برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

معامله مارجین چیست و چطور کار میکند؟

آیا می دانید معامله مارجین چیست و در کدام بازارهای می توانید از آن استفاده کنید؟ به صورت کلی معامله مارجین، روشی برای خرید و فروش دارایی به حساب می آید که از سرمایه‌ ای که به وسیله شخص ثالث تامین و فراهم می‌ شود، استفاده می کند. در قیاس با روش های معمولی انجام معامله، حساب‌ های مارجین به تریدرها و با استفاده از اهرم‌ ها، امکان دسترسی به مقادیر بیشتر سود را می دهند. اما اگر دقیق تر به دنبال این هستید که معامله مارجین چیست و دقیقا در انجام آن ها به چه مواردی باید توجه داشته باشید، این مطلب راهنما و رایگان را به هیچ عنوان از دست ندهید.

معامله مارجین چیست ؟

به صورت معمول افرادی که در بازار رمزارزها فعالیت دارند، به دنبال موقعیت‌ هایی هستند که در کمترین زمان ممکن، سرمایه خود را چندین برابر کرده و بیشترین سود را از بازار به دست آورند. معاملات مارجین یکی از سودآورترین و در عین حال ریسکی ترین روش های انجام معامله به حساب می آید که می‌ تواند سود یا ضرر بسیاری را روی مقداری که سرمایه‌ گذاری می‌ کنید برای شما به ارمغان آورد. معاملات مارجین این امکان را در اختیار معامله گران قرار می دهد تا به علاوه سرمایه فعلی خود برای معامله ارزهای دیجیتال، از شخص سومی مثل صرافی پول بیشتری به‌ صورت وام قرض بگیرند و با اضافه شدن وام به دارایی فعلی، با پول بیشتری برای ورود به معامله مورد نظر اقدام نمایند.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز ۱۰ درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

ثبت نام رایگانسرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


معامله مارجین تحت عنوان معاملات اهرم‌ دار هم شناخته شده است. ضریب اهرم، عددی است که میزان ضرر و زیان معامله در آن ضرب شده و به همان اندازه، میزان سود و ضرر هم افزایش پیدا خواهد کرد. عدد ضریب اهرم در صرافی‌ ها برای ارزهای دیجیتال گوناگون، متفاوت است. در ادامه در ابتدا فرق معاملات مارجین و عادی را بیان می کنیم و سپس به این که انواع مارجین کدام است و چگونه کار می کند نیز خواهیم پرداخت، پس همچنان با کد بورسی همراه بمانید.

فرق معاملات مارجین با حالت عادی چیست؟

به صورت معمول چنانچه شما یک سهم یا یک دارایی را در بازار بخرید، مالکیت آن را در اختیار خواهید داشت، چرا که هزینه آن دارایی را پرداخته اید و به هیچ شخص یا ارگان دیگری بدهکار نیستید، ولی در معامله مارجین به این خاطر که شما برای معاملات خود به نوعی وام دریافت کرده اید، بنابراین در قبال خرید آن دارایی خود را بدهکار کرده‌ اید، بنابراین مالکیت دارایی نیز برای شما نخواهد بود و مانند هر وامی که دریافت می کنید، مارجین را هم باید در انتهای معامله‌ خود تسویه نمایید. در حقیقت در معاملات مارجین، شما فقط ارزش دارایی را مورد معامله قرار می دهید و مالکیت آن را به صورت کامل در اختیار ندارید.

به این نوع معامله ها، معاملات CFD نیز گفته می شود، چرا که شما مالک دارایی مورد معامله نیستید، بنابراین مالیاتی هم برای آن پرداخت نمی کنید. هر چقدر مارجین بیشتری در معاملات خود استفاده نماییم، بنابراین نسبت به حالت بدون مارجین، سود به مراتب بالاتری کسب خواهیم کرد. برای مثال چنانچه شما حجم معاملاتتان را چهار برابر بیشتر کنید، سودتان در معاملات هم چهار برابر افزایش پیدا خواهد کرد، لذا می توان این طور گفت که مارجین می‌ تواند موجب سوددهی بیشتر برای افراد گردد.

انواع معاملات مارجین کدام اند؟

به منظور انجام معاملات مارجین یا اهرمی، به صورت معمول دو روش را مورد استفاده قرار می دهند که به شرح زیر می باشد؛

  1. معاملات مارجین حالت خرید استقراضی : در واقع خرید استقراضی، همان حالت معمولی است و این بدین معنی است که خرید در زمان پایین بودن قیمت صورت گرفته و زمانی که قیمت افزایش پیدا کرد، به فروش برسانید، لذا در حالت خرید استقراضی فرض را بر این می‌ گذارند که با افزایش قیمت، کسب سود انجام شود.
  2. معاملات مارجین حالت فروش استقراضی : در حالت فروش استقراضی اوضاع دقیقا برعکس پوزیشن خرید استقراضی است و این بدین معنی است که تریدر وقتی سود به دست خواهد آورد که قیمت‌ ها کاهش پیدا کرده باشند. در این شرایط معامله گر ارزهای دیجیتالی که فعلا مالکیت آن ها را در اختیار ندارید را می فروشد.

مارجین تریدینگ چگونه انجام میشود؟

به منظور انجام یک معامله مارجین، کاربر می بایست قسمتی از سرمایه خود را وارد معامله نماید که به این سرمایه تخصیص یافته به اصطلاح مارجین گفته می شود. بعد این این که کاربر تصمیم گرفت که چه مقدار از سرمایه خود را قصد دارد وارد یک معامله مارجین نماید، نوبت به تعیین اهرم یا لوریج خواهد رسید. لوریج ضریبی است که کاربر با استفاده از آن تعیین می‌ کند که چند برابر مارجین خود قصد دریافت وام دارد. برای مثال چنانچه یک کاربر ۱۰ دلار را برای یک معامله مارجین در نظر می گیرد و قصد افزایش سرمایه خود از طریق وام به ۱۰۰ دلار را دارد، بایستی از اهرم یا لوریج ۱۰ برابری بهره بگیرد.

حتما بخوانید : اسکالپ تریدینگ چیست و معاملات اسکالپ در ارزهای دیجیتال چگونه است؟


همان طور که پیش تر گفتیم، معامله مارجین می‌ تواند به دو صورت لانگ و شورت انجام شود. معاملات لانگ مثل معاملات عادی است و معامله‌ گر فرض را این طور قرار داده است که قیمت افزایش پیدا می کند و وارد این معامله شود و این در حالتی است که قیمت بیشتر شود، کاربر با استفاده از معامله لانگ سود به دست خواهد آورد، ولی معاملات شورت دقیقا بر عکس است و این بدین معنی است که کاربر در صورتی که پیش‌ بینی کند که قیمت قرار است کاهش یابد، می‌ تواند برای باز کردن یک معامله شورت اقدام نماید و در صورت کاهش قیمت، سود به دست آورد.

ولی تریدرها می بایست این نکته را در نظر داشته باشند که در صورتی که در هر یک از معاملات شورت یا لانگ، قیمت بر خلاف روند پیش‌ بینی‌ شده نوسان کند، کارگزار یا صرافی که وام را در اختیار تریدر قرار داده است این حق را دارد که با افزایش ضرر معامله و رسیدن به یک قیمت از پیش تعیین شده، کل معامله را در راستای بازپس‌ گیری وام ببند و در این صورت مارجین کاربر صفر می شود. برای مثال چنانچه یک تریدر با استفاده از لوریج برای باز کردن یک موقعیت خرید اقدام نماید، اما قیمت به اندازه ای کاهش یابد که باقی‌ مانده مارجین کم تر از وام اولیه شود، صرافی بلافاصله در همان قیمت برای فروش دارایی در جهت حفظ وام اولیه اقدام خواهد کرد و در این حالت اصطلاحا می گویند که تریدر کال مارجین شده است.

استراتژی‌ های کاربردی برای مارجین تریدینگ

معاملات مارجین تحت عنوان یک استراتژی سرمایه گذاری با ریسک بالا در دسترس هستند که به شورت پوزیشن بازار وابستگی دارند. بازار رمزارز در قیاس با اوراق بهادار سنتی یا بازا‌رهای فارکس نوسانات بسیاری دارد که این امر ریسک پذیری آن را افزایش می دهد. تعدادی از روش‌ ها و استراتژی‌ های حائز اهمیت وجود دارد که می بایست پیش از معامله ارزهای دیجیتال و یا سایر دارایی ها بدین وسیله توجه داشته باشید:

معاملات آزمایشی را امتحان کنید : معاملات کاغذی که به آن معامله آزمایشی هم می گویند، این امکان را در اختیار معامله گران قرار می دهد تا در یک فضای آزمایشی، خرید و فروش نمایند که این پلتفرم‌ های آزمایشی پول واقعی نمی‌ گیرند، ولی قیمت های واقعی بازار را منعکس می کنند. معاملات آزمایشی به معامله گران مبتدی این امکان را می دهد تا استراتژی های خود را بدون به خطر انداختن سرمایه عملی نمایند.

درک انواع سفارشات : معامله گران مارجین به منظور کاهش ریسک و باز کردن موقعیت های سخت، به صورت معمول از ترکیبی از انواع سفارشات مثل حد ضرر، سود می برند. این نوع سفارشات می‌ توانند با تعیین اهداف سود و زیان خاص و بسته شدن اتوماتیک موقعیت‌ ها به شما کمک نمایند.

مارجین تریدینگ چیست

اندازه معاملات را به تدریج افزایش دهید : چنانچه اخیرا برار ورود به معاملات مارجین اقدام کرده اید، بهتر است با شورت پوزیشن و اهرم پایین تر، فرآیند انجام معاملات خود را آغاز کنید.

موقعیت خود را تقسیم کنید : شما این توانایی را دارید که با تقسیم موقعیت در قیمت‌ های جداگانه، ریسک را تا حدود زیادی کم کنید. ایجاد یک روند از سطح سود، این امکان را در اختیار معامله گر قرار می دهد تا سود را به شکل پلکانی کسب نماید.

به عوامل اساسی و فنی توجه کنید : حرکات بازار رمزارزها معمولا به وسیله عوامل فنی انجام می‌ شود. حداقل تا حدودی به علت تعداد زیادی از معامله گران فعال در بازار ارزهای دیجیتال که طبق تجزیه و تحلیل فنی خرید و فروش های خود را انجام می دهند.

حتما بخوانید : مدیریت ریسک در بازار ارز دیجیتال چگونه است؟


با این وجود عوامل اساسی قادرند تاثیر عمیق و ناگهانی بر قیمت ارزهای دیجیتال داشته باشند. تغییرات نظارتی، برداشت‌ از کیف پول بیت کوین و هک های عمده صرافی می‌ تواند تغییرات بزرگ غیرمنتظره قیمت را سریع تر کند.

به کارمزدها و سود توجه کنید : زمانی که یک موقعیت اهرمی را باز می‌ کنید، پولی را که قرض می گیرید، برمی‌ گردانید. معاملات مارجین بیت کوین و دیگر رمزارزها کارمزد‌های های مداومی را متحمل می‌ شود که می‌ تواند بسیار سریع سودآوری شما را کند کند.

اهداف مشخص را تعیین کنید و ریسک خود را کاهش دهید : در زمان معامله مارجین بایستی یک استراتژی مدیریت ریسک را دنبال کنید این استراتژی باید هدف سود مشخصی را تعیین نماید و شما باید به این هدف پایبند باشید. سطح حد ضرر و پایبندی به هدف از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

مزایا و معایب معاملات مارجین

مزیت اصلی معاملات مارجین این است که انجام این نوع تجارت می‌ تواند،به نسبت ارزش سرمایه به دریافت سود بیشتر منتهی گردد. به غیر از این، معاملات مارجین می‌ تواند در راستای متنوع سازی دارایی هم مفید باشد، به این خاطر که معامله گران قادرند چندین حساب با مقادیر به نسبت کم برای سرمایه ‌گذاری ایجاد کنند. نهایتا داشتن یک حساب کاربری مارجین می ‌تواند باعث شود که معامله گران بی آن که مجبور باشند مقادیر زیادی پول به حسابشان انتقال دهند، حساب جدیدی برای سرمایه ‌گذاری افتتاح نمایند. البته برعکس این موضوع نیز صادق است.

عیب اصلی معاملات مارجین این است که می‌ تواند باعث ضرر بیشتری نسبت به حالت عادی شود. بر خلاف انواع معمولی تجارت، معاملات مارجین این را ممکن می سازد که ضرر ایجاد شده بیشتر از سرمایه اولیه معامله گر باشد، از همین روی به عنوان یک روش پر ریسک تجارت به حساب می آید. بسته به مقدار لوریج اعمال شده در معامله، حتی کاهش اندکی در قیمت بازار هم می ‌تواند ضررهای زیادی برای معامله گران به همراه داشته باشد، از همین روی بسیار حائز اهمیت است که سرمایه ‌گذارانی که تصمیم به استفاده از معاملات مارجین دارند، از راهکارهای درست مدیریت ریسک و ابزارهای کاهش ریسک استفاده نمایند. به صورت خلاصه می توان موارد زیر را از این بخش استخراح کرد؛

مزایای مارجین تریدینگ

  • نداشتن مالیات
  • امکان سود بیشتر
  • انجام معاملات دو طرفه
  • نداشتن تاریخ انقضا برای تسویه

معایب مارجین تریدینگ

  • ریسک بیشتر
  • عدم مالکیت فیزیکی دارایی
  • پرداخت بهره برای دریافت مارجین

معاملات مارجین در بازار ارزهای دیجیتال

معاملات مارجین ذاتا از ریسک بیشتری به نسبت معاملات عادی و نقطه‌ ای برخوردارند. این ریسک در بازار رمزارزها به مراتب از دیگر بازارهای سنتی بیشتر است. معامله‌ گران مارجین در بازار رمزارزها می بایست با در نظر گرفتن نوسانات قیمتی بالا در این بازار جوانب احتیاط را رعایت نمایند.

حتما بخوانید : نوسان گیری ارز های دیجیتال چگونه است؟


مدیریت سرمایه و ریسک در معاملات مارجین رمزارزها بسیار حائز اهمیت است. کاربر پیش از وارد شدن به یک معامله مارجین در بازار کریپتو، بهتر است که از دانش تکنیکال و فاندامنتال کافی برخوردار باشد تا بتواند از چارت‌ خوانی و روش‌ های تکنیکال نهایت استفاده را ببرد و همچنین مفاهیم اولیه این بازار را نیز بلد باشد و پیش از ورود به هر معامله مارجین، با ارز مورد نظر خود به خوبی آشنا باشد.

پلتفرم‌ های ارائه دهنده مارجین تریدینگ کدامند؟

صرافی‌ های بسیاری هستند که به وسیله آن ها قادرید قیمت روز دوج کوین و دیگر رمزارزها را مشاهده و برای خرید و فروش آن ها اقدام کنید، ولی تعداد صرافی‌ هایی که مارجین تریدینگ را به مشتریان خود ارائه می‌ دهند زیاد نیست. کسانی که از ip ایران قصد انجام چنین معاملاتی را دارند، در حال حاضر تحریم هستند و باید از طریق روش‌ های گوناگون مثل استفاده از vpn های مختلف، ip و اطلاعات خود را تغییر دهند. از صرافی‌ های معتبری که معاملات مارجین در آن ها در جریان است می توان به بایننس، بیتمکس، هوبی، کراکن و وال کلاب اشاره داشت.


نتیجه گیری و کلام پایانی

معاملات مارجین در ذات خود ریسک بیشتری از معاملات معمولی به همراه خواهد داشت. ریسک این نوع از معاملات در بازار بی ثبات ارزهای دیجیتال حتی بیشتر هم است. به علت سطح بالای نوسانات، بی تردید این نوع از معاملات برای تازه کارها مناسب نیست و تنها معامله گران حرفه ای با استفاده از استراتژی های مدیریت ریسک از آن ها بهره می برند.

بی شک معاملات مارجین برای افرادی که به دنبال افزایش سود معاملات موفق خود هستند، ابزاری مناسبی به حساب می آید. این نوع تجارت چنانچه به درستی در دستور کار قرار گیرد، معاملات لوریج شده به وسیله حساب های مارجین می تواند به سوددهی و متنوع سازی سبد سرمایه گذاری معامله گران کمک شایانی نماید.

با این وجود باید این نکته را در خاطر داشته باشید که توانایی تجزیه و تحلیل نمودارها، شناسایی روندها و تعیین نقاط ورود و خروج ریسک های کلی معاملات مارجین را تا حدود بسیار زیادی کاهش خواهد داد و امکان دارد به پیش بینی بهتر ریسک ها و ترید موثرتر نیز کمک نماید، لذا پیش از استفاده از این معاملات در بازار کریپتوکارنسی، در ابتدای امر به شما توصیه دایرم که دید خوبی از تجزیه و تحلیل بازار پیدا کنید و به اندازه کافی در این بازار تجربه به دست آورید و در ادامه سرمایه خود را افزایش دهید و یا به صورت کلی فعالیت خودتان را در انجام این نوع معاملات در بازارهای مالی مختلف افزایش دهید.

همان طور که در ابتدای مطلب قول دادیم، در این مطلب به این پرداختیم که معامله مارجین چیست و ابعاد مختلف این نوع معاملات را مورد بررسی قرار دادیم. 

همچنین اگر دوست دارید مطلب مربوط به آموزش کار با صرافی کوینکس به زبان ساده را نیز مطالعه کنید، روی لینک سبز رنگ کلیک کنید.

برای دوستانتان بفرستید: