برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

پرتفوی سهام چیست و استراتژی پرتفوی بهینه بورس یعنی چی؟

معنی ساده عبارت پرتفوی سهام ، سبد سرمایه‌ گذاری به طور عام و سبد سهام از ترکیب دارایی‌ های سرمایه‌ گذاری شده به وسیله یک سرمایه‌ گذار می باشد. به عبارت دیگر پرتفوی سهام یا همان پرتفولیو که به آن سبد سهام هم گفته می شود، به مجموعه سهام خریداری ‌شده به وسیله شخص سرمایه گذار در بورس گفته می شود. به عنوان مثال وقتی شما ۱۰۰ میلیون تومان از دارایی خودتون رو برای سرمایه گذاری به بورس وارد می کنید و این ۱۰۰ میلیون را بین ۴ سهم مختلف تقسیم می‌ کنید، در حقیقت یک سبد سرمایه‌ گذاری متشکل از ۴ سهام مختلف برای خود تشکیل داده ‌اید، که ارزش کل سهام های شما، همان ارزش پرتفوی یا همان سبد سهامی شما خواهد بود. اگر میخواید با پرتفوی سهام در بازار سرمایه بیشتر آشنا بشید، این مطلب آموزشی بهترین راهنما برای شماست.

پرتفوی سهام

جالب است بدانید که این اصطلاح در همه بازارهای در تمام دنیا یکی از پرکاربردترین اصطلاحات بازارهای مالی و مخصوصا بازار بورس به حساب می آید. اصطلاح “سبد سهام” یا “پرتفوی” به ترکیبی از دارایی های مالی مانند سهام، اوراق قرضه و وجه نقد می گویند که در حساب بورسی شما قرار دارد. امکان دارد که پرتفوی سهام به وسیله سرمایه گذاران انفرادی و یا به وسیله متخصصین مالی در قالب صندوق های تامینی، بانک ها و سایر موسسات مالی تشکیل و اداره گردد.

در نظر داشته باشید که به صورت کلی، سبد سهام بورس با توجه به میزان تحمل ریسک سرمایه گذار، بازه زمانی و اهداف سرمایه گذاری را طراحی و مدیریت می کند. در این مطلب آموزشی از سایت کد بورسی بنا داریم در خصوص با اهمیت و چگونگی تشکیل پرتفوی در بازار بورس اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم، پس در ادامه با ما همراه باشید تا نحوه تشکیل یک پرتفوی بورسی قدرتمند و سودده را به شما عزیزان آموزش دهیم.

منظور از پرتفوی دارایی در بورس

زمانی که شما در بورس و در سهام گوناگون اقدام به سرمایه گذاری می کنید، در حقیقت یک پرتفوی بورسی برای خود تشکیل داده اید که در آن سهام چندین شرکت مختلف قرار گرفته است و از طریق پرتفوی سهامی یا همان سبد سهامی می توانید آن ها را در یکجا جمع کرده و مدیریت کنید. وقتی هم در خصوص با مدیریت ریسک و خرید سبد سهام در بورس صحبت می شود، دقیقا منظور همین است که از خرید تک سهم و سرمایه گذاری تمام پول خود در یک سهم اکیدا خودداری کنید و به جای آن کل سرمایه خود را به ۳، ۴ و یا حتی ۵ قسمت تقسیم بندی کنید و هر بخش را در یک شرکت سرمایه گذاری نمایید.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


در تشکیل پرتفوی سهام شما باید از دانش تحلیلی شامل؛ تحلیل فاندامنتان یا همان بنیادی سهام و همین طور تحلیل تکنیکال آن آگاهی داشته باشید. همچنین زمانی که قصد دارید هر قسمت از سرمایه خود را روی یک شرکت سرمایه گذاری کنید، به این منظور که اصول متنوع سازی را رعایت کنید، احتیاج است شرکت هایی را که انتخاب می کنید در چند صنعت گوناگون بورسی باشند تا سبد سهامی شما متنوع تر و در برابر ریزش ها و اصلاحات بازار مقاوم تر شود. همچنین قادر هستید قسمتی از سهام خود را به شرکت های بزرگ بازار و قسمتی دیگر را به شرکت های کوچک و پر نوسان اختصاص دهید.

فرق پرتفوی سهام با پرتفوی لحظه ای و ارزش پرتفوی در چیست؟

  1. پرتفوی سپرده گذاری یا سبد سهامی : همانطور که پیش تر هم گفته شد، دارایی واقعی شما نزد کارگزار ناظر را به شما نشان می دهد. چنانچه شما سهمی را برای اولین بار به وسیله هر کارگزاری خریداری کرده باشید، تعداد سهامی که از طریق آن کارگزاری خریده اید، در این بخش نمایش داده خواهد شد و شما می توانید آن ها را مدیریت کنید.
  2. پرتفوی لحظه ‌ای : پرتفوی لحظه ای، وضعیت سود/زیان دارایی های تحت مدیریت شما را در لحظه و به صورت آنلاین نشان می دهد. در پرتفو لحظه ای تعداد دقیق سهامی را که در مدیریت شماست و مالک آن هستید به نمایش در خواهد آمد.
  3. ارزش پرتفوی : به ارزش مالی و نقدی پرتفوی هر فرد حقیقی یا حقوقی، ارزش پرتفوی گفته می شود. شایان ذکر است که به منظور قیمت ‌گذاری شرکت ‌های سرمایه‌ گذاری پذیرفته‌ شده در بورس اوراق بهادار، حائز اهمیت ‌ترین عامل، ارزش پرتفوی این شرکت‌ ها خواهد بود.

پرتفوی سهام

نکات مهم برای تشکیل سبد سهام مناسب در بورس

انواع روش های سرمایه ‌گذاری در بورس ریزه‌ کاری ‌های بسیاری در خود دارد که اگر آن‌ ها را فرا بگیرید؛ جذابیت سرمایه‌ گذاری در بازار سرمایه برای شما عزیزان چند برابر خواهد شد. هر فردی شروع به سرمایه گذاری در بازار بورس می کند، می‌ خواهد تکنیک ‌های سرمایه‌ گذاری و خرید سهام شرکت ‌های پربازده بورسی را بشناسد و در آن ‌ها سرمایه‌ گذاری نماید؛ ولی چطور می ‌توان حساب ‌شده و دقیق در بازار سرمایه قدم برداشت و بهترین سبد سهام را تشکیل داد؟ در پاسخ باید گفت که تشکیل بهترین سبد سهام، روش‌ های علمی و تجربی متعددی دارد که در ادامه ۶ مورد از آن‌ ها برای شما عزیزان عنوان خواهیم کرد :

۱) هیچ وقت بر روی یک سهم سرمایه گذاری نکنید

این طور فرض کنید که سبد سهام خود را تنها از یک صنعت خاص تشکیل داده اید، به عنوان مثال تنها در شرکت های دارویی یا خودرویی سرمایه گذاری کرده اید. در صورت رکود در آن صنعت، در همه سهام موجود در پرتفوی خود متضرر می شوید، پس پیشنهاد می ‌شود حتما تنوع را رعایت نمایید و سبد معاملاتی خود را از سهام شرکت‌ های متنوع پر کنید. البته این موضوع را در خاطر داشته باشید که آن ‌قدر تنوع سهام را زیاد نکنید تا بعد در مدیریت پرتفوی خود دچار مشکل شوید.

۲) صنایع پر بازده را برای تشکیل پرتفوی سهام در نظر بگیرید

در هنگام تشکیل پرتفوی، اول صنایع پر بازده را بشناسید و در ادامه از بین آن ها صنایع پرتفوی خود را انتخاب نمایید. این نکته را در خاطر داشته باشید که بدون مطالعه شرکت ها و انتخاب سهام های گوناگون و تصادفی نیز امکان دارد ضرر کنید و همین طور سود، بنابراین نیاز است با تشخیص صنایع مطلوب جلوی ضرر را بگیرید. با این کار تا حدود زیادی قادرید ریسک سرمایه گذاری در بورس را کم کنید.

۳) شاخص بورس را همیشه در نظر داشته باشید

چنانچه به‌ جای صندوق‌ های سرمایه ‌گذاری مشترک، سرمایه گذاری مستقیم را انتخاب کرده ‌اید، باید حواستان به موارد بسیاری باشد که ریسک فعالیت ‌های شما در بازار بورس را کم کند و در عین ‌حال بازدهی مطلوبی هم کسب کنید. یکی از نکات حائز اهمیت در راستای تشکیل سبد سهام و انتخاب سهام با بازدهی بالا، توجه به شاخص بورس خواهد بود. برای تحلیل آسان اطلاعات بازار بورس، کافی است به دو شاخص مهم بازار بورس یعنی؛ “شاخص کل بورس” و “شاخص کل هم‌ وزن” بیشتر توجه داشته باشید.

این موضوع را در خاطر داشته باشید که افرادی که تمایل به سرمایه ‌گذاری در شرکت ‌های بزرگ دارند، بهتر است با دقت بیشتری به تغییرات شاخص کل بازار بورس توجه داشته باشند؛ ولی درباره شاخص کل هم ‌وزن هم همان ‌طور که مستحضرید مربوط به تغییرات همه شرکت ‌های بورسی با وزن یکسان شرکت ها می باشد.

۴) شرکت مناسب را برای تشکیل پرتفوی سهام انتخاب کنید

هیچ زمان نمی توان به صورت قطعی گفت که چه شرکتی برای سرمایه گذاری بهتر هستند؛ به خاطر این که عوامل بسیار زیادی روی این مسئله موثر است. به‌ صورت کلی می ‌توان این طور بیان داشت که چنانچه روش‌ های تحلیل بازار سرمایه با تکیه‌ بر تحلیل‌ های‌ تکنیکال یا بنیادی را دنبال کنید تا حدود زیادی ادامه راه برای شما روشن می باشد؛‌ ولی چنانچه هیچ‌ کدام از ابزار های تحلیلی بیان شده را نمی ‌شناسید، نیاز است که به متخصص در این زمینه روی آورده و هم زمان به یادگیری مبانی سرمایه گذاری در بورس بپردازید.

۵) وزن سرمایه ‌گذاری در سهام را منطقی در نظر بگیرید

توزیع مناسب وزن سرمایه از حائز اهمیت ترین معیار ها در تشکیل سبد سهام و سرمایه گذاری در بورس به شمار می رود. به عنوان مثال پرتفوی یک معامله گر از ۵ سهم متنوع تشکیل می شود، ولی ۷۰ درصد وزن سرمایه خود را به یک سهام خاص اختصاص داده است. بنابراین در حقیقت رعایت تنوع در این سبد هیچ اثری در کاهش ریسک نخواهد داشت. پیشنهاد داریم حجم معاملات خود را به طور مناسب بین سهام توزیع فرمایید.

۶) به سهام شرکت ها تعصب نداشته باشید

بعضی افراد بخاطر این که در گذشته سهام یک شرکت خاصی را خریداری کرده و از آن سود کسب کرده اند در همه حال آن را یکی از حائز ترین گزینه های خود در سبد سهام می دانند. گفتنی است که در تشکیل پرتفوی مواردی مختلفی اثرگذار است و باید با شناخت سطحی و سود های تصادفی نسبت به سهم شرکتی نگاه متعصب آمیز نداشته باشیم. حتی سودآور بودن یک سهم معینی در چند سال متمادی نشانه ای بر پر بازده بودن آن در این زمان نمی باشد. پیشنهاد می شود پس از بررسی تمام دلایل علمی، یک سهم را در سبد معاملاتی خود قرار دهید.

نتیجه گیری نهایی

سبد سهام یا پرتفوی بورس ترکیبی از سهام های گوناگون است که معامله گر اقدام به خرید آنها کرده است. پرتفوی یک کلمه فرانسوی است و به معنی سبد سهامی می باشد. در نظر داشته باشید که هدف اصلی از تشکیل سبد سهام استفاده مناسب از سهام صنایع گوناگون برای تقسیم ریسک سرمایه گذاری است. در این باره این ضرب المثل قدیمی می گوید: “همه تخم مرغ های خود را در یک سبد یکسان نچینید” به خاطر این که در صورت شکستن سبد، تمام تخم مرغ ها شما هم تماما شکسته خواهند شد. توجه داشته باشید که تشکیل پرتفوی باعث کاهش ریسک سرمایه گذاری در بورس خواهد شد.

در انتها باید گفت که به صورت کلی، در بازار سرمایه بهتر است منطقی و دور از هر گونه برخورد احساسی عمل کنیم. قرار نیست دائما تحلیل ‌های شما درست باشند و سود کنید و بازار هم صعودی باشد. چنانچه قصد دارید یک ‌قدم حساب ‌شده بردارید،‌ در مرحله ابتدایی می بایست اشتباه‌ خود را بپذیرید و در مرحله بعدی تصمیم منطقی ‌تری را برای اصلاح آن در دستور کار خود قرار دهید. نکته بعدی این است که برای تشکیل سبد سرمایه و شروع سرمایه گذاری، حتما باید از کارشناسان این زمینه کمک گرفته و آموزش های لازم را در همین سایت و به صورت کاملا رایگان ببینید.

امیدوارم که این مطلب راهنمای بورسی توجه شما را جلب کرده باشد، هر گونه سوال و یا موردی بود از بخش ارسال نظرات و دیدگاه ها با ما به اشتراک بگذارید.

برای دوستانتان بفرستید: