برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

نقد و بررسی ارزهای دیجیتال

نقد و بررسی ارزهای دیجیتال به شما عزیزان کمک می کند تا دید بهتری نسبت به ارزهای دیجیتال و دنیای آنها پیدا کنید و بتوانید تصمیم بگیرید که بازار رمزارزها برای سرمایه گذاری و حضور شما مناسب است یا این که شرایط آن به صورتی است که اگر به آن ورود نکنید برای شما بهتر است! پس اگر دوست دارید بدانید ارز دیجیتال چیست و تفاوت های آن با پول های رایج چیست و حتی این که ارزهای دیجیتال ارزشمند و شناخته شده کدامند، این مطلب تحت عنوان نقد و بررسی ارزهای دیجیتال به بهترین شکل شما عزیزان را راهنمایی خواهد کرد.

ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال شکل خاصی از پول دیجیتال است که بر پایه علم رمز نگاری ایجاد شده است ماهیت ارزهای دیجیتال غیر متمرکز بودن آنست یعنی هیچ نهاد، گروه یا سازمانی آن را کنترل نمی کند و همچنین ارزهای دیجیتال را می توان به صورت مستقیم و بدون هیچگونه واسطه ای به شخص دیگری انتقال دهید یعنی برای انتقال ارزهای دیجیتال به فرد دیگر، بدون نیاز به افتتاح حساب بانکی و یا استفاده از خدمات بانک ها میباشد.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز ۱۰ درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

ثبت نام رایگانسرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


بیت کوین، اولین پول الکترونیکی است که توانسته بود مسئله اعتماد افراد را حل کند، زیرا مسئله اعتماد در نقل و انتقالات پولی به یک مسئله مهمی تبدیل شده بود و هنگامی که بیت کوین سیستمی را که عاری از اعتماد بود ارائه داد، این سیستم در سایر فعالیتهانیز به کار گرفته شد.

به مرور زمان، ارزهای دیجیتال برای حل مشکل و دغدغه های متفاوتی به وجود آمدند؛ مثلاٌ اتریوم برای توسعه برنامه های مختلف و اجرای قراردادهای هوشمند به وجود آمد و یا اینکه ریپل با نگاه خوشبینانه نسبت به بانکها، تغییر ساختار ارتباطات بین بانکی و همچنین اراِئه سیستمی که پرسرعت و کم هزینه تر باشد متمرکز شد. در ادامه بیشتر به نقد و بررسی ارزهای دیجیتال پرداخته ایم؛

تفاوت ارزهای دیجیتال با پول های رایج چیست؟

با توجه به اینکه هر یک از ارزهای دیجیتال ویژگیهای خاص خودشان را دارند، هر کدام از ویژگیهای منحصر به فرد برخوردارند و در هر یک ویژگیهایی وجود دارد :

  • اولین ویژگی ارزهای دیجیتال، غیر قابل برگشت بودن تراکنش هاست، اگر فردی ارز دیجیتال خود را انتقال دهد و تراکنش تاٌیید شود دیگر نمی توان آن را برگرداند و اینکار در صورتی امکانپذیر است که گیرنده، مایل به انجام اینکار باشد، به زبان ساده، می توان گفت اگر شما بیت کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری را اشتباهاٌ به آدرس دیگری بفرستید، باید بی خیال آن شوید.
  • دومین ویژگی ارزهای دیجیتال، ناشناس بودن آنهاست، آدرس کیف پولها شامل اطلاعات هویتی شما نمی شوند، البته بعضی از ارزهای دیجیتال پیگیر گریز و حریم خصوصی محور مانند گرین، طوری طراحی و پیش بینی شده اند که شناسایی هویت را بسیار سخت  و غیر ممکن می سازند.
  • سومین ویژگی ارزهای دیجیتال، جهانی بودن یا فرامرزی بودن آنهاست؛ ارسال پول به نقاط دور دنیا ممکن است با سیستم های فعلی تا چندین روز طول بکشد ولی با ارزهای دیجیتال می توان زمان را بسیار کوتاه و در عرض چند ثانیه انجام داد، زیرا ارزهای دیجیتال محدودیت مرزی نمی شناسند.
  • چهارمین ویژگی، امنیت بسیار بالای ارزهای دیجیتال است و سیستم رمزنگاری کلید عمومی و کلید خصوصی این امکان را به افراد می دهد که هر فرد خودش کنترل پول دیجیتالش را بر عهده داشته باشد و اشخاص دیگر نتوانند به آن دسترسی داشته باشند.
  • پنجمین ویژگی، انحصاری نبودن رمزارزهاست، بدین شکل که افراد برای اینکه بتوانند از شبکه های ارز دیجیتال مختلف استفاده کنند نیازی نیست از شخص یا گروه و یا سازمانی اجازه بگیرند، آنها می توانند با استفاده از تاریخچه تراکنشها ی خودشان بدون نیاز به کسب اجازه، اقدام به ارسال یا دریافت ارز دیجیتال کنند.

ارزهای دیجیتال شناخته شده کدامند؟

هم اکنون بیش از ۲/۲۰۰ ارز دیجیتال در بازار وجود داردکه بیشتر آنها رها شده هستند ولی در طی زمان، برخی از آنها توانسته اند ارزشمندی خود را حفظ کنند؛

۱) بیت کوین : در دنیای دیجیتال به بیت کوین توجه زیادی می شود و نخستین و مهمترین پول دیجیتال به حساب می آید؛ این ارز، قیمت ارزهای دیگر را تعیین می کند و بر روی مسیر ارزهای دیگر دیجیتالی اثرات فوق العاده ای دارد.

تحلیل و بررسی ارزهای دیجیتال

۲) اتریوم : بعضی از ارزهای مجازی برای رقابت با بیت کوین وارد رقابت شده اند اما اتریوم به جای رقابت؛ نقش متمم بیت کوین را ایفا می کند، مردم از اتریوم برای ساختن پلتفرم های سفارشی سرمایه گذاری قابل اعتماد سازمانهای خود مختار آنلاین و حتی برای دارایی مجازی خودشان بهره می برند ولی با این همه اکثر فروشگاههای اینترنتی که ارزهای دیجیتال را قبول می کنند از قبول اتریوم اجتناب می کنند.

۳) لایت کوین : لایت کوین دقیقاٌمانند همتای معروفش بیت کوین کار می کند اما ارزش آن کمی پایین تر است، در کل ۲۱ میلیون بیت کوین موجود است و ۴۸ میلیون لایت کوین، به خاطر طرح ساختاری که لایت کوین دارد استخراجش ساده تر و انتقال آن از فردی به فرد دیگر سریعتر است.

حتما بخوانید : عرضه اولیه ارزهای دیجیتال چیست | اخبار عرضه اولیه توکن ها


می توان گفت لایت کوین مطمئن ترین ارز دیجیتال برای افرادی است که به تازگی وارد دنیای مبادله دارایی آنلاین شده اند؛کیف پول لایت کوین را می توان به راحتی از طریق وبسایت رسمی آن دانلود کرد و این کیف پولها کاملا در مقابل خرج شدن تصادفی و ویروسها امن هستند؛ لایت کوین ساده ترین شبکه برای افرادیست که قصد انتقال مبلغ کم پول را دارند.

۴) ریپل : تفاوت ریپل با بقیه ارزهای دیجیتال در اینست که بقیه ی ارزهای دیجیتال از سیستم بانکی پرهیز می کنند ولی ریپل بانکها را می پذیرد و به نوعی می توان گفت ریپل برای بانکها ساخته شده است؛ ریپل یک جایگزین مستقیم و سریع به بانکها ارائه می دهد که آنها بتوانند به جای استفاده از  روشهای سنتی انتقالات بین المللی پرداختهای سریعتر و کم هزینه تر بر اساس تقاضاهای جهانی انجام دهند.

۵) دش : این ارز دیجیتال در اصل برای خرید ساخته شده است دش می تواند جایگزینی برای پیپل باشد ولی این ارز می تواند برای مبادله بین کاربران استفاده شود؛ بسیاری از تجار، دش را مانند دلار آمریکا قبول دارند به علاوه اینکه انتقال دش بسیار سریعتر است؛ مانند هر ارز دیجیتال دیگری، شما می توانید دش را با استفاده از ارز تنظیم شده توسط دولت خریداری کنید و آن را در کیف پول اختصاصی دش قرار دهید تا زمانیکه بخواهید آنرا در یک تجارت خرج کنید.

۶) زی کش : از نظر بعضی افراد، این ارز دیجیتال به نسخه محرمانه بیت کوین شناخته می شود؛ این ارز دیجیتالی با قابلیت محافظت کامل از هویت فرستنده هایش نخستین ارز دیجیتالی شناخته می شده بر اساس “دانایی صفر” است بنابراین کاربران می توانند از مزایای یک زنجیره بلوکی عمومی بدون ارائه اطلاعات خصوصی استفاده کنند.

۷) مونرو : مونرو هم یک ارز دیجیتالی با تمرکز بر محافظت از هویت و حریم خصوصی کاربرانش است، با مونرو، شما بانک خودتان هستید شما با استفاده از این ارز دیجیتال می توانید تعیین کنید که چه کسانی اجازه دارند که ببینند پول شما به کجا می رود و چه کسانی این اجازه را ندارند یعنی خودتان مشخص کننده هستید؛ مونرو، مانند ارزهای دیجیتال دیگر، یک سیستم غیر متمرکز است و توسط کاربرانش اداره می شود؛ تاکنون بیش از ۳۰ توسعه دهنده به طور مستقیم فعالیت خود را در مونرو آغاز کرده اند.

۸) کاردانو : با نماد ADA، این رمز ارز هم اکنون از محبوب ترین ارزهای دیجیتال به شمار می رود؛ این رمزارز قابلیت پشتیبانی از قراردادهای هوشمند را داراست هدف اصلی این رمزارز، انجام تراکنشهای بیشتر و سریعتر و ارزانتر است و این رمزارز قابل استخراج نیست ولی با توجه به مخبوبیتی که دارد ارزش آن در حال افزایش است.

۹) کریپتو : ارزش این ارز دیجیتال کمتر از یک دلار است و در سال ۲۰۱۸ به بازار عرضه شده است ولی با توجه به رشد قیمتی که داشته است توانسته است در بین مردم جذابیت پیدا کند و نظر بسیاری از سرمایه گذاران بازار رمزارزها را به خود جلب کند.

حتما بخوانید : استخراج رمز ارز به زبان ساده


۱۰) بایننس کوین : با نماد BNB، این ارز دیجیتال در ۲ سال اخیر رشد بسیار چشمگیری را تجربه کرده است و یکی از بیشترین پتانسیل ها را برای پیشرفت در بازار رمزارزها دارد بسیاری از سرمایه گذاران توجه خاصی به این رمزارز دارند.


خلاصه مطلب و کلام پایانی

  • در ابتدا، هر یک از رمزارزها، برای کار خاصی به وجود آمدند و هر یک ویژگی های خاص خودشان را دارند.
  • ارزهای دیجیتال،جهانی یا فرامرزی هستند.
  • امنیت رمزارزها بسار بالاست و همین ویژگی سبب گردیده که برای افراد مختلف جذاب باشند.
  • تعداد رمزارزهای شناخته شده بسیار زیاد است که بیشتر آنها در طی زمان، رها شده اند.
  • نخستین پول دیجیتال، بیت کوین است که توانسته تا به امروز ارزشمندی خودش را حفظ کند و این رمزارز قیمت ارزهای دیگر را تعیین میکند.

همان طور که در ابتدای مطلب قول دادیم، در این مقاله به نقد و بررسی ارزهای دیجیتال پرداختیم. 

اگر به بازار ارزهای دیجیتالی علاقه دارید، توصیه می کنم مطلب آموزش سرمایه گذاری در ارز دیجیتال را در این خصوص مطالعه فرمایید.

برای دوستانتان بفرستید: