Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1125

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1162

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1166

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1188

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2841

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2848

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2861
کاهش دامنه نوسان بورس و فرابورس از 5 درصد به 2 درصد + تاثیرات احتمالی| کد بورسی

برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

تاثیر ۲ درصدی شدن نوسان در بازار بورس و فرابورس از نظر کارشناسان بورس

از کاهش دامنه نوسان بورس و فرابورس که جدیدا اعمال شده اطلاع داری؟ تاثیرات ۲ درصدی شدن دامنه نوسان قیمت در بورس و فرابورس چه خواهد بود؟ آیا با اصلاح و ریزش بازار مواجه خواهیم شد؟ سازمان بورس و اوراق بهادار خیلی سریع و به یک باره اطلاعیه در خصوص کاهش دامنه نوسان بورس و فرابورس از ۵ درصد به ۲ درصد ابلاغ کرد و سهامداران را به شوکی عمیق واداشت. در این مقاله با کد بورسی همراه باشید تا به صورت مفصد از سردرگمی شما کم کنیم و تمامی موارد رو در خصوص کاهش دامنه نوسان بورس و فرابورس بهتون توضیح بدیم. لازم به ذکر است که در این مقاله نظر برخی از کارشناسان بازار سرمایه در خصوص با این تصمیم آمده است، پس به هیچ عنوان این مطلب رو از دست ندید.

کاهش دامنه نوسان بورس و فرابورس

کاهش دامنه نوسان بورس و فرابورس از ۵ درصد به ۲ درصد

در این خصوص باید خدمتتون عرض کنیم که در شامگاه روز چهارشنبه (۱۴ اسفند ماه ۹۸) سازمان بورس و اوراق بهادار با ابلاغ تصمیمی دیگر همچون سایر تصمیمات چند روز قبل خود از جمله محدودیت در دریافت کد معاملاتی و تغییر حجم مبنا اعلام کرد، از روز شنبه (۱۷ اسفند ماه ۹۸)، دامنه نوسان قیمت همه نمادهای بورسی و فرابورسی از ۵ درصد به ۲ درصد کاهش پیدا خواهد کرد. در ضمن امکان بازنگری هر ۳ ماه یکبار این تصمیم نیز خواهد بود و دامنه نوسان شرکت‌ های حاضر در بازار پایه قرمز هم همان ۱ درصد باقی خواهد ماند.دوستان عزیز تازه وارد توجه داشته باشدی که تغییرات دامنه نوسان در مقاطع زمانی ۳ ماهه از زمان اجرا قابلیت بازنگری را خواهد داشت، پس نیاز به دلسرد شدن و فکر به اینکه دیگر کسب سود از بورس امکان پذیر نیست توجیهی نخواهد داشت.

طبق این ابلاغیه و با توجه به برقراری حجم مبنا در بازار‌های شرکت فرابورس، مقرر شد که مفاد ماده‌ های ۲۵ تا ۲۸ از فصل هشتم گره معاملاتی دستورالعمل اجرایی شیوه انجام معاملات در بورس اوراق بهادار تهران، عینا در دستورالعمل اجرایی شیوه انجام معاملات اوراق بهادار ایران هم اعمال گردد. البته در نظر داشته باشید که این تصمیم ناگهانی سازمان بورس امکان دارد مسئولان این سازمان را در مقابل بعضی انتقادها و سوالاتی نیز قرار دهد؛ از جمله این که چرا تنها در فاصله چند هفته که شرط و شروط داشتن مدرک تحصیلی را با هدف ورود بیشتر نقدینگی به منظور دریافت کد معاملاتی برداشتند، حالا موانعی را برای ورود نقدینگی به بازار سهام تصویب و اجرایی خواهند کرد؟

البته این را هم در نظر داشته باشید که بعضی از کارشناسان هم، جدیدا از روند صعودی شاخص بورس و ورود افراد تازه وارد و مبتدی به بازار سرمایه ابراز نگرانی کرده بودند و باید دید که این قوانین جدید بازار بورس و اوراق بهادار ایران و سهامدارانش را به کدامین سوی خواهد برد. همچنین در نظر داشته باشید همانطور که گفته شد، دامنه نوسان در تمامی نمادهای معاملاتی بورس اوراق بهادار و فرابورس از روز شنبه ۱۷ اسفند از ۵ درصد به ۲ درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

معنی کاهش دامنه نوسان بورس و فرابورس به زبان ساده

تا امروز دامنه نوسان سهم ها از مثبت ۵٪ تا منفی ۵٪ بوده، اما از شنبه (۱۷ اسفند ماه ۹۸) قرار است دامنه نوسان از مثبت ۲٪ تا منفی ۲٪ باشه.

سالار صفایی، تحلیلگر ارشد بازار سرمایه در خصوص تاثیر کاهش دامنه نوسان در بازار سرمایه گفته است : 

کاهش نوسان بازار زمینه ریزش شاخص را فراهم نخواهد کرد، فقط روند صعودی بازار را کند می کند. او اضافه کرد که به عنوان مثال صف خرید سهم‌ هایی که روند مثبت داشته‌ اند طولانی‌ تر خواهد شد. از طرف دیگر با توجه به کارمزد ۱٫۵ درصدی، سهامداران به سادگی از سهمی خارج نخواهند شد.

تاثیر کاهش دامنه نوسان بورس و فرابورس

با توجه به مطالب عنوان شده در عکس فوق باید شرکت فرابورس ایران طبق اطلاعیه‌ای اعلام کرد که :

به منظور حمایت از از حقوق و منافع سرمایه‌ گذاران، مقرر گردید تا دامنه نوسان قیمت در تمامی نمادهای معاملاتی در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران از روز شنبه (۱۷ اسفند) به ۲ درصد کاهش پیدا کند. در ادامه این اطلاعیه آمده اینطور آمده است که تابلو قرمز بازار پایه فرابورس ایران همچنان دارای دامنه نوسان ۱ درصد خواهد ماند و در ضمن تغییرات دامنه نوسان در مقاطع زمانی ۳ ماهه از زمان اجرا، قابلیت بازنگری را داراست.

مهدی میرزایی کارشناس بازار سرمایه نیز در خصوص با این تصمیم اینطور گفت که :

به نظرم به جای اینکه بدون پشتوانه آماری صرفا جنجال و حاشیه درست کنیم بیایم با دلایل تاریخی و آماری صحبت کنیم. برخی که حرف از ریزش بازار میزنند لطفا با آمار و ارقام نشان دهند در یک مورد کاهش دامنه نوسان باعث سقوط بورس (عدم جذابیت آن) و افزایش دامنه نوسان (باعث رونق آن) شده است! آخرین تغییرات مربوط به کاهش دامنه نوسان بازار پایه بود که بعد از گذشت مدت زمانی اندک، بازار پایه هم سود بسیار خوبی رو به سهامداران صبورش داد.

یکی دیگر از فعالان بازار سرمایه عنوان کرده است که :

بورس کسب و کار ماست. کار ما خریدن و فروختن سهمه. همیشه گفتم کسی که میاد تو بورس اگه نگاهش نگاه کسب و کار نباشه حتی اگر در برهه ای سود برد تنها شانس حفظ اون سود این هست که بره و برنگرده والا بمونه پَس میده. ماسک n95 تان را بزنید و برید بیرون و با صاحبان شغل های مختلف درددل کنید، از صاحب کارخونه بگیر تا بقال محله، همه کلی گلایه دارند! از این قوانین بارها اومده و رفته، بدترش هم اومده، بهترش هم اومده ولی نهایتا بازار از همه اینها قدرتمند تر بوده و هضمشان کرده. الانم مجدد میگم بازار راه خودش رو خواهد رفت و هیج جا و هیچوقت سهم ارزشمند ارزشش رو به خاطر تغییر دامنه نوسانش از دست نمیده و نخواهد داد. ما کسب و کارمان بورس هست و هیچ سهامداری سهمش رو به خاطر تغییر دامنه نوسان نمیفروشه، حالا یکی اومده یه چند صباحی بزنه و در بره داستانش جداست. این قوانین هم توسط بازار چکش کاری و نهایتا هضم میشه. نگران سهم هاتون نباشید و هیجانی رفتار نکنید.

مدیر عامل فرابورس ایران در گفت و گویی با سنا اینطور گفته است که :

کاهش دامنه نوسان = کاهش دامنه هیجان. مدیرعامل فرابورس ایران، کاهش دامنه نوسان بازارهای سهام بورس و فرابورس از ۵ درصد به ۲ درصد را که شب گذشته ابلاغ شد، گامی مهم در راستای بهبود روند معاملات و کاهش دامنه هیجانات دانست.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید:

مهدی ساسانی، تحلیلگر بازار سرمایه چنین گفت که :

طبیعتا یکی از مهم ترین معیارهای بازارهای سرمایه‌ گذاری و به خصوص بورس تهران، نقدشوندگی بالای سهام به شمار میرود. متاسفانه تصمیم اخیر سازمان بورس، نقدشوندگی را نشانه گرفته و با این تصمیم این ویژگی مهم زیر سوال خواهد رفت و تحت تاثیر قرار میگیرد. کاهش دامنه نوسان به ۲ درصد در کنار اعمال حجم مبنا که در روزهای گذشته انجام شده و همچنین ورود نقدینگی بالا به بازار سهام هیچ نتیجه‌ ای جز قفل شدن نقدشوندگی به همراه نخواهد داشت. هر چند تجربه سال های گذشته نشان داده که در گذر زمان، پشت پرده چنین اقداماتی مشخص میشود، ولی این موضوع اکنون برای بازار سرمایه ما نگران‌ کننده است. مانند تصمیماتی که در خصوص محدودیت‌ های بازار پایه گرفته شده و عواقب آن همچنان وجود دارد. ولی در انتها باید بگم که معتقدم بازار سرمایه هر چند با وجود چنین تصمیمات و دست اندازهایی سرانجام مسیر خود را پیدا خواهد کرد.

صحرایی مدیر عامل شرکت بورس در گفت و گو با همفکران از مهم ترین دلیل کاهش دامنه نوسان پرده برداشت :

علی صحرایی با تاکید بر اینکه رشد پرشتاب و گاها هیجانی شاخص بورس و قیمت سهام رفته رفته به سمت خرید و فروش های بدون تحلیل و هیجانی حرکت میکرد، گفت : این روند بازار را از منطق دور کرده بود و از طرفی بازدهی های چشمگیر در کوتاه مدت را به دنبال داشت. همچنین اظهار داشت که بازدهی بالای بورس باعث شده بود تا سازمان امور مالیاتی اصرار به دریافت مالیات از سرمایه گذراران این بازار داشته باشد. وی تاکید کرد که یکی از مهم ترین اهداف تصمیم های اخیر سازمان بورس برای کاهش سرعت رشد بازار سهام، برای تداوم معافیت های مالیاتی سرمایه گذاران این بازار است. او همچنین بیان داشت که سرمایه گذاران بایستی به مسئولان اعتماد کنند و بدانند ما همیشه در تلاش هستیم تا از حقوق آن ها صیانت کنیم. مطمئن باشید این تصمیم به طور قطع به نفع سرمایه گذاران خواهد بود.

معاون سازمان امور مالیاتی کشور گفت : 

تا ۲ سال آینده برنامه‌ ای در خصوص اخذ مالیات جدید از سهام نداریم. اساسا درباره این موضوع که دامنه قیمت سهام به هر شکل محدود شود هیچ گونه مذاکره‌ ای با سازمان بورس اوراق بهادار نداشته‌ ایم. وی افزود طبق ماده ۱۴۳ مکرر قانون مالیات های مستقیم، سازمان مالیاتی صرفا ۰٫۵ درصد مالیات به صورت مقطوع از خرید و فروش سهام دریافت می کند. وی با بیان اینکه، هم اکنون صرفا از نقل و انتقال مالیات که نرخ آن در قانون مالیات های مستقیم مشخص شده است، مالیات ستانده می‌ شود، گفت: برای ۲ تا ۳ سال آینده هیچ برنامه‌ ای برای اخذ مالیات جدید در حوزه سهام نداریم.

کاهش دامنه نوسان بورس و فرابورس

مهدی میرزایی همچنین تاریخچه از از تغییرات دامنه نوسان رو اینطور بیان داشت که :

برای من که تکنیکالیست هستم، تغییرات دامنه نوسان و تغییرات نمودار قیمت در سال های اخیر تنها مبین یک موضوع است؛ عوامل کاهنده سرعت (حجم مبنا و دامنه نوسان) هیچ تاثیری بر روند کلی بازار چه در زمان ریزش چه در زمان صعود نخواهد داشت. نه دامنه نوسان ۲٪ سال ۷۸ توانست جلوی سقوط بزرگ شاخص را بگیرد نه نوسان ۳٫۵ درصدی سال ۸۸ توانست جلوی رشد آنرا بگیرد. نوسانات قیمت ها حاصل عقاید جمعی معامله گران است و عقاید جمعی حاصل یک کنش اجتماعی است که از ده ها پارامتر تاثیر گرفته است. قوانین داخلی بازار نمی تواند ارزش جاری سهام را از ارزش واقعی اش دور کند. فقط ما از استانداردهای یک بازار کارا فاصله میگیریم. پیش تر در بازار آتی سکه از این دست قوانین وضع شد، مانند کاهش دامنه نوسان، بستن یک طرف معاملات، عدم اخذ کدهای جدید و … ولی بازار نهایتا مسیر اصلی خودش را طی کرد.

مهرداد پایدار فعال بازار های مالی هم اینطور واکنش نشان داد که :

در روزهای اخیر شاهد تغییراتی در قوانین بازار بودیم (حجم مبنا و دامنه نوسان). این مدل محدودیت ها از جذابیت بازار سرمایه بازاری که بستر بسیار مناسبی برای جذب نقدینگی هست کم میکنه ولی یک سری پارامترها رو هم باید در نظر داشته باشیم. بازار طی ۲ سال گذشته به ویژه ۱ سال اخیر رشد بسیار خوبی داشته، ولی ادامه این روال به صورت شارپ خودش میتونه تهدیدی برای اینده بازار بشمار بیاد. البته که به جای محدودیت بهترین راهکار، ورود شرکت های بزرگ بود که باید در ماه های گذشته صورت میگرفت و نشد که اگر میشد الان این محدودیت ها احتیاج نبود. به شخصه با گذاشتن هر نوع محدودیتی در بازار مخالفم اما وقتی ریز میشم رو یه سری مسائل ترجیح میدم بازار میان مدتم جذاب باشه تا اینکه بخواد با رشد فواره ای عمر این جذابیت مقطعی باشه و اما روند بازار … معتقدم کماکان بازار سرمایه جذاب ترین بازار هست و این محدودیت ها در مقطع فعلی فقط شتاب رشد رو کمتر میکنه و‌ جای نگرانی نداره و بازار راهی که باید بره اینبار با گام های اهسته تر طی میکنه. در انتها اینطور گفت که اعتقاد دارم این محدودیت ها ظرف ماه های آتی تعدیل یا مجدد به روال عادی باز خواهد گشت!

اما امروز تاریخ ۹۸/۱۲/۱۶ این مصوبه معلق شد

همانطور که در عکس زیر مشاهده می فرمایید، وزارت امور اقتصاد و دارایی طی ابلاغیه ای به رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد که این قانون تصیب نشده و باید شرایط بازار بورس و دامنه نوسان سهم های بورس و فرابورسی به حالت قبل باز گردد. یعنی در واقع محدوده نوسانی سهم ها به مانند قبل بین ۵ درصد مثبت و ۵ درصد منفی خواهد بود.

بیانیه وزیر اقتصاد

کلام آخر

در این مقاله صحبت ها و نظرات بعضی از کارشناسان و صاحب نظران بازار سرمایه کشور را مشاهده کردیم، صرف نظر از اینکه شنبه چه اتفاقی قرار است بیفتد و اینکه بازار سرمایه چه مسیری را میخواهد طی کند، پیشنهاد من به عنوان کوچک ترین عضوی از بازار سرمایه اینه که به بازار فرصت بدیم و هیجانی دست به فروش های رگباری نزیم. مخصوصا افراد تازه وارد در نظر داشته باشند که این قوانین نمیتونه تاثیر بسیار زیاد و ماندگاری در بازار داشته باشه و همانطور که دوستان هم گفتن، بازار سرمایه یا همان بورس ایران مسیر خودش را خواهد رفت. امیدوارم که همیشه پر سود و در سلامت کامل باشید.


هر سوالی در رابطه با بورس دارید از ما بپرسید:

برای دوستانتان بفرستید: