برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

همه چیز درباره طرح مسکن ملی | صفر تا صد مسکن ملی

بسیاری سوال میپرسند که شرایط طرح ملی مسکن چیست و آیا شرکت کردن در طرح مسکن ملی خوب است یا خیر؟ البته که نظرات مردم در مورد طرح ملی مسکن میتواند دید خوبی به شما بدهد، ولی شما باید ابتدا خودتان همه چیز درباره طرح مسکن ملی را متوجه شوید و به صورت کلی با شرایط طرح ملی مسکن آشنایی داشته باشید تا در ادامه درباره ثبت نام در طرح مسکن ملی تصمیم گیری کنید. به دلیل ابهامات زیادی که در خصوص با طرح ملی مسکن وجود دارد، تصمیم گرفتیم صفر تا صد مسکن ملی را بررسی کنیم و در واقع همه چیز درباره طرح مسکن ملی را برای شما ساده سازی کنیم تا سریعا متوجه شوید که طرح مسکن ملی چیست و آیا شرایط ثبت نام و دریافت آن را دارید یا خیر، پس حتما تا انتها همراه ما بمانید.

همه چیز درباره طرح مسکن ملی

به احتمال زیاد نام طرح اقدام ملی مسکن را شنیده اید، اما بسیاری از ما نمیتوانیم این طرح چگونه است، چه شرایطی دارد و چه زمانی باید برای آن اقدام کنیم. در حقیقت این طرح برای تکمیل کردن طرح ناتمام مسکن مهر در حال اجرا می باشد و این طور پیش بینی شده است که در طی چند مرحله اجرای آن تکمیل شود. شایان ذکر است که زمین لازم برای این طرح از سمت دولت تامین خواهد شد و در این طرح تلاش می شود که مشکلات طرح مسکن مهر به صورت کلی وجود نداشته باشد.

جالب است بدانید که آغاز این طرح باعث شده است تا قیمت ملک در شهرهای بزرگ کمی تغییر کند و تا حدودی قیمت و هزینه اجاره بهای آن کاهش یابد که به احتمال زیاد بعد از ثبت نام در این طرح و با شروع ارائه این واحدهای مسکونی به متقاضیان، می توانیم انتظار کاهش قیمت های بیشتری را هم داشته باشیم.

حتما بخوانید : بهترین شهر برای سرمایه گذاری مسکن در ایران


در طرح ملی مسکن اقساطی در کنار تکمیل ۵۰۰ هزار واحد ناتمام مسکن مهر، دولت قصد دارد ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی در کل حدود ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد مسکونی احداث نماید. در طرح مسکن ملی مثل طرح مسکن مهر، شاهد ساختمان های بلند با طبقات و واحدهای زیاد نخواهیم بود، بلکه تعداد طبقات در این طرح نهایتا ۷ طبقه در نظر گرفته شده است.

شرایط این طرح بدین شکل است که متقاضیان می بایست از یک شرایط کلی برخوردار باشند که در ادامه مفصل خواهیم گفت ولی به صورت کلی این شرط ها عبارت ان از؛ متاهل باشند، سابقه سکونت در شهر مورد تقاضای مسکن را داشته و از امکانات و تسهیلات دولتی برای خرید مسکن تا کنون استفاده نکرده باشند و شرایط طرح مسکن ملی جهت دریافت تسهیلات اعم از اعتبارسنجی و … را هم دارا باشند. در ادامه راهنمای طرح مسکن ملی را برای شما آماده کرده ایم و همه چیزی که در مورد طرح ملی مسکن باید بدانید را آورده ایم تا هیچ گونه ابهامی در این خصوص برایتان باقی نماند؛

طرح اقدام مسکن ملی چیست ؟

اگر بخواهیم نام مناسب تری برای طرح ملی مسکن اتخاذ کنیم، طرح اقدام ملی تولید مسکن میتواند مناسب تر باشد. در ابتدا باید گفت که این طرح ایده دولت ۱۱ و ۱۲ به منظور تکمیل طرح نیمه‌ تمام مسکن مهر به حساب می آید که برای خانه‌ سازی در درون شهرها و مطابق با نیاز متقاضیان در حال طراحی و اجرا می باشد. در حقیقت با اجرای این طرح، زمین‌ هایی که در تملک دولت قرار دارد، برای این کار در نظر گرفته شده است و ایرادات اقتصادی و تورمی مسکن مهر قرار نیست که مجددا تکرار شود!

مجموع کل مسکن‌ های این طرح ۴۰۰ هزار واحد است که در مرحله نخست قرار است ۱۸۰ هزار واحد را برای متقاضیان طرح آماده سازی کنند. شایان ذکر است که در طرح مسکن ملی ۷۵ الی ۱۰۰ میلیون تومان وام با سود ۱۸ درصد برای متقاضیان طرح و یا سازنده‌ های آن در نظر گرفته شده است. در نظر داشته باشید که دوره مشارکت مدنی یا همان ساخت مسکن حداکثر ۲ سال است و بازپرداخت تسهیلات در قالب فروش اقساطی به مدت حداكثر ۱۲ سال پرداخت خواهد شد. واجدین شرایط می بایست در سامانه طرح مسکن ملی ثبت نام نمایند، کد رهگیری دریافت کنند و در ادامه منتظر اعلام نتیجه به وسیله سامانه پیامکی باشند.

در مرحله نخست ساکنان استان‌ های سیستان و بلوچستان، قم، خراسان شمالی و خراسان جنوبی نام‌ نویسی خود را تکمیل کرده اند و در گام بعدی شهرهای کردستان، کهگیلویه و بویراحمد و گلستان ثبت‌ نام را انجام دادند و در گام سوم هم چهارمحال و بختیاری، همدان و یزد در نوبت قرار گرفتند و در ادامه و در قدم های بعدی نیز نوبت به سایر شهرها و استان ها خواهد رسید. در بخش بعدی شرایط ثبت نام در طرح مسکن ملی را آورده ایم تا همین ابتدا ببینید اصلا واجد شرایط دریافت این مسکن ها هستید یا خیر؛ تا اگر شرایط ثبت نام مسکن ملی را دارید، ادامه این مطلب را هم بخوانید.

شرایط ثبت نام در طرح ملی نهضت مسکن

شرایط ثبت نام در طرح ملی مسکن اعلام شد و در آن فرد متقاضی این طرح می بایست از شرایط مکانی و مادی خاصی برخوردار باشد که در ادامه آن ها را شرح داده ایم:

  • سابقه حداقل ۵ سال سکونت در شهر مورد تقاضا
  • توانایی متقاضی در راستای پرداخت اقساط ماهانه بانکی تسهیلات دریافتی.
  • متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن نباید از سال ۱۳۸۴ واحد مسکونی داشته باشند.
  • متقاضیان باید متأهل باشند؛ ولی بانوان مجرد بالای ۳۵ سال و زنان سرپرست خانوار از این شرط مستثنا هستند.
  • فرد متقاضی می بایست توانایی تأمین هزینه ساخت مسکن که مجزا از توانایی پرداخت اقساط ماهانه است را داشته باشد.
  • ثبت نام این طرح برای کسانی است که از ابتدای انقلاب تا به امروز از تسهیلات و امکانات دولتی در بخش زمین و مسکن بهره نگرفته باشند.
  • متقاضیان این طرح نباید هیچ گونه منع قانونی به منظور دریافت تسهیلات بانکی به دلایلی مثل چک برگشتی و تسهیلات معوقه داشته باشند.
  • فرد متقاضی ثبت نام این طرح ملی می بایست امکان سپرده‌ گذاری حداقل ۳۰ درصد هزینه ساخت در کنار پرداخت بر تسهیلات بانکی را دارا باشد.

مراحل ثبت نام مسکن ملی

مراحل اقدام مسکن ملی به شرح زیر می باشد؛

  1. ثبت ‌نام در سامانه طرح اقدام ملی مسکن به آدرس saman.mrud.ir
  2. ارسال مدارک لازم از جمله اطلاعات شخصی و مدارک مربوط به سکونت در شهر مورد نظر
  3. مراجعه به بانک مسکن و ارائه مدارک به منظور دریافت وام
  4. استعلام بانک در مورد متقاضی بابت نداشتن هرگونه چک برگشتی و تسهیلات معوقه
  5. انتخاب طرح مورد نظر
  6. پرداخت پیش‌ پرداخت ۳۰ درصدی مشخص شده از طرف وزارت مسکن و شهرسازی
  7. آغاز فرآیند ساخت واحد مسکونی
  8. تحویل واحد مسکونی

مدارک لازم برای ثبت نام مسکن ملی

  • ارائه و اسکن گواهی کفالت اگر نیاز بود
  • ارائه و اسکن اصل شناسنامه متقاضی و همسر
  • ارائه و اسکن اصل کارت ملی متقاضی و افراد تحت تکفل
  • ارائه و اسکن اصل سند مالکیت برای متقاضیانی که زمین دارند
  • وارد کردن مشخصات کامل تمامی افراد تحت تکفل مثل همسر و فرزندان الزامی است؛ لذا ارائه کد ملی، شماره شناسنامه، شماره سریال شناسنامه الزامی است.
  • ارائه گواهی سابقه سکونت در شهر محل تقاضا در ۵ سال گذشته مانند اجاره‌ نامه معتبر، گواهی اشتغال به کار، گواهی تحصیلی فرزندان و مواردی از این دست.

نکته : حتما این را در نظر داشته باشید که همه مدارک لازم برای ثبت نام در طرح مسکن ملی که پیش تر اشاره کردیم، به وسیله ثبت‌ احوال و وزارت مسکن راستی‌ آزمایی خواهد شد و در زمان نهایی شدن ثبت‌ نام، اصل آن ها دریافت و مطابقت داده می شود، پس نباید هیچ گونه ادعای کذبی در مدارک شما وجود داشته باشد.

نکته مهم : در نظر داشته باشید که در انتها باید کد رهگیری دریافت شده از سامانه را یادداشت یا چاپ نمایید و از آن نگهداری کنید، چرا که تنها راه پیگیری پرونده شما، دقیقا همین شماره محسوب می شود. این را هم نباید از یاد برد که ثبت‌ نام شما زمانی به اتمام خواهد رسید که پرداخت موفق در سامانه صورت گرفته باشد. توجه داشته باشید که شماره پیامک سامانه ۹۸۳۰۰۰۷۱۰۰ فعلا تنها روش ارتباطی وزارت مسکن و شهرسازی با متقاضیان است و تنها پیامک‌ های این سامانه مورد تایید است؛ لذا مراقب کلاهبرداران و افراد سواستفاده گر باشید!

واجدین شرایط ثبت نام طرح ملی مسکن

بسیاری می پرسند که مسکن ملی به چه کسانی تعلق میگیرد و واجدین شرایط طرح مسکن ملی چه کسانی هستند؟ در پاسخ باید گفت که برای این که متوجه شویم مسکن ملی به ما هم تعلق گرفته است یا خیر، باید ابتدا شرایط ثبت نام در طرح ملی مسکن را مطالعه کنیم و ببینیم شرایط ثبت نام مسکن ملی چگونه است و آیا ما واجد شرایطی که تعیین شده است، هستیم یا خیر، اما به صورت کلی می توان گفت که هدف از طرح مسکن ملی در واقع خانه دار کردن ۶ دهک خاص جامعه در نظر گرفته شده است و باید دید که شما شرایط ثبت نام در طرح اقدام مسکن ملی را دارا هستید یا خیر.

حتما بخوانید : سرمایه گذاری در بورس یا مسکن بهتر است؟


تخصیص مسکن برای دهک‌ های یک و دو به وسیله نهادهایی مثل کمیته امداد و بهزیستی انجام می شود که در این زمینه وزارت راه به میزان گسترده‌ ای در اختیار آن ها زمین قرار داده است. در حقیقت شرایط طرح مسکن ملی بدین شکل می باشد که برای کسانی قابل استفاده است که پیش از این تاریخ از اقدامات دولتی برای خانه دار شدن استفاده نکرده باشند به عبارتی در ثبت نام طرح مسکن ملی شما یک بار اجازه دارید تا از امکانات دولتی استفاده فرمایید!

شرایط طرح ملی مسکن چیست

به علاوه همه افرادی که در صندوق پس ‌انداز یکم مسکن برای دریافت تسهیلات خرید خانه سرمایه‌ گذاری داشته اند، هم قادرند در این طرح ثبت نام کنند. همچنین فرهنگیان هم می‌ توانند از طرح مسکن ملی، در جهت خانه‌ دار شدن استفاده نمایند؛ بدین شکل که در این طرح برای فرهنگیان یکی از شروط تفاهم نامه این است که متقاضیان می بایست فاقد زمین و واحد مسکونی باشند و تا به امروز از امکانات دولتی مثل زمین، واحد مسکونی، تسهیلات یارانه‌ ای خرید یا احداث مسکن بهره نگرفته باشند.

واگذاری زمین در طرح ملی مسکن چه شرایطی دارد؟

در طرح اقدام ملی مسکن نحوه واگذاری مسکن به دو حالت تعریف شده است که در حالت اول؛ زمین برخی از پروژه‌ های به‌ شکل اجاره ۹۹ ساله در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت و در حالت دوم؛ واگذاری اقساطی زمین به خریداران مطرح می باشد که در زمان انعقاد قرارداد دولت با متقاضی به قیمت روز و به صورت اقساطی مالکیت زمین به خریدار انتقال پیدا خواهد کرد. میانگین قیمت هرمتر مربع از زمین‌ های در نظر گرفته شده به منظور ساخت مسکن ملی در شهرهای جدید اطراف پایتخت که محل ساخت مسکن ملی تهران است، به صورت میانگین حداقل دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۳ میلیون است.

قیمت تمام شده مسکن ملی چقدر است ؟

چطور میشود همه چیز درباره طرح مسکن ملی را بررسی کرد ولی در مورد مبلغ تمام شده مسکن ملی چیزی نگفت! در پاسخ به این سوال که قیمت تمام شده مسکن ملی چقدر است باید گفت که شاید نتوان قیمت تمام شده مسکن ملی کاملا دقیق پیش بینی کرد ولی می توان گفت که به طور میانگین قیمت تمام شده ساخت واحد‌های مسکونی در استان تهران در طرح اقدام ملی مسکن هر متر حدود ۳ الی ۴ میلیون تومان است و یک واحد مسکونی ۸۰ متری حدود ۲۴۰ الی ۳۲۰ میلیون تومان برای یک متقاضی تمام خواهد شد که قسمتی از این قیمت هم از طریق تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی قابل تامین است و مابقی آن باید توسط شخص متقاضی تامین گردد.

ویژگی خانه های مسکن ملی چیست؟

شاید بتوان گفت که اصلی ترین مشکل پروژه مسکن مهر، تعداد زیاد طبقات آن به شمار می رفت که در کنار حاشیه نشینی و عدم وجود امکاناتی مثل حمل و نقل عمومی و امنیت پایین دردسرهایی را برای ساکنان آن‌ ها ایجاد کرده بود، از همین روی هم دولت برای حل این مشکل، در طرح مسکن ملی قرار را بر این گذاشته است که همان طور که گفتیم، طبقات این ساختمان‌ ها را حداکثر تا ۷ طبقه در نظر بگیرید و تا حد امکان در نزدیکی شهرها و جایی غیر از حاشیه شهرها برای ساخت اقدام نماید.

حتما بخوانید : دریافت وام مسکن | راهنمای جامع دریافت وام مسکن


البته کیفیت ساخت مسکن‌ های طرح ملی به نظارت بر انبوه‌ سازان بستگی دارد که بایستی دولت این کار را انجام دهد و باید این نکته مهم را هم در نظر گرفت که عدم ساخت خانه در حاشیه شهرها خود باعث افزایش هزینه زمین خواهد شد و همین امر موجبات افزایش واحدهای مسکونی در این طرح را فراهم خواهد آورد.

تفاوت مسکن ملی با مسکن مهر چیست؟

  • شکل و شمایل طرح ها : برخلاف مسکن مهر که اساس بر ساختمان‌ های بلند و ۱۰ یا ۱۵ طبقه بود، تعداد طبقات طرح مسکن ملی نهایتا ۷ طبقه خواهد بود.
  • شیوه مشارکت در ساخت : دولت از منابع دولتی که تورم ایجاد می کند، قرار نیست در این طرح استفاده نماید و متقاضی و سازنده بیشترین نقش را در اجرای این پروژه بر عهده خواهند داشت؛ لذا در طول اجرای این طرح، سهم دولت کمتر از ۲۵ درصد خواهد بود.
  • جانمایی ساختمان ها، تعداد واحدها و امکانات : در این طرح، زمین‌ های بلااستفاده و خارج از شهرها که هیچ زیرساخت و امکاناتی ندارند، انتخاب نشده اند و قرار است مسکن ملی در درون شهرها، در بافت‌ های فرسوده، شهرهای جدید و همین‌ طور شهرهایی با جمعیت کمتر از ۱۰۰ هزار نفر به اجرا درآید.

آیا نهایتا طرح مسکن ملی هم مثل مسکن مهر میشود؟

در مسکن مهر هم مثل دقیقا مشابه مسکن ملی، تنها به سوال مبنی بر شرایط اولیه ورود به طرح مسکن‌ سازی دولتی جواب داده شده بود، ولی به سوال دیگری که مربوط سطح توانایی و نقدینگی لازم برای تزریق به پروژه و مقدار نقدینگی مورد نیاز متقاضیان برای تملک واحدها بود، هیچ اشاره‌ ای نشد.

حتما بخوانید : سرمایه گذاری در شهر جدید پردیس + راهنمای رایگان


در واقع همین این عامل بود که موجب شد تا بسیاری از متقاضیان فقط با تکیه بر شرایط اولیه اعلام شده از طرف دولت برای ثبت نام در این طرح اقدام کنند، ولی در ادامه پروژه به‌ دلیل عدم توانایی مالی کافی برای پرداخت کل نقدینگی لازم، نتوانند به واحدهای خود برسند. نتیجه این امر علاوه بر ضرر رساندن به پروژه، به ضرر متقاضیان، دولت و سیستم بانکی هم تمام شد ولی باز باید گفت که ضرر اصلی مثل همیشه برای مردم عادی بوده و خواهد بود!

شماره تماس پیگیری طرح مسکن ملی

این نکته مهم را در نظر داشته باشید که متقاضیان طرح تسهیلات کمک ودیعه مسکن و طرح های حمایتی مسکن وزارت راه و شهرسازی می توانند با شماره گیری شماره های ۸۸۶۴۶۳۹۰ ، ۸۸۶۴۶۳۹۱ ، ۸۸۶۴۶۳۹۲ ، ۸۸۶۴۶۳۹۳ و ۸۸۶۴۶۳۹۴ در ساعت اداری نسبت به دریافت پاسخ و رفع ابهامات مورد نظر در مورد طرح های مسکن اقدام کنند، پس این شماره ها را یادداشت کنید و یا این صفحه سایت را ذخیره کنید تا در صورت نیاز، به این شماره ها دسترسی داشته باشید.


خلاصه مطلب و کلام پایانی

در پایان می توان گفت که آغاز طرح اقدام ملی مسکن باعث شده تا قیمت ملک در شهرهای بزرگ تا حدودی تغییر یابد و همین طور اجاره بها نیز کاهش پیدا کرده است که به احتمال زیاد بعد از ثبت نام این طرح و با شروع ارائه این واحدهای مسکونی به متقاضیان، آن ها می بایست در انتظار کاهش بیشتر قیمت مسکن باشند. شرایط طرح اقدام ملی مسکن به گونه ای است که متقاضیان به صورت کلی باید؛ متاهل باشند، سابقه سکونت در شهر مورد تقاضای مسکن را داشته باشند و از تسهیلات دولتی به منظور خرید مسکن تا به امروز بهره نگرفته باشند و شرایط این طرح برای دریافت تسهیلات اعم از اعتبارسنجی و … را هم دارا باشند که جزئیات شرایط ثبت نام در مسکن ملی را در متن کامل بررسی کردیم.

همان طور که گفتیم، واحدهای مسکونی این طرح با قیمت تمام شده عرضه شده و به متقاضیان آن، پس از ثبت نام در طرح ۷۵ الی ۱۰۰ میلیون تومان وام پرداخت خواهد شد که این وام به وسیله بانک مسکن ارائه خواهد شد. این طرح برای کسانی ایجاد شده است که از ابتدای انقلاب تا به امروز از تسهیلات و امکانات دولتی در بخش زمین و مسکن بهره نبرده باشند. تخصیص مسکن برای دهک‌ های ۱ و ۲ به وسیله نهادهایی مثل کمیته امداد و بهزیستی انجام می پذیرد که در این زمینه وزارت راه تا حدود زیادی در اختیار آن ها زمین قرار داده است.

نکته حائز اهمیت اینجاست که کیفیت ساخت مسکن‌ های طرح ملی به نظارت دولت که بستگی خواهد داشت و نکته دیگر اینکه عدم ساخت خانه در حاشیه شهرها خود افزایش هزینه زمین را به همراه خواهد داشت و همین امر افزایش واحدهای مسکونی در این طرح را به همراه دارد.

در ابتدای تصمیم دولت مبنی بر ساخت مسکن‌ های ملی، قرار بر این بود که این طرح در شهرهای جدید پرند و پردیس برای طرح مسکن ملی تهران و هشتگرد در استان البرز، به اجرا درآید ولی در مرحله دوم ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن زنجان، اصفهان، خراسان جنوبی، کرمان و هرمزگان هم به لیست قبلی افزوده شدند، لذا متقاضیان مسکن ملی تهران در شهرهای تازه تاسیس پردیس و پرند صاحب خانه می شوند و این امکان نیز وجود دارد که مسکن ملی تهران مثل مسکن مهر پردیس با استقبال مناسبی همراه شود اما طرح های قبلی اجرا شده توسط دولت این را نشان داده است که حرف ها و پیش بینی ها، با چیزی که در انتها در اختیار مردم قرار می گیرد، بسیار متفاوت است!

همان طور که در ابتدای مطلب قول دادیم، در این مطلب همه چیز درباره طرح مسکن ملی را مورد بررسی قرار دادیم. 

اگر دوست دارید همه چیز درباره خرید آپارتمان برای سرمایه گذاری را بدانید، این مطلب راهنمای جامع و رایگان شماست.

برای دوستانتان بفرستید: