برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

آموزش صرافی dodo به زبان ساده

از آن جایی که ایرانی ها همواره به دنبال پلتفرم های جذابی برای سرمایه گذاری و فعالیت در حوزه ارزهای دیجیتال می گردند، قصد داریم در این مقاله به معرفی و آموزش صرافی dodo بپردازیم، چرا که صرافی دودو یکی از بهترین صرافی ها برای کاربران ایرانی به حساب می آید و ایرانیان می توانند در آن فعالیت کنند و نیازی به احراز هویت اجباری نیست و به دلیل ماهیت غیرمتمرکز آن، کاربران ایرانی نیاز نیست نگران تحریم ها و ایرانی بودن خود باشند! آموزش صرافی dodo به شما کمک می کند تا با این صرافی آشنا شوید، نحوه ثبت نام و ورود به آن را یاد بگیرید، نحوه شارژ حساب، ترید و برداشت وجه را بیاموزید و دریابید که این صرافی از لحاظ امنیتی، پشتیبانی مشتریان و امکاناتی که ارائه می دهد، در چه سطحی قرار دارد و آیا مزیت های آن از معایب آن بیشتر است و ما به عنوان کاربر ایرانی می توانیم به آن اعتماد کنیم یا خیر؛ پس اگر می خواهید همه این موارد را یکجا یاد بگیرید، آموزش صرافی dodo می تواند بهترین راهنمای شما باشد؛

آموزش صرافی dodo

صرافی DODO را می‌ توان یکی از بهترین صرافی دیجیتالی خارجی دانست، از همین روی بنا داریم به آموزش صرافی dodo بپردازیم؛ این صرافی غیر متمرکز در سال ۲۰۲۰ بر بستر اتریوم و به عنوان یک تأمین کننده نقدینگی راه اندازی شد. صرافی‌ های غیرمتمرکز دیجیتالی مانند صرافی DODO به صورت معمول از الگوریتم‌ های ریاضی به منظور تعیین قیمت توکن، پیش بینی ارزش دارایی‌ ها و اوضاع بازار ارزهای دیجیتال استفاده می‌ کنند. جالب است بدانید که بعد از یونی سواپ که یکی از بهترین صرافی‌ های دیجیتالی دنیاست، پلتفرم‌ های گوناگون زیادی راه اندازی شدند که صرافی DODO هم یکی از همین موارد بود که بر بستر شبکه هوشمند بایننس طراحی و اجرا شد.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز ۱۰ درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

ثبت نام رایگانسرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


به‌ صورت کلی صرافی‌ های غیر متمرکز به دو روش اوردر بوک و بازارساز خودکار مدیریت می‌ شوند. در حقیقت در صرافی‌ های غیر متمرکز به منظور جلوگیری از دسترسی صرافی به اطلاعات کاربران و افشای اطلاعات هویتی آن ها، از رویکرد استفاده از قراردادهای هوشمند بهره گرفته می شود. صرافی‌ های DEX مبتنی بر اوردر بوک، به صورت معمول خارج از زنجیره عمل می‌ کنند، چرا که صرافی‌ های غیرمتمرکز اوردر بوک درون زنجیره‌ ای به علت احتیاج به منابع درون زنجیره‌ ای، کاربردی نیستند. از طرفی، اوردر بوک خارج از زنجیره سریع‌ تر است، چرا که آن ها از واسطه‌ هایی که به رله‌ ها معروفند برای مدیریت اوردر بوک‌ های خارج از زنجیره استفاده می‌ کنند، ولی بزرگ‌ ترین چالش این صرافی‌ ها، تأمین نقدینگی می باشد.

به منظور برطرف کردن این مشکل، می‌ توان از بازارساز خودکار بهره گرفت. بدین وسیله، کاربران به سرمایه‌ گذاری و خرید توکن تشویق می‌ شوند و نهایتا نقدینگی لازم تامین خواهد شد، ولی صرافی‌ های غیر متمرکز مبتنی بر بازارسازهای اتوماتیک هم بدون مشکل نیستند؛ چالش اصلی این صرافی‌ ها، ضرر ناپایدار است. صرافی دودو با استفاده از الگوریتم PMM سعی دارد که مشکل ضرر ناپایدار مرتبط با صرافی‌ های غیر متمرکز مبتنی بر بازارساز خودکار مثل یونی سواپ یا سوشی سواپ را برطرف نماید. این صرافی با استفاده از این بازارساز جدید، نقدشوندگی و ثبات قیمت بهتری نسبت به بازارسازان اتوماتیک در اختیار کاربران خود قرار می دهد و ما نیز قصد داریم در ادامه آموزش صرافی dodo را جزئی تر و دقیق تر مورد بررسی قرار دهیم، پس همچنان با کد بورسی همراه بمانید؛

صرافی DODO چیست؟

صرافی DODO به عنوان یکی از صرافی‌ های غیرمتمرکز دیجیتالی می باشد که شیوه کار گوناگونی نسبت به دیگر صرافی‌ ها دارد. در واقع بیشتر صرافی‌ های دیجیتالی به منظور تعیین قیمت و تامین نقدینگی خود از پروتکل بازار ساز خودکار بهره می گیرند و این در حالی است که صرافی DODO به کمک روشی نوین، به عنوان بازار ساز کنش‌ گر نقدینگی را شبکه خود را تامین می کند. صرافی DODO مدعی است که به کمک این پروتکل قادر است بهره‌ وری سرمایه را تا حدود زیادی افزایش دهد و همچنین نقدینگی را فقط به یک سمت از استخر نقدینگی افزایش دهد.

حتما بخوانید : تفاوت صرافی متمرکز و غیر متمرکز


صرافی دودو در آگوست سال ۲۰۲۰ فعالیت های خود را در این حوزه آغاز کرد و مثل صرافی هات بیت، از توسعه دهندگانی چینی بهره می گیرد. جالب است بدانید که صرافی DODO به وسیله دو فردی چینی راه اندازی شد. این صرافی به وسیله این دو فرد به عنوان توسعه دهنده و یک تیم ناشناس تاسیس شد و در حال حاضر با استفاده از توکن DODO که بر مبنای استاندارد ERC-20 است، مدیریت می شود. صرافی DODO به عنوان یک پروتکل دیفای بر بستر شبکه اتریوم بنا شده است.

همچنین شایان ذکر است که صرافی DODO باعث کاهش ضرر ناپایدار و لغزش برای کاربران نیز می شود. ضمنا صرافی DODO به عنوان یک تجمع نقدینگی نیز کاربرد دارد، چرا که در کنار استخرهای نقدینگی موجود در پلتفرم خود، از نقدینگی دیگر منابع بازار نیز بهره می گیرد. همچنین جالب است بدانید که این صرافی غیر متمرکز به کاربران حرفه‌ ای خود کمک می کند تا استخرهای نقدینگی خصوصی خود را به وجود آورند. در حقیقت صرافی DODO با این کار موجب می شود تا بازارسازهای حرفه‌ ای قادر باشند اختیار بیشتری روی نقدینگی خود پیدا کنند.

مهم ترین ویژگی های پلتفرم DODO چیست؟

دودو به علاوه قابلیت های مربوط به استیکینگ، ترید و ایجاد استخر، ۳ ویژگی منحصر به فرد و جذاب دیگر را نیز در اختیار کاربران خود قرار می دهد که قصد داریم در این بخش آن ها را معرفی کنیم:

۱٫ دستگاه فروش

با این دستگاه، هر شخصی که ولت دارد می تواند برای ایجاد بازار نقدینگی اقدام کند. ایجاد اوراکل با استفاده از PMM برای توکن‌ های ارائه شده ساده است. با تعریف اوراکل قیمت‌ گذاری مورد نظر، دستگاه فروش DODO از اوراکل پیروی می‌ کند تا بازار نقدینگی مناسب برای توکن به وجود آید. این پروتکل در دسترس عموم قرار می گیرد، ولی با این وجود، از ویژگی‌ های غیرمتمرکزی برخوردار است. البته باید در نظر داشت که هیچ محدودیتی برای استفاده از آن وجود ندارد و این قابلیت برای هر کاربری با ولت باز است و دستگاه عاری از هر گونه تداخلی می باشد.

۲٫ NFT Vault

DODO NFT Vault پروژه‌ ای قیمتی به حساب می آید که برای رمزارزهای غیر استاندارد ایجاد شده است. لذا بدین وسیله کاربران قادرند از NFT های موجود به منظور ضمانت در NFT Vault بهره بگیرند و یا NFT جدید را به وجود آورند. برای استفاده از Vault، یک استخر نقدینگی مربوط به NFT احتیاج است و کل پروسه و عملیات نیز به وسیله الگوریتم PMM صورت می پذیرد. 

۳٫ استخر اختصاصی

این قابلیت شبیه به دستگاه فروش می باشد؛ با این فرق که گزینه‌ هایی را به منظور استفاده سرمایه‌ گذاران حرفه‌ ای ارائه می کند. به علاوه، استخر خصوصی رضایت بیشتری را برای بازارسازان به دنبال خواهد داشت. از ویژگی‌ هایی که استخر خصوصی در اختیار کاربران خود قرار می دهد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بازاری با قیمت ثابت
  • آگاهی از قیمت فعال
  • واریز یا برداشت یک طرفه
  • در دسرس بودن بدون وقفه نقدینگی
  • تغییر نامحدود در اوراکل قیمت‌ گذاری

استخرهای خصوصی کاربران را یاری می دهند تا به عنوان بازارسازان شخصی خود عمل کنند. آزادی در پلتفرم DODO به منظور ایجاد و مدیریت استخرهای نقدینگی در زنجیره وجود دارد.

آیا صرافی دودو برای کاربران ایرانی مناسب است؟

ذات غیرمتمرکز این پلتفرم در کنار قابلیت های بلاکچین، آن را به دور از معادلات دنیای سیاست نگه می دارد. لذا ایرانیان قادرند بدون این که تحت تاثیر تحریم‌ ها قرار گیرند، از تمامی امکانات این صرافی بهره مند شوند. همچنین این صرافی با پشتیبانی از چندین شبکه گوناگون، کار را برای دسترسی به طیف گسترده ای از توکن‌ ها ساده کرده است. علی‌ رغم ریسک‌ های ذاتی پلتفرم‌ های دیفای، این صرافی با دریافت تاییدیه ۳ شرکت معتبر حسابرسی، نهایت سعی خود برای برقراری امنیت قراردادهای هوشمند پلتفرم را انجام داده است.

نحوه کار صرافی دودو

بدین منظور که بتوانید معاملات خود را در صرافی DODO انجام دهید، پیش از هر چیزی می بایست ولت را به آن وصل کنید. بدین منظور در ابتدای امر می بایست به صفحه اصلی سایت صرافی DODO مراجعه کنید و در ادامه گزینه اتصال به ولت که در قسمت گوشه سمت راست صفحه مشاهده می کنید را انتخاب کنید. در ادامه صفحه‌ جدیدی برای شما به نمایش در خواهد آمد که باید پس از مطالعه آن، گزینه اکسپت را کلیک کنید تا موافقت خود را با شرایط استفاده از این پلتفرم اعلام فرمایید.

پیشنهاد مطالعه :  آموزش صرافی bingx به زبان ساده


حال می بایست بین دو گزینه موجود کیف پول کانکت و متامسک یکی از آن ها را انتخاب نمایید. در نظر داشته باشید که گزینه کیف پول کانکت شما را قادر می سازد تا هر ولتی که به وسیله صرافی DODO پشتیبانی می‌ شود را به آن متصل کنید. ضمنا روش دیگری نیز جهت اتصال صرافی دودو به ولت های موبایلی شما وجود دارد که به وسیله آن ها شما می توانید به کمک مرورگر برنامه‌ های غیر متمرکز این کیف پول ها و وارد کردن آدرس صرافی دودو، برای برقراری این اتصال اقدام نمایید.

صرافی dodo چیست

پس از برداشتن نخستین گام که همان اتصال ولت به صرافی DODO بود، باید با نحوه انجام تراکنش در این صرافی آشنا شویم؛ در حال حاضر شما می بایست توکن‌ هایی که قصد ترید آن ها را دارید، انتخاب نمایید. پس از انتخاب توکن مورد نظر، بایستی مقدار آن را نیز تعیین کنید. نهایتا اطلاعاتی مانند Slippag، هزینه گس و حداقل مقدار دریافتی ممکن برای شما در پایین صفحه برای شما قابل مشاهده است. چنانچه با تمام این موارد موافق هستید، باید گزینه تایید تراکنش را کلیک کنید.

حال که با کلیت نحوه انجام تراکنش در این صرافی آشنا شدید، بهتر است یک سری نکات کلیدی را در این خصوص بایکدیگر مرور کنیم. برای مثال باید در نظر داشته باشید که چنانچه می خواهید برای نخستین بار یک توکن را در صرافی دودو معامله کنید، بایستی پیش از آن توکن مورد نظر خود را در رابط کاربری متامسک برای همیشه تایید کنید. همچنین سوابق تراکنشات شما در صرافی دودو هم پس از اتمام یک تراکنش در بخش پایین صفحه نمایش داده خواهد شد. نهایتا باید این را هم بیان کرد که با ورود به قسمت تنظیمات صرافی DODO، توانایی این را خواهید داشت که بعضی گزینه‌ ها را عوض کنید؛ گزینه‌ هایی مانند مدت زمانی که اگر یک معامله را طی آن انجام ندهید، معامله پس از آن به صورت خودکار لغو گردد.

آموزش کار با صرافی dodo

به این خاطر که رابط کاربری صرافی دودو، شباهت زیادی به صرافی‌ های مشهور مثل یونی سواپ دارد، فعالیت در آن برای فعالان بازار ارزهای دیجیتال بعضا ساده است. در این بخش از مقاله آموزش کد بورسی می خواهیم نحوه اتصال کیف پول و انجام تراکنش در این صرافی را برای شما شرح دهیم:

نحوه اتصال کیف پول : به منظور کار با صرافی دودو، پیش از هر چیزی باید ولت خود را به اپ صرافی وصل نمایید که برای این کار می بایست در ابتدای امر وارد صفحه اصلی صرافی dodo شوید و گزینه Connect Wallet را انتخاب نمایید. در ادامه و پس از لمس گزینه اتصال ولت، پنجره‌ ای به شما نمایش داده می شود که در آن بایستی موافقت خود را با قوانین صرافی اعلام نمایید و تیک تایید را انتخاب کنید. پس از اعلام موافقت، ولت شما روی صفحه صرافی تایید خواهد شد.

نحوه انجام تراکنش در صرافی dodo : پس از اتصال ولت خود به صرافی، قادرید تراکنشات خود بین ارزهای دیجیتال پشتیبانی شده در صرافی dodo را در دستور کار خود قرار دهید. لذا بدین منظور کافی است دو توکن مورد نظر خود برای معامله را وارد کنید و پس از وارد کردن نام توکن‌ ها، هزینه Slippag، گس و مینیمم مقدار دریافتی نمایش داده خواهد شد. لذا چنانچه با شرایط معرفی شده موافقت داشتید، باید گزینه تایید تراکنش را انتخاب کنید. این را در نظر داشته باشید که پیش از انجام تراکنش، لازم است توکن‌ های خود را در متامسک تایید نمایید. پس از انجام هر تراکنش هم می بایست این کار را برای معامله خود انجام دهید.

درباره توکن بومی صرافی DODO

توکن بومی صرافی DODO، دودو نام دارد و توکن بومی یک رمزارز کاربردی به حساب می آید که در تصمیمات حاکمیتی این شبکه نیز مهم ترین نقش را داراست. این رمزارز مبتنی بر استاندارد ERC-20 می باشد و در بستر شبکه اتریوم فعالیت می کند. نکته شایان ذکر دیگر این که عرضه کلی توکن بومی صرافی DODO یک میلیارد است و در حال حاضر بخش اندکی از این مقدار عرضه شده است و در گردش است.

ارز دیجیتال دودو را کجا ذخیره کنیم؟

سرمایه گذاران ارز‌ Dodo ابزار‌های بسیاری برای ذخیره دارایی‌ های خود دارند و قادرند با توجه به تمایل خود یکی از ولت های موجود در بازار را انتخاب نمایند. انتخاب ولت ارز dodo تا حدود زیادی به این وابسته است که سرمایه گذار قصد دارد از آن به چه منظوری استفاده کند و قصد دارد چه مقدار دارایی را در آن ذخیره کند. ولت های سخت افزاری یا سرد مثل لجر یا ترزور مطمئن ترین گزینه ها برای ذخیره و نگهداری رمزارزها به حساب می آیند، به این خاطر که دارایی‌ ها را به شکل آفلاین ذخیره سازی و نگهداری می کنند.

پربازدیدترین : بهترین ارزها برای فیوچرز کدامند؟


ولی با این وجود کاربران به منظور استفاده از ولت های سرد، به دانش فنی بیشتری احتیاج دارند و همچنین این ولت ها پولی هستند و به صورت کلی از ولت های گرم که معمولا رایگان هستند، هزینه بیشتری را به ما تحمیل می کنند ولی در عوض امنیت آن ها به مراتب بالاتر است، لذا می توان این طور نتیجه گیری کرد که ولت های سخت افزاری بیشتر برای استفاده آن دسته از معامله گرانی خوب است که دارایی دیجیتالی زیادی دارند و یا قصد دارند از دارایی های دیجیتالی خود، بلندمدت نگهداری نماین و به اصطلاح هولدر رمزارزها هستند و به دنبال یک محل امن و فیزیکی برای نگهداری دارایی های دیجیتالی خود می گردند.

ولی در طرف مقابل، ولت های نرم افزاری یا گرم گزینه‌ هایی ارزان‌ تر برای ذخیره رمزارزها به حساب می آیند که استفاده از آن‌ ها بسیار ساده و کاملا رایگان است. این ولت ها را می‌توان در دسکتاپ و گوشی دانلود و نصب کرده و به سادگی رمزارزهای خود را پس از خرید از صرافی معتبر منتقل کنید. کاربرانی که ارز dodo قادرند یکی از ولت های معتبر اتریوم مثل متامسک یا تراست ولت را دانلود کرده و برای انتقال ارزهای خریداری شده خود از صرافی دودو به مقصد آن ها استفاده نمایند.

کارمزدهای صرافی دودو

کارمزدهای این صرافی، بر خلاف بیشتر صرافی های غیرمتمرکز ثابت نیست! لذا کارمزد معامله در این صرافی به تنظیمات استخری بستگی دارد که نقدینگی تبادل را تامین می‌ کند. معمولا کارمزد تراکنش ها ۰.۰۱ درصد می باشد.

امنیت صرافی DODO در چه سطحی است؟

دودو یک پروتکل غیر متمرکز می باشد، از همین روی در برابر حملات و دیگر خطرهای متمرکز شبکه مقاومت بالایی از خود نشان می دهد. قراردادهای هوشمند DODO به وسیله Peck Shield، یک شرکت امنیتی بلاک چین، در ۱۰ تیر ۱۳۹۹ ممیزی شدند. این را بدانید که پروتکل های دیفای پروژه های نوآورانه و پرخطری می باشند، لذا در برابر اشکالات کد نویسی و مسائل امنیتی آسیب پذیرند، بنابراین امکان دارد هکرها از آن سو استفاده کنند و سرمایه آن ها بدین وسیله همواره در خطر است.

کسب درآمد از این صرافی چطور امکانپذیر است؟

به منظور کسب درآمد از این صرافی، ابتدا بر روی تب Earn در گوشه صفحه کلیک نمایید و زیر آن گزینه Liquidity یا همان نقدینگی را انتخاب نمایید تا لیست استخرهای موجود در این پلتفرم برای شما به نمایش گذاشته شود. جلوی نام بعضی استخرها کلمه Mining را مشاهده می کنید که بیانگر آن است که قادرید بعد از تامین نقدینگی در این استخرها، علاوه بر هزینه تراکنش، با استیکینگ توکن نقدینگی، از پاداش‌ های مضاعف نیز استفاده کنید.

همچنین بعضی با نشان Both و بعضی دیگر با Single علامت‌ گذاری شده‌ اند. در حالت اول، یعنی این که به منظور تامین نقدینگی، بایستی هر دو ارز دیجیتال موجود در استخر را داشته باشید و با نسبت یک به یک به آن اضافه نمایید. استخرهای نوع دوم ولی این امکان را در اختیار شما قرار می دهند تا با هر نسبتی، یک یا هر دو ارز را اضافه کنید.

توصیه سردبیر : آموزش صرافی raydium


پس از انتخاب استخر مورد نظرتان، گزینه Add Liquidity را انتخاب کنید و در ادامه در پنجره بعدی که به شما نمایش داده می شود، بسته به نوع استخر، مقدار یک یا هر دو ارز را تامین کنید. در صورت رضایت از مقدار سود مرکب، گزینه تایید را انتخاب نمایید. این را در نظر داشته باشید که چنانچه استخر انتخابی شما، واجد شرایط دریافت پاداش مضاعف است، می بایست به تب Earn مراجعه فرمایید و بر روی گزینه Mining کلیک نمایید.

سپس از بین گزینه ها، استخر خود را انتخاب نمایید و بر روی Stake کلیک نمایید. در پنجره جدیدی که به شما نمایش داده می شود، در صورت داشتن توکن نقدینگی مورد نظر، تعدادی که قصد دارید سپرده‌ گذاری کنید را وارد کنید و در غیر این صورت، با کلیک بر روی کاد تعیید شده،‌ به مرحله پیشین ارجاع داده خواهید شد. بعد از استیک توکن نقدینگی خود،‌ با گذر هر بلوک، مقداری پاداش دریافت می کنید. به منظور دریافت پاداش‌ ها، هر زمان که دوست دارید، به همین قسمت مراجعه کنید و با کلیک بر روی گزینه One-Click Claim، آن را دریافت کنید.


نتیجه گیری و کلام پایانی

صرافی غیرمتمرکز دودو پلتفرم خلاقانه‌ ای به حساب می آید که در تلاش است تا با نوآوری‌ های خود، جا پای محکمی در عرصه رقابتی صرافی های غیرمتمرکز برای خود باز کند. مدل بازارساز PMM این صرافی نتایج خوبی طی حجم‌ های بالای معاملاتی از خود نشان داده و هزینه کاربران را نیز تا حدود بسیار زیادی کم کرده است. همچنین قابلیت های جانبی این پلتفرم مثل  استخر جمعی، امکان ساخت توکن به صورت رایگان و قابلیت شخصی‌ سازی گسترده در زمان ایجاد استخرهای نقدینگی، آن را به گزینه ای مناسب برای استفاده معامله گران، کاربران عادی، میکرها و پروژه‌ های تازه تبدیل کرده است.

هرچند پروتکل های مورد استفاده در صرافی دودو همچنان در مراحل مقدماتی قرار دارند، ولی این طور به نظر می آید که نتایج آن خوب بوده و بسیاری از چالش‌ ها را حل کرده است. چنانچه از کاربران صرافی DODO هستید، قادرید با خرید توکن دودو، حق رای کسب کنید، در Crowdpooling شرکت کنید و برای انجام معاملات، تخفیف دریافت کنید. در پایان امیدوارم از آموزش صرافی dodo نهایت استفاده را برده باشید.

همان طور که قول داده بودیم، در این مطلب به آموزش صرافی dodo به زبان ساده پرداختیم.

همچنین اگر دوست دارید آموزش صرافی coinlocally را نیز به صورت رایگان یاد بگیرید، این مقاله بهترین راهنما برای شماست.

در مورد آموزش صرافی dodo هر گونه سوال یا ابهامی دارید، در بخش دیدگاه ها بنویسید تا کارشناسان ما به شما پاسخ دهند؛

برای دوستانتان بفرستید: