برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

نکات مهم بورس برای تازه واردها – راهنمای کاملا رایگان

بسیاری از افراد برای ورود به بازار بورس نیاز دارند تا مواردی رو به عنوان نکات مهم بورس برای تازه واردها در بورس مد نظر خود قرار دهند. در این مطلب ما تمام مواردی رو که یک فرد مبتدی در بازار بورس باید بداند را در قالب یک مطلب آموزشی رایگان در اختیارتون قرار خواهیم داد. این مطلب راهنما شامل مواردی مانند؛ بورس چیست و چگونه وارد آن شویم ، نکات مهم در خرید سهام بورس ، نکات کاربردی در بورس می باشد که همگی نکات مهم بورس برای تازه واردها به حساب می آیند. یک سری اصطلاحات است که همه می شنویم و باید هر معامه گری آن ها را بلد باشد مثل صف فروش و  صف خرید در بورس ، حجم معاملات ، تحلیل تکنیکال ، دامنه نوسان بورس ، بهره یا سود مرکب چیست ، حجم مبنا ، شاخص کل هم وزن بورس چیست و … است که در ادامه توضیحات مختصر و ساده ای از هر کدام خواهیم داد.

نکات مهم بورس برای تازه واردها

نخستین گام برای آموزش و سرمایه گذاری در بورس یادگیری انواع تحلیل و نحوه استفاده از آن ها در راستای کسب بیشینه سود است. در حقیقت پس از افتتاح حساب در کارگزاری، در حال حاضر شما آماده خرید و فروش سهام خواهید بود، ولی این تازه شروع ماجراست. در بورس، شما با با پول خود معامله می کند، در نتیجه هر سود و زیانی به صورت مستقیم، بر روی سرمایه شما موثر خواهد بود، بنابراین نخستین قدم این است که بدانید سهام کدام شرکت‌ ها را در کدام قیمت ‌ها مورد معامله قرار دهید. البته خودتان هم می دانید که فعالیت در هر بازاری به آشنایی با اصول و روش‌ های کسب سود در آن بازار احتیاج خواهد داشت و فعالیت در بورس هم به همین شکل است و به صورت خلاصه شامل انتخاب سهام مناسب در قیمت مناسب و فروش آن در قیمت ‌های بالاتر و در نتیجه کسب سود می باشد.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


به صورت کلی انتخاب سهام مناسب، اساسی ‌ترین ابهام هر فرد تازه وارد به بورس و اوراق بهادار می باشد. به منظور موفقیت در بورس می بایست بتوانید وضعیت کلی اقتصاد، صنایع و شرکت ‌های مختلف را به روش های گوناگون مورد تحلیل و بررسی قرار دهید، همین طور با ابزارهای گوناگون تحلیل مانند؛ اندیکاتورهای پرکاربرد در بورس ، بهترین فیلترهای نوسان گیری ، فیبوناچی در تحلیل تکنیکال و … آشنایی کافی را داشته باشید و روندهای رشد و افت قیمت‌ ها را پیش بینی کنید تا بتوانید در زمان مناسب سهام مورد نظر را شناسایی کنید و همین طور آن سهام را در زمان مناسب به فروش برسانید. این کار یا به وسیله آموزش کاربردی بورس حاصل می شود و یا به صورت تجربی که ما روش تجربی را به هیچ عنوان توصیه نمی کنیم. چون باید وقت و هزینه زیادی را برای این نوع یادگیری در نظر بگیرید و در صورت ضرر های زیاد امکان دارد از بازار بورس فاصله بگیرید.

این را در خاطر داشته باشید که فعالیت در بورس به صورت خلاصه، شامل انتخاب سهام مناسب در قیمت مناسب و فروش آن در قیمت‌ های بالاتر و در نتیجه کسب سود است. همین انتخاب سهام مناسب مهم ‌ترین ابهام هر فرد تازه وارد به بورس محسوب می شود که آگاهی ندارد که باید سهام کدام شرکت را انتخاب و خریداری و در چه زمان و با چه استراتژی به فروش برساند.

خرید عرضه اولیه و صندوق های سرمایه گذاری کم ریسک

سهام شرکت هایی که تازه وارد بازار بورس شده اند و یا همان عرضه اولیه ها در کنار سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری یکی از بهترین گزینه‌ های کم ریسک به منظور ورود افراد مبتدی به بازار بورس محسوب می شود.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید:

دلیل سود آور بودن عرضه اولیه ها این است که خریداران زیادی دارند و همین امر موجب افزایش قیمت آن ‌ها خواهد شد. خرید عرضه اولیه و همین طور خرید صندوق های سرمایه گذاری بهترین گزینه برای افراده تازه وارد است و در کنار سود مناسب، ریسک پایینی را هم برای شما به ارمغان خواهد آورد.

هیچ وقت طمع نکنید

اگر شخصی علت واقعی خرید خود را در یک نماد نداند احتمالا ضرر خود را زیاد تر خواهد کرد، حتی چنانچه سهم روی موج بازار زیاد شود، ولی درک نکردن از روش معامله ‌گری خود موجب می شود تا این فرد از شناسایی سود خودداری نماید و در مسیر نزولی هم با افزایش تعداد معاملات برای جبران مافات زیان بیشتری را متحمل شود.

همچین معامله‌ گری در مسیر نزولی سهام پرتفوی خود با حرکت سریع از شاخه ‌ای به شاخه دیگر تنها با بالا رفتن تعداد معاملات زیان بیش تری را برای خود رقم می ‌زند و کارمزد را به کارگزاران می پردازد یا سرمایه ‌گذاری که یک سهم را در قیمت بالا خریده و سهم در حال ریزش می باشد، ولی معامله ‌گر در حال توجیه خود است که این سهم باز می ‌گردد طمع کسب سود از همان نقطه را دارد و چشم خود را بر احتمال زیان بیشتر بسته است.

نکات مهم در خرید سهام بورس

  1. پیش از اقدام به شروع سرمایه گذاری در بورس، استراتژی خود را تعیین کنید. نوسان گیری؛ کوتاه مدت تا ۳ ماه، میان مدت ۳ تا ۶ ماهو یا سرمایه گذاری بلند مدت که از ۶ ماه به بالاست.
  2. اولویت اول شما در بورس بایستی حفظ سرمایه، اولویت دوم حفط سودهای پیشین و اولویت سوم سود کردن باشد. حفظ سرمایه حائز اهمیت ترین اصل است، بخاطر این که چنانچه سرمایه شما از دست رود، دیگر چیزی ندارید که با آن معامله کنید و به کسب سود بپردازید.
  3. این را در نظر داشته باشید که بازار همیشه مثبت و در روند های صعودی شارپی قرار ندارد، پس همیشه خود را برای زمانی که بازار منفی می ‌شود، آماده کنید و اطلاعات ‌خود را برای پیروز شدن در شرایط سخت بیش تر کنید.
  4. در نظر داشته باشید که حتما در هر خرید حد ضرر معامله را برای خود تعیین کنید، به عنوان مثال ۱۰ درصد و بر این حد ضرر کاملا پایبند باشید. خیال سودهای خیلی زیاد قادر است به ضرر های تپل تر منجر شود. فرضا روند قیمتی سهمی را در ۲۰ روز گذشته مورد بررسی قرار دهید و ببینید کم ترین قیمت چند بوده است و بیش ترین قیمت را هم ببینید و در ادامه مشاهده کنید که ریسک ورودتان خوب ارزیابی می شد یا بد، طبق آن استراتژی ورود خود را تعیین نمایید.
  5. چنانچه قصد دارید سرمایه‌ گذاری بلند مدت را در دستور کار دارید، بازهم کمی تحلیل تکنیکال بیاموزید و با مفاهیم اولیه تحلیل تکنیکال مانند حمایت ‌ها و مقاومت ‌ها را آشنایی داشته باشید. همچنین اطلاعات جمع کنید، تجزیه و تحلیل کنید و روند بازار را برای سهام هایی که ندارید هم در بازه های زمانی مختلف زیر نظر بگیرید تا تجربه شما در بازار بورس افزایش یابد.
  6. طبق صحبت‌ های افراد مختلف، کانال های تلگرامی، اینستاگرامی و … خرید و فروش نکنید. صحبت‌ ها و توصیه ‌های خرید و فروش را تنها گوش کنید و بخوانید، اما سریع اجرا نکنید. تجزیه و تحلیل نمایید و با شخصیت ‌خود و استراتژی خودتان تناسب دهید. شاید آن شخص فردی بسیار ریسک ‌پذیر باشد، اما شما شخصا حاضر به ریسک زیاد نباشید، همچنین دلیل دیگر این است که شاید استراتژی آن ها بلند مدت باشد، اما شما کوتاه مدت یا میان مدت و حتی شاید آن ها به نوسان گیری فکر می کنند.
  7. به عنوان نهمین مورد باید گفت که اولویت اول در بازار بورس نگهداری سرمایه‌ است و اولویت دوم، حفظ سودهای پیشین خواهد بود. همیشه فرصت خرید سهام وجود دارد، اما فرصت برگرداندن سرمایه همیشه در اختیار شما عزیزان نخواهد بود، پس چنانچه سهمی را با عجله خرید کنید و ضرر کرده و سرمایه شما از دست برود، دیگر چیزی در اختیار ندارید که با آن به معامله و کسب سود بپردازید.
  8. همیشه ۳۰ درصد سرمایه ‌خود را نقد داشته باشید. امتحان کنید حاشیه امنیت بالایی برای شما عزیزان فراهم خواهد ساخت. همچنین به این نکته توجه داشته باشید که تا زیر و بم کار را یاد نگرفتید، هرگز تک سهم نشوید. تک سهم شدن که به معنی داشتن یک سهم در سبد سهام است، مخصوص معامله‌ گران بسیار حرفه ای و رانت ‌دار می باشد که از آینده سهم خبر های موثقی دارند.
  9. چنانچه اطلاعاتی در خصوص با تحلیل تکنیکال و همین طور تحلیل فاندامنتال ندارید، سهمی که رشد شارپی دارد و با صف خرید بالا می ‌روند در اولین منفی ۵۰ درصد آن سهام را به فروش برسانید و اگر دوباره منفی خورد، به صورت کامل از آن سهم خارج شوید. منتظر نباشید که قیمت آن به نقاط قبلی و حتی بالاتر برگردد، بلکه بهتر است سود خود را شناسایی کرده و بروید روی سهم دیگری سرمایه گذاری جدید کنید.
  10. هیچ موقع به خود نگویید که چنانچه امروز نخریدم دیگر سود نمی کنم. بیش از ۴۵۰ نماد در حال خرید و فروش در بورس است پس چنانچه این سهم نشد بازهم سهام خوب دیگر برای خرید های سودآور در دسترس ما خواهد بود. در ابتدای کار همین که ضرر نکنید خودش سود بسیار ارزشمندی است، بنابراین در خرید و حتی در فروش هیجانی و خیلی سریع عمل نکنید. سهم ‌های خوب برای خرید در دسترس شما خواهند بود، اگر امروز نشد فردا، فردا نشد پس فردا خرید کنید. بنابراین آرامش و خونسردی خود را در لحظه لحظه معاملات خود حفظ کنید.
  11. روی هیچ شرکت و سهامی تعصب نداشته باشید. برخی‌ معامله‌ گران تنها در گروه خاصی از بازار به فعالیت می پردازند و بعضی دیگر هم به سهمی که خریداری شده تعصب خاصی دارند که می توان گفت هر دو مورد اشتباه است. هدف معامله‌ گر در بازار سرمایه سود کردن است و هدف این نیست که با سهام یک شرکت تا انتهای عمرتان بمانید.
  12. بهتر است به دنبال سیگنال ‌های معاملاتی نباشید، بخاطر این که چنانچه سودی هم عاید شما شود، همیشگی نیست. سیگنال ‌ها مانع یادگیری شما خواهند شد و کسی که به فکر پیشرفت و ترقی باشد به سیگنال ‌های خرید و فروش سهام توجه کمی دارد و از آن ها در راستای دید گرفتن نسبت به سهام های جذاب بازار در بازه های زمانی مختلف نگاه می کند.

کلام آخر

پس همانطور که دیدیم، خرید عرضه اولیه و همین طور خرید صندوق های سرمایه گذاری بهترین گزینه برای افراده تازه وارد است و در کنار سود مناسب، ریسک پایینی را هم برای شما به ارمغان خواهد آورد. همین طور مواردی تحت عنوان نکات مهم بورس برای تازه واردها برای شما عزیزان عنوان شد تا مسیر سرمایه گذاری را برای افراد تازه کار در بازار بورس هموار کند و همچنین دید خوبی را در خصوص با سرمایه گذاری در بورس به شما عزیزان بدهد. این ۱۲ مورد را به دقت مطالعه کنید و هر جایی هر سوالی داشتید از بخش ارسال دیدگاه ها، با ما و دیگر مخاطبان سایت به اشتراک بگذارید.

برای دوستانتان بفرستید: