برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

معرفی انواع بازارهای مالی به زبان ساده

معرفی انواع بازارهای مالی به شما کمک میکند تا انواع بازار های مالی و پولی در ایران و جوامع بین الملل را بیشتر و بهتر بشناسید، به همین خاطر در این مطلب قصد داریم با زبانی ساده به معرفی انواع بازارهای مالی و پولی بپردازیم. به همین منظور ابتدا بازار های مالی را تعریف می کنیم و سپس یک به یک آن ها را معرفی کرده و به زبان ساده به شما توضیح می دهیم که هر کدام از آن ها چه ویژگی هایی دارند و سرمایه گذاری در آن ها برای چه افرادی مناسب است، پس معرفی انواع بازارهای مالی به زبان ساده را در ادامه این مطلب به هیچ عنوان از دست ندهید.

معرفی انواع بازارهای مالی

از گذشته تا به امروز به علت وجود احتیاجات گوناگون انسان ها با یکدیگر، بازارها مکانی برای خرید و فروش و مبادلات افراد با یکدیگر بوده است. با پیشرفت جوامع و نیاز به وجود مکان هایی تخصصی تر برای امور مالی و همچنین نظارت بر مبادلات مالی، تلاش برای ایجاد بازار های مالی به ثمر نشست. به صورت کلی بازارهای مالی بازارهایی محسوب می شوند که در آن‌ ها معامله‌ گران، برای معامله دارایی‌ های مالی مانند اوراق‌ بهادار، طلا، سهام، کالا و … اقدام می کنند. قیمت معاملات در این بازارها مطابق با فرآیند عرضه و تقاضا تعیین می گردد.

حتما بخوانید : بهترین سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۰ در ایران چیست؟


بازارهای مالی معمولا خریداران و فروشندگان را در یک مکان قرار می دهند تا آن‌ ها این توانایی را پیدا کنند که به‌ سادگی یکدیگر را پیدا کنند. لذا به نوعی بازارها، معامله‌ بین آن‌ ها را به ساده ترین روش ممکن می سازند. البته جالب است بدانید که هنگامی که از بازارهای مالی صحبت می شود، ذهن بیشتر افراد تنها به‌ سمت بورس اوراق بهادار متمایل می‌ شود و این در حالی است که بازارهای مالی گوناگونی مثل بورس کالا، بازار طلا، مسکن و … با اهداف متفاوتی وجود دارد که بیشتر افراد با آن‌ ها آشنا نیستند. بازار های مالی ابعاد و انواع گوناگونی دارند که در ادامه با برخی از آن ها آشنا می شویم.

تعریف بازار مالی

در راستای تعریف بازارهای مالی باید گفت که بازار مالی، مکانیزم یا بازاری است که افراد، شرکت‌ ها، مؤسسات و … قادرند اوراق بهادار، کالا و دیگر دارایی‌ های قابل معامله را با قیمتی که به وسیله اصول اقتصادی عرضه و تقاضا مشخص می شود، با یکدیگر خرید و فروش نمایند. در حقیقت بازارهای مالی بازارهایی به حساب می آیند که در آن‌ ها انواع دارایی‌ های مالی تبادل می‌ شود. دارایی‌ های مالی نیز شامل انواع سهام و اوراق قرضه هستند که ارزش مالی آن‌ ها به سرمایه و ارزش تولیدات یا خدمات ارائه‌ شده به وسیله سازمان‌ ها یا شرکت‌ های توزیع‌ کننده آن‌ ها وابسته است.

تفاوت دارایی‌ های واقعی با دارایی‌ های مالی  در ماهیت غیر فیزیکی آن ها خلاصه می شود. در این راستا از جمله دارایی‌ های واقعی می‌ توان به اتومبیل، املاک، طلا و … اشاره داشت و این در حالی است که دارایی‌ های مالی به‌ صورت اوراق قرضه، اوراق مشارکت و … در دسترس هستند. در حال حاضر یکی از موفقیت‌ آمیزترین روش‌ های سرمایه‌ گذاری، خرید دارایی‌ های مالی محسوب می شود و تورم نیز یکی از خطراتی است که در صورت نگهداری پول نقد و عدم تبدیل آن به دارایی های مالی، ارزش سرمایه شما و قدرت خریدتان را تا حدود بسیار زیادی در طول زمان کاهش می دهد.

متخصصان بازارهای مالی بر این باورند که جنبه مصرفی در دارایی‌ های واقعی بیشتر است و این دسته از دارایی ها برای پس‌ انداز و سرمایه‌ گذاری بهترین گزینه به حساب نمی آیند. از جمله مرسوم ترین دارایی‌ های مالی می‌ توان به سپرده‌ های سرمایه‌ گذاری بانک‌ ها، طرح‌ های بازنشستگی که به وسیله صندوق‌ های بازنشستگی ارائه می‌ شود، انواع بیمه‌ نامه‌ های شرکت‌ های بیمه ای، اوراق بهادار قابل خرید و فروش در بورس که به وسیله کارگزاری‌ های معتبر مورد معامله قرار می گیرد و بسیاری موارد مشابه دیگر اشاره داشت.

کارکردهای بازار های مالی

شاید مهم ترین کارکرد بازارهای مالی، کشف قیمت و ارزش گذاری بر روی دارایی مالی به شمار می رود. یعنی مطابق با اطلاعات و قیمت عرضه و تقاضای موجود در بازار، قیمت اوراق بهادار مشخص خواهد شد. در این راستا هر چه بازار کاراتر باشد قیمت اوراق بهادار صحیح تر و با منطق بهتری تعیین می‌ شود و این بدین معنی است که ارزش اوراق بهادار یا دارایی مالی به ارزش ذاتی خود نزدیک تر خواهد شد.

حتما بخوانید : تفاوت بازارهای جهانی با بورس ایران


هر چقدر شرایط رقابت کامل در بازار بیش تر فراهم باشد؛ یعنی همه اطلاعات در زمان مقرر برای عموم در دسترس قرار گیرد و تعداد زیادی تریدر در بازار حضور داشته باشند، قیمت اوراق بهادار بهتر و نزدیک‌ تر به قیمت واقعی آن تعین خواهد شد. از مصادیق بازار مالی طبق حق مالی می توان به بازار بدهی و بازار سهام اشاره داشت که در آن بازیگران بازارهای مالی یا سهامدار هستند یا رابطه طلبکار و بدهکار با شرکت مورد نظر دارند. به صورت خلاصه کارکرد بازارهای مالی را می توان در موارد زیر خلاصه کرد؛

  • تقویت نقدشوندگی در نظام‌ های مالی
  • ایجاد ارتباط مشخص بین ریسک و بازده
  • بهبود شفافیت در فعالیت‌ های اقتصادی
  • کمک به کشف قیمت منابع به صورت غیر دستوری
  • تجمیع منابع خرد و تخصیص آن ها به سرمایه‌ گذاران
  • کمک به اعمال سیاست‌های پولی و مالی بانک مرکزی و دولت
  • هدایت نقدینگی به مسیری درست و جلوگیری از رشد بازارهای ناسالم

۱) بازار بورس

بازار بورس یکی از انواع بازارهای مالی به حساب می آید که در آن اوراق بهادار، سهام شرکت‌ ها، صندوق طلا و … مورد معامله قرار می گیرد. در بازار سرمایه شرکت‌ های موفق مبالغ بالای پول نقد را جمع‌ می کنند و در قبال آن سهامی از شرکت به افراد واگذار خواهد شد. سهام‌ ها یعنی سهم مالکیت بر شرکت‌ های صنایع عام که به وسیله واسطه‌ های بورس به خریداران فروخته می‌ گردد. با افزایش درآمد شرکت‌ ها، سودی که نصیب سهامداران بورسی می‌ شود نیز به مراتب بیشتر خواهد شد.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، سرمایه گذاری بر روی حق تقدم و یا فروش آن و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


نکته ای که در این خصوص باید در نظر داشته باشید اینجاست که ورود به بورس بسیار ساده است، ولی این که سهام چه شرکتی را خریداری می کنید بیشترین اهمیت را داراست و زمان زیادی نیاز خواهید داشت تا در این زمینه تجربه و دانش کافی را کسب کنید. اگرچه مشورت با مشاوران بورس و افراد موفق در بازار سرمایه به شما کمک زیادی خواهد کرد.

صندوق‌ های تعاونی این امکان را در اختیارتان قرار خواهد داد تا هم زمان چندین سهم بورس را بخرید. خریدن سهام از طریق صندوق‌ های تعاونی ساده تر است نسبت به خرید فردی. از طرف دیگر با کاهش نوسانات بازار تاثیر خوبی بر اقتصاد کشور دارد، ولی باز هم نکته‌ مهم این است که باید بدانید که کدام صندوق‌ ها را انتخاب و روی آن ها سرمایه گذاری کنید.

۲) بازار کالا

در بازار کالا کارخانه‌ ها با معامله مواد اولیه ریسک‌ ها احتمالی در آینده را مدیریت می نمایند. به علت نوساناتی که در قیمت برخی کالاها مانند نفت، ذرت و طلا وجود دارد، بسیاری از کارخانه‌ ها قیمت‌ های مشخصی را تعیین نمی‌ کنند. سهام بعضی از این شرکت‌ ها عمومی است و بعضی از سرمایه‌ گذاران تنها به فکر سود هستند و به تعداد دفعاتی که کالاها حمل‌ می‌ شوند، اهمیتی نمی‌ دهند.

انواع بازار های مالی کدامند

نفت در اقتصاد کشور ما نقش انکارناپذیری دارد. همان طور که می‌ دانید در حمل و نقل، ساخت پلاستیک، محصولات صنعتی و تولید گرما مصرف می‌ شود. حال شرایطی را در نظر بگیرید که قیمت نفت افزایش می یابد، این افزایش قیمت در عرض ۷ روز بر روی قیمت بنزین تاثیر خواهد گذاشت.

چنانچه قیمت بنزین و نفت بالا بماند، اثراتش را تا حداکثر ۳۰ روز دیگر بر مواد خوراکی قابل مشاهده خواهد بود و نکته جالب اینجاست که نرخ کالاها آینده تعیین‌ کننده قیمت نفت خواهد بود. اگر دوست دارید در مورد روش های دریافت کد معاملاتی بورس کالا اطلاعات بیشتری کسب کنید، این مطلب شما را به صورت رایگان و به زبانی ساده راهنمایی می کند.

۳) بازار اوراق قرضه

یکی از انواع بازارهای مالی اوراق قرضه به حساب می آید که وقتی سازمان‌ ها به وام‌ های کلان نیاز پیدا کنند، می توانند از این بازار کمک های شایانی را دریافت کنند. با افزایش قیمت سهام بورس قیمت اوراق قرضه کم می شود. اوراق قرضه انواع گوناگونی دارد؛ به عنوان مثال اوراق بهادار دولتی، اوراق بهادار شرکت‌ ها و اوراق قرضه شهرداری. این نکته مهم را در نظر داشته باشید که اوراق بهادار دولتی و اوراق بهادار خزانه بایکدیگر فرق می کنند.

حتما بخوانید : خرید اوراق مشارکت در بورس + راهنمای گام به گام


با کاهش ارزش اوراق بهادار دولتی، ارزش اوراق بهادار خزانه افزایش خواهد یافت تا جبران مافات نماید. با افزایش ارزش اوراق بهادار خزانه، نرخ بهره وام نیز افزایش پیدا خواهد کرد. جالب است بدانید که بدترین حالت در بازارهای مالی زمانی است که با کاهش ارزش اوراق بهادار دولتی ارزش پول ملی نیز کاهش می یابد، لذا قیمت‌ ها به طرز قابل توجهی افزایش خواهد یافت و در نهایت تورم ایجاد خواهد شد که اثرات تورم به کشور و قدرت خرید مردم نیز بر کسی پوشیده نیست.

۴) بازار طلا

با وجود نوساناتی که در سالیان اخیر در بازار طلا وجود داشته است، تبدیل سرمایه راکد به طلا و سکه امری عاقلانه می باشد. به جز صرافی‌ ها و طلافروشی‌ ها روش های دیگری برای تهیه طلا و سکه وجود دارد که به نسبت مناسب‌ تر است و خطرات احتمالی کم تری نیز به همراه خواهد داشت. می‌ توانید در بورس طلا خریداری کنید و یا در همان بورس از گواهی های خرید سکه برای خرید سکه استفاده کنید و ریسک نگهداری فیزیکی طلا و سکه را از بین ببرید. افراد با داشتن کد بورسی توانایی انجام معاملات در این بخش را دارا خواهند بود. مبالغ سرمایه‌ گذاری شده در این بخش به معاملات طلا در بورس تخصیص داده می‌ شود.

حتما بخوانید : خرید و فروش سکه و طلا در بازار بورس


فعالیت اصلی صندوق طلا، سرمایه‌ گذاری در گواهی سپرده سکه طلا است که قسمت بزرگ منابع صندوق برای خرید گواهی سپرده طلا در نظر گرفته می شود و بخش دیگر نیز در بازار مشتقات سکه طلای بور کالا مورد استفاده قرار می گیرد. همان طور که پیش تر هم عنوان کردیم با داشتن کد بورسی قادر خواهید بود در معاملات صندوق طلای بورس شرکت کنید و برای خرید طلا، سکه و سایر مشتقات آن اقدام نمایید. برای خرید از این صندوق می بایست تعداد سفارشاتتان را ضرب‌ در ۱۰ کنید یعنی هر ۶ سکه معادل ۶۰ سفارش است.

۴ صندوق طلای بورسی در حال حاضر فعال هستند به نام‌ های طلا، گوهر، عیار و زر که اگر کد بورسی داشته باشید، می توانید واحد های این صندوق را دقیقا مشابه سهام عادی خرید و فروش نمایید ولی به صورت کلی در نظر داشته باشید که برای خرید صندوق های طلا که پیشتر معرفی کردیم، عدد NAV یا همان ارزش واقعی دارایی های صندوق و مقایسه آن با قیمت روز صندوق که در حال معامله شدن است، بسیار حائز اهمیت است.

۵) بازار ارز فارکس

بازار ارز همان بازار مالی فارکس یا همان بازار ارزهای خارجی است. این بازار بزرگترین بازار مالی بین المللی به حساب می آید که گردش مالی روزانه آن ۱۳ برابر گردش روزانه خزانه داری آمریکا می باشد و محبوب ترین بازار مالی جهان نیز محسوب می شود که تعداد زیادی از تحلیلگران، معامله گران، شرکت ها، بانک ها و موسسات مالی در دنیا در آن فعالیت های گسترده و مستمری دارند.

همان طور که گفتیم این بازار قسمت حائز اهمیتی از بازارهای بین‌ المللی محسوب می شود. استقراض یا سرمایه‌ گذاری در سطح بین‌ المللی، به استفاده از بازار ارز برای تبدیل ارز نیاز خواهد داشت. بازار ارز در حقیقت وظیفه تسهیل تجارت و معاملات بین‌ المللی را عهده دار است. در حقیقت علت ایجاد این بازار تسهیل تعدیلات تراز پرداخت‌ ها می باشد.


خلاصه مطلب و نتیجه گیری

در این مقاله به معرفی انواع بازارهای مالی در قالب ۵ گروه پرداختیم و به صورت خلاطه می توان گفت که بازارهای مالی بین‌ المللی به علت کمک به تسهیل مبادلات و با تسهیل تامین مالی ایجاد شده اند. در دنیای امروز نیاز به حضور بیش از پیش این بازارها حس می‌ شود. به صورت کلی بازارهای مالی بین‌ المللی را می‌ توان به ۳ گروه کلی؛ بازار ارز خارجی، بازار بین‌ المللی سرمایه و بازار بین‌ المللی پول تقسیم بندی کرد. بازار بین‌ المللی پول محلی برای ابزار کوتاه‌ مدت مبادله می‌ شود و در بازار بین‌ المللی، سرمایه ابزار بلندمدت مبادله می‌ شود.

دو عاملی که بر تصمیم‌ گیری‌ های مشارکت‌ کنندگان در بازارهای مالی موثر است شامل؛ نرخ ارز انتظاری و نرخ بهره می باشد. حائز اهمیت تریت ویژگی بارز بازارهای مالی بین‌ المللی تحرک بالای سرمایه به حساب می آید. از طرفی عمق این بازار زیاد است که به معنای حضور کاربران بسیار زیاد در این بازارها می باشد. در بازارهای مالی ابزارهای گوناگونی برای پوشش ریسک در نظر گرفته شده است که استفاده از هر یک از آن‌ ها به یادگیری دانش تخصصی مورد نظر نیازمند است.

همان طور که در ابتدای مطلب قول دادیم، معرفی انواع بازارهای مالی در ۵ گروه مختلف پرداختیم. 

مقایسه بورس ایران با سایر کشورها در دنیا را می توانید از طریق این لینک مطالعه فرمایید.

برای دوستانتان بفرستید: