برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

نحوه شناسایی سهام ارزشمند در بورس – چگونه سهام مناسب را تشخیص دهیم؟

بسیاری از افراد در بازار بورس به دنبال سرمایه گذاری روی سهام های ارزنده و بنیادی هستند و سعی دارند با شناسایی سهام های ارزشمند در بورس، سرمایه گذاری خودشون رو مطمئن تر و سودده تر کنند. حالا شاید برای سهامداران تازه وارد تر این سوال مطرح شود که نحوه شناسایی سهام ارزشمند در بورس به چه صورت است و چگونه سهام مناسب را تشخیص دهیم؟ در پاسخ باید گفت که روش های مختلفی برای تشخیص سهام های مستعد رشد وجود دارد که در ادامه سعی میکنیم به هر کدام از آن اشاره داشته باشیم تا شما عزیزان هم به سادگی نحوه شناسایی سهام ارزشمند در بورس را یاد بگیرید و بتوانید سهام های بنیادی و ارزشمند رو در پرتفوی سرمایه گذاری خود قرار دهید.

نحوه شناسایی سهام ارزشمند در بورس

به صورت کلی می توان گفت که هر سرمایه‌ گذار در زمان خرید، باید فاکتورها و مواردی را مد نظر داشته باشد که غالب سرمایه‌ گذاران به آن‌ ها توجه چندانی نمی کنند. موضوعاتی که امکان دارد برای هر سرمایه‌ گذار بدیهی باشد، اما به ‌وقت عمل هیچ ‌وقت آن ها مورد استفاده قرار نمی گیرند. این امر به‌ مرور زمان به‌ صورت عادت درآمده و به ‌عنوان یک نقطه‌ ضعف برای سرمایه ‌گذار به شمار می رود.

باید توجه داشته باشید که هیچ سیستم خطاناپذیر و ۱۰۰ درصدی در انتخاب سهام ارزشمند وجود ندارد، ولی می توان ریسک معامله را به عدد صفر نزدیک و نزدیک تر کرد. در ادامه ۱۲ عامل مهم در شناسایی سهام ارزشمند را خدمت شما همراهان همیشگی کد بورسی اعلام خواهیم کرد تا ریسک معاملات خود را به صفر برسانید.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید، آموزش های رایگان بورسی و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


در حقیقت تنها راه مطمئن برای کسب موفقیت در بازارهای مالی افزایش دانش و آگاهی به همراه مهارت‌ های مالی رفتاری و کسب تجربه در زمینه انجام معاملات است. همان طور که می دانید قیمت سهام تابعی از عرضه و تقاضاست و زمانی که تقاضا برای یک سهم به ‌اندازه‌ ای قوی باشد که بتواند بر عرضه یا همان فروشندگان غلبه کند، قیمت سهم با افزایش روبرو خواهد شد و برعکس، وقتی که قدرت فروشندگان بیشتر و عرضه زیادتر از تقاضا و قدرت خریداران است، قیمت سهم روند نزولی را پیش خواهد گرفت، پس اگر بتوان میزان عرضه و تقاضا در بازار را دانست و آن را تا حدودی پیش ‌بینی کرد، شانس موفقیت و یافتن بهترین سهام برای خرید افزایش خواهد یافت. با ما همراه باشید.

۱) تحلیل بنیادی

در تحلیل فاندامنتال یا همان بنیادی، انتخاب سهام تابعی از شناخت وضعیت کلی (سیاسی و اقتصادی) حاکم بر یک صنعت خاص و یا کل بازار است. طبق اصول این تحلیل، ارزش ذاتی يک سهم با توجه شرايط كنونی و آتی شرکت، وضعيت اقتصاد كلان، جايگاه صنعت در اقتصاد آن كشور و روند اطلاعات مالی شركت قابل محاسبه و ارزیابی خواهد بود. در نهایت با توجه به سودآوری و اطلاعاتی که در صورت های مالی شرکت ها در اختیار فعالان بازار سرمایه قرار می گیرد، بهترین شرکت انتخاب‌ شده و سهام آن شرکت خریداری می گردد.

در انتخاب سهم، عواملی مانند چشم ‌انداز صنعت، سودآوری، وضعيت نقدينگی، ميزان بدهی ‌ها، نسبت قيمت به سود هر سهم، درصد سهام شناور آزاد، نقد شوندگی، سياست تقسيم سود و تركيب سهامداران شركت از اهمیت بسیار زیادی برخوردا است. در ادامه به موضوع تحلیل بنیادین سهم از منظری دیگر نگاهی می اندازیم و سپس سه حالت ممکنی که می تواند در تحلیل بنیادی رخ دهد، خواهیم پرداخت.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید:

به بیانی دیگر تحلیل بنیادی یا تحلیل فاندامنتال با بررسی عوامل اصلی موثر بر قیمت سهام شرکت به سرمایه ‌گذار کمک خواهد کرد تا تعیین کند که آیا سرمایه ‌گذاری در سهام مورد نظر مناسب است یا خیر. در این روش، سرمایه‌ گذار بعد از بررسی و تحلیل عوامل موثر بر قیمت سهام یک شرکت، ارزش واقعی یا در اصطلاح ارزش ذاتی این سهم را تعیین کرده و پس از مقایسه با قیمت فعلی یا همان ارزش بازار آن در بورس، اقدام به خرید یا فروش آن خواهد کرد. توجه داشته باشید که در این صورت ۳ حالت ممکن است رخ دهد :

  • چنانچه با محاسباتی که سرمایه‌ گذار مد نظر قرار می دهد، ارزش واقعی سهم از قیمت فعلی آن بیشتر باشد، بنابراین امکان دارد سهم رشد بیشتری داشته باشد تا به قیمت واقعی خود برسد. پس این سهم برای خرید گزینه خوبی به حساب می آید. به عنوان مثال این طور فرض کنید قیمت هر سهم یک شرکت امروز ۱۵۰۰ تومان باشد، اگر ارزش ذاتی هر سهم این شرکت توسط سرمایه‌گذار ۲۳۰۰ تومان برآورد شود، خرید این سهم می ‌تواند حدودا تا ۵۰ درصد سود نصیب سرمایه ‌گذار نماید.
  • ولی چنانچه ارزش واقعی سهم از ارزش بازار آن کم تر باشد، در حقیقت سهم دارای حباب قیمتی است و نه تنها برای خرید مناسب نیست، بلکه اگر سرمایه ‌گذار چنین سهمی را در اختیار داشته باشد، بهتر است آن را به فروش برساند.
  • در وضعیت هم که ارزش ذاتی سهم با ارزش بازار آن برابر باشد، پس قیمت آن منصفانه بوده و خرید و فروش آن سودی را از این لحاظ نمی تواند برای ما متصور شود.

۲) نسبت P/E

از پرکاربردترین نسبت ‌ها در بین نسبت‌ های مالی، “نسبت قیمت بر سود سهام” است که ارزش بازار یک سهم را نمایان می کند. P بیانگر قیمت سهم (price) و E بیانگر سود سهم که همان EPS است. در واقع هر اندازه میزان این نسبت پایین ‌تر باشد، نشان از پایین بودن ارزش ذاتی سهم در مقابل سودآوری شرکت دارد و این نشان دهنده این است که در آینده قیمت سهام افزایشی خواهد بود.

به بیانی دیگر این نسبت می گوید که قیمت سهام شرکت، چند برابر مقدار سود نقدی است که شرکت به هر سهم خود اختصاص می دهد. به زبان ساده تر، نسبت قیمت به درآمد سهم بیانگر این است که آیا قیمت سهام به نسبت سودی که بین سهامداران خود توزیع می کند، ارزشمند است یا خیر.

۳) ارزش دفتری هر سهم

ارزش دفتری هر سهم بیانگر ارزش خالص دارایی ها، معادل حقوق صاحبان عادی سهام است. اگر بازده حقوق صاحبان سهام بیشتر از ۱۵ درصد باشد، بیانگر سوددهی بالا و پتانسیل رقابتی در سهم است.

۴) قابلیت نقدشوندگی بالا

از مواردی که در شناسایی بهترین سهام برای خرید در بورس باید به آن توجه بسیار زیادی داشته باشید، قابلیت نقدشوندگی آن سهام است، به بیان ساده یعنی هر زمان که دارنده سهم بخواهد سهام خود را به فروش برساند، به راحتی قادر به انجام این کار باشد. هر اندازه تعداد خرید و فروش روزانه یک سهم بیشتر باشد و حجم بالاتری از سهام مورد معامله قرار گیرد، قابلیت نقدشوندگی آن سهم هم به مراتب بالاتر خواهد بود.

۵) نسبت P/B

این نسبت که به آن نسبت قیمت به ارزش دفتری سهم نیز گفته می شود، دربردارنده این موضوع است که ارزش ذاتی یک سهم در برابر جریان بازار چگونه است. تحت شرایطی که این نسبت بیشتر از ۱ باشد، سهام از ارزش واقعی خود بالاتر و اگر این رقم زیر یک باشد، سهام دارای یک مشکل بنیادی بوده و از ارزش خود پایین ‌تر است.

۶) سود تقسیمی بالا

چنانچه شرکت از لحاظ مالی وضعیت مناسبی داشته باشد و میزان سود تقسیمی آینده امن باشد، در کوتاه‌ مدت بازده سودی خوبی را برای سهامداران خود رقم خواهد زد و مناسب خرید خواهد بود.

۷) تحلیل تکنیکال

در روش تحلیل تکنیکال، سرمایه‌ گذاران با بررسی روند نوسانات قیمت یک سهم در گذشته، سعی در پیش ‌بینی قیمت آن در آینده دارند. بنابراین تحلیل تکنیکال به ‌عنوان ابزاری در دست سرمایه ‌گذاران است تا قوی ‌ترین احتمال را با استفاده از اندیکاتورهای پرکاربرد در بورس، اسیلاتورها و ابزارهای گوناگنون پیش‌ بینی نمایند.

توجه داشته باشید که در اینجا صحبت از احتمالات است و کسی قادر نیست به صورت قطع بگوید که قیمت یک سهم با افزایش یا کاهش روبرو خواهد شد، لذا شناسایی روند صعودی یا نزولی در یک سهم و نقاط ورود و خروج بهینه در بازار بورس از کاربردهای اصلی این تحلیل محسوب می شود.

مراحل بررسی قیمت سهام به وسیله تکنیکالیست ها

  1. انتخاب نوع نمودار از نظر بعد زمانی و آشنایی و انتخاب اشکال نمودار مثل؛ نمودار خطی، میله ‌ای، شمعی (توجه کنید که در ایران معمولا از نمودار میله ‌ای و شمعی بیشتر استفاده می شود)
  2. بررسی روند شاخص کل
  3. بررسی روند شاخص ۵۰ شرکت فعال
  4. روند قیمتی سهم که برای معاملات در دوره های میان ‌مدت و کوتاه ‌مدت و بلند مدت در نظر گرفته خواهد شد
  5. تعیین سطح مقاومت و سطح حمایت

حائز اهمیت ترین مزایای تحلیل تکنیکال

  • مناسب ‌ترین و بهترین زمان ورود یا خروج را در کوتاه‌ مدت مشخص خواهد کرد و سیگنال های خرید و فروش به موقع را صادر می کند.
  • ﯾﮏ ﺗﺤﻠﯿﻠﮕﺮ ﺗﮑﻨﯿﮑﺎل ﻣﯽ ‌ﺗﻮاﻧﺪ از اﺳﺘﺮاﺗﮋی ﺧﻮد در ﺗﻤﺎم ﺑﺎزارﻫﺎ و روی ﺗﻤﺎم ﭼﺎرت ‌ها بهره بگیرد و اﯾﻦ ﯾﮑﯽ ﺑﺰرﮔﺘﺮﯾﻦ ﻧﻘﺎط ﻗﻮت اﯾﻦ ﻧﻮع ﺗﺤﻠﯿﻞ است.

نحوه شناسایی سهام ارزشمند در بورس

۸) شناخت نظرات اکثریت بازار

در قسمت دیده‌ بان سایت tsetmc ، می ‌توان بسیاری از اطلاعات مربوط به سهام پذیرفته‌ شده در بورس را به ‌صورت آنلاین و لحظه ‌ای مورد بررسی قرار داد. با تعریف مجموعه ‌ای از مشخصه‌ های مالی، تعداد محدودی از سهام را که دارای مشخصه موردنظر هستند، تشخیص داده و بعد از انجام تحلیل تکنیکال و بنیادی، اقدام به خرید سهام آن شرکت کرد.

۹) تابلو خوانی در بورس

در مبحث تابلو خوانی، شما با توجه به تغییرات حجم معاملات، تعداد خریدار و فروشنده حقیقی و حقوقی و حجم خرید و کد به کد حقوقی به حقیقی، به ‌عنوان مهم ‌ترین متغیرهای تابلو خوانی در کنار ارزیابی دیگر عواملی که در صفحه سایت هر نماد بورسی در اختیار شماست، در رابطه با ورود و خروج سهامداران و توجه به یک شرکت را مورد محاسبه قرار دهید و در نتیجه با تلفیق این مبحث با تحلیل تکنیکال و بنیادی درصد موفقیت خود در بازار بورس را افزایش خواهید داد.

۱۰) تجزیه و تحلیل صنعت مورد نظر

تحلیلگران پس از بررسی مرحله دیگر و تجزیه و تحلیل اقتصادی کشور، باید به بررسی وضعیت و موقعیت فعلی صنعت مورد نظر و روند رشد آینده آن بپردازند. در این خصوص می توان گفت که سهامداران و معامله ‌گران برای شرکت ‌هایی که فعالیت آن ها در حوزه صنایع رو به رشد و سود آور است ارزش بیشتری قائل اند و بهترین سهام برای خرید در بورس را از بین این شرکت ها انتخاب می کنند. در تجزیه و تحلیل صنعت عوامل مهمی که باید در نظر داشته باشید تا برای خرید آن سهم از آن صنعت اقدام کنید به شرح زیر می باشد :

  1. رو به رشد بودن و روند افزایشی برای محصولات یا خدمات آن صنعت در آینده.
  2. ارگان‌ های تصمیم‌ گیرنده دولتی در تعیین قیمت محصولات دخالت کمی داشته باشند و یا دخالتی نداشته باشند.
  3. توجه به این موضوع که برای محصولات موجود در آن صنعت، مشابه خارجی یا رقیب تهدید جدی برای نفوذ در بازار داخلی وجود نداشته باشد.
  4. قابلیت های ممتازی نسبت به دیگران داشته باشد. این ویژگی ممتاز می ‌تواند اسم و رسم تجاری مناسب، نیروی کار متخصص، فناوری پیشرفته تولید و سهم مناسب از آن بازار به حساب آید.
  5. در نظر داشته باشید که صنعت مورد نظر طوری باشد که رقبای جدید به آسانی وارد آن صنعت نشوند و بازار صنعت تحت تاثیر نوسانات ناشی از ورود آن ها قرار نگیرد.
  6. به این دلیل که هر چقدر تعداد کالاهای جانشین کم تر باشد موقعیت بازاری آن صنعت، بهتر است، لذا نبود یا محدودیت کالاهای جانشین برای محصولات آن صنعت بیانگر برتری آن صنعت خواهد بود.

۱۱) مهارت ‌های فردی

در بازار بورس کنترل فردی در معاملات، اهمیت بسیار زیادی را داراست. تقریبا همه معامله ‌گران بازار بورس زمان زیادی صرف کرده ‌اند تا شخصیت اصلی معامله‌ گری خود را شناخته و درصد موفقیت خود را در شناسایی سهام ارزشمند افزایش دهند.

این را در خاطر داشته باشید که موفق‌ ترین معامله گران افرادی بوده ‌اند که توانسته ‌اند توازن مناسبی را در استفاده از روش ‌ها و ابزارهای تشریح شده ایجاد نمایند. موفقیت در معامله‌ گری با آرامش رابطه‌ ای مستقیم دارد. پریشانی ذهن، حواس ‌پرتی، خرید و فروش بی ‌نظم و به دور از استراتژی، تماما موجب برهم خوردن بیشتر آرامش و ضرر های پی در پی می شود.

۱۲) تجزیه و تحلیل نظرات فعالان تجربی بازار سرمایه

فعالان بازار را می‌توان در تالارهای کارگزاری ‌ها پیدا کرد و یا نظراتشان را در گروه‌ های تلگرام، انجمن‌ های بورسی، اتاق ‌های گفتگو و وبلاگ‌ های بورسی مطالعه کرد، ولی به صورت کلی معامله‌ گران باید در حد معمول از نظرات فعالان تجربی بازار در خصوص بازار و آینده آن اطلاع یابند.

استفاده از مشاوره‌ های سرمایه ‌گذاری و اطلاع از ظرفیت پذیرش ریسک برای تخصیص بهینه دارایی ‌ها نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. شایان ذکر است برای یافتن سهام ارزشمند همیشه بایستی مراقب بود به پیروی از شایعات و رسانه های بورسی، معامله انجام نشود و حتما پیش از ورود به بازار بورس همه جوانب مورد تجزیه و تحلیل سرمایه گذار قرار گیرد.

نحوه شناسایی سهام ارزشمند در بورس به چه صورت است؟

  1. انتخاب و خرید سهام ارزشمند در بلند مدت و سهام سودده در کوتاه‌ مدت با استفاده از فرصت نوسان گیری و رشد بلندمدت به صورت هماهنگ.
  2. همیشه در خاطر داشته بشاید که نباید بیش از اندازه به اطلاعات و وقایع در محوریت بورس و رقم شاخص کل واکنش نشان داد.
  3. تا جایی که می توانید اطلاعات واقع بینانه و زیادی در مورد سهم مورد نظر خود کسب کنید.
  4. استفاده از مشاوره‌ های سرمایه‌ گذاری و میزان ظرفیت پذیرش ریسک و … برای تخصیص بهینه دارایی های شما عزیزان نیاز خواهد بود.

کلام پایانی و نتیجه گیری

سرمايه‌ گذاری در بازار سهام نيازمند داشتن استراتژی مناسب بقط ميزان سرمايه، مدت ‌زمان سرمايه ‌گذاری، بازده مورد انتظار و ريسک ‌پذيری سرمايه ‌گذار است. بر همین اساس شناسايي سهام شركت‌ ها با استفاده از روش ‌های حرفه ‌ای تجزيه و تحليل مالی و اقتصادی (بنیادی و تکنیکال) اولين گام در سرمايه‌ گذاری به حساب می آید. همچنین این نکته را باید در نظر داشت که سهام ارزشمند آن‌ هایی اند که در کم ترین قیمت خریداری ‌شده و با صبر منطقی، بازدهی بی نظیری را برای شما به ارمغان بیاورند.

بنابراین سرمایه‌ گذار می بایست هنگام خرید این سهام ارزشمند از شایعات دوری کند و حتما پیش از ورود به معامله، تمامی جوانب را بسنجد و در آخر اقدام به ورود به یک معامله در بازار بورس کند. در حقیقت ترکیب روش‌ های بیان شده، ابزاری به‌ مراتب بهتر، جهت تحلیل قیمت و بازده سهام است، به خصوص در بازارهایی که سرمایه گذاران آن زیاد حرفه ‌ای به نظر نمی آیند.

در این مقاله آموزشی رایگان در راستای آموزش نحوه شناسایی سهام ارزشمند در بورس ، سعی داشتیم با ۱۲ عامل مهمی که باید در نظر داشته باشید، به شما عزیزان دید مناسبی نسبت به مواردی که برای تشخیص سهام ارزشمند از سهام نامناسب باید در نظر داشته باشید، بدهیم.

امیدوارم از این مقاله با عنوان نحوه شناسایی سهام ارزشمند در بورس نهایت استفاده رو برده باشید. هر گونه سوال و یا ابهامی داشتید، می توانید از طریق بخش ارسال نظرات و دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

برای دوستانتان بفرستید: