برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

پیش بینی بازارهای مالی سال ۹۹ – تخمین میزان سودآوری

سال ۹۸ با تمام خوبی و بدی هایش دیگه به تاریخ پیوسته و با توجه به شرایط تورمی که در حال حاضر کشورمون داره، باید یه فکری برای سال ۹۹ کنیم و ببینیم کدوم بازار پتانسیل رشد مناسب تری رو میتونه داشته باشه. در سال ۹۹ هم مثل هر سال لزوم سرمایه گذاری و عدم نقد نگه داشتن سرمایه، مثل همیشه حس میشه و باید ببینیم که پیش بینی بازارهای مالی سال ۹۹ به چه صورتی خواهد بود. در این مقاله ما قصد داریم در خصوص پیش بینی بازارهای مالی سال ۹۹ صحبت کنیم. تمام بازار های مالی اعم از؛ مسکن، طلا، ارز، ارزهای دیجتال، بورس، خودرو و … در موضوع بحث ما تحت عنوان پیش بینی بازارهای مالی سال ۹۹ قرار دارند و اگر آینده سرمایه گذاری در سال جدید برات اهمیت داره این مقاله از کد بورسی رو از دست نده.

پیش بینی بازارهای مالی سال 99

پیش بینی بازارهای مالی سال ۹۹

در ابتدا جالبه به این نکته اشاره کنیم که بانک ها حدود ۹ هزار و ۳۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی را اداره می کنند و هر سال به صورت تقریبی ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی به وجود می آورند که به هیچ وجه رقم کمی نیست و چنانچه بیش از این نقدینگی ایجاد شود، نرخ تورم ما از تورم موجود هم بالاتر خواهد رفت. در حقیقت در طول ۲ سال گذشته یافتن محلی به منظور سرمایه‌ گذاری، به یکی از مهم‌ ترین دغدغه‌ های مردم ایران تبدیل شده است. دغدغه‌ ای که به واسطه رشد افسار گسیخته تورم در طی چند سال گذشته بر اهمیت آن افزوده شده است. در همین راستا در این مطلب از کد بورسی قصد داریم تا در خصوص پیش بینی بازارهای مالی سال ۹۹ صحبت کنیم و نقطه نظرات کارشناسی خودمون رو خدمت شما عزیزان عنوان کنیم تا تصمیم گیری بهتری در خصوص با سرمایه گذاری در سال ۹۹ داشته باشید.

پیش بینی روند بازار بورس در سال ۹۹

نکته خیلی مهم در خصوص تحلیل بازار بورس در سال ۹۹ این است که حجم و ارزش معاملات طی روز های آخر سال ۹۸ با رشد با اهمیتی همراه بود. نسبت ارزش بازار کشور به نقدینگی به سطح ۷۶ درصد رسیده، این نسبت در سال ۹۲ در سطح ۹۰ درصد بوده است، بنابراین تحلیلگران این نتیجه رو خواهند گرفت که بازار بورس ایران حبابی نیست.

در این راستا همچنین مدیر عامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس تاکید کرد که : بورس کشور پویا و پر تحرک است و این در حالی است که دیگر بازارها روند ثابتی را پیش گرفته اند، شاهد بازدهی بسیار بالایی در بازار ‏سرمایه هستیم. ‏وی نکته دیگری را عنوان کرد که افق ۱۰ ساله بیان می کند که بازار سرمایه بهترین گزینه سرمایه گذاری محسوب می شود و نرخ بازدهی این بازار از ابتدای ۹۷ تا انتهای سال ۹۸ به ۱۸۷ درصد رسید. وی ادامه داد که اگر مردم با سرمایه گذاری در بورس آشنا شوند و در این راه فرهنگسازی شود، سرمایه از اثرات منفی تورم مصون خواهند ماند و دیگر شاهد هجوم  مردم به صف دلار و سکه برای حفظ ارزش دارایی نخواهیم بود.

تخمین روند بورس ایران

در سالی که گذشت در بازار سرمایه شاهد؛ افزایش بسیار زیاد تعداد کد های بورسی، کاهش پیدا کردن دامنه نوسان بازار پایه، تغییرات عمده در حجم مبنا، رکوردهای مشارکت در عرضه های اولیه، رکورد شکنی در ثبت ارزش معاملات و از هم مهم تر رکورد شکنی های پی در پی شاخص کل بورس و همین طور شاخص کل هم وزن بودیم، از طرفی دلار که محرک اصلی بازار سرمایه به حساب می آید، روند صعودی به خودش گرفته و همچنین نرخ تورم هم روند صعودی دارد و بنزین نیز افزایشی ۲۰۰ درصدی را تجربه کرده است و در نهایت مهم ترین رکن هم این که در لایحه بودجه سال ۹۹، دولت ۴۰ درصد از تاین منابع خودش رو به بازار بورس محول کرده و این میتونه خبر امیدوار کننده ای برای بازار بورس ایران به حساب بیاد. در سال ۹۹ چنانچه توافق سیاسی صورت نپذیرد و سایه تحریم ها همچنان بر سر ایران باشد، روند قیمتی دلار بسیار متنوع با سال ۹۸ خواهد بود و دلار می تواند قیمت هایی مانند ۱۹ هزار تومن و حتی ۲۵ هزار تومان رو به خودش ببیند و همین موضوع باعث شده تا تحلیلگران برای شاخص کل بازار بورس، رقم ۱ میلیون واحد رو متصور باشند. نکته حائز اهمیت این است که پیش بین بازار سرمایه در سال ۹۹ به ما میگوید که در این سال، نمیتوان رشدی مانند سال ۹۸ رو انتظار داشت، ولی با توجه به ارزش معاملات، ورود نقدینگی و حمایت های دولت از بازار بورس می توان به رکورد زنی های شاخص بورس امیدوار بود.


درصورتی که تمایل دارید تا وارد بازار بورس شوید میتوانید از طریق لینک زیر (ثبت نام سریع و رایگان) اقدام به ثبت نام نمایید. راهنمایی و آموزش بورس نیز به صورت رایگان بعد از ثبت نام برای شما ارسال خواهد شد.

ثبت نام در بورس – دریافت کد بورسیسریع و رایگان

پیش بینی روند بازار مسکن در سال ۹۹

مسئله ای که در حال حاضر در حوزه مسکن وجود دارد و به بن بست در حوزه مسکن منجره شده، این است که تقاضای مصرفی وجود ندارد و تقاضای مصرفی بسیار محدود شده است. بدین معنی که برای ۹۵ درصد مردم ایران امکان پذیر نیست که بتوانند با پرداخت ۱ میلیارد تومان یک واحد مسکونی ۷۰ متری در تهران خریداری کنند! در نظر داشته باشید که امکانات نظام بانکی هم در این حوزه بسیار محدود است؛ یعنی بانک مسکن با دریافت ۴ درصد از دولت، وام ۹ درصدی در حدود ۲۵۰ میلیون تومان در بهترین شکل ارائه می دهد و بانک های دیگر هم که سود ۲۰ درصدی پرداخت می کنند، توان این را ندارند که با نرخ سود ۹ درصدی به خریداران خانه وام ارائه کنند. از طرفی فردی که تا سقف ۵ میلیون تومان در ماه درآمد دارد، قادر نیست ماهانه چند میلیون تومان قسط بانکی پرداخت نماید. بن بستی در اینجا ایجاد شده که خرید مصرفی به خصوص در شهرهای بزرگ بسیار کم شده است.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید:

به صورتی که در سال ۹۸ کل معاملات مسکن در تهران بسیار کم بوده یا می توان این طور گفت که در بهترین ماه های سال که اغلب تعداد معاملات تا ۲۰ هزار واحد هم می رسید، تنها ۳ هزار واحد معامله می شد! و در واقع این معنای واقعی رکود در بازار مسکن را می رساند. جایی که قدرت خرید بسیار پایین و بهای تمام شده خرید یک واحد معمولی بسیار بالاست و در واقع می توان این طور نتیجه گیری کرد که خانوار ها برای خرید و یا حتی اجاره مجبور می شوند که از حومه شهر های بزرگ استفاده کنند و همین امر موجب ایجاد تورم در قیمت خانه های حومه شهر های بزرگ خواهد شد. به صورتی که قدرت خرید بسیاری از افراد در خصوص خرید خانه در خارج از شهر و در حومه شهر های بزرگ بسیار بهتر و بالاتر است و قدرت پرداخت اجاره بها نیز به همین صورت و این امر موجب افزایش قیمت زمین، آپارتمان و حتی هزینه رهن و اجاره بهای منازل نیز خواهد شد.

پیش بینی روند بازار مسکن در سال 99

جالبه بدونید که در حال حاضر قیمت ۱ متر زمین در تهران به متوسط یک متر مسکن در تهران ۱٫۴ است و این رقم در ۳۰ سال اخیر از زیر ۱ شروع شده و به تدریج بیشتر شده است. این بدین معناست که بیشتر سفته بازی ها در حوزه مسکن روی زمین اتفاق می افتد و شخصی که این زمین را خریداری می کند به امید معجزه افزایش قیمت ها این کار را کرده است و این انتظار تورمی بسیار بالایی که در این حوزه و حتی حوزه خودرو نیز به وجود آمده است، می تواند باز هم قیمت مسکن در سال ۹۹ رو تکان دهد ولی از آن تکان هایی که در سال ۹۵ و سال ۹۷ شاهد آن بودیم.

شاید بتوان این مورد رو متصور بود که اگر روند افزایش شاخص کلی بورس به صورت نزولی شود و نقدینگی از بازار بورس خارج شود و بازار مولد خوبی هم برای جایگزین کردن آن وجود نداشته باشد، می توان این انتظار را داشت که قیمت مسکن دوباره روند صعودی تدریجی خود را از سر گیرد و در غیر این صورت امکان اینکه در سال ۹۹ هم شاهد رکود در معاملات مسکن باشیم، کم نخواهد بود. با توجه به چسبندگی قیمت در حوزه مسکن، امکان ریزش شاخص مسکن و کاهش های مناسب در این حوزه خیلی منطقی نیست و باید دید در سال ۹۹ این بازار به چه سمت و سویی کشیده خواهد شد.

پیش بینی بازار طلا و دلار در سال ۹۹

جالبه بدونید که طلا را می توان به عنوان بهشت سرمایه‌ گذاران هنگام وقوع ریسک‌ های سیستماتیک دانست. بدین معنی که هر وقتی که ریسک سرمایه‌ گذاری در سایر بازارها زیاد شود، سرمایه‌ گذاران برای حفظ ارزش دارایی‌ های خود، آن‌ ها را به طلا تبدیل خواهند کرد. همین امر یعنی در شرایطی که سردرگمی در بازارهای مالی مخصوصا دلار رخ دهد، بازار طلا بهترین گزینه برای حفظ ارزش دارایی محسوب خواهد شد و می تواند روند صعودی خوبی را برای آن متصور بود.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید:

علاوه بر افزایش قیمت دلار که بر قیمت طلا اثر گذار است، افزایش قیمت انس جهانی طلا نیز قیمت طلا را تحت تاثیر قرار می دهد. قیمت جهانی طلا در حال حاضر حدود ۱۵۱۰ دلار است که شاید بتوان حدود ۲۰ درصد دیگر افزایش قیمت برای آن متصور بود. با این حساب با نظر گرفتن نرخ تورم حال حاضر کشور، طلا در سال آینده بیش از نرخ تورم رشد خواهد کرد. قیمت طلا حتی امکان دارد بین ۴۵ تا ۵۰ درصد نیز رشد را تجربه کند به شرطی که انس طلا هم با این افزایش قیمت همراهی کند. در حال حاضر و با شیوع ویروس کرونا در تمامی دنیا، ما شاهد یک رکود در اقتصاد جهانی هستیم و در حقیقت اگر این بیماری آن چنان که باید در دنیا کنترل نشود، می تواند اثرات تخریبی بر بازار جهانی بگزارد که انس جهانی طلا نیز از این قائله مستثنی نخواهد بود.

آینده اقتصادی ایران

بازار دلار و دیگر ارز ها هم در سال ۹۸ با ثبات نسبی همراه بود و رشد بسیار کمی را تجربه کرد، اما امسال با توجه به اینکه شاید سیاست های کنترلی از بازار ارز برداشته شود، میتوان رشد بالایی رو برای این بازار متصور بود. اما یک سناریوی دیگری هم وجود دارد که سیاست های کنترلی دولت در خصوص با نرخ ارزها ادامه پیدا کند و در این صورت هم مثل سال گذشته میتوان میزان رشد متوسطی رو برای این بازار مالی در نظر گرفت. البته نکته ای که تا به امروز شاهد آن هستیم این است که قیمت دلار رو به افزایش است و در بازه زمانی کوتاهی از قیمت ۱۲ هزار تومن وارد کانال ۱۶ هزار تومان شده است و اینجور که دیده میشود، پیش بینی قیمت دلار در سال ۹۹ کار مشکلی است و بستگی به سیاست های مالی دولت، نرخ تورم، تقاضا و … خواهد داشت.

پیش بینی بازار ارزهای دیجیتال در سال ۹۹

همان طور که مطلع هستید بازار رمزارزها چند سالی است که به مکان جذابی برای سرمایه‌ گذاری بدل شده است. این بازار که معاملات در آن تقریبا از اوایل سال ۲۰۱۳ آغاز شد، اکنون به اندازه‌ ای نزدیک به ۳۰۰ میلیارد دلار و رشدهای جذاب، به بازاری داغ برای سرمایه‌ های سرگردان ریسک‌ پذیر تبدیل شده است.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز ۱۰ درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

ثبت نام رایگانسرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


این بازار به حدی جذاب شده که بسیاری از صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری در جهان نیز در حال انتقال سرمایه به آن هستند. این امر بیانگر این است که بی‌ اعتمادی که در گذشته نسبت به این بازار وجود داشت، رفته رفته کم‌ رنگ شده است و در سال ۹۹ نیز می توان رشد بسیار خوبی را برای این بازار و مخصوصا بیت کوین تصور کرد.

عوامل تاثیر گذار بر قیمت بیت کوین و در ادامه دیگر آلت کوین ها موارد زیر است :

  • هالوینگ بیت کوین
  • سرمایه گذاری بانک ها در بازار ارز های دیجیتال
  • سرمایه گذاری لیبرا در بازار رمزارزها

پیش بینی بازارهای مالی سال 99

با توجه به موارد گفته شده برای بازار کریپتو می توان رشد های بسیار جذابی را متصور بود. البته بحران کرونا و یا بحران های جهانی دیگر، قطعا روند رشد این بازار و دیگر بازارها رو مختل خواهد کرد و این در شرایط ثبات اقتصادی جهان است. کشور هایی مانند؛ چین، هند، تونس، لیتوانی و مهم تر از همه اینها اتحادیه اروپا در حال رونمایی از پروژه‌ های گوناگونی در این زمینه هستند که احتمالا در اوایل سال ۲۰۲۰ به بهره‌ برداری می رسند و اثرات مهمی در قیمت ارزهای دیجیتال خواهد گذاشت. در حقیقت این امر سبب خواهد شد تا بیت‌ کوین و دیگر رمزارزها اعتماد بیشتری در میان سرمایه‌ گذاران جلب کرده و بتواند به هدف خود یعنی تبدیل شدن به محل امنی برای سرمایه‌ گذاری در کنار طلا و اوراق قرضه دست پیدا کند.

جمع بندی

با توجه به موارد عنوان شده، سال ۹۹ می توان سال بسیار خوبی برای سرمایه گذاران به حساب آید. بازار های مالی مانند طلا، ارز، بورس، خودرو، مسکن، ارزهای دیجیتال و … هر کدام قادر به سودسازی های بسیار مناسبی هستند که شما با توجه به میزان ریسک پذیری و انتظاری که از بازار مالی مد نظرتان دارید باید وارد هر یک از موارد عنوان شده، شوید و مطمئنا در انتهای سال ۹۹ از سرمایه گذاری خود پشیمون نخواهید بود و سود خوبی را کسب خواهید کرد. البته تمامی این موارد به سیاست های اقتصادی دولت ایران و دنیا ارتباط دارد و باید به این نکته توجه داشته باشید. در حال حاضر ویروس کرونا تمامی بازارهای مالی را با مشکل روبرو کرده است و چیزی که وجود دارد این است که تاثیر ویروس کرونا بر اقتصاد کشور های مختلف دنیا یکسان نخواهد بود و باید دید چه تاثیراتی روی ایران خواهد گذاشت.

نکته دیگر اینکه بازار بورس در سال ۹۹، قادر به رشدی مانند سال ۹۸ نخواهد بود ولی همچنان میتوان روند صعودی مناسبی رو برای آن متصور بود. بازار مسکن در شهر های بزرگ تغییر و رشد مناسبی رو شاهد نخواهند بود مگر اینکه سیاست و رویکرد خاصی در این خصوص اتخاذ شود. حوزه طلا، سکه و دلار می توانند در سال ۹۹ جایگاه امنی برای حفظ سرمایه شما عزیزان به حساب آیند. بازار رمزارزها هم به شدت تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفته و تا ۵۰ درصد کاهش قیمت را تجربه کرده است (که دلایل افت شدید قیمت بیت کوین در ۴۸ ساعت رو در این مطلب میتونی بخونی) تنها نکته قابل عنوان در این حوزه اثر هالوینگ بیت کوین در سال ۹۹ خواهد بود که شاید باعث رشد این بازار شود. امیدوارم که از این مقاله نهایت استفاده رو برده باشید و تونسته باشیم دید بسیار خوبی در خصوص با پیش بینی بازارهای مالی سال ۹۹ به شما عزیزان داده باشیم. هر سوال و یا موردی بود در بخش دیدگاه ها، یک نظر برای ما ارسال کنید تا جواب شما رو بدهیم.

 

برای دوستانتان بفرستید: