برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

هودل ارز دیجیتال دقیقا چیست؟

آیا میدانید منظور از هولدر در ارز دیجیتال چیست و استراتژی هودل ارز دیجیتال دقیقا چگونه کار میکند؟ هودل ارز دیجیتال به صورت کلی به معنی نگهداری بلندمدت رمزارزها و کسب سود بلندمدتی از افزایش قیمت رمزارزهاست. هودلر ارز دیجیتال کسانی هستند که مثلا بیت کوین را در قیمت ۳۰ هزار دلار می خرند و برای این سرمایه گذاری، اهداف بلندمدت تعیین می کنند و سعی می کنند این بیت کوینی که خریداری کرده اند را به بهترین شکل نگهداری کنند، به همین خاطر معمولا از کیف پول های سرد (سخت افزاری) استفاده می کنند. هودل کردن ارز دیجیتال معایب و مزایای مخصوص به خود را دارد، بنابراین اگر دوست دارید بدانید هودل ارز دیجیتال چیست و چگونه شما هم می توانید از این استراتژی محبوب استفاده کنید، این مطلب راهنمایی کاملی را در اختیارتان قرار می دهد.

مفهوم هودل ارز دیجیتال

اصطلاح هودل یا همان HODL به صورت معمول در اخبار و شبکه های اجتماعی مانند گروه های تلگرامی و اینستاگرام احتمالا به گوشتان خورده است. معامله گران رمزارزی غلط املایی ندارند، هودل همینطور نوشته می شود و با تلفظ درست hold متفاوت است! HODL یک صورت تحریف شده از کلمه hold در انگلیسی است و معنای آن “نگهداری با جان و دل” است. منشأ این کلمه به سال ۲۰۱۳ بر میگردد. این اصطلاح برای نخستین بار در یک انجمن گفتگوی بیت کوین به کار گرفته شد. یک معامله گر ناامید با نام کاربری GameKyuubi که حال مساعدی نداشت، در این تالار گفت و گو جمله معروف “«I am HODLING” را ارسال نمود.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز ۱۰ درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

ثبت نام رایگانسرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


البته درست است که منظور او از این جمله این بود که به فعالان ارزهای دیجیتال اطلاع دهد که به رغم سقوط جدی بیت کوین در آن مقطع، او قصد دارد همچنان بیت کوین های خود را نگهداری کند. وی نمی دانست که این اشتباه تایپی ساده به زودی به یک اصطلاحی نمادین تبدیل خواهد شد که به وسیله جامعه رمزارز در کل دنیا استفاده خواهد شد. هودل HODL در کنار این که موجب ایجاد تعداد بیشماری میم شده، در رسانه های جریان اصلی و برنامه های تلویزیونی نیز توجهات زیادی را به خود جلب کرده است.

چرا باید ارزهای دیجیتال را هودل کرد؟

ماهیت نوسانی دنیای ارزهای دیجیتال تحت شرایطی که به عنوان یک مزیت پنداشته شود، می تواند چیز خوبی محسوب شود، ولی با این وجود اکثر مواقع نوسانات کوتاه مدت به ضرر معامله گران تازه کار تمام خواهد شد. بعضی از معامله گران که به “هودلر” معروف اند، با فلسفه هودل کردن زندگی می کنند و از معاملات مبتنی بر نوسانات کوتاه مدت قیمتی اجتناب می نمایند و دارایی های خود را بلندمدت و دور از هیاهو نگهداری می کنند.

معامله گران تازه کار به احتمال زیاد در زمان بندی خود اشتباه کرده و سرمایه شان با ضرر روبرو می شود یا در بهترین حالت کمتر از زمانی سود می کنند که دارایی های ارزی خود را به صورت بلندمدت هودل کنند. معاملات کوتاه مدت معمولا به وسیله سرمایه گذاران بدبین در وضعیتی از بازار صورت می پذیرد که به بازار خرسی شهرت دارد.

این روش نشان می دهد که ترجیح آن ها فروش است و نه هودل کردن! معامله گران کوتاه مدت دو رفتار را از خود بروز می دهند؛: FUD یا ترس، عدم اطمینان و شک که منجر به فروش در قیمت کم می شود و FOMO یا ترس از دست دادن که به خرید در قیمت بالا منتهی خواهد شد. ولی هودلرها صرفا با هودل کردن به جای فروش، می توانند از این فشارها و احساسات زیان آور دور بمانند.

تفاوت استراتژی هودل ارز دیجیتال با ترید چیست؟

معملاه رمزارزها مثل ترید یا معامله در هر بازار مالی دیگری، با هدف بهره بردن از تغییرات قیمت در بازه‌ های گوناگون زمانی صورت می پذیرد. معامله گران ارز دیجیتال افرادی اند که آگاهی مناسبی از قواعد معاملات مالی دارند، به ابزارهای تحلیل تکنیکال مسلط اند و پیگیر اخبار بازار و تغییرات قیمت هستند.

حتما بخوانید : بهترین استراتژی ترید ارز دیجیتال برای ایرانیان


این دسته از افراد با شناسایی موقعیت‌ هایی که در آن ها قیمت کاهش می یابد یک رمزارز را می خرند و در ادامه با شناسایی زمان مناسب برای فروش و کسب سود حداکثری، آن را می فروشند. هولد ارز دیجیتال در مقابل با هدف سود بردن از تغییرات کوتاه مدت بازار انجام نمی‌ شود.

بلکه دقیقا بر عکس، برای جلوگیری از متضرر شدن سرمایه‌ گذار تحت تاثیر احساسات در بازارهای پر نوسان تعریف شده است. در این استراتژی معامله‌گر یا سرمایه‌ گذار ارز دیجیتال یک رمزارز را به صورت معمول به تعداد زیاد می خرد و برای روزی که با فروش آن بتواند چند برابر سود کند، نگهداری می نماید. آن دسته از سرمایه گذارانی که از این روش در بازار رمزارزها برای سرمایه‌ گذاری بهره می گیرند، با تزریق منابع مالی برای بلند مدت به این شبکه‌ ها، نقش مهمی را در ثبات ارزش این سیستم‌ ها ایفا می کنند.

البته این در حالی است که معامله ارز دیجیتال با توجه به تغییرات قیمت در بازه‌ های زمانی بسیار کوتاه امکان‌ پذیر می‌ باشد و آن گروه از سرمایه‌ گذارانی که به دنبال هولد ارز دیجیتال هستند، به تغییرات قیمت در بازه زمانی کوتاه‌ مدت اعتنایی نمی کنند. هرچند این دسته از سرمایه‌ گذاران قادر نیستند در طول روز مثل معامله‌ گران حرفه‌ ای چندین معامله موفق را تجربه کنند، ولی در طولانی مدت معمولا به همان میزان معامله‌ گران کوتاه مدت و حتی بیشتر سود به دست خواهند آورد و این در حالی است که به اندازه تریدرها هم زمان و انرژی خود را برای بازار نگذاشته اند.

آیا HODL کردن استراتژی مناسبی است؟

ثابت شده است که امکان دارد ارزهای دیجیتال یک سرمایه گذاری خطرناک به نظر آیند. ولی با یک گام به عقب برداشتن مثل هودلرها، می توان دید که رشد بلندمدت ارزهای دیجیتال در جهش های متعدد ظاهر می شود و نه به صورت یک جریان مداوم رشد! حائز اهمیت ترین موضوع در هودل کردن، داشتن صبر است. نظریه توماس لی، رئیس تحقیقات یک شرکت بزرگ و بین المللی پشتیبان این دیدگاه است که توصیه به هودل کردن ارزهای دیجیتال می نماید.

حتما بخوانید : نحوه پیش بینی قیمت ارز دیجیتال


هودلرها و توماس لی دیدگاهی خوشبینانه یا صعودی دارند در این باره که قیمت ارزهای دیجیتال یک الگوی قابل پیش بینی را دنبال می کند و حتی چنانچه بخش مهمی از ارزش خود را از دست بدهند، بار دیگر رشد قیمتی را تجربه خواهند کرد. کسانی که به شکلی افراطی در ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری می کنند، معتقدند که رمزارزها در نهایت جایگزین ارزهای فیات خواهند شد و مبنای جدید تمامی ساختارهای اقتصادی آینده خواهند بود.

قوانین طلایی هودل کردن

  1. هیچ وقت ارزهای دیجیتالی خود را به فروش نرسانید؛ نخستین و حائز اهمیت ترین قانون در استراتژی هودلر این است که هرگز رمزارزهای خود را نفروشید. امکان دارد شما تمامی ارزهای خود را صرف خرید کالا و خدمات کنید تا دیگر هیچ سکه‌ ای برای هودل کردن باقی نماند! این اشتباه است و در این استراتژی نباید فکر فروش زودهنگام را داشته باشید.
  2. هودلر‌ها بایستی همه اخبار مبنی بر این که کشور x ارز دیجیتال انتخابی شما را ممنوع خواهد کرد یا این ارز دیجیتال هک شده است، نادیده بگیرند و چنانچه مشکلی پیش آمده به خوبی مشکل پیش آمده را مدیریت کنند. به اخباری که ترس، ترید و عدم قطعیت را به دنبال دارند نباید توجه کرد و بهتر است تمامی آن ها را نادیده بگیرید و همچنان از دارایی خود در این بازار نگهداری نمایید.
  3. رمزارزهای خود را از مبادلات و کیف پول‌ های آنلاین حفظ کنید و در نظر داشته باشید که هیچ کیف پولی از کلاهبرداری‌ های سایبری یا سهل‌ انگاری‌ های کاربران در امان نخواهد بود. پس بهتر است به جای اعتماد به دوستان یا اعضای خانواده، کلید خصوصی خود را با استفاده از یک تکه کاغذ یا کیف پول سخت‌ افزاری، به صورت کاملا امن نگهداری کنید.
  4. هودلرها در زمانی که قیمت رمزارزها کاهش می یابد، بهتر است بلافاصله برای خرید اقدام کنند، لذا این افت قیمت های جزوی از بازار است و بازار مجدد مسیر خود را از سر خواهد گرفت و چه چیزی از خرید ارز دیجیتال در کف های قیمتی و حمایت های قوی میتواند برای یک هودلر شیرین تر باشد!
  5. تلاش داشته باشید خانواده و دوستان خود را به خرید ارز دیجیتال و هودل کردن ترغیب کنید. آن‌ ها را در این مورد آموزش دهید و از توضیح مزایای هودل کردن برای آن ها غافل نشوید.
  6. وقتی که قیمت سایر ارزهای دیجیتالی افزایش می یابد، نباید استرس بگیرید و یا از انتخاب خود پشیمان شوید. رمزارزهای شما نیز روند صعود را طی خواهند کرد یا قیمت سایر ارزهای دیجیتالی به حالت عادی باز می گردد. بنابراین به هیچ عنوان خود را تسلیم وسوسه خرید رمز ارز دیگر یا فروش ارزهای خود نکنید.

مزایای هودل کردن چیست؟

برای خیلی ها این سوال پیش می آید که چرا ارز دیجیتال خود را هودل کنیم؟ در پاسخ میتوان گفت که چنانچه از آن دسته از افرادید که نمی خواهید درگیر احساسات روزانه بازار شوید و به دنبال آرامش خاطر نسبت به سرمایه خود هستید و یا حتی به آموزش ترید کردن ارز دیجیتال علاقه ای ندارید، هودل کردن بهترین گزینه ممکن برای شما عزیزان است، ولی موضوع مهمی که در این خصوص باید در نظر داشته باشید این است که تنها با هودل کردن، نمی توان توقع سود هایی که از ترید های روزانه می شود کسب کرد را داشت. فردی که سرمایه ارز دیجیتال خود، به عنوان مثال بیت کوین را هودل می کند، یعنی این که این سرمایه را یک دارایی با ارزش به حساب آورده است و به آینده آن خوش بین است.

منظور از هولدر در ارز دیجیتال چیست

به عنوان مثال قیمت ۱ بیت کوین در سالیان گذشته، حدود ۳۵۰۰ دلار بوده است و هر شخصی که در آن زمان بیت کوین خریده بوده است، بعد از گذشت چند سال نگهداری آن، وقتی که اخیرا بیت کوین به سقف قیمتی خود رسید، با فروش آن به سود بسیار بالایی دست پیدا کرده است. حال همین مثال را با قیمت کنونی بیت کوین تجسم کنید. یک هودلر، با ریسک کم تری برای از دست دادن سرمایه خود روبرو خواهد بود، به خاطر این که کمتر درگیر نواسانات بازار خواهد بود. البته باید این را هم در نظر داشته باشید که با توجه به حجم پایین معاملات این افراد، هزینه کارمزد های آن ها هم بسیار کم تر از تریدرهای روزانه خواهد بود که این خود مزیت بزرگی به حساب می آید.

معایب هودل کردن چیست؟

نکته منفی استراتژی هودل این است که امکان دارد فرصت های بسیاری برای کسب درآمد را از دست بدهید. معمولا مشاهده می شود که بیت کوین در مدت زمان کوتاهی به صورت فعال نوسان قیمت دارد، ولی بعد از آن به همان سرعت کاهش قیمت را تجربه می کند. در معاملات کوتاه مدت می توانید از موقعیت ها استفاده کرده و نوسان گیری در ارزهای دیجیتال را تجربه کنید.

حتما بخوانید : کیف پول سخت افزاری ارز دیجیتال | انواع کیف پول های سخت افزاری


همچنین میتوان گفت که بزرگترین نقطه ضعف یک استراتژی بلند مدت عدم تجزیه و تحلیل کامل بازار است. حوادث غیرقابل پیش بینی می تواند موجبات سقوط قیمت ها را فراهم کند، تا جایی که دیگر به سطح اولیه خود نخواهد رسید. برای جلوگیری از این شرایط بهتر است حداقل هر از گاهی اخبار مربوط به حوزه رمزنگاری را دنبال فرمایید.

کدام ارزهای دیجیتالی برای هودل کردن مناسب است؟

بی تردید تمامی ارزهای دیجیتال را می توان با استراتژی هودل نگهداری کرد، ولی تشخیص این که کدام یک از ارزهای دیجیتال در بلندمدت دوام می آورند و از بین نمی روند، خیلی ساده نیست. در حال حاضر طیف گسترده ای از ارزهای دیجیتالی و توکن های رمزنگاری شده در بازار وجود دارند و تعداد آن ها همواره در حال افزایش است.

افرادی که قصد خرید و نگهداری و HODL ازرهای دیجیتالی را دارند، بایستی با آگاهی و تحقیق کامل برای ورود به این بازار اقدام کنند. موارد بسیار حائز اهمیتی وجود دارد که سرمایه گذاران قبل از هزینه کردن سرمایه خود می بایست در نظر بگیرند. در حال حاضر بعضی از ارزهای دیجیتال ابزار دست سودجویان و ثروتمندان به منظور کسب پول بیشتر شده اند!

همانطور که میدانید، بیت کوین همچنان پادشاه دنیای کریپتوکارنسی است و در طول این سال ها ارزهای رمزپایه دیگر از نظر سرعت معاملات از بیت کوین پیشی گرفته اند، ولی هنوز هیچ کوینی به ارزش بازار، تعداد کاربران و محبوبیت کلی بیت کوین دست پیدا نکرده است. اتریوم پس از بیت کوین دومین سرمایه بازار را دارد. اتریوم تنها یک ارز دیجیتالی نیست، بلکه این امکان را در اختیار کاربران قرار می دهد تا برنامه هایی را به نام dApps در زیرساخت های بلاکچین خود برنامه ریزی نمایند.

حتما بخوانید : تبدیل بیت کوین به پول نقد در ایران به سادگی آب خوردن


لذا این دو ارز دیجیتال با توجه به پیشینه ای که در حضور در بازار کریپتوکارنسی دارند و ساختار شبکه ای که در آن ها وجود دارد، امکان این که در آینده از بین بروند و یا جای خود را به سایر ارزهای دیجیتال جدید بدهند خیلی کمتر است، بنابراین اگر دوست دارید استراتژی هودل را دنبال کنید، بهتر است بیت کوین و اتریوم بخرید و در یک کیف پول سخت افزاری مثل کیف پول لجر نانو اس ذخیره کنید.


نتیجه گیری و کلام آخر

برای هودل کردن، مقداری بیت کوین یا اتریوم تهیه کنید و آن را در یک کیف پول معتبر نگهداری نمایید، همین! به این دلیل که امکان دارد بسیاری از آلت کوین هایی که در حال حاضر به عنوان ارز های معروف شناخته می شوند، تا چند سال دیگر ارزش خود را از دست بدهند و آلت کوین های بسیار قوی تر و جدید تری جای آن ها را پر کنند، بهتر است برای هودل کردن، تنها از ارزهای دیجیتال بیت کوین و اتریوم استفاده کنید. این را هم در نظر داشته باشید که با هودل کردن به علت ثبت تراکنش های کم تر و نگهداری طولانی مدت از رمزارز خریداری شده، شما کارمزد بسیار کم تری نسبت به یک تریدر پرداخت خواهید کرد.

همان طور که ابتدای امر قول دادیم، همه چیز درباره هودل کردن ارز دیجیتال را برای شما عزیزان به زبان ساده توضیح دادیم.

برای دوستانتان بفرستید: