برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

آدرس تگ یا ممو چیست و چه کاربردی دارد؟

آیا می دانید منظور از تگ یا ممو در ارز دیجیتال چیست و چه کارایی دارد؟ در پاسخ به سوال آدرس تگ یا ممو چیست باید گفت که به زبان ساده و خلاصه ممو در ارز دیجیتال به معنی یک کد شناسایی منحصر به فرد است که برای تعیین آدرس مقصد در یک تراکنش ارز دیجیتال مورد استفاده قرار می گیرد. البته بدرک این که آدرس تگ یا ممو چیست و چه کارایی می تواند داشته باشد، با مطالعه مقدمه این مطلب امکان پذیر نیست ولی در ادامه به صورت کامل خواهیم گفت که آدرس تگ یا ممو چیست و چرا استفاده می شود و همچنین توضیح می دهیم که تگ در انتقال ارز دیجیتال چه نقشی دارد و کدام رمزارزها به تگ برای ارسال و دریافت نیاز دارند.

آدرس تگ یا ممو چیست ؟

به احتمال زیاد در زمان خرید یا انتقال رمزارزها در دنیای کریپتوکارنسی، اسم تگ یا memo را شنیده اید. در ابتدا و پیش از هر چیز باید بیان کرد که همه رمزارزها چنین ویژگی ندارند و تنها بعضی از آن‌ ها هستند به تگ نیاز دارند که نام هر کدام از این ارزهای دیجیتال و نوع مموی هر یک را در ادامه خواهیم گفت تا دید مناسبی نسبت به این موضوع پیدا کنید. همچنین Tag در هر کدام از این رمزارزها می‌ تواند کاربرد گوناگونی داشته باشد، ولی کاربردهای عمومی هر یک از آن ها یکسان است. در تراکنش‌ های مربوط به بعضی از رمزارزها مثل ریپل، مونرو، ایاس و بایننس کوین،‌ همیشه با یک تگ ۹ رقمی مواجه خواهید شد که بدون این تگ، امکان انجام تراکنش برای شما وجود نخواهد داشت.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز ۱۰ درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

ثبت نام رایگانسرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


البته که این تگ اسامی گوناگونی دارد؛ در واقع به این تگ، برچسب مقصد، ممو، پیام و کد پرداخت گفته می شود. مجددا تاکید می کنیم که همه ارزهای دیجیتال تگ نیاز ندارند و تنها در برخی از آن‌ ها این ویژگی تعریف شده است که زیاد هم نیست. اهمیت برچسب مقصد به این دلیل است که برای هر حساب کاربری یک تگ وجود دارد و در زمان انجام تراکنش نیز از تگ مخصوص همان حساب کاربری به منظور واریز بهره گرفته می شود. تگ ریپل یک تگ ۹ رقمی است که در صرافی‌ های بایننس، کوین بیس، LBANK، Hotbit TAGZ، کوینکس و پولونیکس از آن استفاده می گردد. این کد اختصاصی، برای همه ارزهای دیجیتال الزامی نیست، ولی برای ارزهای دیجیتالی مثل ریپل، استلار، ایاس و چند ارز دیجیتال دیگر الزامی است.

به صورت کلی، ممو در تعداد زیادی از ارزهای دیجیتالی اختیاری است و تراکنش بعضی از آن ها، بدون ممو یا برچسب مقصد قابل انجام نیست. ممو جزییات مربوط به تراکنش‌ ها را در اختیار کاربران قرار می‌ دهد و در تراکنش دیجیتالی مانند ریپل، اگر تگ نداشته باشید، تراکنشتان قابل انجام نیست. بنابراین به این منظور که تراکنشتان در شبکه گم نشود می بایست برچسب مقصد داشته باشید.

ممو، جزییات تراکنش‌ ها را نشان می‌ دهد و شما از طریق آن متوجه می شوید که مبدا و مقصد یک تراکنش کجا بوده است. همچنین، ممو شما را یاری می کند تا دلایل مرتبط با تراکنش‌ ها را مشاهده کنید. جالب است بدانید که بایننس‌ کوین، ایاس، استلاراز ممو استفاده می کنند. ریپل و استیم به برچسب‌ تگ مقصد نیاز دارند؛ مونرو، به Payment ID و نِم، به پیام نیازمند است. در ادامه بیشتر در مورد این که آدرس تگ یا ممو چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم صحبت خواهیم کرد؛

چرا باید از تگ یا ممو استفاده کنیم؟

مطمئنا این سوال را دارید که دلیل استفاده از ممو چیست و چرا صرا‌فی‌ ها و بسترهای معاملاتی از آدرس کیف‌ پول مشترک برای بعضی ارزهای دیجیتالی استفاده می‌ کنند؟ در پاسخ باید گفت که تعدادی از ارزهای دیجیتال به یک حداقل موجودی اولیه به منظور راه‌ اندازی کیف‌ پول خود نیازمندند؛ در حقیقت چیزی شبیه به حساب‌ های بانکی. برای مثال این مقدار برای کیف‌ پول استلار ۱ XLM و برای کیف‌ پول ریپل ۲۰ XRP است. به این خاطر که صرافی‌ ها از کاربران زیادی پذیرایی می کنند، این که برای هر کاربر چند دلار پرداخت کند، کار چندان منطقی نیست.

حتما بخوانید : نحوه ترید ارزهای دیجیتال + نکات شگفت انگیر معامله رمزارزها


لذا آن ها برای بسیاری از کاربران از یک کیف‌ پول‌ عمومی استفاده می کنند و در ادامه برای هر حساب، یک ممو مخصوص در نظر می گیرند. به این صورت آن ها قادر خواهند بود وجوه دریافتی را از یکدیگر تفکیک کنند، به همین خاطر شما هر زمان بخواهید رمزارزی را به یک صرافی دیجیتالی یا بعضا کیف پول های متمرکز بفرستید، آن ها یک ممو که شناسه تراکنش است را برای شما در نظر می گیرند و شما با وارد کردن ممو در فیلد مربوطه، تراکنش خود را میان دیگر تراکنش‌ ها قابل شناسایی و تفکیک می کنید، لذا توجه به این نکته الزامی است که در زمان مشاهده گزینه ممو، حتما از آن استفاده نمایید، چرا که امکان دارد مبلغ ارسالی شما شناسایی نشود و حتی توانایی بازیابی مجدد آن نیز امکان پذیر نباشد.

برای استفاده از ممو باید چگونه عمل کنیم؟

در زمان ارسال رمزارز به آدرس کیف‌ پول مقصد، چنانچه با گزینه ممو مواجه شدید، می بایست آن رشته اعداد-حروف را در کادر مربوطه در کیف‌ پول مبدا وارد نمایید. در این بخش شیوه استفاده از تگ در انتقال یک دارایی بین کیف‌ پول ارز دیجیتال تراست والت و صرافی ها را مرحله به مرحله توضیح داده‌ ایم:

  1. در ابتدا وارد صرافی موردنظر که قصد دارید ارز دیجیتال خود را به آن ارسال کنید شوید.
  2. به قسمت کیف‌ پول در حساب کاربری خود بروید و بر روی گزینه واریز کلیک فرمایید.
  3. چنانچه توکن موردنظر ممو نیاز داشته باشد، شما به علاوه آدرس گیرنده، یک گزینه memo نیز خواهید دید.
  4. آدرس گیرنده را کپی کرده و در ادامه وارد تراست والت خود شوید.
  5. آدرس گیرنده را در تراست والت و بخش “ارسال تراکنش” وارد فرمایید.
  6. در ادامه دوباره به کیف‌ پول صرافی بروید و این بار آدرس ممو را کپی و آن را در فیلد ممو تراست والت قرار دهید.
  7. بعد از بررسی درستی اطلاعات، تراکنش را تایید کنید تا انجام گردد.

کاربرد Tag ها در تراکنش‌ های عادی

تگ که در بسیاری از موارد به آن ممو نیز گفته می شود، فضایی از تراکنش است که کاربر در زمان ایجاد تراکنش در  کیف پول خود می‌  تواند در آن پیغامی کوتاه درج کند. این پیغام تحت عنوان جزئی از تراکنش برای همیشه بر روی بلاکچین قابل دسترس است. ممو یا همان تگ کاربردهای گوناگونی دارد.

به عنوان مثال ایجاد کننده تراکنش قادر است در قالب یادداشتی کوتاه، بنویسد که این تراکنش به چه منظوری انجام شده است که این کار می‌ تواند حکم یادآور برای فرستنده را داشته باشد تا بعدا با دیدن آن تراکنش بداند آن را برای چه کاری در نظر گرفته است یا فرستنده می‌ تواند نام خود را در این بخش بنویسد تا گیرنده تراکنش با دیدن آن بداند که این تراکنش از طرف چه کسی ارسال شده است یا این که مثلا تنها حاوی یک پیام تشکر از سوی فرستنده، یک ایمیل، لینک و … باشد.

حتما بخوانید : پامپ و دامپ چیست و تشخیص پامپ و دامپ چگونه است؟


لذا کاربردهای بسیاری برای این فضای فراهم شده می توان در نظر گرفت؛ البته در همه این کوین‌ ها تمامی این کاربردها در دسترس نیست! به عنوان مثال در Destination Tag ریپل تنها می‌ توان یک کد ۱۰ رقمی وارد کرد و نه چیز دیگر. تعداد کاراکترهایی که در این فضا می توان نوشت در هر کدام از این کوین‌ ها متفاوت می باشد که در ادامه عدد مربوط به هر ارز دیجیتالی را گفته ایم، ولی به صورت معمول برای زیاد نشدن حجم تراکنش و حجم کلی، حجم فضای Memo هم اغلب محدود می باشد.

تگ در انتقال ارز دیجیتال

به صورت کلی هم استفاده از فضای Memo برای تراکنش‌ هایی که به مقصد ولت های شخصی صورت می پذیرد، کاملا اختیاری است ولی در بعضی موارد مثل واریز به حساب بیشتر صرافی‌ ها و آدرس برخی شرکت‌ های تجاری که از یکی از این ارزها به عنوان روش پرداخت بهره می گیرند، وارد کردن Tag مشخص شده به وسیه آن‌ ها در تراکنش الزامی می باشد که در بخش های بعدی آن ها را معرفی می کنیم.

کاربرد Tag ها در واریز به حساب صرافی ها و شرکت‌ های تجاری

باید گفت مهم ترین کاربرد ممو و دیگر Tag ها در رمزارزهایی که از این ویژگی پشتبانی می کنند، ایجاد یک مکانیزم شناسایی و تمییز تراکنش‌ های دریافتی در یک آدرس می باشد. بیشتر صرافی‌ های کریپتویی برای این قبیل کوین‌ ها فقط یک یا چند آدرس مشترک، برای همه کاربران جهت واریز دارند و از Tag برای شناسایی و شارژ کردن موجودی حساب‌ های کاربران استفاده می‌ کنند.

دلیل این امر هم آن است که به منظور ساخت هر حساب کاربری رمزارزهایی مثل ریپل و استلار به یک حداقل موجودی نیاز است و برای صرافی‌ ها ساخت چندین هزار آدس متمایز برای هر نفر، توجیه اقتصادی ندارد. صرافی‌ ها به منظور حل این مشکل برای هر حساب کاربری یک Tag یا یک Memo یا … منحصر به فرد ایجاد می‌ کنند که در زمان واریز کوین به صرافی، به علاوه آدرس مربوط به آن کوین، به کاربر ارائه خواهد شد. به این خاطر که در بیشتر صرافی‌ ها این آدرس برای تمام کاربران مشترک است، از Tag مختص هر حساب کاربری که کاربر در زمان انجام تراکنش به مقصد آدرس صرافی وارد می‌ کند، به منظور شارژ موجودی حساب کاربری کاربر به اندازه مبلغ واریزی استفاده خواهد کرد.

از همین روی در صورتی که کاربر ممو یا تگ ارائه شده به وسیله صرافی را در زمان انجام تراکنش در کیف پول خود وارد نکند، مبلغ واریزی او به وسیله صرافی قابل شناسایی نیست و این موضوع می‌ تواند به از دست رفتن دارایی های کاربر منتهی شود. ممو و دیگر انواع تگ‌ های نام برده شده، در شرکت‌ ها و وبسایت های تجاری که روش پرداخت با یکی از این رمزارزها دارند، می‌ تواند برای شناسایی ارسال کننده و شارژ کردن حساب کاربری مشتریان، مثل آنچه در مورد صرافی‌ ها توضیح داده شد، کارایی داشته باشد.

حتما بخوانید : ارز ديجيتال پالی گان چیست + پیش بینی آینده polygon


به صورت کلی همه سایت‌ هایی که به ممو برای واریز وجه احتیاج دارند، به علاوه آدرس، یک تگ اختصاصی برای حساب کاربری شما نیز در اختیارتان قرار می دهند که حتما بایستی به درستی آن در زمان انجام تراکنش دقت کنید. به عنوان مثال صرافی بایننس در بخش Deposit یا همان واریز وجه برای رمزارزهای نیازمند به ممو، پیش از نمایش آدرس و Tag یک هشدار مبنی بر لزوم استفاده از Tag در کنار آدرس نمایش داده خواهد شد.

ممو یا تگ را از کجا پیدا کنیم؟

در پلتفرم صرافی مقصد، ممو یا تگ در صفحه واریز برای شما قابل مشاهده است. به عنوان مثال قصد دارید رمزارزی را به صرافی بایننس بفرستید، Tag یا Memo زیر آدرس واریز برای شما نمایش داده خواهد شد که باید آن را در کیف پول خود وارد کنید.

برای انتقال کدام ارزها وارد کردن تگ الزامی است؟

نکته مهم دیگر اینکه تمامی رمز ارزها نیازمند وارد کردن Tag یا Memo نیستند. برخی از ارزهایی که هنگام ارسال به یک صرافی متمرکز نیازمند تعیین تگ یا ممو هستند عبارتند از:

  • کاوا – KAVA (نوع ممو؛ عددی)
  • اتم – ATOM (نوع ممو؛ عددی)
  • کازموس – ATOM (نوع ممو؛ عددی)
  • هدرا هش گراف – Hedra Hashgraph
  • ریپل – XRP (نوع ممو؛ عددی – تگ ۱۰ رقمی)
  • ایاس – EOS (نوع ممو؛ عددی – مموی ۱۰ رقمی)
  • استلار – XLM (نوع ممو؛ عددی/حروفی – ۱۰ رقمی)
  • بایننس کوین – BNB و توکن های BEP20 (نوع ممو؛ عددی – مموی ۹ رقمی)

نکته : این نکته را در نظر داشته باشید که ساختار ممو رمزارزها صرفا متشکل از حروف نیست، بلکه می‌ توانند حاوی عدد یا ترکیبی از اعداد و حروف هم باشد.

چرا کیف پول تراست تگ ندارد؟

از آن جایی که فقط صرافی های متمرکز از سیستم Tag یا Memo در رمزارزهای خاص استفاده می کنند، کیف پول تراست که یک والت غیر متمرکز است، به وارد کردن تگ یا ممو احتیاجی ندارد. حتی در زمان ارسال توکن‌ های ذکر شده در بالا به مقصد کیف پول تراست ولت نیز به وارد کردن تگ یا ممو احتیاجی نیست.

بنابراین برای انتقال در این صرافی یا کیف پول ها، تنها چیزی که احتیاج دارید، آدرس مقصد است. به صورت معمول عبارت “No destination tag required” زیر آدرس مقصد درج می شود. بنابراین در زمان ارسال ارز دیجیتال با استفاده از کیف پول تراست ولت یا هر والت غیر متمرکز دیگری مثل کوینومی، اتمیک والت و کیف پول هایی از این دست، به وارد کردن تگ یا ممو احتیاجی نخواهد بود.

اگر صرافی ما را وادار به ارائه تگ کند، چه باید کرد؟

حال ممکن است سوال داشته باشید که در زمان ارسال ارز از مبدا صرافی به مقصد یک کیف پول غیر متمرکز مثل تراست ولت، صرافی از من تگ یا ممو می خواهد، چکار کنیم؟ در جواب باید گفت که شما باید چند عدد به صورت تصادفی وارد کنید تا ارزهای خود را بدون مشکل به آدرس والت مورد نظر ارسال کنید. به صورت معمول وارد کردن ممو در زمان ارسال الزامی نمی باشد، ولی کیف پول یا صرافی ارسال‌ کننده به شما هشدار می‌ دهد که در صورت عدم وارد کردن تگ با وجود نیاز دریافت‌ کننده به آن، امکان گم شدن ارزهای دیجیتال شما وجود دارد.


نتیجه گیری و کلام پایانی

در حال حاضر با توسعه فضای دیجیتال، شاهد ورود کاربران و شرکت های بزرگی به این حوزه هستیم که به موازات آن، آشنایی با مفاهیم و اصطلاحات این حوزه نیز به امری ضروری بدل شده است؛ تا جایی که عدم اطلاع دقیق از شیوه کارکرد یک پروژه بلاکچینی یا رمزارز خاص می‌ تواند به ضررهای مالی زیادی برای افراد تازه‌ کار منتهی شود. شناسه ممو یا تگ که برای بعضی از ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می گیرد نیز از این دست اصطلاحات به حساب می آید که در این مقاله به این که آدرس تگ یا ممو چیست و تمام نکاتی که در این خصوص باید می دانستید، پرداختیم.

در این مطلب به معرفی Memo در ارز دیجیتال پرداختیم. ممو و یا Tag در اصل برچسب هایی هستند که در تراکنش ها استفاده می شوند و این برچسب ها بر روی بلاکچین امکان ثبت و ذخیره شدن دارند که البته تمامی ارزهای دیجیتال این ویژگی را ندارند و تنها ارزهای دیجیتالی مانند ریپل، استلار، بایننس کوین، ایاس و … نیاز به درج ممو یا تگ در زمان انتقال دارند.

همان طور که در ابتدای مطلب قول داده بودیم، در این مقاله به این پرداختیم که آدرس تگ یا ممو چیست و چرا استفاده می شود. 

همچنین اگر دوست دارید بدانید نهنگ بازار ارز دیجیتال به چه کسی گفته میشود ، همین الان این مطلب را مطالعه فرمایید.

برای دوستانتان بفرستید: