برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

نقش بازار بورس در اقتصاد چیست؟

نقش بازار بورس در اقتصاد تا چه اندازی جدی است؟ اثر توسعه بازار بورس بر رشد اقتصادی چقدر است؟ تامین سرمایه، توسعه اقتصادی پایدار، کسب درآمد، کنترل ریسک در سرمایه گذاری، رونق تولید، حفظ نقدینگی سرمایه گذاران و … همه و همه رابطه بازار سرمایه و رشد اقتصادی را شکل می دهند، بنابراین نقش بازار بورس در اقتصاد بسیار زیاد است و از همین روی نمیتوان نقش بازار سرمایه در رونق تولید را نیز نادیده گرفت. به صورت کلی در این مطلب قصد داریم به بازار سرمایه و نقش بورس اوراق بهادار در اقتصاد کشور بپردازیم و ببینیم نقش بازار بورس در اقتصاد دقیقا چیست.

نقش بازار بورس در اقتصاد

بازار سرمایه از گذشته تا به امروز تحولات بسیار زیادی را تجربه کرده است که میتوان گفت حائز اهمیت ترین آن ها خصوصی‌ سازی و مدیریت آن محسوب می شود که موجبات ورود به بازار جهانی و ایجاد فضای رقابتی را فراهم کرده است. در این مطلب قصد داریم تا جایگاه بورس در اقتصاد ایران و همچنین نقش بازار سرمایه در توسعه اقتصادی را مورد بررسی قرار دهیم. بازار سرمایه از آن دسته از بازارهای معاملاتی به شمار می رود که نقش زیادی در رشد اقتصادی ایفا می کند. در حقیقت این بازار با جمع‌ آوری پس اندازهای خرد و کلان بستری برای کسب و کار و رونق اقتصادی فراهم می کند.

با توجه به شفافیت و قانون مندی که در این عرصه وجود دارد، سرمایه گذاران قادرند با طی کردن مراحل آموزش سرمایه گذاری در بورس در زمینه‌ تحلیل بنیادی و مبانی تحلیل تکنیکال با خاطری آسوده برای سرمایه گذاری اقدام کنند. در واقع با ورود پس اندازهای راکد به بازار سرمایه، افراد به‌ عنوان سهامدار شرکت تلقی شده و شرکت های مورد تایید سازمان بورس این توانایی را دارند که خطوط تولید جدیدی راه‌ اندازی کرده و سوددهی بیشتری را برای خود رقم بزنند.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، سرمایه گذاری بر روی حق تقدم و یا فروش آن و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


به صورت کلی سوددهی شرکت ها به رشد اقتصادی کشور منتهی می شود و به این خاطر که کشورها در زمینه‌ اقتصادی با یکدیگر در رقابت هستند، این سوددهی در سطحی گسترده تر موجب رشد اقتصادی جهان می شود. در حقیقت تحول در بنگاه‌ های اقتصادی را می‌ توان یکی از اهرم‌ های رشد و توسعه اقتصادی به حساب آورد. با ایجاد سازگاری نیروهای جامعه در راستای ایجاد فضای مناسب کسب و کار و سرمایه گذاری در بورس بر امر توسعه بسیار تاثیرگذار است.

در گذشته اغلب شرکت ها تحت مالکیت و مدیریت یک فرد یا خانواده بودند، ولی در حال حاضر مالکیت بنگاه ها از مدیریت آن تفکیک شده است و یکی از مهم ترین ملزومات بنگاه های اقتصادی وجود مدیران خبره محسوب می شود. هدف اصلی بنگاه ها به دست آوردن بیشترین مقدار سود است، لذا می بایست حداقل هزینه و حداکثر درآمد را مبنای امور خود قرار دهند. امر آموزش بورس و هوش مالی با در نظر گرفتن تحلیل بنیادی و تکنیکال به منظور سرمایه گذاری در بازار سرمایه، می‌ تواند در این امر کمک شایانی بکند.

اثر توسعه بازار بورس بر رشد اقتصادی

در عصر جهانی‌ شدن عوامل اقتصادی اهمیت بسزایی دارند، از جمله شاخص‌ هایی که شهرها را از لحاظ اقتصادی به سمت جهانی‌ شدن سوق می‌ دهد، توسعه بازار سرمایه، تجارت اینترنتی و استفاده هوش مالی است. بازار بورس توسعه‌ یافته در ارتقای رشد اقتصادی جهان نیز موثر واقع می شود. این تاثیر ابتدا در اقتصاد کشورها و در نهایت در اقتصاد جهان قابل مشاهده است. رشد اقتصادی و توسعه بازار سرمایه ارتباطی مستقیم و دو طرفه دارند. در حقیقت شرایط توسعه یک اقتصاد، بازتابی از بازار سرمایه آن است.

جالب است بدانید که با توسعه اقتصاد، خروجی بنگاه ها نیز افزایش پیدا خواهد کرد و به همین دلیل سوددهی به مراتب بیشتری به ارمغان خواهد آمد. از طرف دیگر وقتی که بازار بورس وارد رکود شود، سود حاصل از آن نیز مراتب کاهش پیدا خواهد کرد. ریسک سرمایه گذاری با وجود بازار بورس کاهش پیدا خواهد کرد. عدم وجود بورس، خروج دارایی‌ های سرمایه گذاری در پروژه‌ های بلندمدت را به همراه دارد و باعث کاهش رشد اقتصادی خواهد شد. در این بازار افراد این توانایی را دارند که با حداقل مبلغ خرید در بورس سرمایه گذاری کرده و اقتصاد را تحریک نمایند. به همین خاطر بازار بورس با گردآوری سرمایه های خرد، در توسعه اقتصادی کشور یکی از مهم ترین نقش ها را ایفا می کند.

رابطه بازار سرمایه و رشد اقتصادی

بورس در ایجاد منبع سرمایه برای کسب و کار نقش مهمی بر عهده دارد. در واقع با ورود شرکت به این بازار، همه افرادی که با کمک هوش مالی در خرید سهم دخیل هستند، به‌ عنوان سهامدار تلقی خواهند شد و دارایی زیادی را به طرف بنگاه اقتصادی کشیده می شود که مطمئنا ورود چنین سرمایه ای به یک شرکت اقتصادی فرصت‌ های شغلی مناسبی به وجود می آورد و رشد اقتصادی را به همراه خواهد داشت.

حتما بخوانید : سرمایه گذاری در بورس یا مسکن بهتر است؟


آموزش معامله در بورس با ایجاد بستری به منظور استفاده از تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال دقیق برای هر سهم فرصتی برای افراد ایجاد می کند تا سرمایه‌ خود را وارد شرکت های مناسب و سودآور کنند. ورود به بورس صرفا به سرمایه گذاران داخلی محدود نمی شود، لذا سرمایه گذاران خارجی نیز این توانایی را دارند که در این عرصه سرمایه گذاری های مناسبی داشته باشند.

به همین خاطر بازار بورس کشورهای مختلف، جهت جذب سرمایه از نقاط گوناگون جهان، تلاش می کند شرایط و سوددهی بازار سرمایه خود را بهبود ببخشد تا با افزایش سرمایه گذاری در بورس، رشد اقتصادی بیشتری رقم بخورد، لذا رقابت بین بازارهای بورس شدت پیدا کرده و این رقابت، توسعه اقتصادی کشورها را به همراه خود خواهد آورد که در نهایت به رشد اقتصادی جهان منتهی می شود.

به صورت کلی می توان گفت که بازارهای مالی با هدایت پس اندازهای کوچک و بزرگ به سمت مولدهای اقتصادی و بهینه‌ سازی گردش مالی نقش عمده ای در پیشرفت اقتصادی به عهده دارند. بنابراین هر زمان اقتصاد کشوری با رشد مواجه شود، سایر کشورها هم در راستای پیشرفت اقتصادی خود تلاش خواهند کرد و در نتیجه اقتصاد دنیا روند مثبتی را در پیش خواهد گرفت.

نقش بازار سرمایه در اقتصاد کشور

حفظ سرمایه : همان طور که می دانید در کشورهای تورمی مثل ایران همواره ارزش پول در حال کاهش است و در صورتی که پس اندازها در جای مناسبی سرمایه گذاری نشوند، در طول زمان ارزش خود را از دست خواهند داد، لذا جذب پس اندازهای راکد و اسفتاده از آن در تولیدات، ایجاد امکانات و تسهیلات برای مشارکت عموم مردم موجب شده که بورس به عنوان یک اهرم اصلی در کنترل نرخ تورم و افزایش نرخ رشد پس انداز، نقش حائز اهمیتی را در جامعه ایفا کند. لذا میتوان این طور نتیجه گرفت که سرمایه گذارانی که برای ورود به بورس و خرید سهام شرکت های مختلف اقدام می کنند، از سرمایه خود در برابر اثرات تورمی سرمایه محافظت می کنند.

کسب درآمد : مهم ترین هدف از هر گونه سرمایه گذاری، مطمئنا کسب بیشترین مقدار سود است. چنانچه سرمایه گذاری در بازار سرمایه به صورت درست و آگاهانه انجام شود، می تواند از طریق دریافت سود نقدی یا DPS و افزایش قیمت سهام کسب درآمد نماید. سرمایه گذاران در بازار سرمایه با بررسی و تحلیل بنیادی اطلاعات منتشرشده شرکت ها، سهام شرکت ها را انتخاب کرده و بعد از تحلیل تکنیکال شرکت وارد سهم خواهند شد، به همین خاطر بورس فضای رقابتی بین شرکت ها به وجود آورد هاست تا شرکت های موفق و سودده به کار خود  ادامه دهند.

تامین سرمایه : به وسیله بازارهای مالی می توان فرآیند تشکیل سرمایه را سریع تر کرد. بازارهای مالی به علت نقشی که در جمع آوری منابع مالی از طریق پس اندازهای کوچک و بزرگ دارند و همچنین نقشی که در هدایت منابع مالی به طرف مصارف و احتیاجات سرمایه گذاری در بخش های مولد اقتصادی دارند، همواره مورد توجه قرار می گیرند. به صورت کلی هدف از تشکیل بورس، گردآوری سرمایه ها و هدایت آن به سمت فعالیت های اقتصادی است. بازار سرمایه به کسب وکارها و کارآفرینان کشور برای ارائه سرمایه به شرکت هایی که به آن احتیاج دارند، می تواند کمک کننده باشد.

حتما بخوانید : نحوه تشکیل سبد سهام کم ریسک در بورس


در واقع در یک اقتصاد سالم، با این روش می توان از حرکت سرمایه ها به طرغ فعالیت های سفته بازانه جلوگیری کرد. این طور فرض کنید شرکتی بعد از انجام مطالعات کارشناسی، این نتیجه گیری را داشته است که با افزایش تعداد خطوط تولید خود، می تواند محصول جدیدی را روانه بازار کند. طبیعتا موفقیت شرکت در راه اندازی خط تولید جدید به افزایش میزان تولید، فروش و سودآوری شرکت، ایجاد فرصت های شغلی بیشتر و درنهایت رشد و رونق اقتصادی منتهی می شود، ولی شرکت جهت تاسیس این خط تولید، به پول احتیاج خواهد داشت. یک راه مرسوم برای تامین سرمایه این کار، با مراجعه مسئولان شرکت به بانک و دریافت تسهیلات بانکی قابل انجام خواهد بود.

نقش بازار سرمایه در اقتصاد کشور

بنابراین این روش از لحاظ زمانی، به صورت معمول بسیار زمان بر خواهد بود و همچنین هزینه بالایی را برای شرکت به همراه خواهد داشت، ولی روش دیگری نیز وجود دارد که تامین مالی از طریق بورس انجام پذیرد؛ در این روش، شرکت می تواند در صورت پذیرش در بورس اوراق بهادار، طرح توجیهی خود را برای تاسیس خط تولید جدید به بورس ارائه کند و در صورتی که کارشناسان بورس تصمیم گیری مبنی بر این که طرح ارائه شده، از لحاظ میزان سوددهی و دیگر شرایط قابل قبولی است، داشته باشند، این اجازه به شرکت داده خواهد شد تا با عرضه و فروش سهام جدید به سرمایه گذاران در بورس، منابع مالی لازم خود را به منظور تاسیس خط تولید جدید تامین نمایند.

کنترل ریسک : ریسک سرمایه گذاری با وجود بازار بورس کمینه خواهد شد. چنانچه بازارهای سرمایه گذاری مثل بورس وجود نداشته باشند، دارایی های سرمایه گذاری از پروژه های بلندمدت خارج می شوند و موجبات کاهش رشد اقتصادی را فراهم خواهند کرد. بازار بورس با گردآوری حداقل مبلغ خرید در بورس برای سرمایه گذاران این امکان را فراهم می کند تا سرمایه گذاری بلندمدت را در دستور کار خود قرار دهند.

لذا افراد می توانند با حداقل مبلغ خرید در بازار سرمایه و در انواع صنایع و شرکت ها سرمایه گذاری نمایند و اقتصاد را در راستای سرمایه گذاری در پروژه هایی با ریسک بالا حرکت دهند و همچنین باعث تحریک رشد اقتصادی شوند. به صورت کلی رابطه بین بازار بورس و رشد اقتصادی در دهه های اخیر به عنوان یکی از محورهای اصلی در ادبیات توسعه مالی مطرح بوده است.

حتما بخوانید : ریسک سرمایه گذاری در بورس | مفهوم ریسک در بازارهای مالی


بنابراین بازار بورس نقش مهمی در رشد اقتصادی بر عهده دارد و به علت ایفای نقش واسطه ای در تخصیص منابع به تمامی بخش های اقتصادی و همچنین تشویق پس اندازها و استفاده کارا از آن ها، سهم زیادی در رشد بلندمدت اقتصادی دارد. از طرفی رشد اقتصادی با افزایش ظرفیت تولید و سرمایه گذاری، بر افزایش اشتغال نیز موثر واقع خواهد شد. افزایش دسترسی به ابزارهای مالی و نهادهای مالی، هزینه اطلاعات و مبادلات را در اقتصاد کم می کند و موجبات رشد اقتصادی، افزایش سرمایه گذاری، بهبود اشتغال و درمجموع افزایش رفاه جامعه را فراهم خواهد کرد.


نتیجه گیری و کلام آخر

بازار بورس در رشد اقتصادی اهمیت بسیار زیادی دارد. این بازار با بازارهای سنتی فرق های بسیاری دارد ،شفافیت و قانون‌ مندی در این بازار اطمینان افراد را در راستای معامله و سرمایه گذاری در بورس به دست آورده است و با توجه به این که شرکت ها از طریق بازار بورس این توانایی را پیدا کرده اند که پس اندازهای راکد بسیاری را به سمت خود جذب کنند، با سرمایه گذاری خرد و کلان سودآوری خود را افزایش داده و کمک شایانی به رشد اقتصادی داشته‌ اند.

به همین خاطر آموزش معامله در بورس بسیار حائز اهمیت است و هوش مالی سرمایه گذاران را درگیر خود می کند. این رشد اقتصادی نه‌ فقط اقتصاد داخلی، بلکه اقتصاد جهان را نیز با تحول روبرو خواهد کرد. سوددهی بازار سرمایه و رشد اقتصادی یک کشور ،رقابتی را میان کشورها به وجود خواهد آورد که به خاطر آن، هر کشور در تلاش خواهد بود تا از رقیب خود سبقت بگیرد و این مستلزم سوددهی بیشتر و پیشرفت اقتصادی کشور مورد نظر خواهد بود. بنابراین این تعامل رشد اقتصادی جهان را به همراه خود خواهد داشت.

همان طور که در ابتدای مطلب قول دادیم، نقش بازار بورس در اقتصاد را به زبان ساده مورد بررسی قرار دادیم. 

اگر همچنین به بازار ارزهای دیجیتال نیز علاقه دارید، مطلب نکات سرمایه گذاری در ارز دیجیتال برای ایرانی ها شما را در این خصوص راهنمایی می کند.

برای دوستانتان بفرستید: