران این حوزه طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است و به دلیل غیر متمرکز بودن، در کشور ایران نیز محبوبیت آن بسیار بالاست، چرا که برای فعالیت در آن، نیاز به احراز هویت نیست و به همین دلیل کاربران ایرانی قادرند بدون احراز هویت در آن ها فعالیت کنند و تحریم ها برای آن ها مشکل ساز نخواهد شد، لذا اینجاست که نیاز به آموزش صرافی raydium خود را بیشتر نشان می دهد. در واقع شما با آموزش صرافی raydium به سادگی قادرید این صرافی را که برای فعالیت های شما مناسب است، بشناسید، با بخش های مختلف صرافی آشنا شوید و نحوه خرید و فروش ارز، واریز و برداشت پول و همین طور مزایا و معایب این صرافی را در آموزش صرافی raydium بررسی کردیم که قطعا برای کاربران ایرانی که به دنبال محل مناسبی جهت معامله ارزهای دیجیتال خود بدون محدودیت هستند، کارایی دارد؛ پس تا انتها با کد بورسی همراه بمانید؛

آموزش صرافی raydium

صرافی ریدیوم نوعی بازارساز اتوماتیک غیر متمرکز به حساب می آید که در شبکه سولانا راه اندازی شده است. همچنین پلتفرم AMM این امکان را در اختیار کاربران خود قرار می دهد تا با یکدیگر به خرید و فروش بپردازند، توکن های خود را تبدیل یا سواپ نمایند و نقدینگی ارائه کنند، از همین روی فعالیت های آن ها می تواند با پاداش همراه شود. بدین ترتیب صرافی Raydium برای سیستم سواپ توکن خود از سروم بهره می گیرد و مانند هر پلتفرم دیگه ای در شبکه سولانا، این صرافی نیز از سرعت و کارایی این شبکه در راستای تحقق بخشیدن به اهداف خود استفاده می نماید.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز ۱۰ درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

ثبت نام رایگانسرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


جالب است بدانید که ارز بومی صرافی Raydium، توکن RAY می باشد که در تاریخ ۲ فوریه سال ۲۰۲۱ روانه بازار رمزارزها شد. شایان ذکر است که حداکثر تعداد توکن RAY در شبکه، ۵۵۵ میلیون واحد در نظر گرفته شده است که توسعه دهنده های این پلتفرم ۲۰ درصد از این مقدار را برای خود نگه داشته اند. توسعه دهنده های این پلتفرم این امکان را ندارند که توکن های خود را به فروش برسانند، چرا که این توکن های به مدت ۳ سال قفل شده اند و در طی این ۳ سال قابلیت فروش نخواهند داشت.

قابلیت جالبی که در صرافی ریدیوم در نظر گرفته شده است، این است که این پلتفرم هم مانند سایر صرافی ها، به دارندگان رمزارز بومی خود این امکان را می دهد تا در رای گیری های پلتفرم شرکت کنند و پیشنهادهای خود را در خصوص با این پلتفرم ارائه کنند. همچنین قدرت رای و پیشنهاد هر کاربر به میزان توکن RAY وی بستگی خواهد داشت و به مراتب هر چه شخصی از این توکن بومی بیشتر داشته باشد، رای وی وزن بیشتری خواهد داشت و تاثیر آن به مراتب بالاتر است. به علاوه، صرافی Raydium دو قسمت جدا از هم دیگر دارد که در بخش اول کاربران به پایگان سفارش سروم دسترسی دارند و در قسمت دوم هم الگوریتم صرافی ریدیوم به سیستمی به اسم بازارساز اتوماتیک با فعالیت پیوسته متکی می باشد. در ادامه بیشتر به آموزش صرافی raydium پرداخته ایم؛

صرافی ریدیوم چگونه کار می کند؟

ریدیوم یک بازارساز خودکار AMM و ارائه دهنده نقدینگی برای صرافی غیرمتمرکز سروم می باشد که بر بستر بلاکچین سولانا فعالیت می کند و بر خلاف دیگر AMMها، ریدیوم نقدینگی زنجیره ای را به اوردربوک محدود مرکزی ارائه می دهد و این بدین معنی است که وجوه سپرده شده در ریدیوم به سفارشات محدودی که در اوردربوک سروم قرار می گیرد، تبدیل می گردد.

حتما بخوانید : تفاوت صرافی متمرکز و غیر متمرکز چیست؟


این به سروم دسترسی به کل جریان سفارش و همچنین نقدینگی فعلی ریدیوم های LP را می دهد. پلتفرم ریدیوم این امکان را در اختیار کاربران خود قرار می دهد ال با به اشتراک گذاری توکن های RAY پاداش بگیرند. همچنین پلتفرم ریدیوم فارم هایی را در اختیار کاربران قرار داده است که ارائه دهندگان نقدینگی بدین وسیله قادرند توکن های LP کسب کنند. در پلتفرم ریدیوم وقتی که کاربران در استخرهای نقدینگی مشارکت می نمایند، AMMها توکن ها را به سفارشات اوردربوک سروم تبدیل کرده و هر شخصی می تواند با آن به معامله بپردازد.

تیم توسعه دهنده این پروژه چه افرادی هستند؟

تمامی اعضای این پروژه به صورت ناشناس و با اسم مستعار به فعالیت می پردازند!

مغز متفکر تیم : آلفا ری – AlphaRay

مسئول فنی و سرپرست بخش برنامه نویسی : ایکس ری – XRay

سرپرست بخش بازاریابی و روابط عمومی و تعیین استراتژی محصول : گاما ری – GammaRay

توسعه دهندگان فنی و مسئول طراحی قراردادهای هوشمند : استینگی ری – StingRay و ریزور – RayZor

ویژگی های پلتفرم ریدیوم

  • تراکنش ها را سریع تر از اتریوم انجام می شود.
  • بهینه سازی سرعت بلاکچین سولانا و یک اوردربوک DEX به وسیله این صرافی
  • ارائه نقدینگی نامحدود به اوردربوک سروم به وسیله ریدیوم انجام شده و اکوسیستم سولانا با استفاده از عملکرد ریدیوم قاد راست به نقدینگی دسترسی یابد.
  • رابط کاربری مناسب؛ جالب است بدانید که با استفاده از پلتفرم ریدیوم کاربران می توانند نمودارهای معاملاتی را مورد بررسی قرار دهند، از همین روی آن ها قادرند معاملات و سفارشات خود را کنترل نمایند.

چه ارز‌های در صرافی رادیوم پشتیبانی می شود؟

توکن‌ های موجود در بلاک چین سولانا به وسیله صرافی رادیوم پشتیبانی می‌ شوند. جالب است بدانید که این توکن‌ های بومی با نام SPL شناخته می شوند. برنامه توکن SPL، مثل توکن‌ های ERC-۲۰ در شبکه اتریوم، استاندارد توکن بلاک چین سولانا برای برنامه‌ های دیفای می باشد. سروم، KIN، و سولانیوم نمونه‌ هایی از این توکن‌ ها می باشند. بعضی از توکن‌ های رادیوم مثل BTC، ETH، YFI و SUSHI به وسیله صرافی Serum رپد می‌ شوند تا در پلتفرم Raydium در دسترس قرار گیرند. دیگر توکن‌ های استاندارد ERC-۲۰ را می‌ توان با استفاده از خدمات Sollet، یک ولت محبوب SPL، به شبکه SPL وصل نمود.

امکانات صرافی ریدیوم کدامند؟

ریدیوم با استفاده از زمان تولید بلوک، نرخ تراکنش بالا در هر ثانیه، کارمزد اندک شبکه سولانا و استفاده از نقدینگی مشترک اکوسیستم سرم، توانسته تا با جلوگیری از محبوس شدن نقدینگی، امکانات متنوعی را در اختیار کاربران خود قرار دهد که بعضی از این قابلیت ها به شرح زیر می باشد:

  • مبادله : کاربران قادرند به سادگی توکن های SPL خود را مورد معامله قرار دهند.
  • استیکینگ : کاربران قادرند با سپرده‌ گذاری توکن ری، توکن ری بیشتری کسب کنند؛ نرخ بهره کنونی سالیانه، حدود ۲۱ درصد در نظر گرفته شده است.
  • معامله : بخش ترید این صرافی به عنوان نسخه‌ ای پیاده شده از رابط گرافیکی کاربر صرافی سرم، این امکان را در اختیار معامله گران قرار می دهد تا به معامله و افزودن سفارشات محدود بپردازند.
  • مزارع کشت سود : در فارم‌ های این صرافی، کاربران با کشت توکن‌ های نقدینگی خود، از پاداش‌ هایی به صورت توکن ری، یا سایر توکن های پروژه‌ ها بهره‌ مند می شوند.
  • شتاب‌ دهنده : پروژه‌ ها به منظور تامین مالی و عرضه اولیه صرافی می‌ توانند از این قسمت استفاده نمایند. با انجام مراحل لیست شدن، پروژه‌ ها قادرند استخر ویژه‌ ای تشکیل دهند و در ازای توکن پروژه جدید خود، تامین مالی کنند.
  • تامین نقدینگی : مطابق روال بازارسازهای اتوماتیک غیرمتمرکز، بقای این پلتفرم در گرو تامین نقدینگی به وسیله کاربران است. در این قسمت کاربران با در اختیار قرار دادن نقدینگی از محل هزینه تراکنش استخر پاداش دریافت می نمایند.

ترید در صرافی Raydium چگونه است؟

به منظور خرید و فروش در صرافی ریدیوم شما قادرید از بخش Trading استفاده کنید و بایستی به شکل زیر عمل کنید:

مرحله اول : بخش تریدینگ Trading را از بالای صفحه انتخاب نمایید.

مرحله دوم : در گوشه سمت راست گزینه Connect را انتخاب کنید.

مرحله سوم : تراکنش را شکل زیر انجام دهید؛

  1. در ابتدای امر جفت ارز مورد نظر را انتخاب نمایید.
  2. نوع سفارش خود را مشخص کنید؛ سفارش لیمیت سفارشی است که این امکان را در اختیار کاربر قرار می دهد تا قیمت خرید یا فروش مورد نظر خود را مشخص نمایند.
  3. قیمت مورد نظر را تعیین کنید.
  4. مقداری که قصد خریداری آن را دارید، وارد فرمایید.
  5. در این بخش کل مقداری که برای خرید پرداخت می کنید قابل مشاهده است.
  6. سیستم موجودی ولت مربوط به جفت ارزی که انتخاب کرده اید را می توانید ملاحظه کنید.

مرحله چهارم : در آخر روی گزینه Buy (خرید) یا Sell (فروش) کلیک نمایید پس از آن سفارش خود را تایید فرمایید.

نکته مهم : Limit Order تنها وقتی اجرایی می شود که قیمت بازار به قیمت حدی که شما مشخص کرده اید برسد. لذا چنانچه قیمت بازار به آنجا نرسد، سفارش در حالت انتظار باقی می ماند. همچنین زمانی که سفارش مطابقت داشته باشد، تمامی توکن ها به ولت انتقال داده می شوند و موجودی بروز خواهد شد.

تبدیل توکن (Swap) در صرافی ریدیوم چگونه است؟

به منظور تبادل توکن های خود در صرافی ریدیوم، در ابتدای امر بایستی وارد سایت رسمی این صرافی به نشانی Https://Raydium.Io شوید و بعد از آن، گزینه Launch App را انتخاب نمایید.

۱٫ بر روی تب سواپ Swap که در بالای صفحه قرار دارد، کلیک نمایید.

۲٫ گزینه Connect را که در بالای صفحه و گوشه سمت راست قرار دارد، انتخاب کنید.

۳٫ به منظور انجام تراکنش شما می بایست اطلاعات مورد نظر را وارد نمایید. لذا ارز دیجیتالی که قصد معامله آن را دارید، از لیست انتخاب نمایید.

۴٫ مقداری را که قصد دارید مورد معامله قرار دهید را مشخص کنید و در ادامه به منظور تکمیل فرآیند، روی گزینه Swap کلیک فرمایید.

۵٫ جهت تایید تراکنش روی Sign کلیک نمایید.

۶٫ اندکی صبر کنید تا تراکنش شما تایید گردد و بعد از انجام تراکنش، سیستم پیامی را در گوشه سمت راست پایین صفحه نمایش خواهد داد.

نکته مهم : در نظر داشته باشید که می توانید با کلیک بر روی نماد چرخ دنده یا همان تنظیمات که در بالای صفحه مشاهده می کنید، اسلیپیج را مطابق با نیاز خود تنظیم نمایید. اسلیپیج پیش فرض روی ۲ درصد تنظیم شده است؛ البته می توانید با اسلیپیج پیش فرض معامله خود را انجام دهید یا اسلیپیج بالاتری در نظر بگیرید تا از میزان موفقیت مطمئن شوید.

حتما بخوانید : صرافی های جایگزین بایننس برای ایرانیان


همچنین در نظر داشته باشید که شما می بایست اطلاعات نمایش داده شده را پیش از انجام تراکنش با دقت مطالعه کنید. این اطلاعات شامل مقداری که انتظار دارید دریافت کنید و تاثیر قیمت است که بایستی پیش از تایید تراکنش توسط شما به دقت مورد بررسی قرار گیرد.

تامین نقدینگی در صرافی ریدیوم چگونه انجام می شود؟

آموزش صرافی ریدیوم

به منظور تامین نقدینگی به بخش نقدینگی بروید و بعد از انتخاب استخر نقدینگی مد نظر خود، با افزودن دو ارز به نسبت ۱:۱، این عمل را تایید کنید.

بعد از تایید تراکنش‌ ها در ولت، پیغام موفقیت آمیز بودن تراکنش برای ما نمایش داده خواهد شد.

بعد  از تامین نقدینگی در استخر، اطلاعات صفحه آن استخر برای شما بروزرسانی خواهد شد؛ لذا شما امکان افزودن نقدینگی بیشتر به استخر و یا برداشت نقدینگی را دارید. همچنین تعداد توکن‌ های نقدینگی که در ازای تامین نقدینگی در اختیار شما قرار می گیرد؛ در بخش pool tokens و میزان سهم شما از حجم نقدینگی استخر در بخش pool share قابل مشاهده است.

چطور در مزارع کشت سود صرافی Raydium شرکت کنیم؟

با مراجعه به بخش Farms در صفحه این صرافی، قادرید لیستی از مزارع کشت سود فعال در این صرافی را ببینید. این را باید در نظر داشت که برای شرکت در این مزارع، می بایست قبل تر در استخر نقدینگی جفت ارز مربوطه تامین نقدینگی کرده باشید و مالک توکن نقدینگی ذکر شده در نام مزرعه باشید. اطلاعاتی مثل بهره مرکب سالیانه مزرعه، مقدار دارایی قفل شده و نوع پاداش را در جلوی نام مزرعه مشاهده کنید.

بعد از انتخاب مزرعه و با کلیک بر روی آن، گزینه Stake LP را انتخاب کنید.

در پنجره متعاقب، تعداد توکن‌ های نقدینگی که مایل به سرمایه‌ گذاری هستید را تعیین کنید و در ادامه فرآیند را تایید نمایید.

حتما بخوانید : انواع صرافی های غیر متمرکز برای استفاده ایرانی ها


به این موضوع توجه داشته باشید که مرحله پیش مثل یک تراکنش عادی می باشد و به تایید تراکنش در ولت احتیاج خواهد بود.

بعد از انجام موفقیت آمیز اعمال قبل، با کلیک بر روی نام استخر، در جلوی بخش Pending Rewards قادرید پاداشی که به شما تا به امروز تعلق گرفته است را ببینید. اگر دوست داشته باشید برای واریز پاداش به ولت خود اقدام کنید، روی گزینه Harvest کلیک نمایید.

استیک ارز دیجیتال در صرافی غیرمترمزک ریدیوم

امروزه استیکینگ در ریدیوم فقط با استیک توکن ری قابل انجام است. به منظور شرکت در این سیستم کسب درآمد، به بخش Staking مراجعه کنید و بر روی این استخر کلیک نمایید. بعد از کلیک بر روی آن، مقدار توکنی که قصد سرمایه‌ گذاری آن را دارید، تعیین نموده و تایید کنید. بعد از فشردن دکمه Stake و تایید در ولت، در صورت انجام درست، با پیام Tokens staked روبرو خواهید شد.

کارمزد صرافی Raydium چقدر است؟

در زمان تراکنش یا انجام معاملات در پلتفرم ریدیوم، کارمزد تراکنش ۰٫۲۵ درصد است. ۰٫۲۲ درصد آن به استخر نقدینگی واریز خواهد شد و به عنوان پاداش برای تامین کنندگان نقدینگی مورد استفاده قرار می گیرد و ۰٫۰۳ درصد باقیمانده برای کاربرانی که توکن RAY را استیک می کنند، در نظر گرفته می شود. مثل بسیاری از صرافی های غیرمتمرکز دیگر، Raydium هیچ کارمزد انتقال یا برداشتی به جز کارمزدهای شبکه نمی گیرد. کارمزدهای شبکه به استخراج کنندگان ارز دیجیتال مربوطه پرداخت می گردد.

امنیت پلتفرم ریدیوم چگونه است؟

صرافی ریدیوم در سال ۲۰۲۱ و به وسیله Kudelski Security ممیزی اولیه را دریافت کرد و از آن زمان تا به امروز تغییرات بسیاری را به خصوص در حوزه امنیت به خود دیده است. البته این در حالی است که یک ممیزی مجدد کامل هم اکنون در حال اجراست، تیم بررسی های گسترده ای از اعضای تیم Neodyme از طریق توافق نامه پاداش اشکال دریافت کرده است. AcceleRaytor، DropZone و برنامه های AMM با منحنی پایدار هنوز ممیزی نشده اند. با این وجود یک ممیزی کامل اضافی که تمامی ارتقاها و برنامه های جدیدتر را مورد بررسی قرار می دهد، برای سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ برنامه ریزی شده است.

حتما بخوانید : معرفی صرافی معتبر ایرانی با کارمزدهای کم


همچنین AMM ریدیوم از منحنی قیمت گذاری تابع ثابت k=x*y به منظور تعیین قیمت با توجه به نسبت توکن ها در یک استخر نقدینگی بهره می گیرد و این بدین معنی است که این صرافی امروزه برای قیمت‌ گذاری به اوراکل خارجی متکی نمی باشد و خطر دستکاری اوراکل در حملات وام‌ های فلش را از بین خواهد برد. همچنین تاخیر کم سولانا و توان عملیاتی بالا، ریسک معاملات پیش رو را کاهش خواهد داد.

توکن ری (RAY) چیست؟

همان طور که پیش تر هم اشاره هایی داشتیم، توکن RAY توکن بومی پلتفرم ریدیوم به حساب می آید که بعد =از راه اندازی شبکه اصلی روانه بازار کریپتوکارنسی ها شد و ۲۰ درصد از عرضه این توکن به تیم بنیانگذار اختصاص دارد. از این توکن در پلتفرم ریدیوم به عنوان یک توکن حاکمیتی استفاده می شود، بنابراین دارندگان این توکن قادرند در ارتباط با پیشنهادات پروتکل رای خود را اعلام کنند.

نکته مهم دیگر این که ارائه دهندگان نقدینگی قادرند با ارائه نقدینگی به استخرهای نقدینگی ریدیوم توکن های RAY دریافت کنند. از طرفی باید در نظر داشت که عرضه کل این توکن برابر با ۵۵۵،۰۰۰،۰۰۰ توکن است و ۸ درصد از آن به تامین نقدینگی بازار، ۳۸ درصد به عنوان ذخیره برای پرداخت پاداش فارم ها و ۳۰ درصد از آن جهت همکاری ها و پیشرفت اکوسیستم اختصاص پیدا کرده است.

صرافی ریدیوم برای کاربران ایرانی مناسب است؟

این صرافی غیرمتمرکز با فراهم کردن امکان خرید و فروش ارزهای دیجیتال به گزینه جذابی برای ایرانیان تبدیل شده است. با توجه به غیرمتمرکز بودن این پلتفرم، خبری از احراز هویت در میان نخواهد بود و همچنین هزینه کم کارمزد تراکنش در کنار بریج‌ های بسیاری که برای انتقال به این شبکه وجود دارد، استفاده از این صرافی غیر متمرکز را بیشتر از همیشه برای کاربران ایرانی جذاب کرده است.


نتیجه گیری و کلام پایانی

صرافی ریدیوم در بستر شبکه بلاکچین سولانا قرار دارد و به این خاطر که زیرساخت‌ های آن به سولانا و صرافی Serum اتصال دارد، می‌ تواند همکاری خوبی با اپلیکیشن‌ های غیر متمرکز این بلاکچین داشته باشد. البته این را هم باید در نظر داشت که پروژه ریدیوم یک طرح پاداش در بلاکچین به حساب می آید و در واقع پروژه ریدیوم برنامه‌ ای است که کاربران Raydium در آن قادرند با مشارکت در نظرسنجی‌ های شبکه اجتماعی و چالش‌ هایی جهت کمک به افزایش پذیرش این پلتفرم، سود به دست آورند.

صرافی ریدیوم از جمله پلتفرم های خوش نامی است که به دلیل قرارگیری در بلاکچین قدرتمند سولانا که جدی‌ ترین رقیب ارز دیجیتال اتریوم به شمار می رود، می‌ تواند همزمان با رشد این بلاکچین، سهم بازاری را که امروزه به پلتفرم‌ های مشابه بزرگی مانند یونی سواپ یا سوشی سواپ تعلق دارد را به دست آورد. قیمت مناسب رمزارز ریدیوم هم آن را برای سرمایه‌ گذاری میان‌ مدت و بلندمدت جذاب کرده است و به صورت کلی دید بلندمدت نسبت به این صرافی و ارز دیجیتال بومی آن مثبت است.

همان طور که قول داده بودیم، در این مطلب به آموزش صرافی raydium پرداختیم.

همچنین اگر می خواهید بدانید نیازهای شغلی پنج سال آینده ایران چیست اکیدا توصیه داریم این مطلب را همین الان مطالعه کنید.

حال که آموزش صرافی raydium را مطالعه کردید، فکر می کنید این صرافی برای استفاده شما گزینه خوبی به حساب می آید یا خیر؟

برای دوستانتان بفرستید: