برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

مناسب ترین سهام برای خرید در بورس کدام است؟

اگر مناسب ترین سهام برای خرید در بورس رو بشناسید، مطمئنا میتوانید تصمیمات به مراتب مناسب تر و به دور از احساسی بگیرید که در سودآوری شما در بلندمدت تاثیر بسیار خوبی خواهد گذاشت. سهام خوب شرایطی دارد و از قدیم هم گفته اند که سهام خوب در بورس راه خودش را خواهد رفت و به رفتار بازار خیلی توجهی نخواهد کرد و تاثیراتی که می گیرد نیز کوتاه مدت است و مجددا به مدار صعودی و مثبت خود باز خواهد گشت. این موضوع کاملا درست و مناسب ترین سهام برای خرید رو شناسایی کنیم، می توانیم بدون در نظر گرفتن نوسانات کوتاه مدت، سهم راه سهامداری کنیم و به این امیدوار باشیم که روند سهم صعودی شود. لذا اگر دوست دارید روش های شناسایی مناسب ترین سهام برای خرید بورس را یاد بگیرید، این مطلب آموزشی، بصورت رایگان شما عزیزان را راهنمایی خواهد کرد.

مناسب ترین سهام برای خرید

جالب است بدانید که نوسانات قیمتی در بازار بورس به هیچ عنوان اتفاقی نیست و تمامی روندهای صعودی و نزولی ارزش سهام از قوانین خاصی تبعیت می‌ کنند که در صورت آشنایی با این قوانین می توانید بهترین سهام برای خرید در بورس را به سادگی تشخیص دهید. منظور از یک سهام خوب سهامی که در هنگام خرید نزدیک به ارزش ذاتی خودش بخرید و در بازه زمانی مورد هدف معامله ‌گر از رشد بالایی برخوردار شده و در نهایت در زمان فروش سیو سود با ارزشی نصیب فرد شود. بسیاری از افراد مبتدی معتقدند که بالا و پایین شدن قیمت سهام یک چیز شانسی است که امکان دارد در یک آن سود یا زیان نصیب فرد نماید.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، سرمایه گذاری بر روی حق تقدم و یا فروش آن و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


البته این در حالی است که این تفکر کاملا اشتباه می باشد. به صورت معمول افراد برای انتخاب بهترین سهام از دو روش تحلیل فاندامنتال و تحلیل تکنیکال و یا ترکیب آن دو کمک می گیرند ولی بسیاری از افراد با توجه به پیچیدگی‌ های موجود در این روش‌ ها، از معیارهای معینی برای تشخیص بهترین سهام شرکت ‌ها استفاده می کنند. معیارهایی مثل سودآوری، آینده سهام، وضعیت نقدینگی، مقدار نقدشوندگی، سیاست تقسیم سود، بدهی ‌های شرکت، P/E هر سهم، درصد سهام شناور آزاد و ترکیب سهامداران، ولی چگونه بهترین سهام برای خرید در بورس را تشخیص دهیم؟ در ادامه با کد بورسی همراه باشید تا به صورت کامل این موضوع را یاد بگیرید.

بهترین سهام برای خرید در بورس چه ویژگی هایی دارد؟

وضعیت دارایی ‌ها و بدهی‌ های شرکت مورد نظر : یکی از مواردی که برای انتخاب بهترین سهام برای خرید در بورس یک شرکت باید مد نظر قرار دهید، وضعیت حقوق صاحبان سهام، بدهی ها و دارایی ها به حساب می آید. در واقع هر چقدر وضعیت مطلوب تر باشد، نشان دهنده شرایط مناسب شرکت برای سرمایه گذاری خواهد بود. شایان ذکر است که برای بررسی و تجزیه و تحلیل وضعیت دارایی بدهی حقوق صاحبان سهام، می توانید ترازنامه شرکت را بررسی نمایید.

میزان سود نقدی هر سهم : میزان سودی که شرکت به هر سهم خود اختصاص می دهد یکی از حائز اهمیت ترین فاکتورهایی است که باید به آن توجه داشته باشید و در شناسایی و انتخاب مناسب ترین سهام برای خرید آن را لحاظ کنید.

تداوم روند سودآوری : همان طور که سودآور بودن شرکت در انتخاب سهام موضوع حائز اهمیتی است، تداوم روند سودآوری نیز بسیار مهم است. در حقیقت سودآوری شرکت باید یک فرآیند مداوم و مستمر باشد، نه مقطعی و این نکته ای است که سهامداران تازه وارد باید خیلی به آن توجه داشته باشند که چه شرکتی در چه بازه زمانی چقدر سود محقق کرده است و چقدر در این سودآوری در طول سالیان متوالی ثابت قدم بوده است.

توجه به نسبت قیمت به درآمد سهم : قبل از خرید سهم به نسبت قیمت به درآمد سهم توجه کنید. این نسبت نشان دهنده این است که قیمت سهام شرکت، چند برابر مقدار سود نقدی است که شرکت به هر سهم خود اختصاص می دهد. یعنی نسبت قیمت به درآمد سهم نشان می دهد که آیا قیمت سهام به نسبت سودی که بین سهامدارانش توزیع می کند، ارزشمند است؟ پس این معیار را هم نباید به صورت تکی مبنا قرار داد، ولی می توان از آن در کنار موارد دیگر بهره گرفت.

بررسی دارایی های شرکت : بررسی وضعیت دارایی ها و بدهی های شرکت به وسیله ترازنامه شرکت یکی از مهم ترین مواردی است که هر سرمایه همیشه می بایست در مورد آن تحقیق کند، چرا که هر اندازه وضعیت شرکت مطلوب تر باشد بیانگر شرایط مناسب برای سرمایه گذاری می باشد.

حتما بخوانید : بهترین زمان فروش سهام | نکات طلایی در تشخیص زمان مناسب فروش سهام


بافت تامین مالی،‌ که شامل بدهی ها و حقوق صاحبان سهام است، ‌تاثیر عمده ای در عملکرد و سودآوری شرکت دارد. در واقع هر اندازه بدهی شرکت بیشتر باشد، به خاطر خاصیت اهرمی بدهی، سودآوری نیز بالاتر خواهد بود، اما خطر ناتوانی شرکت در ایفای تعهداتش نیز افزایش خواهد یافت، لذا ریسک خریداری سهام شرکت نیز بالاتر خواهد بود.

صنعتی که شرکت به فعالیت در آن میپردازد : پیش از انتخاب بهترین سهام برای خرید در بورس ببینید که آیا صنعتی که شرکت در آن فعالیت دارد، از شرایط مناسبی در الان و آینده برخوردار است یا خیر؟ آیا شرایط بین المللی و خارجی بر این صنعت تأثیر مثبت یا منفی میگذارند و مواردی از این دست.

حجم معاملات : به صورت معمول حجم معاملات یکی از معیارهای تشخیص روند حرکتی سهم است، چنانچه در زمان افزایش قیمت سهم حجم معاملات کاهش پیدا کند، می تواند بیانگر شروع کاهش قیمت و زمان فروش سهم باشد، البته حجم معاملات را باید در کنار آیتم های دیگر مورد بررسی قرار داد و در نهایت به یک نتیجه منطقی رسید. در این خصوص توجه به واگرایی منفی در اندیکاتور OBV نیز می تواند کمک کننده باشد. البته نباید تنها به حجم معاملات روز بسنده کرد و باید فاکتورهای دیگری را نیز در کنار آن مورد بررسی قرار داد.

قابلیت نقدشودنگی : قطعا یکی از معیارهای مهم برای انتخاب مناسب ترین سهام برای خرید در بورس قدرت نقدشوندگی سهم است، به این منظور تلاش کنید سهام هایی را بخرید که قدرت نقدشوندگی بسیار بالایی داشته باشد، چرا که همیشه می ‌توانیم آنها را به فروش برسانیم، لذا خرید سهامی که نقدشوندگی بالایی دارد، خود نوعی حفظ نقدینگی محسوب می شود. این بدین معنی است که همیشه نیاز نیست پول نقد کنار بگذاریم و این اصلی ترین دلیلی است که کارشناسان همواره به خرید سهام بنیادی و پر پتانسیل توصیه می ‌کنند، چرا که این سهم‌ ها مثل پول نقد عمل می ‌کنند.

خرید سهام صندوق های سرمایه گذاری : صندوق های سرمایه گذاری که معمولا به وسیله کارگزاران رسمی بورس راه اندازی می شود، تحت نظارت سازمان بورس و با مدیریت افراد متخصص، فعالیت کرده و مبالغی را که سرمایه گذاران در اختیار آن ها قرار می دهند، در سبد متنوعی از سهام و سایر اوراق بهادار سرمایه گذاری می کنند. خرید این صندوق ها دو مزیت دارد. یکی این که با خرید این صندوق ها دیگر نیاز نیست به صورت مداوم قیمت سهام خود را زیر نظر داشته باشید و دیگر این که شما را از زحمت تحلیل کردن سهم ها رهایی می بخشد. البته با خرید سهام یک صندوق از سودهای غیر معمول بورس نیز باید چشم بپوشید.

تحلیل فاندامنتال

جالب است بدانید که تحلیل بنیادی یا تحلیل فاندامنتال با بررسی عوامل اصلی تاثیرگذار بر قیمت سهام شرکت به سرمایه ‌گذار کمک می ‌کند تا تشخیص دهد که آیا سرمایه ‌گذاری در سهام مورد نظر مناسب است یا خیر. در این روش، سرمایه ‌گذار بعد از بررسی و تحلیل عوامل اثر گذار بر قیمت سهام یک شرکت، ارزش واقعی یا در اصطلاح ارزش ذاتی این سهم را تعیین کرده و پس از مقایسه با ارزش بازار آن در بورس، اقدام به خرید یا فروش آن می‌نماید. در این صورت سه حالت امکان دارد رخ دهد :

  • چنانچه با محاسباتی که سرمایه‌ گذار انجام می ‌دهد، ارزش واقعی سهم از قیمت فعلی آن بیشتر باشد، لذا ممکن است سهم رشد بیشتری داشته باشد تا به قیمت واقعی خود برسد، بنابراین این سهم برای خرید گزینه مناسبی است. به عنوان مثال این طور کنید قیمت هر سهم یک شرکت امروز ۲۰۰ تومان باشد، چنانچه ارزش ذاتی هر سهم این شرکت به وسیله سرمایه‌ گذار ۳۰۰ تومان برآورد شود، خرید این سهم می ‌تواند ۵۰ درصد سود نصیب سرمایه‌ گذار نماید.
  • اما اگر ارزش واقعی سهم از ارزش بازار آن کمتر باشد، در واقع سهم گران است و نه تنها برای خرید مناسب نیست، بلکه اگر سرمایه‌گذار چنین سهمی را در اختیار داشته باشد، بهتر است آن را بفروشد.
  • در صورتی که ارزش ذاتی سهم با ارزش بازار آن برابر باشد، لذا قیمت آن منصفانه بوده و خرید و فروش آن سودی را به دنبال ندارد.

بهترین سهام برای خرید در حال حاضر

تحلیل تکنیکال

روش دیگر تجزیه و تحلیل سهام در بورس، روش تحلیل تکنیکال است که به آن تحلیل فنی نیز گفته می شود. در این روش سرمایه‌ گذاران با بررسی روند نوسانات قیمت یک سهم در گذشته سعی بر تخمین قیمت آن در آینده دارند. سرمایه ‌گذارانی که از این روش استفاده می ‌کنند، معمولا با استفاده از روش ‌های ریاضی و نمودارها، روند نوسانات قیمت را پیش ‌بینی می‌ کنند، بنابراین تحلیل تکنیکال در حقیقت طبق پیش ‌بینی قیمت سهم در آینده استوار است. مثل آن چه در تحلیل بنیادی گفتیم، در صورتی که تحلیل تکنیکال بیانگر افزایش احتمالی قیمت سهم باشد، سرمایه ‌گذاران نسبت به خرید آن سهم اقدام می کنند.

حتما بخوانید : صفر تا صد تحلیل تکنیکال | آموزش تحلیل تکنیکال بورس رایگان


ولی چنانچه نمودارها نشان دهنده کاهش قیمت سهم در آینده باشند، خرید این سهم دیگر توجیهی نداشته و یا اگر سرمایه‌ گذای آن را در سبد سهام خود داشته باشد، بهتر است که آن را به فروش برساند. تحلیلگران تکنیکال بر این باورند که از آن جا که بورس یک بازار هوشمند است و قیمت سهام در این بازار بر اثر تغییر در عوامل مختلف تغییر می ‌کند، لذا قیمت سهم خود به تنهایی می ‌تواند نشان دهنده میزان تاثیر این عوامل باشد، در نتیجه نیازی نیست سرمایه‌ گذار به صورت مستقل قیمت سهام را محاسبه نماید و فقط کافی است روند نوسانات گذشته قیمت سهم را مورد بررسی قرار داده و قیمت سهم را طبق گذشته آن تخمین می زند.

بهترین زمان خرید سهم در بورس

بسیاری از افراد بر این باورند که بورس یک بازار هوشمند است که می‌ توان با بررسی روندهای آن به بهترین وجه ممکن برای خود سودآوری کرد و سهام ارزنده را انتخاب کرد. این افراد از طرفداران تحلیل تکنیکال به حساب می آیند که از بررسی نوسانات قیمتی گذشته برای خرید و فروش سهم در آینده استفاده می‌ کنند. بر عنوان مثال اگر نمودارهای نوسان قیمت کاهش ارزش سهم در بازار را نشان داد، بهترین زمان برای فروش سهام باقی مانده در سبد سرمایه ‌گذاری است. خرید در این زمان‌ها اصلا توصیه نمی ‌شود، از طرفی چنانچه روند صعودی برای قیمت یک سهم را شاهد بودید، بهترین سهام برای خرید در بورس را یافته ‌اید.

می ‌توانید بنابر نوع سرمایه ‌گذاری خود مقدار متفاوتی از این سهم را خریداری کنید، به خاطر این که در آینده با رشد سهام و بالا رفتن ارزش آن روبرو می شوید. افرادی که به فکر استفاده از این دو روش برای حضور در بازار هستند، می ‌توانند صورت حساب‌ های مالی اغلب کمپانی‌ها را از سایت کدال دریافت کنند و با تماشای نوسانات قیمتی در وبسایت ‌های معاملات بر خط سهام در بیشتر کارگزاری‌ ها از این روندها اطلاع یابند، ولی برای انتخاب سهام ارزنده باید در نظر داشته باشید که تمامی تحلیل، تاثیر گرفته از شیوه نگرش فرد دارد و در نتیجه امکان دارد نظرات گوناگونی بر خرید و فروش سهام حاکم باشد.

سهام شرکت ‌های مناسب برای خرید قبل از مجمع 

نکته مهمی که باید در خصوص انتخاب سهام در زمان مجمع در نظر داشته باشید این است که سود پیش‌ بینی‌ شده و سود ساخته ‌شده شرکت، دقیقا همان سودی نیست که به هر برگ سهم تعلق می ‌گیرد. بلکه شرکت می ‌تواند تا ۹۰ درصد این سود را به ‌عنوان سود انباشته در شرکت نگهداری کند و از آن برای کارهای گوناگون مورد استفاده قرار دهد، لذا این نکته بسیار مهم است که باید به آن توجه داشته باشید.

نکته جالب اینجاست که شما پیش از تشکیل مجمع و تصمیم آن قادر نیستید به‌ صورت دقیق مطلع شوید که شرکت قرار است چند درصد سود را تقسیم و مابقی را حفظ کند. تنها راه شما برای کشف این موضوع نگاه به تاریخچه شرکت در سایت کدال و سودهای تقسیمی نقدی نوشته ‌شده در سایت tse است. مطمئنا هر چه سود تقسیمی یک شرکت بیشتر باشد، برای سهامداران جذابیت بیشتری خواهد داشت.

حتما بخوانید : نحوه شناسایی سهام ارزشمند در بورس – چگونه سهام مناسب را تشخیص دهیم؟


در این خصوص توجه کنید به صورت کلی دو نوع شرکت داریم؛ شرکت ارزشی شرکت‌ هایی هستند که سودآوری خوبی دارند و به صورت معمول درصد بالایی را تقسیم می ‌کنند و شرکت ‌های رشدی شرکت‌ هایی هستند که اغلب در حال رشد و گسترش هستند و به سود انباشته بیشتری نیاز دارند، به همین خاطر این شرکت ‌ها دوست دارند درصد بیشتری از سود حاصله را برای گسترش شرکت استفاده کنند، لذا برای خرید سهام پیش از مجمع رفتن سراغ شرکت ‌های ارزشی بیشتر حائز اهمیت است.

نکته مهم دیگر این است که هر شرکت بعد از اتمام سال مالی فرصت ۴ ماهه برای برگزاری مجمع دارد و بعدازآن نیز فرصت ۸ ماهه برای پرداخت سود نقدی به سهامداران دارد، به همین خاطر شرکت‌ هایی برای سرمایه‌ گذاری و خرید سهام پیش از مجمع جذاب ‌تر هستند که در مدت‌ زمان کوتاه ‌تری این سود را بپردازند. در این مورد نیز تنها اطلاعیه ‌های موجود در سامانه کدال می ‌تواند راهگشای شما باشد و تنها حدس و گمان ‌ها است که تعین می کند این شرکت امکان دارد کی سود حاصله را بپردازد.


امیدوارم روش شناسایی و انتخاب مناسب ترین سهام برای خرید در بورس ایران را در این مطلب کاملا متوجه شده باشید.

از نظر شما سرمایه گذاری روی کدام صنعت و سهام ها در سال ۱۴۰۰ سوددهی به مراتب بالاتری خواهد داشت؟ (حتما تجربیاتتون رو بنویسید تا دیگران هم استفاده کنند)

برای دوستانتان بفرستید: