برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

نتیجه صبر در بورس چیست؟

بازار سرمایه یکی از بازارهای مالی فعال در ایران است که سرمایه گذاری بلندمدت در آن می تواند سود بسیار خوبی را در عین آرامش برای شما به همراه داشته باشد. بنابراین اگر می خواهید در بازار بورس ایران سرمایه گذاری کنید، قطعا نتیجه صبر در بورس را می بینید؛ نتیجه صبر در بورس این است که شما هیچ گونه استرسی را تجربه نمی کنید، طبق استراتژی معاملاتی خود عمل می کنید و در بلندمدت سودهای بسیار خوبی از بازار بورس دریافت می کنید. در این مطلب قصد داریم نتیجه صبر در بورس را به زبان ساده به شما نشان دهیم، پس تا انتها همراه کد بورسی بمانید.

نتیجه صبر در بورس

به صورت کلی صبر در بازارهای مالی معمولا نتیجه بخش است؛ البته این که شما یک دارایی بی ارزش و یا دارایی که بیشتر از ارزش ذاتی اش در حال معامله است را خریداری کنید و بلندمدت نگهداری کنید، تضمینی برای سود حداکثری شما نخواهد بود ولی چنانچه دارایی های باارزشی مثل طلا، سکه، سهام، ارزهای دیجیتال اصلی (بیت کوین، اتریوم و …)، ملک، صندوق های سرمایه گذاری را خریداری کنید و به شکل بلندمدت از آن نگهداری کنید، مطمئنا در آینده سود بسیار خوبی به دست خواهید آورد. البته آنقدرها هم آسان نیست! اینجا شما باید بتوانید در شرایط مختلف بازارهای مالی، دارایی های خود را حفظ کنید و تحت تاثیر هیجانات و اتفاقات روز بازارهای مختلف قرار نگیرید که این کار خیلی ساده نیست!

فرضا اگر به بیت کوین و آینده آن اطمینان دارید، با سقوط ۸۰ درصدی قیمت نیز همچنان باید دارایی های خود را حفظ کنید و حتی افزایش دهید و این در حالی است که در آن زمان همه از صفر شدن قیمت بیت کوین و از بین رفتن دارایی های دیجیتال و بلاکچین صحبت می کنند! لذا این آسان نیست که تحت تاثیر فومو و یا سایر احساسات و هیجانات رایج در روند سرمایه گذاری در بازارهای مالی قرار نگیرید ولی چیزی هم نیست که امکانپذیر نباشد، بنابراین شما می توانید روی روحیه سرمایه گذاری خود کار کنید تا بتوانید در همه حال خونسردی خود را حفظ کنید و بهترین تصمیمات را برای دارایی ها و سرمایه گذاری های خود اتخاذ کنید. یکی از قابلیت ها و خصایص مهمی که موجب تمایز سرمایه‌ گذاران موفق از سایر سرمایه‌ گذاران می‌ شود، فضیلتی به نام صبر می باشد.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، سرمایه گذاری بر روی حق تقدم و یا فروش آن و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


این فضیلت برغم کلیشه‌ ای شدن و شهرت فراوانش در زندگی و زبان روزمره ما انسان‌ ها، متأسفانه آنچنان که باید جایگاهی بین سرمایه گذاران ندارد. در روزگاری که به موجب پیدایش امکانات و فناوری‌ های پرشتاب، همه به دنبال برآورده شدن سریع نیازهایشان هستند، تلاش برای کسب چنین فضیلتی شاید در نگاه نخست، خیلی طبیعی یا خوشایند به نظر نیاید. این مشکل درباره سرمایه و سود مربوط به بازار بورس نیز خودنمایی می‌ کند و این در حالی است که تحقیقات ثابت می کند که ثروتمندترین و موفق ترین سرمایه‌ گذاران، همیشه افرادی هستند که در معاملات و سرمایه گذاری های خود صبر داشته اند. وارِن بافِت و جورج سوروس از جمله این افراد موفق به حساب می آیند؛ وارِن بافِت، سرمایه‌ گذار و نیکوکار آمریکایی می باشد که با داشتن ثروتی بالغ بر ۸۲ میلیارد دلار، در حال حاضر پنجمین فرد ثروتمند دنیاست.

همه ما می خواهیم صاحب پورتفوی او باشیم اما تعداد انگشت‌ شماری از ما می تواند صبر او را داشته باشد. وارِن بافِت مصداق صبر در بازار سرمایه می باشد؛ بسیاری از مردم نمی‌ دانند که بخش بزرگی از ثروتی که پس از ۵۰ سالگی برای بافِت به ارمغان آمد، نتیجه خرید سهام هایی است که او در دهه سوم و چهارم زندگی‌ اش خریده بود و این بدین معنی است که وارِن بافِت ۲۰ الی ۳۰ سال صبر کرده است تا چنین سرمایه و ثروتی را به دست آورد. البته نمی‌ توان تاثیر آموزش مناسب در موفقیت را هم در نظر نگرفت. به همین خاطر در این مطلب از کد بورسی قصد داریم در کنار آموزش هایی که در مورد معجزه صبر در بورس به شما می دهیم، نتیجه صبر در بورس را نیز برای شما شفاف سازی کنیم تا دید شما نسبت به سرمایه گذاری بلندمدت در بازارهای مالی و به خصوص بورس بهبود پیدا کند.

معجزه صبر در بورس

معجزه صبر در بورس

این امکان وجود دارد که شما مخالفت کنید و بگویید که تمامی سهام ها به صبر و بردباری احتیاج ندارند و بوده اند افرادی که با فروش سهم در کوتاه‌ مدت، ثروت بسیار زیادی به دست آورده اند؛ بله، ما شاهد همچین اتفاقاتی هم بوده ایم، ولی نکته حائز اهمیت اینجاست که این موارد نادر یا از تحلیل دقیق یک سهم خاص ناشی شده است و یا این که حاصل بخت و اقبالِ شخص سرمایه گذار بوده است. دستیابی به سودهای بسیار زیاد در کوتاه‌ مدت به صورت معمول شیوع این باور غلط را به همراه دارد که سرمایه‌ گذاری کوتاه‌ مدت همیشه منجر به ثروت‌ های کلان می شود، از همین روی در حال حاضر بسیاری از سرمایه‌ گذاران، بازار بورس را مثل وسیله ای برای به دست آوردن سرمایه و سود می بینند و بازه زمانی نسبی‌ ای را هم برای آن در نظر می گیرند.

حتما بخوانید : سود و زیان مرکب در بورس


در جدول زمانی چنین افرادی، کوتاه‌ مدت به معنی چند روز، میان‌ مدت به معنی چند هفته و بلنمدت به معنی سرمایه گذاری چند ماهه است. چنین رفتارها و نگرش‌ هایی است که سازوکار بازار را متحول کرده است. عادت به معامله عجولانه موجب شده است که بازار و سرمایه‌ گذاران، رفته رفته متحمل ضرر و زیان کلان شوند. درست است که خرید سهام، وسیله مهمی برای افزایش سرمایه به حساب می آید، ولی این نکته را هم باید در نظر داشته باشید که دو عامل بنیادی در تعیین رشد سهام تاثیرگذارند. یکی از این دو عامل، نوع سهام و دیگری چارچوب زمانی مربوط به آن می باشد. برای موفقیت در ابتدای امر می بایست سهام مناسب را برای سرمایه گذاری انتخاب کنید و ثانیا بازه مناسب سوددهی آن را نیز مشخص کنید. نتیجه صبر در بورس را در ادامه بیشتر برای شما باز خواهیم کرد. در بخش بعدی برای درک بهتر شما از نتیجه صبر در بورس ، معامله گری را به ماهیگیری تشبیه می کنیم تا دید شما در این خصوص بازتر شود؛

شباهت معامله گری به ماهیگیری

تعداد زیادی از سرمایه گذاران موفق، معاملات و سرمایه گذاری را به ماهیگیری شبیه می دانند. جالب است بدانید که در ماهیگیری حائز اهمیت ترین اصل داشتن صبر است. با صبور بودن، صید خوبی می کنید و نیاز نیست همان اول هر چیزی که به دستتان رسید را صید کنید. در بازار های مالی هم فرصت های کسب سود بسیاری وجود دارد که با صبر و حوصله و به دور از ترس و طمع می توانید به سراغ آن ها بروید و سود خوبی در بازه های زمانی مشخص به دست آورید.

نکته حائز اهمیت اینجاست که شما با در نظر گرفتن نقاط ورودی خوب و اطمینان از مشخص کردن نقطه خروج با بازده مطلوب و تعیین مرز سود و ضرر، معاملات خود را آغاز کنید. چنانچه روند قیمت سهام مطابق میل و معیار شما نبود، ایرانی ندارد، تنها می بایست صبر و بردباری داشته باشید. انتظار، کلید رسیدن به یک معامله موفقیت می باشد. چنانچه در موقعیتی قرار گرفتید که بخواهید قبل از رسیدن به نقطه بهینه و مطلوب، برای ورود به معامله اقدام کنید، مجددا با خودتان مرور کنید که فردی موفق هستید و با برنامه پیش می روید.

دلایل اصلی بی صبری معامله گران چیست؟

  1. ترسِ از دست دادن فرصت یا همان فومو، عاملی است که موجب می شود بسیاری از تریدرها عجله کنند و خیلی سریع برای ورود به معامله اقدام نمایند؛ این در حالی است که تریدر باهوش میداند بازار سراسر نعمت و فراوانی است و اقدامات هیجانی و سریع را نمی پسندد.
  2. برخی اوقات تریدر جمله اشتباهی را با خود تکرار میکند؛ پول من بی استفاده مانده و من باید هرچه سریع تر یک معامله ای را پیدا کنم و به آن وارد شوم تا پولم برایم کار کند و ثروت آفرینی کنم!
  3. بعضی اوقات نیز معامله گر این طور فکر می کند که هرچه زودتر وارد معامله در بازار واقعی و با پولهای درشت شوند، سریع تر هم می تواند ثروت مورد نظر خود را کسب کند! این انگیزه و باور غلط که در بازارهای مالی می توان سریع به ثروت بالایی دست پیدا کرد، موجب می شود که یا تعداد زیادی معامله باز کنیم یا حجم معاملات نامتعارفی داشته باشیم که همین موارد می تواند ورشکستگی ما را سریع تر از زمانی که فکرش را می کنیم، رقم بزند!
  4. معامله گران فکر می کنند معامله گری مانند سایر مشاغل یدی است که هر چقدر بیشتر کار کنند و زمان بیشتری را صرف عمل ترید کنند، پول به مراتب بالاتری هم کسب می کنند، این در حالی است که اصلا بدین شکل نیست و میزان سوددهی تریدر، به عوامل ذهنی و روانی معامله گر وابسته است.
  5. تعداد زیادی از تریدرهایی که از این مهارت دنبال هیجان می گردند، دچار عدم صبر در معاملات می شوند، چرا که میخواهند هیجانات خود را با بودن در معاملات ارضا کنند و این در حالی است که تریدر موفق صبوری را تمرین می کند و با سیستم خود و شکیبایی در معاملات، سوددهی پایدار را تجربه می نماید.

روش های بالا بردن صبر در بازار بورس

روش های زیادی برای بالا بردن صبر در معاملات و روند سرمایه گذاری وجود دارد ولی در این بخش تصمیم گرفتیم چند مورد از مهم ترین و کارآمدترین آن ها را برای شما بیان کنیم؛

۱٫ تمرین نظم و شکیبایی

به صورت مشخص بایستی نظم و شکیبایی را تمرین کنید تا نتیجه صبر در بورس را تمام و کمال مشاهده نمایید. بازار سهام جای معامله گرانی است که بیش از تحلیل و پیگیری خبر، صبر می کنند و نتایج بسیار خوبی برایشان به ارمغان می آید. وارن بافت دوره رکود تورمی آمریکا را یادآور می‌ شود که تعداد زیادی از مردم در دهه‌ های ۷۰ و ۸۰ سهام خود را به پول تبدیل کردند و از بازار سهام خارج شدند و تا مدت‌ ها هیچ شخصی از سرمایه گذاری حرفی نمی‌ زد، ولی غفلت آن‌ جای کار اتفاق افتاد که پس از دو دهه، یعنی در سال ۱۹۹۰ یخ رکود شکست و بازار جان گرفت و خیزش بزرگی را در بازار شاهد بودیم.

حتما بخوانید : بهترین روش چیدن سبد سهام


متاسفانه بعضی اوقات اتفاقات تلخی موجب می شود که به عاداتی روی بیاوریم و آن ‎‌ها را در خود نهادینه کنیم. دو دهه وحشتناک اقتصادی موجب شده در آمریکا و البته در سایر کشورها که شاهد چنین اتفاقاتی بودند، برخی از افراد درباره سرمایه گذاری دیگر صحبتی نکنند و کم‎تر انگیزه برای ورود به بازارهای سرمایه نشان دهند. چنانچه اینچنین باشد که سرمایه گذاری در بازارهای سرمایه بی نتیجه باشد، پس وارن بافت و سرمایه داران موفق دیگری مثل او نباید امروزه در چنین نقطه‌ ای از ثروت قرار گرفته باشند.

۲٫ شنا بر خلاف جهت آب

وارن بافت به عنوان یک سرمایه گذار و همچنین رئیس یک شرکت بزرگ یاد گرفته است که باید بر خلاف جهت امواج گذرا شنا کند. بدین منظور که بیش‌ تر به مفهوم سرسختی در سرمایه گذاری پی ببریم، مثالی برای شما آورده ایم؛ یک قطعه املاک و مستغلات که به صورت مشترک با دیگر اعضای خانواده خود خریده ایم را در نظر بگیرید، تصمیم گیری می کنید که این قطعه زمین را هر چند با سختی‌ های پیش رو تبدیل به یک آپارتمان کنیم. آیا در مسیر ساختن و تهیه نیازهای آپارتمان‌ خود به دلیل اختلالات نسبتا جزئی و عوامل خارجی، از کار دست می کشیم و ساختمان نیمه کاره را تنها به قیمت زمینی که دارد به فروش می رسانیم؟

بدون تردید پاسخ هر کدام‌ مان به این سوال منفی است. حال با همین میزان حساسیت به سهام خود بنگرید. واحدهای سرمایه گذاری خود را در صندوق های سرمایه گذاری و سهام خود در بورس را یک تکه کاغذ و یا یک عدد دیجیتالی که روی اپلیکیشن گوشی نقش بسته نبینیم. پشت آن تکه کاغذ و یا عدد نمایش داده شده سرمایه ما پنهان شده است. این تصور که همه چیز همیشه بر وفق مرادمان پیش برود، تصور درستی نیست؛ لذا این ما هستیم که باید مقاومت به خرج دهیم و داشته‌ های‌ خود را محافظت کنیم.

۳٫ توجه به زبان بدن برای افزایش بردباری در معاملات

زمانی که در حال انجام معامله هستید، به نحوه حرکات بدن خود دقت فرمایید. آیا فک شما بسته است؟ آیا مدام با پای خود به زمین ضربه می زنید؟ دست و پای خود را تکان می دهید؟ اینها همه نشانه هایی از عدم رضایت بخش بودن وضعیت شما هستند. خب چنانچه این کارها را انجام می دهید، باید بگویم که متاسفانه خیلی آدم صبوری نیستید. به منظور افزایش میزان صبر در معامله گری می بایست این حرکات ناخودآگاه را کنترل نمایید. در نظر داشته باشید که با کنترل این حرکات استرس شما کاهش پیدا خواهد کرد، بنابراین صبر شما نیز افزایش پیدا می کند و دیگر تصمیماتی که سرمایه و دارایی شما را به خطر می اندازد را نمی گیرید.

۴٫ صبر کنید برای بسته شدن کندل مورد نظر

چنانچه بتوانید این کار را در سیستم ترید خود بگنجانید، سود بسیار خوبی برای شما به ارمغان می آید. انتظار تا زمان دقیق بسته شدن کندل، شما را قادر می سازد تا برای مدت کوتاهی تمرکز کرده و در این بین استراحتی هم بکنید. چنانچه نشسته اید و در حال ترید با نمودار ۱۵ دقیقه ای هستید و تلاش می کنید حساب هر تیک را داشته باشید، پس در این صورت با هر اتفاق ناگهانی عملی بدون تفکر انجام می دهید. برای افزایش صبر، زودتر وارد نشوید. با ورود زودتر تنها سرمایه خود را به خطر می اندازید، چرا که معامله های بر پایه کندل دقیقا تا چند ثانیه پیش = از بسته شدن شکل نمی گیرند. بنابراین شما به منظور افزایش میزان صبر خود، نباید همچین ریسک هایی را متقبل شوید.

۵٫ استراحت به ذهن و سیستمی که با آن معامله می کنید

چنانچه برنامه ای برای خود را دارید کارهای جذاب و آرامش بخشی به برنامه تان اضافه کنید. کار تازه ای مثل گوش کردن به یک موسیقی آرامش بخش انجام دهید. بی صبری از یک ذهن اشغال نشده نشعت می گیرد. بنابراین همیشه کاری برای انجام دادن داشته باشید تا با بی حوصلگی خود را به دردسر نیندازید. برای بالا بردن صبر باید همیشه کاری برای انجام دادن داشته باشید.

حتما بخوانید : افت قیمت سهام بعد از مجمع چگونه است؟


همچنین باید به سیستمی که با آن معامله می کنید نیز استراحت دهید؛ مثلا اگر از طریق تلفن همراه یا لپ تاپ خود معامله می کنید، بعضی مواقع که شرایط آن طوری که می خواهید پیش نمی رود و یا این که سهام شما برای سوددهی نیاز به زمان دارد، تنها کاری که باید انجام دهید این است که گوشی خود را کنار بگذارید و یا لپ تاپ خود را خاموش کنید و به کار دیگری که حال شما را جا می آورد بپردازید، وگرنه پای سیستم می نشینید و آنقدر به صفحه و روند معاملات نگاه می کنید تا کاری که درست بود را خراب کنید؛ پس بعضی مواقع تنها نیاز به زمان دارید و کمی استراحت مغزی و دور بودن از جو نامناسب بازار که می تواند احساساتی مثل فومو، ترس، طمع و هیجانات منفی بازار را به شما تحمیل کند.

اهمیت صبر قبل، حین و بعد از معامله

صبر قبل از ورود به معامله : به عنوان مثال شما سهامی را پیدا کرده اید که برای سرمایه گذاری گزینه مناسبی به حساب می آید؛ در حالت عادی شما می بایست کمی صبر کنید تا سهام به نقطه خوبی برای ورود برسد. بعضی اوقات متوجه می شوید که به جای کاهش قیمت، قیمت سهام افزایش پیدا کرده است؛ در این صورت شخص قطعا وحشت می کند و در اقدامی عجولانه برای ورود به بازار اقدام خواهد کرد.

در گام نخست بدین وسیله، شما سود اصلی سهام را از دست خواهید داد و مهم تر از همه شما قوانین تحلیلی و ترید را در زمان ورود به معامله نقض کرده اید؛ لذا چنانچه اجازه نمی دادید احساسات بر شما چیره شود، در می یافتید که بازده معاملات شما بسیار مایوس کننده خواهد بود. در واقع سرمایه گذارانی که نظم و ترتیبی در معاملات خود ندارند، سرمایه خود را در طول زمان نابود می کنند. برای معاملات خود نظم و ترتیب و برنامه ای برای ورود تعیین نمایید و مهم تر از همه احساسات را از تصمیمات سرمایه گذاری خود دور نگه دارید.

صبر در حین معامله : پس از ورود به سهامی که نقطه بهینه ای داشت، شما می بایست پیش از آن با معیار ها خود و بررسی های که پیش از این انجام دادید، حد ضرر و سود خود را تعیین کنید. بعد از مدتی، به عنوان مثال با توجه به نتایج تکنیکال و نمودار ها، سهام شما با این که هنوز به حد ضرر مشخص شده، نرسیده است به قیمت پایه و ورودی خواهد رسید. در این صورت شخص وحشت می کند و با اینکه سهام از حد ضرر فاصله دارد، سرمایه خود را خارج می کند و متاسفانه بعد از مدتی سهم در مدار صعودی قرار خواهد گرفت.

در این زمان ها می توان گفت که ترس، راه شما را برای دستیابی به سود را مسدود می کند. البته جای نگرانی نیست؛ این دغدغه بسیاری از تریدرهاست! داشتن شخصیت صبور و منظبط در مورد این مواقع، کار ساده ای نیست ولی تریدرهای حرفه ای، به برنامه ریزی خود اعتماد دارند تا زمانی که به موفقیت دست پیدا کنند. مهم است که شما بر احساسات خود غالب شوید. این را در نظر داشته باشید که ضرر مطمئنا بخشی از روند معامله گری و سرمایه گذاری به حساب می آید. لذا برنامه ریزی و داشتن نظم، در کنار نقطه ورود بهینه و مطلوب، مشخص کردن حد ضرر و نقطه خروج بهینه است که می تواند سود خوبی برای شما به همراه آورد و سرمایه شما را حفظ کند. پس صبور باشید و به فرآیند اجازه دهید ادامه یابد.

صبر در هنگام سوددهی معامله : زمان هایی وجود دارد که با این که سهام، رشد می کند، ولی شیب این رشد بسیار کم بوده و تغییر قیمت بسیار کند است. بسیار دیده شده است که قیمت سهام به هدف شما نزدیک می شود و به خوبی جواب صبر خود را می گیرید؛ گوش به زنگ باشید، به این خاطر که زمان خارج کردن سرمایه شما نزدیک است. شما دو راه در پیش روی خود خواهید داشت؛ نخست این که صبر کنید تا قیمت به هدف شما و مرز سود مشخص شده تان برسد و پس از آن سرمایه را خارج نمایید، یا می توانید از معامله خروج کنید، چرا که سودی نزدیک به سود مشخص شدتان را کسب کرده اید.

به هر حال زمان آن است که پاداش صبر و بردباری خود را از این معامله، دریافت نمایید. به منظور تصمیم گیری بهتر است که تحلیل های خود را همواره بروز نگه دارید تا اتخاذ تصمیمات برای شما ساده تر شود. این را هم باید در نظر داشته باشید که سرمایه گذاری، نوعی کشمکش روانی را برای شخص سرمایه گذار به دنبال دارد؛ لذا هر لحظه امکان دارد روی تصمیمات فرد، اثر گذاشته و نتیجه ای نا مطلوب را رقم بزند. به هر حال، سرمایه گذاری می تواند به موفقیت دست پیدا کند که صبور باشد و بر اساس برنامه ریزی های دقیق خود پیش رد. داشتن صبر و شکیبایی در یک موقعیت معاملاتی، بخشی جدایی ناپذیر برای کسب موفقیت و سود از بازارهای مالی است.

نکات مهم برای سرمایه‌ گذاری بلندمدت در بورس

۱. صنعت و رشد شرکت : منظور از صنعت، زمینه‌ ای است که شرکت در آن برای فعالیت اقدام می کند. چنانچه حداقل در ۳ سال اخیر، صنعت مورد نظر رشد ۱۰ درصدی و سهم شرکت هم رشد ۱۵ درصدی یا بیشتر داشته باشد، در این صورت سهم مورد نظر گزینه خوبی برای سرمایه‌ گذاری طولانی مدت است.

۲٫ تحلیل اسناد و مدارک مالی شرکت : تبلیغات شرکت‌ ها شاید حاوی دروغ و بزرگ‌ نمایی باشند، ولی مدارک مالی آن ها هرگز دروغ نمی گویند. قبل از سرمایه‌ گذاری طولانی مدت در یک شرکت، اسناد و مدارک مالی آن را به دقت مورد بررسی کنید. ببینید شرکت بدهکاری کلانی نداشته باشد. میزان درآمد و میزان افزایش آن را نیز مد نظر قرار دهید. به صورت کلی برای آن که سهام مناسب و چارچوب زمانی درست را پیدا کنیم، بایستی صبوری کنیم و دچار هیجان و عجله بیجا نشویم.

حتما بخوانید : خرید خودرو از بورس کالا


بنابراین حوصله به خرج داده و ابتدا هدف و سپس سبک و نوع سرمایه‌ گذاری را تعیین کرده و آنگاه سهم مناسب را پیدا کنیم. در ادامه بنشینیم و صبر در بازار بورس پیشه کنیم و به سهم اجازه رشد دهیم. نهایتا برد با سرمایه‌ گذاران صبور است. البته هستند بعضی از عواطف و هیجانات که مانع از حرکت محتاطانه و صبورانه ما می شوند.

۳٫ بازده حقوق صاحبان سهام : مقدار ROE از تقسیم سود خالص بر میانگین حقوق صاحبان سهم حاصل می شود. این مفهوم بیان می‌ کند که در ازا‌‌ی هر واحد سرمایه‌ گذاری سهامداران، بنگاه اقتصادی چه مقدار سود خالص برای آنان به دست می آورد. ROE در تعیین کارآمدی و بازده مدیریت یک شرکت بسیار سودآور است. شرکتی که مدیریت ناکارآمدی داشته باشد، نمی تواند دارایی‌ های خود را در راه تولید سود بیشتر مورد استفاده قرار دهد و این موضوع به بازده کمتر حقوق صاحبان سهم منتهی می شود.

به عنوان یک اصل کلی، همیشه می بایست مقدار ROE هر شرکت را با سایر شرکت ها مورد مقایسه قرار دهید تا گزینه مناسب برای سرمایه‌ گذاری را بیابید. برای مثال چنانچه شرکت الف دارای ۱۵٪ ROE و شرکت ب دارای ۱۸٪ باشد و این بدین معنی است که شرکت ب گزینه بهتری برای سرمایه گذاری به حساب می آید. اما سهمی که ROE آن کم تر از ۱۰٪ است سهم ضعیفی تلقی می‌ شود و ROE بالاتر از ۱۵٪ دارای ترجیح بیشتری است. اطمینان حاصل کنید که شرکت مد نظر شما دارای بیش از ۱۰٪ ROE در طی حداقل ۳ سال گذشته باشد. از سرمایه‌ گذاری در شرکت‌ هایی که از نظر ROE وضع خوبی ندارند، بپرهیزید؛ چرا که این شرکت‌ ها سود نامنسجمی دارند و بدهی زیادی نیز به بار آورده اند.


نتیجه گیری و کلام پایانی

دید بلندمدت به سرمایه گذاری در بورس موجب می شود به مراتب وقت کم تری را پشت سیستم بنشینید، برای رصد بازار وقت بگذارید و کم تر تحت تاثیر هیجانات و احساسات ناشی از معامله و رصد همیشگی بازار بورس قرار بگیرید؛ لذا اگر دید بلندمدت به سرمایه گذاری های خود داشته باشید، می توانید با خیالی آسوده از روندهای صعودی لذت ببرید، با روندهای خنثی استراحت کنید و به روندهای منفی به چشم فرصت های خرید دارایی های با ارزش در کف های قیمتی نگاه کنید؛ این تفکری است که سرمایه گذاران و به خصوص سرمایه گذاران مبتدی و نیمه حرفه ای باید برای افزایش ارزش دارایی های خود در بورس در دستور کار خود قرار دهند تا نتیجه صبر در بورس را ببینند.

البته نتیجه صبر در بورس همیشه با سودآوری بالا همراه نیست؛ بلکه زمان نتیجه صبر در بورس مثبت است که ما انتخاب های خوبی کرده باشیم و سهام شرکت هایی از صنایع برتر را به دید بلندمدت در نقاط ورود خوبی خریداری کرده باشیم تا در آینده بتوانیم امیدوار باشیم که روند صعودی می تواند ارزش دارایی های ما را افزایش دهد؛ این را هم در نظر داشته باشید که سهم ارزشمند و مناسب همواره راه خود را برای رشد و رسیدن به ارزش ذاتی در بلندمدت پیدا خواهد کرد و به همین دلیل اگر انتخاب های خوبی کرده باشید، نباید نگرانی چندانی نسبت به روند بازار داشته باشید، چرا که سهم شما در هر صورت به ارزش ذاتی خود خواهد رسید.

همان طور که در ابتدای مطلب قول دادیم، در این مطلب نتیجه صبر در بورس را به شما نشان دادیم.  

همچنین اگر دوست دارید با آینده دارترین سهام بورس نیز آشنا شوید، همین الان روی لینک مورد نظر کلیک فرمایید؛

شما نتیجه صبر در بورس را برای خودتان و در طول روند سرمایه گذاری هایی که داشتید، دیده اید؟ تجربه خود را لطفا با ما و سایر معامله گران در میان بگذارید.

برای دوستانتان بفرستید: