برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

همه چیز درباره متاورس که باید حتما بدانید

آیا تا به حال لغت متاورس به گوشتان خورده است؟ اگر تا به حال آن را شنیده اید، می دانید متاورس چیست؟ به زبان ساده دنیای متاورس دنیایی مجازی است که قصد دارد به دنیای واقعی بدل شود یا حداقل بتواند با آن ترکیب شود. احتمالا تجربه این که عینک های واقعیت افزوده یا VR را استفاده کرده باشید دارید و متاورس هم در واقع جزو همین دسته از موارد است که قرار است تکانی اساسی به دنیا و همین طور بازارهای مالی مثل ارزهای دیجیتال بدهد، از همین روی قصد داریم در این مطلب همه چیز درباره متاورس را مورد بررسی قرار دهیم. بنابراین اگر شما همه چیز درباره متاورس را بدانید، تصمیم گیری های بهتری برای استفاده از آن خواهید گرفت و این را از یاد نبرید که بیت کوین و دنیای بلاکچین، روزی تنها یک هدف و رویا بود و در حال حاضر کل دنیا آن را پذیرفته اند، پس متاورس را از همین ابتدا جدی بگیرید.

همه چیز درباره متاورس

پرسشی که در حال حاضر ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول کرده است این است که متاورس چیست و قرار است چه کاری انجام دهد؟ در روزگاری نه چندان دور، چنانچه فردی می بود که در مورد اینترنت با مردم حرف می زد، همه آن را مسخره می کردند و این موضوع را جدی نمی گرفتند، ولی آن چیزی امروز مسجل شده است، نقش‌ آفرینی اینترنت در قسمت های گوناگون زندگی افراد از تحصیل گرفته تا کار و سرگرمی و سرمایه گذاری است. به نظر می‌ رسد که مفهومی جدید به عنوان متاورس قرار است بار دیگر تمام ابعاد سبک زندگی بشر را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

دقیقا آن چیزی که امروز در فیلم‌ های سینمایی و انیمیشن‌ ها نمایش داده می شود و به نظر می‌ رسد که در آینده نزدیک شاهد ظهور آن در زندگی خود باشیم. بسیاری از افراد، متاورس را جایگزینی برای اینترنت در دنیای کنونی به حساب می آورند، ولی بدین منظور که صحت و سقم این موضوع را بررسی کنیم، می بایست دانش خود را در مورد مفهوم متاورس و اثرات آن در دنیای کنونی افزایش دهیم. البته نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید اینجاست که توضیح دقیق متاورس و کاری که قرار است انجام دهد، چندان قابل پیش بینی و ساده نیست، چرا که اساسا در قضیه در مورد امری است که هنوز به صورت عینی شاهد حظور و وقوع آن نیستیم.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز ۱۰ درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

ثبت نام رایگانسرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


متاورس در حقیقت یک مگاپروژه به منظور ایجاد محیط‌ های مجازی می باشد که قرار است همواره آنلاین و فعال باشد. افراد با استفاده از وسایل و تجهیزات واقعیت افزوده قادرند برای ورود به این دنیاها اقدام کنند و بدین وسیله با سایر افراد و اشیا تعامل داشته باشند. حوزه گستره Metaverse هم به هیچ عنوان محدود به قسمت خاصی نمی‌ شود. لذا طبیعی است که همه جنبه‌ های زندگی از روابط فردی و اجتماعی تا کسب و کارها به صورت جدی تحت تاثیر این محیط‌ های مجازی و فعال قرار بگیرند. در ادامه با کد بورسی همراه بمانید تا در خصوص این که متاورس چیست ، بیشتر توضیح دهیم.

ویژگی های مهم دنیای متاورس

  • همواره فعال و در دسترس می باشد.
  • اقتصاد دینامیک و منحصربه‌ فرد خود را به وجود می آورد.
  • هر شخصی قادر است در آن نقش تولیدکننده محتوا را ایفا کند.
  • به‌ صورت Real Time و در زمان واقعی در اختیار اشخاص قرار دارد.
  • حوزه فعالیت آن در سرتاسر فضاهای فیزیکی و دیجیتال خواهد بود.
  • در این بستر قابلیت انتقال انواع دارایی‌ های دیجیتال مهیا می شود.
  • مقیاس‌ پذیری نامحدود دارد و همزمان هر اندازه مخاطب می‌ تواند در آن حضور داشته باشد.

نقش ارزهای دیجیتال در متاورس

نکته مهمی که در خصوص متاورس باید در نظر داشته باشید اینجاست که متاورس از نظرهایی به ارزهای دیجیتال و دنیای بلاکچین وابسته است. همان طور که پیش تر هم اشاره هایی داشتیم، با دنیایی طرف هستیم که همه چیز در آن در اختیار خودمان است و موضوعی که پیش می آید اینجاست که هر دنیایی چندین پایه ثابت و اساسی دارد. یکی از این پایه ها مسئله اقتصادی است. در حقیقت متاورس مثل دنیای خودمان قصد دارد قابلیت معامله را نیز در اختیار کاربران خود قرار دهد و این امر وقتی قابل انجام خواهد بود که ارزی برای مبادله تعیین گردد.

حتما بخوانید : استیک ارز دیجیتال چیست و چقدر سود دارد؟


بنابراین در یک دنیای جدید و مجازی چه انتخابی بهتر از رمزارزها میتواند وجود داشته باشد؟ در واقع امکان دارد که متاورس به دنیایی تبدیل شود که نمونه هایی از آن را در سریال “بلک میرور” مشاهده کرده ایم. در این دنیاها نمادهای مجازی از هر فرد در دنیای مجازی زندگی می کنند و عملا قادرند برای خرید و فروش نیز اقدام کنند و با یک دیگر تعامل داشته باشند. حال باید دید که این احتیاجات تا چه اندازه قرار است در زندگی واقعی انسان اثرگذاری داشته باشد.

ارزهای دیجیتال متاورس

۱) سندباکس

سندباکس یک متاورس و اکوسیستم بازی مبتنی بر اتریوم به حساب می آید که در آن قادرید دارایی ها و بازی ‌ها را به وجوود آورید، اشتراک گذاری کنید و با استفاده از توکن سند که یکی از از ارزهای برتر متاورس به شمار می رود، درآمد به دست آورید. به بیان دیگر سندباکس یک دنیای مجازی غیرمتمرکز و جامعه محور می باشد که در آن سازندگان این توانایی را دارند که دارایی های درون جهان را بسازند، به اشتراک بگذارند و حتی به فروش بگذارند.

متاورس سندباکس یکی از چندین دنیای مجازی مبتنی بر بلاک چین محسوب می شود که سعی دارد پویایی بازار بازی را تغییر دهد و به سازندگان برای ارزشی که از طریق محتوای تولید شده به وسیله کاربر تولید می کند، پاداش دهد. این پلتفرم در راستای به هم زدن بازار سنتی بازی‌ ها وارد این عرصه شده است. در بازی های سنتی، پلتفرم‌ ها، محتوای تولید شده به وسیله کاربر را در اختیار دارند و آن را کنترل می‌ کنند که به سبب آن حقوق سازندگان و گیمرها محدود می ‌شود ولی در Sandbox، کاربران مالکیت مطلق بر آثار درونی خود خواهند داشت.

۲) دیسنترالند (MANA)

یکی دیگر از توکن‌ های متاورس که باید در خصوص آن حتما اطلاعات داشته باشید MANA یا همان توکن پلت‌ فرم دیسنترالند می باشد. دیسنترالند یک پلتفرم واقعیت مجازی مبتنی بر بلاک‌ چین می باشد که امکان خریداری، فروش و توسعه زمین ها در آن به کاربران داده شده است. همه این‌ ها در حین بازی کردن، تولید محتوا و تعامل با دیگران اتفاق می افتد. دیسنترالند بزرگ‌ ترین دنیای مجازی در فضای NFT به حساب می آید و به شکل یک توکن غیرمثلی ERC-71 به نام LAND روانه بازار شده است. جالب است بدانید که هر قطعه زمین در دنیای دیسنترالند منحصر به فرد می باشد و مالکان قادرند به دلخواه خود هرکاری که دوست دارند در زمین خود انجام دهند!

حتما بخوانید : ارز دیجیتال سولانا چیست | معرفی رمزارز solana


لذا کاربران قادرند با استفاده از توکن MANA، LAND را روی پلت‌ فرم دیسنترالند بخرند. به علاوه استفاده برای خرید زمین، MANA توکن اصلی کاربردی در دیسنترالند هم محسوب می شود. به عنوان یک توکن کاربردی بومی، مانا به منظور پرداخت کالاها و خدمات هم مورد استفاده قرار می گیرد. این ارز بر بستر اتریوم طراحی شده است و می‌ توان آن را با دیگر رمزارزها یا در ازای ارزهای فیات مورد معامله قرار داد. عرضه نهایی مانا در ۲٫۶ میلیارد توکن ثابت است و این یعنی هرگز بیش از ۲٫۶ میلیارد از توکن مانا در بازار عرضه نخواهد شد.

۳) ارز دیجیتال انجین

کوین انجین، یکی دیگر از توکن‌ های متاورس به حساب می آید که می تواند آینده روشنی داشته باشد. این پلتفرم، یک توکن مبتنی بر اتریوم محسوب می شود که قصد دارد استفاده از NFT ها را برای افراد، برندها و مشاغل ساده سازی نماید. جالب است بدانید که NFT هایی که با انجین طراحی می شوند، از استاندارد ERC-1155 بهره می گیرند که با استاندارد مرسوم ERC-721 فرق می کند. NFT های تولید شده در محیط انجین به صورت مستقیم به وسیله توکن ENJ پشتیبانی می‌ شوند. لذا ENJ ارز بومی مورد استفاده در پلتفرم انجین محسوب می شود.

متاورس چیست

هر زمانی که یک NFT جدید در شبکه تولید می‌ شود، مقدار تعیین شده ای ENJ در توکن ضمیمه خواهد شد. این وجوه قفل شده در یک NFT، در واقع همان چیزی است که به توکن‌ های جدید طراحی شده، ارزش واقعی می دهد. به علاوه انجین اخیرا نزدیک به ۱۹ میلیون دلار سرمایه جذب کرده است که به منظور ساخت بلاک‌ چینی مبتنی بر پولکادات برای NFT ها مورد استفاده قرار می گیرد. توکن ENJ عرضه نهایی یک میلیاردی دارد.

۴) اکسی اینفینیتی

اکسی اینفینیتی از دیگر رمزارزهای مبتنی بر متاورس است که یکی از پرطرفدارترین پروژه های این حوزه به حساب می آید و توکن اصلی آن AXS نام دارد. در مناطقی مثل آسیای جنوب شرقی، به خصوص در فیلیپین و ویتنام، Axie Infinity به توسعه اقتصاد دیجیتال مبتنی بر دارایی های رمزنگاری شده کمک می کند. در حقیقت مردم در مناطقی که دسترسی به خدمات بانکی سخت و معمولا ارزان نیست، اکسی اینفینیتی را به عنوان منبع اصلی درآمد خود بازی می کنند. کاربران شخصیت‌ های Axie Infinity را به‌ عنوان NFT می خرند و زمانی که مجموعه ‌ای از سه Axie داشته باشند، می‌ توانند با سایر کاربران به بازی بپردازند.

توکن AXS توکن اصلی Axie Infinity، به عنوان ارز اصلی درون بازی مورد استفاده قرار می گیرد، لذا چنانچه درآمد بازی بالا باشد، کاربرد توکن AXS افزایش پیدا خواهد کرد و ارزش آن را نیز بیشتر خواهد شد. به این خاطر که کاربران برای انجام بازی هایی مثل Axie Infinity به خرید NFT احتیاج دارند، می توان استدلال کرد که مانع ورود بالایی وجود دارد و علت اصلی افزایش فعالیت کاربران Axie Infinity با وجود افزایش قیمت AXS و NFT آن افزایش اصناف فعال در این حوزه است.

حتما بخوانید : ارز دیجیتال اکسی اینفینیتی چیست؟


انجمن‌ هایی مثل YGG، Avocado Guild و GuildFi به صورت معمول این امکان را در اختیار کاربران قرار می دهند تا NFT آکسی ها را برای بازی Axie Infinity با سیستم اشتراک درآمد قرض بگیرند. بدین ترتیب کاربران قادرند بدون صرف هزینه های قابل توجه در ابتدا بازی هایی مثل Axie Infinity را انجام دهند و با این وجود از اصناف خود حمایت نمایند تا فرصت بازی را برای آن ها فراهم آورد. شایان ذکر است که کاربرانی که NFT ها را از اصناف می گیرند تا بازی را بدون هزینه های اولیه بالا انجام دهند، اسکولار نام دارد. این طور گفته می شود که YGG، Avocado Guild و GuildFi بین ۱۰۰۰ الی ۶۰۰۰ اسکولار دارند.

۵) بلاک توپیا

بلاک توپیا یک تجربه واقعیت مجازی را برای دنیای ارزهای دیجیتال فراهم می ‌آورد و کاربران را در یک محیط فراگیر و جذاب کنار یک دیگر جمع آوری می کند. جالب است بدانید که دارندگان این توکن Bloktopians نام دارند و این توکن به عنوان یکی دیگه از ارزهای برتر متاورس مطرح می باشد. با این پلتفرم برای نخستین بار، کاربران به اطلاعات رمزنگاری شده و محتوای همه جانبه در یک مکان دسترسی پیدا خواهند کرد.

بلاک توپین ها قادرند به سویله مالکیت املاک و مستغلات، درآمد تبلیغات، بازی کردن، ساخت شبکه و سایر موارد به کسب درآمد بپردازند و با استفاده از پیشرفته ‌ترین موتورهای مولد سه ‌بعدی دنیا، از این فناوری به منظور ایجاد انگاره ها و تجربه کاربری بهره بگیرند. ارز دیجیتال بلاک در صرافی های متمرکز و غیر متمرکز بسیاری مورد معامله قرار می گیرد و در مقاطعی مورد توجه بازار هم بوده است. شایان ذکر است که این ارز با اهداف بزرگ و دورنمای وسیعی برای ورود به حوزه کریپتوکارنسی اقدام کرده است و همچنین توانسته است با حمایت های پولی گان، بار ها در لیست ترندهای کوین مارکت کپ قرار بگیرد.

جالب است بدانید که در فضای خبری، اخبار امیدوار کننده ای از طرح های توسعه ای این ارز دیده می شود که موجب جلب نظر یک عده از سرمایه گذاران شده است، ولی به منظور پیش بینی قیمت ارزهای دیجیتال به خصوص ارز دیجیتال بلاک، یک قاعده کلی وجود دارد و لازم است تا معیارهای گوناگونی مانند نقشه راه، اهداف تعیین شده میزان تلاش و حرکت به سمت اهداف و اقبال و استقبال فعالان حوزه ارز های دیجیتال و … را مورد بررسی قرار دهیم تا با در نظر گرفتن تحلیل های تکنیکال و بنیادی بتوانیم پیش بینی کنیم که روند این رمزارز یا به صورت کلی هر ارز دیجیتالی یا دارایی دیگری، در آینده به چه صورت خواهد بود.

۶) استار اطلس

مورد ششم استار اطلس است که یک بازی آنلاین چند نفره عظیم به حساب می آید و در یک متاورس گیمینگ مجازی اتفاق می افتد. این بازی بر روی موتور Unreal Engine 5 طراحی شده است و از امکانات آنلاین زنده و کیفیت سینمایی مناسبی برخوردار است. جالب است بدانید که در این بازی، سه جناح اصلی به چشم می خورد که به منظور قدرت و منابع با یک دیگر در رقابت هستند. این بازی همچنین تا حدی شبیه‌ سازی پرواز محسوب می شود و امکان نقش‌ آفرینی را هم در اختیار کاربران قرار می دهد.

حتما بخوانید : میم کوین های آینده دار کدامند؟


نکته شایان ذکر دیگر این که بازی استار اطلس بر روی بلاک چین سولانا طراحی شده است و بازیکنان از توکن های ATLAS جهت بازی کردن بهره خواهند برد. توکن‌ های ATLAS ارز درون بازی هستند که برای خرید دارایی‌ ها و همچنین خرید NFT در بازارهای NFT مورد استفاده قرار می گیرند. توکن ATLAS حداکثر عرضه نهایی ۳۶ میلیاردی دارد که باید این موضوع را نیز در نظر داشته باشید.


نتیجه گیری و کلام پایانی

همانطور که امروزه چیزایی خلق شدن که تا چندین سال پیش به ذهن بشری نمی رسید، در آینده هم مطمئنا شاهد بروز و ظهور مواردی خواهیم بود که شاید مطرح کردن جنبه هایی از اون در زمان حال نامفهوم و مبهم باشد ولی رفته رفته بر سرعت پیشرفت و توسعه فناوری اضافه خواهد شد و با ظهور نسل های جدید، پردازنده های کامپیوتری با سرعت خارق العاده بیشتر از هر زمان دیگری توسعه فناوری های دیجیتال را در پیش داریم.

در این مطلب به صورت کلی سعی کردیم در مورد پروژه متاورس و واقعیت مجازی صحبت کنیم و گفتیم که متماورس می تواند به عنوان یکی از پلتفرم های جدید و نوظهور دیجیتالی، بسیاری از جوانب زندگی انسان را تحت تاثیر خود قرار دهد و همچنین عنوان کردیم که اقتصاد دنیای متاورس به صورت کامل مبتنی بر ارزهای دیجیتال و تراکنش های بلاک چین می باشد و معاملات سنتی و رایج در آن هیچ جایگاهی نخواهند داشت. هچنین ۶ ارز دیجیتال که در بستر متاورس فعالیت دارند را معرفی کرده و در مورد هر یک توضیحاتی خدمت شما ارائه کردیم که دید شما نسبت به موضوع متاورس و ارتباطاتی که با دنیای ارزهای دیجیتال دارد و خواهد داشت، باز تر شود.

همان طور که در ابتدای مطلب قول داده بودیم، در این مقاله سعی کردیم همه چیز درباره متاورس و ارتباط آن با دنیای ارزهای دیجیتال را مورد بررسی قرار دهیم. 

همچنین اگر دوست دارید در مورد کلاهبرداری در بازار ارز دیجیتال اطلاعات بیشتری کسب کنید، همین الان این مطلب را مطالعه کنید.

برای دوستانتان بفرستید: