برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

نحوه سرمایه گذاری در بورس | آموزش گام به گام سرمایه گذاری در بورس

اگر سال ۹۷ یا ۹۸ نسب به سرمایه گذاری در بورس ایران اقدام می کردید، تا الان سرمایه خود را چندین برابر کرده بودید و این موضوع باعث شد سرمایه گذاران تازه وارد برای ورود به بورس اقدام کنند و این افراد با سیگنال های خرید افراد گوناگون و تحت تاثیر جو بازار و بدون در نظر گرفتن نحوه سرمایه گذاری در بورس برای ورود به بورس اقدام کردند و تجربه نشان داد که اغلب نتیجه مناسبی هم دریافت نکردند. در این مقاله آموزشی قصد داریم تا در خصوص نحوه سرمایه گذاری در بورس و آموزش سرمایه گذاری در بورس بپردازیم و آموزش بورس از صفر را در دستور کار داشته باشیم. پیشنهاد میکنم تمامی افراد تازه وارد به بازار بورس و حتی فعالان قدیمی تر بازار هم این مقاله تحت عنوان نحوه سرمایه گذاری در بورس رو از دست ندهید و حتما از نکات آموزشی و ترفند های معاملاتی در بورس که در ادامه اشاره خواهیم کرد، استفاده کنید.

نحوه سرمایه گذاری در بورس

سرمایه گذاری در بورس اخیرا خیلی همه گیر تر شده و دلیل آن هم ورود مشمولان سهام عدالت و خریداران etf های دولتی و افرادی که به دلیل سودهای جذاب وارد بازار می شوند، محسوب می شود. هر بازاری با پتانسیل های بالا وقتی با ورود حجم زیادی از نقدینگی افراد حقیقی مواجه شود، سوخت لازم برای ادامه روند صعودی خود را به دست خواهد آورد که همین طور هم شد و با توجه به تحلیل های ضد و نقیض در خصوص با روند شاخص کل بورس امسال هم شاهد رکورد شکنی های شاخص بودیم و روند صعودی بلند مدت شاخص هنوز پابر جای مانده است.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید، آموزش های رایگان بورسی و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


افراد تازه وارد به بازار سرمایه در بین مفاهیم بسیار زیادی که در حوزه بورس و بازارهای مالی وجود دارد، به دنبال یک راهنمایی ساده و کوتاه از نحوه سرمایه گذاری در بورس هستند و امیدوارم که این مقاله بتواند کمک مناسبی به این افراد داشته باشد. در ابتدا گام های سرمایه گذاری در بورس و در ادامه موارد دیگر در این حوزه را مختصرا و با زبان ساده مورد بررسی قرار خواهیم داد و در انتها یک نتیجه گیری مناسب و جامع از موضوعات مقاله خواهیم داشت.

گام های سرمایه گذاری در بورس

۱) مطالعه، مشورت و توجه به اصول سرمایه گذاری در بورس : گام اول برای سرمایه گذاری در بورس ، مطالعه و شناخت کافی درباره این بازار، مشورت با افراد حرفه ای و تعیین هدف از سرمایه گذاری در بورس است. توصیه می کنیم به اصول زیر توجه کنید :

  1. با نگاه بلندمدت به سرمایه گذاری در بازار سرمایه بپردازید.
  2. برای شروع کار، از سرمایه های مازاد خود استفاده کنید و سرمایه های ضروری خود را وارد بورس نکنید.
  3. توجه کنید که ذات بورس با نوسان همراه است، لذا در مواجهه با افت و خیزهای مقطعـی بازار، هیچگاه بصورت شتابـزده و هیجانی اقدام به خرید یا فروش سهام نکنید.
  4. حتما برای سرمایه گذاری در بورس، با افراد متخصص مشورت کنید. کارگزاران رسمی بورس که مجوز مشاوره دارند، یکی از مناسب ترین گزینه ها برای مشورت در سرمایه گذاری هستند.

۲) دریافت کد معاملاتی : حتما شما هم در یک یا چند بانک، حساب بانکی دارید. همانطور که برای پس انداز و سرمایه گذاری در بانک ، نیازمند دریافت شماره حساب بانکی هستید، برای سرمایه گذاری در بورس هم باید در اولین گام، کد معاملاتی در بازار سرمایه دریافت کنید. برای دریافت کد معاملاتی، می توانید با در دست داشتن مدارک شناسایی شامل شناسنامه و کارت ملی، به یکی از کارگزاران رسمی بورس مراجعه کنید.

۳) خرید و فروش سهام : برای خرید و فروش سهام، نیازی نیست به تالار بورس مراجعه کنید. خرید و فروش سهام صرفا از طریق شرکت های کارگزاری و به یکی از روش های زیر انجام می گیرد:

  • سفارش تلفنـی به کارگزاری، برای خرید یا فروش سهام
  • سفارش اینترنتی به کارگزاری، برای خرید یا فروش سهام
  • مراجعه حضوری به کارگزاری و ارائه سفارش خرید یا فروش
  • خرید یا فروش مستقیم سهام به وسیله خود فرد، از طریق سامانه معاملات آنلاین

تفاوت سفارش اینترنتی و معاملات آنلاین این است که در سفارش اینترنتی، شما بجای مراجعه حضوری به دفتر کارگزاری و تکمیل فرم سفارش خرید یا فروش سهام، به پایگاه اینترنتی کارگزاری مراجعه کرده و فرم سفارش خرید یا فروش سهام را ازطریق اینترنت تکمیل کرده و در اختیار کارگزار قرار می دهید، اما در نهایت، این کارگزار است که عملیات خرید یا فروش سهام را براساس سفارش شما انجام می دهد، ولی در معاملات آنلاین، شما پس از دریافت گذرواژه و رمز عبور از کارگزاری، می توانید شخصا نسبت به خرید و فروش سهام ازطریق اینترنت اقدام کنید. افزایش سرعت، سهولت و عدالت در دسترسی به بورس و خرید و فروش سهام، مهمترین مزیت معاملات آنلایـن است.

نکات مهم برای سرمایه گذاری در بورس

  • همیشه سبدی از سهام متنوع تشکیل دهید تا ریسک سرمایه گذاری شما کاهش یابد. با این کار، زیان ناشی از کاهش قیمت یک یا چند سهم، با سود ناشی از افزایش قیمت سایر سهام موجود در سبد سرمایه گذاری شما کاهش خواهد یافت.
  • حتی الامکان، بجای خرید مستقیم سهام، از طریق صندوق های سرمایه گذاری وارد بورس شوید، چون این صندوق ها، توسط افراد حرفه ای اداره شده و تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت می کنند، بنابراین ریسک سرمایه گذاری شما تا حد زیادی کاهش می یابد. جالب است بدانید برخی از صندوق های سرمایه گذاری، پرداخت حداقل سود مشخصی را تضمین می کنند.
  • به شایعات توجه نکنید و همواره طبق اطلاعات واقعی و معتبر تصمیم گیری کنید.
  • اولویت اول شما در بورس باید حفظ سرمایه، اولویت دوم حفط سودهای قبلی‌ و اولویت سوم سود کردن باشد. حفظ سرمایه مهم‌ترین اصل است، به خاطر این که اگر سرمایه خودتان را از دست بدهید، دیگر چیزی ندارید که با آن معامله کنید و سود ببرید.
  • بازار همیشه مثبت و رو به رشد نیست. همیشه خود را برای زمانی که بازار منفی می‌شود آماده کنید و اطلاعات‌تان را برای پیروز شدن در شرایط سخت بالا ببرید.
  • از تجربیات دیگران استفاده کنید و وقتی اشتباهی انجام دادید، آنرا بپذیرید، آن اشتباه را تصحیح کنید و درس بزرگی که از آن اشتباه گرفته‌اید را در جایی یادداشت کنید. معامله در بورس مجازی می‌تواند برای سنجش مهارت‌تان در انتخاب سهام به شما کمک کند.

نحوه سرمایه گذاری در بورس

حداقل سرمایه گذاری در بورس

با هر مقدار پول می ‌توانید وارد بازار بورس شوید یک میلیون تومان، ۵۰۰ هزار تومان و ۱۰۰ میلیون تومان. با هر مبلغی می ‌توانید وارد بازار شوید. البته حداقل سرمایه برای ورود به بورس ۵۰۰ هزار تومان است. یعنی حتی با ۵۰۰ هزار تومان می‌ توانید سهام یک شرکت را بخرید. حداقل پول مورد نیاز برای خرید واحدهای سرمایه ‌گذاری در صندوق مشترک را باید در امیدنامه آن شرکت بخوانید.

حتما بخوانید : طریقه سرمایه گذاری در بورس – چطور در بورس سرمایه گذاری کنیم؟

این عدد می‌تواند چیزی مثل یک یا ده واحد باشد. در نتیجه صندوق، برای پول‌های کم‌تر از پانصد هزار تومان، صندوق گزینه بهتری است. حداقل ۵۰۰ هزار تومان، در مورد عرضه‌ های اولیه وجود ندارد. در نتیجه خرید عرضه اولیه سهام در بورس بدون محدودیت است و موقعیت خوبی برای تمرین ثبت سفارش و شروع فعالیت در بورس به حساب می آید.

مزایای سرمایه‌ گذاری در بورس

  1. برای سرمایه‌ گذاری در سهام، نیاز به سرمایه زیادی ندارید. حداقل خرید سهام در سیستم‌ های معاملات آنلاین که امروز همه از آنها استفاده می‌کنند فقط ۵۰۰ هزار تومان است. اما برای اینکه فعالیت و زمانی که شما صرف می‌کنید واقعا ارزش داشته باشد، توصیه می‌کنیم حداقل ۵ میلیون تومان سرمایه داشته باشید. بسیاری از افراد هستند که ۲ میلیون، ۳ میلیون، ۵ میلیون یا بیشتر پس ‌انداز کرده‌ اند و مایلند آنرا به گردش درآورند و از این طریق سودی نصیب خود سازند. با این مبالغ کم معمولا هیچ کسب‌ و کاری نمی ‌توان راه‌ اندازی کرد، از همین روی است که بورس جای خود را در بین افراد زیادی که سرمایه کمی دارند باز کرده است.
  2. سرمایه شما قابل نقد شدن است. اگر شما برفرض مثال ۱۰ میلیون تومان داشته باشید و آن یک کسب و کار راه‌ اندازی کنید، در صورتی که تصمیم بگیرید کسب‌ و کار خود را تعطیل کنید وسایل زیادی روی دست‌تان خواهد ماند اما سرمایه ‌گذاری در بورس فقط خرید برگه سهام است و اگر سهم درستی را انتخاب کرده باشید که نقدشوندگی بالایی داشته باشد، فورا می ‌توانید سهام خود را بفروشید تا کارگزار ۳ روز بعد، مبلغ حاصل از فروش سهام را به حساب بانکی شما واریز کند.
  3. خرید و فروش سهام در همه جا و در هرزمان قابل انجام است. فرقی نمی‌کند کجای دنیا باشید، فقط کافیست با یک کامپیوتر به اینترنت متصل شوید و معاملات دلخواه‌تان را از طریق پلتفرم‌ های معاملاتی متنوع که برای موبایل‌ها، تبلت‌ها و کامپیوترها ساخته شده انجام دهید. به همین دلیل است که شغل معامله ‌گری سهام، یا خرید و فروش در سایر بورس ‌ها و بطور کلی معامله‌گری در بازارهای مالی، رویای خیلی از افراد در دنیاست. چون به آنها آزادی می‌دهد و این افراد، سبک زندگی با پرستیژ و متفاوت با اشخاص شاغل را می‌توانند داشته باشند.
  4. می‌تواند برای شما ثروت عظیمی ایجاد کند. در پتانسیل بازارهای مالی برای ایجاد ثروت شکی نیست، اما کسب ثروت از طریق سرمایه ‌گذاری در سهام واقعا کار هرکسی نیست و نیاز به کسب مهارت و تجربه بالا دارد.

اهمیت تحلیل برای سرمایه ‌گذاری در بورس

در نظر داشته باشید که فراتر از اخبار و شایعات بورس، یک سرمایه‌ گذار برای تصمیم‌ گیری بهینه نیازمند تحلیل بورس است؛ اینکه اخبار و اطلاعات مختلف بر قیمت سهام چه اثری دارند هدف نهایی است که سهامداران دنبال می‌کنند. فارغ از آنکه فرد خود تحلیل‌گر است یا خیر، نیاز به استفاده از تحلیل سایر فعالان امری ضروری است، زیرا تعداد بالای شرکت‌ها و عدم توانایی یک فرد برای بررسی همه آنها باعث می ‌شود همواره تقاضای تحلیل در بورس بالا باشد. بر این اساس، طی سال‌ های اخیر منابعی تحت عناوین مختلف مانند تحلیل رایگان بورس ، کانال تحلیل سهم، کانال سیگنال بورس تلگرام، کانال تلگرامی بورس و گروه بورس تلگرام رواج پیدا کرده‌ اند. هرچند این گروه‌ ها سعی دارند قدرت تحلیل را بالا ببرند، عموما در شناسایی جریان‌ های قدرتمند تحلیل بورس ناکام می‌ مانند.

نتیجه گیری و کلام آخر

احتمالا پاسخ این سوال را باید بدانید که آیا سرمایه گذاری در بورس خوب است یا خیر؟ سرمایه گذاری در بورس اگر به صورت درست و با دیدگاه منطقی و با صبر و حوصله انجام شود میتواند سودهای چند هزار درصدی را نصیب سرمایه گذاران کند، ولی اگر بر اساس حرف ها و گفته های دیگران و کانال ها و پیج های مختلف و تحت تاثیر جو بازار و بدون تحلیل و آموزش اصولی بورس باشد، قطعا متضرر خواهید شد و از بازار بورس هم زده خواهید شد.

اگر قصد سرمایه گذاری در بورس را دارید بهتر است با مبانی تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی و روانشناسی بازار بورس آشنا بشید و سعی کنید که به صورت بلند مدت سرمایه گذاری کنید و همواره سعی در یادگیری مفاهیم بورس داشته باشید. امیدوارم از این مقاله که به نوعی آموزش سرمایه گذاری در بورس بود نهایت استفاده رو برده باشید. هر سوال یا ابهامی داشتید در بخش دیدگاه ها بنویسید.

برای دوستانتان بفرستید: