برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

نحوه انتخاب کیف پول ارز دیجیتال برای ایرانی ها

چنانچه فعال بازار رمزارزها باشید، مطمئنا به دنبال این هستید که یک کیف پول رایگان، امن و مناسب برای خود و سرمایه خود انتخاب کنید ولی امکان دارد نحوه انتخاب کیف پول ارز دیجیتال را بلد نباشید! هیچ ایرادی ندارد، چرا که در این مطلب ما تصمیم گرفتیم در مورد نحوه انتخاب کیف پول ارز دیجیتال صحبت کنیم و به شما بگوییم که برای انتخاب یک کیف پول دیجیتالی مناسب و امن، چه نکات و مواردی است که باید در نظر داشته باشید. البته در کنار این که نحوه انتخاب کیف پول ارز دیجیتال را بیان می کنیم، نکاتی را هم برای افزایش امنیت کیف پول هایتان خواهیم گفت که قطعا بدردتان خواهد خورد، پس با سایت کد بورسی همراه بمانید.

نحوه انتخاب کیف پول ارز دیجیتال

انتخاب بهترین کیف پول ارز دیجیتال همواره دغدغه بسیاری از فعالان بازار کریپتو بوده و همچنان هست، چرا که ما در بازار رمزارزها با دنیای غیر متمرکز طرف هستیم و در این دنیا، امنیت کیف پول بسیار حائز اهمیت است، چرا که امکان کلاهبرداری در آن بسیار بالاست و کم نبوده اند افرادی که بخشی یا کل سرمایه های دیجیتالی خود را در بازار رمزارزها از دست داده اند و به همین دلیل است که تاکید می کنم نحوه انتخاب کیف پول ارز دیجیتال بسیار مهم است و در این راستا شما باید نکاتی را مد نظر قرار دهید که به شما در حفظ دارایی هایتان کمک شایانی خواهد کرد.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز ۱۰ درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

ثبت نام رایگانسرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


یک کیف پول ارز دیجیتال، در واقع نرم‌ افزار یا سخت‌ افزاری می باشد که می توان در آن برای نگهداری، دریافت و ارسال ارزهای دیجیتالی اقدام کرد. به زبان ساده کیف پول دیجیتالی شباهت زیادی به کیف پول واقعی شما نیز دارد و این بدین معنی است که ابزاری برای ذخیره، نگهداری، دریافت، پرداخت و جابجایی دارایی‌ می باشد ولی چنانچه کمی جزئی تر بگوییم، یک کیف پول دیجیتالی می تواند شبیه کارت‌ های بانکی شما نیز باشد، چرا که درست مثل کارت‌ بانکی، در کیف پول‌ های دیجیتال ما با پول فیزیکی سروکار نخواهیم داشت.

کیف پول دیجیتال یا نرم‌ افزاری است که روی موبایل یا کامپیوتر شما نصب شده است یا سخت‌ افزاری که مثل یک فلش مموری فیزیکی است. کیف پول‌ های نرم‌ افزاری به صورت کامل رایگان هستند، ولی برای خرید کیف پول‌ های سخت‌ افزاری باید هزینه دستگاه فیزیکی مورد نظر را پرداخت کنید که تقریبا چیزی معادل ۱۰۰ دلار است ولی برای برندهای مختلف با قابلیت های متفاوت این عدد می تواند متفاوت باشد. حال که تا حدود زیادی در مورد کیف پول های دیجیتال صحبت کردیم و دید شما در این خصوص بهتر شد، در قسمت های بعدی به نحوه انتخاب کیف پول ارز دیجیتال خواهیم پرداخت.

چرا کیف پول ارز دیجیتال مهم است؟

برخلاف کیف پول‌ های معمولی که می توانیم در آن ها پول نقد نگهداری کنیم، کیف پول‌ های دیجیتالی کاربر را ذخیره نمی‌ کنند؛ بلکه آدرس مربوط به موقعیت ارز دیجیتال کاربر در شبکه بلاک چین را نگهداری می نمایند. همچنین، باید این را در نظر داشت که دارایی رمزارزی فرد در بلاک چین نگهداری خواهد شد، ولی کلیدی که به مثابه رمزعبور برای دسترسی داشتن به این ارز دیجیتال است در بلاک چین ذخیره نمی‌ شود و کاربر آن را در کیف پول خود دارد.

کاربر قادر است به دارایی‌ های دیجیتال خود در شبکه بلاک چین فقط با استفاده از کلید خصوصی و کلید عمومی خود دسترسی یابد. کلیدهای کاربر مالکیت او به رمزارز او را ثابت می کند و این امکان ایجاد می شود که تراکنش را انجام دهند. لذا در صورتی که کاربر کلید خصوصی خود را از یاد ببرد، دیگر به کیف پول خود دسترسی پیدا نخواهد کرد.

از همین روی حائز اهمیت است که کاربر کیف پول نرم‌ افزاری، سخت‌ افزاری یا کاغذی خود را ایمن نگه دارد و از یک ارائه‌ دهنده کیف پول قابل اعتماد استفاده نمایند. در ادامه اطلاعات بیشتری در مورد نگهداری ارز در صرافی و نحوه انتخاب کیف پول مناسب و ایمن در اختیارتان قرار خواهیم داد، پس همچنان با کد بورسی همراه بمانید.

نگهداری ارز در صرافی خوب یا بد؟

صرافی‌ های دیجیتالی محلی به منظور معامله ارزهای دیجیتالی به حساب می آیند. امکانات این صرافی‌ ها رفته رفته بیشتر نیز خواهد شد. یکی از امکاناتی که این صراف ی‌ها برای کاربران در نظر گرفته اند، امکان نگهداری دارایی دیجیتال می باشد. صرافی‌ ها به صورت معمول از این امکان با عنوان کیف پول ارز دیجیتال یاد می کنند، لذا در لیست معرفی کیف پول‌ ها هم به صورت معمول اسامی صرافی‌ ها به چشم می خورد.

همچنین باید این را در خاطر داشت که قابلیت کیف پولی که صرافی برای شما در نظر گرفته است، نه گزینه مناسبی برای نگهداری بلند مدت دارایی دیجیتال شما می باشد و نه اساسا کیف پول به معنای واقعی کلمه است. لذا اگر دارایی های دیجیتالی شما زیاد است و یا قصد دارید همان دارایی های کم را به صورت بلندمدت نگهداری کنید، به هیچ عنوان به کیف پول های صرافی اعتماد نکنید؛ چه صرافی های داخلی و چه صرافی های خارجی! تنها سعی کنید از کیف پول شخصی خود استفاده نمایید.

حتما بخوانید : نگهداری ارز در صرافی بایننس چگونه است؟


کار با صرافی‌ های شناخته شده و پرطرفدار دیجیتالی نیازمند رعایت ملاحظات مهمی است، لذا به افراد پیشنهاد می کنیم که بدون آگاهی کامل و جامع پیرامون این ملاحظات و شناخت دقیق صرافی‌ ها، برای استفاده از این صرافی‌ ها اقدامی انجام ندهند. همچنین، به صورت کلی به علت امنیت پایین‌ تری که کیف پول‌ های سرد نسبت به کیف پول‌ های گرم دارند، به تمامی افراد دارای دارایی دیجیتال توصیه می‌ شود که پول خود را در یک کیف پول سرد نگهداری نمایند.

کاربران بازار کریپتو باید در نظر داشته باشند که صرافی‌ ها در طول تاریخ با مسائلی مثل هک شدن، قوانین دولتی و سایر مشکلات روبرو بوده‌ اند که بر اساس آن قسمتی از سرمایه افراد که در صرافی‌ ها نگهداری می‌ شده از دست رفته است. امکان وقوع این رویدادها یا موارد مشابه برای هر صرافی، ولو یک صرافی بزرگ و شناخته شده، وجود دارد. لذا اکیدا توصیه می کنیم که از صرافی تنها برای انجام مبادلات استفاده نمایند و پول خود را در صرافی‌ ها نگه ندارند.

انتخاب بهترین کیف پول ارز دیجیتال

کاربران با توجه به قابلیت های بیان شده در زیر می بایست نسب به انتخاب بهترین کیف پول ارز دیجیتال اقدام نمایند. در واقع هر چند با توجه به بعضی از معیارهای کلی به خصوص امنیت و حریم خصوصی می‌ توان گفت که کدام کیف بول‌ ها از گزینه های دیگر می توانند عملکرد بهتری از خودشان نشان دهند و یه لیست از بهترین کیف پول ارز دیجیتال ارائه کرد، ولی بهترین کیف پول ارز دیجیتال برای یک فرد متناسب با شرایط و نیاز او مشخص خواهد شد. در این بخش قصد داریم ویژگی هایی که کاربر بایستی به منظور انتخاب بهترین کیف پول ارز دیجیتال برای خود در نظر داشته باشد را معرفی کرده و توضیح دهیم؛

  • طول مدت نگهداری رمزارز : در شرایطی که کاربر بخواهد دارایی دیجیتال خود را به شکل طولانی مدت نگهداری نماید، به صورت معمول استفاده از کیف پول‌ های سخت افزاری امن توصیه می شود.
  • سطح دانش کاربر پیرامون ارزهای دیجیتال : کاربران مبتدی به راهکارهایی با پیچیدگی و هزینه تراکنش کم احتیاج دارند، ولی کاربران با تجربه به کیف پول‌ هایی با امنیت و امکانات به مراتب بیشتر احتیاج پیدا می کنند. کاربران فعال در بازار ارزهای دیجیتال که برای معاملات اقدام می کنند، به کیف پول‌ هایی با امکان انجام معاملات سریع و آسان احتیاج خواهند داشت.
  • حجم رمزارز موجود : در صورتی که کاربر از میزان زیادی ارز دیجیتال برخوردار است، توصیه می شود که به سراغ مطمئن ترین گزینه‌ ها و به ویژه کیف پول‌ های سرد برود. اگرچه برای دارایی‌ های دیجیتال کمتر، استفاده از سایر گزینه ها چالش زیادی را به همراه نداشته باشد و بتوانید از آن ها استفاده کنید.
  • حریم خصوصی : حریم خصوصی موضوع حائز اهمیتی برای تمامی فعالان بازار کریپتوکارنسی می باشد، ولی بعضی از کاربران تمایل به رعایت ملاحظات خاصی در این خصوص دارند که در این شرایط، استفاده از کیف پول‌ هایی که قابلیت استفاده از تور و سایر تنظیمات حریم خصوصی خاص را دارند، می تواند بهترین گزینه برای به حساب آید.
  • حجم تراکنش‌ های خرد کاربر : در صورتی که کاربر تمایل دارد که به شکل روزمره حجم زیادی از تراکنش‌ ها و یا تراکنش‌ های خرد را انجام دهد، به صورت معمول استفاده از کیف پول‌ هایی که قابلیت انجام معاملات را دارند و به ویژه صرافی‌ ها توصیه می‌ شود. البته همچنین توصیه داریم که در صورت وجود حجم زیادی دارایی دیجیتال، کاربر تنها آن قسمتی از ارزهای دیجیتالی که برای انجام تراکنش‌ ها به آن نیاز دارد را در صرافی یا سایر کیف پول‌ های آنلاین نگهداری کند و مابقی ارزها را به کیف پول سخت افزاری و امن خود منتقل کند.

راهنمای انتخاب کیف پول دیجیتال

انتخاب بهترین کیف پول ارز دیجیتال

۱) راحتی کاربری و سهولت در دسترس بودن : چنانچه به صورت مداوم در حال انجام معامله و تراکنش در بازار ارزهای دیجیتالی هستید و راحتی کار برایتان در اولویت قرار دارد، کیف پول های نرم افزاری که از نسخه های موبایلی و ویندوز پشتیبانی می نمایند، می توانند بهترین گزینه برای شما به حساب آیند.

۲) امنیت : چنانچه حائز اهمیت ترین معیار سپرده گذاری بلند مدت برای شما امنیت دارایی هایتان می باشد، کیف پول های سخت افزاری تنها می توانند در این موضوع خیال شما را راحت کنند.

۳) ناشناس بودن : کسانی که که می خواهند هویت خود یا تراکنش های دیجیتالی آن ها ناشناس باشد، برخی از کیف پول های دیجیتالی از امکانات خاصی برای ناشناس ماندن تراکنش ها در اختیار کاربران قرار می دهند که می توانید از آن ها استفاده کنید.

۴) رابط کاربری ساده : بعضی از کیف پول‌ ها با ارائه یک رابط کاربری ساده و کاربرپسند، کار انجام تراکنش ها و ارسال و دریافت ارزهای دیجیتال را آسان کرده و شما را سردرگم نمی‌ کنند، طرفداران بسیار زیادی بین کاربران دارند.

۵) نحوه مدیریت حساب : این را در نظر داشته باشید که حائز اهمیت ترین عامل برای حفظ و نگهداری دارایی‌ های دیجیتالی، در اختیار داشتن کلیدهای خصوصی محسوب می شود، بعضی از کیف پول ها، کلیدهای خصوصی کاربران را نزد خود نگه می دارند که این به معنای کنترل و نظارت بر دارایی های شما خواهد بود، لذا در انتخاب کیف پول دیجیتالی خود حتما این را در خاطر داشته باشید که چنانچه کلیدهای خصوصی خود را در اختیار ندارید، همواره با خطر مسدود شدن حساب کاربری یا فریز شدن دارایی هایتان روبرو خواهید بود.

۶) ارائه سرویس به کاربران ایرانی : از دیگر نکات حائز اهمیت در استفاده از کیف پول ها، موضوع سرویس دهی به کاربران ایرانی می باشد. متاسفانه به علت مسائل مربوط به تحریم ها، تعداد زیادی از کیف پول های موجود، سرویس دهی به ایرانیان را متوقف کرده اند و اگر از وی پی ان استفاده نمایید، در صورت انجام مراحل احراز هویت و شناسایی هویت ایرانی شما، مجددا از ارائه سرویس به شما خودداری خواهند کرد.

حتما بخوانید : انواع کیف پول ارز دیجیتال


لذا به منظور استفاده ایمن از کیف پول های دیجیتالی، لازم است همواره از وی پی ان مورد اعتماد استفاده نماییم تا بدون تغییر آی پی، همواره از یک کشور مشخص به صرافی متصل شود. ولی برای حصول اطمینان از مسدود نشدن دارایی هایتان به علت تحریم، می توانید از کیف پول های ایرانی نیز استفاده نمایید.

۷) به روز رسانی جدید : بعضی از کیف پول ها، دسترسی از طریق آی پی ایران را محدود کرده اند. محدود کردن آی پی خطری را برای موجودی شما نخواهد داشت. با استفاده از وی پی ان مورد اعتماد قادرید به موجودی خودتان دسترسی داشته باشید و همین طور باید در نظر داشته باشید که همه موجودی شما در ۱۲ کلمه بازیابی که کیف پول در اختیار شما قرار می دهد ذخیره شده است.

لذا حتما از کیف پول هایی استفاده نمایید که ۱۲ کلمه بازیابی داشته باشند و همچنین این ۱۲ کلمه امنیتی را در چند نسخه گوناگون یادداشت و در جایی ذخیره کنید تا در صورت نیاز بتوانید از آن ها استفاده نمایید. این را هم در نظر داشته باشید که فراموشی یا گم کردن این ۱۲ کلمه به معنی از دست رفتن موجودی شما خواهد بود و هیچ روشی برای بازیابی وجود ندارد و همچنین لو رفتن این ۱۲ کلمه به معنی این است که سارق به تمامی موجودی شما دسترسی پیدا کند، پس در این خصوص باید تمام توجه خود را به امنیت دارایی هایتان معطوف کنید.


همان طور که قول داده بودیم، در این مطلب سعی کردیم نحوه انتخاب کیف پول ارز دیجیتال را خدمت شما عزیزان توضیح دهیم.

همچنین اگر دوست دارید بدانید تفاوت کیف پول سرد و گرم در ارزهای دیجیتال چیست، توصیه می کنم حتما این مطلب را تا انتها بخوانید.

شما حاضرید ریسک استفاده از کیف پول های گرم را بپذیرید یا ترجیح میدهید برای خرید کیف پول سخت افزاری هزینه کنید؟

برای دوستانتان بفرستید: