برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

نحوه تشخیص ارزش ذاتی سهام

چگونه بفهمیم یک سهم ارزش خرید دارد یا خیر؟ نکات مهم برای یافتن سهام های مستعد رشد بلدید؟ نحوه تشخیص ارزش ذاتی سهام بعضا خیلی ساده است ولی سرمایه گذاران بورسی به آن توجهی نمی کنند، دریغ از این که این موضوع تا چه اندازه حائز اهمیت است و میتواند سودآوری شما در یک معامله را تضمین کند. بنابراین اگر معامله های شما در بورس با شکست مواجه می شود و دوست دارید نحوه تشخیص ارزش ذاتی سهام را به زبان ساده یاد بگیرید، این مطلب دقیقا برای شماست و نحوه تشخیص ارزش واقعی سهام را کاملا رایگان به شما آموزش میدهد.

آموزش نحوه تشخیص ارزش ذاتی سهام

در مقاله نحوه شناسایی سهام مستعد رشد در بورس به این موضوع پرداختیم که ویژگی سهام مستعد رشد چیست و چطور باید آن ها را شناسایی کنیم و در این مطلب قصد داریم به آموزش نحوه تشخیص ارزش ذاتی سهام بپردازیم که موضوعی کاملا مجزاست و کاربرد آن در انجام معاملات بسیار زیاد است. سرمایه‌ گذاران و تحلیل‌ گران همواره در جستجوی بهترین سهام ها جهت سرمایه‌ گذاری مطمئن و پرسود هستند، ولی معیارهای آنان برای تشخیص بهترین فرصت سرمایه‌ گذاری با هم متفاوت است.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز ۱۰ درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

ثبت نام رایگانسرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


افرادی که به کمک تحلیل بنیادی برای معامله اقدام می کنند و به صورت معمول اهل سرمایه‌ گذاری‌ های طولانی مدت هستند، قبل از هر چیز به دنبال ارزش ذاتی سهام می روند. البته این را هم باید در نظر داشت که اهمیت ارزش ذاتی خیلی بالاست تا جایی که حتی معامله‌ گران تکنیکال هم به آن توجه ویژه ای دارند، ولی این که ارزش ذاتی سهام چیست و چگونه مسیر معامله گران را روشن می کند را قصد داریم در ادامه به صورت کامل مورد بررسی قرار دهیم.

ارزش ذاتی سهام چیست؟

ارزش ذاتی سهام تحت عنوان یکی از اصطلاحات مرسوم در بورس وجود دارد و از آن به عنوان معیاری برای معاملات سهام استفاده می گردد. ارزش ذاتی با استفاده از فرمول خاصی قابل محاسبه است که در ادامه به آن اشاره کرده ایم. در مرحله نخست می بایست فرق بین ارزش و قیمت سهم تعیین گردد، چرا که این دو مفهوم با یکدیگر متفاوت هستند؛ به عنوان مثال در بازار خودرو ارزش واقعی ماشین پراید برای همگان آشکار است ولی قیمت آن بسیار بالاست و با ارزش واقعی قطعات و امکاناتی که دارد بسیار متفاوت است که این یعنی ارزش واقعی پراید در بازار خودرو ایران نسبت به قیمت آن بسیار کم تر است.

قیمتی که سهم در طول روز در آن رنج خرید و فروش می شود را قیمت سهام می گویند. کشف این قیمت با استفاده از عوامل مختلفی امکان‌ پذیر است که برخی از این عوامل مانند میزان عرضه و تقاضا، هیجانات موجود در بازار، شرایط سیاسی کشور و مواردی از این دست هستند. از طرفی ارزش ذاتی سهم اهمیت و سودمندی آن سهم را مشخص می کند و دو عاملی که روی آن بسیار موثرند شامل عامل سودآوری و چگونگی کسب سود می باشد.

تحلیلگران و کارشناسان بازار سرمایه برای تعیین قدرت سودآوری یک سهم از ابزارهای گوناگونی کمک می گیرند تا ویژگی های سهم مدنظر را مورد بررسی قرار دهند ولی در این بین صورت‌ های مالی، شرایط رشد شرکت و امور مالی مربوط به آن در روند ارزیابی قرار می‌ گیرند و با استفاده از آن‌ ها تعیین خواهد شد که میزان سودآوری شرکت در آینده به چه صورت است. نکته ای که در این خصوص باید در نظر داشته باشید این است که براس بدست آوردن ارزش ذاتی سهم، بایستی جریان‌ ها و صورت‌ های مالی شرکت در سال‌ های آینده را پیش بینی نمایید.

حتما بخوانید : نحوه تشکیل سبد سهام کم ریسک در بورس


در اصل ارزش ذاتی سهم به معیاری می گویند که در فرآیند تحلیل فاندامنتال و رویکردهای بنیادی مبنا قرار می گیرد. چنانچه شما به عنوان یک سرمایه‌ گذار بخواهید به صورت بلندمدت سرمایه گذاری کنید، این عامل به عنوان یکی از حائز اهمیت ترین عوامل فرآیند سرمایه‌ گذاری شما به حساب می آید. در بررسی هایی که از بازار بورس به عمل آمده است، دریافته اند که قیمت و ارزش یک سهم لزوما با هم برابر نمی باشند و در واقع قیمت سهم در گذر زمان به سمت ارزش سهم در حال حرکت خواهد بود.

آن دسته از سرمایه‌ گذارانی که در بورس و با استفاده از ابزار تحلیل بنیادی در حال حرکت هستند و معاملات را رصد می کنند، هنگامی که قیمت یک سهم از ارزش ذاتی‌ اش کم تر باشد برای خرید آن سهم اقدام می‌ کنند در این حالت به اصطلاح ارزش بازاری سهم نسبت به ارزش ذاتی سهم کم تر بوده است. این طور پیش‌ بینی می‌ شود که در آینده این سهم در بازار به سمت ارزش ذاتی خود حرکت کرده و در این فرآیند سهامدار به سودی که در نظر داشته است، دست پیدا خواهد کرد.

در نقطه مقابل وقتی که قیمت یک سهم به نسبت ارزش ذاتی آن بیشتر باشد، سهامداران برای فروش آن سهم اقدام می کنند، به این خاطر که در بازار ممکن است که قیمت سهم به ارزش واقعی خود برگشته و سهامداران فرصت فروش را از دست دهند. لذا می توان این طور دریافت که تفاوت قیمت و ارزش ذاتی یک سهم چگونه فرصت مناسبی را برای سهامداران به وجود می آورد که بتوانند در نقطه مناسب برای خرید و فروش سهم مدنظر اقدام نمایند.

اصطلاح حباب بازار نیز از همین مغایرت قیمت ایجاد شده است. زمانی را در نظر بگیرید که قیمت سهم بیشتر از ارزش ذاتی آن باشد، در این صورت حباب مثبت ایجاد خواهد شد و سهامداران بهتر است که برای فروش سهم اقدام نمایند. برعکس، چنانچه قیمت سهم از ارزش ذاتی آن کمتر باشد، حباب منفی ایجاد می شود و بهتر است که سرمایه‌ گذاران برای خرید این سهم اقدام نمایند.

دلیل تفاوت بین قيمت و ارزش ذاتی سهم چیست؟

در برآورد جريان های نقدی آينده عدم اطمينان هايی وجود دارد كه هر كدام از سهامداران طبق درک و مفروضات خود برای برآورد آن ها اقدام می كنند، در حالی كه رويدادهای بعدی در عالم واقعيت است كه تعيين كننده روند قيمتی سهم مطابق با معیارهایی مثل سوددهی واقعی  می گردد.

حتما بخوانید : نحوه شناسایی سهام ارزشمند در بورس – چگونه سهام مناسب را تشخیص دهیم؟


چنانچه خوش بينی در بازار حکم فرما باشد، به احتمال زیاد ارزش جاری بالاتر از ارزش ذاتیي سهم خواهد رفت و در حالت بدبينیي هم به صورت معمول تخمين ها از واقعيت كه بعدها رخ می دهد، محتاطانه تر است.

نحوه محاسبه ارزش ذاتی یک سهم

مدل سود باقیمانده DDM یا گوردون مدلی است که به منظور محاسبه Intrinsic value برمبنای ارزش فعلی سود تقسیمی پیش بینی شده با نرخ ثابت مورد استفاده قرار می گیرد. طبق این مدل همواره شرکت وجود دارد و سود تقسیمی طبق یک نرخ مشخص به صورت پیوسته افزایش پیدا می کند.

نحوه تشخیص ارزش واقعی سهام

به منظور برآورد ارزش سهام، ارزش سهم تابعی از سودهای تقسیمی مورد انتظار در دوره آینده، هزینه حقوق صاحبان سهام و رشد مورد انتظار در سودهای تقسیمی است که در انتها به یک فرمول ریاضی ثابت منتهی خواهد شد که برمبنای یک سری بی نهایت از سودهای تقسیمی مورد انتظار در آینده قرار گرفته است. ارزش سهام را می‌ توان با استفاده از فرمول ریاضی زیر محاسبه کرد، این فرمول بر مبنای خواص ریاضی یک سری از اعداد در حال رشد با نرخ ثابت است که به شرح زیر می باشد؛

(Intrinsic value of stock = D÷(k-g (ارزش داتی سهام)

K: بازده مورد انتظار سرمایه‌ گذار

D: سود تقسمی مورد انتظار هر سهم

g: نرخ رشد مورد انتظار سود تقسیمی سهام

چگونه بفهمیم یک سهم ارزش خرید دارد؟

به صورت کلی می توان با استفاده از شیوه های ۴ گانه زیر، یک جمع‌ بندی مناسب در خصوص ارزش ذاتی یک سهم داشت. البته این نکته نیز قابل ذکر است که معیارهای متعدد دیگری هم برای تعیین قیمت سهام وجود دارند که به آن ها اشاره نکردیم، به همین خاطر موارد زیر تنها می‌ توانند به عنوان کمکی برای سرمایه‌ گذار در انجام معاملاتی بهینه‌ تر محسوب شوند.

۱) اخبار مهم منتشر شده درباره سهم

همواره اخبار عاملی بسیار مهم در نوسانات قیمتی سهام است، به همین خاطر همیشه اخبار منتشر شده در بازار بورس و اخبار مربوط به شرکت‌ های ارائه دهنده سهام را با دقت باید دنبال کرد. به عنوان مثال این طور فرض کنید که یک شرکت تولید خودرو در بازار بورس در حال فعالیت است، حال این شرکت در خبری اعلام می کند که در سال آینده، قرار است برای تولید خودرو جدید با طراحی بسیار عالی و کیفیتی مثال زدنی اقدام کند.

حتما بخوانید : تک سهم شدن در بورس | مزایا و معایب تک سهم بودن


لذا باید در نظر داشته باشید که این خبر، حاکی از رشد آن شرکت و نیز جذابیت بیش‌تر آن برای مشتریان خواهد بود، بدین صورت که مشتریان خودرو، همیشه به دنبال خرید خودروهایی با کیفیت و زیبا هستند و این خبر می تواند رویکرد مثبتی را به معاملات این سهم بدهد تا مشخص شود که این خبر واقعیت دارد و قرار است به آن جامع عمل پوشانده شود یا خیر و اگر اخبار دروغ توسط شرکت و سازمان ها منتشر شود، اعتماد سرمایه گذار به آن شرکت و یا به صورت کلی به بورس از بین خواهد رفت و این موضوع در روند آتی معاملات شرکت و ورود پول حقیقی به بورس تاثیرات منفی را خواهد گذاشت.

۲) رصد الگوهای نوسانات پیشین

بعضی از سهام ها وجود دارند که در بازه‌ های زمانی تعیین شده ای، رفتارهای خاصی را از خود نشان می دهند، به عنوان مثال سهم مشخصی همیشه در ابتدای زمستان روند قیمتی مثبتی را طی می کند و در اواسط تابستان با کاهش قیمت مواجه می شود و این دقیقا آن چیزی است که می‌ توان از روی الگوی نوسانات قیمتی پیشین سهم مورد نظر به دست آورد.

لذا با نزدیک شدن به ابتدای زمستان، این انتظار را خواهیم داشت که ارزش سهم با افزایش مواجه شود و هر چقدر هم که به تابستان نزدیک می‌ شویم، روند قیمتی سهم با کاهش مواجه شود، به همین خاطر با بررسی نوسانات قبلی یک سهم قادریم روند های مشخص سهم های  مختلف را شناسایی و در راستای موج های ایجاد شده حرکت کنیم تا سوددهی مناسبی را از این طریق به دست آوریم.

۳) ارزیابی وضعیت شرکت در بازار واقعی

از بهترین روش ها به منظور تعیین ارزش ذاتی یک سهم، بررسی وضعیت شرکت در بازار رقابتی است؛ به عنوان مثال این طور فرض کنید که شرکتی در زمینه ارائه محصولات نظافتی مشغول به کار است، حال در این بین، این شرکت در زمینه کاری خود رقبایی دارد.

حتما بخوانید : سرمایه گذاری در بورس ایران برای چه کسانی مناسب است؟


لذا در این شرایط یک فرد سرمایه‌ گذار با بررسی وضعیت رقابت بین این شرکت‌ ها و بررسی میزان موفقیت شرکت مدنظر در برابر سایر رقبا، می‌ تواند در مورد ارزش ذاتی سهم آن شرکت تخمین هایی را انجام دهد، در این مورد این شرکت ارائه محصولات نظافتی، چنانچه توانسته باشد که روند رو به رشدی را در جذب مشتریان بازار حفظ کند، می‌ توان به مثبت بودن آینده آن شرکت و در نتیجه افزایش ارزش قیمتی سهام آن بینش مثبتی را داشت.

۴) گزارش‌ های پایان سال مالی شرکت

از کلیدی‌ ترین نکات در تشخیص ارزش ذاتی یک سهم، گزارش‌ های مالی منتشر شده به وسیله خود شرکت‌ هاست. همه شرکت‌ های فعال در بازار سرمایه، موظف هستند در زمان مشخصی برای ارائه گزارش‌ های دوره‌ ای از عملکرد خود اقدام کنند، به همین خاطر با بررسی و مطالعه این گزارش‌ های عمومی، قادریم تصمیمات بسیار بهتری را در مورد ارزش ذاتی سهام آن شرکت اتخاذ کنیم.


نتیجه گیری و کلام پایانی

در بورس معیارها و ابزارهای متنوعی برای معامله سهام وجود دارد و سرمایه‌ گذارانی که با استفاده از تحلیل فاندامنتال به بررسی و ارزیابی بازار و وضعیت شرکت‌ های بورسی می‌ پردازند، می توانند با به دست آوردن ارزش ذاتی و واقعی سهام یک شرکت، نسبت به معامله آن تصمیم‌ گیری مناسب تر و واقعی تری انجام دهند.

تحلیلگران خبره بازار سرمایه بر این باورند که با استفاده از تعیین ارزش ذاتی سهام یک شرکت، می‌ توان به موقعیت های عالی برای خرید و فروش آن سهم دست پیدا کرد و از این رویکرد به سوددهی بسیاری در جریان سرمایه‌ گذاری منجر خواهد شد.

همان طور که ابتدای مطلب قولش را داده بودیم، نحوه تشخیص ارزش ذاتی سهام را کامل مورد بررسی قرار دادیم.

برای دوستانتان بفرستید: