برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

همه چیز درباره ارزهای دیجیتال

همه چیز درباره ارزهای دیجیتال را می دانید؟ اگر همه چیز درباره ارزهای دیجیتال را بلد نباشید، چطور می توانید با خیالی آسوده در این بازار سرمایه گذاری نمایید و به سوددهی مورد نظر خود دست پیدا کنید؟! کریپتو کارنسی ها بازارهای جدیدی هستند که با ورود ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم به جریانی مهم تبدیل شده اند، کریپتو کارنسی به طور خلاصه کریپتو نیز نامیده می شود و از تکنولوژی بلاک چین استفاده می کنند. کریپتو کارنسی ها با ارزهای فیاتی فرقهایی دارند زیرا که این ارزهای دیجیتال دارایی هایی غیرمتمرکز هستند که برخلاف ارزهای فیات در کنترل هیچ مرجع نظارتی یا بانک مرکزی قرار ندارند.

با توجه به اینکه ترید ارزهای دیجیتال ممنوع است ولی در اکثر کشورها پتانسیل این حوزه برای تغییر چشم اندازهای مالی غیر قابل انکار است و در حقیقت فرصتهای تجاری و سرمایه گذاری زیادی در پس زمینه آن وجود دارد، از آنجایی که بیشتر ارزهای دیجیتال مبتنی بر تکنولوژی بلاک چین هستند این تکنولوژی مزایا و کاربردهای بسیاری برای مدلهای مشتری محور و پروتکلهای پیشرفته امنیت سایبری است، ترید ارزهای دیجیتال با بازارهای سنتی مانند فارکس تفاوت اساسی دارد چون آنها دارایی های جدیدی هستند که تاثیرپذیری کمتری را از محرکهای اثرگذار بر بازار می گیرد. در ادامه این مطلب سعی کرده ایم همه چیز درباره ارزهای دیجیتال که باید حتما بدانید را مورد بررسی قرار دهیم، پس با کد بورسی همراه بمانید.

عامل تحرک بازار ارزهای دیجیتال چیست؟ 

از آنجایی که بازار ارزهای دیجیتالی جدید هستند در نتیجه همبستگی کمتری با دیگر دارایی ها دارند زیرا همانطور که در بالا ذکر شد رمزارزها به صورت غیرمتمرکز وبه دور از مراجع کنترلی و نظارتی طراحی شده اند و به خاطر همین موضوع، محرکهایی مانند انتشار اطلاعات، تغییرات نرخ، تحولات سیاسی بر این دارایی ها تاثیر زیادی ندارند.

عواملی که بر ترید ارزهای دیجیتال تاثیرگذارند: 

  • حمله به بازار کریپتوکارنسی ها که کمبود های امنیتی را آشکار می کنند
  • هنگامی که مخالفت ها نسبت به فضای کریپتوکارنسی ها افزایش پیدا می کند
  • اخبار شایعاتی مبنی بر کنترل بانک مرکزی یا دولتها برای اجرای ممنوعیت کریپتوکارنسی ها

ترید ارز دیجیتال چگونه کار می کند؟ 

شما تصور کنید که مقداری پول دارید و می خواهید آن را در فضای کریپتوکارنسی ها سرمایه گذاری کنید، می دانید که باید از صرافی ها شروع کنید زیرا پورتالهایی که دنیای ما را با دنیای ارزهای دیجیتال مربوط می سازد صرافی ها هستند اما برای شروع به کار با هر صرافی باید این نکات را بررسی کنید:

اعتبار : قبل از اقدام به هر کاری، ابتدا باید مطمئن شوید که صرافی مورد نظر در کشور یا منطقه سکونت شما در دسترس است و سرویس های لازم را انجام می دهد یا خیر، برای مثال بسیاری از صرافی ها مانند pobniex ،karken ،coinbase ،coin one اجازه عضویت را به ایرانیان نمی دهند بنابراین پیش از افتتاح حساب کاملا بررسی کنید که کدام صرافی برای کشور شما ممنوعیت معامله ایجاد نمی کند.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز ۱۰ درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

ثبت نام رایگانسرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


شهرت وسابقه : باید مطمئن شوید که آیا صرافی که مورد نظر شماست شهرت و سابقه خوبی دارد و آیا کاربرانش از خدمات آن صرافی راضی هستند، چقدر معامله در آن صرافی ایمن است آیا به تازگی شکایاتی از آن صرافی شده است یا نه؛ سایت Twitter ،Reddit منابع خوبی برای بررسی نظرات در این زمینه هستند.

نرخ مبادلات : صرافی های مختلف ممکن است نرخ های متفاوتی داشته باشند که باید حتما آن را در نظر داشته باشید.

امنیت : حتما صرافی را انتخاب کنید که از شما ID با شناسه هویت بخواهد، اگر چه اینکار ممکن است زمان بر باشد اما همین زمان بر بودن، معامله شما را در این صرافی در مقایسه با یک صرافی ناشناس، چندین برابر امن تر خواهد بود، برای خرید ارزهای دیجیتال ابتدا باید صرافی مورد نظرتان را انتخاب کنید و تا حد امکان سعی کنید کریپتوکارنسی خود را در صرافی ذخیره نکنید زیرا امکان هک شدن همیشه وجود دارد و شما باید ارز دیجیتالتان را در یک کیف پول یا همان ” wallet ” ذخیره کنید بنابراین به جای صرافی ارزتان را در یک کیف پول الکترونیکی آنلاین یا آفلاین ذخیره کنید.

انواع ترید ارز دیجیتال کدام است؟

  1. معاملات روزانه : انجام معاملات متعدد در طول یک روز و تلاش برای کسب درآمد، معاملات روزانه نامیده می شود، این معامله گران در طی روز زمان زیادی را صرف خیره شدن به صفحه کامپیوتر خود می کنند و در پایان معاملاتشان را هر روز می بندند.
  2. اسکالپینگ : یک نوع استراتژی معامله است در این روش تلاش می شود تا سودی حتی جزئی ایجاد شود اسکالپینگ بر معاملات بسیار کوتاه مدت متمرکز است و بدین شکل است که کسب سودهای کوچک ولی به طور مکرر، ریسک را محدود و برای معامله گران مزیت هایی ایجاد می کند، اسکالپرها در طی یک روز گاهی دهها و حتی صدها معامله انجام می دهند.
  3. معاملات سویینگ : در این نوع معاملات سعی می شود از نوسان طبیعی چرخه قیمتها بهره گرفته شود و این معامله گران زمانی سود می برند که قادر باشند زمان واقعی یک تغییر مطلوب در قیمت را پیش بینی کنند، همچنین آنها تلاش می کنند بدون رصد مداوم بر صفحه کامپیوتر خود تصویر کلی از معاملات را در نظر داشته باشند به طور مثال معامله گران سویینگ می توانند موقعیت معاملاتی را باز کنند و آن را تا هنگامی که به نتیجه مطلوب برسند گاهی برای هفته ها یا ماهها باز نگه دارند.

چگونه می توان قیمت ها را تحلیل کرد؟ 

آیا می توان حرکت های قیمتی بیت کوین را پیش بینی کرد؟ پاسخ اینست که هیچکس به طور دقیق نمی تواند قیمت را پیش بینی کند، ولی با این همه، برخی از معامله گران از الگوها و روشها وقوانین خاصی استفاده می کنند که به آنها امکان کسب سود در مدت طولانی را می دهد، معامله گران معمولا از دو روش تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال استفاده می کنند.

تحلیل بنیادی : در این روش سعی می شود تا با در نظر گرفتن تصویری کلی از روند، قیمت را پیش بینی کنند و برای این منظور به اخباری مانند پیشرفت فنی، مقررات جهانی و هر خبر یا موضوعی که بتواند بر موفقیت ارز دیجیتال اثر بگذارد ارزیابی می شود به عنوان مثال، اگر چین به طور ناگهانی بیت کوین را ممنوع کند این نوع از تجزیه و تحلیل احتمال افت قیمت آن را پیش بینی می کنند.

حتما بخوانید : نحوه خرید ارز دیجیتال شیبا در ایران


تحلیل تکنیکال : در این روش بررسی آمارهای بازار مانند حرکات قیمت در گذشته و حجم معاملات در نظر گرفته می شود، در حقیقت در تحلیل تکنیکال تلاش می شود الگوها و روندهای قیمت مشخص می شوند و بر اساس همین عوامل نتیجه می گیرند که در آینده چه اتفاقاتی رخ خواهد داد؛ حالا می خواهیم بدانیم کدام روش بهتر است، چیزی که مهم است اینست که هیچکس نمی تواند آینده را به طور دقیق پیش بینی کند و به نظر می رسد که ترکیبی از هر دو روش می تواند بهترین نتیحه را به ارمغان بیاورد.

ارز دیجیتال در ایران و کاربردهای آن

همانطور که می دانیم ارز دیجیتال نوعی واحد پولی مجازی استو به اصطلاح می توان گفت این پول وجود خارجی ندارد و فقط جنبه مجازی دارد اما امروزه ارزهای دیجیتال جایگاه ویژه ای بین کاربران پیدا کرده اند به این صورت که با استفاده از این واحد پولی دیگر نیازی به کارت معتبر بانکی نیست زیرا که با این واحد پولی می توانید معاملات خود را به آسانی و بدون هیچ مشکلی انجام دهید و در حقیقت قدم اول هدف از ایجاد این واحد پولی، تسهیل خریدهای اینترنتی بوده است اما به مرور زمان به دلیل جنبه های مثبتی که داشت توانست در زمینه های دیگر هم وارد شود تا جایی که امروزه اکثر سهام های بزرگ دنیا و معاملات بزرگ از طریق ارز دیجیتال خرید و فروش می شوند.

کاربردهای ارز دیجیتال در ایران

همانطور که قبلا گفته شد ارز دیجیتال در کل دنیا توانسته جایگاه بسیار ارزشمندی را در زمینه های مختلف به دست آورد در حقیقت این ارز هیچ تفاوتی با پول واقعی ندارد حتی می توان گفت که کاربردی گسترده تر و جامعتر از سایر واحدهای پولی دارد و مربوط به کشور خاصی نیست لذا به راحتی و بدون هیچ محدودیتی می توان در تمام کشورها از آن استفاده کرد بنابراین می توان گفت ارز دیجیتال وسیله ای برای خرید و فروش و معاملات تجاری است وبا توجه به مطالبی که عنوان گردید حتماٌ شما هم به برخی از مزیت های استفاده از این ارز پی برده اید که در اینجا می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • امنیت ارزهای دیجیتال بسیار بالاست.
  • به خرید اسکناس و یا تهیه کارت بانکی احتیاجی نیست.
  • مالیاتی برای درآمدهای حاصل از ارز دیجیتال اعمال نمی شود.
  • معاملاتی که توسط ارز دیجیتال انجام می شود هر دو طرف ناشناس هستند.
  • اکثر واحدهای ارزهای دیجیتال ارزش بالایی نسبت به واحدهای پول واقعی دارند.
  • امکان پیگیری تراکنش های انجام شده توسط ارزهای دیجیتال در هیچ جای دنیا وجود ندارد.
  • با استفاده از ارز دیجیتال بعضی از محدودیت های استفاده از واحد پول واقعی حذف می شود.
  • این واحد پولی، گزینه بسیار مناسبی برای معاملات سنگین است چرا که با این واحد پولی تبادل پول بسیار آسانتر است.

همه چیز در مورد بازار ارزهای دیجیتال

معایب استفاده از ارز دیجیتال در ایران

در کنار تمامی نکات مثبت و مزیت هایی که استفاده از ارزهای دیجیتال دارند معایبی نیز وجود دارد که عبارتند از:

  • برای وارد شدن به این حوزه، حتماٌ باید آگاهی و اطلاعات لازم را به دست آورید.
  • باید مراقب کیف پول و اکانت اینترنتی خود باشید زیرا که همیشه احتمال حمله هکرها وجود دارد.
  • باید اطلاعات خود را همواره به روز نگه داریدچرا که نوسانات ارزی در این نوع پولها بالاست و کوچکترین غفلت می تواند باعث از دستدادن ارزش پول شما شود.
  • در نگهداری رمز کیف پول دیجیتالی خود باید بسیار دقت کنید فراموش کردن رمز عبور کیف پول مجازی می تواند باعث از دست رفتن سرمایه شما شود.
  • در بعضی کشورها استفاده از ارز دیجیتال زیاد رواج پیدا نکرده است و همچنین در بعضی از کشورها استفاده از این ارزها ممنوع است.

انواع ارزهای دیجیتال در بازارهای جهانی

پرکاربرد ترین ارزهای دیجیتال موجود در بازار جهانی عبارتند از: کوانتوم، بیت کوین، اتریوم، ایاس، لایت کوین، استلار، کاردانو، آیوتا، ترون، نئو، دش، بایننس کوین، اتریوم کلاسیک، وی چین، آنتولوژی و … که خوشبختانه ایران جزو کشورهایی است که استفاده از ارز دیجیتال در آن قانونیست و تا حد زیادی جا افتاده است و بیت کوین معروفترین و مشهورترین نوع ارز دیجیتال در ایران است البته انواع دیگر نیز در ایران کاربرد دارد.

نرخ ارزهای دیجیتال به صورت جهانی تعیین می شود و در تمامی صرافی ها قابل تبدیل به ریال و دلار است نکته قابل توجه دیگر اینست که در ایران ارز دیجیتال ایرانی وارد بازار شده است این ارز دیجیتال رمز ارز نام دارد و فعلا در مرحله آزمایشی قرار دارد و برای اینکه بتوانید کیف پول برای خرید رمزارز پیمان ایجاد کنید باید به یکی از بانکهای معتبر کشور مراجعه کنید و اطلاعات کامل را جویا شوید.

حتما بخوانید : صرافی رمز ارز بدون تحریم برای استفاده ایرانی ها


رایج ترین ارز دیجیتال در ایران بیت کوین است که با نام اختصاری BTC نشان داده می شوداین واحد پول مجازی دارای ارزش بالایی در بازار بین المللی است، دومین ارز رایج، اتریوم است که با نام اختصاری ETH نشان داده می شود این واحد پولی نیز در ایران با استقبال زیادی روبرو شده است، رمزارز بعدی ریپل نام دارد که با XRP نشان داده می شود و مزیتی که ریپل با سایر ارزهای دیجیتالی دارد سرعت بالای تراکنش با مبالغ بالاست.

مورد بعدی بیت کوین کش است که در ایران بسیار رایج است و با علامت اختصاری BCH شناخته می شود و از خانواده بیت کوین است ولی ویژگی های خاص خود را دارد که آن را از بیت کوین متمایز کرده است برخورداری از بلاک های بزرگ بیت کوین کش در مقایسه با سایر ارزهای دیجیتال ساده تر است ، ارز دیجیتال بعدی ای او اس است که با علامت EOS نشان داده می شود و یکی از ارزهای دیجیتال محبوب در ایران است که با استقبال زیادی نیز روبرو شده است این واحد پول مجازی نیز نرم افزار غیرمتمرکز دارد ، لایت کوین یکی دیگر از ارزهای دیجیتال است که مورد توجه ایرانیان قرار گرفته است اگر قصد انجام معاملات ارزان را دارید لایت کوین گزینه خوبی برای شما به حساب می آید لایت کوین یا LTC نوعی بیت کوین است.

استلار لومنز یکی از چالش برانگیز ترین ارزهای دیجیتال در ایران است که با نام اختصاری XLM شناخته شده است این واحد پولی بیشتر برای تبادل های روزانه و معامله های با نرخ پایین استفاده می شود، رمزارز بعدی تتر است که با علامت اختصاری USDT شناخته شده است و در حقیقت نام خود را از دلار آمریکا گرفته است و ارزش آن همواره برابر با یک دلار آمریکاست و کاربرد آن برای معاملات دیجیتالی با نرخ دلار است.

جایگاه ارز دیجیتال در ایران

با توجه به اینکه به نظر می رسد در آینده ای نزدیک اکثر معاملات و دادو ستدها در ایران توسط ارزهای دیجیتال انجام شود اما همچنان بیت کوین رایج ترین واحد پولی ارز دیجیتال در ایران است ناگفته نماند که ارز دیجیتال به علت اینکه هویت اشخاص را افشا نمی کند در دوران تحریم نقش بسیار موثری در معاملات ایران با سایر کشورها داشته است.

آینده ارزهای دیجیتال چگونه است؟ بیل گیتس عقیده دارد که آینده متعلق به ارزهای دیجیتال است، همانطور که می دانید پولهای کاغذی در ابتدا در چین ساخته شدند و مورد استفاده قرار گرفتند اما امروزه با وجود این همه نوآوری های مالی، پول کاغذی و سکه است که برای همه افراد مفاهیم آشنا و رایج هستند.

حتما بخوانید : ارزهای دیجیتال گمنام آینده دار کدامند؟


در غرب بیت کوین به عنوان یک دارایی دیجیتال به حساب می آید زیرا که اولین ارز دیجیتالی بود که به وجود آمده بود و بیت کوین در حقیقت گل سرسبد این جنبش غیرمتمرکز است که بر روی پلتفرم بلاکچین کار می کند. ارزهای دیجیتال چون ارزش ذاتی ندارند و همین امر باعث گردیده که در معرض نوسانات قیمتی شدید قرار بگیرند که این مسئله می تواند به نوبه خود ضررهایی برای سرمایه گذار داشته باشد.

عوامل موثر بر آینده ارزهای دیجیتال

ویژگی های مثبت: 

تورم تاثیری روی آن ندارد، روی هم رفته هر ارز رمزنگاری شده در زمانی که منتشر می شود با مقدار مشخصی معرفی می گردد و هر چه تقاضا بیشتر شود ارزش آن نیز بالاتر می رود و در طولانی مدت نیز از تورم جلوگیری می کند.

به صورت خودگردان اداره و مدیریت می شود : معاملات ارز رمزنگاری شده توسط توسعه دهندگان یا افرادی که استخراج کننده هستند بر روی سخت افزار های شخصی خودشان ذخیره می شود و آنها برای اینکار هزینه تراکنش را به عنوان سود ذخیره می کنند و همچنین سوابق معاملات به طور دقیق نگهداری می شود.

امن و خصوصی است : حفظ حریم خصوصی و امنیت همیشه از اصلی ترین دغدغه های رمزارزها بوده است چون بستر اصلی بلاکچین بر اساس معماهای مختلف ریاضی ساخته می شود که رمز گشایی آن بسیار دشوار است و همین امر موجب می شود رمزارزها از معاملات الکترونیکی معمولی امنیت بیشتری داشته باشند.

راحت بودن مبادلات ارزی : رمزارزها را می توان با استفاده از ارزهای زیادی مانند دلار آمریکا، یورو، پوند انگلیس، روپیه هند یا ین ژاپن خریداری کرد و با کمک کیف پولها و صرافی های مختلف می توان با خرید و فروش توسط رمزارزها در کیف پولهای مختلف و با کمترین هزینه تراکنش، یک ارز را به ارز دیگری تبدیل کرد.

غیرمتمرکز است : این نکته از مهمترین نکات مثبت رمزارزهاست بسیاری از رمزارزهای پایه توسط توسعه دهندگانی که از آن استفاده می کنند قبل از انتشار در بازار کنترل می شوند، غیرمتمرکز بودن کمک می کند تا انحصار ارز آزاد تحت کنترل باشدو هیچیک از سازمانها نتوانند جریان و ارزش ارز را تعیین کنند که همین موضوع به نوبه خود، آن را پایدار و ایمن می سازد.

روشی مقرون به صرفه میباشد : یکی از اصلی ترین کاربردهای ارزهای رمزپایه ارسال پول به کشورهای دیگر است و با کمک این رمزارزها هزینه های تراکنش پرداخت شده توسط کاربر به مقدار بسیار ناچیز یا صفر کاهش پیدا می کند این کاهش هزینه با حذف اشخاص ثالث مانند ویزا یا پی پل برای تایید معامله انجام می گیرد.

راهی سریع برای انتقال وجه است : از نظر زمانی فرقی نمی کند که شما فعالیت داخلی انجام می دهید یا بین المللی، و این مسئله به این دلیل است که تایید برای پردازش به زمان بسیار کمی نیاز دارد زیرا هیچ مانعی بر سر راه آن قرار ندارد.

ویژگی های منفی : 

میشود برای معاملات غیرقانونی استفاده شود به خاطر اینکه حریم خصوصی و امنیت تراکنش ها در رمزارزها بسیار بالاست برای دولت دشوار است که هر کاربر را با آدرس کیف پول ردیابی کند، بیت کوین در گذشته در بسیاری از معاملات غیرقانونی مانند خرید دارو به عنوان شیوه ای برای مبادله پول مورد استفاده قرار گرفته است؛

اگر داده ها از دست بروند باعث خسارت مالی می شوند : توسعه دهندگان رمزارزها قصد داشتند که منبع قابل پیگیری و دفاع قوی در برابر هک شدن و حملات سایبری ایجاد کنند و به همین دلیل قرار دادن پول در رمزارزها از پول نقد فیزیکی مطمئن تر قلمداد می شود اما اگر کاربری کلید خصوصی کیف پول خود را گم کند دیگر امکان بازیابی و به دست آوردن آن وجود ندارد.

با وجودیکه غیرمتمرکز است هنوز می تواند توسط برخی از سازمانها مدیریت شود : شهرت رمزارزها به غیرمتمرکز بودن آنهاست، اما جریان و مقدار برخی از این رمزارزها توسط سازندگان آنها کنترل می شوند این دارندگان می توانند کوین را برای نوسانات بزرگ دستکاری کنند مانند بیت کوین که در سال ۲۰۱۷ ارزش آن به یکباره چندین برابر شد.

اثرات منفی استخراج رمزارزها بر محیط زیست : استخراج رمزارزها به انرژی محاسباتی و برق زیاد نیاز دارد و باعث هدر رفتن انرژی زیادی می شود، مثلا استخراج بیت کوین به کامپیوترهای پیشرفته و انرژی بسیار زیادی نیاز دارد و اینکار در کامپیوترهای معمولی امکانپذیر نیست، استخراج کنندگان اصلی بیت کوین چینی ها هستند که از ذغال سنگ برای تولید برق استفاده می کنند و همین مسئله باعث افزایش کربن در چین شده است.

ریسک هک شدن : مبادلات با این ارزها آنطور که می گویند خیلی ایمن نیست زیرا که اکثر صرافی ها داده های کیف پول کاربران را ذخیره می کنند تا شناسه کاربری آنها به درستی کار کند و این داده ها توسط هکرها قابل سرقت هستند و امکان دسترسی به بسیاری از حساب ها را به آنها می دهد و پس از دسترسی این هکرها می توانند به راحتی وجه را از حساب برداشت و به حساب خود منتقل کنند، برخی از صرافی ها مانند Bitfinex یا Mt Gox در سالهای گذشته هک شده اند اگرچه امروزه صرافی ها از امنیت خوبی برخوردارند اما همیشه این ریسک وجود داشته و خواهد داشت.


نتیجه گیری و کلام پایانی

با توجه به گسترش سریع فناوری و ارتباطات در نیم قرن اخیر انتقال ارز برای خریدو فروش کالا ماندگارترین و مهمترین تغییر در نظام پولی بین المللی بوده است تعداد افرادی که رمزارزها را مورد پذیرش قرار می دهند به صورت مداوم رو به افزایش است اما هنوز هستند افرادی که این مفهوم را را غیر قابل اعتماد می دانند.

برای اینکه رمزارزها بیشتر مورد استقبال قرار گیرند ابتدا باید بین مصرف کنندگان مقبولیت خوبی دریافت کنند پیش بینی اینکه در آینده چه بر سر ارزهای دیجیتال می آید دشوار و تا حدودی غیرممکن است و مستلزم این است که وارد دنیای جدید و شجاعانه تری شویم. با این همه، سال ۲۰۲۰ به احتمال زیاد به عنوان آغاز و شروع یک دوره مالی جدید در تاریخ ثبت خواهد شد دوره ای که ماهیت اصلی آن دیجیتال است.

علاوه بر کشور چین که چندین سال پیش از آغاز عرضه ارز دیجیتال ملی خود خبر داد چندین کشور دیگر هم از برنامه های خود برای راه اندازی ارزهای دیجیتال خبر داده اند به طور مثال باهاما به تازگی و به طور رسمی CBDC را راه اندازی کرده که به دلار شن نامگذاری شده است.

همان طور که در ابتدای مطلب قول داده بودیم، در این مطلب سعی شد تا همه چیز درباره ارزهای دیجیتال مورد بررسی قرار گیرد. 

همچنین اگر دوست دارید نکات سرمایه گذاری در ارز دیجیتال برای ایرانی ها را یکجا مطالعه کنید، این مطلب را از دست ندهید.

برای دوستانتان بفرستید: