برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

نسبت ریسک به ریوارد – منظور از نسبت ریسک به سود چیست؟

نسبت سود به ضرر یا همان ریوارد به ریسک از عوامل مهم در سیستم های معاملاتی و بازارهای مالی به حساب می آید. این نکته را در نظر داشته باشید که هر چقدر ریسک معامله بیش تر باشد، سود هم به مراتب بیشتر خواهد بود و برعکس هرچه ریسک کوچک تر شود، سود به مراتب کم تری هم برای شما به ارمغان می آورد. ریسک همان مقدار پولی است که امکان دارد شما در یک معامله از دست بدهید و ریوارد هم همان سودی است که از انجام خرید و فروش در بازار کسب می کنید و حاصل تقسیم این دو عدد به هم میشود؛ نسبت ریسک به ریوارد که قصد داریم در ادامه به توضیحات تکمیلی آن بپردازیم. در این مطلب آموزشی رایگان بررسی می کنیم که نسبت ریسک به ریوارد چیست و نحوه محاسبه ریسک به ریوارد در بازار بورس به چه صورت است و … و در انتها هم یک نتیجه گیری نهایی بسیار عالی از موارد مهم گفته شده خواهیم داشت. پس در این مقاله با عنوان نسبت ریسک به ریوارد با ما همراه باشید تا به صورت کامل به مبحث ریسک به ریوارد بپردازیم.

نسبت ریسک به ریوارد

نسبت ریسک به ریوارد به زبان خیلی ساده بدین معنی است که در مقابل ریسکی که انجام می دهیم، چه چیزی کسب خواهیم کرد. بهترین مثال در این مورد، بدون هیچگونه پیچیدگی، تصمیم برای معامله یک سهم در بازار بورس محسوب می شود.

این طور فرض کنید که سهمی را زیر نظر دارید که اگر به هدف و تارگت قیمتی برسد، به شما ۱۰ تومان سود خواهد داد و اگر قیمت آن کاهش یابد و به نقطه حمایت قیمتی قبلی خود برسد ۴ تومن ضرر را متوجه شما خواهد ساخت و این یعنی نسبت ریوارد ۱۰ و نسبت ریسک ۴ است و نسبت ریسک به ریوارد میشود عدد ۰٫۴ که از ۰٫۵ کم تر و در واقع آن سهم برای معامله مناسب خواهد بود. در ادامه بهتر و بیش تر توضیح خواهیم داد.

نکته ای که در ابتدای امر باید به آن اشاره داشته باشیم این است که معامله گران همواره در خرید های خود، یک حد ضرر برای آن نماد تعیین می کنند تا اگر قیمت از آن پایین تر رفت، از معامله خارج شوند (دارایی خود را به فروش برسانند).

به زبان ساده تر، پولی را که حاضرند برای رسیدن به یک هدف، در معرض ریسک قرار دهند و یا حتی از دست بدهند، حد ضرر و پول و یا هدف قیمتی که حاضرند برای آن خطر ضرر را به جون بخرند را حد سود می گویند.

منظور از نسبت ریسک به ریوارد چیست؟

همانطور که پیش تر هم گفتیم، نسبت ریسک به ریوارد مفهوم ساده ای است و در همه بازارهای مالی یک معنی را می دهد و به یک صورت مورد استفاده قرار می گیرد. به زبان ساده یعنی در مقابل چقدر سود حاضر هستید چه مقدار از سرمایه خود را در معرض خطر قرار دهیدو یا به عبارت بهتر در برابر احتمال چه میزان سود حاضر هستید چه میزان ضرر احتمالی را تحمل کنید.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


توجه کنید که پیش بینی آینده قیمت یک سهام همواره با احتمالات همراه است و هیچ قطعیتی در این خصوص وجود نخواهد داشت. در همین راستا و به منظور جلوگیری از آسیب های احتمالی از پیش بینی‌ ها و تحلیل‌ های نادرست باید به یک نکته مهم توجه داشته باشید و آن هم، احتمال میزان بازدهی به میزان ضرر محسوب می شود؛ چیزی که به آن نسبت ریسک به ریوارد می گویند که فرمول ساده ای هم دارد و در ادامه با ذکر مثال برای شما توضیح خواهیم داد :

نحوه محاسبه ریسک به ریوارد

به منظور محاسبه نسبت ریسک به ریوارد، در ابتدای امر می بایست ریسک و ریوارد را بر اساس فرمول های ساده زیر به دست بیاورید ؛

حد ضرر – قیمت سهم = ریسک

حد سود – قیمت سهم = ریوارد

لذا بعد از تعیین ریسک و ریوارد، ریسک را بر ریوارد تقسیم می کنیم تا نسبت آن تعیین گردد، به صورتی که هر اندازه این نسبت کم تر از ۵۰ درصد (۰٫۵) باشد، سهم برای خرید مناسب تر خواهد بود. به مثال زیر توجه کنید :

به عنوان مثال این طور فرض کنید قصد خرید سهامی را دارید که قیمت آن ۱۶۸ تومان می باشد و تارگت یا همان حد سود آن سهم مبلغ ۲۱۲ تومان و حد ضرر سهم هم ۱۵۵ تومان است، پس تصمیم گیری به منظور خرید یا عدم خرید سهم ابتدا باید ریسک و ریوارد را محاسبه کنیم.

۱۳ = ۱۵۵ – ۱۶۸ = ریسک

۴۴ = ۲۱۲ – ۱۶۸ = ریوارد

اکنون بر اساس موارد ذکر شده، ریسک را بر ریوارد تقسم کرده که عدد زیر حاصل خواهد شد ؛

۰٫۲۹ = ۴۴ / ۱۳ = Risk/Riward

 

بنابراین نتیجه محاسبه به این صورت است که به خاطر اینکه عدد ۰٫۲۹ کم تر از ۵۰ درصد (۰٫۵) است، پس سهم برای خرید مناسب خواهد بود.

چه میزان ریسک به ریوارد در معاملات داشته باشیم؟

همانطور که گفته شد، تعیین میزان ریسک به ریوارد در معاملات یکی از حائز اهمیت ترین موارد قبل از خرید سهام و یا هر نوع دارایی به حساب می آید. یکی از مواردی که سرمایه‌ گذاران بایستی در خرید سهام در خاطر داشته باشند؛ نسبت ریسک به ریوارد یا همان نسبت زیان به سود در معاملات به شمار می رود. در نظر داشته باشید که میزان ریسک پذیری شما می تواند یک رکن بسیار مهم در کنار نسبت ریسک به ریوارد به حساب آید.

به این صورت که اگر شما فرد ریسک پذیری باشید و تمامی موارد دیگر مانند آموزش تحلیل تکنیکال ، تحلیل بنیادی ، تابلو خوانی در بورس و … در نظر بگیرید و به چند سهم برسید که باید بین آن ها انتخاب داشته باشید، نسبت سود به زیان با توجه به میزان ریسک پذیری شما می تواند عاملی باشد که به یک انتخاب سودآور و مناسب شخصیت شما منجر شود.

شایان ذکر است که این نسبت اغلب در تحلیل تکنیکال به کار گرفته میشود، بخاطر این که در تحلیل نموداری تعیین حد سود و حد ضرر عینی تر و ساده تر است و به سادگی توانایی تعیین نسبت R/R در معاملات را دارا می باشید.

نسبت ریسک به ریوارد

ریسک به ریوارد ملاک ۱۰۰ درصد انجام معامله نیست!

این نکته را در نظر داشته باشید که نسبت سود به زیان یا همان ریسک به ریوارد تنها یک عدد است که خود طبق پارامترهای احتمالی تعیین می شود. کاربرد نسبت ریسک به ریوارد برای اولویت بندی کردن پوزیشن های خرید است و این یعنی این که اگر برای خرید دو یا چند سهم مرددید، قادر هستید به کمک این شاخص، یکی را انتخاب کنید که آن همان سهمی است که نسبت ریسک به ریوارد کم تری دارد.

نتیجه گیری نهایی

نسبت سود به ضرر یک پارامتر آماری و احتمالی است و از انتظارات قیمتی معامله گر حاصل می شود و به همین دلیل نباید به عنوان یک رکن مفرد در انجام معامله در نظر گرفته شود.

در حقیقت میانگین نسبت ریسک به بازده ملاک است که آن را هم باید طبق تعداد زیادی معامله‌ واقعی یا آزمون در گذشته ‌پیدا کرد.

شانس برد سیستم با ریسک به بازده رابطه‌ نزدیک و اغلب غیرخطی دارند، پس می بایست داده‌ های آماری، شانس برد سیستم را ارزیابی کرده و طبق آن، در مورد نسبت مناسب از ریسک به بازده تصمیم‌ گیری نمود.

به منظور موفقیت در بازار بورس و یا دیگر بازارهای مالی، نه افزایش ریسک به بازده منطقی است و کاهش آن و محافظه کاری های بیش از حد.

در حقیقت باید طبق مواردی که هر معامله گر برای سرمایه گذاری خود در نظر می گیرد پیش روید و در انتها و یا به عنوان یک رکن کمکی و با توجه به ریسک پذیری خود و شخصیتی که از خود سراغ دارید از این نسبت برای کسب سود بیشتر و یا ضرر احتمالی کمتر استفاده نمایید.

امیدوارم از این مطلب راهنمای بورسی رایگان نهایت استفاده رو برده باشید.

هر گونه سوال و یا ابهامی در خصوص با نسبت ریسک به بازده داشتید از طریق بخش ارسال نظرات و دیدگاه ها با ما و دیگر مخاطبان سایت به اشتراک بگذارید.

برای دوستانتان بفرستید: