برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

پیش بینی کامودیتی‌ها در سال ۲۰۲۰

پیش بینی قیمت کامودیتی‌ ها در سال ۲۰۲۰

احتمال کاهش شدت جنگ تجاری
خوش­بینی در حوزه تجارت در نیمه اول سال ۲۰۱۹ از بازارهای کالا حمایت کرد و شاهد رشد قیمت در برخی از کامودیتی­‌ها بودیم. اما با افزایش تنش‌­ها بین چین و آمریکا و آغاز جنگ‌­های تجاری میان این دو کشور، فعالیت بازارهای کالا کاهش یافت. این کاهش تا حدی بود که افت نوسانات کامودیتی­‌ها از ویژگی‌های مهم نیمه دوم سال ۲۰۱۹ به شمار می‌­رود. حال در آغاز سال ۲۰۲۰ میلادی هستیم، وضعیت کامودیتی‌­ها با خبر احتمال از سرگیری مذاکرات چین و آمریکا کمی بهتر شده‌است. در این مقاله به بررسی چشم­‌انداز  و پیش بینی قیمت کامودیتی‌ ها در سال آینده میلادی خواهیم پرداخت.

نفت خام
قرار است در نیمه اول سال ۲۰۲۰ مقدا تولید نفت افزایش یابد، بنابراین انتظار می‌­رود قیمت‌ها در بازار نفت در ابتدای سال نزولی باشند. پیش‌­بینی می‌­شود که در ابتدای سال میلاد قیمت هر بشکه نفت برنت ۵۹ دلار باشد، در حالی که میانگین قیمت نفت برنت تا پایان سال ۲۰۲۰، ۶۲ دلار خواهد بود. با این حال فرض بر این است که اوپک قرارداد کاهش فعلی تولید را فراتر از مارس ۲۰۲۰ تمدید خواهد کرد.

طبق آمار میزان کاهش تولید برای حفظ تعادل بازار در حدود ۱ میلیون بشکه در روز می­‌باشد. مسئله اصلی این است که کدام کشور کاهش‌­های بیشتری را در تولید اعمال خواهد کرد. تنها گزینه واقعی عربستان سعودی ست، اما قبل از آن مطمئنا تمامی اعضا ملزم به اجرای کامل قوانین فعلی هستند. عدم قطعیت جنگ تجاری و کند­شدن رشد اقتصادی مطمئنا بر تقاضای نفت در سال ۲۰۱۹ تاثیر داشته‌است، در حالی انتظار می‌­رود رشد تقاضا در سال ۲۰۲۰ افزایش یابد، که باید توجه داشت این موضوع به میزان موفقیت چین و آمریکا در جنگ تجاری‌شان بستگی دارد.

مس
قیمت مس با نگرانی از تداوم جنگ تجاری و کاهش فعالیت­های تولید جهانی، کاهش یافته‌است. معادن سازنده نیز در طول سال ۲۰۱۹ حمایت کمی از قیمت­ مس داشتند. در طرف دیگر تولید در پالایشگاه­‌های خارج از چین درحال افزایش است اما رشد تقاضا در چین و همچنین مصرف­کنندگان عمده اروپایی با مشکل روبرو بوده‌است. با نزدیک­شدن به سال میلادی جدید، رشد عرضه در معادن مس افزایش می­‌یابد. تا زمانی که شاهد تحولات محکم در روابط تجاری چین و آمریکا نباشیم، صحبت درباره­‌ی بهبود تقاضای جهانی زود است. پیش­‌بینی می­‌شود قیمت مس در سال ۲۰۲۰ کاهش اندکی را تجربه کند و مس LME 3M به طور متوسط، ۵۷۵۰ دلار در هر تن به عنوان قیمت پایه برآورد می­‌شود. البته باید توجه کرد که قیمت مس به متغیرهای کلان اقتصادی وابستگی زیادی دارد.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


سنگ‌ ­آهن
سال ۲۰۱۹، سالی بی ثبات برای بازار سنگ­‌آهن بوده‌است. حادثه ناگوار سد واله در برزیل باعث شد تا چیزی حدود ۹۰ میلیون تن ظرفیت از عرضه بازار خارج شود. این موضوع سبب شد تا قیمت سنگ‌آهن افزایش یابد تا حدی که قیمت آن با فعالیت‌­های سوداگرانه در بازار به ۱۲۴ دلار در هر تن نیز رسید. پس از آن، با بازگشت مقداری از ظرفیت عرضه همراه با بهبود سهام بندر آهن چین، شاهد کاهش قیمت سنگ‌آهن تا ۹۰ دلار در هر تن بودیم. برای سال ۲۰۲۰ انتظار بازگشت ظرفیت بیش‌تری از برزیل به بازار وجود دارد.اما سرعت بازگشت این ظرفیت و عدم قطعیت در ثبات اقتصادی جهان سبب می­‌شود تا قیمت سنگ‌آهن را در سال پیش‌­رو نزولی ببینیم. در پایان قیمت سنگ‌آهن در سال ۲۰۲۰، ۸۱ دلار در هر تن پیش­‌بینی می­‌شود .

زغال‌ ­سنگ
قیمت زغال­‌سنگ تحت فشار قرار دارد به صورتی که قیمت­ زغال‌­سنگ­‌های اروپایی­، از ابتدای سال ۳۵ درصد کاهش یافته‌­است و آن­ها نتوانسته‌­اند بالاتر از قیمت ۵۰ دلار در هر تن معامله کنند. برای اروپا، چشم‌­انداز قیمت­‌ها ضعیف است که به دو دلیل بستگی دارد. اولا قیمت­‌های کربن اتحادیه اروپا نسبتا قوی­ بوده­‌اند. ثانیا قیمت بنزین در اروپا، به دلیل افزایش پروژه‌­های LNG، کاهشی بوده‌است. البته این دو عامل می­‌تواند سبب افزایش قیمت جهانی زغال­‌سنگ در سال ۲۰۲۰ شود، زیرا استفاده از گاز به جای زغال­‌سنگ در تولید نیرو، میزان تقاضای زغال­‌سنگ را افزایش داده‌است.

سویا
سویا فرزند پوستر جنگ تجاری بین چین و آمریکا بوده‌است. با این حال اخیرا، همانطور که در مرحله اول معامله تجاری شاهد پیشرفت بودیم، خریداران چینی دوباره به بازار سویا آمریکا بازگشته­‌اند و دولت نیز سهمیه­‌های رایگان تعرفه‌­ای را در اختیارشان قرار داده‌است. این موضوع، خبر خوبی برای سویا CBOT بوده است. اما برای افزایش تقاضا، فقط سهمیه­‌ها کافی نیستند بلکه تعرفه‌­ها باید بطور کامل حذف شوند. در سمت عرضه، تولید محصول دانه سویا آمریکا قرار است به میزان قابل توجهی کاهش یابد. در سال ۲۰۱۹ نیز کشاورزان تحت تاثیر جنگ تجاری، تولید سویا را کاهش دادند. با در نظر گرفتن مذاکرات تجاری و بهبود اوضاع اقتصادی، می­‌توان قیمت سویا CBOT را در سال ۲۰۲۰ صعودی دانست. همچنین حل سریع جنگ تجاری، منجر به بازگشت تعداد بیشتری از خریداران چینی به بازار آمریکا می­‌گردد که عامل مثبتی برای افزایش قیمت سویا می­‌باشد.

طلا
بازار طلا یک سال قدرتمند را پشت سر گذاشته‌است و قیمت ها در یک مرحله تا ۲۱ درصد افزایش یافته‌­اند. با توجه به عدم قطعیت روزافزون در اقتصاد جهانی، كاهش رشد بازارها و تشدید تنش­‌های تجاری، نباید از این تقاضا تعجب کرد، زیرا این عوامل باعث افزایش تقاضا برای دارایی‌­های امن مانند طلا می شود.

شاید برای شما مفید باشد:

علاوه بر این، سیاست­‌های جدیدتر از بانک­‌های مرکزی نیز حمایت از طلا را فراهم کرده‌است. با نگاه به سال ۲۰۲۰، به احتمال زیاد قیمت‌­ها در محدوده نرخ سال ۲۰۱۹ نوسان کند. در نتیجه عدم قطعیت تجارت و نگرانی­‌های مربوط به رشد جهانی، می­‌توان نوسانات مثبتی را برای طلا متصور بود. همچنین پیش­‌بینی می‌­شود که قیمت طلا در طول سال ۲۰۲۰ به طور متوسط در حدود ۱۴۷۵ دلار در هر اونس باشد.

شاید برای شما مفید باشد:

برای دوستانتان بفرستید: