برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

موفقیت و کاهش استرس در بورس و معاملات در بازارهای مالی چگونه است؟

برای موفقیت و کاهش استرس در بورس راهکارهایی وجود دارد که به وسیله آن قادر باشید استراتژی معاملاتی خودتون رو پیش ببرید و به دور از هر گونه شایعه و استرس، به انجام معاملات سودده در بورس بپردازید. موفقیت و کاهش استرس در بورس رو در این مقاله به صورت چند مورد برای شما آورده ایم تا بتوانید با مطالعه این مطلب آموزشی که در حوزه روانشناسی بازار جای می گیرد، معاملات و مهم تر از آن، تصمیمات خودتون رو در معاملات بازارهای مالی مدیریت نمایید. استرس در بورس، احساس جاماندگی از بازار و کسب سودهای کلان، اضطراب ناشی از هیجانات وارده به بازار، اتفاق هایی مانند اختلال در هسته معاملات، عدم بروزرسانی سیستم های کارگذاری و … ار مواردی به حساب می آیند که می توانند به اتخاذ تصمیم اشتباه شما در بورس و دیگر بازارهای مالی منجر شوند، پس در همین راستا و به منظور دستیابی به موفقیت و کاهش استرس در بورس و سایر بازارهای مالی، نکات و مواردی رو در نظر داشته باشید که قصد داریم به مهم ترین و تاثیرگذار ترین آن ها در این مطلب راهنما بورسی اشاره داشته باشیم.

موفقیت و کاهش استرس در بورس 

به عنوان معامله‌ گر، ما قادریم با مشاهده دقیق چگونگی مقابله سامورایی‌ ها با نبردهایشان نحوه بهینه مقابله با استرس در معاملات را به خوبی یاد بگیریم.

راهکار های کاهش استرس در بازارهای مالی

همان طور که پیش تر هم اشاره داشتیم، برای انجام معامله در بازارهای مالی مانند؛ بورس ، ارزهای دیجیتال ، فارکس ، مسکن ، طلا و سکه و … همیشه باید اولین رکنی که رعایت می کنیم، رکن عدم استرس و نگاهی منطقی و به دور از هیجانات و جو روانی بعضا ساختگی در بازار ها باشد.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید، آموزش های رایگان بورسی و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


در بسیاری از موارد دیده شده است که برای نوسان گیری افراد قدرتمند و سرمایه دار، بعضا صف های خرید و فروشی ساختگی در بورس ترتیب داده می شود و یا خرید و فروش حقوقی سعی در گمراه کردن سهامداران دارد و مواردی از این دست که به عنوان تله های معاملاتی به حساب می آیند و سهامدار نباید به هیچ عنوان تحت تاثیر آن قرار گرفته و باید به تحلیل و استراتژی معاملاتی خود پایبند بماند. در ادامه شش راهکار برای کاهش استرس در بازارهای مالی را برای شما عزیزان عنوان خواهیم کرد :

۱) زیان‌ های احتمالی را پیش از ورود به بازار بپذیرید

مک کال که یکی از نویسندگان مشهور در حوزه روانشناسی بازار سهام است، این طور عنوان می کند که سامورایی‌ ها قبل از ورود به جنگ، مرگ را پیامدی عادی از نبرد به حساب می آوردند و آن را به خوبی مورد پذیرش خود قرار می دادند. این امر شجاعت مورد نیاز برای نبرد با جسارت بیشتر و تردید کمتر را به آن ها می داده است. اگر بدانید که امکان دارد بمیرید، نهایت تلاش خود را در نبرد می کنید. بدانید و بپذیرید که هر معامله امکان دارد برای شما زیان آور و یا سودآور باشد، لذا بر آن اساس برنامه ‌ریزی کنید. این کار اعتماد به نفس لازم برای انتخاب ‌های صحیح تر را به شما می دهد. در حقیقت اگر مقداری پول را سرمایه گذاری می کنید، ببینید که تا چند درصد از آن را می توانید نابود شده ببینید و در صورت تحمل ضرر، به شما ضربه روحی و مالی وارد نشود.

۲) تمرکز ذهنی و جسمی خود را حفظ کنید

مک کال در ادامه می گوید که تمرین تنفس عمیق به وضعیت عصبی ما آرامش خواهد داد و همین طور کمک شایانی خواهد کرد تا بهتر بر هیجان و ترس خود غلبه کنیم. من همیشه این کار را پیش از یک مصاحبه رادیویی انجام می ‌دهم تا به خودم آرامش ببخشم.

۳) به مهارت‌ های درونی و درک شهودی و حس خود اعتماد کنید

معمولا صدای درون من فریاد می ‌زند که سهمی را به فروش برسانیم، به خاطر این که معتقدیم قیمت آن پایین تر خواهد آمد. در حقیقت زمانی که طبق این ندای درونی تصمیماتی را اتخاذ می کنیم، کارها خوب پیش می ‌رود ولی در نظر داشته باشید که نادیده گرفتن این نداهای درونی و تفکر مجدد در مورد آن ‌ها کار را خراب می کند. مک کال بر این باور است که؛ یک معامله‌ گر خوب نه تنها باید به ابزارهای خود متکی باشد، بلکه بایستی به درک درونی خود گوش فرا دهد. چنانچه هنوز به سیستم خود اعتماد ندارید، آن را دور بیندازید و تلاش کنید شیوه کار آن را به خوبی درک کنید و آن را بفهمید و آنگاه دوباره به آن اعتماد نمایید.

موفقیت و کاهش استرس در بورس

چنانچه هم سیستم شما مدتی است که خوب کار نمی ‌کند و نتایج خوبی را نصیب شما نمی کند، احتمالا زمان تغییر است! هر کاری که لازم است انجام دهید تا اطمینان یابید سیستمی که از آن استفاده می‌کنید، به درستی کار می کند. خودتان را هم در این بررسی و بازبینی قرار دهید. به عبارتی دیگر چنانچه نمی توانید به صدای درونتان گوش کنید، تنها معاملات مجازی انجام دهید تا زمانی که این توانایی ذهنی را به صورت کامل کسب کنید.

۴) موفقیت را با جزئیات برای خود تجسم کنید

می ‌توان همین مسئله را به صورت دیگری هم بیان داشت، پس مثبت بیندیشید. یک نتیجه مثبت را برای خود متصور شوید و بدین وسیله راحت تر قادرید به موفقیت دست پیدا کنید. این امکان وجود دارد که حتی ۳ سال زمان و زیان کردن نیاز باشد تا این توانایی را به خوبی کسب کنید، ولی امیدوار باشید و برای آن تلاش کنید. چنانچه با خود بگویید که این معامله هم ناموفق خواهد بود، اول این که نمی‌ توانید شاد باشید و دوم اینکه امکان دارد توانایی بالقوه خود برای انجام معاملات موفق را نیز قربانی این ترس و تردید کنید. چنانچه واقعا بر این باورید که این معامله هم به شکست و زیان منتهی می شود، بنابراین چرا سهامی را خریداری می کنید؟ از همان اول خود را از آن کنار بکشید.

۵) تنها در زمان حال باشید تا بتوانید بر ترس خود غلبه کنید

مک کال همچنین بیان می کند که ترس به انجام تحلیل ‌های اضافی منجر خواهد شد و خود من نیز بر این باورم که این گفته درست است. همین تفکرهای مجدد، سیستم به دقت تنظیم شده شما را نابود می کند. توجه کنید که باید به مهارت ‌ها و ابزارهای خود اطمینان داشته باشید و این کار تردید و رفتار هیجانی و تکانه ای که کارها را سخت تر خواهد کرد، از شما دور خواهد کرد. همان‌ طور که یک معامله پیش می ‌رود، بر آن تمرکز کنید و نه بر آنچه که امکان دارد رخ دهد یا ندهد.

شما قادر نیستید آنچه که رخ می دهد را به صورت کامل تحت کنترل داشته باشید، ولی قادرید با آنچه که در حال حاضر در حال اتفاق رخ دادن است به خوبی برخورد کنید و بهترین تصمیم را نسبت به آن بگیرید؛ دقیقا مثل پرواز کردن است، چنانچه بر روی خودتان تمرکز کنید که مثلا سقوط می کنید، مطمئن باشید که امیدی برای موفقیت ندارید.

۶) هرگز کاری که شروع کرده ‌اید را نیمه کاره رها نکنید

یکی از مهم ترین مواردی که در روانشناسی معاملات همیشه بر آن تاکید بوده است، این مورد است. در واقع معامله ‌گران موفق دوست دارند پروژه‌های ذهنی خود را تکمیل کنند و به خوبی به انتها ببرند، پس چنانچه شجاعت مورد نیاز برای ورود به یک معامله را داشته اید، بایستی شجاعت خود را تا انتهای بازی حفظ کنید. برای معاملات خود برنامه ریزی کنید و طبق آن پیش روید. چنانچه از همان ابتدا در مورد یک معامله تردید دارید، بهتر است اصلا به آن ورود نکنید.

در خاطر داشته باشید که نگذارید این احساس موجب شود بهانه لازم برای معامله نکردن را کسب کنید. به هر روی تنها راه موفق شدن و کسب سود، انجام معامله و نه اجتناب از انجام آن است. با خود بگویید معامله ای که در پیش دارم و در حال حاضر در حال شروع آن هستم، به یکی از موفق ترین معاملاتم که زمان زیادی منتظرش بودم تبدیل می شود.

خلاصه ۶ مورد گفته شده :
  • برای زیان آماده باشید. زیان قسمتی از حرفه معامله‌ گری به شمار می رود.
  • در حین انجام معامله آرامش خود را حفظ نمایید.
  • به خود و ابزارهای خود اعتماد کامل داشته باشید.
  • بر روی خود معامله تمرکز کنید، نه بر آنچه که امکان دارد رخ دهد.
  • معامله را تا انتهای آن به خوبی پیگیری کنید و به سرانجام برسانید و نیمه کاره رهایش نکنید.
  • بر پول تمرکز نکنید، بلکه بر این موضوع تمرکز کنید که چه قدر خوب معامله کردید و می ‌توانید امیدوار باشید که به زودی به معامله‌ گر بسیار موفقی تبدیل خواهید شد.

راهکار های بهبود معاملات در بازارهای مالی

فرقی نمی کند در چه بازاری در حال انجام معامله هستید، ارزهای دیجیتال، سهام یا سایر بازارهای مالی، به هر صورت حالات روحی شما نقش بسیاری در موفقیت شما ایفا می کند. در راستای کمک به شما عزیزان در راستای بهبود معاملات در بازارهای مالی قصد داریم روش SCORE  را به صورت کامل برایتان توضیح دهیم. منظور ما از روش SCORE چیست؟ SCORE در حقیقت مخفف ۵ ویژگی یا حالتی است که معامله‌ گران موفق در انجام معاملات خود مورد استفاده قرار می دهند که به ترتیب زیر می باشد :

  • Self-Discipline – به معنای انضباط شخصی
  • Concentration – به معنای تمرکز
  • Optimism – به معنای خوش بینی
  • Relaxation – به معنای آرامش
  • Enjoyment – به معنای لذت بردن

جالب است بدانید که این ویژگی‌ ها یا حالات در کتاب S.C.O.R.E. for Life اثر جیم فَنین، که البته به صورت مستقیم مرتبط با معامله‌ گری نیست، به صورت کامل توضیح داده شده ‌است، با این وجود این مفاهیم را مطابق با نیاز معامله گران در ادامه این مطلب از توضیح خواهیم داد.

۱) انضباط شخصی

یکی از حائز اهمیت ترین قابلیت هایی که به عنوان یک معامله ‌گر به آن نیازم دارید، انضباط شخصی خواهد بود. انضباط شخصی به منظور پیاده ‌سازی موثر یک استراتژی لازم و ضروری است. این قابلیت همین طور می ‌تواند وقتی که برنامه‌ شما حکم می‌ کند که نباید معامله کنید، شما را از انجام معامله باز دارد. انضباط شخصی به وسیله تمرین انضباط شخصی شکل گرفته و قوت می ‌گیرد. همیشه در خاطر داشته باشید که هیچ میانبری وجود ندارد و چیزی نیست که داشته یا نداشته باشید.

هر کس می ‌تواند به وسله پایداری، یک برنامه انضباط شخصی به وجود آورد. هر گامی که در روند معاملات برمی ‌دارید، از ایجاد برنامه معاملاتی گرفته تا اجرا و نظارت بر عملکرد آن، به انضباط شخصی نیاز دارد، به خاطر این که چیزهای دیگر به صورت مداوم ذهن‌ شما را منحرف می ‌کنند. بگویید که قصد دارید چطور معامله کنید و آن را بنویسید، سپس دنبالش کنید. انضباط شخصی را تمرین کنید تا با تمام جزئیات وارد وجودتان شود.

۲) تمرکز

بیشتر معامله‌ گران روزانه تنها ۱ تا ۴ ساعت از روز معاملاتی برای معامله اقدام می کنند که معمولا در نخستین ساعات و آخرین ساعات روز معاملاتی خواهد بود. با اینکه روز کاری یک معامله‌ گر که روزانه معامله می کند، کوتاه ‌تر از دیگر حرفه‌ هاست، داشتن تمرکز و حفظ آن اولویت اصلی کار است. هر معامله به دقت نیاز دارد و یک اشتباه می ‌تواند به منزله ضرری باشد که معامله ‌گر حتی حدسش را هم نمی‌ زده.

موفقیت و کاهش استرس در بورس

در حقیقت کمی حواس ‌پرتی در زمان ورود به یک معامله یا حد ضرر می ‌تواند فرق میان برد و باخت باشد؛ تنها یک ثانیه دیرتر عمل کردن می ‌تواند به معنای از دست دادن یک معامله باشد. وقتی فرصتی پیش آمد باید از آن استفاده کرد، ولی فرصت ‌ها همواره پیش نخواهد آمد. یک معامله ‌گر روزانه باید بتواند روی بازار تمرکز کند، چنانچه شرایط مساعد نبود در آن گیر نکند و با این وجود هنوز هم اگر فرصت معامله ‌ای در جفت ارز، ارز مجازی و … پیش آمد، بتواند در کسری از ثانیه عمل کند.

۳) خوش بینی

اعتماد کامل نسبت به روش اتخاذی خود داشته باشید. چنانچه به سیستم معاملاتی خود و اینکه این استراتژی معاملاتی می‌ تواند در طول روزها، هفته‌ ها، ماه ‌ها، و سال ‌ها سودده باشد، اعتماد نداشته باشید، معامله به سبک دلخواه ‌تان غیرممکن خواهد بود. هر چقدر به برنامه خود بیشتر اعتماد داشته باشید و هر چه در مورد توانایی ‌های آن خوشبین ‌تر باشید، به احتمال بیشتری قادرید آن را به صورت دقیق پیاده سازی کنید.

اگر به روش خود خوشبین نیستید، بنابراین به چه دلیل با آن معامله می ‌کنید؟ در طول مرحله تمرینی می ‌توانید ایده خوبی از شیوه عملکرد برنامه معاملاتی خود کسب نمایید. بعد از دستیابی به چند موفقیت قابل تکرار در طول ماه‌ های تمرینی، خوشبینی شما باید در درجه ‌ای باشد که بتوانید به آنچه انجام می ‌دهید اعتماد داشته باشید و مایل به ادامه آن برنامه باشید.

۴) آرامش

تمرکز و خوش ‌بینی بایستی با آرامش همراه گردد. این ۳ ویژگی موجب رسیدن تمرکز به حداکثر سطح خود خواهد شد. وقتی که یک سیگنال معاملاتی در دسترس باشد، تمرکز شما نیز در بالاترین حد خود خواهد بود. وقتی که شرایط برای معامله مساعد نباشد، آرامش بیشتری دارید و به ذهن‌ خود استراحت می ‌دهید. در طول روز معاملاتی، مدام از حالت تمرکز به حالت آرامش رسیده و دوباره به حالت تمرکز باز می گردید، لذا آرامش ضروری است.

البته در نظر داشته باشید که این بدین معنی نیست که کاملا آسوده شوید و با تماشای تلویزیون یا خواندن ایمیل‌ هایتان خود بپردازید. در عوض، تنها برای چند لحظه توجه خود را از مانیتور دور کنید، چند نفس عمیق بکشید، چند حرکت کششی انجام دهید یا چند لحظه ایستاده نظاره گر بازار باشید. در این شرایط، از این که چه اتفاقی در بازار رخ می دهد آگاه هستید و معاملات را زیر نظر دارید، ولی نیازی نیست به طور کامل هشیار باشید. این که تلاش کنید تمام مدت انجام معامله کاملا هوشیار باشید، حتی اگر فقط چند ساعت طول بکشد، خسته کننده است و امکان دارد موجب گردد تا اشتباهات به مراتب بیشتری انجام دهید.

همیشه مد نظر داشته باشید که باید در هر ساعت چند دقیقه وقت صرف آرامش خود کنید. آرامش خارج از معاملات نیز اهمیت دارد. دقیقا به همان دلیل که نباید چند ساعت بدون تنفس معامله کنید، نباید چند روز یا چند هفته پشت سر هم بدون استراحت خود را خسته کنید. آرامش باتری شما را دوباره شارژ می ‌کند و تمام کارهای شما را لذت ‌بخش ‌تر خواهد کرد که این خود به عملکرد شما کمک می کند. سلامتی‌ جسمی و روحی را از فراموش نکنید. بیشترین شانس موفقیت شما زمانی است که کاملا هوشیار و آماده اقدام باشید.

۵) لذت

از کاری که انجام  می دهید لذت ببرید. ساده به نظر می آید ولی بسیاری افراد برای دلایل اشتباه معامله می ‌کنند. برای لذت از معامله، معامله کنید. از چالش و روند آن لذت ببرید. چنانچه از این چالش لذت نبرید، موفق نیستید، به خاطر این که این چالش مانعی بر سر راه ‌شما می‌ شود. هر معامله‌ گر موفقی عاشق بازار و معامله کردن است. این لذت یا اشتیاق چیزی است که موجب تدوین استراتژی ‌های معاملاتی و پایداری به آن ها می ‌گردد و معامله ‌گر می تواند به عنوان یک حرفه اصلی به معامله‌ گری در بازارهای مالی مشغول شود.

موفقیت و کاهش استرس در بورس

نتیجه گیری و کلام آخر

در بخش اولی مقاله به راهکار های کاهش استرس در بازارهای مالی پرداختیم و شش مورد را بیان کرده و توضیح دادیم تا به وسیله آن ها بتوانید به موفقیت و کاهش استرس در بورس دست پیدا کنید. همان طور که گفتیم انضباط شخصی، تمرکز، خوش ‌بینی، آرامش و لذت همگی حالاتی به حساب می آیند که معامله ‌گرها باید در معاملات خود آن ها را در نظر داشته باشند. تمامی این ویژگی ‌ها در کنار هم می ‌توانند شما را به بهترین وضعیت ممکن برسانند، وضعیتی که در آن هر آنچه انجام می ‌دهید مناسب خواهد بود. اگر قصد سرمایه گذاری در بازارهای مالی مانند بورس را دارید، حتما موضوع روانشناسی معاملات را به اندازه مبانی تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال جدی بگیرید.

امیدوارم از این مقاله آموزشی با عنوان موفقیت و کاهش استرس در بورس نهایت استفاده رو برده باشید. هر گونه سوال و یا ابهامی بود، از طریق قسمت ارسال نظرات و دیدگاه ها با ما در ارتباط باشید.

برای دوستانتان بفرستید: